▪️نهادهای سنتی تامین امنیت
درگذشته اهل بازار و کسبه شهر برای تامین امنیت خود، بازار و نواحی اطرافش و گاهی مناطق خارج از نواحی مربوط به کسب و کار، افرادی را استخدام میکردند به اسم «دارقا». احتمالا این کلمه «دارقا» همان داروغه باشد. مسجدی درون بازار قرار داشت که محل استقرار روحانی معتمد و اصل و نسبداری بود. عموما او را با پیشوند «میر» یا «مولّا» صدا میکردند و به مردمداری و لطف و کرم شهره بود. بنده مرحوم «مولا صادق» را از نزدیک دیده بودم و تاحدودی میشناختم، گویا مرحوم هم آخرین روحانی قبل انقلاب بوده است و بعد از ایشان دیگر در مسجد بازار، روحانیای از اهالی که شرایط سنتی و مقبولیت عامه را داشته باشد، مستقر نشده است. آن مسجد هنوز هم داخل بازار قرار دارد و به اسم «چشمه مسجیدی» و «بازار مسجیدی» معروف است. البته بازار ما مثل تبریز و ارومیه سرپوشیده نبود.
ظاهرا گاهی کسبه فردی صالح را با نظر مساعد میر یا مولا در مسجد محل به عنوان دارقا انتخاب میکردند. به این ترتیب، نهاد امنیت و حفاظتی سنتی تشکیل میشد که اولا درآمدش توسط بازار تامین میشد و ثانیا از طریق تایید بزرگان بازار و روحانیت سنتی و مقبول عامه، مشروعیت پیدا میکرد و مجوز حمل سلاح مییافت. ظاهرا درگذشته در زمان ارباب و رعیتی هم روحانیای به اسم «حاج شریف انصاری» در بازار برای مقابله با خان پیشقدم شده و موفق هم شدند و در سایه آن اقدام، شهر کوچک ما نظام ارباب-رعیتی را تجربه نکرد.
این مجوزِ [حمل سلاح] یک چیز سنتی و فرهنگی بود به این صورت که حمل سلاح تنها توسط دارقا و گماشتگانش مذموم قلمداد نمیشد. سلاح تنها زمانی به اصطلاح نجس نبود که توسط شور عموم و کسب مشروعیت الهی (از عالم و روحانی مسجد) واگذار شود. البته همچنان حمل سلاح توسط گماشتگان دارقا که به ندرت تپانچه سرپُر و عموما قَمه بود روی خوشی نداشت. دارقا بنابر صلاحدید و عوایدی که از بازار کسب میکرد این افراد را استخدام میکرد و هزینهها را مدیریت میکرد. به هر حال پول خودش بود و اگر تنهایی هم میتوانست امنیت را تامین کند، مانعی نداشت.
بهرام امینی
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍امروز محلات طباطبایی کرمان، امیرالمومنین و شهداء گمنام شهداد مورد پایش قرار گرفتند. پیشرفت امامت و امارت در آنها مورد قبول ارزیابی شد.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍لیست ۲۴ نفره رسمی سران قوا و امامان ۶ محله شهداد امروز بدستم رسید. از هفته آتی دوره مدیریت محله با اساتید مجرب بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در خصوص آنان آغاز میشود به هدف یکسان سازی دانایی و توانایی مسئولین این محلات.
@qavami
Z0000091.MP3
29.93M
کارگاه آموزشی #مدیریت محله
مدرس: آیت الله قوامی
شهداد کرمان
قسمت اول
@madineyefazele
مدیریت محله شهداد 2.MP3
32.74M
کارگاه آموزشی #مدیریت محله
مدرس: آیت الله قوامی
شهداد کرمان
قسمت دوم
@madineyefazele
▪️گزارش تصویری برگزاری کارگاه آموزشی #مدیریت_محله با تدریس آیت الله قوامی برای امامان و فعالان مساجد شهداد کرمان
@amoozesh_fiim
@madineyefazele
هدایت شده از شبکه امامت گلباف
صبح امروز و در راستای اجرای طرح امامت و امارت در گلباف، جلسه این طرح با حضور حجتالاسلام #پورشیخعلی و مسئولین منطقه در دفتر امام جمعه برگزار و طی آن محله شهید رجایی بعنوان پایلوت این طرح انتخاب شد.
🇮🇷#شبکه_امامت_گلباف👇
http://eitaa.com/golbaf_mosalla
https://rubika.ir/golbaf_mosalla
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍دیروز بعد از نماز ظهر نشستی ۱۵۰دقیقه ای با فعالین مسجد محله امام حسین شهر کرمان (خیابان مهدیه) داشتم و مقدمات پیوستن این محله به الگوی امامت و امارت فراهم شد.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️دومین جلسه شورای عالی امامت و امارت در دهستان سیرچ قبل از غروب امروز در مسجد جامع تشکیل و بر تداوم مسیر تاکید شد. امام روستا، دهیار، رییس شورای اسلامی و صلح یار از جمله اعضاء حاضر بودند. از آقای صادقزاده دبیر نشست سران قوا بابت برپایی این هماندیشی تشکر میشود. بعد از افطاربا برخی از اعضاء من جمله دهیار و رییس شورا و دبیر و... بر مزار شهید گمنام در این محضر نورانی بر اجرای منسجم امامت و امارت پیمان بسته شد.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍در پایان سفر ۲۰روز کرمان اعلام میشود که شهرستان کوه بنان، دهستان سیرچ، محله فاطمیه شهداد اجرای طرح را آغاز کردند. شهر باغین، روستای چهار فرسخ، محله امام حسین کرمان ابراز تمایل برای اجرا کردند، شهر شهداد به اجرای کاملتر رسید و.....
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان امروز قبل از ظهر اجرای الگوی اتحاد امامت و امارت را در اینمنطقه به اتفاق آرا، تصويب نمود.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍ریاست محترم دانشگاه علمی کاربردی شهرستان اردکان امروز آمادگی این دانشگاه را برای مشارکت علمی در رشته مدیریت محله برای سران قوای محلات این شهر اعلامنمود
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ در اولین شب قدر بعد از افطار با امامان محلات درچه نشست توجیهی با حضور امام جمعه عزیز برگزارشد و مقرر شد که در اسرع وقت دوره توانمندسازی برای امامان و سران قوای محلات توسط بنیاد فقهی مدیریت اسلامی قم در درچه اصفهان برگزار شود و نیز دفتری با تابلو برای ستاد اجرایی امامت و امارت تاسیس گردد.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ سفر سه هفتهای کاری در راستای تعمیق و توسعه نهضت ملی مدیریت اسلامی در سه استان کرمان،یزد و اصفهان بسیار اثربخش بود و آزمونههای قبلی مورد پایش و تقویت قرار گرفت و آزمونههای جدیدی وارد صحنه شدند. همه دلگرم بودند و شدند. مخصوصا شورای فرهنگ عمومی وارد صحنه شد و رسمیت اجرای الگو را در آزمونه ها تثبیت کرد و دفتر امامت و امارت تاسیس شد، دوره مدیریت محله در راستای توانمند سازی امامان و سران قوای محلات آغاز به کار نمود، نرم افزارها و برنامههای متنوع الگو مورد پردازش قرار گرفت و... و با توجه به راهبرد معنوی سالی که نکوست از بهارش پیداست. سال ۱۴۰۲ سال نهادینه شدن الگو در سرتاسر کشور محسوب میشود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️پیشنیاز «امامت» در کلام امام خامنهای
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️اگر با شعر سعدی با مردم حرف بزنیم هیچکس در برابر ما مقاومت نمیکند
آیت الله سیدجعفر حجت کشفی:
متاسفانه ما با گذشته خود از نظر ادبی و هنری فاصله داریم، ولی غربی ها با یادگیری فرهنگ و هنر ما در ما نفوذ کرده اند. حتی تاثیر این نفوذ را در ادبیات و هنرمان میتوانیم ببینیم.
👈👈وقتی متن های حوزوی را میخوانیم متوجه می شویم این نثر و ادبیات از ما نیست و نثر و ادبیات بیگانه در ما نفوذ کرده است.
امروزه حوزه آن چیرگی را در ادبیات و هنر ندارد. اصولا حوزه و حوزیان به موزه و گذشته کم توجه هستند. این کمبود را من امروز احساس میکنم.
در مقابل هنر و ادب هیچ کس مقاومت نمیکند. ادبیات و هنر مانند حریر نرمی است که برای همه لطیف است. ما از طریق ادبیات و هنر میتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم. ما با افراد کافر و بی دین میتوانیم از طریق غزل و شعر مولوی و خط میرعماد حرف بزنیم و او نتواند مقاومت کند و دشمنی خود را ابراز نماید، ولی ممکن است نتوانیم با زبان صریح با او حرف بزنیم. زمانی که مضمون یک آیه را در قالب شعر سعدی بیان می کنیم بهتر درک میشود. در حدیثی داریم اگر بچه یتیمی را میبینی جلوی او فرزند خود را نوازش نکن. سعدی این حدیث را با زبان شعر بیان می کند و میگوید:
چو دیدی یتیمی سرافکنده پیش
مزن بوسه بر فرزند خویش
شما اگر بخواهید مستقیماً این حدیث را بگویید شاید کمتر به آن توجه شود ولی سعدی این حدیث را با زبان شعر گفته و پیام آن را به زیبایی رسانده است. بنابراین هنر آنقدر قدرتمند است که تعصبی در آن وجود ندارد و در برابر آن هیچ سدی نمیتواند قرار گیرد، ولی حوزه از این ابزار به خوبی استفاده نمیکند.
ادبیات نقش بسیار مهمی در پیشرفت هر جامعه ای دارد. در سیاست با معنای کلمات صحبت میکنند و سیاستمداران باید معنای کلمهای را که به کار می برند بدانند. در حوزه و در تبلیغ دین نیز چنین است. ما باید بدانیم از چه کلماتی برای صحبت با مردم استفاده میکنیم و مفاهیم کلمات را بدانیم.
طلاب و علما همان گونه که علوم آسمانی و قرآنی را یاد میگیرند، باید با زبان ادب و هنر نیز آشنا شوند. در حوزه این بخش ضعیف است و شما میتوانید از طریق معرفی نهادهای هنری موجی را در حوزه ایجاد کنید.
حوزویان در قدیم با هنر آشنا بودند. زمانی که می خواستند مسجد یا مدرسه ای بسازند، مدیر حوزه با معماری آشنا بود و روی کار اشراف داشت. این اشراف هنری موجب شد شخصیتهایی مانند شیخ بهایی به وجود آیند.
مباحث هنری می تواند در مواد درسی وارد شود، هنر خود به خود به وجود نمیآید، بلکه باید استعدادها را بپرورانیم. مثلا باید تئاتر و جنبههای مثبت و منفی آن را به خوبی بشناسیم و یاد بگیریم که چگونه میتوانیم از آنها استفاده کنیم. در مورد دیگر هنرها نیز همینطور باید عمل کنیم. مولوی بخشی از معارف اسلام را فهمید و توانست با زبان زیبایی آن را بیان کند.
الان حوزه نمی تواند بگوید نیاز جامعه را از نظر بیان شیرین و دلپذیر تغذیه میکند، چراکه زمانی در هر شهری شاید دو عالم کافی بود، ولی الان کم است. اگر چندین هزار عالم داشته باشیم، با این گرفتاریهایی که برای نسل جوان و نوجوان و طبقات دانشگاهی و عموم مردم وجود دارد باز هم کم است.
#جهاد_تبیین
#روز_سعدی
@madineyefazele
▪️مسجد، مدرسه، ارک، بازار
چهار نهاد تمدنی که بر اساس نظریه اجتماعی اسلامی-ایرانی نماد چهار عنصر دین، علم، مدیریت و اقتصاد هستند.
این الگویی است که جناب #شیخ_بهایی چیزی دربارۀ آن در صفحات کتب و مقالاتش ننوشت، بلکه آن را به عینه بر صفحه شهر اصفهان نقاشی کرد و الگوی کامل جامعهسازی اسلامی را برای بنای تمدن اسلامی-ایرانی برای ما به یادگار گذاشت.
اگر از این منظر به میراث جناب شیخ نگاه کنیم، بزرگترین دستاورد این شخصیت تمدنی، آثار علمی و ادبی یا مهندسی بناهایی مثل پل و حمام و مسجد نیست. بزرگترین دستاورد این شخصیت برای تمدن شیعه میدان نقش جهان اصفهان است که نمادی جامع و کامل از نظریه اصناف اربعه (نظریه طبقات چهارگانه اجتماع) است؛ با ارتباطاتی محکم، حکیمانه و عمیق که بین مسجد به عنوان مرکز #امامت، ارک به عنوان مرکز #امارت، مدرسه به عنوان مرکز #علم و بازار به عنوان مرکز #اقتصاد ترسیم شده است.
در آینده از این نظریه و نقش اساسی آن در شکلدهی به ساختار اجتماعی مدینه فاضله اسلامی-ایرانی بیشتر خواهیم گفت.
@madineyefazele