eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
80 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! به حرمت سر و سامان گرفتگانت، این بی‌سر و پا را آواره‌ات کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت دوازدهم: سایر تالیفات حضرت علامه 1⃣4⃣ رساله‌اى در تحصيل بعد بين المركزين كه شرح مقاله‌اى از مجسطى بطلميوس است. 2⃣4⃣ دروس معرفت نفس به فارسى كه تاكنون در حدود يكصد و پنجاه و پنج درس نوشته شده است. 3⃣4⃣ دروس اتحاد عقل و عاقل و معقول 4⃣4⃣ رساله‌اى در مثل ( مثل افلاطونى ) و عالم مثال و مثل معلقة 5⃣4⃣ وجيزه‌اى در تجدد امثال عارف و حركت جوهرى حكيم 6⃣4⃣ تعليقات بر آغاز تا انجام، تحفة الاجلة فى معرفة القبلة، تأليف مرحوم سردار كابلى 7⃣4⃣ رساله اى در تضاد 8⃣4⃣ رساله اى در علم 9⃣4⃣ رساله اى در جعل 0⃣5⃣ تعليقات بر شرح قيصرى بر فصوص محيى الدين عربى 1⃣5⃣ تعليقات بر قبله ملا مظفر 2⃣5⃣ ماخذ و مصادر نهج البلاغة و استدراكات بر آن 3⃣5⃣ تعليقات بر شرح علامه حلى بر تجريد كلامى خواجه طوسى قدس سر هما 4⃣5⃣ رساله اى به نام([ مفاتيح المخازن]( كه در حقيقت تكمله مقدمات دوازده گانه علامه قيصرى بر شرح فصوص شيخ اكبر است. 5⃣5⃣ شرح فصوص محيى الدين به فارسى يك دوره كامل آن 6⃣5⃣ رساله انه الحق 7⃣5⃣ نهج الولايه 8⃣5⃣ وحدت از ديدگاه عارف و حكيم 9⃣5⃣ سى فصل در معرفت وقت و قبله 0⃣6⃣ شرح باب توحيد حديقه سنائى غزنوى و شرح ابياتى از غزليات خواجه حافظ و حواشى بر شرح نيشابورى بر مجسطى ⏪و رسائل و جزوات و تعليقات ديگر كه حاجت به ذكر آنها نيست چنانكه حاجت به ذكر آنچه هم گفته ايم، نبود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! عارف را با عرفان چه كار! عاشق، معشوق بیند نه این و آن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥀 در میان مجموعه‌ مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا می‌شوند که با افکارِ ▪️پلید ▪️و متحجر ▪️و عقب‌مانده ▪️و خرافی خود تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. ✖️این‌ها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ هند گرفته تا آفریقا، علیه این‌ها قیام کردند، اگر این‌ها جرأت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند. ⚫️ چه فکر باطلی، چه روحیه‌ی پلیدی، چه انسان‌های بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که این‌ها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه این‌ها اعتراض کرد. از شرق جغرافیای اسلام -از هند- تا غرب جغرافیای اسلام، علیه این‌ها بسیج شدند. این‌ها به عنوان اینکه این کار‌ها پرستش است، این اقدام‌های خبیث را می‌کنند! ❗️رفتن سر قبر یک انسانی و طلب رحمت کردن برای او از خدای متعال و طلب رحمت کردن برای خود، در آن فضای معنوی و روحانی، شرک است؟ شرک این است که انسان بشود ابزار دست سیاست‌های اینتلیجنس انگلیس و سی. آی.‌ای آمریکا و با این اعمال، دل مسلمانان را غمدار کند، آزرده کند. ✖️ این‌ها اطاعت و عبودیت و خاکساری در مقابل طواغیت زنده را شرک نمی‌دانند، احترام به بزرگان را شرک میدانند! 🏴خود این، یک مصیبتی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ قسمت سوم: دختر حرث بن عبدالمطلب 🔹نمونه ديگر دختر حرث بن عبدالمطلب بن هاشم است كه معاصر معاويه بود و همانند ساير اصحاب علی ـ سلام اللَّه عليه ـ از مكتب والای علوی حمايت و دفاع می‌كرد. 🔘 روزی معاويه با عمروعاص و مروان نشسته بود، اين بانو در حالی كه سن زيادی را گذرانده بود وارد شد. معاويه از او سؤال كرد: شما در چه شرايطی به سر می‌بريد؟ گفت: ما با هيئت حاكمه‌ای روبرو هستيم كه كفران نعمت كرده است و نسبت به ما بدرفتاری می‌كند. امّا: «كلمتنا هي العليا و نبيّنا ـ عليه آلاف التحية و الثناء ـ هو المنصور فولّيتم علينا من بعده و تحتجّون بقرابتكم من رسول اللَّه و نحن أقرب اليه منكم و كنّا فيكم بمنزلة بني اسرائيل في آل فرعون و علي بن أبي طالب ـ عليه الصلوة و السّلام ـ كان من نبيّنا بمنزلة هارون من موسي و غايتنا الجنّة و غايتكم النّار» اين سخنان را در كمال فصاحت و بلاغت در دربار معاويه انشاء كرد. درباره اين بانو گفته اند كسی بود كه: «اذا خطبت أعجزت و اذا تكلمت أوجزت» 📚 منبع: درّالمنثور في طبقات ربات الخدور، ص25. اگر خطابه‌ای ايراد می‌كرد، ديگران را به عجز وادار می‌نمود و اگر سخن می‌گفت، موجز و مختصر حرف می‌زد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرامیداشت هفته معلم ✨عن رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم: اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم. ✨ پيامبر صلی‌ الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم: خدايا! آموزگاران را بيامرز؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن. اساتید گرانقدر! حجج الاسلام ضیایی، ناییجی، یزدان‌پناه، عسکری سلیمانی، امینی نژاد، فلاح، رضاپور، عبدالله محمدی، سید احمد غفاری، علیرضا کرمانی، اسماعیلی، شاکری، باقریان، خاتمی، سوری، درگاهی، سعیدی حسینی، منصوری، اسدالله زاده، کریمی و سرکار خانم‌ها علا امجدی، سلگی، شریف، صادقی، حسینی پناه، لک، میرزایی، نصراللهی، مدملی، قندی، رایگانی، افراخته، قنبری، حاج‌محمدی، ذوالقرنیان از شما که در مقاطع مختلف تحصیلی، بدون کمترین چشم داشت، مدرسه باقرین علیهماالسلام را از کمالات خود بهره‌مند نمودید، سپاس گزاریم و از خداوند متعال توفیقات روزافزونتان را خواستار. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و پنجم🔰 مقصد سوم: در آداب قلبیه مکان مصلّی فصل دوم:《در بعضی آداب اباحه مکان》 🔶سالک الی الله چون مراتب مکان را به حسب مقامات و نشئات وجودیّه خود فهمید، در آداب قلبیّه اباحه آنها باید بکوشد ⬅️ تا نماز او از تصرّفات غاصبانه ابلیس پلید خارج شود. پس در مرتبه اول: 🔸به آداب صوریّه عبودیت و بندگی قیام کند؛ 🔸و وفا به عهود سابقه عالم ذر و یوم المیثاق بنماید؛ 🔸و دست تصرّف ابلیس را از ملک طبیعت خود دور کند؛ ✅ تا با صاحب بیت، مراوده و محابّه پیدا نماید و تصرّفات در عالم طبیعت غاصبانه نباشد. (در مرتبه دوم) عکوفِ قوای ملکوتیّه در مسجد بدن وقتی مباح و عادلانه است که آن قوا از جنود رحمانی باشد و الّا جنود ابلیس را حقّ تصرّف در مملکت بدن انسانی که ملک حق تعالی است نمی باشد. 🔸و چون دست تصرّف شیطان را از مملکت قلب که منزلگاه خاص حق است کوتاه نمود؛ 🔸و قلب خود را خالص برای تجلّیات حق نمود؛ 🔸و غیر حق را که ابلیس راه است در آن راه نداد؛ ✅مساجد ظاهره و باطنه و امکنه ی ملکیّه و ملکوتیّه، مباح برای او گردد و صلوة او صلوة اهل معرفت گردد. 📚آداب الصلوه|صفحه ۱۱۹و۱۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 بسته فرهنگی جدید به اطلاع سروران گرامی می‌رساند با توجه به ورود جامعه به مرحله انتخاب آگاهانه ححاب، ان شاء الله از این هفته به فلسفه حجاب در قرآن کریم خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که این مباحث، برگرفته از سلسله درس گفتارهای حضرت استاد یزدان‌پناه در رمضان المبارک ۱۴۴۴ است. حضرت استاد پس از بررسی آیات قرآن کریم به بیان حکمت‌های حجاب پرداختند. ان شاء الله محتوای ارائه شده برای همه مخاطبان مفید و کاربردی باشد. ____________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه حجاب ▪️ قسمت اول: سوره نور/ آیه ۳۰ اولین آیه‌ای که در مساله حجاب بررسی می‌شود آیه ۳۰ سوره مبارکه نور است. پس از بیان و ترجمه آیه به شرح آن خواهیم پرداخت. ✨آیه ۳۰ سوره نور: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنْ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (۳۰) به مردان مؤمن بگو ديدگان خويش را از نگاه به زنان اجنبى باز گيرند و فرج‌هاى خويش را نگهدارند اين براى ايشان پاكيزه‌تر است كه خدا به كارهايى كه مى‌كنيد آگاه است. 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح آیه در این آیه دو دستور به مردان داده شده است: ▪️ غض بصر ▪️ستر عورت 🔍 توضیحات مقدماتی: 1⃣ ابتدا غض بصر را توضیح می‌دهیم. قل للمومنین ⬅️ اول به آقایان دستور داده می‌شود. ❓مومنین باید چه کار کنند؟ ⚠️ یغضوا من ابصارهم؛ غض بصر کنند. 🔺 معنای غض بصر چیست؟ 🔸غض در لغت ⬅️ به معنای فروکاستن/ کم کردن/ کوتاه کردن است. 🔸غض در اصطلاح هم ⬅️ به معنای کم کردن و فروکاستن از نگاه است و اصل نگاه را برنمی‌دارد. ❓ حرف «مِن» در اینجا چه معنایی دارد؟ من برای توضیح وجه غض و نوع فروکاستن آمده است و می‌گوید کاستن در دیدن مورد نظر است. پس معنای یغضوا من ابصارهم یعنی نگاه کامل نکنند، چشم ندوزند و نگاهشان را پایین بیاورند. اما معنی کلی آیه ۳۰ سوره نور🔽 مرد نامحرم در برخورد با زن نامحرم باید حریم نگه دارد. ❓ حفظ حریم برای چه؟ 🔺برای سلامت روابط 2⃣ دستور دوم این آیه: یحفظوا فروجهم ⬅️ حفظ عورت حفظ عورت در اینجا به معنای پوشاندن است. ❓چرا باید آقایان غض بصر و ستر عورت داشته باشند؟ آیه می‌فرماید: ذلک ازکی لکم؛ این دو دستور برای پاکیزه تر شدن شما است. در قسمت بعد به چرایی پاکیزه تر بودن می‌پردازیم. 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab