💢شهیدصدر نخستین نظامسازی اقتصادی در تاریخ اسلام را انجام داده است
📌حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ملکزاده: شهید صدر برای نخستین بار در تاریخ اسلام، نه فقط نظامسازیِ اقتصادی، بلکه اساساً «نظامسازی» کرده است.
🔹آنقدر که بعضی کشورهای سنّی مذهب از دیدگاهها و راه حلهای اقتصادی آیت الله صدر بهره بردهاند، متأسفانه شیعیان استفاده نکردهاند.
🔹یکی از اقدامات علمی و نظریه پردازانهای که شهید صدر(ره) در ادامه تألیف کتاب اقتصادنا و در پی کوشش برای کشف مکتب اقتصادی اسلام و نظامسازی در عرصه اقتصاد اسلامی به انجام رساند، تلاش برای نظامسازی در زمینه بانکداری بود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/MnSJwq
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_اقتصاد
#حجت_الاسلام_ملکزاده
#شهید_صدر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/tRhB2B
💫یکی از بزرگترین دستاوردهای امام، نظامسازی سیاسی بر مبنای شریعت اسلامی است
📌حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده: اگر حوزههای علمیه و طلاب و فقها و بزرگان آنها به درستی پیام انقلاب شکوهمند اسلامی و پیام امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را دریافت کنند این حقیقت را درک میکنند که ما به لحاظ زیست فکری، فرهنگی و علمی در دوره قبل از انقلاب به سر نمیبریم که فقط در حوزه فقه فردی بیندیشیم.
🔹اگر کسی به سکولاریسم قائل نباشد باید به حضور و دخالت دین در اجتماعیات و نظامسازی اسلامی قائل باشد همچنین اگر کسی به امکان و یا لزوم نظامسازی اسلامی فقهی باور نداشت و یا دستکم در مقام عمل به نظامسازی فقهی و کشف انظمه فقهی نپرداخت به ناچار باید به سکولاریسم تن دهد.
📷 goo.gl/eB5ESo
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Eo2XyY
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_ملک_زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۲۷ مهر ۱۳۹۵
✅مصاحبه ی خبرگزاری مهر با استاد ملک زاده
🎤 استاد ملک زاده در گفتگو با مهر:
✅حوزه علمیه متناسب با شرایط پساانقلاب بازسازی نشده است.
✅محمدحسین ملک زاده، استاد حوزه علمیه قم گفت: ما باید حوزه را به نحوی «بازسازی» کنیم که بتواند پاسخگوی نیازهای جدید بشر معاصر چه در داخل و چه در عرصه جهانی باشد.
✅✏️خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه:
درباره راه های تحول در حوزه علمیه نظرات متفاوتی ابراز شده است. عده ای از صاحب نظران مانند محمدحسین ملک زاده قائل به ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشی و متون درسی حوزه برای شکل گیری تحول مطلوب هستند.از جمله فعالیت های حجت الاسلام ملک زاده می توان به سالها تدریس تفسیر قرآن حکیم در حوزه، دانشگاه و دیگر مراکز علمی و فرهنگی در داخل و خارج از ایران به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی؛ و از جمله تدریس یک دور تفسیر عمومی قرآن کریم در حوزه علمیه قم، طی ۸ سال اشاره کرد. وی آشنایی با زبانهای عربی و انگلیسی و آشنایی مختصر با زبانهای فرانسوی، اسپانیایی و مالایی داشته و انجام دهها سفر علمی، فرهنگی و تبلیغی به کشورهای بسیاری در قارههای مختلف را در کارنامه خود دارد.وی همچنین در بحثهایی همچون هرمنوتیک، فلسفه تحلیلی، فلسفه علم، مدیریت فرهنگی – اسلامی، جریان شناسی فکری و فرهنگی و ... در حوزه علمیه قم تدریس داشته و بیش از صد جلد کتاب در حوزه های مختلف نگاشته است.ملک زاده که از فعالین مطرح بین المللی نیز هست، در مصاحبه با ما معتقد است که امروز برای بسیاری از پرسش های بشر پاسخی وجود ندارد و همه نگاه ها به قم است تا از حوزه علمیه حرف تازه ای بیرون بیاید، اما حوزه کنونی چنین توانایی ای ندارد و باید به سمت تحول رفت.
✅ *معمولا در پاسخ به این سوال که چرا حوزه کنونی در پاسخ به نیازهای نرم افزاری حکومت ناتوان است، گفته می شود که روحانیت شیعه در طول تاریخ حکومت را در دست نداشته و به همین خاطر روی مسائل فردی و غیرحکومتی متمرکز شده و در زمینه فقه اجتماعی و فقه حکومتی ضعف دارد. به نظر شما این پاسخ کاملی است که همه ابعاد مسئله را دربربگیرد؟
مسلما همین طور است. از آنجایی که اکثر علمای شیعه در طول تاریخ در انزوا به سر می بردند و در راس امور جامعه نبودند، نوع نگاه شان و نوع فقهی که بدان پرداختند، نه همواره، اما در بسیاری از موارد شکل فردی به خودش گرفت. یعنی فقهی با رویکرد فردی که تنها به دنبال پاسخگویی به پرسش های افراد جامعه است نه کلیت جامعه. یعنی پاسخ به نیازهای یک «فرد مسلمان» نه «جامعه اسلامی» یا «حکومت اسلامی». لذا عرصه هایی مثل نظام آموزشی، نظام اقتصادی و ... اصلا مبتلابه حوزه علمیه نبوده و بدان ورود نکرده است.بسیاری از فقهای بزرگ شیعه گاهی حتی در روستای خود نیز تقیه می کردند. در این حد منزوی بوده اند. البته در برهه هایی از تاریخ اندکی مجال حاصل شده و آثاری متناسب با آن تولید شده است. مثلا محقق کرکی که اولین شیخ الاسلام حکومت صفویه است، با توجه به اینکه تا حدودی در حکومت به او مجال داده شده بود، کتاب هایی متناسب با نیازهای جامعه تولید می کند.مثلا در ماجرای فتوای تحریم تنباکو میرزای شیرازی می بینید که وقتی این فتوا صادر می شود و علما احساس می کنند که دارای قدرت بسیاری هستند در مسئله مشروطیت جدی تر وارد می شوند و بحث های سیاسی و اجتماعی و ... مطرح می شود. اما ضربه ای که مشخصا حوزه نجف از مشروطیت می خورد سبب می شود نجف به جای اینکه تلاش کند تا فضایی که بر روی آن بسته شده را دوباره باز کند، در خود فرو برود و یک عزلت سیاسی در پیش بگیرد.تا انقلاب اسلامی و حتی تا پایان جنگ، کماکان این توجیه قابل پذیرش است که فرصتی برای حوزه علمیه آنطور که باید وجود نداشته تا در عرصه های اجتماعی و حکومتی ورود کند. بعد حوزه قم شکل می گیرد و در زمان آیت الله بروجردی به اوج خود می رسد و می رسیم به انقلاب اسلامی. تا انقلاب اسلامی و حتی تا پایان جنگ، کماکان این توجیه قابل پذیرش است که فرصتی برای حوزه علمیه آنطور که باید وجود نداشته تا در عرصه های اجتماعی و حکومتی ورود کند. اما بعد از جنگ چه؟ بیش از ۲۵ سال از آن تاریخ می گذرد، آیا حوزه های علمیه در این مدت به وظیفه خود عمل کردند؟ اینجا دیگر آن توجیه قبلی قابل پذیرش نیست. الان دیگر حکومت در دست روحانیت است.
✅*پس در اینجا عامل دیگری هم موثر است که مانع شکل گیری این اتفاق شده. آن عامل به نظر شما چیست؟
نکته دقیقا همین است که حوزه علمیه متناسب با شرایط پساانقلاب خود را بازسازی و بازتعریف نکرده است. منظورم از حوزه علمیه فقط بخش اداری حوزه که شورای مدیریت باشد نیست، بلکه منظورم کلا مجموعه حوزه است. طلاب، اساتید، علما، کتاب های درسی، رویکردها، روش ها و ... همگی نیاز به تغییر و تحول دارند. آن هم تحولی سهمگین و اساسی متناسب با تغییری که در انقلاب ایجاد شد