eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
227 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مشق حماسه 🇮🇷
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوگواره! از تو ای سرزمین شیون‌ها شعر دردی نکرده‌ است دوا شعر، دنبال وصف پاییز است ای گل سرخ اوفتاده ز پا! شعر، غرق خیال خال و خط است ای ز خون هر کناره‌ات دریا شعر، جویای سکّه‌های خود است ای سرِ سوگواره‌ات دعوا شاعری در کنار شومینه دلخوش از کشف تازۀ معنا آن‌ طرف مرده‌ است در غزّه کودکی چندماهه از سرما ✍🏻 🏷 | | 🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
کتاب خاکستر.pdf
4.53M
• کتابچۀ خواندنی «کتاب خاکستر» • بازنشر روایتی از «محمد موسـی» شاعر فلسطینی از وضعیت شعــر و شاعری در بمباران‌های غـــزه...] [ درک موقعیــــت شاعـــران غــــزّه و کتابفـــــروشی‌هــــــــای سـوختــــــــــــــــه و بمبـــــــــاران مکــــــرّر، برای اهالـــــــی قلم الزامـــی‌ و بسیــار مهم اســـــــت. محمد موسی کسی‌ست که انجمـــنِ شاعران غزه را تاسیــــس کرده و این روایتی شاعرانه از یک جنـــگ اسـت. سهمی در نشر آن داشتــه باشیــم ] 👈 کپی تنها با ذکـــر منبع 👉 ‌‌┅═✧ مدرس ۸ | موسسه رواج ✧═┅
الشعر لا أن تطيرَ العصافير الشعر أن يطير القفص! • شعر، نه پرواز کردن گنجشک‌هاست شعر پرکشیدن قفس است!            🏷️ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
کارگاه جامع شاعری به ۲۰۰ فراگیر رسید! • از اعتماد شما ممنونیم🌷 قریب به ده نفر از عزیزان، سطح چهار حوزه علمیه هستند و پانزده نفر کارشناسی ارشد ادبیات. سایر دوستان با تحصیلات غیر مرتبط شرکت کردند. همچنین پایین‌ترین سنّی که در دوره‌ها حضور دارد، ۱۴ سال و بالاترین ۵۳ می‌باشد. • ما تلاش کردیم که در عین تنوّع گفتاری و تفنّن عبارات، نه آنچنان سخت سخن بگوییم که مخاطب عام نفهمد و نه چندان سطحی که خواص را ملال انگیزد. کارگاه نقد نیز پنجشنبه‌های هرهفته پابرجاست. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
• صفحات مسعود یوسف پور در ایتا: 🏷️ رواج | آموزش گرافیک: https://eitaa.com/ravaaj 🏷️ صفحه اشعار: https://eitaa.com/yosefpoor_ir 🏷️ مدرس۸ | آموزش ادبیات: https://eitaa.com/madras8 🏷️ قفسه | ویژه کتاب: https://eitaa.com/ghafasehh
♨️ درنگ • به‌نظرم مفر شعارزدگی در شعر، ساحت ساخت و پرداخت واژگان است. بی‌شبهه پیداست که درنگ شاعر در کلمات از دیده خواص پنهان نمی‌ماند. 🏷️ چینش: غزلی بسیار زیبا از مجتبی خرسندی خواندم که در مورد مطلع، به فراخور بحث چینش و گزینش سخنی خواهم راند: اگرچه خوانده‌اند از فضل تو بسیار ذاکرها نمی‌گنجد ولی وصف تو در اشعار شاعرها • دوخوانیِ «ها»ی جمع که می‌تواند ادات تنبیه هم باشد، لذت خوانش مصرع دوم را دوچندان کرده‌ست و این یعنی شاعر به کاربرد واژگان اهتمام دارد. چینش واژگان خوب است، لیکن سخن اینجاست که برخی قیود، می‌تواند جنبه رتوریک در شعر را ارتقا ببخشد. نمی‌گنجد «ولی» «وصف» تو در اشعار شاعرها • اگر «ها»ی مذکور جمع باشد، شاید جمع بستن شعر به اشعار چندان مناسب نباشد هرچند موسیقی را نوعی جهت‌دهی کرده به سمت ذوقافیه شدن: بسیار ذاکرها، اشعار شاعرها. 🏷️ گزینش: همیشه فکر می‌کنم شاعر، دست کم ده انتخاب دارد که می‌تواند روی آن تأمّل کند. مثلا اگر کلمه «ولی» با «هنوز» جایگزین می‌شد، رتوریک بهتری داشت. به تناسب این انتخاب، وصف هم می‌تواند جمع بیاید: نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو... ادامۀ این مسیر، حوزۀ گزینش کلمه‌ست. نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو در ذهن شاعرها. نمی‌گنجد هنوز اوصاف تو در فهم شاعرها، در شعر شاعرها... به‌نظر کلمه فهم، به اصل شاعری که از ماده فطن یفطن و واکاوی‌ست نزدیک‌تر است. • نیز می‌توان گنجیدن را با دیگری عوض کرد. در این فرض، مصرع اول نیز می‌تواند دست‌خوش تغییر شود. چه نزدیک است مهرت دم به دم با خیل ذاکر‌ها چه دور اما هنوز اوصاف تو از درک شاعرها دست کم در پنج بافت مجزا و مستقل می‌توان مطلع را بازآرایی کرد که به‌نظر بهترین شخص برای بازآرایی هماره خود شاعر است چه اینکه ذهنیت او به اثر نزدیک‌تر است تا سایرین. این جمله از شکلوفسکی خیلی در جهت فهم ریورنج (بازآرایی) دقیق است که: A new form creates a new content فرم جدید، به منزله پیام جدید است. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
تضمین شرایط شغلی در کارگاه «بینهایت»: https://eitaa.com/ravaaj/294
مَدرَس/ ۸
♨️ درنگ • به‌نظرم مفر شعارزدگی در شعر، ساحت ساخت و پرداخت واژگان است. بی‌شبهه پیداست که درنگ شاعر د
اگر در سال‌های ابتدایی سرودن هستید، سراغ گزینش نباید بروید. این امر شما را دچار وسواس فکری می‌کند و شاید به تجربه شاعری شما صدمه وارد کند. به سرودن ادامه بدهید منتها به انتخاب‌های اول خودتان اتکا نکنید.
مَدرَس/ ۸
اگر در سال‌های ابتدایی سرودن هستید، سراغ گزینش نباید بروید. این امر شما را دچار وسواس فکری می‌کند و
کسی را می‌شناسم که ده سال است بعلت این وسواس‌ها سراغ شعر نرفته‌ست! هیچ وقت تجویز نکردم برای شاعری در ابتدای مسیر. همیشه به لذت بردن از شعر و کشف زوایای مختلف آن بپردازید و دست از سرودن برندارید. لزومی ندارد آنچه می‌نویسید را بلافاصله منتشر کنید. صبور باشید و اثر را به مرور منقح کنید. انتشار زودهنگام قاتل اثر و موثر است. بیشتر از سرودن نیز مطالعه کنید.
♨️ ارتجالی • دوستان شاعر! که بالای هر اثری می‌نویسید «بداهه‌ای تقدیم به فلان و بهمان». شعر ارتجالی گفتن معنای خاصی ندارد. اگر مراد شما شعر بی‌فکر و آنی‌ست، نامش را هذیان بگذارید. اگر مرادتان تبحر شما در آنی شعر گفتن است باز تجربه زیسته شاعر ضمیمه آن است. ببینید، جاحظ در جایی _گمانم البیان_ به ارتجالی سخن گفتن اعراب فخر می‌فروشد، چندخط پایین‌تر امّا فخر عرب را به حولیات آن می‌داند. حولیات مُنَقّحات (که ریشه آن بی‌شک مکتب زهیر ابن ابی سُلمی‌ست) قصائدی‌ست که شاعر یک‌سال را به بررسی و نقد آن اختصاص داده‌ست. حالا بگوییم یک قصیده هشتاد بیتی می‌شود مثلا پانزده غزل شاید که امروز کسی بخواهد بنویسد. آن‌ها که ارتجالی می‌سرودند، در تاریخ به آن فخر نکردند. شعر در اندیشه ریشه دوانیده‌ست. ممکن است فلان شاعر، در یک ساعت بتواند غزلی زیبا بنویسد امّا آیا ما تجربه ده پانزده ساله شاعری او را لحاظ نمی‌کنیم؟ پس این شعر، سرودنش ده سال و یک ساعت زمان برده! چون تجربه زیسته، مطالعات و همه‌چیز دخیل امر سرایش است پس اساسا ارتجالی سخن گفتن بی‌معناست. مگر کسی مستقیم به وحی متّصل باشد امروز! فلذا برای پوشاندن ضعف شاعری خود یا فرار از نقدهای احتمالی، این واژه «بداهه» را انقدر ابتدای غزل‌های خودتان نیاوردید. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
• این چند بیت در شب آرزوها، تقدیم شما: وَتَشاءُ أَنتَ مِنَ البشائِرِ قطرةً ويشَاء ربكَ أن يغيثَكَ بالمَطَرْ وتَشَاء أنتَ من نجمةً و يشَاء ربُّك أنْ يناولكَ القمَرْ و تَشَاء أنتَ من الحَيَاةِ غنيمةً و يَشَاءُ رَبّك أن يسوقَ لكَ الدرَرْ وتَظلّ تَسعَىٰ جاهدًا في همةٍ واللهُ يعطي مَن يشاءُ إذا شَكَرْ واللهُ يمنَعُ إن أرادَ لحِكمَةٍ لا بُدَّ أن ترضَىٰ بمَا حَكمَ القَدرْ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
لطفا این پیام رو بخونید 👇