eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
#الهی_نامه الهی! همه گویند بده، حسن گوید بگیر! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#لسان_قرآن_لسان_فرهنگ_محاوره‌_ای گرچه ذات اقدس اله درباره كيفر اعمال، مي فرمايد: «كلّ امرءٍ بما كسب رهينٌ؛ هر كس در گرو كسب و كار خود است.» (طور،۲۱) 🔹امّا اين «امرء» در مقابل «امرئه» نيست، بلكه فرهنگ محاوره اين است كه از انسان به عنوان مردم ياد شود، نه به عنوان مرد در مقابل زن. اين مردم يعني «توده ناس» نه اين كه مرد در مقابل زن باشد. 🔹بنابراين، در اين آيه كه مي‌فرمايد: «كلّ امرءٍ بما كسب رهينٌ» يعني، هر #مردي در برابر كسبش مرهون است و در گِرو كار خود است، منظور مردِ در مقابل زن نيست، 🔹چه اين كه همين معنا را در آيه اي ديگر با تعبير #«نفس» بيان مي كند و مي فرمايد: «كلّ نفسٍ بما كسبت رهينةٌ؛ هر نفسي گروگان كاري است كه انجام داده است.» (مدثر،۳۸) يعني، هر جاني خواه مرد و خواه زن در برابر كسبش مرهون است. 🔹 و گاهي تعبير به #«انسان» دارد و مي فرمايد: «ليس للانسان الّا ما سعي وأنّ سَعيه سوف يُري ثمّ يجزيه الجزاء الأوفي؛ نيست براي انسان جز آنچه تلاش نموده است، و نتيجه تلاش خود را به زودي مي بيند، سپس هر چه تمام‌تر پاداش داده مي‌شود.» (نجم،۳۹٬۴۰) 🖊بنابراين، مسأله جزا و جريان #معاد اختصاص به گروه خاص ندارد، و چون معاد بازگشت به همان مبدأ است، لذا هر انساني در برابر كارش مسؤول است و در اينجا زن و مرد دخيل نيست، در مبدأ شناسي و تقرب به مبدأ هم همچنين. 📖اين‌ها تعبيرات معنوي قرآن كريم است. #آيت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دلِ آسوده! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! چون در تو می‌نگرم از آنچه خوانده‌ام شرم دارم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
(قسمت دوم) ⁉️ سوال: فرق بین «علم النفس» و «معرفه النفس» را بیان فرمایید؟ پاسخ: معمولاً ✅ "علم النفس" به فنی گفته می‌شود که از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می کند . ✅ و "معرفه النفس" به شناسایی واقعیت نفس از راه مشاهده و عیان گفته می‌شود. مراد از معرفه النفس ، شناخت شهودی نسبت به نفس مجرد از ماده است . ⏸ شناسایی نفس 🔅 از راه علم نفس "شناسایی فکری" است 🔅و از راه معرفت النفس " شناسایی شهودی" . https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز قسمت چهل و چهارم 🔰از اسرار عبادات و فوائد مهمّ كه همه مقدّمه حضور قلب است🔰 🔸آن است كه همه مملكت باطن و ظاهر مسخّر در تحت اراده اللّه و متحرّك بتحريك اللّه شود. 🔸قواى ملكوتي و ملكي نفس از جنود اللّه شوند. 🔸همگى نسبت به حق تعالى سمت ملائكة اللّه را پيدا كنند. 🔷 اين خود يكى از مراتب نازل فناى قوا و ارادات است در اراده حق. 🔹 كم كم نتايج بزرگ بر اين مترتّب شود و انسان طبيعى، الهى گردد. 🔹نفس، ارتياض به عبادت اللّه پيدا می كند. 🔹 جنود ابليس يكسره شكست خورده منقرض می شوند. 🔹قلب و قواى آن تسليم حق می‌شوند. 🔹اسلام به بعض مراتب باطن در قلب بروز می ‌كند. ❇️نتيجه اين تسليم اراده به حق در دار آخرت آن می شود: 🔅كه حق تعالى اراده او را در عوالم غيب نافذ می‌فرمايد. و او را مثل اعلاى خود قرار می‌دهد. ✨ چنانچه خود ذات مقدّس، هر چه را بخواهد ايجاد كند به مجرّد اراده، موجود می‌شود، ☄اراده اين بنده را هم آن طور قرار می‌دهد. #حضرت_امام_خمینی_ره #اسرار_الصلاه https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! از من برهان توحید خواهند، و من دلیل تكثیر! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰قسمت چهل 🔻امروز در محیط‌های روشنفكری، كسانی هستند با شكلهای گوناگون، با قد و قواره‌های گوناگون، این‌ها ❌ما را از شعارهای مكتبی برحذر می‌دارند؛ ❌دوران اوج شعارهای مكتبی را كه دهه‌ی ۶۰ است، زیر سؤال میبرند؛ ❌امروز هم از تكرار شعارهای مكتبی و شعارهای انقلابی و اسلامی، خودشان واهمه دارند و می‌خواهند در دل دیگران واهمه بیندازند؛ می‌گویند آقا، هزینه دارد، دردسر دارد، تحریم دارد، تهدید دارد. ‼️نگاه خوش‌بینانه این است كه بگوئیم این‌ها تاریخ نخوانده‌اند - البته نگاه‌های بدبینانه هم وجود دارد - اینها اگر تاریخ خوانده بودند و اطلاع داشتند از سرگذشت و منشأ و مبدأ تمدن‌هایی كه وجود دارد و همین تمدن مادی غرب كه امروز می‌خواهد دنیا را فتح تصرف كند و این حرف را نمی‌زدند. 🌀باید بگوییم این‌ها بی‌اطلاعند، تاریخ نخوانده‌اند.🌀 🇮🇷جامعه‌ی 🔸بدون آرمان، 🔹بدون مكتب، 🔸بدون ایمان، ممكن است: ▪️به ثروت برسد، ▪️به قدرت برسد، ✖️اما وقتی هم كه به ثروت و قدرت برسد، تازه می‌شود یك حیوان سیر و قدرتمند. ✔️ و ارزش انسان گرسنه از حیوان سیر بیشتر است. 🚫 اسلام این را نمی‌خواهد. 💠اسلام طرفدار انسانی است كه ➖هم برخوردار باشد، ➖هم قدرتمند باشد، ➖و هم شاكر و بنده‌ی خدا باشد؛ 🔵جبهه‌ی عبودیت بر خاك بساید. 💠انسان بودن 💠قدرتمند بودن 💠بنده‌ی خدا و عبد خدا بودن⬅️ آن چیزی است كه اسلام می‌خواهد. https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از آرشیوکانال
🍃 هرمخلوقی که از هستی ، بیشتر حکایت کند آن مقرب به خداوند تبارک و تعالی وقریب به هستی است. 💠 لذا در بین مخلوقات هیچ مخلوقی مثل آدم قریب به خداوند تبارک و تعالی نیست. 🌟 آدم است که آن سعه را دارد و الله در او ظاهر می شود ☀️ بنابراین آدم می تواند مقرب باشد. ⭐️ هیچ کسی هم مقرب تر از خاتم الانبیاء (صلی الله علیه وآله) نیست. ⭐️ خاتم مقربین به خداوند تبارک و تعالی است. ✅ او هم خاتم الاولیاء و هم خاتم الانبیاء و هم خاتم المقربین است. 🔅 از همه مخلوقات به خداوند تبارک و تعالی قریب تر است به خاطر اینکه هستی در او بیشتر ظاهر است. https://eitaa.com/madresehbagherain
#طینت_پاک قسمت چهل و ششم 🔰شاهدی بر آن سویی بودن جان انسان🔰 🍀مرحوم میرداماد می‌گفت من به یک ذکر مشغول بودم (احتمالا ذکر سُبّوح قُدّوس باشد.)، همین طور ادامه دادم و گُر می‌گرفتم. ✅گُر گرفتن یعنی آنقدر غرقِ خدا و این ذکر می‌شود که این‌سو یادش می‌رود. گفت ناگاه دیدم در جایی (باطن عالم) هستم و آنجا همراه با تمام موجودات هستم و همه دارند "سبّوح قدّوس" می‌گویند. جذابیت آنجا را دیدم اما آهسته‌آهسته این حال از من گرفته شد. من جزع فزع می‌کردم که خدایا این حال دارد از من گرفته می‌شود و من دارم برمی‌گردم، ای کاش برنگردم! 🍀این حالت [یعنی از جزئیات این سویی دست کشیدن، از بندهای دست و پاگیر دنیا دست کشیدن و به آن سو رفتن] ⬅️ خاصیت جان ما است. #استاد_یزدان_پناه #لغت_موران https://eitaa.com/madresehbagherain