eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
45 ویدیو
260 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اجتهاد و شیوه رسیدن به آن از منظر ⏪ #رهبری_معظم_انقلاب؛ 🔶 عالم دین می خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔶 این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔶 اگر این طریقه‌ استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش های اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔶 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می گفتیم، کفایه می گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می گفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی توانید به مردم چیزی یاد بدهید. درس فقه را جدی بگیرید. 1398/2/18 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله جلسات: 🔶 پاسخگویی به پرسش های اعتقادی #دانشجویان ▪️ #تبلیغ_در_دانشگاه ⏪ #روش_پاسخگویی 🔶 جلسه #سیزده ⏪ بحثی بسیار #کاربردی در مورد #روش_پاسخگویی ⏪ روش #عمومی ⏪ روش پاسخگویی به برخی #سوالات_رایج؛ 🔶 آیت الله ملک زاده ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
📚 درس هفتگی 🎙 آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ✅ موضوع: ، - 💥 جلسه 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۳ مهر ۹۹ 🕌 مکان: ، مرکز 📲 جهت حضور در جلسات بعدی با این شماره تماس بگیرید: 09193516865 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سلسله_جلسات_علمی ⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد 🔶 مدرّس: آیت‌الله ملک زاده 💥 برخی عناوین مورد بحث: چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظام‌سازی / فقه و تمدن‌سازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روش‌شناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکم‌شناسی / موضوع‌شناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ... 🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸ ◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر 🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰ ◾️ مرکز راهبردی #برهان 💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های #بهداشتی) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله جلسات: 🔶 پاسخگویی به پرسش های اعتقادی #دانشجویان ▪️ #تبلیغ_در_دانشگاه ⏪ #دانش_پاسخگویی 🔶 جلسه #چهارده ⏪ #سبک_زندگی_اسلامی ⏪ نقد جریان #غربزدگی در کشور 🔶 آیت الله ملک زاده ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
6 ⏮ و 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : آیا بهتر نیست که به جای ، و مرجعیت شورایی وجود داشته باشد و در هر مسأله، اعضای آن شورا، به عنوان فتوای شرعی منتشر شود و همه مردم از آن فتوا پیروی نمایند؟ 💥 : از و اخباری که در باب رجوع مردم به فقها و از آنان و و فتوایشان مورد استناد قرار می‌گیرند، مثل آیه سؤال: «فَاسألوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» ، آیه نفر: «... لیتفقّهوا في الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون»، توقیع شریف: «و أما الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعوا فيها إلى رواةِ حديثنا، فإنّهم حُجّتي عليكم، و أنا حجة الله»، روایت: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه» که به تعبیر شیخ اعظم انصاری، آثار صدق در آن مشهود است، و آیات و دیگر، نه تنها نمی‌توان حجیت و اعتبار شرعی برای شورای فتوا و مرجعیت شورایی استنباط و استفاده نمود، بلکه خلاف این دیدگاه استفاده می‌شود و ظاهراً از نظر ، در میان و شیعیان موضوعیت داشته است. این ، به تعبیر مشهور، دارای هستند؛ چون شارع در بوده است و در عین حال، عموم مردم را به و آحاد و افرادی که فقیه می‌باشند، به نحو عامّ و طِلق بدلی، ارجاع داده و نفرموده است که به فتوای اکثریتِ فقها رجوع شود. 🔶 شایسته تذکار است که معمولاً و به خصوص در که و حقیقتاً فراوانی پدید آمده است، هر یک از مراجع عظام تقلید دارای یک هستند که مرجع را در یاری می‌دهند. و بیشتر یا حتی احیاناً همه اعضای آن هیأت، علاوه بر تسلط بر و اجتهادیِ آن مرجع، خود مجتهد یا هستند. مرجع تقلید در پاسخگویی به بسیاری از سؤالات و استفتاءات، به خصوص در مورد مسائل جدید و ، گذشته از بهره‌گیری از در حوزه و ، نخست به بحث و و استدلالی با اعضای هیأت استفتای خویش و نیز بررسی آراء و انظار فقها و مراجع دیگر در آن مسأله و یا حتی مسائل مشابهش می‌پردازد، سپس رأی و فتوای فقهی خود را که به نحو مستدل و از جمع‌بندی ادله به دست آمده است، اعلام می‌کند. اما به هر حال، و پس از همه بحث‌ها و مشورت‌ها، فتوا را آن مرجع تقلید صادر می‌کند، مسؤولیتش با خود اوست و آن نیز مربوط به فقاهت اوست. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله جلسات: 🔶 پاسخگویی به پرسش های اعتقادی #دانشجویان ▪️ #تبلیغ_در_دانشگاه ⏪ #دانش_پاسخگویی 🔶 جلسه #پانزده ⏪ #ولایت_فقیه، تاریخچه و پاسخ به شبهات #دانشجویان در دانشگاه 🔶 آیت الله ملک زاده ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
📚 درس هفتگی 🎙 آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ✅ موضوع: #تمدن_مهدوی، #الگوی_حال - #بشارت_آینده 💥 جلسه #دو 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۹۹ 🕌 مکان: #قم، مرکز #سلام 📲 جهت حضور در جلسات بعدی با این شماره تماس بگیرید: 09193516865 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #انتشار_کتاب ⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛ ✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر ⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده آدرس تهیه اینترنتی: https://bookroom.ir/book/69017 ⏪ پخش و توزیع: 09196151249 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه 🔶 روزنامه #صبح_نو ⏪ #فقه_نظام با ابواب #فقه_سنتی منافات ندارد. 🔶 موضوع: نگاه منظومه ای به فقه 🔶 تاریخ: 18 آذر 97 ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
7 ⏮ منظور از 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : منظور از چیست؟ 💥 : در شریعت و فقه اسلامی برای فقیه و ، که از جملۀ آن شرایط، عدالت و تقوا است، سه جایگاه، مسؤولیّت و مَنصِب، مطرح شده است که از این مناصب، مقامات، شؤون، وظایف و جایگاه‌ها با عنوان «وِلایت» نام برده می‌شود. این مناصب و ولایت‌های سه گانه عبارتند از: 1⃣ یا ولایت بر اِفتاء (فتوا دادن و بیان احکام و قوانین اسلامی) 2⃣ یا ولایت بر قضاء (قضاوت، حَکَمیّت و داوری کردن) 3⃣ ، ولایة الامر، ولایت بر اجرای احکام الهی در جامعه و زعامت سیاسی و اجتماعی (ولایتِ تصرّف در اموال و اَنفُس) 🔶 در همین زمینه، در کتاب البیع می‌گوید: «للفقیه الجامع للشرائط مناصب ثلاثة: أحدها: الإفتاء فیما یحتاج إلیها العامی فی عمله، و مورده المسائل الفرعیّة، و الموضوعات الإستنباطیّة من حیث ترتّب حکمٍ فرعیٍّ علیها ... ؛ الثانی: الحکومة، فله الحکم بما یراه حقّاً فی المُرافعات و غیرِها فی الجملة ... ؛ الثالث: ولایة التصرّف فی الأموال و الأنفس ... .» 🔶 بر مبنای و فقهای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اجتهاد و فقاهت به همراه عدالت و سایر شرایط معتبر در مجتهد و فقیه، شرط ضروری برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز مشروعیّت قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که اجتهاد و فقاهت، پایه و مایة اصلیِ نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، ولایت و بر امّت مسلمان و در عصر غیبت می‌باشد. در خور ذکر است که عنوان ولایت فقیه – به ویژه – به خودیِ خود و بنابر معنای عامّ فقهی‌اش شامل هر سه ولایت و مَنصِب – فتوا، قضاء و حکومت – می‌شود ولی معمولاً – به ویژه پس از نهضت و و تأسیس جمهوری اسلامی ایران که این تعبیر و اصطلاح از رواج و شهرت چشمگیری در گفتگوهای عمومی و در گفتارها و نوشتارها برخوردار شد – وقتی سخن از ولایت فقیه و ولیّ فقیه به میان می‌آید، منظور، منصب سوم یعنی و ولایت فقیه در عرصه حکومت‌داری، مدیریّت کلان جامعه اسلامی و اداره سیاسی و اجتماعیِ می‌باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #یادآوری 🔊 ⏮ #شنبه ۱۹ مهر ✅ #سلسله_جلسات_علمی ⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد 🔶 مدرّس: آیت‌الله ملک زاده 🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸ ◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر 🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰ ◾️ مرکز راهبردی #برهان 💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های #بهداشتی) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 درس هفتگی 🎙 آیت‌الله محمدحسین ملک زاده ✅ موضوع: #تمدن_مهدوی، #الگوی_حال - #بشارت_آینده 💥 جلسه #سه 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۹۹ 🕌 مکان: #قم، مرکز #سلام 📲 جهت حضور در جلسات بعدی با این شماره تماس بگیرید: 09193516865 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
8 ⏮ و «بسم الله الرحمان الرحیم» در 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : بعضی‌ها می‌گویند جزء نیست و فقط چون هر کاری را باید با شروع کنیم در ابتدای سوره‌های قرآن هم بسم الله می‌گوییم. به همین خاطر فرقی نمی‌کند در نماز بسم الله بگوییم یا نه، و یا آن را بلند بگوییم یا با صدای آهسته. می‌خواستم ببینم آیا این مطلب درست است؟ 💥 : «بسم الله الرحمان الرحیم» جزئی از قرآن کریم، بلکه یکی از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین است که به استثناء (برائت) در ابتدای همه سوره‌های کتاب الله مجید قرار دارد و خواندن آن در آغاز سوره حمد و هر سوره کامل دیگری که پس از سوره حمد در نماز خوانده شود، لازم و شرط است. 🔶 یکی از مسائلی که درباره قرائت «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز مطرح است، مسألۀ جهر و اخفاتِ آن است. جهر یعنی با صدای بلند خواندن (بلندی صدا به میزانی که در گفتگوهای معمولی وجود دارد.) و اخفات یعنی با صدای آهسته خواندن. باید بدانیم که حکم جهر و اخفاتِ «بسم الله الرحمان الرحیم»، تابع و اخفات نماز است؛ بدین صورت که در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای بلند باشد (صلوات جَهریّه) مانند نماز صبح، مغرب و عشاء، بسم الله الرحمان الرحیم هم همانند کلّ سوره با صدای بلند خوانده می‌شود و در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای آهسته باشد (صلوات اخفاتیّه یا هَمسیّه) مانند نماز ظهر و عصر، احتیاطاً باید بسم الله الرحمان الرحیم هم با صدایی آهسته خوانده شود. البته بهتر است که در نماز ظهر و عصر هم، بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند بخواند. 🔶 شایان ذکر است، اینکه انسان، نه تنها «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازش حذف نکند، بلکه در جایگاه خودش یعنی جایی که لازم است، آن را با صدای بلند بخواند، در بعضی از احادیث به عنوان یکی از نامیده شده است؛ بر خلافِ کسانی که متأسفانه به پیروی از ، یا اساساً «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازشان حذف می‌کردند و یا در نمازهای صبح، مغرب و عشا، با وجود آنکه حمد و سوره را بلند می‌خواندند ولی «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدایی آهسته قرائت می‌نمودند و در مجموع، احترام و اهمیت چندانی برای این جمله و آیه مهمّ قرآن قائل نبودند. ⏮ در مسأله فوق، تفاوتی میان و نیست، جز آنکه می‌فرمایند اگر خانم در جایی نماز می‌خواند که صدای او را می‌شنود، حتی اگر نمازش صبح، مغرب و یا عشا هم باشد، لازم است کلّ نماز خود، و از جمله «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدای آهسته بخواند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9