✅ #نکته_اصولی
⏪ رد دیدگاه #مشهور_فلاسفه در باب ضرورت علّی و معلولی در افعال اختیاری انسان.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در ادامه بحث از السنة الفعليه و در بحث #ترک_اولی به چهار دیدگاه، و قول مختار که قول جدیدی در مسئله بود اشاره شد.
🔶 در انتهای بحث گفتیم «إما هو المساوی لامر راجح آخر فاختاره المعصوم تخییراً». در اینجا باید تذکر داد که ما قائل به #اصل_سلطنت در #افعال_اختیاری انسان هستیم و قانون ضرورت علی و معلولی را در این حوزه قبول نداریم. هرچند قاطبه فلاسفه قائل به ضرورت علی و معلولی هستند در عین حال این قانون، در باب افعال اختیاری انسان غیر قابل قبول است.
اگر گفته شود «عقلیة الاحکام لاتخصّص» میگوییم لو کنا فرضنا که اصل قانون ضرورت علّی و معلولی با برهان اثبات شده باشد، اما فلاسفه دلیل و برهانی بر شمول این قانون بر افعال اختیاری انسان اقامه نمیکنند.
🔶 مرحوم #علامه_جعفری کتابی به نام جبر و اختیار دارند که به نوعی این بحث را مطرح کرده و بر ضد وجوب علی و معلولی بحث کرده که برخی از اساتید مکرم ردّی بر آن نوشتهاند و ضمن کمال احترام به علامه جعفری فرمودهاند که ایشان بحث علیت در فلسفه را درست متوجه نشدهاند.
🔶 حال اگر بیان علامه جعفری در برخی موارد اجمال داشته باشد اما بیان #شهید_صدر در اینجا بسیار مناسب است و اساسا عنوان سلطنت هم از ایشان است. شهید صدر در کتب اصولی و غیر اصولی خود این مطلب را بیان کردهاند. ما نیز در جای خود، بارها مطرح کردهایم که در اینجا سلطنت وجود دارد.
🗓 ۱۶ مهر ۱۴۰۳
🕌 مدرسه آیتالله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۷.mp3
10.37M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #هفده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمى ⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زما
✅ #حکمرانی_اجتهادی
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #حکمرانی_اجتهادی ⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰
✅ #حکمرانی_اجتهادی
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 گاهی ذهنها آنچنان آغشته به مسائل سیاسی است که مطلب انسان را به شخص خاصی تطبیق میدهند، اما مراد بنده در اینجا شخص خاصی نیست و این مطالب را از سالها پیش بیان میکردم.
🔶 ما با افرادی روبرو هستیم که به لحاظ فردی، مسلمان و اهل نماز و روزه هستند، حتی واقعا علاقهمندند که اسلام و جمهوری اسلامی جایگاه بالایی پیدا کند و در قلهها قرار گیرد. حتی اهل جهاد هم هستند و چه بسا سالیان سال در دفاع مقدس حضور داشتند و بارها تا آستانۀ شهادت یا مجروحیت پیش رفتند. یعنی یک شخصیت مسلمان، مؤمن، انقلابی و مجاهد است اما همین شخص عزیز و محترم، وقتی در یک جایگاه مدیریتی قرار میگیرد، به وضوح مشاهده میشود که اساسا به دنبال حل مسألۀ دینی نیست و برای دین در این عرصه جایگاهی قائل نمیباشد. او در حل مسأله تنها به کارآمدی و کاربردی بودن میاندیشد.
🔶 به بیان دیگر او که زمانی یک مجاهد فی سبیل لله بوده، دین را کاملا کنار میگذارد و سراغ دانش و پیشنهادهای مدرن میرود، سراغ افرادی که دین اندیش نیستند و تنها متخصص کار خاصی میباشند میرود و از آنها نظرخواهی میکند. او اساسا کاری ندارد که دین در این عرصه، نظری دارد یا خیر؛ او تنها نمازش را میخواند ولی برای اداره امور به دین رجوع نمیکند. یعنی در مقام حل مسأله به دنبال حل مسأله سکولار میگردد.
🔶 او فردی است که برای اداره امور جامعه دیناندیش نیست و اساسا به این فکر نمیکند که آیا دین برای حل مسائل راه حلی دارد یا خیر؛
خروجی این حالت، همان چیزی است که به آن تکنوکرات یا فن سالار میگویند. شخص تکنوکرات یا فن سالار در واقع میتواند در زندگی شخصی خود، انسانی متدین باشد اما در مقام حل مسأله و تمشیت امور، در مقام تدبیر و مدیریت امور کاری به دین ندارد و با فن سالاری و اهمیت دادن به فن و تخصص، بدون اهمیت دادن به دین کارها را پیش میبرد.
🔶 وقتی به او گفته میشود چرا به نظر دین کاری ندارید میگوید اتفاقا دین برایم خیلی مهم است، من از این روشها استفاده میکنم برای اینکه جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا بالا برود، چه بسا راست هم بگوید و نیتش خوب باشد اما او در واقع دین را در جایگاهی نمیبیند که بخواهد حل مسأله کند.
🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۸.mp3
12.79M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #هجده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 النخبة من دروس في علم الأصول
📔 این #کتاب دارای دو بخش است؛ یکی در متن و دیگری در پاورقی.
📌 در متن ، چکیدهای گویا، دقیق و فنی از حلقه ثالثه آمده است که با دقت بالای علمی، اهمّ مطالب مطرح شده به وسیله شهید صدر را به خواننده کتاب تقدیم مینماید.
📌 در این چکیده، تقریباً هیچ نکته مهمی از قلم نیفتاده و در عین حال، در هر جا لازم بوده با اندکی تغییر در شیوه بیان، مطالب عمیق اصولی، روانتر و سهل الوصولتر از کتاب اصلی عرضه شده است.
📌 اما پاورقی، به شرحی مختصر بر حلقه ثالثه اختصاص دارد که با بیان نکات تکمیلی و مطالب توضیحی و ذکر پارهای مثالها و یا اشاره به منابعی جهت مطالعه افزون تر، هم برای محققین، اساتید ، فضلا و مدرسین حلقه ثالثه مفید است و هم برای طلاب و فراگیران این کتاب سترگ.
📌 در مجموع، مطالعه این کتاب، مهمترین مطالب موجود در حلقه ثالثه را به همراه شرحی راهگشا از آن مطالب، در اختیار مخاطب قرار میدهد.
🛒 #فروش_حضوری با قیمتی بسیار مناسب به همراه تخفیف : قم، بوستان کتاب
🌐 #فروش_مجازی با همان قیمت و تخفیف: از طریق سایت بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۹.mp3
11.04M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #نوزده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽
✅ #بیان_نکته
⏮ محقق نشدن #حاکمیت_اسلام در حکومت #رسول_الله، #امیرالمومنین و #امام_حسن علیهم السلام؛
🔶 تفکیک میان #مقام_حقیقت و #مقام_وقوع؛
⏮ تفاوت حاکمیت اسلام با #حکومت_اسلامی
🔵 پنج سطح زندگی انسان؛
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۰.mp3
13.61M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ نصوصیت دلیل مجمل در میزان قدر متیقن
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 إن قلت: اگر فعل دارای اجمال است چطور میتواند مبیّن و مفسر دلیل دیگر باشد؟ کوری عصا کش کوری دگر باشد؟!
قلت: هرچند فعل، مجمل است اما اگر برای آن مجمل، قدر متیقنی استفاده شود، این قدر متیقن از حیث دلالت بر معنا، اقوی از ظهور است چون نصوصیت دارد.
🔶 دلالت ظهور، ظنی است در حالی که دلالت قدر متیقن، یقینی میباشد. بسیاری از جمله برخی از بزرگان و افاضل از این نکته غفلت دارند و توجه نمیکنند که اگر مجمل، قدر متیقن داشت در همان محدودۀ قدر متیقن، نصوصیت دارد و لذا اقوی از ظهور است.
🔶 دلیل این غفلت هم این است که گمان میکنند چون دلیل ابتدا مجمل بوده و از مجمل، قدر متیقن استفاده کردهایم دلالت آن ارزش چندانی ندارد، در حالی که این دلالتِ مضیَّق، اقوی از ظهورات است.
💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۲۱ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۱.mp3
16.39M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_یک
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #یک
🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۲.mp3
10.65M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_دو
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #توجه_به_شخصیت_گوینده کلام
👤 آیتالله ملک زاده
🔶 مراد از روایت «أنظر إلی ما قال و لاتنظر إلی من قال»
🔶 شخصیت قائل سخن، نباید حد وسط #برهان قرار گیرد.
🔶 برای فهم یا اشکال به سخن دانشمندان و علمای بزرگ، توجه به جایگاه علمی گوینده کلام لازم است.
🔶 توجه به شخصیت بعضی از گوینده ها، برای شنونده #مدخلیّت_تام دارد؛
🔹 معصوم، مرجع تقلید، حاکم حکومت اسلامی و ...
🗓 زمان: ۷ آذر ۱۴۰۰
💥 برگرفته از درس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۳.mp3
16.14M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_سه
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ تفاوت شیوۀ مواجهۀ ما با شرق و غرب
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اندیشمندان ما مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید صدر و دیگران در قبل از انقلاب، غیری که با آن مبارزه میکردند کمونسیم بود که نوع این مبارزه با مواجهه ایشان با جریان روشنفکری دینی غربگرا متفاوت بود.
🔶 در آن زمان جنگ ما جنگ کلاسیک بود یعنی با یک دستگاه نظام یافتهای مواجه بودیم که با منطق و فلسفه با آنها بحث میکردیم، اما بعد از انقلاب و به خصوص از اوایل دهه هفتاد که جریان روشنفکری دینی به این صورت جدید بروز کرد و امثال سروش و مجتهد شبستری و ... وسط آمدند که حرفهای هرمنوتیک فلسفی و گادامر و ... را تکرار میکردند و بعد هم مواجهه ما با غرب، آن نوع موضع گیری و تقابل دیگر جواب نمی داد.
🔶 غرب که تمثّل آن در آمریکا است با ما کلاسیک و مبنایی نمیجنگد.. به ما میگوید هر دینی داری داشته باش ولی شلوار جین میپوشی و کوکاکولا مصرف میکنی و ... خوب است. مرزهای خودش را اینجا قرار داده است. یعنی با نگاه پلورالیستی و تکثرگرایانهاش راه خودش را باز میکند و جلو میآید. میگوید خود پلورالیسم، اندیشهای است که همه به عنوان یک مبنا بپذیرند بعد آزاد هستید.
🔶 ما با کدام قسمت غرب درگیر هستیم با کدام اندیشمند و فیلسوف آن؟ دروه مدرنیست یا پست مدرنها، در مقابل ما فلسفه تحلیلی است یا فلسفه قارهای یا ... لذا نوع مواجهه متفاوت است.
💥 برگرفته از درس شیوۀ دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا
🗓زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #ی
✅ #بیان_نکته
🔶 وظایف و دایره اختیارات فقیه در امور اجتماعی و نقش مردم از دیدگاه شهید صدر
👤 آیت الله ملک زاده
💥 برگرفته از جلسات هفتگی #گعده_علمی استاد
🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۵.mp3
10.64M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_پنج
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
🔶 نشست دوم
⏮ موضوع: الگوی عملیاتی حکمرانی اجتهادی درعرصه فضای مجازی
👤 استاد معظم محمد حسین ملک زاده
🕌 مکان: پردیسان، خیابان شهیدان آقا محمدی، آقا محمدی یک، نبش ایمان، موسسه شناخت
🗓 زمان : چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳
🕙 ساعت ۱۵:۲۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9