فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فهم عبارت
• شنیدم یکی از دوستانی که در مشهد، در کارگاه جناب حسین زحمتکش بودند، از قول ایشان گفتند:
اینکه مولا فرموده «فزت و رب الکعبه» واوش حالیه است! یعنی رستگار شدم در حالی که من رب کعبه بودم! و تاکید داشتند تاکنون ترجمه ها غلط بوده😄
🏷️ برادرجان! واو حالیه جایگاهی دارد. مراتبی دارد. از کجا چنین استنباط سستی میکنید! اینجا واو قسم است. باز خوب است نفرمودند واو عطف است!
🏷️ حضرت هزار در هزار مناقب دارد و نیازی به این ترجمههای غلط اندر غلط نیست. گاهی حس میکنیم چیزی فهمیدیم ولی در مسند تدریس شایسته نیست بر فهم (زعم) خود تکیه کنیم! باید مطلب بر ما روشن باشد خصوصا در فهم عربی...
پ ن: کلیپ را ببینید که چهارتا حرف درست حداقل نقل کنید! اینها در مضمون بهکار شاعر میآید، نه...
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه
• در قسمت دوازدهم کارگاه شعر عرب، به عصر عباسی میرسیم و « ابوطیب متنبی ».
🏷️ سعدو نجلیل نویسنده معروف عرب، بغداد را بدون متنبی مانند بدنی توصیف می کند که نبض نداشته و خون در آن بدن جریان ندارد!
شاید بیشترین شاعری که سعدی، حافظ، مولوی، ناصرخسرو و سایرین از او بهرهها گرفتند، متنبی باشد.
خود متنبی هم از کلام امیرالمومنین بهرهها برده است.
«برای شرکت در کارگاه به ادمین پیام بدهید»
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه
🏷️ نظرات دوستان همیشه راهگشاست. هم اساتید حوزه علمیه، هم طلاب و هم شاعران محترم و پژوهندگان...
شمشیر پادشاه، مهمترین کارگاه شناخت ریشهای شعر عرب و پیوند آن با فارسی است!
زحمت فراوانی داشت تتبع و درک لذائذ شعر عربی و نیز مصادیق آن در فارسی، اما کنار شما دوستان شیرین و قطعا زیباست.
تهیه این دوره را واجب میدانم بر هر شاعر و ادب دوستی...
هزینه دوره: ۱۱۰ تومان
ثبت و دریافت: @Admine8
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 کارگاه نقد
• در آستانۀ پنجمین کارگاه نقد هنرجویان، سری بزنید به قسمتهای قبلی:
🏷️ اولین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1130
🏷️ دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
🏷️ سومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1182
🏷️ چهارمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1219
🏷️ نقد کتاب:
https://eitaa.com/madras8/247
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
☝️ در باب اتیمولوژی کلمه «دچار» و نمونه موفقی در شعر خانم عارف نژاد که یک پارادوکس زیبا را رقم زدهست.
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
🔥 کارگاه هشت ساعته استیبل دیفیوژن
برای اولین بار در ایران!
📍 تضمین شرایط شغلی!
📍از صفر مطلق و بدون پیشنیاز
📍 با حداقل سخت افزار
📍 لینک مستقیم، نیمبها و پرسرعت
📍 دسترسی دائم به لینک دوره
📍 پشتیبانی ۲۴ ساعته و ارتباط با استاد
📍 کاملا دانلودی بدون قفل و پسورد!
• مشاهده سرفصل های دوره:
https://eitaa.com/ravaaj/139
• رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور:
https://eitaa.com/ravaaj/125
🎁 هدیه بزرگ بهمناسبت رونمایی دوره:
آموزش کامل فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته (۳۰ قسمت) و افترافکت (۱۲ قسمت) به ارزش شش میلیون تومان صورت رایگان!
🏷️ قیمت دریافت دوره به مناسبت رونمایی از 3,500,000 رسیدهاست به 850,000 تومان!
🏷️ ثبت از طریق: @Admine8
═✧موسسه رواج | 👈 عضویت ✧═
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
56.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📥 قسمت اول کارگاه «آفرینش»
👈 کیفیت کارگاه بسیار خوب و بیان روانست. حجم تا حد زیادی با اینکودرهای اختصاصی ما کاهش یافته و در هر جلسه تمارینی قرار دارد.
این کارگاه هیچ مشابهی ندارد!
• مشاهده سرفصل های دوره:
https://eitaa.com/ravaaj/139
• رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور:
https://eitaa.com/ravaaj/125
📌 شعر تفعیلی
مقالهای میخواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی.
ظاهرا موج «شعر نثری» در تقابل با «شعر تفعیلی» قرار دارد و این منتقد به خوبی این گروه را نقد کرده.
میگوید عمده مشکلات سرایندگان شعر نثری، عدم مطالعه شعر تفعیلی است و همین باعث شده گونههای ایقاعی را کمکاربرد بدانند...
در کارگاه «حرکت آخر» مفصلا حرف میزنم در موردش.
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 شعر تفعیلی مقالهای میخواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی. ظاهرا موج «ش
📌 واکنش مخاطبان شبکه الجزیره به خطبههای مقام معظم رهبری...
این است عزت اسلام!
کماکان عرض میکنم نقد بیان کژیها نیست! ابتدا بر منتقد مسائل زیباییشناختی فرض است.
اگر به علوم مربوطه آگاهی ندارید، نام «تخریب» را «نقد» نگذارید!
امان از شبه منتقدین که کمر نقد را شکستند امان...
📌 رضا براهنی!
• برای ما که در جریانات موج پسانیمایی و مکاتب دهه هفتاد نبودیم، مجال خوبیست که به لطف بعضی شبه منتقدین علی الخصوص آنها که ادبیات را تک بعدی مطالعه کردند، در نظریات شاذ رضا براهنی تامل کنیم.
🏷️ دکتر اسماعیل شفق و بسیارانی دیگر نقدهای اساسی بر نظریات شاذ و دور از خرد و بعضا بیکاربرد براهنی وارد میکنند و گاه حتی آن را «هذل» میدانند.
🏷️ این بعلت عناد من با شعر سپید و فراسپید، پسانیمایی و حرکت و «شعر زبان» و پست مدرن نیست! اساسا همه حرف را دکتر عبدالمولی زد. شعر نثر به شعر تفعیلی بی توجه است.
اینطور بگویم که هرجا ما رفتیم سراغ عرب (فرهنگ تسری یافته در ساختار و بافت ما) سود کردیم و حاصلش شد سعدی و حافظ، هرجا رفتیم به سمت غرب (فرهنگ ناآشنای اتو کشیده) ضرر کردیم و خروجی شد شاملو و براهنی و امثالهم!
🏷️ آنکه در ادب عرب ریش سپید کند، ولله هم به ساحت معنا میرسد هم فرم هم تمام مسائلی که نیاز باشد. دنبال این غربیها و مستشرقین نروید! آفت است!
اگر هم میروید، قبلش از فحول عرب و پژوهندگان فارسی حتما مطالعه کنید. مطول را چندبار بخوانید! مباحثه کنید! مطول به این زودی تمام نمیشود!
جرجانی بخوانید. اگر حوصله نداشتید حداقل «آسیمههای معنا» بخوانید که شرح فرم جرجانیست.
کتاب های بلاغت عربی همه ناب هستند.
کسی که عربی نمیداند «بیسواد» است تا چه رسد به «منتقد»!
این را من نمیگویم. بروید کمی مطالعه کنید در آثار قدما ببینید چه کسانی در مباحث خود گفتند.
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
از کی تا حالا نظریات بی اساس رضا براهنی شد «مرجع» ما نمیدانیم!
فقط میدانم که شبه منتقدین مشهدی باید از سر پست مدرن و نگرش براهنیگونه به «زبان» دست بردارند.
اینها «زبان» را اصلا متوجه نشدند و الا زبانِ فارسی (زفانِ پهلوی) اصلا به شکل «زبانیت» استعمال نمیگردد!
اسم نظریه براهنی اشتباه است چه برسد به خود نظریه