May 11
کارشناسی شعر شیعی.mp3
30.33M
📌خصائص منتقد شعر ولایی
• مسعود یوسف پور
این فایل چندین بار پاک شد به علت حواشی و دوستانی که دنبال اسامی هستند تا اصل صحبت...لکن بعد از بازبینی مصلحت در بیان این نکات دیدم و نکاتی که به اتّباع همین جلسه عرض خواهم کرد.
❌ لطفا جویای اسامی نشوید...❌
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 #شعر_نوشت
داستان از اینجا شروع شد که مسیرم به اشتباه سمت چهارراه خیام افتاد...
یک دیوار طویل قبل از میدان فردوسی بود که پرشده بود با کلی نقاشی مشابه شاهنامه و اشعاری به همان وزن اما...
خدا میداند نه تنها روح حماسه حاکم نبود که با ایرادات وزن و محتوا و قافیه و مسائل عدیدهای مواجه شدم که موجب خنده من شد...
• شلمچه نشان از شریف پور داشت!
• نعیم آبادی اسوه اقتدار!!
• چو علیرضا بخشی نامدار!
• شبی در هیاهوی اروند!
اف به متولیان امر در مشهد که به یک شاعر درست و درمان نمیسپارند کاری را.
انقدر بودجه و هزینه و وقت و هنر (نقاشی) همه با این ابیات سست دود هوا شده!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب]
🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دورهها
✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
👇از اینجا وارد شوید 👇
https://eitaa.com/madras8
┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
قسمت دهم کارگاه «شمشیر پادشاه» با موضوع حسان عرب و حسان عجم (خاقانی) در کانال ویژه هنرجویان بارگذاری شد.
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
23 هزار بازدید در ماه اخیر داشتیم در اینستاگرام رواج...
همه رو مدیون مهر دوستان میدونم🌷
┅═✧ رسانۀ رَواج | 👈 عضویت ✧═┅
📌 #کارگاه_نقد
• ضمن عرض قبولی طاعات و عزاداریها، ما روزانه دست کم پنج اثر از هنرجویان دوره را داریم نقد میکنیم و مدتهاست مترصد فرصتی هستم که این نقد جنبۀ عمومی پیدا کند تا سایرین هم بهره ببرند.
فلذا تصمیم بر این شد که آثار بدون درج نام شاعر، در کانال مدرس۸ گذاشته شوند و کارگاه نقد را شروع کنیم.
دوستانی که تمایل دارند این آیدی بندهست:
@Yousofpoor
🔻 تا جای ممکن از پرداخت به سلیقه شخصی اجتناب میکنم.
🔻 رعایت پیشنهادات این حقیر هیچ الزامی ندارند و صرفا جهت معین کردن بحث خواهد بود.
🔻 استفاده از اشعار گذاشته شده، منوط به اجازه شاعر است و استفاده عموم حرام شرعی است.
🔻 نامی از صاحبان اثر برده نمیشود.
مسعود یوسف پور / مدرس ۸
عضویت در کانال مدرس هشت
📌 نخستین کارگاه نقد
• با اثری از یک شاعر خوب در باب فضائل امیرالمومنین علیه السلام:
از روز ازل تو ناب بودی
مست تو شدم شراب بودی
در خاک زمین قدم نهادم
زیرا تو ابوتراب بودی
آمار جنون گذشت از حد
هرجا که تو بی نقاب بودی
رحمت به تمام مؤمنان و
بر خصم خدا عذاب بودی
یک عمر پی ثواب گشتیم
اما تو خود ثواب بودی
انجیل و صحف زبور و قرآن
جان مایه هر کتاب بودی
انشاء وجود توست خلقت
هر مسئله را جواب بودی
دوزخ ببریم یا که جنت
مختار به انتخاب بودی
فرموده نبی که با خداوند
بی پرده و بی حجاب بودی
فرموده انا مدینه العلم
شهری که به آن تو باب بودی
انصاف به خرج دادی حتی
آنجا که به خون خضاب بودی
موقوفه ی توست کل عالم
بخشنده ی بی حساب بودی
بیدارتر از تمام هستی
در جای نبی تو خواب بودی
چون کوه نماد استقامت
شفاف شبیه آب بودی
در کارِ گره گشایی از خلق
آهسته نه با شتاب بودی
کوریست غدیر را ندیدن
روشن تر از آفتاب بودی
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
جایگاه مدح.mp3
21.37M
📌 کارگاه نقد
#شماره_یکم
• تاریخچه اجمالی مدح
• ناقه و شمشیر، دو ممدوح شعر جاهلی
• قبیلهگرایی
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
خمریه سرایی.mp3
15.99M
📌 کارگاه نقد
#شماره_یکم
• خمریه سرایی
• نکات ساختاری
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
نسیب غزل مدحی.mp3
20.96M
📌 کارگاه نقد
#شماره_یکم
• رویکرد نسیب
• نسیب غزلی در مدح
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 کارگاه نقد #شماره_یکم • رویکرد نسیب • نسیب غزلی در مدح ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
این مبحث رو سه سال پیش در کارگاه شعری در نیشابور اجمالا گفته بودم که رویکرد برخی منتقدین مثل مرحوم کمال در محفل ادبی این بوده که اولین نقد رو متوجه نقد ساختاری میکردند و چینش ابیات رو تغییر میدادن و نیز برخی ابیات حذف میشده. معروف بود قصیده میآمد و غزل میرفت!
هدایت شده از محمداربابی
سلام استاد مشخصات یک شعر خوب
برای کنگره ها
مخصوصا آیینی چیه ؟
مثلا یکجا یکی از دوستام عاشقانه ی قوی نوشت ولی حتی قابل تقدیر نشد یک بار دیگه یک کار ضعیف نوشت ولی برخی ابیات دارای مفاهیم استهجان رو آورده بود و اون بار برگزیده شد
گفت فهمیدم این داورا چی میخوان دیگه هم شرکت نکرد چندسالی هست کلا شعر نمیگه یا اگه میگه جایی نشون نمی ده
من اگه بخوام پیشرفت کنم اول از همه باید زبان شعر رو درست کنم یا کژتابی ها رو برطرف کنم؟
کنگره های ادبی.mp3
19.21M
📌 شعر مبلّغ
• شناخت اجمالی مخاطب
• عنصر بلاغت
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مقام انشاد.mp3
6.56M
📌 مقام انشاد
• تفاوت انشاء شعر و انشاد
• سنت شاعران ولایی
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 مقدمه دیوان
استاد در انتقاد همواره جانب اعتدال را مرعی میدارند نه چندان سختکوشی میکنند که گویندگان نورسیده، نومید شوند و نه چندان آسان میگیرند که شاعران ورزیده مغرور گردند. استاد بر این عقیدهاند که چون کمال بتدریج حاصل میشود پس به شاعران جوان فرصت باید داد تا کم کم از نقایص کاسته و به پذیرش انتقاد خو کنند چه به قول شیخ:
«متکلّم را تا عیب نگیرند، بلاغتش نیفزاید»
🏷️ دیوان استاد محمدعلی ناصح
رئیس انجمن ادبی ایران
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
موضوع جلسه یازدهم کارگاه شعر عرب «شمشیر پادشاه» بررسی جایگاه و شعر دومین شاعر مهم عصر مخضرم یعنی خنساء (شاعرۀ قصائد محزون) خواهد بود.
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از yosefpoor.ir
کنج غم، یک دل انگشت نما مانده و من
خیره ماندیم به هم، کولۀ وامانده و من
اربعین است و ورق میزنم اندوهم را
خاطرات سفر کرب و بلا مانده و من
بختم از رخت عزا در نظرم تیرهتر است
ورطۀ هجر تو و رخت عزا مانده و من
خانهام موکبِ تنهاییِ یک جاماندهست
حسرتِ چای در آن حال و هوا مانده و من
نیستم شکر خدا یکّه در این شهر غریب
که دو پای خجل و دستِ دعا مانده و من
به نیابت قدمی کاش کسی بردارد
همه رفتند، به غیر از منِ جا مانده و من
اربعین است و نشستم وسط گوهرشاد
خادم صحنِ غریب الغربا مانده و من...
روضه میخوانم از او، آه از او یابنَ شبیب!
روضهای در دل این صحن و سرا مانده و من
وای از آن ظهر بلاخیز که میگفت حسین
بین میدان، سرِ تسلیم قضا مانده و من
اکبرم رفت...جوانان بنی هاشم! آه
تکه های تن او مانده، عبا مانده و من
#مسعود_یوسف_پور
#جامانده
• کپی تنها با ذکر منبع مجاز است 👇
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
«ای شعــــــر! ای اســــــبِ
اصیـــــلِ پارسی، بایـــــد
هــــــر وقــــت لازم شــد
برای جنگ، زین باشی»
• فاطمه عارف نژاد | مدرس ۸
• کانال شاعر 👇
https://eitaa.com/fatemeh_arefnejad/196