eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.6هزار دنبال‌کننده
193 عکس
99 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ قسمت نهم • سحر حلال • القاء و ایقاع 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ قسمت دهم • اتیمولوژی • بافت قدیم و جدید 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
69.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت یازدهم بخش اول • صرف الخبر و حسن الاخبار 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
36.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت یازدهم بخش دوم • صرف الخبر و حسن الاخبار 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
71.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت دوازدهم بخش اول • تقدس واژگان 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
39.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت دوازدهم بخش دوم • تقدس واژگان 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت چهاردهم بخش اول • حیوان انگاری در شعر شیعی 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
39.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ قسمت چهاردهم بخش دوم • حیوان انگاری در شعر شیعی 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
📌قسمت های سیزدهم و پانزدهم، بعلت حجم بسیار بالا امکان نشرش در کانال وجود نداشت... 📌 قسمت های نهایی کارگاه امکان در سال ۱۳۹۸ تحت عنوان «دروغ و دریغ» ضبط و تهیه شده‌ست که از آن میان، مباحثی مثل زبان حال و حیوان انگاری با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. با آرزوی بهترین‌ها مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از قرارگاه مکتب توحید
حجة الاسلام علی مقدم.mp3
47.16M
🔰 سلسله‌جلسات گفتاورد - ۱۰ ▪️ شاعرانه‌های علامه 🎙 حجة الاسلام علی مقدم 🗓 پنج‌شنبه ۲۴ آبان 📍 مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبائی 🏷 🆔 @TawhidSchool_ir
هدایت شده از علی مقدم
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.mp3
1.07M
💠فرمانده شهید شاعر انجمن ادبی مطلع ۱۸ آبان ۱۴۰۳ https://eitaa.com/yosefpoor_ir @sheikh_ali_moghaddam
♨️ وجاهت ادب ولایی 🏷️ بنده احساس می‌کنم رویکردی که امثال استاد فقید، غلامرضاشکوهی و هم‌قطارانش در شعر ولایی داشتند، بیش‌ از آنکه پیشبرد شعر بلاغی باشد؛ دفاع از حیثیت شعر ولایی بود. 🏷️ آن سال‌ها یعنی اواخر دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد، رویکردی در تقابل شعر آئینی شکل‌ گرفته بود که آن‌را تهی از صنایع و خیال می‌انگاشتند و منتقدین چندان وقعی به این گونه نمی‌نهادند. پس شعر استاد شکوهی با آن سطح خیال و عاطفه، وجاهت شعر ولایی بود و امری لازم. لیکن تداوم و تسرّی آن در شعر امروز با توجّه به خاصیّت شعر بلاغی و رسایی کلام، چندان صائب نیست. 🏷️ البته این در طول تاریخ از همان عصر پیامبر یعنی دوره مخضرم تا عباسی و نحله‌های شعر عرب نیز بود. اصمعی جایی نقل قولی دارد که آثار جاهلی حسّان بن ثابت را از قصائد نبوی او بهتر و نیکوتر می‌داند و حسّان وجه آن را منع اسلام از دروغ _خیال_ بیان می‌کند. 🏷️ و ناگفته پیداست سطحی‌انگاری و ولنگاری زبان یا بیان بدون پرداخت هنری، همان‌اندازه‌ای آفت شعر ولایی است که دیریابی اثر. و این بین، تعریف شعر بلاغی در مخلص قول این است: https://eitaa.com/madras8/178 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
دوستانی که منو می‌شناسند می‌دونند که معمولا شعرهایی که می‌نویسم ارتجالی هست و بعدا البته منقح می‌کنم. این در تمام موضوعات صادقه جز نوشتن برای حضرت صدیقه سلام الله علیها هیچ وقت نشد من چیزی بنویسم... هربار در این قریب به شانزده سال آمدم بنویسم دیدم مضامین علوی شده. و ناخواسته شعرم رفته سوی دیگر... چند شب پیش چیزهایی نوشتم... خط زدم بارها نوشتم و خط زدم... امروز کلافه بودم. گفتم چرا منی که خیر سرم خودم را شاعر می‌دانم نمی‌توانم بنویسم! در همین حال و هوا بودم و داشتم توی گوشی چیزی می‌نوشتم که این اولین بیتش بود: آنچه با دیدن آن پشت حسین تو شکست بعدِ پهلوی تو، پهلوی علی اکبر بود باز دیدم که به نام «علی» مزین است. گفتم نکند شعرم دوباره علوی بشود! در همین فکر بودم. ناگهان ماشینی بوق زد. سرم را آوردم بالا دیدم روبه روی گنبد امام رضا علیه السلام ایستادم! گویا کسی می‌گفت بدون اجازه حضرت محال ممکن است کسی در مورد مادرش چیزی بنویسد... اذن گرفتم و غزل را شروع کردم. این روزها، اگر دورید اگر نزدیک، دلتان را اول بفرستید زیارت حضرت و اجازه بگیرید. من راه دیگری برای نوشتن شعر فاطمی سراغ ندارم! یوسف پور https://eitaa.com/yosefpoor_ir
جلسه اول. اسواق العرب.mp3
50.23M
♨️ • قسمت اول • موضوع: • بازارهای عرب و جایگاه آن در ادب [شکل‌گیری جریان معلقات سبع یا هفت آویز] 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
الهام و وحی.mp3
36.43M
♨️ قسمت دوم • جایگاه شاعران طبقه اول در قبایل سه‌گانه عربی • وحی و الهام 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
خوب نیست، عالیه! اولین رباعی نوید شاعری توانمند و طبعی رسا.‌‌.. در کارگاه «صفر شاعری» بنا به دلایلی توصیه کردم که آغاز مسیر با سرودن رباعی باشد. چون نکته ضرب در تفعیله آخر را بهتر متوجه خواهید شد. به شرط استمرار و تمرین ان شالله 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
دوره‌های ما در مدرس هشت: ✓ صفر شاعری (تخصصی‌ترین دوره سه فصلی آموزش شعر): https://eitaa.com/madras8/1385 ✓ مترو معیار (کارگاه شش فصلی پیشرفته): https://eitaa.com/madras8/1386 ✓ شمشیر پادشاه (دوره شناخت شعر عرب): https://eitaa.com/madras8/1387 ✓ چشم و چراغ (دوره جامع مضمون یابی و استخراج): https://eitaa.com/madras8/1390 [تمام کارگاه‌های فوق به انضمام کارگاه تصنیف، دوره راهبرد (شعر از زبان رهبری)، دوره فرم در شعر محتشم و رویدادهای مهم، تحت عنوان () در دسترس عزیزان است. شهریه دریافت کارگاه جامع ۸۹۰ تومان است! ] 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ چه و چگونه • جناب اکرامی‌فر، فرد محترمی‌ست. لیکن در مصاحبه اخیرشان چندین ایراد جدی به مطالب وارد است. مهم‌ترینش اینکه می‌گویند ما تا حالا فریب «چگونه» را خوردیم! شعر امروز نیازمند «چه» هست نه چگونه! مصرعی نیز از شهریار می‌آورند که شعر نیاز به صنایع ندارد و اصطلاحا نباید در دام صنعت‌زدگی افتاد: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا! در ادامه نیز حرف‌هایی نظیر لزوم تسری حکمت در شعر و... این کارگاه تخصصی به نام «آموزش شعر» در هرمزگان ساعت ۱۵ تا ۲۰ دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه، در سالن رودکی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در چهار راه فرهنگ (۲۲ بهمن) بندرعباس برگزار شد. و اما چند نکته مهم 👇
۱_ دوستانی که کارگاه‌های این حقیر را دنبال می‌کنند، می‌دانند تا امروز سخن‌های بسیار در باب چه و چگونه گفتم. شاید در اولین کارگاه فرم که در داشتیم مفصلا بیان کردم. آخرین مطالب هم در گفتم. از قول کسانی نظیر زرین‌کوب تا فرمالیست‌ها و غیره و غیره. جمع‌بندی‌ هم داشتیم و به یک نتیجه خوب رسیدیم. خروجی آن‌همه بحث این است که مسئله شعر «چگونه»ست نه «چه». خلاقیت در همین چگونه‌ست. من احساس می‌کنم درست متوجه نشدند بعضی از بزرگواران مسئله چگونه را. وگرنه محال است ما در یک کارگاه مهم آموزشی، بحث «چه» را بعنوان یکی از چالش‌های امروز شعر معرفی کنیم!
۲_ بحث شاعران صنعت و عصر صنعت، خود بحثی عمیق و البته انیق است که گمانم از حوصلۀ بحث خارج باشد اما ریشۀ آن از عصر جاهلی تا سده چهار و پنج قابل رهگیری‌ست. برکسی پوشیده نیست صنعت زدگی با استفاده بلاغی از صنایع متفاوت است، لیکن این مسئله، باز هم دغدغۀ شعر امروز نیست! به بیان دیگر، ما در عصر عدم صنعت هستیم! باید از کاربرد بلاغی صنایع سخن گفت نه صنعت‌زدگی!
۳_ ایشان می‌گویند فقر مضمونی، آفت شعر امروز است اما در کارگاه، بیان نمی‌کنند مراد از مضمون چیست. مضمون یک امر بسیار کلی‌ست که در سبک‌های فردی یا در نگاه کلی‌تر در سبک دوره‌ای بسیار متفاوت جلوه دارد. ما فقط سه ساحت مضمونی در سبک هندی داریم! که بارها در طی کارگاه‌ها کامل توضیح دادم علی الخصوص کارگاه صفر شاعری. مضمون هم‌چنین در تعریف کسانی مثل ژان‌پیر ریشارد، الیوت، خرمشاهی، زرین‌کوب و غیره... تعاریف مختلفی دارد. فکر نمی‌کنم مادامی که از اطراف مسئله آگاه باشیم، اطلاق علی العموم این واژه صحیح باشد.
۴_ برعکس این نگاه برخی شبه منتقدین که عادت دارند بگویند ما شاعر خوب نداریم و چقدر شعر امروز بیچاره شده و سخن‌هایی از این‌دست، این حقیر با مطالعه آثار نسل فعلی نمی‌توانم چنین حکمی بکنم. اتفاقا شعر امروز در مسیر درخشانی قرار دارد. منتها بر منتقد فرض است که پیش از باز کردن دهان، دیده بر آن آثار باز کرده باشد!
• اونجا که میگه: وأنت تكسر قلبي انتبه أن تجرح يديك! «دلم را که می‌شکنی مواظب باش دستت را نبُری!» 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
فهرست مطالب «مدرس هشت» https://eitaa.com/madras8/216