🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت اول
🔹وهم و برداشت بعضی ها این است:
هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛
☑️ مثلاً انسان غذا را میخورد چقدر کیف میکنیم؟
بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت میکنیم.
✅به این لذّت حسّی میگویند.
❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است.
بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد.
لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم.
✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند.
بعضیها برداشت میکنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف میکند همین لذّات حسی است؛
❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛
ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛
و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد!
◀️لذّت های خیالی
◀️لذّت های وهمی
⬅️و چیزهای دیگر هم داریم
ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد.
❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد.
⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذتهای بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذتهای حسی میگذرد.
برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند!
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 گزارش تصویری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
🎙 با سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری
این جلسه دوشنبه ۲۹ آبان در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار شد.
#حضرت_زینب سلام الله علیها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍موضوع سخنرانی مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها:
حضرت زینب سلام الله علیها و تقابل رویکرد انفعالی با آزادسازی ظرفیتهای نهفته
#حضرت_زینب سلام الله علیها
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت دهم
🌱آفريدگارا!
مرا به سجده هاى طولانى مدد فرما و شب زنده داريم ده كه نواى سحر دلسوختگان از نغمه هاى مرغان بهشتى گيراتر است!
🔸فروغ فروغى بسطامى در فزون باد كه گوهر غزلى پر فروغ آورده است:
🌱مردان خدا پرده پندار دريدند
🌱يعنى همه جا غير خدا هيچ نديدند
🌱هر دست كه دادند از آن دست گرفتند
🌱هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند
🌱يك طائفه را بهر مكافات سرشتند
🌱يك سلسله را بهر ملاقات گزيدند
🌱يك فرقه به عشرت در كاشانه گشادند
🌱يك زمره به حسرت سرانگشت گزيدند
🌱جمعى به در پير خرابات خرابند
🌱قومى به بر شيخ مناجات مريدند
🌱يك جمع نكوشيده رسيدند به مقصد
🌱يك قوم دويدند و به مقصد نرسيدند
🌱فرياد كه در رهگذر آدم خاكى
🌱بس دانه فشاندند و بسى دام كشيدند
🌱همت طلب از باطن پيران سحر خيز
🌱زيرا كه يكى را ز دو عالم طلبيدند
🌱زنهار مزن دست به دامان گروهى
🌱كز حق ببريدند و به باطل گرويدند
🌱چون خلق درآيند به بازار حقيقت
🌱ترسم نفروشند متاعى كه خريدند
🌱كوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است
🌱كاين جامه به اندازه هركس نبريدند
🌱مرغان نظر باز سبك سير فروغى
🌱از دامگه خاك بر افلاك پريدند
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است.
امام صادق علیهالسلام میفرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا.
نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را میزد و از این نور دوازده امام پدید آمدند.
مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا میکند و کل عالم را فرا میگیرد.
اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است.
همه آنچه در عالم میبینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند.
در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است.
حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است.
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🖋 فرعٌ فِقهيٌّ و اصلٌ عِرفانيٌّ
🔶 در بعضی از روایات غیر معتبره وارد شده است که پس از شهادت به رسالت در اذان بگویند:"أشهدُ أنّ عليّاً وليّ الله مَرَّتين"
و در بعضي روايات است كه:"أشهدُ أنّ عليّاً أميرَالمؤمنين حقّاً مَرَّتين".
و در بعضی دیگر است:" مُحمّدٌ و آلُ محمّدٍ خيرُ البَريّةِ" .
1⃣ شیخ صدوق (ره) این روایات را از موضوعات مفوّضه قرار دادند و تکذیب آن ها کردند و مشهور بین علما عدم اعتماد به این روایات است.
2⃣ بعضی از محدّثین آن را جزء مستحبی قرار دادند به واسطه تسامح در ادلّه سُنَن؛ این قول بعید از صواب نیست.
✅ گرچه به قصدِ قربتِ مطلقه گفتن، اولی و احوط است. زیرا پس از شهادت به رسالت، مستحب است شهادت به ولایت و امارت مؤمنین.
🔶 چنانچه در حدیث احتجاج وارد است که قاسم بن معاویه گفت که به حضرت صادق عرض کردم که اهل سنّت حدیثی در معراج نقل کنند که چون رسول خدا را به معراج بردند دید بر عرش ،لا إله إلا الله أبوبكر الصدّيق.
❌ فرمود: سُبحانَ الله تغيير دادند هر چیز را حتی این را. گفت: آری.
🔻(امام) فرمود:خدای عزّوجلّ چون خلق فرمود عرش را نوشت بر آن" لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله عَلیٌّ أميرُالمؤمنين".
پس ذکر فرمود کتابت این کلمات را بر آب و کرسی و لوح و جبهه إسرافيل و دو جناح جبرئیل و اکناف آسمان ها و سر کوه ها و بر شمس و قمر.🔺
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
ادامه در پست بعدی👇👇👇
🔆 (امام صادق علیه السلام) فرمود وقتی یکی از شما گفت :لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله، بگوید: عَلیٌّ أميرُالمؤمنين.
✳️بالجمله اين ذکر شریف، مطلقاً پس از شهادت به رسالت مستحب است؛
و در فصول اذان بالخصوص، بعید نیست که مستحب باشد؛
🔷 گرچه به واسطه تکذیب علماء اعلام این روایات را احتياط اقتضا کند که به قصد قربت مطلقه گویند نه خصوصیّت در اذان.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٢ و١٥٣
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
▪️ قسمت اول
▫️اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند؛ یعنی
✔️الگوی زهرایی
✔️الگوی زینبی
✔️زنان بزرگ
✔️زنان با عظمت
✔️زنانی که میتوانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند
🔚 آن وقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است.
#رهبر_معظم_انقلاب
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab