eitaa logo
مدیریت در اسلام
662 دنبال‌کننده
808 عکس
159 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️حجت الاسلام عالم زاده نوری، معاون حوزه‌های علمیه: حوزه مثل گوشت قربانی شده/بعضی از روحانیون مجری گری می‌کنند، بعضی حافظ حقوق حیوانات شده‌اند، سگ‌های پیس و مریض را تیمار می‌کند و به دامن طبیعت برمی‌گرداند، بعضی مدیر باشگاه بولینگ و بیلیارد شده؛ انواع و اقسام کارهایی که انجام می‌دهند./ خبرگزاری حوزه @madineyefazele
▪️شأن اصلی طلبه شأن امامت و رهبری و مدیریت است که اگر به رسمیت شناخته شده و قانونی شود هیچکدام به سراغ امور متفرقه و خارج عرف و حتی کارمندی دولت هم نخواهند رفت. @madineyefazele
▪️با مسجد تی وی-با موضوع مدیریت مسجدمحور @madineyefazele
✍بدون اتحاد امامت و امارت هیچ مشکل مديريتی در کشورحل نخواهد شد. @qavami
▪️بدنۀ مسجد ایرانی جلوه‌ای از سیر انسان و کائنات در قوس نزول و صعود است که در تربیع دایرۀ گنبد و‌ تدویر مربع شبستان رخ می‌دهد، انا لله و انا الیه راجعون، از افلاک به خاک و از خاک به افلاک، از دایرۀ گنبد به مکعب شبستان و‌ از مکعب شبستان به دایرۀ گنبد، از آبی فیروزه‌ای به خاکی و از خاکی به آبی فیروزه‌ای. @madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️بدنۀ مسجد ایرانی جلوه‌ای از سیر انسان و کائنات در قوس نزول و صعود است که در تربیع دایرۀ گنبد و‌ تد
▪️مسجد ایرانی ویژگی محیط بودن خود نسبت به تمام شئون حیاط اجتماعی را از بعد سخت‌افزاری و ظاهری از دو طریق به نمایش می‌گذارد: اول مرکزیت مسجد در شهر و محله که از سنت به‌دست می‌آید و دوم رفعت آن (دارا بودن بیشترین ارتفاع در بناهای شهر) که از کتاب استفاده می‌شود. @madineyefazele
▪️بعد از مشروطه و فروپاشی معماری سنتی و زیبایی‌شناسی ملی ایرانی، تقریباً هیچ مسجدی در ایران بر اساس اصول سنتی و کهن مسجدسازی ساخته نشده است و با هجوم معماری غربی و سپردن کار معماری مساجد به دست معماران دانشگاهی و غیرمهذب، کار ساخت مسجد صرفاً به یک کار فنی و غیرمقدس مانند ساخت دیگر ساختمان‌ها تبدیل شده است و مساجد ساخته‌شده به‌دست آن‌ها نیز به ساختمان‌های بی‌روح و فاقد معنویت تبدیل شدند که این خود یکی از عوامل دافعه برای آن‌ها به شمار می‌رود. @madineyefazele
▪️یکی از مسائل بسیار مهم در امر معماری مساجد که از مطالعۀ سیرۀ متشرعه در هزار و پانصد سال گذشته فهمیده می‌شود این است که در ذهن مسلمانان و مؤمنان، مسجد بدون امتداد اجتماعی و سیاسی اساساً وجود خارجی نداشته است. بر همین اساس تمام مساجد چه مساجد جامع و چه مساجد محله باید با سه عنصر پیوند داشته باشند: مدرسه، ارک و بازار. مدرسه به‌عنوان محل علم، ارک به عنوان محل ریاست و مدیریت و بازار به‌عنوان محل تجارت و اقتصاد. @madineyefazele
▪️در مدینۀ فاضلۀ اسلامی مدرسه و بازار دو مؤلفۀ اصلی قدرت امام به شمار می‌روند، یعنی علم و ثروت که هر یک همانند بال‌های مسجد، عامل فزونی روزافزون قدرت امام هستند. با این دو مؤلفه امام قدرت مدیریت و ریاست پیدا می‌کند که در نهاد امارت یا ساختمان ارک متجلی می‌شود. @madineyefazele
▪️اسلام زمینه‌های متعددی را برای قدرت دادن به امام پیش‌بینی کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نهاد اقتصادی وقف است. وقف به امام کمک می‌کند تا قدرت مدیریت بازار را پیدا کند و از درآمد آن به ارتزاق طلاب مدرسه و تأمین مخارج مسجد بپردازد و همین‌طور بودجۀ نهاد امارت را از طریق مالیات شرعی تأمین کند که این امر تقریباً امکان غلبه دشمنان خارجی و فتنۀ سیاستمداران داخلی علیه امام را به صفر می‌رساند. @madineyefazele
▪️رابطۀ مدرسه با مسجد بر اساس تعلیم و تزکیه سامان پیدا می‌کند. رابطۀ ارک با مسجد بر اساس ولایت سامان پیدا می‌کند. رابطۀ بازار با مسجد بر اساس وقف و وجوهات و مالیات شرعیه سامان پیدا می‌کند. @madineyefazele
▪️جریان تزکیه و تعلیم کتاب و تعلیم حکمت (انواع حکمت شامل: حکمت الهی، حکمت طبیعی و حکمت مدنی) از مسجد به سوی مدرسه سرریز می‌شود @madineyefazele
▪️جریان صدقات و وجوهات و عواید موقوفات از بازار به سوی مسجد سرازیر می‌شود @madineyefazele
ضرورة الولاية للفقهاء .pdf
446.5K
▪️رساله ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء آيت‌الله العظمی صافى گلپايگانى(ره) @madineyefazele
▪️تشکیل شبکه روحانیون درباری شیعه در مساجد از پیشنهادهای کنت الکساندر دومارانش، افسر سرویس جاسوسی فرانسه به پهلوی بود که در سال ۵۳ با هدف ممانعت از وقوع انقلاب اسلامی ارائه شد. @madineyefazele
▪️بر اساس برآورد فرانسوی‌ها پهلوی می‌بایست برای جلوگیری از وقوع انقلاب مساجد را تحت کنترل درمی‌آورد. فرانسوی‌ها از ابتدای دهه پنجاه بارها به شاه و دستگاه‌های امنیتی هشدار داده بودند که ساواک توانسته عوامل و شبکۀ نفوذ خود را در دانشگاه‌ها و سینما و ... نفوذ دهد و آن‌ها را کنترل کند و تنها جایی که برای آن برنامه‌ای نریخته مساجد است که ناشی از دست کم گرفتن مساجد توسط حکومت پهلوی است و بعید نیست همین دست کم گرفتن مساجد منجر به اتفاقاتی ناخوشایند شود که وقایع انقلاب نشان داد فرانسوی‌ها به خوبی پاشنه آشیل حکومت پهلوی را تشخیص داده بودند و به اهمیت کنترل مساجد برای حفظ حکومت پی برده بودند. @madineyefazele
▪️قوه قضائیه برای حل اساسی معضلات خود هیچ راه چاره‌ای جز رو آوردن به مساجد، توانمندسازی امامان مساجد، تفویض اختیارات لازم به آن‌ها برای حل اختلافات و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان ندارد. طرح هر مسجد یک حقوقدان بر اساس الگوی مدیریت محله طرح اتحاد امامت و امارت تدوین شده است که علیرغم پیگیری‌ها، بر خلاف دیگر نهادها و ادارات، تا کنون اراده‌ای از سوی قوه قضائیه برای اجرا یا بررسی آن ابراز نشده است. آمار پرونده‌های قوه قضائیه تناسبی با فرهنگ و دین ما ندارد، چون ساختار و سازوکار حل اختلافات و رسیدگی به پرونده‌ها تناسبی با فرهنگ و سنت‌های ما ندارد. @madineyefazele
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تصویر روحانیت در سینمای ایران! 🎥 میلاد دخانچی ♨️ روحانیت نقش «ضد قهرمان» در سینمای ایران دارد! 📌 مناهج: از سینمای به اصطلاح روشنفکری و در عمل غربزده که انتظاری نیست؛ اما چرا سینمای حزب‌اللهی و ارزشی گرفتار تصویرسازی غلط از روحانیت است؟!! حوزه هنری (سازمان تبلیغات) و اوج و ... که بودجه‌های حاکمیتی دارند باید پاسخگوی فیلمسازی خود باشند. @Manahejj ➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
▪️شهر با نام‌گذاری خیابان‌ها دینی نمی‌شود دکتر داوری اردکانی: خیابان‌ها و میدان‌ها و ساختمان‌های عمومی را با نام‌های دینی و قدسی نامیدن نشانهٔ تعلق‌خاطر به شهر دینی است، اما شهر با نام‌ها دینی نمی‌شود. در هر شهری می‌توان نماز خواند و روزه گرفت و زکات داد و مسجد ساخت و مراسم عبادت برگزار کرد. اکنون در همه جهان شهر بزرگی را نمی‌شناسیم که مسجد نداشته باشد. نکته‌ای که هست این است که این مسجدها متعلق به نمازگزاران است و با بقیه شهر سروکار ندارد. یعنی قانونی که بر زندگی همه مردم و از جمله نمازگزاران حاکم است از مسجد صادر نمی‌شود، بلکه مسجد در حاشیه شهر قرار دارد. شهر قدیم معبد و قصر و بازار و پادگان داشت. معبد کانون شهر بود و قانون رفتار و معیشت مردمان از آنجا قوت می‌گرفت. حکومت و لشگر و بازار هم اجزای لازم شهر بودند. اما شهر جدید به حوایج طبیعی ساکنانش کاری ندارد. شهر جدید شهر خیابان و ترافیک است. یعنی وقتی سودای تجدد می‌آید شهر نمی‌تواند بدون خیابان باشد. شهر جدید شهر معاش و مصرف و تفنن و فقر و حسرت است و آن را با محاسبه نیازها و برای رفع آنها نساخته‌اند شهر و ساکنانش، نامه فرهنگ، ۱۳۸۲ @madineyefazele