eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 60 اُفُقْ: ناحیه، طرف. (قاموس، نهایه، مفردات). «وَ لَقَدْ رَآهُ
| ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 68 اَلِف: یا ساکن است که به آن لَیِّنه گویند و یا متحرّک است که به آن همزه گویند. 📖 راغب در مفردات گوید: به طور کلّی الف هایی که (اعمّ از الف و همزه) برای اثبات معنایی می آیند سه نوعند. - نوعی به اول کلام داخل می شوند - و نوعی به وسط - و نوعی به آخر آن. _ نوع اول برای استخبار است؛ نظیر «اَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها» (30/بقره)، یعنی: (پروردگارا!) آیا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد کند. _ و برای مغلوب کردن مخاطب و غیر آن، مثل «اَ هُمْ خَیْرٌ اَمْ قَوْمُ تُبَّع» (37 / دخان)، یعنی: آیا آنها بهترند یا قوم تبع _ و برای تسویه مثل «سَواءٌ عَلَیْنا اَجَزِعْنا اَمْ صَبَرْنا» (21/ابراهیم)، یعنی: (کار از این ها گذشته است) چه بی تابی کنیم و چه شکیبایی، تفاوتی برای ما ندارد _ و برای نفی و این همزه چون بر نفی داخل شود افاده اثبات می کند و بالعکس. مانند «اَ لَیْسَ اللّه بِاَحْکَمِ الْحاکِمینَ» (8/تین)، یعنی: آیا خداوند بهترین حکم کنندگان نیست؟ نوعی که در وسط می آیند عبارتند از: الف تثنیه و الف بعضی از جمع ها مثل مُسْلِمان، مُسْلِمات و مَساکین. نوعی که در آخر واقع می شوند عبارتند از _ الف تأنیث مثل حُبلی و بَیْضاء _ و الف ضمیر در تثنیه. مثل «اِذْهَبا اِلی فِرْعَوْنَ» _ و الف هایی که به آخر آیات داخل می شوند همچنان که در آخر ابیات می آیند. مثل «فَاَضَلُّونَا السَّبیلا» (67/احزاب)، یعنی: و ما را گمراه ساختند. لیکن این الف ها معنائی ندارند و فقط برای اصلاح لفظ وارد می شوند (مفردات به اختصار). 69 اَلْف: هزار. از اسماء عدد است جمع آن در قرآن کریم اُلوُف و آلاف به کار رفته است. «وَ اِنَّ یَوْما عِنْدَ رَبِّکَ کَاَلْفِ سَنَةٍ» (47 / حجّ)، یعنی: یک روز نزد پروردگار مانند هزار سال است. «خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ اُلُوفٌ» (243/بقره)، یعنی: از خانه های خود فرار کردند و آنها هزاران نفر بودند. «یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ» (124/آل عمران)، یعنی: پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان یاری کند. 🔄 این کلمه با مشتقات آن 14 بار در قرآن آمده است. ┅───────────────┅ 70 اِلّ: پیمان، قسم، قرابت، همسایه (قاموس). در قرآن مبین فقط به معنی قرابت به کار رفته. «لا یَرْقُبُونَ فی مُؤْمِنٍ اِلاًّ وَ لا ذِمَّةً» (10 / توبه)، یعنی: مشرکان درباره هیچ مؤمنی قرابت و پیمانی را رعایت نمی کنند. 🔄 (تکرار: 2). ┅───────────────┅ 71 اِلاّ: حرف استثناء است. «لا اِلهَ الاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمْ» (163 / بقره)، غیر از او معبودی نیست، (زیرا) او است بخشنده و مهربان. 🔄 (تکرار: 657). ┅───────────────┅ 72 اَلّتی: مؤنّث الّذی است، به معنی آن که و آنچه. از جمع آن در قرآن فقط اَلّلائی و اَلّلاتی به کار رفته، مثل «اِنْ اُمَّهاتُهُمْ اِلاَّ الّلائی وَلَدْنَهُمْ» (2/مجادله)، یعنی: نیست مادران آنها مگر زنانی که آنان را زائیده اند. و «وَ الّلاتی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ» (34/نساء)، یعنی: زنانی را که از ناامنیشان می ترسید نصیحتشان کنید. 🔄 (تکرار: 68). ┅───────────────┅ 73 اَلَّذی: آن که، آنچه. «سُبْحانَ الَّذی اَسْری بِعَبْدِه لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ اِلَی الْمَسْجِدِ الاَْقْصَا» (1 / اسراء)، یعنی: پاک و منزه است خدایی که بنده اش را دریک شب از مسجدالحرام به مسجد اقصی برد. اسم موصول مذکّر، جمع آن در قرآن فقط الَّذینَ آمده است. 🔄 کلمه الَّذینَ (تکرار: 1080) و کلمه اَلَّذی (تکرار: 304). ┅───────────────┅ 74 اَلَم: درد، راغب قید شدّت را نیز اضافه کرده است. «اَلیم» دردناک «لِلْکافِرینَ عَذابٌ اَلیمٌ» (104 / بقره)، یعنی: برای کافران عذاب دردناکی است. کلمه الیم 🔄 (تکرار: 72) (المعجم المفهرس). ┅───────────────┅ 75 اِله: معبود. این کلمه در قرآن دو محلّ استعمال دارد؛ - یکی درباره ذات باری تعالی مثل «وَ اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ» (163 / بقره)، یعنی: خدای شما خداوند یگانه ای است که غیر از او معبودی نیست، (زیرا) او است بخشنده و مهربان (و دارای رحمت عامّ و خاصّ). - دیگری درباره معبودهای دروغین. نظیر «اَلَّذینَ یَجْعَلُونَ مَعَ اللّه اِلها آخَرَ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ» (96/حجر)، یعنی: آنها که با خدا معبود دیگری قرار دادند اما به زودی می فهمند. 🔄 (تکرار: 113). ━━━━━━••••••••••••••••‌• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از 📚📖 مطالعه
| تفسير به روز در اردبيل جلسۀ براى جوانان برگزار نمودم، عدّه‌اى از جوان‌ها گفتند: حاج‌آقا! تفسير براى پيرمردهاست، براى ما مطالب روز بگوئيد. من فهميدم آنهايى كه قبلاً تفسير گفته‌اند، بدون رعايت حال مستمعين بوده است؛ زيرا تفسير بايد جورى باشد كه هر كَس به حدّ ظرفيّت و كشش خود بتواند استفاده كند، حتّى بچه‌ها هم مى‌توانند تفسير داشته باشند. زيرا صلى الله عليه و آله با همين داستان‌هاى قرآن، عمار و اسامه و سلمان و ابوذر تربيت كرد. همانجا براى جوان‌ها تفسير سورۀ يوسف را شروع كردم و به اين شكل گفتم كه: يوسفى بود؛ جوانها! شما همه يوسفيد. او را بردند؛ شما را هم مى‌برند. به اسم بازى بردند؛ شما را هم به اسم بازى مى‌برند... . ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«١١» وَ إِذا قِيلَ‌ لَهُمْ‌ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ‌ قالُوا إِنَّما نَحْنُ‌ مُصْلِحُونَ‌ هرگاه به آنان(منافقان)گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند:همانا ما اصلاحگريم.
02.Baqara.011.mp3
869.3K
| ۱۱ __________ خاطره: طرف در جلسه‌ای خواند: الهی جسم و جانم خسته گشته در رحمت به رویم بسته گشته طرف که سواد چندانی نداشت، گفت خب دوساعت بخواب / در رحمت هم هیچ وقت بسته نیست. 🎙️ حجت‌الاسلام قرائتی ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
«١١» وَ إِذا قِيلَ‌ لَهُمْ‌ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ‌ قالُوا إِنَّما نَحْنُ‌ مُصْلِحُونَ‌ هرگاه
پيام‌ها: ١- گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است آنها را موعظه و نهى از منكر كرد. «قِيلَ‌ لَهُمْ‌» ٢- نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ‌» ٣- منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى و اصلاح‌طلبى مى‌داند. «إِنَّما نَحْنُ‌ مُصْلِحُونَ‌» ٤- منافق، فقط‍‌ خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ‌ مُصْلِحُونَ‌» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد،ولى خيال كند كه سالم است.) ٥- منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق ديگران و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است. «إِنَّما نَحْنُ‌ مُصْلِحُونَ‌» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
«١٢» أَلا إِنَّهُمْ‌ هُمُ‌ الْمُفْسِدُونَ‌ وَ لكِنْ‌ لا يَشْعُرُونَ‌ آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمى‌فهمند.
02.Baqara.012.mp3
1.19M
| ۱۲ __________ در مواجهه با افراد جاهل: طرف ادعایی ندارد » بگذر ادعا دارد و با برنامه دست می اندازد ←جواب بده و برخورد کن (خیلی نفهمه) طرف آمد گفت، گفت ... جواب داد، روزت صحیح است ولی ی مسلونی مثل تو رو باید مدال نفهمی داد. 🎙️ حجت‌الاسلام قرائتی ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
«١٢» أَلا إِنَّهُمْ‌ هُمُ‌ الْمُفْسِدُونَ‌ وَ لكِنْ‌ لا يَشْعُرُونَ‌ آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل
نكته‌ها: در يك بررسى اجمالى از آيات قرآن در مى‌يابيم كه ، آثار و عوارض بدى در روح، روان، رفتار و كردار شخص ايجاد مى‌كند كه او را در دنيا و قيامت گرفتار مى‌سازد. قرآن در وصف آنها مى‌فرمايد: * دچار فقدان شعور واقعى مى‌شوند. * انديشه و فهم نمى‌كنند. * دچار حيرت و سرگردانى مى‌شوند. * چون اعتقاد قلبى صحيحى ندارند، وحشت و اضطراب و عذابى دردناك دارند.
پيام‌ها: ١- مسلمانان بايد به ترفندها و شعارهاى به‌ظاهر زيباى منافقان، آگاه شوند.«الا» ٢- بلندپروازى و خيال‌پردازى مغرورانۀ منافق، بايد شكسته شود. «إِنَّهُمْ‌ هُمُ‌ الْمُفْسِدُونَ‌» ٣- منافقان دائماً در حال فساد هستند. «هُمُ‌ الْمُفْسِدُونَ‌» ٤- زرنگى اگر در مسير حقّ‌ نباشد، بى‌شعورى است. «لا يَشْعُرُونَ‌» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
«١٣» وَ إِذا قِيلَ‌ لَهُمْ‌ آمِنُوا كَما آمَنَ‌ النّاسُ‌ قالُوا أَ نُؤْمِنُ‌ كَما آمَنَ‌ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ‌ هُمُ‌ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ‌ لا يَعْلَمُونَ‌ و چون به آنان گفته شود،شما نيز همان گونه كه(ساير)مردم ايمان آورده‌اند ايمان آوريد،(آنها با تكبّر و غرور)گويند:آيا ما نيز همانند ساده‌انديشان و سبك‌مغزان ،ايمان بياوريم‌؟! آگاه باشيد! آنان خود بى‌خردند،ولى نمى‌دانند.
02.Baqara.013.mp3
1.19M
| ۱۳ خود امربه معروف مهم است... - بعضی فضا سازی ها عبادت است ... - مثلاً تو بیابون هم هستی بگو حی علی الصلوة، اذان بگو ... - به منافقین بگو، ولو گوش نکنند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -