✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #سی_یک
🔶 قسمت #یک
⏪ این حکمت، می توانست جزو خطبه ها آورده شود؛
🔶 #سخن مانند حیوان در حال فرار می باشد؛
🔶 صبر، یقین، عدل و جهاد، پایه های ایمان؛
🔶 تشخیص #عناوین_کیفی مشکل است. بیان شاخصهای آزمون پذیر برای جامعه ایمانی و امت اسلامی؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #هفت
🔶 زمان پیشنهادی برای #اجرای_برنامه؛
🔶 امکان #کاهش_زمان برنامه؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
✅ #گفتگوهای_فقهی 25
⏮ #پول
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
از نظر شرعی و فقهی، به چه چیزی پول گفته میشود؟ (تعریف پول در فقه و از نظر فقها چیست؟)
💥 #پاسخ:
🔶 عدم وجود #حقیقت_شرعیه درباره پول؛
پول، مفهوماً و مصداقاً، از موضوعات عُرفیۀ بحته و یک امر کاملاً عُرفی و عقلائی است و درباره آن، حقیقت شرعیّه وجود ندارد؛ پس بحث بر سر اینکه چیزی پول هست یا نه، یک بحث کاملاً عرفی است و اگر ایکال شبهه موضوعیه، اعمّ از مفهومیه و مصداقیه، و به خصوص شبهه مصداقیه، به #عُرف_عمومی و سوقی، لااقل به نظر عدّهای از فقها، مشکل به نظر آید، در حلّ این شبهه موضوعیه، مفهوماً و مصداقاً، نظر اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و کارشناسان امور مالی، به عنوان #عُرف_خاص که با این موضوع سر و کار بیشتر و توأم با دقت و توجه افزونتری دارند مُحَکّم است؛
◾️ خصوصاً در صورت تقسیم عرف به دو نوعِ #مُتسامِح و #دقیق، و آنگاه، ترجیح دقیق بر متسامح.
البته ممکن است بگوییم این موضوع از موضوعات و مسائل دقیقه و پیچیده است که صرفاً محلّ #اِعمال_خبرویّت و دقتهای کارشناسانه و تخصصی است، در نتیجه رجوع به اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و مالی و کارشناسان پولهای دیجیتال و ارزهای اینترنتی در این مسأله، از باب رجوع به اهل خبره میباشد.
🔶 #خلاصه: پول نه از ماهیات اختراعیه به وسیله شریعت و مخترعات شرعیه است و نه از موضوعات مستنبطه به معنای عامّ، لذا در مورد آن باید به عرف یا خبرگان رجوع شود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #سی_یک
🔶 قسمت #سه
⏪ چهار شعبه #یقین
🔶 بینش هوشمندانه، دستیابی به ظرایف حکمت، پندگرفتن از عبرتها، روش گذشتگان (ترتب این موارد بر هم)
🔶 اشاره به تاریخ، توقف در گذشته و تشبیه نیست. (سقوط اندلس)
🔶 اشاعه #انقلاب_جنسی (راه نابودی نظام اسلامی)
ترویج بدترین نوع فحشا در #ژاپن و #آلمان بعد از جنگ جهانی دوم؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 اطلاعیه 🔊
💥 پس از مشکلی که در پیام رسان #ایتا ایجاد شد، و بسیاری از فایلهای موجود در کانالها غیرقابل استفاده گردید، به درخواست مکرر کاربران صوتهای #حلقه_اولی در اختیار قرار گرفت.
✅ تذکر:
لازم به ذکر است که، استاد از سال 83 شمسی و همزمان با تدریس رسمی کتب #مکاسب #رسائل #کفایة_الاصول به توصیه استاد خویش، حضرت آیت الله #سید_کاظم_حائری (پس از دورهایی تدریس غیر رسمی) به تدریس رسمی کتاب گرانسنگ #حلقات (سه حلقه) در دورهای متعدد پرداخته اند.
⏮ دسترسی به صوت های حلقه اولی
@halgheh1
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثانیه
eitaa.ir/halghee2
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثالثه
sapp.ir/halgheh3
🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ گویی به پرسش ها و نیازهای طلبه پسا انقلاب؛
eitaa.ir/mabaheth
✅ توجه: برای دسترسی آسانتر و تجمیعی به عمده مباحث کانال، به سایت
mabaheth.ir
مراجعه شود.
آیتالله ملک زاده
🔊 اطلاعیه 🔊 💥 پس از مشکلی که در پیام رسان #ایتا ایجاد شد، و بسیاری از فایلهای موجود در کانالها غیرق
✅ با توجه به #مشکلات ایجاد شده در پیام رسان #ایتا و درخواست مکرر دوستان برای استفاده از صوتهای #حلقات، لینک این دروس در سایت #مباحث به صورت مستقیم قرار داده می شود؛
⏮ صوت تدریس حلقه اولی
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c/
⏮ صوت تدریس حلقه ثانیه
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%ab%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%87/
⏮ صوت تدریس حلقه ثالثه
http://mabaheth.ir/%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d8%ab%d8%a7%d9%84%d8%ab%d9%87/
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
🔊 #سخنرانی 🔊
⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی
🔶 جلسه #یک
🗓 ۹ دی ۹۵
🕌 قم مقدسه
🔶 کلیات برنامه ریزی ناظر به وظایف و مسئولیتهای #طلبگی
▪️ آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
مدیریت زمان و برنامه ریزی1 -2دی95.mp3
9.62M
✅ #گفتگوهای_فقهی 26
⏮ #مثلی یا #قیمی بودن #پول
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
🔶 آیا در #جبران_خسارت یا بازپرداخت بدهی و مواردی از این قبیل، فقها پول را مِثلی در نظر میگیرند یا قیمی؟
💥 #پاسخ:
همچنان که فقها از گذشته تاکنون، نقدَین یا همان دینار و درهم که از جنس #طلا و #نقره هستند و به خودی خود و بدون نیاز به اعتبارِ قانونی یا بناگذاری و موافقت عمومی و یا قرارداد اجتماعی، دارای ارزش میباشند و پول حقیقی نیز خوانده میشوند را مِثلی میدانستند، #مشهور_معاصران هم درباره پول اعتباری – مانند اسکناس – معتقد به مِثلی بودن و نه قِیمی بودن هستند.
🔶 گرچه شاید قیمی دانستنِ پول اعتباری هم با تبیین و توجیهی خاص، خالی از قوت نباشد، ولی در صورت قائل شدن به مثلی بودن آن هم چه بسا بگوییم «مثلِ» پول اعتباری – اعمّ از #اسکناس و #رمز_ارز – فقط همان پول کاغذی یا رمز درون رایانه نیست بلکه هر امر اعتباری دیگری است که قیمت حقیقی آن را که عبارت است از قدرت خرید ( #القوّة الشرائية ) یا ارزش مبادلهای، نشان دهد.
🔶 به بیان روشنتر میتوان گفت پولهایی که امروزه رایج و مورد استفاده است، شامل پولهایی که در قالب اسکناس به وسیله بانک مرکزی تولید میشود یا پولها و سپردههای بانکی و در مجموع همه انواع پولهای اعتباری، هیچ چیز نیستند جز ابزارهایی که صرفاً قیمت و ارزش مبادلاتی را نشان میدهند و اعتباراتی که قدرت خرید ایجاد میکنند. پس مثل آنها هم صرفاً چیزی است که به لحاظ اعتبار، در قیمت، ارزش مبادلهای و ایجاد قدرت خرید برابر با آنها باشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #سی_یک
🔶 قسمت #پنج
⏪ چهار شعبه #جهاد
🔶 امر به معروف، نهی از منکر، صدق در همه جا، دشمنی با فاسقان؛
🔶 پشتیبانی از #مومنان و خوار کردن #منافقین؛
🔶 #وظیفه_مداری در عین توجه به نتیجه؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #بیان_نکته
⏮ اصول #سیره_مبارزاتی #اهل_بیت
🔶 #هدفگذاری مهمترین بخش یک حرکت #عاقلانه و #مدبرانه است.
🔶 هدف اصلی اهل بیت برقراری #حاکمیت_اسلام و اعلای #کلمة_الله است
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگوهای_فقهی 27
⏮ #بازپرداخت برابر با میزان #بدهی
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮
همچنان که اگر شرط شود که شخص مدیون بیش از مقدار بدهیاش بازپس دهد، #ربا به شمار میآید و حرام است، بازپرداخت کمتر از میزان بدهی نیز جایز و بری کنندۀ ذمّۀ #بدهکار نیست و موجب تضییع حق #طلبکار میشود. به همین خاطر، شخصی که از دیگری، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مقداری #پول_اعتباری قرض میگیرد در هنگام بازپرداخت باید به همان میزانی که قرض گرفته بوده است را، نه کمتر و نه بیشتر، به طلبکار بازگرداند تا دینش ادا شود. و از آنجا که پول اعتباری، چیزی نیست جز نشانگر قیمت و ارزش مبادلاتی، و اعتباری که قدرت خرید ایجاد میکند، در نتیجه، شخص بدهکار در هنگام بازپرداخت، باید ببیند چه ارزش و قدرت خریدی را دریافت کرده بوده است تا به همان مقدار به طلبکار پس دهد. نرخ برابری قیمت و ارزش پول اعتباری در زمانهای مختلف از طریق محاسبه میزان تورم نقطهای و سالانه به انجام میرسد و معمولاً به وسیله مراکز رسمی و معتبر پولی و مالی اعلام میگردد.
🔶 لازم به ذکر است که در این صورت ممکن است تعداد اسکناسهایی که باید به شخص طلبکار داده شود یا تعداد صفرهایی که در حساب بانکی او وارد شود بیش از مقداری باشد که وی به شخص بدهکار داده است ولی از آنجا که در حقیقت، هیچ اضافه پرداختی صورت نمیگیرد و دقیقاً مثل همان چیزی که قرض داده شده است پس گرفته میشود، لذا قرض رَبَوی و حرام محسوب نمیشود.
🔶 درباره سایر دیونی که بر پایۀ پول اعتباری میباشند نیز این قاعده جاری است. به طور مثال، در محاسبه مهریهای که مبلغی پول اعتباری بوده است، اگر در هنگام عقد به زوجه تحویل نشده باشد، در زمانهای بعدی، نخست قیمت و قدرت خریدی که آن مبلغ در زمان عقد داشته و ایجاد میکرده است محاسبه میشود، سپس برابر با آن قیمت، به وسیله زوج به زوجه پرداخت میگردد. همچنین در جبران خسارت، در مورد غصب مقادیری از پول، یا در جایی که انسان امین، با کوتاهی یا زیادهروی، پولی که به امانت در اختیار داشته است را از بین برده باشد و موارد دیگری از این دست، به همین صورت عمل میشود تا انسان بریء الذمه گردد و حقّ الناس و دینی بر عهدهاش نماند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #بریده_کتاب
⏪ قسمت #سیزده
⏪ #مبادی_کلامی فقه و اجتهاد؛
🔶 « #المرسل و الرسول و الرسالة» نوشته آیت الله #شهید_صدر؛
🔶 « #محاضرات_فی_الإلهیات» تالیف آیت الله #سبحانی؛
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
بخش13 -مبادی کلامی فقه و اجتهاد.pdf
39.7K