✅ #انتشار_کتاب
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج
در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛
✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر
⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده
آدرس تهیه اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/69017
⏪ پخش و توزیع:
09196151249
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان
⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد
⏮ #نکته_رجالی
◾️ جلسه #یک
🔶 جایگاه #شیخ_طوسی در علم #فقه #حدیث و #رجال
🔶 #اصول_رجالی شیخ طوسی
◾️ نظر داشتن #نجاشی به کتب رجالی شیخ الطائفه؛
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه ⏮ #تفقه_جامع 👤 نظریه پرداز: آیتالله ملک زاده 💥 تفقّه جامع، به طور خلا
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع
🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلاننظریه یا فرانظریه، در حوزه دینپژوهی، معرفت دینی و اسلامشناسی است.
توصیف این نظریه با عنوان کلاننظریه، به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. و بهرهگیری از عنوان فرانظریه برای آن، با لحاظ این نکته است که تفقه جامع، خود به تنهایی دربردارنده نظریات متعددی در حوزه دینپژوهی و معرفت دینی و شامل طراحی چارچوبها و الگوهایی جهت جریان و تحقق دین در حیات فردی و اجتماعی بشر، و در واقع، یک بسته نظری، معرفتی و روشی، و مجموعهای از نظریات، چارچوبها، الگوها، تبیینها، تعریفها، بازتعریفها ، تقسیمها و صورتبندیها در زمینه اسلامپژوهی و اسلامشناسی تخصصی و اجتهادی، در گستردهترین پهنۀ ممکن است.
🔶 برای نمونه، شماری از نظریات، چارچوبها و الگوهایی که در ذیل تفقه جامع، تعریف میشوند بدین قرار میباشند:
1⃣ نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی؛
2⃣ نظام جامع اسلامشناسی تخصصی: شامل مراحلی همچون نظام انتظارات، نظام احتیاجات، نظام مسائل و ...؛
3⃣ رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی: نظریهای در باب علم دینی و الگویی برای دستیابی به علوم انسانی با رویکرد اسلامی است؛
4⃣ فقه قواعدی؛
5⃣ فقه مضاف: مشتمل بر تبیین مراحل تکوین فقه تخصصی، و مبانی و اصولی که این فقه، به شکل عام، بر آن مبتنی است، و قواعدی که در ساماندهی به آن باید رعایت شود، و خروجیهای آن که یکی از آنها نظریۀ فقهی است؛
6⃣ نظامسازی اسلامی: بیانگر مبانی، اصول و مراحل عملیاتیِ یافت و ساخت نظامهای اجتماعی بر پایه اندیشه، معارف و تعالیم اسلامی؛
7⃣ سبک زندگی اسلامی (زندگی، از معنا تا سبک)؛
8⃣ تمدنسازی اسلامی در عصر غیبت (نظریه برپاداشت تمدن قابل انتساب به اسلام در بازه زمانی میانۀ دو عصر ظهور معصومان (ع)؛
9⃣ الگوی حکمرانی اجتهادی؛
و ... .
🔶 در خور اشاره است که تاکنون در زبان فارسی، تعبیر کلاننظریه یا نظریۀ کلان، به صورت موردی و از سوی چند نویسنده، به عنوان معادلی برای «Grand Theory» و یا حتی «Paradigm»، و نیز در مواردی دیگر و از سوی نویسندگانی دیگر، برای اشاره به مصطلحات و مفاهیمی متفاوت به کار رفته است. همچنین تعبیر فرانظریه هم، گاهی به عنوان ترجمهای برای «Meta-Theory» مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این کتاب، منظور از کلاننظریه و فرانظریه، همان است که در سطور پیشین و در وجه توصیف تفقه جامع به کلاننظریه یا فرانظریه بیان گردید، که چه بسا وجوه قرابت و تشابهی با تعریف اصطلاحی کلماتی همچون «Grand Theory»، «Paradigm» و «Meta-Theory» داشته باشد اما لزوماً با آنها یکی نیست.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع
⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛
دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلامشناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است:
1⃣ دین
2⃣ زندگی
🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین
در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبهها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزههای آن، اعمّ از:
1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشهها، شناختها، بینشها و باورهای بنیادین
2⃣ شریعت: نظام رفتارها
3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزشها و گرایشها
در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همهجانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزههای اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوششدهندۀ باورهای بنیادین، ارزشها، گرایشها و رفتارها است.
🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی
دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی میشود.
جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است.
و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢آینده حوزه در اختیار نواندیشان حکمی و فقاهی است/ نمیتوان از اندیشه و تفکر اسلام در جهان سخن گفت ولی نامی از شهید صدر نبرد
📌آیتالله محمدحسین ملکزاده در نشست روشنفکر مطهر، گفت:
🔹میتوان از تعبیر روشنفکر دینی و حوزوی عبور کرده و از تعبیر نواندیشی دینی اصیل و اجتهادی استفاده کرد. نواندیش دینی اصیل حوزوی؛ اسلامشناس توانمند، زمانشناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع میکند آن هم جمعی از نوع سالم.
🔹ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم در یک جنگ تاریخی تمدنی جدی قرار داریم. در ورای لبخندها، کنفرانسها، همایشها و احترامها یک جنگ تمام عیار تاریخی تمدنی به شکل جدی برقرار است که جنگ نرم نیز به شمار میآید، اگر با آن ساده برخورد کنیم بلاشک باختهایم و نه تنها باختهایم که به عبرت تاریخ بدل میشویم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/xwGFt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #نشست_علمی
⏮ سیاستنا
🔶 #تحزب در اندیشه #شهید_صدر
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۲ فروردین
🕖 ساعت: ۲۲
💥 پخش در اینستاگرام
◾️ محتوای جلسه لایو به صورت igtv در اینستاگرام در دسترس خواهد بود؛
🔶 برگزار کننده: کانون اندیشه جوان؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث میباشد.
اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کتب، عمدۀ کتابهای لغت
مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #صدرنا
⏮ بازخوانی نظرات #شهیدصدر درباره #علم_جدید و #دین؛
🔶 رابطه #مرجعیت و #سیاست؛
👤 سخنران: آیتالله ملک زاده
◾️ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
🗓 زمان: سه شنبه، ۳۱ فروردین
🕖 ساعت: ۱۸
💥 پخش در اسکای روم
◾️ برگزار کننده: بسیج دانشجویی #دانشگاه_تهران
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
✅ #کلاننظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛
🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری میپردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بیهیچ دغدغه میتوان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، میتواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که میتواند شامل موارد مهم و سرنوشتسازی هم باشد، متفاوت خواهد بود.
⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛
🔶 همانگونه که بارها گفتهایم، برای زندگی انسان میتوان پنج سطح در نظر گرفت:
1⃣ فردی
2⃣ خانوادگی
3⃣ اجتماعی
4⃣ حکومتی
5⃣ تمدنی
همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنجگانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدامیک از این سطوح و با لحاظ کدامیک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدفگیری و هدفگذاری کرده است.
🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسانها خود را نشان میدهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت میدهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایههای دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست.
پس اگر مثلاً میخواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومتداری و حکمرانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسانها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمیباشد که به محض شکلدهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام میشود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهمترین گامها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9