هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
ائمه جمعه شهداد -شهریور 402.MP3
14.25M
✍️ائمه محلات شهداد
@qavami
هدایت شده از مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها
شهادت امام رضا علیه السلام تداوم راه امامت.m4a
5.47M
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام
شبکه امامت تداوم راه امام
سخنرانی روز شهادت امام رضا علیه السلام
حجتالاسلام والمسلمین سجادی
مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها پردیسان-قم
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ در پی سفرهای استانی ،چشم انداز ۱۴۱۴ پردیسان به عنوان الگوی کشوری برای اجرای اتحاد امامت و امارت مورد تصویب واقع شد. این چشم انداز ۸ سال پیش تدوین شده و ملاک عمل امام جمعه وقت بوده است.
@qavami
▪️ شاخصههای محلۀ مطلوب (۱)/
محورهای چهارگانۀ #چشمانداز_محله_فاضله
در سلسله پستهای «شاخصههای محلۀ مطلوب» قصد داریم به معرفی چشمانداز الگوی محلۀ فاضله برای تحقق محلۀ مطلوب در ابعاد چهارگانۀ «نظم، رشد، انگیزش و معنویت» بپردازیم. توضیح اینکه دانش مدیریت اسلامی برای هر عرصهٔ خاص مدیریتی، از جمله محله، چشماندازی را بعنوان افق مطلوب تعریف میکند که مدیران باید با برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، وضعیت موجود را به آن نزدیك کنند. این چشمانداز طبق چارچوب موضوعشناختی فوقالذکر در چهار محور تقسیمبندی میشود:
در محور اول، خصوصیاتی جا میگیرد که بیانگر وجود نحوی #نظم، سازماندهی و تشکیلات در محله است. بدیهی است که قبل از سازماندهی هیچ هدف و برنامهای در سایر ابعاد قابل تحقق نیست.
در محور دوم شاخصههای مربوط به مدیریت منابع انسانی مد نظر است که نمایانگر #رشدیافتگی افراد و مسئولان محله و مربوط به کیفیت کشف، انتخاب و انتصاب نیروهای اصلح، ارتقاء علمی و عملی و توانمندسازی نیروها، ارزیابی عملکردها و جبران خدمات و زحمات است.
در محور سوم که #انگیزش نام دارد شاخصههای مربوط به رهبری، ارتباطات، حل تعارضات و اصلاحات جای میگیرد.
محور چهارم نیز مربوط به اوصاف #فرهنگ و #معنویت محله است که مباحث آن حول شناخت فرهنگ مطلوب، شناخت فرهنگ موجود و تبدیل فرهنگ موجود به مطلوب میچرخد.
ویژگیهای یك محلهٔ مطلوب تماماً در چهار محور یادشده جای میگیرد که آنها را به اختصار «مرام» مینامیم. کلیدواژۀ مرام از سرواژههای منظم، رشید، انگیخته و معنوی ساخته شده است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲)/ محور اول: #نظم_در_محله
طبق توضیحی که در پست قبل ارائه کردیم، اولین محور از محورهای مدیریت محله به #نظم مربوط میشود. نظم به طور کلی در نتیجۀ چهار تکلیف مدیریتی ایجاد میشود که از سوی امام و قوای سهگانه صورت میپذیرد. این چهار اقدام عبارتاند از:
۱. برنامهریزی
۲. سازماندهی
۳. نظارت
۴. هماهنگی
بدون انجام این وظائف، تحقق هر نوع برنامۀ دیگر ناممکن است. لذا این چهار مورد با اصطلاح مخصوص «وظائف مدیر» شناخته میشود.
#برنامهریزی از وظائف امام محله است که به صورت ویژه در سه سطح به شورای امناء محله یا همان پارلمان محلی تفویض میشود. همچنین بخش مهمی از وظیفۀ #نظارت نیز بر عهدۀ شورای امناء است.
#سازماندهی که ابتداییترین مرحلۀ نظمبخشی به ساختار مدیریتی محله است شامل شکلدهی به ساختار ۱+۳ (امام+قوای سهگانه) و کشف، انتخاب و انتصاب #یاران_محله میشود.
#هماهنگی نیز از دیگر تکالیف امام محله است که یا مستقیماً از سوی خود او و یا با تعیین مسئول هماهنگی و با نماد شورای سران قوای محله تحقق پیدا میکند.
در پستهای بعدی به نمادهای نظم در محله میپردازیم.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳)/محور اول: #نظم_در_محله
۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهامبخش تمدن اسلامی
محلۀ فاضله از جهت ساختاری، از جهت نظامات حاکم بر زیست اجتماعی، از جهت روش مدیریت و حتی از نظر شکل و منظر، انعکاسی از دولت، جامعه و تمدن فاضله است. میتوان گفت از آنجا اصلاحات اساسی اجتماعی در اسلام از پایین به بالا سرایت میکند، این دولت، کشور و تمدن اسلامی است که انعکاسی از محلۀ مطلوب اسلام به شمار میرود. یعنی تمرین کردن یک دولت و جامعۀ اسلامی کوچک در محله و تکثیر آن میتواند تدریجاً افق مدنیت مطلوب اسلام در سطوح کلان را نمایان کند.
از جهت ساختاری، تشکیلات محله با شاخههای سهگانۀ آن امتداد و انعکاسی از ساختار مدیریت کشور است. به همان دلیل که کشور دارای امام و قوای سهگانه است، محله نیز نیاز به امام و قوای سه گانۀ فکری، اجرایی و قضایی دارد که این سه قوه کمککار قوای سهگانۀ کشور هستند.
به همین نحو، نظامات حاکم بر زندگی اجتماعی مانند نظام اجتماعی، تربیتی، طب، ورزش، هنر، معماری و غیره در محلۀ مطلوب نیز انعکاسی از نظامات کلان حاکم بر کشور اسلامی است. همچنین مدیریت مطلوب شرع اسلام که باید با روش اجتهاد جواهری اعمال شود و فعلاً در سطح کشور از سوی ولایت فقیه و شورای نگهبان تا حدی مراقبت میشود، در محله نیز باید به شکل کاملتر و مؤثرتر تمرین شود. امام محله که شخصی فقیه، عالم، عادل و مدیر و مدبر است مانند رهبر کشور، ضامن و حافظ اسلامیت ساختار و روش مدیریت در محله است. بدون وجود امام مبسوطالید در محله، مدیریت اسلامی در شکل مطلوب آن قابل تحقق نیست.
@madineyefazele
هدایت شده از تشکل «حوزه مردم»
🔹قدم زدن در خیابانها و مراکز خرید تهران برای هر دوستدار زبان فارسی به شکنجهای عظیم تبدیل شده است. مگر این شهر یک شهر دو زبانه است؟ چرا عبارات انگلیسی بیشتر و درشتتر از واژهها و حروف فارسی به چشم میآیند؟ چرا همه تابلوهای بزرگراهها و خیابانها و کوچهها و پسکوچهها دو زبانه است؟ راستی کدام گردشگر اینجا پشت فرمان مینشیند؟!
🔸این وضعیت چیزی جز احساس مستعمره بودن و آویزان بودن به بیگانه، به ساکنان شهر هدیه میدهد؟ نسلی که حس درجه دوم بودن از در و دیوار به او هجوم بیاورد، به استقلال و آزادی واقعی دست نخواهد یافت.
🔹انگلیسی زدایی را هر چه دیرتر شروع کنیم، بیشتر ضرر خواهیم کرد.
✍محمدمهدی سیار
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴)/محور اول: #نظم_در_محله
۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری
محله در نظام سازماندهی دولت اسلامی اصلیترین واحد اداری و اجرایی است که غالب برنامههای دولت در آن به منصۀ اجرا میرسد و عملیاتی میشود. لذا محله در نظام اداری مطلوب، دارای جایگاهی حقوقی، قانونی و رسمی است که باید در چارچوب قوانین موضوعۀ مرتبط مانند قانون تقسیمات کشوری به رسمیت شناخته شود. بر این اساس محله در کنار ده یا روستا به کوچکترین واحد تقسیمات سیاسی-اداری کشور (در محدودۀ درونشهری) تبدیل میشود و اغلب نهادهای رسمی کشور موظفاند در آن نمایندهای به عنوان «یار» منصوب کنند که تحت امر امام محله و تحت هدایت، حمایت و نظارت نهادهای رسمی کشور فعالیت میکند.
در حال حاضر وفق تبصرۀ ۲ مادۀ ۴ قانون تقسیمات کشوری، محله به عنوان مجموعه ساختمانهای مسکونی و خدماتی تعریف شده که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنان، خود را اهل آن میدانند و تعیین حدود آن به تقسیمات شهری شورای شهر و شهرداری سپرده شده، اما برای ادارۀ آن تشکیلات رسمی مانند ده یا دهستان تعریف نشده است.
بر اساس الگوی محلۀ فاضله، همانگونه که در قانون تقسیمات کشوری، برای محدودههای خارج از شهر مانند استان، شهرستان، بخش و دهستان استقلال سیاسی، اداری و تشکیلاتی لحاظ شده است، میبایست برای محدودههای درونشهری مانند منطقه، ناحیه و در نهایت محله نیز همین استقلال سیاسی و اداری به رسمیت شناخته شود.
@madineyefazele