eitaa logo
انتشارات منهاج علم
333 دنبال‌کننده
200 عکس
27 ویدیو
8 فایل
📚 انتشار کتاب‌ها با موضوع علوم انسانی اسلامی 📚 اعتلای علوم انسانی اسلامی 📚 گفتمان‌سازی و در عین حال پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی ارتباط با ادمین: @FM_admin @menhaj_elm :تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 📚 فقـه تربیت جنسـی تمایل به معنویت و فضیلت دوستی تمایل به معنویت امری فطری است که می تواند به ‌وسیله زوجین شکوفا شود. زمانی این نتیجه حاصل می‌شود که زوجین در عبودیت و بندگی خداوند متعال با یکدیگر همکاری کنند. متن زیر سؤال و جوابی است از عارف جلیل القدر ملا احمد نراقی که اشاره به جایگاه والای معنویت در میان اعضای خانواده و تلاش آنان برای یاری به یک دیگر در این مسیر، دارد: چه مى‌فرمايند علماى اماميه در اين مسأله كه اهل و عيال ما كه مسائل نماز و عبادت خود را ندانند و ما تكليف به آنها مى‌كنيم كه مسائل خود را ياد بگيريد و بپرسيد كه اگر عبادت و نماز شما درست نباشد خدا از شما مؤاخذه خواهد كرد و ما را بيش از اين تكليف در قوه نيست و آن اهل و عيال ساعى نمى‌شوند و نمى‌پرسند و ياد نمى‌گيرند آيا بر ما تكليف هست كه به اين سبب آنها را سياست كنيم يا اين كه به ايشان زياده بر اين سعى نماييم و اين گونه اهمال كردن آنها آيا خود آن اهل و عيال معاقب خواهند بود، و بر من كه صاحب عيالم معصيتى نخواهد بود، يا اين كه بر ما واجب است كه حكماً و حتماً بايد از عهدۀ ياد دادن مسائل آنها برآييم، يا بر خود آن عيال واجب است در حالتى كه اسباب تحصيل جهت ايشان فراهم آوريم مثال معلّم كه تعليم بدهد، و السلام‌؟ _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📚 فقه تربیت جنسی 🔹نویسنده: علی نقی فقیهی 🔸تعداد صفحه : ۳۸۴ صفحه 🔹نوع جلد: شومیز 🔸قطع : رقعی ❌ قیمت : ۱۷۰ هزار تومن ❌ ✅قیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۵۳ هزار تومان 🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین. _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
«فقه تربیت جنسی» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/219982
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ سلام بر تو به تعداد دخترانی که از گور رهایی بخشیدی... عید بزرگ و فرخنده مبعث رو خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنیم 🌸 _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 📚 فقه‌ سیاسی 🔰 جلد اول ♨️ قسمت اول از مهمترین عرصه‌های علوم انسانی در طول تاریخ مباحث مربوط به سیاست و شیوه حکمرانی بوده است که اندیشمندان بسیاری متناسب با سیستم حکومتی موردپذیرش خود در این عرصه قلم زده و آثار فراوانی را به رشته تحریر درآورده‌اند. کتاب ابتدا به چیستی فقه سیاسی پرداخته، سپس پیشینه آن را مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن جایگاه فقه سیاسی در فقه شیعه واکاوی و پیش فرض های لازم برای پرداختن به فقه سیاسی بیان میشود. مؤلف محترم در این اثر تلاش نموده‌اند تا برخی از مسائل فقه سیاسی را به‌ صورت نوین عرضه کنند و از این رو به مطالب مهمی پیرامون جایگاه حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج)، مقوم‌های حکومت اسلامی، اصل عدم ولایت و اعتبار عهدنامۀ مالک اشتر به عنوان متنی مهم در عرصه فقه سیاسی پرداخته‌اند. _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 📚 فقـه‌ سیـاسـی 🔰 جلـد اول ♨️ قسمت دوم فقه سیاسی در دوران معاصر دارای دو استعمال وصفی و اضافی است. 🔹در معنای وصفی فقه سیاسی، واژۀ «سیاسی» وصف فقه قرار می‌گیرد و یک ترکیب وصفی را شکل می‌دهد. اگر فقه را به معنای عملیات استنباط بدانیم می‌توان گفت فقه سیاسی در این استعمال به معنای استنباطی است که فقیه با نگاه سیاسی به ادلۀ شرعی انجام می‌دهد. گاه به این معنا از فقه سیاسی «فقه حکومتی» نیز اطلاق می‌شود؛ یعنی فقهی که فقیه در آن به ادله شرعی نگاه حکومتی دارد. 🔹در دیگر معنا فقه سیاسی، فقه به واژۀ «سیاسی» اضافه می‌شود و یک ترکیب اضافی مانند فقه دیات، فقه قضا، فقه هنر و... را شکل می‌دهد. در این استعمال از فقه، پدیده‌ای -مثل دیه، قضا، هنر یا ...- وجود دارد و فقیه به دنبال آن است که احکام آن پدیده و نحوۀ استنباط آن احکام را استخراج کند. از این رو فقه سیاسی در این معنا به فقهی گفته می‌شود که به استنباط احکام مسائلِ مربوط به سیاست و تدبیر زندگی انسان‌ها می‌پردازد. این معنا از فقه سیاسی موضوع نوشتار پیش‌‌رو است. 🔰در اثر حاضر نیز استاد محترم و مولف گرامی سه مسئلۀ ذیل را مورد بررسی قرار داده اند: ۱. جایگاه تشکیل حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت ۲. مقوم های حکومت اسلامی ۳. اصل عدم ولایة احد علی احد _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 📚 فقـه‌ سیـاسـی 🔰 جلـد اول جایگاه فقه سیاسی در فقه شیعه فقه سیاسی نزد برخی فقها در بخش فقه سیاسات یا «فقه الاحکام بالمعنی الاخص» جای می‌‌گیرد. در بین گذشتگان، شهید اول مباحث فقهی را به چهار قطب (رکن اساسی) تقسیم می‌کند : 1) رکن عبادات: این رکن تکالیفی را که قصد قربت در آن معتبر است شامل می‌شود. 2) رکن عقود: این رکن معاملاتی را که نیازمند انشای صیغه از جانب دو طرف معامله است شامل می‌شود. 3) رکن ایقاعات: این رکن معاملاتی را که نیازمند انشای صیغه از یکی از طرفین معامله است شامل می‌شود. 4) رکن سیاسات: این رکن شامل قضا، شهادات، حدود، دیات، قصاص و تعزیرات است. شهید اول از این رکن -که به سیاسات اختصاص دارد- به «الاحکام بالمعنی الاخص» نیز تعبیر می‌کند . فقه سیاسی (فقه السیاسة) را می‌‌توان در این تقسیم‌‌بندی ذیل رکن چهارم -یعنی فقه سیاسات- قرار داد؛ زیرا مسائل فقه سیاسی نمی‌تواند در ارکان دیگر جای گیرد. به عنوان مثال مسائلی از قبیل مشروعیت یا عدم مشروعیت بیعت، جایگاه بیعت و الزام‌‌آوری یا عدم الزام‌‌آوری آن، جایگاه رأی مردم و ... از جمله مسائل فقهی به‌شمار می‌روند که ذیل عبادات، عقود و ایقاعات قرار نمی‌گیرند؛ از این رو لازم است ذیل فقه سیاسات مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین سیاسات در تقسیم‌‌بندی شهید اول هم شامل فقه سیاسات می‌شود هم فقه سیاسی را در خود جای می‌دهد. _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
♨️ رزومه و سوابق استاد آیت الله ابوالقاسم علیدوست نویسنده کتاب فقه سیـاسی: 🔰 تالیفات استاد: 🔸فقه و عقل 🔸فقه و عرف 🔸فقه و مصلحت 🔸فقه و حقوق قراردادها (ادله عام روایی) 🔸فقه و حقوق قراردادها (ادله عام قرآنی) 🔸فقه سیاسی 🔸فقه القضاء 🔸روش شناسی اجتهاد 🔸روش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت 🔰 جوایز و تقدیرنامه های استاد: 🔹۱. فقه و مصلحت اثر برگزیده بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ۱۳۸۹ 🔹۲. فقه و عرف کتاب سال سازمان تبلیغات اسلامی 🔹۳. فقه و عرف پژوهش برتر دبیرخانه دین پژوهان ۱۳۸۳ 🔹۴. فقه و عرف اثر برگزیده هشتمین کتاب سال حوزه ۱۳۸۵ 🔹۵. فقه و مصلحت اثر برگزیده کتاب فصل ۱۳۸۸ 🔹۶. فقه و مصلحت اثر برگزیده دوازدهمین کتاب سال حوزه ۱۳۸۹ 🔹۷. فقه و عرف اثر ارزنده کتاب دین سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۸۵ 🔹۸. فقه و مصلحت اثر برگزیده جشنواره علامه طباطبایی ۱۳۹۰ _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 برشی از زندگینامه استاد علیدوست از زبان خودشان: حقیر برای سال تحصیلی ۵۵-۱۳۵۴ وارد حوزه شیراز شدم. در آن جا آیت الله شهید دستغیب(ره) ما را با گرمی پذیرفتند و مورد لطف و محبت خویش قرار دادند و در حقیقت برایمان پدری کردند در مدرسه «ایمانیه» شیراز با مدیریت خود شهید تحصیل را شروع کردم و در درس اخوی ایشان استاد آیت الله سید مهدی دستغیب شرکت کردم. در همان زمان هم نزد حاج آقا سید هاشم (فرزند شهید) در مدرسه حکیم تحصیل می‌نمودم. با این احوال سال ۱۳۵۵ جهت منظم ساختن تحصیل و گسترش علمی به شهر مقدس قم مهاجرت کردم. فعالیت سه ساله تحصیلم در ابرکوه و شیراز فقط مرا در سال دوم حوزه علمیه در مدرسه «الوندیه» از مدارس حضرت آیت الله گلپایگانی نشاند، اما سال ۵۶-۱۳۵۵، دوم و سوم حوزه و سال بعد چهارم و پنجم و ششم حوزه را جهشی گذراندم و سه سال مافات گذشته را جبران نمودم. در سال ۵۷ دو جلد شرح لمعه را اتمام نمودم و عشق و علاقه‌ام تا آن جا بود که در شور و شلوغی انقلاب تحصیلم را به طور خصوصی نزد آیت الله سید مصطفی محقق داماد و برخی اساتید دیگر ادامه دادم و در همان حال ۴۰ تا ۵۰ درصد درسها را خود مطالعه می‌کردم. دروس رسایل، مکاسب و کفایه را عموما نزد مرحوم آیت الله ستوده تلمذ نمودم و کمی از آن را هم نزد آیات: کریمی جهرمی و صلواتی گذراندم که با اتمام سطح همراه بود. سال ۶۰ یا ۶۱ بود که تحصیل دروس خارج را شروع کردم که با ۲ سال درس خصوصی مرحوم آیت الله خاتم یزدی در اصول همراه بود. درس آیات عظام مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، جواد تبریزی و سبحانی را درک و عمده دروس خارج فقه و اصول را خدمت حضرت آیت الله استاد وحید خراسانی تلمذ نمودم که ۱۱ سال ادامه داشت. فلسفه را با شرح منظومه سبزواری خدمت آیت الله گرامی و سپس نزد آیت الله انصاری شیرازی و اسفار را نزد علمایی چون مصباح یزدی، جوادی آملی، حسن زاده آملی، انصاری شیرازی و محمدی گیلانی و نکونام گلپایگانی تلمذ نمودم. در همان حال بدایه و نهایه را خود مطالعه نمودم..... 💢 منبع: سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم https://jameehmodarresin.org/1471/آیت-الله-ابوالقاسم-علیدوست/ _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز ولادت فرخنده امام حسین (علیـه السلام) و روز پاسدار رو خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنیم.🌸🇮🇷 _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 📚 نظـریـه دولـت اسـلامـی دولت از بدیهیات اسلام است و ریشه‌های دولت از لحاظ فلسفی، بر خلاف آن که بنیاد دولت را به گسترش خانواده یا قهر و غلبه یا نظریه‌های قرارداد اجتماعی ارجاع می‌دهند، ماهیتی اصیل و نبوی و الهی دارد و از آن زمانی که انسان در زندگی اجتماعی به قانون نیاز پیدا کرد و ساماندهی این زندگی لازم آمد، خداوند تبارک‌وتعالی پیامبران صاحب کتاب و صاحب قانون را مبعوث نمود. لذا ما معتقدیم که تاریخ حقوق، سیاست و دولت، با تاریخ انبیا شروع گردید و سپس در زندگی انسان ها، بر اساس ظلم و جهل و منفعت‌طلبی، از راه انبیا انحراف ایجاد شد. در دولت اسلامی همه وظایف دولت در جهت تحقق نظم و امنیت عمومی، تأمین آسایش، راحتی و رفاه و پیشرفت، عدالت، هدایت و رشد مادی و معنوی و کرامت انسان و بالمعال برای سعادت و خیر عمومی و منافع عمومی و خدمات عمومی و جلوگیری از مضرات و زیان ها و مفاسد عمومی است. وظایف دولت اسلامی با همه ارکان و مؤلفه ها و قوا و نهادها و مقامات عالی، در جهت احقاق حقوق عامه و گسترش عدل است. خداوند متعال برای تحقق حقوق عامه، اقامه دین و اجرای شریعت را در همه سطوح وظیفه ذاتی دولت و ملت می داند. مؤلف محترم در این کتاب تلاش نموده‌اند تا به بررسی مقوله مهم دولت در اندیشه اسلامی با تکیه بر اصل مترقی ولایت فقیه بپردازند. در همین اثنا نیز به پاسخ پیرامون شبهات نظریه دولت اسلامی و سبقه تاریخی دولت در حکومت نبوی و علوی پرداخته و آنها را به تفصیل شرح داده است. _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir
📌 📚 نظـریـه دولـت اسـلامـی 💢 نظریات دولت در پاسخ به این پرسش که قانون، عدالت و حکومت چگونه باید در زندگی بشر محقق شود، بحث نظریه‌های دولت مطرح می‌گردد. برخی بر این باور هستند برای تحقق این اهداف باید به عده‌ای که قدرت، امکانات و پول بیشتری در اختیار دارند، امکان ایجاد سلطه داده شود. در طول تاریخ حکومت زمین‌داران، سرمایه‌داران، مرفهین و پادشاهان، برخاسته از چنین نظریاتی است. برخی دیگر راه تصالح و عقد قرارداد را مطرح می‌نمایند که به موجب این قرارداد اجتماعی عده‌ای از مردم بر عده‌ای دیگر حکومت می‌کنند. راه‌حل‌های دیگری نیز بیان شده است. حقیقت این است که طبع انسان به گونه‌ای می‌باشد که ممکن است در هنگام به قدرت رسیدن، طغیان کرده و بر فطرت انسانی غلبه نماید و از حکومت و قدرت سوء استفاده کند؛ در این حالت نه عدالت محقق می‌شود و نه نظم عادلانه برپا می‌گردد. بنابراین به صورت خلاصه می‌توان گفت که همواره احتمال سوء‌استفاده از قدرت وجود دارد. بنابراین خداوندی که به‌ظاهر و باطن انسان آگاه است، به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده از قدرت (به‌ عنوان یک امر واقعی)، همانگونه ‌که برای هدایت اخلاقی و اعتقادی بشر انبیایی را مبعوث نموده است، برای هدایت انسان در زمینۀ حقوق، قانون، سیاست و نحوۀ زندگی اجتماعی نیز انبیایی فرستاده است؛ چرا که در کشمکش میان فطرت و طبیعت، باید فطرت انسانی با هدایت انبیا غلبه پیدا کند. _._._._._._._._._._._._._._._._._ ◀️ ما را دنبال کنید: 🆔 @menhajelm 🌐 www.menhajelm.ir