eitaa logo
مدیریت در اسلام
657 دنبال‌کننده
786 عکس
144 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وقف مانع از فرهنگ تکاثر و مال‌اندوزی می‌شود. @madineyefazele
▪️وقف مانع از رواج مشاغل ناسالم مثل دلال‌بازی ملک و زمین و ... میشود. @madineyefazele
▪️وقف مهم‌ترین وسیله نشر فرهنگ است. @madineyefazele
▪️وقف محرومیت و شکاف طبقاتی را از بین می‌برد. @madineyefazele
▪️وقف طبقه روحانیت و علما را قدرتمند می‌کند. @madineyefazele
▪️وقف مردم را به دین و متدینین خوش‌بین میکند. @madineyefazele
▪️بدون وقف نمی‌شود به جنگ سرمایه‌داری و لیبرالیسم رفت. @madineyefazele
▪️تحقق عدالت بدون وقف توهم است. @madineyefazele
▪️اگر حکومت به یک واقف بزرگ تبدیل شود و موقوفات موجود را با قدرت و اقتدار تمام حفاظت و مدیریت کند، مردم نیز به وقف رو خواهند آورد. @madineyefazele
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
ارتباط ویژن و میژن؛ حلقه مفقوده شهرهای ما 🔹 ویژن و میژن (vision & mission)، مفاهیمی هستند که در بسیاری از شهرهای جهان، نقشه راه مدیران بر اساس این دو تنظیم می‌شود. اولی به معنای چشم انداز است؛ نوعی آرمان و ایده‌آل. اما دومی، ماموریت‌ها برای رسیدن به اولی را مشخص می‌کند. همیشه میژن‌ها بایستی بر اساس ویژن‌ها تنظیم شوند. حالا به عکس فوق بنگرید؛ دو تصویر از دبی به فاصله حدودا ۵۰ سال. چشم‌اندازی که ۵۰ سال قبل برای این شهر تنظیم کرده بودند، مبنای ماموریتهایی بود که طی همه این سالها، تکلیف مدیرانشان را مشخص می‌کرد‌‌‌. به این معنا که هر لحظه می‌دانستند که به دنبال چه هستند و برای یافتن آن، باید چه ماموریتی را انجام دهند. 🔹 سوال این است که ویژن شهرهای ما چیست؟ آیا ایده‌آل ما هم شهری همچون دبی با غایت‌های نظام سرمایه‌داری است یا چشم‌انداز دیگری داریم؟ در چشم‌اندازهای اسناد ما مفاهیمی همچون هویت، بومی‌گرایی، سبک زندگی اسلامی و ... دائما تکرار شده‌اند اما چرا هرچه جلوتر می‌رویم، از این مفاهیم بیشتر فاصله می‌گیریم؟ چون بین اغلب وظایفی که مدیران ما برای خودشان تعریف می‌کنند با این چشم‌اندازها کمترین نسبتی برقرار نیست. نمی‌شود که در کلام، دائما ترجیع‌بند همه ابیاتمان شهر اسلامی ایرانی باشد ولی در عمل، مدیری که با تراکم‌فروشیِ بیشتر، درآمدزایی بیشتری کرده باشد را باعرضه‌تر بدانیم! تحقق تمدن نوین اسلامی و تبلور سبک زندگی ایرانی آنگاه شدنی است که حلقه مفقوده شهرهایمان (یعنی ایجاد ارتباط منطقی بین میژن‌ها و ماموریتها با ویژن‌ها و چشم‌اندازهایمان) را کشف کنیم. @baladetayyeb
✍ساعتی قبل شورای اداری مهران تشکیل و اجرای الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را در این شهر تصویب نمود و با همکاری قم و مهران مراحل اجرا متحقق خواهد شد.
✍قبل از ظهر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اسد آباد اجرای الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را در این شهر تصویب نمود و در تعامل بین شورا و قم مراحل اجرایی تحقق می‌یابد. 👇👇👇
✍نصیر شهر دقائقی قبل نشست علمی اجرایی با مقامات عالی نصیر شهر استان تهران با محوریت امام جمعه محترم این شهر را به عنوان آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت و امارت مصوب نمود. اکنون عازم قم هستیم
▪️راسته بازار محله که در میدان محله واقع است یک مجموعه اقتصادی جامع و کامل است که حجره‌های آن از سوی مسجد به کاسبان بومی محله واگذار می‌شود و در نظام اقتصادی محله چند کارکرد اساسی دارد: ۱. تقویت اقتصاد مسجدمحور با نماد وقف: بازار محله موقوفه مسجد است و محله را از لحاظ بودجه فعالیت‌های فرهنگی مستقل میکند. در محله تمام فعالیت‌های اصناف با اجازه و نظارت مسجد انجام می‌شود و این امر به محوریت مسجد در محله و مدینه کمک میکند؛ ۲. شکل‌دهی به اقتصاد درون‌زا و مقاوم محله: بازار محله چرخه تولید-توزیع-مصرف محلی را شکل می‌دهد و به محل عرضه تولیدات فعالان اقتصادی محله تبدیل می‌شود؛ ۳. جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیرضروری اهالی به خارج محله: وجود بازار جامع در محله نیاز به رفت‌وآمد به خارج از محله برای تأمین مایحتاج یومیه را به حداقل می‌رساند (کمک به حل مشکلات ترافیکی، آرامش بیشتر شهر، آلودگی کمتر و ...)؛ ۴. اشتغال‌زایی برای جوانان در داخل محله؛ ۵. تقویت مشاغل و تولیدات خانگی در محله: در الگوی مطلوب اقتصاد محله، خانه‌ها با محوریت خانم‌ها به محل تولید انواع محصولات (غذایی، صنایع دستی و ...) و بازار محله با محوریت آقایان به محل توزیع تبدیل شده و امکان تبدیل خانه‌ها به کارگاه‌های تولیدی فراهم می‌شود؛ ۶. تقویت هویت اقتصادی محله و افزایش تعاملات و تقویت آشنایی‌ها: وجود بازارهای کامل و جامع بهانه‌ای برای تقویت ارتباطات درون‌محله‌ای و شکل‌گیری هویت محلی است؛ ۷. تقویت فرهنگ حرفه‌آموزی اسلامی‌ایرانی و نظام آموزش استاد-شاگردی همزمان با فعالیت اقتصادی @madineyefazele
Kolahi.mp3
3.37M
▪️روحانیت چگونه از یک «پایۀ حکمرانی» به یک «پایگاه فرهنگی» تبدیل شد؟ محمدرضا کلاهی @madineyefazele
28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مستند ریشه در خاک روایت زندگی و مجاهدت یک امام محله موفق (مرحوم شیخ رجبعلی طاهری زنجانی) در محله جوادیه تهران دریافت کیفیت بهتر فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/LRc3T @madineyefazele
▪️دیدار سرتیپ بابااحمدی، رئیس سازمان بسیج محلات و مساجد کشور با رئیس بنیاد سرتیپ بابااحمدی در این دیدار گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان بسیج مساجد و محلات در زمینه تقویت پیوند بسیج و مساجد، فعال‌سازی مساجد غیرفعال، همکاری و هم‌افزایی با مجموعه‌های گوناگون کشور و احصاء نظام مسائل محلات ارائه کردند. آیت الله قوامی در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در زمینه تولید نظرات، نظریات و نظامات مدیریت اسلامی با روش اجتهادی گفتند: رسمیت بنیاد فقهی از طرف شورای عالی حوزه‌های علمیه است و در زمینه‌های ارائه دروس فقه الاداره، پژوهش، آموزش مدیران کشوری و لشکری و پیاده‌سازی الگوی سازماندهی امامت و امارت مشغول فعالیت می‌باشد. ایشان افزودند: الگوی اتحاد امامت و امارت ظرفیت حرکت به سوی الگوی محله فاضله را دارد و اکنون در حال تبدیل شدن به یک نهضت ملی است. ما وقتی وارد شهرهای مختلف می‌شویم شورای فرهنگ عمومی یا شورای اداری به سرعت تشکیل می‌شود و این الگو را تصویب می‌کند. در هر استان یک آزمونه به این الگو اختصاص داده می‌شود و ما نیروهای مساجد آن شهر را آموزش می‌دهیم. ایشان تأکید کردند: بهترین نوع ریل‌گذاری برای مدیریت محلات این است که تمام حاکمیت را شامل شود و همه با نخ تسبیح امام متحد شوند و ذیل ولایت او مسائل را حل کنند. دولت اسلامی باید در محله تمرین شود تا در کشور نیز تحقق پیدا کند. @madineyefazele
✍امام‌محوری در محله مهمتر از مسجدمحوری است. @qavami
▪️یک نوجوان در محله دچار سانحه شده و مسئولان مسجد دسته جمعی به عیادت و احوال‌پرسی او رفته‌اند. یک کار فرهنگی ساده و بی‌هزینه اما مؤثر و هدفمند برای ترمیم روابط اجتماعی. گاهی اوقات یک نشست و برخاست و چای خوردن با مردم از هزار کلاس برگزار کردن و همایش گرفتن و منبر رفتن بیشتر تأثیر دارد. تصویری که از این کارها در ذهن و خاطر مردم می‌ماند مهم‌ترین چیزی است که برای آینده انقلاب نیاز داریم. در شرایطی که در شهرهای بزرگ مثل تهران روابط اجتماعی و خانوادگی رو به سردی میرود و شکاف‌های اجتماعی دائماً در حال گسترش است، اگر امامان جماعت و اهالی مساجد اهل این قبیل کارها بودند و در غم و شادی‌ها در کنار اقشار مختلف حاضر می‌شدند، آیا دشمن می‌توانست به این راحتی از جوانان ما برای اهداف خود یارگیری کند؟ گاهی اوقات حاضریم هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودمان با دشمن خارجی و داعشی جهاد سخت کنیم، اما حاضر نیستیم در حد یک ساعت برای حفظ مردم خودمان جهاد نرم کنیم. نتیجه میشود فتح سنگرهای کلیدی جهان و پیروزی‌های خارجی و از دست دادن خیابان‌ها و پارک‌های داخلی. @madineyefazele
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سیتی‌سنترها، حوزه علمیه را می‌بلعند 📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم 🖋 مجید ریاضیات 🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات. اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند: ۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم ۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم ۳. به‌روز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا ۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم ۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم ۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم ۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم ۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم ۹. تاثیرات سیاست‌های اجرایی کشور ۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور 🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شماره‌های ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد. 🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است. 🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود. @Manahejj
✍قبل از غروب توفیق میزبانی امام جمعه محترم شهرستان لار را داشتیم که در پی این نشست به آزمونه های استان فارس افزوده شد. ان شاء لله ۵شنبه این هفته در شورای فرهنگ عمومی این شهر، اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به تصویب میرسد. و البته مقرر شد پنج امام محلات منتخب این آزمونه در کارگاه آموزشی مدیریت محله شهرستان گراش که چهارشنبه این هفته تشکیل میشود شرکت کنند. گراش در ۱۵ کیلومتری لار واقع است. البته پرواز رفت ما به مقصد لار است. @qavami
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش مدیریت محترم حوزه علمیه قویم و قوی خراسان بزرگ، نظارت بیشتری بر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی حوزه‌های علمیه تابعه خود داشته باشد. آیا این شیوه تبلیغ برای جذب افراد شایسته و مستعد به حوزه‌های علمیه درست است؟ آیا افرادی که با چنین انگیزه‌هایی وارد حوزه‌های علمیه شوند، می‌توانند میراث‌دار اصالت‌های علوم اسلامی و حوزوی باشند؟ اصولاً رسالت‌های اصلی حوزه و حوزویان در اینگونه تبلیغاتی در کجا قرار دارد؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹