eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.5هزار عکس
32.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
1 ✨ نفَسُ المَرءِ خُطاهُ إلی أجَلِه. 🚶🏻‍♂️ هر دمی به سوی قدمی است . 📚نهج البلاغه ، حکمت 70 🌐 @Mabaheeth
🗓سه شنبه ؛ 24 مهر 97 📗 اصول ؛ ج 17 📕 فقه ؛ ج 19 —-----------------------
الفوائد المدنیة.pdf
1.6M
📃 عبارت محدّث أسترآبادی ره 📗 مربوط به ص 52 رسائل📎
مقدمات حدائق.pdf
15.58M
مقدمات حدائق 📚مقدمه دهم از مقدمات حدائق،مربوط به بحثِ اصول مراجعه شود .
📢با توجه به لزوم ارائه گزارشِ هفتگی فعالیّت دانش پژوهان، به موارد ذیل توجه فرمائید ؛ 🔸اهتمام بیشتر به حضور در کلاس 🔹مطالعه دروس جهت آمادگی برای پاسخگویی در کلاس 🔸اهتمام به تقریر و تلخیصِ دروس 🔹اهتمام در أمر مباحثه و داشتن مُباحِث
🗓سه شنبه ؛ 29مهر 97 📗 اصول ؛ ج 19 🔸مناقشه در بیانات محدث بحرانی ره 🔸نظر شیخ أنصاری ره 🔸دفاع از نظر أخباریها و بیان روایات —-----------------------
🗓سه شنبه ؛ 29 مهر 97 📕 فقه ؛ ج 21 🔹جواز معاوضه بر عصیر عنبی إذا غلی 🔹شاهد بر مالیّت عصیر عنبی إذا غلی 🔹استظهار منع در بیان سید عاملی ره 🔹مناقشه ادله ایشان توسط شیخ ره —------------------------
2 إمام حسن عسکری علیه السلام : علاماتُ المؤمنِ خمسٌ ... و زیارة الأربعینَ . مومن پنج نشانه دارد .... و یکی از آنها زیارت روز اربعین است. 📚تهذیب لأحکام ، ج 6 ، ص 52
🏴 فراموش نشود .
🗓دو شنبه ؛ 28 آبان 97 📗 اصول ؛ ج 28 🔸بررسی کفایت احتیاط و امتثال إجمالی در صور مختلف ظنّ 🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره —-----------------------
🗓دوشنبه ؛ 28 آبان 97 📕 فقه ؛ ج 31 🔹آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟ 🔹نظرات فقهاء در مسأله 🔹بیان مدلولِ أخبار مسأله 🔹بیان نظر شیخ ره —------------------------
/ فقه 31 موضع سوم : آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟ مشهور: واجب است زیر آسمان باشد . ابن ادریس حلی ره : استصباح زیر سقف بلا خلافٍ حرام است (إجماع). شیخ طوسی ره : اصحاب روایت کرده اند که باید زیر آسمان باشد (مرسله). ضعف ارسال بواسطه شهرت و اتفاق جبران می شود . شیخ ره : اخبار نسبت به قید تحت السماء ساکت اند » لذا مفیدِ عدم وجوب اند. نهایت اینکه : اطلاق أخبار را می گیریم (که کثرت دارند و در مقام بیان هستند و اگر قید لازم باشد تأخیر بیان از وقت حاجت لازم بیاید) و مرسله شیخ را حمل بر ارشاد می کنیم یعنی برای اینکه سقف خانه نجس نشود زیر آسمان استفاده کنید . نظر نهایی شیخ ره : انصاف اینکه مسأله خالی از اشکال نیست زیرا از یک طرف روایاتی داریم که إباء از تقیید دارند زیرا کثرت دارند و در مقام بیان و مرسله هم مبتنی بر دو مبنای فاسد است لذا توان تقیید را ندارد و از طرف دیگر شهرت و اتفاق منقول را داریم . و اگر به سمت برائت در اینجا برویم از راه احتیاط دور شده ایم و جرأت مخالفت با مشهور شده است . علامه حلّی ره : اگر علم دارد أجزاء لطیفه دهن متنجس با دود به سقف اصابت می کند فتوای مشهور حقّ است و الّا خیر. @mabahes_7
📝 بحث 🗓سه شنبه ؛ 29 آبان 97 📗 اصول ؛ ج 29 🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره 🔸مقام اول 🔸صور علم إجمالی —-----------------------
📝 بحث 🗓سه شنبه ؛ 29 آبان 97 📕 فقه ؛ ج 32 🔹حکم استفاده غیر استصباح ؟ 🔹آصل اولی در انتفاع از متنجس 🔹أدله طرفین 🔹نقل فرمایشات فقهاء (رضوان الله تعالی علیهم) —------------------------
/ فقه 32 موضع چهارم : آیا استفاده از دهن متنجس برای غیر از استصباح جایز است ؟ استفاده هایی که در متن روایات نیامده مثل صابون سازی ، روغن مالی برای أجرب ، کشتی ها و ... نظر فقهاء در اینجا تابع مبنای آنها در أصل اولی انتفاع از متنجسات است که اگر أصل اولی را حرمت بدانند قائل به حرمت اند و اگر اصل اولی را حلیّت بدانند ، فتوی به حلیت خواهند داد . قائلین به اینکه اصل اولی ، حرمت است(الا ما خرج بالدلیل) » سید عاملی ره در مفتاح الکرامة ، صاحب جواهر ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ره ، سید مرتضی علم الهدی ، سید ابوالمکارم ابن زهرة ، ابن ادریس حلی ره و ... . قائلین به اینکه اصل اولی ، حلیّت است(الا ما خرج بالدلیل) » اکثر متأخرین ، خود شیخ ره . دلیل مصنف بر حلیت : أصالة الجواز / قاعده حلیت انتفاع از آنچه در زمین است . ادله قائلین به حرمت : آیات » آیه 92 مبارکه مائده / آیه 5 مبارکه مدثر/ آیه 157 مبارکه أعراف أخبار » روایت تحف العقول / روایات دالّ بر دورریختن مایعاتِ ملاقی با نجس إجماعات » سید مرتضی ره در انتصار ، شیخ طوسی ره در خلاف ، سید ابن زهرة ره در غنیة جواب شیخ ره ؛ این ادله عمدتاً مربوط به نجس العین و ناظر به حرمت منافع غالب آنها، مانند أکل و شرب است. و در مواردی اگر شامل متنجسات بشود، تخصیص اکثر لازم می آید که قبیح است. إجماعات منقول هم در مورد حرمت انتفاع از متنجس نیست .