✅ #سخنرانی_عربی
⏪ موضوع: «المرأة کموضوع للتفسير الموضوعي الاستنطاقي»
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 الزمان: ليلة خميس 16 - 11 - 2022
🏢 المكان: سمية، عباس آباد، فرع باقري (6)، فرع جعفري (2)، مبنى 50، منتدى السيد المعصومة الثقافي
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
✅ بخش #یک
🔶 ایکنا: از نظر شما که تجربه سالها تدریس در حوزه را دارید آیا تغییر در متون درسی حوزه ضرورت داشت؟
⏪ استاد ملکزاده: برای ارزیابی این موضوع باید به فلسفه تشکیل حوزه برگردیم. ایجاد حوزه مبنای قرآنی دارد؛ خداوند در آیه ۱۲۱ سوره مبارکه توبه که به آیه «نفر» معروف است فرموده: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ.» این آیه ماموریت و رسالت حوزه را به صورت اجمالی بیان کرده است و اگر با سایر ادله دینی و نیازها به تفصیل این آیه شریفه بپردازیم، خواهیم توانست که به این پرسش پاسخ دهیم که حوزه برای چه تشکیل شده است و چه رسالتهایی دارد. طبیعتا وقتی این چارچوب شناخته شود، اقدامات تحولی هم معنا خواهد داشت.
🔸 حوزه علمیه قم ۱۲۰۰ سال قدمت دارد؛ یعنی سابقه آن ۲۰۰ سال بیشتر از حوزه نجف اشرف است. از آیتالله عبدالکریم حائری یزدی به عنوان مؤسس نام میبرند، شاید تعبیر زیاد درستی نیست و باید ایشان را احیاگر حوزه بدانیم، زیرا بعد از وفات میرزای قمی، حوزه قم دچار رکود و ایستایی و افول شد. شخصیتهایی چون مرحوم بافقی و پایینشهری و بزرگان دیگر در این دوره در قم بودند و از شیخ عبدالکریم خواستند تا در قم بماند و حوزه را احیا کند.
🔸 دوره مهم دیگر حوزه قم، حضور مراجع ثلاث و بعد ورود آیتالله بروجردی است و ایشان از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۰ مرجع وحیده عالم تشیع محسوب میشوند و عموم مردم مقلد ایشان بودند و او قدرت مرجعیت را تا بالاترین سطح رساند و همین امر سبب شد تا توقع از حوزه بیشتر شود. به همین دلیل ایشان تغییراتی را اعمال میکند؛ از جمله در مسئله تبلیغ، ایشان تأکید میکرد که همه روحانیون و حتی استادان حوزه باید برای تبلیغ به شهرهای مختلف بروند. ایشان با توجه به شرایط، مرکز اسلامی هامبورگ را تأسیس کردند و در اروپا و آمریکا نماینده داشتند و دارالتقریب اسلامی در مصر تشکیل شد و ایشان ارتباطاتی را با آنجا برقرار کرد. لذا تحول در حوزه در دوره ایشان به نحو پررنگی دنبال شد. آیتالله بروجردی نظم و انضباط بیشتری به حوزه داد و برنامه امتحانات جدیتر پیگیری شد.
🔸 مخالفت با شهید بهشتی؛
بعد در دوره امام(ره) و از سوی شاگردان ایشان چنین تحولاتی رخ داد؛ از جمله اینکه آیتالله بهشتی با ایجاد مدرسه دین و دانش، فراگیری زبان انگلیسی و عربی را به عنوان ضرورت برای طلاب پیگیری کردند، ولی متأسفانه همان موقع مانند امروز برخی لزوم چنین تحولاتی را درک نمیکردند و مواضعی گرفتند که امثال شهید مطهری مجبور شدند که به دانشگاه بروند.
مقطع دیگر از سال ۴۲ تا ۵۷ بود که امام قیامشان را شروع کردند و انقلاب پیروز شد. آیتالله بروجردی یک شبکه تبلیغ وسیعی را ایجاد کرد که در دوره امام(ره) به کارشان آمد. البته در این دوره تحول سازمانی و تغییر دروس رخ نداد، ولی برخی افراد مانند آیتالله بهشتی، شهید مطهری و علامه طباطبایی تغییرات جزئی ایجاد کردند.
🔸 مقطع دیگر بعد از انقلاب تاکنون است؛ در همه مراحل گفته شده یعنی از زمان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی که طلاب چند صد نفر بودند تا دوره مرحوم بروجردی که به چند هزار نفر رسیدند و تا امروز که دهها هزار طلبه از داخل و خارج داریم، سطح کیفی و کمی طلاب و دروس رشد کرده است و افراد زیادی با تحصیلات کارشناسی و ارشد و حتی دکتری وارد حوزه میشوند و در برخی رشتهها فقط چند نفر متخصص داریم که در کشور تک هستند.
🔶 ایکنا: یعنی برخی توقعات از حوزه در دورههای مختلف متفاوت بوده است؟
⏪ استاد ملکزاده: بله؛ زمانی کسی از حوزه برای بحث اسلامیسازی علوم انسانی انتظاری نداشت و کسی فکر آن را نمیکرد، ولی الان مطالبه میکنند؛ آقای هاشمی شاهرودی میفرمود که وقتی میخواستیم دایرهالمعارف بنویسیم، برخی افراد حوزوی و دانشگاهی با صراحت به ما گفتند که مگر حوزه میتواند دایرهالمعارف بنویسد؟ در حالی که الان جزء امور عادی است. بنابراین مجموعه این شرایط نشان میدهد که تحول ضروری است و باید همه جوانب را در نظر بگیریم؛ الان در دوره آیتالله بروجردی نیستیم که بخواهیم طرح مربوط به دوره ایشان را ارائه کنیم و باید شرایط زمان را لحاظ کنیم.
باید فرصت اقناع به استادان میدادیم
پس فقه و اصول در حوزه علمیه محور است، لذا تغییرات ایجادشده در این دو درس با اهمیتتر و حساستر از دروس دیگر است؛ اگر در درس تفسیر و فلسفه تغییری ایجاد شود، شاید کسی نقد چندانی نداشته باشد، ولی در فقه و اصول متفاوت است؛ الان در قم حدود سه هزار استاد سطوح عالی و خارج داریم که کارشان تدریس فقه و اصول است و طبیعتا نمیتوانند بیتفاوت باشند و حداقل باید نسبت به تغییرات متون درسی اقناع شوند، در این مسیر نباید فضای حوزه احساس کنند کودتا شده است؛ هر تغییری ابتدا باید در یک محدوده کوچک انجام و بعد تسری داده شود؛ باید فرصت اقناع به استادان میدادیم و از دو سال قبل جلسات مشترکی را با استادان تشکیل میدادیم و روشنگری و تبیین میکردیم. اساتید نباید احساس کنند که آنها را نادیده گرفتیم. قرآن فرموده است: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»؛ یعنی باید از در وارد خانه شد. پس روش و نظام مدیریت دانش و چگونگی تحول مهم است و نباید کاری کنیم که یک امر ارزشمند و خیلی خوب طوری انجام شود که بازتاب منفی داشته باشد.
🔸 مکاسب فرصتی برای طلاب است.
نظر رهبر معظم انقلاب این است که ما بعد از مکاسب، قله جدیدی را در فقه نگشودهایم و همه پای سفره شیخ اعظم هستیم. البته در اصول اینطور نیست. الان روش آیتالله خویی در قم رواج زیادی دارد و روش ایشان تقریبا خروج از مسیر هزار ساله فقه و فقاهت شیعه بود، ولی عظمت ایشان سبب شد که بسیاری از دیدگاههای خلاف مشهور ایشان نقد نشود، ولی کتاب مکاسب میتواند در نقد او به کار برده شود، زیرا برای اجماع و شهرت ارزش قائل است و نگاه افراطی به رجال ندارد و عمدتا با متن و دلالت کار میکند، برخلاف آیتالله خویی که عمدتا با اصول کار میکند. لذا مکاسب فرصتی برای طلاب است، ولی بخشهایی از آن مانند روایات ابتدایی حذف شده و در طول مکاسب ۴۰ بار به این روایات استناد شده است. حال چطور طلبهای که این روایات را نخوانده است میتواند این استنادها را درک کند؟
شیخ اعظم بحثی با عنوان قاعده اعانه دارد؛ در جامعهشناسی این بحث مطرح است که جامعه چگونه شکل میگیرد و یکی از دیدگاههای مهم این است که انسانها نیازهای همدیگر را رفع میکنند. لذا اگر کسی بخواهد مدخل فقهی برای این بحث داشته باشد، بهترین مدخل اعانه بر اثم است و مدخلی برای ورود به نظامات اجتماعی و فقه نظام است. شیخ اعظم با ادله فراوان این موضوع را بحث کرده، ولی این بخش در تغییرات جدید حذف شده و عزیزی که روی این بخش خط کشیده و گفته نباشد تفطن به این موضوع نداشته است، در حالی که بخشهای دیگری قابل حذف بود. ممکن است گفته شود که خب چیزی نشده است و در سال بعد تغییر میدهیم، ولی اگر از یکی دو سال قبل نظرخواهی، نقد و مشورت صورت میگرفت، طرح مستحکمتر و منطقیتر پیش میرفت.
💥 ادمه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ پنجمین نشست علمی همایش بینالمللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان با عنوان:
⏪ جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی
👤 ارائه دهنده : آیت الله محمد حسین ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوچه شهید میثمی، سالن اجتماعات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
💥 و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/res
🔶 شرکت برای عموم فرهیختگان و علاقمندان آزاد است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
📙📙📙
📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟»
✅ گسترده ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهيّت ملكۀ اجتهاد و چگونگی تحصیل آن / قوّۀ قدسيّه در اجتهاد / اطلاق و تجزّؤ در اجتهاد / مبادی اجتهاد و مقدمات فقاهت / علم اصول و روش شناسی اجتهاد / ساختار کلان علم اصول الاستنباط و منهج الاجتهاد / اجتهاد مناسب برای تفقّه جامع در دين / اجتهاد و نظریه پردازیِ اسلامی / اجتهاد برای دستیابی به مفاهيم، قضايا، إنشاءات، روش ها، اساليب و ساز و کارها / اجتهاد تمدنی / اجتهاد دفاعي و اجتهاد ابتدائي و ...
👤 مؤلف: محمد حسین ملكزاده
🏢 ناشر: دار الوفاء للثقافة و الإعلام – البحرين
💥 مرکز پخش در قم: چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
📙📙📙 📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟» ✅ گسترده ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهي
✅ نشست #هم_انديشى
⏪ با موضوع:
چيستى و گستره #اجتهاد_جامع_دينى و کاربردهاى آن در دستيابى به #علوم_انسانى_اسلامى
با محوريت کتاب: «ما هو الاجتهاد؟»
💥 با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم و شماری از پژوهشگران عرصه علوم انسانی اسلامی از تهران.
👥 ارائه دهندگان بحث، به ترتيب ارائه، حجج اسلام آقايان:
1⃣ سيد محمد سيدى فرد
2⃣ محمد طاهر باباپور
3⃣ محمد رضا ابويى
4⃣ نعيم فاطمی
🏢 مکان: قم، خیابان سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲ (دبیرخانه علوم انسانی مفتاح)
🗓 تاریخ: پنجشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۱
🕐 ساعت: ۸:۳۰ صبح
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ پنجمین نشست علمی همایش بینالمللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان با عنوان: ⏪ جایگاه حک
✅ گزارشی از نشست «جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی»
👤 آیتالله محمدحسین ملکزاده
⏪ استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
🔶 حکمت امری است که انسان حکیم را از اینکه به سمت امور قبیح برود باز میدارد. علاوه بر این، حکم کردن در حکمت نیز وجود دارد؛ در حقیقت حکم کردن نوعی قضاوت و داوری است و در حکمت نیز چنین امری صورت میگیرد، پس حکمت نوعی داوری و قضاوت درباره امور مختلف است.
🔶 در برخی منابع برای حکمت معانی مختلفی اعم از علم همراه با عمل، کلام موافق حق، دست یافتن به حقیقت به کمک علم و عقل، شناخت بهترین امور بهوسیله بهترین دانشها که مصداق این شناخت خداوند خواهد بود، کلام به دور از حشو، دانشی که انسان به کمک آن میتواند افعال و اعمال خودش را از روی تدبیر و اتقان به انجام برساند ذکر شده است.
🔶 به لحاظ ظهور عرفی، حکیم به انسان عاقل، رشید و ملتفت اطلاق میشود که براساس محاسبات عقلانی تصمیم میگیرد و اقدام میکند، در مقابل چنین انسانی، انسان مجنون، سفیه و غیرملتفت قرار میگیرد.
🔶 برخی حکمت را از اساس مرادف فلسفه میدانند و شخصی مانند ارسطو را حکیم معرفی میکنند، کما اینکه نویسندگانی به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی برای اشاره به مکاتب فلسفی جدید در مغرب زمین هم از عنوان حکمت استفاده میکردند.
💥 متن کامل در پایگاه خبری تحلیلی مفتاح: http://ihkn.ir/?p=30741
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی
🔶 موضوع: بازخوانی نوآوریهای اجتماعی شهید آیتالله سید محمد باقر #صدر
👤 استاد محمد حسین ملک زاده
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۱
🕐 ساعت: ۱۵
🏢 مکان: قم، خیابان جمهوری، کوچه دوم، خبرگزاری حوزه.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
✅ #اطلاعیه
⏪ به جهت همزمانی #نشست_علمی با تشییع پیکر طلبه شهید حسن مختارزاده جلسه، به هفته آینده موکول شد.
✅ معرفی #کتاب
📔 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی»
🔶 علم شناسی و فلسفه علم.
🔶 #حکمرانی_فضای_علم و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی.
🔶 #مدیریت_دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی.
🔶 نقشه راه دستیابی به #علوم_انسانی_اسلامی.
🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان #نظریه_تفقه_جامع.
🔶 #آینده_پژوهی علم.
🔶 #جریان_شناسی علمی.
🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ...
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
💥 خرید اینترنتی 💥
🔶 مژده به طلاب و دانش پژوهان غیرساکن در شهر قم؛
📗 کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی»
🔶 مولف: آیتالله ملک زاده
✅ این کتاب را هم اکنون میتوانید از طریق «وبسایت پاتوق کتاب فردا»تهیه نمایید.
⏪ آدرس:
https://bookroom.ir/book/63404
هدایت شده از حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
✅#معرفی_کتاب
◀️ کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعۀ اسلامی» نوشتۀ آیت الله محمد حسین ملک زاده، توسط انتشارات اعتدال اسلامی در سال 1397 منتشر شده است.
🔸 از جمله ویژگیهای کتاب، پرداختن همزمان به «مسائل نظری» مربوط به فلسفۀ سیاسی اسلام، ولایت فقیه، معنا و پیشینۀ آن نزد فقهای شیعه و «مسائل انضمامی» و تاریخی مربوط به حکومت اسلامی است.
🔸 این کتاب، به برخی پرسشهای حساسیتبرانگیز که کمتر مورد توجه اهل فضل قرار گرفته است، به شیوهای روشن و فنّی پاسخ میدهد: پرسشهایی از قبیل «مخالفت ادعایی آخوند خراسانی با حکومت اسلامی»، «شبهۀ مشهور به شبهۀ دور در مورد انتخاب رهبر به وسیلۀ مجلس خبرگان»، بررسی فنّی و فقهی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه و حکم شرعی آن».
🔸 سیر کتاب از طرح مباحث نظری به مباحث تاریخی و انضمامی است. ابتدا معنای حکومت اسلامی و ولایت فقیه، پیشینۀ تاریخی آن و فلسفۀ سیاسی اسلام مورد بحث قرار میگیرد و سپس مباحث و پرسشهای تاریخی در مورد حکومت اسلامی مطرح میگردد.
#فقه_الحکومه
#فقه_السیاسه
#فقه_سیاسی
#نظریه_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
#ملک_زاده
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #ولایت_فقیه
⏪ #حکومت_اسلامی
🔶 مبنای دینی شعار مرگ بر #ضد_ولایت_فقیه چیست؟
🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
محارب۱.mp3
11.19M
✅ #محاربه
⏪ محاربه، محارب، مجازات وى و تخيير يا ترتيب ميان موارد حد محارب
در قرآن حکيم
و مشهورترين کتاب فقهى شيعه
🔸 جلسه #یک
👤 محمد حسین ملک زاده
🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
محارب۲.mp3
12.74M
✅ #محاربه
⏪ محاربه، محارب، مجازات وى و تخيير يا ترتيب ميان موارد حد محارب
در احادیث شریف
و مهمترین موسوعه فقهی شيعه
🔸 جلسه #دو
👤 محمد حسین ملک زاده
🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ جایگاه ویژه #شهید_صدر در طول #تاریخ_اسلام
🔶 اشاره به برخی ابداعات و نوآوری های این #نابغه کم نظیر جهان اسلام
🔶 دیدگاه ایشان نسبت به #ولایت_فقیه
▪️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فاطمیه
⏮ «و الله متمّ نوره»
🔶 فاطمیه و نور الهی که خاموش نخواهد شد.
🗓 ۱۸ دی ۱۴۰۰
🔹 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگوهای_فقهی 1
🔶 آیتالله ملک زاده
*⃣ موضوع: چگونگی #مسلمان_شدن
⏮ #پرسش:
برای مسلمان شدن، چه شرایطی، به ویژه از نظر زمانی و مکانی، باید رعایت شود و چه مراسم و واجباتی دارد؟
💥 پاسخ:
⏮ هر زن و مرد غیر مسلمانی میتواند در هر زمان و مکانی که خواست مسلمان شود و از نظر شریعت اسلامی، برای مسلمان شدن به مراسم، مکان یا زمان خاصی و یا حضور افراد و شخصیتهای ویژهای نیاز نیست بلکه تنها کافی است که انسانی عاقل با تصمیمی آگاهانه و نه از سر اِکراه و اجبار و برای خدا و به قصد تقرّب به خداوند، با خدای خویش عهد و پیمان ببندد که در برابر حقّ و حقیقت تسلیم باشد و اسلام را بپذیرد و شهادتَین (دو شهادت و گواهی) را با توجه به معنا و مفادشان و با اعتقاد، بر زبان جاری کند. متن دو شهادتی (شهادتین) که باید بگوید عبارت است از:
1. «أشهدُ أنْ لا إله إلا الله»
گواهی میدهم، خدایی جز خدای یگانه (الله) نیست.
2. «أشهدُ أنَّ محمّداً رسولُ الله»
گواهی میدهم، همانا محمد پیامبر خداست.
اگر چه برای مسلمان شدن همین دو شهادت (شهادتَین) کافی است، اما افزون بر آنها میتواند به جهت تکمیل، شهادت ثالثه یا گواهی سوم که گواهی بر امامت و ولایت جانشینان بر حقّ پیامبر خدا و رهبران راستین اسلام است را نیز بگوید:
3. «أشهد أنّ أمیرَ المؤمنینَ علیّاً و اَبنائَه المعصومینَ حُجَجُ الله و أوصیاءُ رسولِ الله و خُلفائُه»
و یا به طور مختصر:
«أشهد أنّ علیّاً وَليُّ الله»
گفتن شهادتین به قصد مسلمان شدن، افزون بر جنبه معنوی و اعتقادی، از نظر فقهی و حقوقی نیز دارای آثار مهمی میباشد؛ چرا که اِظهار شهادتین به وسیله یک انسان و مسلمان شدن وی، موجب ثبوت و اجراى احکام اسلام – از اجتهاد، تقلید، طهارت و ... تا دیات – بر او مىشود و جان و مال خود و فرزندان خردسالش، در پناه اسلام و مورد دفاعِ مسلمانان قرار میگیرد و کسى حق تعرّض به آنها را نخواهد داشت.
⏮ در خور ذکر است که هیچ مسلمانی حق ندارد با تشکیک در حقیقی بودنِ گرویدن یک شخص به اسلام، یا اظهار تردید و اشکال نسبت به الهی بودنِ انگیزه وی در پیوستن به دین اسلام، وی را غیر مسلمان بخواند، و در نتیجه، نخواهد احکام مسلمانی را در موردش جاری بداند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9