هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #استوری_موشن
خبر آمد که بدن ها ز شرر می سوزد
خبر آنقدر که داغ است خبر می سوزد
• علی مقدّم (عاصی)
┅═✧ رسانۀ رَواج | 👈 عضویت ✧═┅
📌 مرگ چنان خواجه...
• این روزها از ابعاد پراگما به مقوله شعری نگاه میکنم و جوانب روانشناختی که شاید کمتر به آنها پرداخته شده.
بعد از شهادت رئیس جمهور، مدام این شعر رودکی از خاطرم رد میشود:
مُرد مرادی نه همانا که مُرد
مرگ چنان خواجه نه کاریست خُرد
جان گرامی به پدر باز داد
کالبد تیره به مادر سپرد
اول شاعر، مردن را نفی میکند و بعد مرگ خواجه را یک کار بزرگ تلقی میکند! چه میشود مرگ کسی فعل او تلقی شود؟ با این نگاه اگر به مقوله مرگ نگاه کنیم، آیا مردن فرد را میتوان کار انگاشت؟ مثلا فلانی مرگش گره باز کرد از کار قومی...فلانی مرگش ملتی را بیدار کرد و...
البته که اگر با این نگاه به بدنه اجتماع بنگریم، امری که باعث شده مرگ خواجه کار بزرگی انگاشته شود، در حقیقت افعال خواجه در طول حیات بوده و نام نیکویی که با این افعال ماندنی شدهست.
با این نگاه، شاید انسان هر لحظه به یاد کارایی مرگ خود باشد، مثل شطرنجبازی که همه حرکاتش مقدمهایست برای حرکت نهایی و برد.
ما همه زندهایم تا «چگونه» مردن خود را رقم بزنیم. شاید از همین جهت است که در روایاتی آمده نوع مرگ خود را از خدا بخواهید!
این روزها خیلی به کارایی انسان بعد از حیاتش فکر میکنم. شاعرها چه عینکها که نمیزنند!
مرگ چنان خواجه
نه کاریست خُرد!
در کتاب جَمهَرةُ الاشعار العرب این شعر منسوب به فرشتهایست و در برخی منابع از قول حضرت امیر آمدهست:
له ملک ینادی کل یوم
لدوا للموت و ابنوا للخرابی!
خدا را فرشتهایست که چون روز در رسد ندا میدهد:
بشتابید به مرگ و بسازید برای خراب شدن!
هر روز باید زمزمه کرد لدوا للموت...
ما با مرگ معنا پیدا میکنیم چون آینه زیست ماست. یکی از مستشرقین که نامش در خاطرم نیست میگوید نوع مردن، استعارهای از زندگی فرد است.
#مسعود_یوسف_پور
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
💠 #عبارت
📌أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ.
📌این آیه پنجم سوره مبارکه هود است...
عبارت یثنون چقدر عجیب و هنریاست. به قول جرجانی این واژه نخ تسبیح است در این کلام از جهت تناسب و زیبایی.
🔻ترجمه این است که همانا آنان سینه در هم میکشند (سر در گریبان) تا آنچه در اوست را مخفی بدارند از خدا، و همانا خدا زمانی که جامه میپوشند از پنهان و پیدای آنان با خبر است و خدا به ذات صدور آگاه است!
🔻 یک معنای یثنون در کنار صدر، برمیگردد به غضب و معنای کناییست. یک معنایش خم کردن و نزدیک ساختن چیزی به چیزی که گویا منافقان سر در گریبان میبرند در صحبت خفا، یک معنای دیگر که به دو نفر هم اثنان میگویند در حقیقت معطوف کردن است یعنی اولی را به دومی معطوف میکنیم. به ثناخوانی هم از جهت عطف صفات میگویند ثنی. حتی استثنا هم از این جهت است چون نظری که معطوف شده بر جمله سابق را برمیگردانی.
🔻 خداوند میفرماید من آن هنگامی که این جامه را پوشیدهاند، از پیدا و پنهانشان آگاه بودم!
از آنچه در سینه داشتند! (هنوز به حرف درنیامده بود)
🔻شاید یثنون صدورهم به روگردانی دل هم اشاره کند. آنها دل را برمیگردانند تا پنهان کنند از خدا! یا اسرار آن سینه را مخفی کنند یا دل حقیقتا یک امر عینی لحاظ شده که با لباس بپوشانند (وجه استعاریک)
تکرار واج سین هم بسیار به این بعد موسیقایی در خفا سخن گفتن کمک کرده (اعتلای این وجه در سوره مبارکه ناس است)
علی ای حال، منافقینی زمان دیدن رسول الله سر در عبا میبردند تا پیامبر آن ها نبیند. گویا آیه در وصف آنها و انسانِ منافق است.
هربار لباس میپوشم به این فکر میکنم که چه چیزی را در سینه از خدا پنهان کردم!
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
💠 ردیف فعل مرکب
• در شب شعر امشب که توفیق حضور داشتم، شعری از بزرگواری شنیدم که حاج آقای مقدّم هم اشاره کردند بعضی ابیات کژتابی دارد.
شعری بود با قافیه اَت (مصوت فتحه و تاء) و ردیف ( را گرفت ) یعنی رای مفعولی و فعل گرفت. این فعل چون در بعضی مواقع مرکب حساب میشود به تناسب ماقبلش، رای مفعولی ایراد است و نباید بیاید.
اصلا طبق قول اساتید ملاک شناخت فعل ساده از مرکب همین رای مفعولی است!
«دوستان خیلی مواظب چالشهای دستوری باشند چون در پارهای از موارد کاملا معنای اشتباهی را متبادر میکند»
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
50.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#گزارش_ویدئویی
♨️شعر خوانی برادر مسعود یوسف پور در شب شعر مکتب خدمت
🔹خردادماه ۱۴۰۳
🔸حرم مطهر رضوی، سالن همایشها و نمایشگاههای آستان قدس رضوی
✍#روابط_عمومی_بنیاد_خراسان_رضوی
📎#ایثار_رضوی
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🌷http://eitaa.com/isaar_razavi
🌷@bonyad_shahid_khorasan_razavi
💠 مجالست با عالم
• نامۀ علامه قزوینی به پدر پروین اعتصامی دربارۀ شعر پروین
مردی دانشمند چون محمّد قزوینی، پس از مطالعه چاپ اول دیوان پروین به سال ١٣١٤ش، در نامهای خطاب به یوسف اعتصام الملک پدر پروین، بحق درباره شعر وی نوشته است: چیزی که مخصوصاً بیشتر مایه تعجب و استغراب است نه چندان جنبه معنوی این اشعارست، یعنی ابتکار مضامین بدیع و ابداع معانی غریب و اظهار رأی در مسائل فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و نحو ذلک که این امور برای کسی که بالفطره دارای هوشی فوق معتاد و ذهنی وقاد و طبعی خداداد باشد چندان بعید نیست بلکه موضوع تعجب جنبه لفظی و فنی اشعار خانم پروین اعتصامی است که عبارت باشد از نهایت حسن انتخاب الفاظ و کلمات و جمل و تعبیرات و اصطلاحات... که این فقرات چنان که همه کس میداند موهبتی و فطری نیست بلکه فقط و فقط اکتسابی است لاغیر؛ و نتیجه سالها تحصیل و درس و بحث و اعمال و ممارست و معاشرت با فضلا و علما و ادبا و ارباب فن است باری شکّی نیست که در خصوص جنبه صنعتی و فنی شعر یعنی جنبه فصاحت لفظی آن این خنساء عصر و رابعه دهر مدیون توجه و عنایت شماست.
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #پوستر_موشن
• به سفارش کنگره شعر آفتاب
• از : مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/ravaaj
📌 کارگاه جامع مدرس هشت
[ • شامل دوره صفر شاعری در سه فصل و حدود ۶۴ قسمت ویدیویی، دوره مترو معیار در پنج فصل به صورتی صوتی و کارگاه های عبارت «شعر عرب»، بی نفخ صور، راهبرد و شمشیر پادشاه ]
کارگاه جامع ۸۴ هنرجو دارد و الحمدلله استقبال خوبی شد. به همین جهت عزیزان میتوانند از این به بعد، هزینه کارگاه که 849 تومان است را اقساطی پرداخت کنند.
شرایط و نحوه پرداخت:
@Admine8
هدایت شده از yosefpoor.ir
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• این قراریست که با صاحب مرقد داریم
🎤حاج احمد واعظی
✍️ مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
مَدرَس/ ۸
💠 تنباکوی هندی • نشر الکترونیک • محذوفات کتاب • جایگاه تخفیف • در باب سه نگاه و سه واژه همسو ═✧
دیروز با یکی از علاقمندان به سبک هندی که به زودی تالیفاتی هم ان شالله در راه دارن بحث این شد:
مدارِ راسترویهای فیل بر کجک است
این ویس رو لطفا تا انتها گوش کنین🌷
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• لطف استاد علی محمد مودب عزیز
به این حقیر و مجموعۀ مَدرس هشت
در برنامـۀ تلـوزیونی «سـرزمیـن شعــر»
👈 مدرس هشت یکساله شد...
فهرست کانال:
https://eitaa.com/madras8/823
┅═✧ مدرس هشت | کانال شعر ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 انحاء بیان
• ساعت حدود دو و نیم شب است و نزدیک صلات صبح. دارم دیوان استاد قهرمان را تورّقی میکنم که چشمم به این دوبیت میافتد.
در بیت دوّم، قُربِ ده دقیقهست دارم فکر میکنم!
آنچه مرا به فکر واداشته، مضمونی پر تکرار امّا با بیانی تازهست. کاش در مورد ریورنج یا بازآرایی میشد بیشتر حرف بزنم.
• عجالتا آن دو بیت را بخوانید:
ز عجز، تکیه به دیوارِ آهِ خود کردیم
شکسته حالیِ خود را پناه خود کردیم
به روی هر چه گشودیم چشم، غیر از دوست
به جان او که ستم بر نگاه خود کردیم!
#محمد_قهرمان
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
💠 عبارت
🔻 عربِ جاهلی به قبلیه میگوید حَیّ.
زندگی را تحت سایه قبیله و رهبر قبیله میداند و نوعا آن کس که از قبیله طرد گردد، یا در بیابان حیران میشود یا میمیرد.
در شعر جاهلی این واژه یعنی قبیله و در اسلام به معنای زنده تغییر یافت.
🔻بیایید با عینک عصر جاهلی به قرآن نگاه کنیم:
در قرآن میخوانیم الله حی است. خدا قبیله است! آن قبیلهای که شاعر به آن تفاخر میکند. همه زیر سایه لطف اویند. بدون او ضلالت و گمراهی و مرگ است. قبیلهای که هرکس در راه دفاع از او شمشیر میکشد، در واقع دارد از حیثیت خودش دفاع میکند.
عرب را به قبیلهاش میشناسند.
کاش قبیله ما خدا باشد!
« جهت شرکت در کارگاه شعر عرب (شمشیر پادشاه و عبارت) با پشتیبان کانال در ارتباط باشید.»
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
28.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 قسمت اول مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
این قسمت: پیدایش
این مجموعه یکشنبهها در کانال مدرس هشت منتشر خواهد شد 👇👇
https://eitaa.com/madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
42.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 قسمت دوم و سوم مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
• روح قدسی
• نادیدنی
• مشاهده قسمت قبلی
این مجموعه یکشنبهها در کانال مدرس هشت منتشر خواهد شد 👇👇
https://eitaa.com/madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
48.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 زخم و زخمه
قسمت چهارم مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
• کلمات آدم میکشند
• پدیدۀ زائوم در شعر
• قسمت اول
• قسمت دوم و سوم
این مجموعه یکشنبهها در کانال مدرس هشت منتشر خواهد شد 👇👇
https://eitaa.com/madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 تماس ناشناس
قسمت آخر مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
👆 غیرقابل مشاهده، بازخوردهای زیادی گرفته بود زمان پخشش
خیلی دوست دارم فصل جدیدش با سبک جدید و طرز و طور دیگهای ساخته بشه اما هزینه تولید داره و شاید حالا حالاها تولید نشه.
در هر صورت پذیرای صحبت عزیزان هستم🌷
هدایت شده از قفسه
document.pdf
20.31M
📚 دیوان خواجه حسین ثنایی مشهدی
[با شرح حال و بررسی ادبی]
زنند دوزخیان در بهشت، آتش رشک!
خبر ز عفو تو یابد اگر عذابِ الیم
• برای من خواجه حسینِ ثنایی قرن دهم، با همین مصرع کوتاه تعریف میشود که:
آفتابم از خراسان آمدم!
اینک میتوان شعر آن بزرگ را خواند و به لطف قلم توانای پژوهندگان ادب، در شعرش سیر کرد.
┅═✧قفسه | کتابخانه ادبیات ✧═┅
• گلچین معانی در «کاروان هند» این رباعی را از دشت بیاضی در هجو ثنایی آورده:
ای فکر تو را شحنۀ نقصان زده راه
دور از نفست اثر، چو طاعت ز گناه
معنیت چو بخشش لئیمان ناقص
والفاظ چو خلعتِ خسیسان کوتاه!
• ثنایی نیز در جواب بیاضی میگوید:
بیچاره ولی قصیده گر موزون کرد
در هر بیتی غارتِ صد مضمون کرد!
چون مهرۀ حقه باز حرفی که شنید
در گوش نهاد و از دهن بیرون کرد!
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
چقدر تکان دهندهست این کلام که به شمس تبریزی منسوب است:
[ تو دو تن هستی
يكی بيدار در ظلمت،
و ديگری خفته در نور! ]
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی
• عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی
• مؤلّف: مسعود یوسف پور
• نشــــــــــر: مَدرَس هشــــــت
• تعـــــداد صفـحـــــــات: 120
• روش دریافت: دانلــود فایل
• حجم محتــوا: یک مگـابایت
پشتیبانی :
09330933369👇لینک سفارش و تهیه آنی کتاب 👇 https://zarinp.al/589042 👇نظرات اساتید و دوستان در مورد کتاب: https://eitaa.com/madras8/845 ═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═
💠 #بلاغت_تصویر
• آدونیس بین شاعران تشبیه و تصویر تفاوت قائل است.
(تشبیهیان مقهور طبیعت و تصویریان مالک طبیعتند.) (زمن الشعر، ۱۵۵)
🔻در کتاب بلاغت تصویر از دکتر فتوحی میخوانیم که وصف بر دو نوع است:
وصف نقلی و وصف وجدانی.
• نقلی: رونوشت جهان و نسخه مطابق هستی و حاصل ادراک بدوی است که تشبیه حسی را ارجمندترین نوع تصویر میداند. (جنبه محاکاتی دارد)
در وجدانی اما از حدود ظاهر فراتر رفته و شبه رمز میشود.
┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
📖جایگاه تکرار در دعای عرفه:
https://eitaa.com/madras8/207
📖 واجها و آواها:
https://eitaa.com/madras8/210