#حدیث 1
✨ نفَسُ المَرءِ خُطاهُ إلی أجَلِه.
🚶🏻♂️ هر دمی به سوی #مرگ قدمی است .
📚نهج البلاغه ، حکمت 70
🌐 @Mabaheeth
مقدمات حدائق.pdf
15.58M
#کتاب
مقدمات حدائق
📚مقدمه دهم از مقدمات حدائق،مربوط به بحثِ اصول مراجعه شود .
🗓سه شنبه ؛ 29مهر 97
📗 اصول ؛ ج 19
🔸مناقشه در بیانات محدث بحرانی ره
🔸نظر شیخ أنصاری ره
🔸دفاع از نظر أخباریها و بیان روایات
—-----------------------
🗓سه شنبه ؛ 29 مهر 97
📕 فقه ؛ ج 21
🔹جواز معاوضه بر عصیر عنبی إذا غلی
🔹شاهد بر مالیّت عصیر عنبی إذا غلی
🔹استظهار منع در بیان سید عاملی ره
🔹مناقشه ادله ایشان توسط شیخ ره
—------------------------
🗓دو شنبه ؛ 28 آبان 97
📗 اصول ؛ ج 28
🔸بررسی کفایت احتیاط و امتثال إجمالی
در صور مختلف ظنّ
🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره
—-----------------------
🗓دوشنبه ؛ 28 آبان 97
📕 فقه ؛ ج 31
🔹آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟
🔹نظرات فقهاء در مسأله
🔹بیان مدلولِ أخبار مسأله
🔹بیان نظر شیخ ره
—------------------------
#خلاصه / فقه 31
موضع سوم : آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟
مشهور: واجب است زیر آسمان باشد .
ابن ادریس حلی ره : استصباح زیر سقف بلا خلافٍ حرام است (إجماع).
شیخ طوسی ره : اصحاب روایت کرده اند که باید زیر آسمان باشد (مرسله).
ضعف ارسال بواسطه شهرت و اتفاق جبران می شود .
شیخ ره : اخبار نسبت به قید تحت السماء ساکت اند » لذا مفیدِ عدم وجوب اند.
نهایت اینکه : اطلاق أخبار را می گیریم (که کثرت دارند و در مقام بیان هستند و اگر قید لازم باشد تأخیر بیان از وقت حاجت لازم بیاید) و مرسله شیخ را حمل بر ارشاد می کنیم یعنی برای اینکه سقف خانه نجس نشود زیر آسمان استفاده کنید .
نظر نهایی شیخ ره : انصاف اینکه مسأله خالی از اشکال نیست زیرا از یک طرف روایاتی داریم که إباء از تقیید دارند زیرا کثرت دارند و در مقام بیان و مرسله هم مبتنی بر دو مبنای فاسد است لذا توان تقیید را ندارد و از طرف دیگر شهرت و اتفاق منقول را داریم .
و اگر به سمت برائت در اینجا برویم از راه احتیاط دور شده ایم و جرأت مخالفت با مشهور شده است .
علامه حلّی ره : اگر علم دارد أجزاء لطیفه دهن متنجس با دود به سقف اصابت می کند فتوای مشهور حقّ است و الّا خیر.
@mabahes_7
#خلاصه / فقه 32
موضع چهارم :
آیا استفاده از دهن متنجس برای غیر از استصباح جایز است ؟
استفاده هایی که در متن روایات نیامده مثل صابون سازی ، روغن مالی برای أجرب ، کشتی ها و ...
نظر فقهاء در اینجا تابع مبنای آنها در أصل اولی انتفاع از متنجسات است که اگر أصل اولی را حرمت بدانند قائل به حرمت اند و اگر اصل اولی را حلیّت بدانند ، فتوی به حلیت خواهند داد .
قائلین به اینکه اصل اولی ، حرمت است(الا ما خرج بالدلیل) » سید عاملی ره در مفتاح الکرامة ، صاحب جواهر ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ره ، سید مرتضی علم الهدی ، سید ابوالمکارم ابن زهرة ، ابن ادریس حلی ره و ... .
قائلین به اینکه اصل اولی ، حلیّت است(الا ما خرج بالدلیل) » اکثر متأخرین ، خود شیخ ره .
دلیل مصنف بر حلیت : أصالة الجواز / قاعده حلیت انتفاع از آنچه در زمین است .
ادله قائلین به حرمت :
آیات » آیه 92 مبارکه مائده / آیه 5 مبارکه مدثر/ آیه 157 مبارکه أعراف
أخبار » روایت تحف العقول / روایات دالّ بر دورریختن مایعاتِ ملاقی با نجس
إجماعات » سید مرتضی ره در انتصار ، شیخ طوسی ره در خلاف ، سید ابن زهرة ره در غنیة
جواب شیخ ره ؛
این ادله عمدتاً مربوط به نجس العین و ناظر به حرمت منافع غالب آنها، مانند أکل و شرب است.
و در مواردی اگر شامل متنجسات بشود، تخصیص اکثر لازم می آید که قبیح است.
إجماعات منقول هم در مورد حرمت انتفاع از متنجس نیست .