رسانه حقوقی مدار
🖍 خلاصه یادداشت
❇️ نگاهی به جرم مزاحمت تلفنی
🌀 تعریف جرم: مزاحمت تلفنی عبارت از یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته میشود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد.
🌀عنصر مادی: از نحوه نگارش ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اینگونه استنباط میشود که جرم موضوع این ماده، جرمی مقید و حصول آن منوط به اخذ نتیجه مجرمانه یعنی «ایجاد مزاحمت» از سوی مرتکب است.
🌀عنصر روانی: برای تحقق جرم مزاحمت تلفنی مرتکب باید قصد برقراری تماس تلفنی و قصد ایجاد مزاحمت را برای طـرف مقابـل داشته باشد.
🌀رای وحدت رویه شماره ۷۲۱: محل حدوث نتیجه مزبور محل وقوع جرم است.
🌐 رسانه حقوقی مدار:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام | تلگرام | توییتر | آپارات | یوتیوب
رسانه حقوقی مدار
🖍 خلاصه یادداشت
❇️ آیا برای تحقق جرم آدمربایی داشتن قصد سوء، شرط است؟
🌀 برای تحقق جرم آدمربایی، دیدگاه صحیح آن است که مرتکب باید قصد سوء داشته باشد. بنابراین جابجایی یا مخفی کردن یک فرد بدون رضایت وی، در صورتی که با اهداف و انگیزههای نیکو و پسندیده باشد تحت عنوان آدمربایی قابل تعقیب نیست.
🌐 رسانه حقوقی مدار:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام | تلگرام | توییتر | آپارات | یوتیوب
هدایت شده از رسانه حقوقی مدار
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️گفتگوی فقهی -حقوقی: اختلاف در اثبات تجاوز به عنف؛ تأثیر وضعیت شاکی خصوصی و متهم(نقد رای شعبه هفده دیوان عالی کشور)
🔹دکتر محمد بارانی: کارقضایی کار سختی است. ما با دختر کم سن و سالی مواجهیم که می گوید به من تجاوز شده و دو نفر دیگر که در مقابل هستند، می گویند او با ما آمد و به زنا تمکین کرده است.
🔸آیت الله طبسی: این موضوع طبق مندرجات پرونده اثباتش بسیار سخت است.
🔹حجت الاسلام والمسلمین فتحی: در خصوص متهم ردیف دوم که اقرار به زنا دارد ولی می گوید مطاوعی بوده، مستندات رای، تبصره 2 ماده 224 ق.م.ا است. آیا این اماره قضایی است یا فرض قضایی؟
🔸آقای بهزاد سعادت زاده: علت اختلاف بین بنده و رییس محترم شعبه، بحث انکار او در تمام مراحل دادرسی و رسیدگی بود.
🎬 فیلم کامل گفتگو در آپارات رسانه حقوقی مدار:
https://www.aparat.com/madaarmedia_ir
🎬 فیلم کامل گفتگو در یوتیوب رسانه حقوقی مدار:
https://www.youtube.com/@madaarmedia_ir
🎤صوت کامل گفتگو در کانال ایتای رسانه حقوقی مدار:
https://eitaa.com/madaarmedia_ir
🎤 صوت کامل گفتگو در کانال تلگرام رسانه حقوقی مدار:
https://t.me/madaarmedia_ir
#گفتگوهای_فقهی_حقوقی
#نقد_آرای_قضایی
#تجاوز_به_عنف
🌐 رسانه حقوقی مدار در فضای مجازی:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام ׀ تلگرام ׀ توییتر ׀ آپارات ׀ یوتیوب ׀
🌀هوش مصنوعی و استدلال حقوقی
💻 امروزه بهره گیری از هوش مصنوعی چه در فعالیت های حقوقی مانند تنظیم لوایح و آراء توسعه پیدا کرده و هم در امور نظری مانند پژوهش های کاربردی و بنیادین فقهی - حقوقی توسعه یافته است. در رسانه حقوقی مدار بنا داریم برخی یادداشت های توصیفی و تحلیلی نوشته شده توسط هوش مصنوعی را جهت درک بهتری از قدرت استدلال حقوقی آن منتشر کنیم.
💻 در ادامه اولین یادداشت کوتاه هوش مصنوعی در رسانه حقوقی مدار با موضوع «نقد استناد به مبانی حقوق بشر غربی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران» که توسط هوش مصنوعی Chat GPT4 نوشته شده منتشر می شود.👇
🧬 سلسله یادداشت های حقوقی هوش مصنوعی
💠 نقد استناد به مبانی حقوق بشر غربی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران
🔹در سخنرانی مقام معظم رهبری در تاریخ دوم تیرماه 1403، تأکید شد که استناد قضات جمهوری اسلامی ایران به مبانی حقوق بشر غربی در صدور احکام قضایی، اقدامی نادرست و غیرقابل قبول است. این بیان، دربردارنده نقدی جدی بر استفاده از اصول و مبانی حقوق بشری غربی در نظام قضایی ایران است که خود بر پایه اصول اسلامی و قوانین داخلی شکل گرفته است. در ادامه به بررسی دلایل اصلی غلط بودن این استناد پرداخته میشود.
🔸1. تفاوتهای بنیادین در مبانی حقوقی
یکی از دلایل اصلی نادرستی استناد به مبانی حقوق بشر غربی، تفاوتهای اساسی در مبانی حقوقی میان نظام حقوقی اسلامی و حقوق بشری غربی است. حقوق بشر غربی بر مبانی سکولاریستی و فردگرایی بنا شده است، در حالی که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول و مبانی اسلامی و مبتنی بر احکام شرعی تدوین شده است. به همین دلیل، استناد به مبانی حقوق بشر غربی میتواند به تناقضات و تضادهایی با مبانی دینی و فرهنگی جامعه ایران منجر شود.
🔹2. عدم تطابق با قوانین داخلی
استناد به مبانی حقوق بشر غربی در صدور احکام قضایی، مغایر با قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران است. قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور، بر اساس شریعت اسلام تدوین شدهاند و به قضات تکلیف میکنند که تنها به این قوانین استناد کنند. استفاده از مبانی حقوق بشر غربی میتواند منجر به نادیده گرفتن قوانین داخلی و تضعیف اقتدار و مشروعیت نظام قضایی کشور شود.
🔸3. ناتوانی غرب در اجرای مبانی حقوق بشری خود
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود اشاره کردند که حتی خود کشورهای غربی نیز در عمل به مبانی حقوق بشری که به آن استناد میکنند، ناتوان بوده و نقضهای مکرر و واضحی در اجرای این مبانی دارند. این ناتوانی و دوگانگی در عمل، اعتبار این مبانی را به شدت تحت شعاع قرار میدهد و این سؤال را مطرح میکند که چرا باید به اصولی استناد کرد که حتی تدوینکنندگان آن نیز قادر به اجرای آن نیستند.
🔹4. استقلال قضایی و هویت ملی
یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث میشود استناد به مبانی حقوق بشر غربی نادرست باشد، اهمیت حفظ استقلال قضایی و هویت ملی است. نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، بخشی از هویت ملی و دینی کشور است و استناد به مبانی حقوق بشری غربی میتواند به تضعیف این هویت و استقلال منجر شود. قضات باید به اصول و مبانی حقوقی داخلی که بر پایه فرهنگ و مذهب اسلامی شکل گرفتهاند، پایبند باشند و از هرگونه تأثیرپذیری از نظامهای حقوقی بیگانه پرهیز کنند.
🔸 5. نقش فرهنگ و مذهب در تعیین حقوق و آزادیها
حقوق بشر در کشورهای غربی، عمدتاً بر اساس ارزشها و فرهنگهای خاص آن جوامع تدوین شده است. این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ و مذهب نقش تعیینکنندهای در تدوین حقوق و آزادیها دارند. استناد به مبانی حقوق بشر غربی بدون در نظر گرفتن فرهنگ و مذهب اسلامی، میتواند به نادیده گرفتن ارزشها و باورهای دینی جامعه منجر شود.
🔹6. تلاش برای نفوذ فرهنگی و حقوقی غرب
استناد به مبانی حقوق بشر غربی ممکن است به عنوان تلاشی برای نفوذ فرهنگی و حقوقی غرب در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران تعبیر شود. این امر میتواند به تضعیف استقلال فرهنگی و حقوقی کشور و ایجاد وابستگی به نظامهای حقوقی غربی منجر شود. در شرایطی که کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار و دخالت در امور داخلی سایر کشورها استفاده میکنند، استناد به مبانی حقوق بشر غربی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران میتواند به افزایش این فشارها و دخالتها دامن بزند.
🔸 نتیجهگیری
با توجه به موارد فوق، استناد به مبانی حقوق بشر غربی در صدور احکام قضایی توسط قضات جمهوری اسلامی ایران اقدامی نادرست و مغایر با اصول و مبانی نظام حقوقی و فرهنگی کشور است. این اقدام نه تنها میتواند به تضاد با قوانین داخلی منجر شود، بلکه استقلال قضایی، هویت ملی و دینی را نیز تحت شعاع قرار میدهد. بنابراین، قضات باید در صدور احکام خود تنها به قوانین داخلی و اصول و مبانی حقوقی اسلام استناد کنند و از هرگونه تأثیرپذیری از نظامهای حقوقی بیگانه پرهیز کنند.
#یادداشت_کوتاه
#هوش_مصنوعی
#مبانی_حقوق_بشر_غربی
#نظام_قضایی_جمهوری_اسلامی_ایران
#آراء_قضایی
🖍 نویسنده: هوش مصنوعی Chat GPT4
🌐 رسانه حقوقی مدار در فضای مجازی:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام ׀ تلگرام ׀ توییتر ׀ آپارات ׀ یوتیوب ׀
رسانه حقوقی مدار
🖍 خلاصه یادداشت
❇️ در حقوق کیفری اصل بر رشد متهم است یا عدم آن؟
🌀 در مواردی که فرد بالغ زیر 18 سال، مرتکب جرایم موجب حد یا قصاص شود اصل بر عدم رشد وی است. بنابراین بار اثبات عدم رشد، بر عهده متهم نبوده و برای محکوم کردن او به مجازات حد یا قصاص، این رشد است که باید اثبات شود.
🌐 رسانه حقوقی مدار:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام | تلگرام | توییتر | آپارات | یوتیوب
📝 یادداشت کوتاه
💠امکان سنجی شمول متهمان ذیل ماده 96 قانون مجازات اسلامی
🔹در ماده 96 قانون مجازات اسلامی، قانونگذار به عفو خصوصی اشاره کرده و بیان میدارد که «عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی». این پرسش مطرح میشود که آیا عفو مذکور در ماده 96 علاوه بر محکومان قطعی، شامل متهمانی که در مرحله تحقیق قرار دارند نیز میشود یا خیر؟ در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد.
🔸گروهی معتقدند که این ماده شامل متهمان در دادسرا نیز میشود، و اینگونه استدلال میکنند که، اولاً عفو در ماده به صورت مطلق آمده، و واژه محکومان قید برای تخفیف مجازات است. بنابراین مقام معظم رهبری میتواند متهمان را نیز مشمول عفو قرار دهد. ثانیاً، زمانی که رهبر میتواند محکومان قضایی را مورد عفو قرار دهد، به طریق اولی میتواند متهمان را نیز مشمول عفو کند. ثالثاً، دلیل دیگری که به نظر نویسنده میتوان از روایات برای این قول ذکر کرد این است که، در برخی از روایات آمده است که مثلاً امیرالمومنین اقرار زنی را که به زنا اعتراف میکرد را چندین مرحله عقب انداخته و به نوعی او را مشمول عفو قرار می¬دهند.( الکافی، ج 7، ص 185) آن حضرت میتوانستند در همان مرحله اول که زن اقرار به زنا کرد، سه بار دیگر از او اقرار بگیرند تا چهار اقرار او برای اثبات زنا تکمیل شود. اما ایشان هر بار به بهانهای به آن زن فرصت دوباره دادند تا حد جاری نشود. این مورد نیز میتواند قرینهای برای اثبات دیدگاه فوق باشد. با این توضیح که امیرالمومنین در مقام تحقیق و به اثبات رساندن جرم زنا، شخص را مورد عفو قرار داده و اسباب اثبات جرم را در همان وهلههای اول برای شخص فراهم نکردند. فلذا میتوان چنین نتیجه گرفت که امیرالمومنین متهمان را نیز مورد عفو قرار داده است.
🔹در مقابل، گروه دوم خلاف نظر فوق را قائل هستند. به نظر نویسنده، دیدگاه دوم صحیحتر بوده و این ماده صرفاً در مقام بیان وضعیت محکومان قطعی است. برای این منظور میتوان استدلال کرد که اولاً، در بند 11 اصل 110 قانون اساسی که در مورد وظایف و اختیارات رهبری بوده و یک قانون مافوق میباشد، واژه «محکومین» ذکر شده است. یعنی در منطوق اصل 110 نیز، عفو تنها شامل محکومین قطعی قضایی بوده و نه متهمان. ثانیاً، میتوان بیان کرد که در برخی از جرایم برای شمول عفو و ارسال درخواست به کمیسیون عفو استان، باید مقداری از مجازات طی شده باشد. مانند محکومین به حبس ابد که باید حداقل 10 سال از مجازات آنها طی شده باشد تا درخواست آنها استماع شود. این نیز قرینه دیگری برای اثبات این دیدگاه است. ثالثاً، اقتضای یک نظام عادلانه این است که متهم در زمان تحقیق و بررسی، به صورت قطعی مجرمیت برای فرد فرض نشود. در حالی که اگر عفو شامل متهمان در مرحله تحقیق و اثبات جرم بشود، برای آنها به صورت پیش فرض مجرمیت را در نظر گرفته و سپس آنها را مورد عفو قرار دادهایم، که این خلاف عدالت است. پس عفو در مرحله تحقیق و اثبات نیز، مغایر با اصول کلی دادرسی عادلانه است. رابعاً، روایت ذکر شده برای اثبات این مدعا کافی نیست. زیرا در روایت مذکور، امیرالمومنین قصد داشتند که شخص را به سمت توبه سوق دهند تا بعد از توبه، مجازات حد از وی ساقط شود. فلذا زمانی که جرم به طور قطعی برای آن زن پس از چهار بار اقرار ثابت شد، امیرالمومنین لحظهای در اجرای حدود الهی درنگ نکردند و سریعاً حد رجم را بر آن زن جاری کردند. این در حالی است که در قانون مجازات اسلامی نیز همین وضعیت پیش بینی شده و متهم اگر چنانچه قبل از اثبات قطعی جرم توبه کند، مجازاتش ساقط می¬شود و نیازی به عفو ولی فقیه یا حاکم شرعی ندارد.
🔸بنابراین، با توجه به آنچه که در این یادداشت بیان شد، به نظر میرسد که عفو مورد نظر در ماده 96 قانون مجازات اسلامی صرفاً شامل محکومان قضایی میشود و متهمان از شمول این ماده خارج هستند.
#یادداشت_کوتاه
#حقوق_کیفری
#ماده_96_قانون_مجازات_اسلامی
🖌 نویسنده: محمد مهدی کاظمی
📂 دانش پژوه مرکز تخصصی فقه و حقوق
🌐 رسانه حقوقی مدار:
@madaarmedia_ir
🔗 ایتا | اینستاگرام | تلگرام | توییتر | آپارات | یوتیوب
💐
✴️ #ثبت_نام
دوره آموزشی اصول و مهارتهای #قراردادنویسی آغاز شد
🔰 با تدریس:
🔹 دکتر حسین اعظمی👇👇
▫️ قائم مقام معاون راهبردی قوه قضائیه
▫️مستشار قضایی معاونت حقوقی قوه قضاییه
▫️معاون سابق منابع انسانی دادگستری استان البرز
▫️و ...
🔰 تعداد جلسات:
▫️8 جلسه 1.5 ساعته
🔰 زمان برگزاری:
▫️ اوایل مهرماه (زمان دقیق اعلام خواهد شد)
🔰 نحوه برگزاری:
▫️ آنلاین با امکان پرسش و پاسخ
♦️#لینک_ثبتنام 👇
🌐 https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg
•┈┈┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈┈┈•
✴️ کانال
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4009754807C5d05cfda4c
✴️ پشتیبان
🆔 @KarbordiQaza_Admin
✅ مرکز آموزشهای کاربردی #حقوق و قضا
🔻
🔻
🔻تسهیلات ویژه ثبتنام در دوره «اصول و مهارتهای #قراردادنویسی»👇👇
▫️ این دوره، برای دانشپژوهان مجتمع با معدل 20، رایگان است
⚠️ (این گروه از دانشپژوهان، صرفا پس از دریافت پیامک، نسبت به ثبتنام اقدام کنند)
♦️ همچنین برای گروههای زیر، به تناسب تا حداکثر 90 درصد تخفیف اعمال میشود
▫️دانشپژوهان مجتمع، دارای معدل 18.5 به بالا
▫️سایر دانشپژوهان مجتمع در واحدهای سراسر کشور
▫️ عموم طلاب ارجمند برادر و خواهر سراسر کشور
▫️دانشجویان ارجمند برادر و خواهر سراسر کشور
♦️#لینک_ثبتنام 👇
🌐 https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg
•┈┈┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈┈┈•
✴️ پشتیبان
🆔 @KarbordiQaza_Admin
✅ مرکز آموزشهای کاربردی #حقوق و قضا