eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
45 ویدیو
260 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 🔊 ✅ پس از تعطیلی دهه اول ، ان شاءالله از ۳۰ تیر ماه، ادامه دوره فشرده برگزار خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ 🔶 خبر درگذشت عالم مجاهد "سید عبدالکریم حسینی قزوینی" از شاگردان نزدیک و همراهان صمیمیِ علاّمه فهّامه، نابغه مجاهد آیت الله شهید سید محمد باقر صدر مایه تألم و تأثر گردید. 🔶 تغمّده اللّه بواسع رحمته و أدخله فسيح جنّته و حشره مع أجداده، بحق محمّد و أهل بيته. 📌 عکس؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، بیت شریف قزوینی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
در 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 حرمت ربا از ضروریات شریعت اسلام است. در شرایع پیشین نیز ربا حرام بوده، و این مسأله در بنی اسرائیل بسیار رواج داشته و پیامبران بنی اسرائیل مبارزه فراوانی با این مسأله می‎کرده‎اند. 🔶 در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) نیز مسأله حرمت ربا، بسیار سخت و شدید بیان شده است. در آیات سوره مبارکه بقره خداوند می‎‏فرماید: «الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» در این آیه شریفه علت اینکه ربا در نظام اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد، بیان شده است. این آیات، پیرامون بحث ربا ادامه دارد تا به آیه ۲۷۹ می‎رسد که خداوند می‎‏فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه‏» 🔶 همچنین در روایات تعابیر بسیار سنگینی در باب حرمت شدید ربا داریم مثل روایتی که می‎فرماید: کسی که مرتکب ربا شود، مانند این است که هفتاد بار با محارم خود مرتکب زنا شده است. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۰ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر به و در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 مراد از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء می‎شود، معنای زیست‎شناسانه آن است که شامل انسان هم می‎شود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که می‎تواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. 🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح می‎شود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله برده‎داری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان می‎کنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر به و در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 مقصود از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء می‎شود، معنای زیست‎شناسانه آن است که شامل انسان هم می‎شود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که می‎تواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. در منطق، در بحث تعریف به حدّ تام، یعنی تعریف به تمام ذاتیات، انسان «حیوان ناطق» می‎شود. 🔶 تذکر این نکته از این جهت مهم است که گاهی برخی افراد که اطلاع و آگاهی لازم را ندارند یا اساسا علم ندارند و یا مغرض هستند، همین موارد را بهانه می‌کنند برای توهین و جسارت و تمسخرِ دین؛ می‎گویند آقایان فقها عبید و إماء را هم حیوان در نظر می‎گیرند و در بحث فروش حیوان از آن بحث کرده‎اند، و این کار را برای اینکه تصویر شریعت را در ذهن افراد مخدوش کنند، انجام می‎دهند. 🔶 اما اگر انسان علم داشته باشد و اهل غرض‎ورزی نباشد، می‎داند اینجا توهین نشده است بلکه حیوان به معنایِ جنس به کار رفته است که اعم از انسان و سایر حیوانات است. این معنای عرفی است که حیوان را قسیم انسان در نظر می‎گیرند، اما این تعبیر، غیر فنّی و غیر علمی می‎باشد. آقایان در کتاب‎های علمی، فنّی و دقیق بحث می‎کنند. 🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح می‎شود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله برده‎داری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان می‎کنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ مزد خواستن از برای انجام کارهای منزل 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در درس می‎فرمودند، در مورد اینکه زن شرعاً موظف نیست در خانه کار کند و برای کارهای خانه و نگهداری بچه‎ها تقاضای مزد کند، بعید نیست ما بگوییم عرف این است همچنان که مرد زحمت می‎کشد و کار می‎کند و به زندگی خودش توسعه می‎دهد و به اقلّ نفقه اکتفا نمی‎کند، زن نیز در مقابل در زندگی کارهای خانه و امور منزل را انجام می‎دهد. 🔶 ایشان می‏‎فرمود اساسا عقد نکاح مبتنی بر چنین شرطی است، هرچند این شرط را ذکر هم نکنند، چرا که این شرط متعارف است. شاهد مطلب این است که اگر در جلسه خواستگاری خانم بگوید من در خانه هیچ کاری نمی‎کنم و هرکاری انجام دهم، مزدش را می‎گیرم، در این صورت معمولاً مرد عقد نکاح را قبول نمی‎کند. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ اثر وضعی درس نخواندن، عالم نشدن است! 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 ذوی الاعذار هرچند احکام تکلیفیه از آنها ساقط شده است و با مخالفت کردن، استحقاق عقاب را ندارد، لکن آثار وضعیه آن احکام ساقط نمی‎شود. مانند کسی که از روی جهل خمر نوشیده است، هرچند عقاب نمی‎شود اما مست خواهد شد. 🔶 طلبه درس نمی‎آید به این عذر که پدرم بیمار بود و باید از او پرستاری می‎کردم، مانعی ندارد اگر واقعا چنین باشد او عذر دارد و عقاب نمی‎شود، اما او عالم نخواهد شد. موارد متعددی از طلبه‎ها، به کاری که یکی از اعلام و اعاظم در مورد پرستاری پدرشان انجام داده‎ بودند و از ادامه تحصیل در قم یا نجف منصرف شدند و به مشهد برگشتند و اتفاقا به جایگاه بالایی هم دست یافتند، استناد می‌کنند؛ البته تذکر بدهیم که ایشان درس را رها نکردند و در مشهد درسشان را به خوبی ادامه دادند. 🔶 عرض می‌کنیم، کرامت و معجزه و اینکه در یک مورد خاصی، عنایت خاصی به شخصی بشود به جهت یک مصلحت و حکمت الهی که خداوند یک آینده‎ای را برای امت اسلام رقم زده است، حسابش جدا است. اما اگر بنده یا شما درسمان را رها کنیم و به پرستاری پدرمان بپردازیم، عالم نمی‎شویم، و این انتظار را نداشته باشیم. بعد از چند سال نگو، بله ما سالها در حوزه بودیم. خیر، تو سالها در حوزه نبودی بلکه هر روز عذر داشتی! 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان تفریح و بازی می‎کند از باب "قوّ علی خدمتک جوارحی"، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای و ، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اینکه در شریعت اسلام تنها در و می‎توانید کنید، تا افراد به خاطر آن جایزه تشویق شوند و تمرین زیادی برای آن انجام دهند تا قوی و ماهر شوند، در واقع اینها آمادگی جنگی و دفاعی بوده است. 🔶 در قدیم ارتش حرفه‎ای وجود نداشته بلکه زمان جنگ اعلام می‎کردند و هر کسی با تجهیزات جنگی خود برای شرکت در جهاد حاضر می‎شده است. کارکرد این مسابقات در آن زمان این بوده که یک فضای آمادگی دفاعی و جنگی ایجاد کند. 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان و می‎کند از باب قوّ علی خدمتک جوارحی، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 لذا سبق و رمایه، ورزش یا بازی صِرفاً نیستند، بلکه جنبه آمادگی نظامی و دفاعی را دارند. این موارد جزء «الخطوط العریضة لنمط الحیاة الاسلامی» است که باید به آن توجه شود. بسیاری از افراد عاقل در دنیا کارهایی که به حسب ظاهر شاید تفریح جلوه کند را برای اهداف بالاتری انجام می‎دهند، مثلا اشخاص مُسن به جدول حل کردن مقیّد می‎شوند تا آلزایمر نگیرند! 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای سبق و رمایه، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر سید علی سیدی فرد 🔶 عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران ⏪ ایده در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آیت الله ملک زاده 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ علامه حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 شما می‎توانید با استناد به تعبیر «للفقهاء إقامتها حال الغیبة» در کلام بگویید ایشان به ولایت مطلقه فقیه قائل بوده است. بحث در ولایت مطلقه یا مضیّقۀ فقیه، بر سر این است که آیا فقاهت یک امر نظری و تئوریک محض است یا جنبه عملی و اجرایی هم دارد؟ به بیان دیگر آیا عرصۀ اقدام و عمل فقیه، تنها نظریات و تئوریها است یا به عرصۀ اقدام، عمل و تنفیذ هم ورود دارد؟ اگر کسی قائل به ولایت مضیّقه باشد، می‏گوید فقیه می‎تواند فتوا بدهد. این یک امر تئوری و نظری است. اینکه دیگران طبق فتوای او عمل کنند یا خیر، به او ربطی ندارد. حتی منصب قضاء و قضاوت کردن نیز، جنبۀ نظری و تئوریک دارد؛ زیرا در شأن قضا و گفته می‎شود، فقیه با بررسی شواهد و ادله نظر و رأی قضایی خود را بیان می‎کند، اما اجرای آن رأی، با او نیست. فقیه قاضی، می‎گوید طبق نظر من، این زمین مال زید نیست، بلکه مال عمرو است. اما اینکه زید زمین را به عمرو تحویل دهد، یا دیگران از زید بگیرند و به عمرو بدهند، در بحث قضا مطرح نیست. 🔶 اما به محض اینکه فقیه پا را از این فراتر نهد و بخواهد همین تئوری و نظریه را اجرا کند و به آن لباس عمل بپوشاند، به عرصه ولایت مطلقه فقیه ورود کرده است و اجرای حد، از قبیل تصرف در انفس است و ولایت مطلقۀ فقیه یعنی، ولایة التصرف فی الاموال و الانفس؛ زیرا در حد می‎خواهد به عاصی یا جانی شلاق بزند یا قطع عضو یا اعدام کند. لذا اگر فقیهی مانند علامه حلی گفت «للفقهاء إقامة الحدود حال الغیبة» یعنی به ولایت مطلقه فقیه قائل است. 🔶 البته، اقامه حدود را از باب امور حسبیه نیز می‎توان اثبات کرد، لذا مثل آیت الله که قائل به ولایت مطلقۀ فقیه نیست، در عین حال، اقامۀ حدود به وسیلۀ فقها را هم قبول دارد، اما از باب حسبه؛ ولکن اگر کسی اقامۀ حدود را از باب حسبه قبول داشته باشد، باید تذکر دهد. اما وقتی به نحو مطلق می‎گوید یعنی از باب ولایت مطلقه فقیه آن را قبول دارد. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر سید یاسر قزوینی 🔶 استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد كثيری 🔶 مدرس حوزه علميه قم ⏪ و تاریخی‌نگری در کلان‌نظریه 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ انتخاب موضوع 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 از آنجا که عمر انسان محدود است و طلبه نمی‎تواند تمام ابواب فقهی را شرکت کند، یکی از ابحاث فقهی که خوب است طلبه در درس خارج آن شرکت کند، است. زیرا هم به لحاظ استدلالی بحث‎های خوبی دارد و هم بحث مورد ابتلائی است. لذا اگر مثلا طلبه پنج باب فقهی برای درس خارج خود انتخاب می‎کند، یکی از ابواب انتخابی او، کتاب الاجاره باشد، مناسب است. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9