۲۲ دی ۱۴۰۲
✅ #نکته_اصولی
⏮ تفاوت #ظهور و تفسیر
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 میان استظهار و #تفسیر، تفاوت وجود دارد. تفسیر یعنی کشف الغطاء و القناع؛ و در موردی مطرح میشود که معنا ظاهر نباشد. اما ظهور یعنی مطلب، منکشف است و قناع و غطائی ندارد. بله ممکن است مطلبی ظاهر باشد، اما شما تنبه و توجه نداشتید و پس از آن توجه پیدا کنید، اما پرده و قناعی روی معنا نبوده است، لذا آقایان میگویند استظهار از قبیل تفسیر نیست. از این رو در استظهارهایی که در ادلۀ ذمّ تفسیر به رأی مانند «من فسّر القرآن برأيه فليتبوأ مقعده من النار» آورده میشود، معمولا آن را تخصصا خارج از بحث ظهور و حجیت ظهور میدانند. البته در اینجا نظرات مختلف است، اما دیدگاه سائد و رایج است این است که ظهور تخصصا از ذیل این روایات خارج میباشد.
💥 برگرفته از سال دوم از دورۀ سوم درس خارج اصول
🗓 زمان: ۲۴ دی ۱۴۰۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۲۴ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی
⏪ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در #موضوعات_پیچیده_اجتماعی با تمرکز بر فضای سایبر
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۵:۳۰
🏫 مکان: هنرستان بعد از خیابان شهید تراب نجف زاده، ساختمان موسسه شناخت،پلاک ۲۴۵، طبقه دوم.
📱نشانی اینترنتی "موسسه فرهنگی هنری شناخت پژوهان رسانه"
https://neshan.org/maps/places/6e3781b3ad2f30c6b9d88b7832656ba1
💥 لینک پخش زنده نشست:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/feqh_rasane
۲۴ دی ۱۴۰۲
✅ #بیان_نکته
⏪ علت #تحریم_شراب در اسلام
🔶 پاسخ کوتاه و محکم آیت الله العظمی #بروجردی به دانشمند اروپایی
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۲۶ دی ۱۴۰۲
۲۶ دی ۱۴۰۲
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در #موضوعات_پیچیده_اجتماعی با تمرکز بر فضای سا
موضوع شناسی و حل تزاحمات در موضوعات پیچیده اجتماعی.mp3
20.84M
✅ #نشست_علمی
⏪ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در #موضوعات_پیچیده_اجتماعی با تمرکز بر فضای سایبر
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۲۵ دی ۱۴۰۲
🏫 میزبان: موسسه فرهنگی هنری شناخت پژوهان رسانه.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۲۷ دی ۱۴۰۲
✅ #گعده_علمی
⏮ شرح و تفسر تعلیلِ روایت شریف
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَأْخُذْ عَلَى الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّى أَخَذَ عَلَى الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لِأَنَّ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْلِ» (الكافي، ج ۱، ص ۴۱.)
🔶 احتمالات گوناگونی اینجا وجود دارد. یک احتمال این است که ناظر به خلقت عالَم باشد. یعنی خداوند ابتدا علما را آفرید بعد جُهّال را؛
🔶 تفاسیر مختلفِ مدیریتی، اجتماعی یا اقتصادی دیگری میتوان از این تعلیل ارائه دارد. آیا اول عرضه باشد بعد تقاضا را در نظر بگیریم؟ یا ابتدا ارائه کنیم، سپس افراد طالب شوند؟
🔶 مؤیدی از آیه نفر بر تفسیر این روایت؛
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۲۸ دی ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۲۸ دی ۱۴۰۲
۲۸ دی ۱۴۰۲
✅ #نشست_علمی
💥 کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (مدظله العالی)
⏪ موضوع: #امام_خامنهای؛ فقیه قرآنی.
🔹 بررسی تأثیر #مبانی_قرآنی مقام معظم رهبری در #استنباط_احکام فقهی
👤 آیتالله ملک زاده
🔹 استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم.
🗓 زمان: دوشنبه، ۲ بهمن
🕙 ساعت: ۸ تا ۱۰ صبح
🕌 مکان: قم، خ امیرکبیر (اراک)، ک ۱۷، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (ع).
📌 حضور در نشست از طریق #مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/amr313/jalasate-madreseh
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۲۹ دی ۱۴۰۲
✅ #بیان_نکته
⏪ پاسخ قرآنی آیت الله العظمی #حکیم به #بن_باز مفتی اعظم وهابیت در عربستان در باب #تأويل_قرآن
🔶 وَمَن كَانَ فِي هَٰذِهِۦٓ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلٗا (اسراء، ٧٢)
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
۳۰ دی ۱۴۰۲
۳۰ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از انتشارات منهاج علم
✂️ برشی از کتاب
💢 مبدأ سیر منطقی به سوی طبقهبندی علوم، هستیشناسی است. پس از آن نوبت به معرفتشناسی میرسد. نظریۀ معرفت که در معرفتشناسی اتخاذ میشود ریشه در دیدگاهی دارد که در هستیشناسی به دست آمده است.
🔻 در ذیل معرفتشناسی، باید به تعریف علم، بحث از حقیقت علم و تبیین وجه یا وجوه تمایز علم از غیر علم پرداخت. روشن است که تا مشخص نشود که علم چیست و لاعلم کدام است، اساساً مادّه و موضوع معیّنی برای قرار دادن در طبقهبندی علوم وجود نخواهد داشت.
🔖 بعد از آنکه معلوم شد که علم چیست و چه امور و معارفی را میتوان در عِداد علوم به شمار آورد و در طبقهبندی علوم جای داد، آنگاه باید با نظر داشتن معیارها و شاخصهایی ویژه، علمهای مختلف را از یکدیگر بازشناسی کرد و تمییز داد.
📎 سپس لازم است که ملاکِ قرار گرفتن یک علم در جای و جایگاه خاصی در جدول علوم و چرایی پس و پیش شدن دانشها و اینکه چرا یک علم در ردهبندی علوم، باید جلوتر قرار گیرد و دیگری، عقبتر، تبیین گردد.
📌 پشت سرنهادن چنین ایستگاهها و مقدماتی در یک مسیر نظری، سیر منطقی جهت دستیابی به طبقهبندی علوم را سامان میدهد و زمینه لازم برای پرداختن به تقسیم، ردهبندی و طبقهبندی علوم را مهیّا میسازد.
📖 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
🛒 سفارش کتاب:
▫️ اینترنتی:
https://b2n.ir/a32373
▫️ شناسه ادمین:
@ketab_menhaj
▫️ تلفن:
۰۲۵۳۷۸۳۰۱۸۳
_._._._._._._._._._._._._._._._._
◀️ ما را دنبال کنید:
🆔 @menhajelm
🌐 www.menhajelm.ir
۳۰ دی ۱۴۰۲