eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
42 ویدیو
257 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 آیت‌الله ملک زاده 💥 همایش معلمات تربیت اسلامی در مجمع الرسول الاعظم؛ 🏢 مکان: 🗓 زمان: بهمن ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
20 ⏮ محدودیت تعداد همسران در 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : اینجانب از طلاب هستم و فایل برخی از دروس خارج اصول شما را گوش کرده‌ام و [بر این اساس،] می‌دانم که شما برای اجماع و شهرت، ارزش و اعتبار زیادی قائلید. اما علی رغم این مبنای اصولی‌تان، از بعضی از طلاب و فضلایی که در درس شما شرکت می‌کنند شنیده‌ام که شما بین ازدواج دائم و موقت، از جهت منحصر بودن به چهار همسر تفاوتی قائل نیستید. حال سؤالم این است که چگونه شما چنین فتوایی دارید در حالی که فقهای شیعه در حکم به عدم محدودیت در ازدواج موقت از جهت تعداد زوجات، نه تنها هیچ اختلافی ندارند بلکه کاملاً اتفاق نظر دارند؟ مؤید این مطلبی که به فقهای شیعه نسبت می‌دهم را از قسمت نکاحِ کتاب «دروس تمهیدیة في الفقه الإستدلالي» (نوشته آقای شیخ باقر ایروانی) برایتان می‌آورم که هم اکنون کتاب درسی حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور است: «لاتجوز الزيادة في العقد الدائم علی أربع زوجات ... و أمّا التخصيص بالعقد الدائم، فلا خلاف فيه ... و إذا قيل: إنّ موثّقة عمّار عن أبي عبدالله (ع) قالت عن المتعة: "هي أحد الأربعة"، و هذا يدلّ علی الخلاف. قلنا: لابدّ من توجيهها بشکل آخر لعدم التزام أحد بمضمونها.» 💥 : مطلبی که از کتاب مذکور در سؤالتان، به عنوان مؤید ذکر کرده و به آن تکیه کرده‌اید صحیح نیست و متأسفانه دقت و تتبّع لازم در تألیف آن به کار نرفته است. اما از آنجا که مرقوم فرموده‌اید صوت دروس خارج را استماع می‌کنید، پس علی القاعده، چند سالی است که از خواندن شرح لمعه فاصله گرفته‌اید، لذا برای آنکه برایتان تجدید خاطره‌ای هم بشود، در پاسخ به پرسش حضرتعالی، تنها به عنوان نمونه، بخشی از کتاب النکاح در شرح لمعه را متذکر می‌شوم تا روشن گردد که فتوای عدم حصر عددیِ زنان متعه، نه تنها در فقه شیعی، متفقٌ علیه نیست، بلکه حتی نمی‌توان درباره آن ادعای لاخِلاف کرد؛ چراکه عده‌ای از فقهای بزرگ و صاحب‌نام مذهب اهل بیت (ع)، به تصریح، قائل به حصر عددیِ همسران موقت و استیفای عدد زوجات اربع (چهار زن) با نکاح موقت بوده‌اند. یعنی رأیشان این بوده است که یک مرد، نمی‌تواند همزمان و در عرض هم، بیش از چهار زن داشته باشد، اعمّ از آنکه همه آن زنان، دائم باشند، یا همه موقت و یا بعضی دائم و بعضی موقت. در کتاب النکاح از «الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية»، شهید ثانی در ذیل عبارت متن لمعه (أما المتعة فلا حصر له علی الأصح) پس از آنکه در مقام موجّه و مدلّل ساختن نظر شهید اول به اصل و بعضی روایات اشاره می‌نماید، سپس در مقام اشکال به این فتوا و بیان رأی مختار خویش می‌نویسد: و فيه نظر: لأنّ الأصلَ قد عُدل عنه بالدليل الآتي، و الأخبارَ المذکورةَ و غيرَها في هذا الباب ضعيفةٌ أو مجهولةُ السند أو مقطوعةٌ. فإثبات مثل هذا الحکم المخالفِ للآية الشريفة و إجماعِ باقي علماء الإسلام مشکلٌ. ... و نبّه بالأصح علی خلاف ابن البرّاج حيث مَنَع في کتابيه من الزيادة فيها علی الأربع، محتجّاً بعموم الآية، و بصحيحة أحمد بن أبي نصر عن أبي الحسن الرضا (ع): قال: سألته عن الرجل تکون عنده المرأة، أيحلّ له أن يتزوّج بأختها متعة؟ قال: «لا». قلتُ: حَکی زرارةُ عن أبي جعفر (ع) إنّما هي مثل الإماء يتزوّج ما شاء. قال: «لا، هنّ من الأربع». و قد رَوَی عمّار عن أبي عبد الله (ع) في المتعة، قال: «هي إحدی الأربع». و اجيب بأنّه محمول علی الأفضل و الأحوط جمعاً بينها و بين ما سبق، و لصحيحة أحمد بن أبي نصر عن الرضا (ع)، قال: قال أبو جعفر (ع): «اجعلوهنّ من الأربع»، فقال له صفوان بن يحيی: علی الاحتياط؟ قال: «نعم». و اعلم أنّ هذا الحمل يحسن لو صحّ شيء من أخبار الجواز لا مع عدمه، و الخبر الأخير ليس بصريح في جواز مخالفة الاحتياط. و في المختلف اقتصر من نقل الحکم علی مجرّد الشهرة و لم يصرّح بالفتوی؛ و لعلّه لما ذکرناه. همان‌گونه که در این فِقره از کتاب نکاح شرح لمعه ملاحظه می‌گردد، شهید ثانی، از بزرگ‌ترین فقهای شیعه، موافق با نظر قاضی ابن بَرّاج، از قدمای اصحاب و فقهای متقدّم، تعداد زوجات یک مرد را اعمّ از دائم و متعه، بیش از چهار زن نمی‌داند و اینکه مردی بتواند همزمان و در عرض هم بیش از چهار همسر دائم و موقت داشته باشد را مخالف آیه سوم سوره مبارکه نساء (... فانکِحوا ما طابَ لکم من النساءِ مَثنی و ثُلاثَ و رُباعَ فإن خِفتم ألاتعدلوا فواحِدَةً ...) دانسته و به برخی روایات نیز در این زمینه استناد نموده است. ایشان روایات بدون حصر بودن تعداد همسران موقت را ضعیفه یا مجهولة السند و یا مقطوعه معرفی کرده است. همچنین ایشان احتمال می‌دهد که عدم تصریح به فتوای عدم حصر عددی در کلام علامه حلی در کتاب مختلف نیز ناشی از توجه به همین ادله و نکات فنی بوده است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت فقه و اجتهاد؛ 🔶 « و الرسول و الرسالة» نوشته آیت الله ؛ 🔶 « » تالیف آیت الله ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
21 ⏮ در و خرید و فروش‌های سایبری 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : همان طور که می‌دانید در تجارت الکترونیکی و خرید و فروش‌هایی که از طریق فضای سایبر انجام می‌شود، معمولاً خریدار و فروشنده در کنار همدیگر و در یک مکان قرار ندارند و حتی گاهی در مناطقی بسیار دور از هم و مثلاً یک نفر در این طرف کره زمین و دیگری در آن طرف کره زمین، یا یک نفر در هواپیما در آسمان و دیگری بر روی زمین است. با توجه به این واقعیت، آیا در چنین معاملات و خرید و فروش‌هایی هم خیار مجلس می‌تواند وجود داشته باشد؟ 💥 : ⏮ و اجمالی به پرسش شما این است که: خیار مجلس در تجارت الکترونیکی و خرید و فروش‌های سایبری هم، با رعایت شرایطش، امکان جریان دارد. ⏮ اما : خیار مجلس، به معنای اختیار و حقّ بر هم زدن معامله به وسیله هر یک از خریدار و فروشنده است، البته تا زمانی که هنوز از یکدیگر جدا نشده‌اند. این خیار، از خیارات مختصّ بیع و یکی از مهم‌ترین خیارات است، که مورد اتّفاق نظر فقها در فقه شیعه می‌باشد. اخبار و ادله‌ای که بر آن داریم هم در حد استفاضه (بسیار زیاد) است. ولی همان‌گونه که اشاره شد، خیار مجلس مُغَیّی به غایتی می‌باشد که عبارت است از افتراق و جدا شدن متبایعَین؛ یعنی فقط تا زمانی، هر یک از خریدار و فروشنده، این حق و اختیار را دارند که معامله را بر هم بزنند که هنوز از یکدیگر جدا نشده باشند. این قید، و به تعبیر دیگر، این ضابطه از روایات به دست آمده است و عبارت مشهور: «البیّعان بالخیار ما لم یفترقا أو حتّی یفترقا» ناظر به این قید و ضابطه است. آنچه در بَدو امر از عنوان «خیار مجلس»، و مشخصاً کلمه «مجلس»، به ذهن تبادر می‌کند این است که مُتَبایعانی (خریدار و فروشنده‌ای) که می‌خواهند از حقّ خیار استفاده کنند در مجلس واحدی قرار دارند و از وحدت مکانی برخوردار می‌باشند. لکن در خرید و فروش اینترنتی، معمولاً مفروض این است که متبایعان (خریدار و فروشنده) در کنار یکدیگر و در مکان واحد حضور ندارند. پس خیار مجلس در تجارت الکترونیکی و بیع اینترنتی نمی‌تواند جاری شود. اما در پاسخ می‌توان گفت که اساساً تعبیر مجلس و مجلس واحد در ادله و روایات باب نیامده است و این نامی است که فقها برای این نوع خیار برگزیده‌اند. ولی به رغم این پاسخ، باز هم مشکل حل نمی‌شود چون در روایات، تعبیر «ما لم یَفترقا» آمده است و افتراقی که در اینجا مطرح شده است در افتراق مکانی ظهور دارد و در نتیجه «ما لم یفترقا» هم، باید مسبوق به وحدت مکانی باشد. در حالی که در عموم تجارات و بیوع الکترونیکی و سایبری، متبایعان (خریدار و فروشنده) نه تنها در یک مکان حضور ندارند، بلکه حتی ممکن است در دو شهر، دو کشور و یا حتی در دو قارۀ مختلف و دور از هم قرار داشته باشند و عدم وحدت مکانی به صورت کامل در مورد آنها صدق می‌کند. با این وصف، آیا می‌توان برای تجارت و معامله اینترنتی هم خیار مجلس در نظر گرفت و قاعده «البیّعان بالخیار ما لم یفترقا» را در مورد متعاقدین (طرفین عقد) در بیوع اینترنتی جاری دانست؟ البته نکته بسیار مهمی که نسبت به افتراق وجود دارد و فقها به آن اشاره کرده‌اند این است که باید ببینیم افتراق نسبت به چه چیزی مطرح می‌شود؟ در پاسخ باید گفت: افتراق نسبت به هیأت اجتماعیۀ حین البیع، حاصل می‌شود. هیأت اجتماعیه حین البیع، به زبان ساده عبارت است از: پای معامله آمدن. همچنین باید بدانیم که «اجتماعُ کلّ شیءٍ بحسبه و افتراقُ کلّ شیءٍ بحسبه». کسانی که به صورت اینترنتی ارتباط برقرار می‌کنند هم، پای ارتباط می‌آیند. و با همین پای ارتباط آمدن که در معاملات و تجارت الکترونیکی و اینترنتی هم وجود دارد، اجتماع حاصل می‌شود و بعد از آن، افتراق هم می‌تواند حادث شود؛ البته اجتماع و افتراقی به حسب خودش. در معامله اینترنتی، تفرّق یا افتراق بعد الاجتماع، این طور حاصل می‌شود که متبایعان (خریدار و فروشنده) بعد از پای معامله آمدن، از معامله فارغ شوند و مشغول کارهای دیگر شوند؛ و لو آنکه هنوز پای رایانه یا هر وسیله ارتباط اینترنتی قرار داشته باشند. حتی در بحث خیار مجلسِ حضوری هم گفته شده است که افتراق نِسبی هم باعث سقوط خیار می‌شود. یعنی لزوماً ترک مجلس ملاک نیست، بلکه همین که به‌گونه‌ای شود که عرفاً بگویند که از عقد فارغ شده‌اند، در لزوم عقد کفایت می‌کند. بایستۀ تذکر است که خیار مجلس در جایی است که طرفین به صورت زنده، بر خط و آنلاین مشغول معامله باشند و هر دو پای معامله باشند و ایجاب و قبولشان به دنبال یکدیگر بیاید، اما اگر بیع، آنلاین انجام نشود و مثلاً به صورت ایمیل باشد، بر فرضِ صحتِ چنین معامله‌ای که بین ایجاب و قبولش فاصله شده است، اساساً بحث خیار مجلس معنا پیدا نمی‌کند و تصویر و تصوّری ندارد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
در همینجا بد نیست اشاره شود که حکم مذکور، شامل خرید و فروشهای ، بیسیمی و امثال آنها می شود؛
⏪ قسمت 🔶 توضیحی پیرامون کتاب ؛ 🔶 برای فهم کامل شرح لمعه به کتاب « » به قلم رجوع شود؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
⏮ توجه فقها به بیان فتوا؛ 🔶 پاسخ آیت‌الله به استفتاء به خلاف فتوای خودشان؛ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
22 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ◾️ حدّ شستن دست‌ها در وضو ⏮ : در صورتى که قبلاً دست‌ها را تا مچ شسته باشیم، آیا شستن دست‌ها از آرنج تا مچ، در وضو کافى است؟ 💥 : خیر؛ در وضو باید بعد از شستن صورت، در هنگامى که دست راست و چپ را مى‌شوییم، تمام دست، از آرنج تا انتهای انگشتان، شسته شود و اگر تنها تا مچ را بشوییم، وضویمان صحیح نیست. ◾️ مداد چشم در وضو ⏮ : مداد چشم و ریمل، در هنگام وضو چه حکمى دارد؟ 💥 : براى وضو، ریمل و مداد بیرون چشم - اگر جِرم داشته باشد - باید برطرف شود؛ ولى برطرف کردن مقدارى که داخل چشم است، لازم نیست. البته باید بدانیم که پس از برطرف کردن جِرم مواد آرایشى، باقى ماندن اثر و رنگ آن مانع وضو نیست. ◾️ شک در وضو ⏮ : کسى که شک دارد وضو گرفته است یا نه، آیا باید براى نماز وضو بگیرد؟ 💥 : آرى، باید وضو بگیرد. ⏮ : کسى که شک دارد که آیا پس از وضو گرفتن، وضویش باطل شده است یا نه، چه حکمى دارد؟ 💥 : به شکّ خود اعتنایی نمی‌کند و بنا می‌گذارد که وضویش باقى است. ◾️ خشکى اعضاى وضو ⏮ : آیا خشک بودن اعضاى وضو، قبل از وضو لازم است؟ 💥 : خیر، لازم نیست؛ مگر جاى مسح که باید خشک باشد. البته اگر تَری و رطوبت جاى مسح به اندازه‌اى کم باشد، که رطوبت کف دست بر آن غلبه کند، و عُرفاً رطوبت محلّ مسح، فقط از ترى کف دست دانسته شود، اشکالی ندارد. ◾️ کشیده شدن دست از پایین به بالا در وضو ⏮ : اگر هنگام وضو، به صورت غیر عمدى دست از پایین به بالا کشیده شود، آیا وضو صحیح است؟ 💥 : اگر عرفاً و از نگاه عموم، به گونه‌ای باشد که بگویند این شخص، صورت یا دستش را از بالا به پایین می‌شوید، وضو صحیح است؛ هر چند به صورت غیر عمدى، دست به طرف بالا کشیده شود. ◾️ راه رفتن در وضو ⏮ : آیا اگر هنگام وضو، به خصوص مسح کشیدن، راه برویم، وضویمان باطل می‌شود؟ 💥 : راه رفتن در هنگام وضو، چه در حال مسح سر و پا، و چه در حال شستن صورت یا دست‌ها اشکالی ندارد و موجب بطلان وضو نمی‌شود. ◾️ خوردن در وضو ⏮ : آیا اگر در هنگام وضو چیزى بخوریم، وضویمان باطل می‌شود؟ 💥 : خوردن چیزى در حال وضو اشکالی ندارد و وضو را باطل نمی‌کند؛ ولى شایسته است که در هنگام وضو، حضور قلب داشته باشیم، ذکرها و دعاهایی که سفارش شده است را بخوانیم و از کارهایى که توجه معنوی و حضور قلب را در هنگام وضو از بین می‌برند، پرهیز نماییم. ◾️ حفظ وضو ⏮ : آیا وضوى شخصى که از خروج باد معده جلوگیرى می‌کند درست است؟ 💥 : این کار، موجب بطلان وضو نمی‌شود. ◾️ میزان خوابِ باطل‌کنندۀ وضو ⏮ : تا چه حدّی از خواب، وضو را باطل می‌کند؟ 💥 : خواب به اندازه‌ای باشد که نه چشم ببیند و نه گوش بشنود. و اگر یکى از این دو شاخص، یعنی ندیدن و نشنیدن، نباشد، وضو باطل نمی‌شود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 ضرورت و اهمیت ؛ 🔶 اهمیت ویژه ی و اصرار عجیب بر فقه مقارن؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
🔶 سفر علمی تبلیغی 💥 نشست علمی با شیخ محمد حسن زراقط از محققان و نویسندگان مشهور لبنانی؛ 🏢 مکان: بیروت، مرکز الحضارة لتنمیة الفكر الإسلامي؛ 🗓 زمان: بهمن ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
23 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ◾️ وضوى خانم‌ها در محل دید نامحرمان ⏮ : وضو گرفتن زن در جایى که مرد نامحرم، او را می‌بیند، مثلاً دستش یا موی سرش را می‌بیند، چه حکمی دارد؟ 💥 : وضویش صحیح است، ولی گناه کرده است. ◾️ ترشحات زنانه ⏮ : آیا ترشحات معمولى خانم‌ها، نجس است و وضو را باطل می‌کند؟ 💥 : خیر؛ ترشّحات معمولی خانم‌ها، نجس نیست و وضو را هم باطل نمی‌کند. ولی اگر خانمی یقین کند مایعی که از او خارج شده است، بول است، واضح است که در این صورت، هم آن مایع، یعنی بول، نجس است و هم وضویش باطل می‌باشد. همچنین در صورتی که آن ترشحات و مایعی که خارج شده است ناشی از رسیدن زن به حالت ارضای کامل و اوج لذت جنسی باشد، بنا بر احتیاط واجب، آن مایع، نجس است و نه تنها وضوی زن باطل می‌باشد، بلکه باید برای نماز، روزه و سایر اموری که مشروط به طهارت هستند، غسل جنابت نماید. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 ضرورت و اهمیت ؛ 🔶 فرمول های کلان فقهی؛ 🔶 بیان نمونه هایی از این قواعد؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
🔉 🔊 ✅ با تبریک عید سعید مبعث رسول الله به اطلاع می‌رساند، ان شاء الله تمامی دروس و بحث‌های استاد ملک زاده از روز یکشنبه 30 بهمن، برقرار می‌باشد؛
24 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ◾️ زیر : آیا می‌توان با دوش حمام غسل ارتماسى گرفت؟ 💥 : خیر؛ زیر دوش حمام، نمی‌توان غسل ارتماسى انجام داد و فقط می‌توان غسل ترتیبى انجام داد. ◾️ شک در صحت غسل پس از اتمام ⏮ : اگر بعد از اینکه غسلمان تمام شد، شک کنیم که آیا غسل را به درستی انجام داده‌ایم یا نه، تکلیفمان چیست؟ 💥 : غسل صحیح است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 مزایای کتاب اصول نسبت به کتابهای و ؛ 🔶 عدم آشنایی با نظرات محققینی چون ، ، ، و ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
25 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : معامله در (بورس بین المللی تجارت ارز) چه حکمی دارد؟ 💥 : در صورتی که ادعای کسانی که خود را به عنوان کارگزار فارکس معرفی می‌کنند مبنی بر انجام معامله، درست باشد و معاملاتی که در این بازار انجام می‌شود صوری نبوده، ضوابط شرعی و قانونی در آن رعایت گردد، معاملات این بازار صحیح می‌باشد. ◾️ ولی اگر شخص مدعیِ کارگزاری در بازار فارکس (که قاعدتاً صفحه‌ای را در فضای مجازی ایجاد کرده است و به تبلیغ و جذب مشتری می‌پردازد)، حضور و معاملۀ واقعی در این بازار نداشته باشد و با سرمایۀ مشتریان، در امور دیگری، اعمّ از معاملات خلاف شرع و قانون یا خلاف شرط و قراری که با مشتری (سرمایه‌گذار) گذاشته شده، وارد شود و سرمایه‌گذاری نماید، یا سرمایه‌گذاری به صورت قرض به همراه سود داشته باشد، و یا کسب درآمد صرفاً بر اساس پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز باشد و خرید و فروش واقعیِ ارز صورت نگیرد، این معاملات و کسب درآمدها، مشروع نیستند و باید از آنها اجتناب شود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت ۱ و ۲ 🔶 با رویکرد کار و بر روی و ؛ 🔶 با رویکرد فقهی و چگونگی ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
⏪ قسمت 🔶 ، تقویت و دروس؛ 🔶 عوامل و ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶