eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
219 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ وجه دوم • وجه دوم، شیوۀ متفاوت روایت تاریخی است و از زبان خود او: «در دیگر تواریخ، چنین طول و عرض نیست؛ که احوال را آسان‌تر گرفته‌اند و شِمَّتی بیش یاد نکرده‌اند. اما من چون این کار پیش گرفتم، می‌خواهم که دادِ این تاریخ به تمامی بدهم و گردِ زوایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نمانَد.... در تواریخ، چنان می‌خوانند که فلان پادشاه، فلان سالار را به جنگ فرستاد و فلان روز، صلح کردند و این، آن را یا آن، این را بزَد و بر این بگذشتند. اما من آنچه واجب است برجای آرَم». 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ وجه سوم: و سرانجام گزارش‌نویسی او و مشهورتر از همه داستان حسنک وزیر:  «و حسنک، قریب هفت سال بر‌دار بماند. چنان که پاهایش فرو تراشید و خشک شد و اثری نماند تا فروگرفتند و دفن کردندش. چنان که کس ندانست، سرش کجاست و تنش کجا. و مادر حسنک، زنی بود سخت جگرآور. دو سه ماه از او این حدیث، نهان داشتند. چون بشنید جَزَعی نکرد؛ چنان که زنان کنند. بلکه بگریست به درد؛ چنان که حاضران از دردِ وی، خون گریستند. پس گفت: "‌بزرگا مردا که این پسرم بود که پادشاهی چون محمود، این جهان به او داد و پادشاهی چون مسعود، آن جهان." ماتمِ پسر، سخت نیکو بداشت و هر خردمند که این بشنید، پسندید و جای آن بود.»  • نثر هزار سال پیش باید بوی کهنگی بدهد اما نثر بیهقی چنان تازه و شورانگیز است که هزار سال بعد ردّ آن را در شعر مدرن پارسی می‌توان جُست: و شير‌آهن کوه مردی از اين‌گونه عاشق، ميدانِ خونينِ سرنوشت، به پاشنۀ آشيل، در‌نوشت. رویينه تنی که راز مرگش، اندوه عشق و غم تنهايی بود. آه! اسفنديار مغموم: تورا آن به، که چشم فرو پوشيده باشی  آيا نه، يکي «نه» بسنده بود که سرنوشت مرا بسازد؟ من تنها فرياد زدم: نه من از فرو رفتن، تن زدم! ...دريغا شير‌آهن کوه‌ مردا که تو بودی و کوه‌وار پيش از آنچه به خاک افتی نستوه و استوار مرده بودی... آشکار است که شعر سپید شاملو تحت تأثیر نثر بیهقی است و همین به تنهایی از تأثیرگذاری تأثیر نثر او حکایت می‌کند! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ تخفیف سعدی 🏷️ در باب تخفیف شاید پیش‌تر در مقاله‌ام تحت عنوان تخفیف از محذوریت تا صنعت، بسیارها سخن گفته‌ باشم. یکی از کسانی که بسیار در تخفیف جولان داده سعدی است: همچنان شکر عشق می‌گویم که گرم دل بسوخت جان بنواخت تخفیف «اگر مرا» به شکل «گَرَم» کنار سوخت، گرم به معنای حرارت را متبادر می‌کند. این وجوه موسیقایی کم نیست در شعر سعدی البته. 🏷️ در ساختار فعلی هم از این دست فراوان دارد: افتادۀ تو شد دلم ای دوست! دستْ گیر در پای مفکنش که چنین دل کم اوفتد فعل اول در مصرع دوم، به تناسب آنکه دل افتاده به پای دوست، ساختارش شکسته و فعل دوم به تناسب صفت دل این ساختار را به شکل اطناب‌گونه می‌آورد تا فرم نیفتادن را برساند. این ساختار سخن سعدی در تخفیف کیمیاست. 📝 مسعود یوسف پور 🔰 تخفیف از محذوریت تا صنعت 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از علی مقدم
خوش آن گروه که مست بیان یکدیگرند ز جوش فکر می ارغوان یکدگرند ۳ آبان ۱۴۰۳ ۲۰ ربیع الثانی ۱۴۴۳ بعد از جلسه دیروز خداوند توفیق داد در خدمت دوست عزیزم شاعر خوش ذوق آقای هم بودم @sheikh_ali_moghaddam
♨️ اعلام برگزاری کارگاه • کارگاه «چشم و چراغ» فردا منتشر خواهد شد! • این کارگاه صوتی و در قالب سی قسمت خواهد بود. مباحث این کارگاه بسیار قابل است و متدها و الگوهای آن برای اولین بار بیان شده. این کارگاه با حل تکلیف و تمرین همراه است و میانگین هر قسمت، پانزده دقیقه‌ست. [به زودی سرفصل‌های هر قسمت بهمراه پوستر ارائه خواهد شد.] 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
بعد از دوره چشم و چراغ، عملا این کلام از چرخه محاورات شما حذف خواهد شد که: چیزی ندارم بگم! مضمون کم آوردم! نمیدونم از کجا شروع کنم! چطوری با یک کلمه می‌تونم غزل خوبی بگم؟ راه فرار از بن‌بست‌های شاعری چیاس؟ چرا چیزی به ذهنم نمی‌رسه! و هزاران چرایی از همین قبیل...
♨️ کارگاه «چشم و چراغ» • مهم‌ترین دوره کشف و استخراج مضمون • موضوعات در اسلاید دوم قابل مشاهده‌ست. ✓ ۱۵ جلسه صوتی و کارگاهی💯 ✓ به‌روزرسانی به فصل‌های دوم و سوم ✓ پشتیبانی از دروس ✓ حل تمرین و رفع اشکال ✓ بهترین کارگاه با محوریت استخراج مضمون و فرار از بن‌بست‌های ذهنی 🏷️ ثبت نام دوره: • ارسال هزینه دوره (۵۸۰ تومان) به شماره کارت: ( جهت کپی کردن ضربه بزنید)
6037998275359437
ملی/یوسف پور • ارسال نام، شهر سکونت و فیش واریزی به ادمین مدرس۸: @Admine8 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ رودکیِ بزرگ • رودکی نه مقهور طبیعت است و نه کور مدیحت! او را به راستی به حکم همین بیت، سلطان سخن می‌توان گفت: به نام نیک تو خواجه فریفته نشوم که نام نیک تو دام است و زرق مر نان را 🏷️ درنگ اول: • تکواژ «مر» وقتی بهمراه راء می‌آید، به قول احمدرضا لطفی در «بررسی ساخت دو مفعولی»، «تکواژ حصر» نامیده می‌شود! یعنی مفید تاکید است. حالا چرا تاکید؟ چون شاعر با این کلمه کارها دارد! 🏷️ درنگ دوم: • می‌رسیم به نظریه توخّی و کلمه‌ای که مانند نخ تسبیح، بسیار هنرمندانه، تمام کلمات دیگر را در راستای فرم به‌خط کرده‌ست. به «زرق» بنگرید... در جلسات شبکه‌سازی طی کارگاه مفصل بیان کردیم که چگونه یک کلمه می‌تواند کلید استخراج باشد. زرق کنار نان، به ایهام تبادر رزق را متبادر می‌کند که گویا این رزق خود به دام افتاده و در تکاپوی رهایی، واج کسره‌اش به فتحه مبدل شده و نقطه جابه‌جا شده‌ست. این یعنی استفاده فرمیک از یک کلمۀ به‌ظاهر ساده. این یعنی اهمیّت شبکه‌سازی و تناسب. می‌گوید نام نیک شاه را دست‌آویز خود نمی‌کنم که این نام، برای نان زرق است و فریب! بین نام و نان نیز جناس مختلف الآخر مذیل زیباست... 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ رودکی بزرگ نه مقهور طبیعت نه کور مدیحت! مشاهده متن: https://eitaa.com/madras8/1377 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ رجز همسر شهید 🏷️ «قول می‌دهم بی‌تابی نکنم، محکم باشم، صبور باشم، شیرزن باشم. همسرم! شهادتت مبارک! تو برای همیشه تاریخ زنده‌ای و زنده خواهی ماند». 🏷️ «مگر ما از حضرت زهرا(سلام الله علیها) بالاتریم؟ مگر ما در روضه‌ها نمی‌گرییم که ای‌کاش در کربلا بودیم تا جوانان‌مان را به یاری امام حسین علیه‌السلام می‌فرستادیم». 🏷️ «نتانیاهوی کثیف بداند من انتظار بازگشت پیکر شهید را هم نداشتم، چرا که چشم به هدیه‌ای که در راه امامم داده‌ام، نداشتم.» • فرازی از سخنرانی سه همسر شهید امنیت! [ آخرین اینها مربوط به دیروز و از زبان همسر شهید حمزه جهان‌دیده‌ست.] ____________________________________ معنای شکوهمندتر می‌خواهی؟ یا واژۀ دلپسندتر می‌خواهی؟ شاعر! به کلام این سه زن دقت کن مضمونی از این بلندتر می‌خواهی؟ مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ دیوارنگاره 🏷️ اینجا شمال غزه‌ست. مردم از مخروبه‌هایشان دارند اثر هنری می‌سازند. این دیوارنوشته مرا خیلی به فکر فرو برد: [ حتی الطیور فی غزه تمتلک جناحین لا تهاجر ] • یعنی: حتی پرندگان در غزه که دو بال دارند مهاجرت نمی‌کنند! چقدر عمیق...چقدر امیدبخش...چقدر شاعرانه! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8