❖﷽❖
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
#امام_شناسی
🔆جلسه یازدهم
وعَناصِرَ الْاَبْرارِ وَدَعائِمَ الْاَخْیارِ،وَساسَةَ الْعِبادِ وَاَرْکانَ الْبِلاد
ِ
💠"سلام برشما...که اصول نیکان و استوانه های خوبان و زمامداران بندگان و پایه و ارکان شهرها هستید."
✅معنای لغوی وَدَعائِمَ الْاَخْیارِ
دعائم جمع دِعامه است و دعامه یعنی ستون و تکیه گاه که چیزی را از سقوط و افتادن نگه می دارد.اخیار جمع خیّر است و خیّر هم به معنای نیکوکار است؛متنهی ،فرق میان ابرار و اخیار شاید این باشد که ابرار نیکوکارانی هستند که صفات فاضله دروجودشان رسوخ کرده و ملکه شده است،ولی اخیار نیکوکارانی هستند که که هنوز صفات فاضله در وجودشان رسوخ پیدا نکرده و به حدّ ملکه بودن نرسیده است و ممکن است و درعین نیکوکاری،مبتلا به بعضی از اخلاق رذیله ازقبیل بخل،حسد،کینه توزی، و خودبرتربینی باشند.
✅تفاوت ابرار و اخیار
تمام ابرار اخیار نیز هستند اما اخیار ابرار نیستند.ابرار چنان اوج گرفته اند که جانشان تجلّی گاه نور امام(ع)گشته و شعاعی از خورشید ولایت درفضای قلبشان تابیده است ولی گروه اخیار اگرچه به آن حد نرسیده اند،اما در همان خیر بودنشان،ستون و تکیه گاهشان امام(ع)است.
👈🏼بنابراین امام (ع) نسبت به ابرار عنصر است و نسبت به اخیار دعامه و تکیه گاه و پشتوانه است.
✅مقام والای ابرار
گروه ابرار آن چنان بزرگند و باعظمت که خداوند در سوره هل اتی،اهل بیت عصمت(ع)را باعنوان ابرار معرفی فرموده و به بیان شمّه ای از زندگی شکوهمند آن ها در بهشت برین پرداخته است:" إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً،عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجيراً(1)؛تا می رسد به اینجا:
"فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً.خداوند آن ها را از شر آن روز(روز قیامت)نگهداری می کند و درحالی که شاداب و خوشحال و شادمانند،از آن ها استقبال می کند.(2)
✅تعبیر«لقّاهم»که به معنای استقبال است،تعبیری بسیار جالب و لطف آمیز و عنایت فوق تصوّر را نشان می دهد که خداوند درباره ابرار ابراز می فرماید.لطف و عنایت عالی تر این که:"پروردگارشان به آن ها شراب طهور می نوشاند(3)
✅جلال و مکرمت ابرار تا آنجا می رسد که ذات اقدس حق خودش ساقی آن ها می شود و با دست اکرام و اِنعام خویش از جام شراب طهور ،آن ها را سیراب می سازد.
📜در حدیثی از امام صادق(ع)آمده است که:"با آن نوشیدنی،قلب و جان آن ها را از هرچه غیرخداست تطهیر می کند و جز حبّ خدا و جمال اعلاء ، چیزی درجانشان نمی ماند(4)
📚منابع
1-سوره انسان آیه 5 و 6
2- سوره انسان آیه 11
3-همان آیه 21
4-تفسیر مجمع البیان،سوره هل اتی
👇
👆
✅نکته ای لطیف در وصف حضرت زهرا(ُس)
آلوسی،صاحب تفسیر روح المعانی ،ضمن تفسیر سوره ی هل اتی می گوید:چطورشده که خداوند در این سوره از همه ی نعمت های بهشتی (از قبیل درختان پرمیوه،نهرهای جاری،تخت های زیبا و لباس های حریر
،دستبندهای نقره و...)اسم برده ولی از حورالعین نامی به میان نیاورده است؟و حال آن که درآیات دیگر که نعمت های بهشتی را بیان می کند،مکرراً سخن از حورالعین می گوید؛
👈🏼این عالم مفسّر سنی می گوید:"رَعایَة لِحُرْمَة البَتُول و قُرَّة عَینِ الرَّسُول"یعنی چون خداوند در این سوره پاداش های بهشتی امیرالمؤمنین و خاندان آن حضرت(ع)را که در رأس ابرار قرار گرفته اند بیان می کند،سزاوار نبود باوجود حضرت بتولِ قرّة العین رسول در کنار علی(ع)،سخن از حورالعین به میان آید وآن ها به عنوان پاداش بهشتی به علی(ع)ارائه شوند و لذا خداوند برای حفظ حرمت آن ریحانه ی رسول از حورالعین نامی نبرده است.
✅مدح خاندان امام علی(ع) از زبان آلوسی
همین مرد جمله ی دیگری هم دارد و در مدح خاندان علی(ع) می گوید:"کسی چه می تواند بگوید درباره ی این خاندان،جز این که علی مولای مؤمنان و وصیّ پیامبر است و فاطمه پاره ی تن احمد و جزئی از محمّد است و حسنین روح و ریحان و سروران بهشتیانند و این سخن،حق و جز این نزد من ضلالت و گمراهی است."همچنین در بیتی گفته است:"من بنده ی حق هستم نه بنده ی هوی.لعنت خدا و لعنت کنندگان بر پویندگان راه هوی.(1)
🌟از فضل و کرم خدا بعید نیست که این مرد را به پاس این عرض احترام و ادب به آستان اقدس خاندان عصمت(ع) مورد لطف و عنایت خود قرار دهد.
📘1-تفسیر روح المعانی،جلد29،سوره ی هل اتی.
#آیت_الله_سید_محمد_ضیاء_آبادی
.
مجمع ذاکرین مداحان بخش پیربکران
آموزش مداحی
امام حسین(ع) تماس ۰۹۱۳۰۸۵۷۶۲۵ محل کلاس حوزه مقاومت شهید شهید بهشتی پیربکران جمعه ها ساعت ۹ صبح چهارشنبه ها ساعت ۹ شب کلاس عملی
لینک کانال:
@madahanpirbakran
#امام_زمان_عج
چنان که مرغ دل من شود کبوتر دوست
تمام عمر نشیند کنار معبر دوست
بخواند از غم هجران روی انور دوست:
"صبا اگر گذری افتدت به کشور دوست
بیار نفحهای از گیسوی معنبر دوست"
بدون یار، سراپا زیان و خسرانم
نشسته ام سر سجاده ندبه می خوانم
فراق، حق من بی وفاست می دانم
"به جان او که به شکرانه جان برافشانم
اگر به سوی من آری پیامی از بر دوست"
بگو برای نگار از ارادت بسیار
سلام ما برسان سوی خیمه ی دلدار
بگیر پیرهنی بهر دیده ی خون بار
"و گر چنان که در آن حضرتت نباشد بار*
برای دیده بیاور غباری از در دوست"
من و صدا زدنِ یار، بی وضو هیهات
رسیده باده بر این خشکی گلو هیهات
از اضطرار زنم بر غریبه رو هیهات
"من گدا و تمنای وصل او هیهات
مگر به خواب ببینم خیال منظر دوست"
سرای سینه ام از غصه بیت الاحزان است
همیشه دوری یوسف نصیب کنعان است
که گفته است فراق نگار آسان است؟!
"دل صنوبری ام همچو بید لرزان است
ز حسرت قد و بالای چون صنوبر دوست"
نمی دهند به مجنون وصال لیلا را
نمی دهند به او رخصت تماشا را
به سرورش نرسانند عبد رسوا را
"اگر چه دوست به چیزی نمیخرد ما را
به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست"
محمدجواد شیرازی
╭════•🍁•════╮
🇮🇷ایتا
https://eitaa.com/maddahanesf
سروش
http://sapp.ir/maddahanesf
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
بله
https://ble.im/maddahanesf
گپ
https://gap.im/maddahanesf
اینستاگرام
Www.instagram.com/maddahanesf
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨کاش میشد در نیازم،
عشـق را دعوت کنم
کاش میشد بهتر از آن
با خدا صحبت کنم
✨کاش میشد یک شب
از شبهای عمرم با خدا
بیخیال از آب و نان
در گوشهای خلوت کنم
✨باید امشب شوقِ رفتن
در ســرم پیدا شود
کولهبارم کو؟ که از "من"
تا "خدا" هجرت کنم...♥️
خدای خوب و مهربونم آگاهانه و عاشقانه دوستت دارم و سپاسگزارم 💖
❄️❄️❄️❄️❄️❄️
🔊 #گزارش_صوتی
🔻 #جلسه_هفتگی
📆 زمان:
👈 پنج شنبه ۲۲ خرداد ۹۹
🔷با سخنرانی :
👈 حجت الاسلام جوادی
🔷 با مداحی:
👈 کربلایی #سیدرضانریمانی
👈 کربلایی #قاسمعلی_محسنی
🚩مکان:
👈 اصفهان،زینبیه،حرم حضرت زینب(س) بنت موسی ابن جعفر (ع)
🔊 بخش اول #سخنرانی | حجت الاسلام جوادی
🔊 بخش دوم #مناجات | سیدرضا نریمانی
🔊 بخش سوم #روضه | سیدرضا نریمانی
🔊 بخش چهارم #روضه | قاسمعلی محسنی
🔊 بخش پنجم #زمینه| دوباره دل صبورم شکست
🔊 بخش ششم #شور| هر چه جان است قربان اباعبد الله
🔊 بخش هفتم #شور | می ترسم از آخر خودم
🔊 بخش هشتم #شور | تو حال و هوا می باره چشام
🔊 بخش نهم #شور | به تو دل خوش کردم به تو که آقامی
___
👇👇👇👇👇👇
سلام دوستان ممکن است بخش پست سرهم نباشد به ترتیب گوش کنید
سلامدوستان اگر می خواهید تو مداحی به روز باشید به کانال ما در ایتا بپوندید هر روز دهها مداحی روضه متن آموزش بار گیری می شود با تشکر کار گروه آموز مداحی مجمع ذاکرین بخش @madahanpirbakran
هدایت شده از خبرگزاری بسیج پیربکران شهرستان فلاورجان
نعلین پاره امام
«حجتالاسلام علیاکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چندی پیش با بیان خاطرهای از دیدار با امام خامنه ای گفته بود: دلم میخواهد از نعلین پاره پاره و ترک خورده امام خامنه ای عکس بگیرم تا مظلومیت و سادهزیستی «سید علی» را به دیگران نشان دهم.زندگی داخلی امام خامنهای به قدری بیآلایش و قدیمی است که حتی برخی عناصر ضدانقلاب و فعالان لندن نشین نیز به آن اذعان کرده و گفتهاند یک نقطهی خاکستری حتی نه تاریک در زندگی اقتصادی ایشان و خاندانشان نمیشود پیدا کرد.
.
◾نوحه سینهزنی
◾شهادت امام صادق(ع)
◾سبک سنتی
#سبک_حاج_ناظم
◾بنداول
مدینه و آتش و دود خانه
دوباره شد ظلم به ما شبانه
دودستم بسته شد
گریه پیوسته شد
مرا به خاک غم نشانند
شبانه در کوچه کشانند
واویلتا آه و واویلا(۲)
◾بنددوم
تاکه بهزانو سرخود نهادم
به یاد غربت علی فتادم
سیلی و میخ در
مادرم بیپسر
نفس شمرده بیشماره
زدم عدو کند نظاره
واویلتا آه و واویلا(۲)
#مرتضی_محمودپور
.
.
نوحه ایستاده #امام_صادق
نوحه ایستاده سبک سنتی شهادت امام جعفر صادق (ع)::
#سبک_حاج_ناظم
گریه بهانهٔ دل عاشق است
شهادت حجت حق صادق است
حجت کبریا / گشته حاجت روا
بقیع عزا گرفته امشب
زماتم رئیس مذهب (۲)
واویلتا آه و واويلا، واویلتا آه و واويلا...
دوباره شد ماتم عظمی بپا
شهر مدینه گشته ماتم سرا
کشتهٔ زهرکین / امام ششمین
بیاد مولای مدینه
فاطمه می زند به سینه(۲)
واویلتا آه و واويلا، واویلتا آه و واويلا...
شیعه جعفری عزادارشد
سوگ ششم حجت دادار شد
دل هستی کباب / برای آن جناب
ببار ای دیدهٔ گردون
که قلب آن شه شده پرخون(۲)
واویلتا آه و واويلا، واویلتا آه واویلا...
سینه زنان عزای عالمین است
شهادت گریه کن حسین است
دلش آب عزاست / غمین کربلاست
ذکر لبش نوای آب است
بیاد کودک رباب است(۲)
واويلتا آه و واويلا، واویلتا آه و واويلا....
مکتب او مکتب عشق و وفا ست
حقیقت مذهب او کربلاست
قول آن مقتدا / حدیث من یکی
غمش عزای عالمین است
بیاد غربت حسین است(۲)
واویلتا آه و واويلا، واویلتا آه و واويلا...
قلب تمام شیعیان کباب است
تربت او میان آفتاب است
نه گنبد نه حائر / نه شمعی نه زائر
آنچه زدیده خون فشان است
مهدی صاحب الزمان است(۲)
واویلتا آه و واويلا، واویلتا آه و واويلا....
« مصطفی نظری طهرانی »
👇
.
مقومه ورود #گریز به روضه #غارت و قتلگاه
🔹🔷《أَلسَّلامُ عَلَى قَتِیلِ الاَدْعِیَآءِ》🔷🔹
✅در تاریخ نقل شده است که؛
عَمرو بن عَبدِوُدّ از برترین جنگجویان قریش بود که در سال پنجم هجری در جنگ خندق، به دست امام علی(ع) کشته شد.
با اینکه او دشمن خدا و رسول خدا(ص) بود، اما امیرالمومنین علی(ع) در نهایت جوانمردی او را کشت و با تمام تجهیزات جنگی اش، او را تحویل سپاه دشمن داد.
تا جایی که در منابع آمده است؛
📋《أُخْتُ عَمْرِو بْنِ عَبْدِوُدٍَّّ اَلْعَامِرِيِّ [اِذَا] رَأَتْهُ قَتِيلاً، فَقَالَتْ مَنْ قَتَلَهُ؟
فَقِيلَ لَهَا : عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)؟》
♦️هنگامی که خواهر عمرو بن عبدودّ برادرش را دید که كشته شده است، پرسيد :
چه کسی برادر مرا كشته است؟
به او گفتند : او به دست على بن ابى طالب(ع) كشته شده است.
در این هنگام خواهر عمرو گفت :
📋《كُفْوٌ كَرِيمٌ! ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُولُ :
لَوْ كَانَ قَاتِلُ عَمْرٍو غَيْرَ قَاتِلِهِ،
لَكُنْتُ أَبْكِي عَلَيْهِ آخِرَ اَلْأَبَدِ،
لَكِنَّ قَاتِلَهُ مَنْ لاَ يُعَابُ بِهِ،
مَنْ كَانَ يُدْعَى قَدِيماً بَيْضَةَ اَلْبَلَدِ》
♦️به درستى كه على بن ابى طالب(ع) همتاى خوبى است.
بعد از آن، این شعر را سرود :
اگر كشنده ی عمرو بن عبدود، غير كشنده ی او يعنى على بن ابى طالب(ع) بود، هر آينه تا آخر الزمان گريه مى كردم.
اما كشنده ی عمرو كسى است كه نمی توان بر او عيب گرفت، کسی که از قدیم الایام او را بيضة البلد(کنایه از کمال مدح) خوانده اند.(۱)
اما کربلا؛
هیچ روزی مانند روز #امام_حسین(ع) نبود.
در زیارت #ناحیه ، امام زمان(عج) خطاب به جدّ مظلومش عرضه می دارد :
📋《وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ، وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِکَ، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِکَ، بِیَدِهِ، ذابِحٌ لَکَ بِمُهَنَّدِهِ》
♦️شمر بر روی سینه ات نشست و شمشیرش را بر گلوگاه تو گذاشت و محاسن غرقه به خون تو را به دست گرفت و با شمشیر تیزش سر از بدنت جدا کرد.(۲)
در روز عاشورا، هنگامی که امام حسین(ع) به شهادت رسید، دشمن برای غارت ایشان وارد #قتلگاه شد.
طبری می نویسد :
📋《وَ سُلِبَ اَلْحُسَيْنُ(ع) مَا كَانَ عَلَیهِ》
♦️هر آنچه با حسین(ع) بود، از او ربوده شد.(۳)
در مقاتل آمده است که؛
📋《فَأَخَذَ قَمِيصَهُ إِسْحَاقُ بْنُ حَيْوَةَ الْحَضْرَمِيُّ وَ أَخَذَ سَرَاوِيلَهُ أَبْجَرُ بْنُ كَعْبٍ وَ أَخَذَ عِمَامَتَهُ أَخْنَسُ بْنُ مَرْثَدٍ وَ أَخَذَ سَيْفَهُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي دَارِمٍ》
♦️پيراهن شريفش را اسحاق بن حَيْوَة حَضْرَمى برداشت و رویین پوشش را ابجر بن کعب و عِمامه حضرت سيدالشهداء(ع) را اَخْنَس بن مَرْثَد و شمشیرش را مردی از قبیله بنی دارم برداشت.(۴)
در نقلی آمده است که؛
📋《أَخَذَ خَاتَمَهُ بَجدَلُ بنُ سُلَيمِِ الكَلبِي وَ قَطَعَ اِصبَعَهُ مَعَ الخَاتَمِ》
♦️#انگشتر امام حسین(ع) را بجدل بن سلیم کلبی ربود که حتی انگشتان امام(ع) را به همراه انگشتر برید.(۵)
و آن لحظه ای بود که خواهری دلشکسته و محزون این صحنه ها را می دید و ندبه کنان می گریست.
راوی می گوید :
📋《فَوَ اللَّهِ لَا أَنْسَى زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ(ع) تَنْدُبُ الْحُسَيْنَ(ع) وَ تُنَادِي بِصَوْتٍ حَزِينٍ وَ قَلْبٍ كَئِيبٍ :
يَا مُحَمَّدَاهْ! بَنَاتُكَ سَبَايَا وَ ذُرِّيَّتُكَ مَقْتَلَةً تَسْفِي عَلَيْهِمْ رِيحُ الصَّبَا وَ هَذَا حُسَيْنٌ(ع) مَجْزُوزُ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفَا مَسْلُوبُ الْعِمَامَةِ وَ الرِّدَاءِ》
♦️سوگند به خدا که زينب(س) دختر على(ع) را فراموش نمی كنم كه با آهى جانكاه براى حسين(ع) می گريست و با صداى اندوهبار، و قلبى پر درد صدا مى زد :
فرياد اى محمّد! دخترانت را اسير كرده اند، فرزندانت كشته شده اند و باد صبا بر بدنشان مى وزد، اين حسين(ع) تو است كه سرش را از پشت گردنش جدا نموده اند، عمامه و لباسش را به يغما برده اند.
راوی می گوید :
سوگند به خدا که همه حاضران از دشمن و دوست با ديدن حال زينب(س) می گريستند.(۶)
📝 #شعر #گودال #عاشورا #حضرت_زینب
آندم بریدم از زندگی دل،
کآمد به مسلخ، شمر سیه دل،
او می دوید و من می دویدم،
او سوی مقتل من سوی قاتل،
او می نشست و من می نشستم،
او روی سینه من در مقابل،
او می کشید و من می کشیدم،
او از کمر تیغ، من آه باطل،
او می بُرید و من می بریدم،
او از حسین سر من غیر از او دل!
👤عبدالجواد جودی
📚منابع :
۱)الفصول المختارة علم الهدی، ج۱، ص۲۹۲
۲)المزار الکبیر ابن مشهدی، ص۵۰۵
۳)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۳
۴)اللهوف ابن طاووس،ص۱۲۹
۵)اللهوف ابن طاووس،ص۱۳۰
۶)اللهوف ابن طاووس،ص۱۳۳
.