♨️ رودکیِ بزرگ
• رودکی نه مقهور طبیعت است و نه کور مدیحت!
او را به راستی به حکم همین بیت، سلطان سخن میتوان گفت:
به نام نیک تو خواجه فریفته نشوم
که نام نیک تو دام است و زرق مر نان را
🏷️ درنگ اول:
• تکواژ «مر» وقتی بهمراه راء میآید، به قول احمدرضا لطفی در «بررسی ساخت دو مفعولی»، «تکواژ حصر» نامیده میشود! یعنی مفید تاکید است. حالا چرا تاکید؟ چون شاعر با این کلمه کارها دارد!
🏷️ درنگ دوم:
• میرسیم به نظریه توخّی و کلمهای که مانند نخ تسبیح، بسیار هنرمندانه، تمام کلمات دیگر را در راستای فرم بهخط کردهست.
به «زرق» بنگرید...
در جلسات شبکهسازی طی کارگاه #چشم_و_چراغ مفصل بیان کردیم که چگونه یک کلمه میتواند کلید استخراج باشد. زرق کنار نان، به ایهام تبادر رزق را متبادر میکند که گویا این رزق خود به دام افتاده و در تکاپوی رهایی، واج کسرهاش به فتحه مبدل شده و نقطه جابهجا شدهست. این یعنی استفاده فرمیک از یک کلمۀ بهظاهر ساده. این یعنی اهمیّت شبکهسازی و تناسب.
میگوید نام نیک شاه را دستآویز خود نمیکنم که این نام، برای نان زرق است و فریب! بین نام و نان نیز جناس مختلف الآخر مذیل زیباست...
📝 مسعود یوسف پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ رودکی بزرگ
نه مقهور طبیعت نه کور مدیحت!
مشاهده متن:
https://eitaa.com/madras8/1377
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ رجز همسر شهید
🏷️ «قول میدهم بیتابی نکنم، محکم باشم، صبور باشم، شیرزن باشم. همسرم! شهادتت مبارک! تو برای همیشه تاریخ زندهای و زنده خواهی ماند».
🏷️ «مگر ما از حضرت زهرا(سلام الله علیها) بالاتریم؟ مگر ما در روضهها نمیگرییم که ایکاش در کربلا بودیم تا جوانانمان را به یاری امام حسین علیهالسلام میفرستادیم».
🏷️ «نتانیاهوی کثیف بداند من انتظار بازگشت پیکر شهید را هم نداشتم، چرا که چشم به هدیهای که در راه امامم دادهام، نداشتم.»
• فرازی از سخنرانی سه همسر شهید امنیت!
[ آخرین اینها مربوط به دیروز و از زبان همسر شهید حمزه جهاندیدهست.]
____________________________________
معنای شکوهمندتر میخواهی؟
یا واژۀ دلپسندتر میخواهی؟
شاعر! به کلام این سه زن دقت کن
مضمونی از این بلندتر میخواهی؟
مسعود یوسف پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ دیوارنگاره
🏷️ اینجا شمال غزهست. مردم از مخروبههایشان دارند اثر هنری میسازند.
این دیوارنوشته مرا خیلی به فکر فرو برد:
[ حتی الطیور فی غزه تمتلک جناحین لا تهاجر ]
• یعنی:
حتی پرندگان در غزه که دو بال دارند مهاجرت نمیکنند!
چقدر عمیق...چقدر امیدبخش...چقدر شاعرانه!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ نماد مبل قهرمان!
ننگ است نشستنت، علم را بردار
بنشین شاعر ولی چنین در رفتار:
در دست گرفته چوبی از جنس قلم
بر مبل نشسته مثل یحیی سنوار!
#عاطفه_جعفری | کانال شاعر
________________
پ ن:
🌅تصویری از نمادشدن مبل شهیدِ قهرمان
____________
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
صفر شاعری.mp3
32.12M
📌 صفر شاعری
• توضیحات مهم مدرس کارگاه صفرشاعری
• خروجی دوره، سرفصلها، حجم هرکارگاه، استقبال دوستان و نکات بسیار مهم...
🏷️ شهریه کارگاه صفر شاعری: ۳۸۰ تومان
🏷️ مدت زمان مشاهده و حل تمارین: دوماه
🏷️ پشتیبانی کامل + نقد فراگیران
• در مورد استاد یوسف پور:
https://eitaa.com/madras8/1085
• توضیحات متنی دوره:
https://eitaa.com/madras8/703
🏷️ ثبت نام و دریافت: @Admine8
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
کارگاه مترو معیار.mp3
7.89M
📌 در مورد کارگاه مترو معیار
[ توضیحات بسیار مهم کارگاهِ
دوازده ساعته شعـر پیشرفتـه
از زبان مسعـــود یوسـف پور ]
+ توضیحات متنی دوره:
https://eitaa.com/madras8/697
🏷️ شهریه کارگاه: ۳۸۰ تومان
🏷️ ثبت نام و دریافت: @Admine8
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
شمشیر پادشاه.mp3
16.91M
📌 شمشیر پادشاه
• توضیحات مهم کارگاه
• جایگاه ویژه دوره در شناخت شعر عرب و پیوندهایش با ادب پارسی
• نظر بعضی از فراگیران:
https://eitaa.com/madras8/1241
• توضیحات متنی دوره:
https://eitaa.com/madras8/1036
🏷️ شهریه کارگاه: ۳۸۰ تومان
🏷️ ثبت نام و دریافت: @Admine8
قسمتهای رایگان:
✓ نقش بازارهای عرب در ادب
✓ شاعران طبقه اول
✓ مقدمه ادب غنایی
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
چشم و چراغ.mp3
15.27M
📌 چشم و چراغ
• توضیحات مهم کارگاه
• جایگاه ویژه این دوره در استخراج مضمون
• توضیحات متنی و پوستر دوره:
https://eitaa.com/madras8/1374
🏷️ شهریه کارگاه: ۵۸۰ تومان
🏷️ ثبت نام و دریافت: @Admine8
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
📌 هنرِ ادیب
🏷️ ادیب الممالک قصیدهای دارد در برانگیختن ایرانیان و وطن پرستان بر ضد تقسیم ایران. در بخشی از آن میخوانیم:
...لیک #بت انگلیسی از درِ #اخلاص
آمد وارونه ساخت طرحِ سخن را
گفت منم آنکه #دست من برباید
از #دل تو انده و ز #دیده وسن را
پس به #فسون و #فسانه برد به کارت
#بادۀ ناخوشگوارِ مرد فکن را
#مست فتادی ازین #شراب و سحرگاه
#زهر هلاهل زدی #خمار شکن را
#باد #بروتت برفت یکسره ای #شیخ!
#ریش تو #جاروب کرده #دردی #دن را
🏷️ همانطور که ملاحظه میکنید، #هشتگ حاکی از ملاحظات شبکهسازی است که در جلسات کارگاه چشم و چراغ بدان پرداختیم. شاید درخشانترینش «بروت» باشد که معنای کنایی آن کبر است و معنای اولیهاش «سبیل» که این با «ریش» مصرع دوم تناسب دارد. ایضا خوانش بادِ بروتت نیز «باده» را متبادر کرده که با «دَن» متناسب است. دن ظرف شرابی بزرگتر است از خم.
بیتی دارد در ادامه که در نگاه اول ممکن است بگوییم به سیر عمودی چندان نزدیک نشده و حال آنکه به شدت در جهت تناسب است:
همچو مُضارع شدی که نصب و سکونش
منتظر یک نظر بود لم و لن را!
این تشبیه، از آنجا که مورد خطاب #شیخ است، بسیار فرمیک بکار رفتهست. شاید هیچ تعبیر دیگری چنین دقیق نمینمود.
و ببینید چقدر وجه شبه نیکوست.
«لَم»، فعل مضارع را مجزوم می کنند و «لَن» فعل مضارع را منصوب می کند.
لم، کاربردی دوسویه دارد: یکی همان معنای مراد و دیگری معنای متناسب با شیخ مذکور یعنی لمیدن که حالتیست بین نشستن و درازکشیدن!
📝 #مسعود_یوسف_پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8