#پژوهش
#اصطلاحات
🤔 ما الفرق بین عرف العقلاء و حکم العقل؟
سه تفاوت اساسی میان حکم عقل و حکم عقلا وجود دارد.
نخست آنکه حکم خردمندان ارتباط با عمل خارجی دارد، درحالی که حکم عقل تنها یک استنتاج عقلانی و کلی است.
دوم آنکه در تحقق حکم عقلاء تکرار عمل نقش دارد، درحالی که حکم عقل، ارتباطی با عمل یا تکرار آن ندارد.
سوم آن که حکم عقل، ارتباطی با مصلحت ندارد، درحالی که حکم خردمندان در ارتباط با مصالح صادر میشود.
📚 (نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط؛ خلیل رضا المنصوری، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ص 154)
🌐 @mabaheeth
🗓سه شنبه ؛ 17 مهر 97
📗 اصول ؛ ج 12 / ادامه تنبیه اول / ص 43
📕 فقه ؛ ج 14 / ادامه المسألة الخامسة / ص 39
—-----------------------
#حدیث 1
✨ نفَسُ المَرءِ خُطاهُ إلی أجَلِه.
🚶🏻♂️ هر دمی به سوی #مرگ قدمی است .
📚نهج البلاغه ، حکمت 70
🌐 @Mabaheeth
مقدمات حدائق.pdf
15.58M
#کتاب
مقدمات حدائق
📚مقدمه دهم از مقدمات حدائق،مربوط به بحثِ اصول مراجعه شود .
🗓سه شنبه ؛ 29مهر 97
📗 اصول ؛ ج 19
🔸مناقشه در بیانات محدث بحرانی ره
🔸نظر شیخ أنصاری ره
🔸دفاع از نظر أخباریها و بیان روایات
—-----------------------
🗓سه شنبه ؛ 29 مهر 97
📕 فقه ؛ ج 21
🔹جواز معاوضه بر عصیر عنبی إذا غلی
🔹شاهد بر مالیّت عصیر عنبی إذا غلی
🔹استظهار منع در بیان سید عاملی ره
🔹مناقشه ادله ایشان توسط شیخ ره
—------------------------
🗓دو شنبه ؛ 28 آبان 97
📗 اصول ؛ ج 28
🔸بررسی کفایت احتیاط و امتثال إجمالی
در صور مختلف ظنّ
🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره
—-----------------------
🗓دوشنبه ؛ 28 آبان 97
📕 فقه ؛ ج 31
🔹آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟
🔹نظرات فقهاء در مسأله
🔹بیان مدلولِ أخبار مسأله
🔹بیان نظر شیخ ره
—------------------------
#خلاصه / فقه 31
موضع سوم : آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟
مشهور: واجب است زیر آسمان باشد .
ابن ادریس حلی ره : استصباح زیر سقف بلا خلافٍ حرام است (إجماع).
شیخ طوسی ره : اصحاب روایت کرده اند که باید زیر آسمان باشد (مرسله).
ضعف ارسال بواسطه شهرت و اتفاق جبران می شود .
شیخ ره : اخبار نسبت به قید تحت السماء ساکت اند » لذا مفیدِ عدم وجوب اند.
نهایت اینکه : اطلاق أخبار را می گیریم (که کثرت دارند و در مقام بیان هستند و اگر قید لازم باشد تأخیر بیان از وقت حاجت لازم بیاید) و مرسله شیخ را حمل بر ارشاد می کنیم یعنی برای اینکه سقف خانه نجس نشود زیر آسمان استفاده کنید .
نظر نهایی شیخ ره : انصاف اینکه مسأله خالی از اشکال نیست زیرا از یک طرف روایاتی داریم که إباء از تقیید دارند زیرا کثرت دارند و در مقام بیان و مرسله هم مبتنی بر دو مبنای فاسد است لذا توان تقیید را ندارد و از طرف دیگر شهرت و اتفاق منقول را داریم .
و اگر به سمت برائت در اینجا برویم از راه احتیاط دور شده ایم و جرأت مخالفت با مشهور شده است .
علامه حلّی ره : اگر علم دارد أجزاء لطیفه دهن متنجس با دود به سقف اصابت می کند فتوای مشهور حقّ است و الّا خیر.
@mabahes_7