eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
79 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت دوم 🔹 "اسئلک بما نطقَ فیهِم مِن مَشیّتِک" آنچه که در مورد ولاة امرت مقرّر کردی، برای من هم قرار بده؛ ❓ولاة أمر چگونه هستند؟ 🔅 "فجعلتَهُم مَعادنَ لِکَلِماتکَ" ☑️ تمامِ کلمات را جمع کنی، بالا ببری، می‌شود معدن کلمات. ❓آن معدن کلمات کجاست؟ در عالمِ اسماء. یعنی این ولاة امر، آن عالم اسماء را در خود پیاده کردند؛ بالاتر از عقل اوّل و روح أعظم، صُقع ربوبی است و تشعشعات اسمائی، معدنِ کلمات است. 🔅 "و أرکانَ لتوحیدک و ایاتِک و مقاماتک" ولاة امر را ارکانِ آیات و ارکان مقاماتت قرار دادی؛ ☑️ارکان مقامات یعنی ارکان اسماء. ❓مقامات حق چیست؟ همان اسماء حق، که در ادامه آمده که اسماء حق همه جا را پر کرده است و هیچ جا خالی از اسماء نیست. ❓ارکان، بنیاد، پایه، اصلِ همۀ اسماء همین اولیای الهی هستند. ❓اولیای الهی کجا هستند؟ به صقع ربوبی رسیده اند. ☑️چون به فنا رسیده اند. "در خانه به کدخدای مانَد همه چیز"، همه چیزش شبیهِ صاحبِ خانه بشود یعنی⬅️ خدا دارای اسماء حسناست، این ها هم شدند معدن کلمات؛ ❓مقامات حق چیست؟ "الّتی لا تعطیلَ لها فی کلّ مکانٍ" هیچ جایی از این ارکان، از این مقامات و اسماء خالی نیست. در دعای کمیل می گوییم: "باسمائک الّتی ملأت أرکانَ کلَّ شیء"، مَلأت یعنی همه را پر کرده است. تمامِ این مقامات و ارکانِ این مقامات، همین اولیای الهی، وُلاة امر و حجج الهی هستند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت سوم 🔹 "یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: چون به فنا رسیدند. از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد یزدان پناه 🔹 موضوع: قرب وریدی حضرت حق 🕌 سخنرانی استاد در جمع هیأت زوار الزهراء سلام الله علیها https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️ قسمت هفتم: ایده‌آلیسم ارزش شناختی، نتیجه سوم سوبژکتیویسم 🔸 معنای ایده‌آلیسم ایده‌آلیسم، یعنی وقتی گفتید اندیشه من، محور قرار می‌گیرد، تمام واقعیت اشیاء، تابع من است و به طریق اولی، ارزش‌ها هم تابع من است. ❗️ این بشر است که تعیین ارزش می‌کند. 🔹 آثار ایده‌آلیسم در جوان‌ها و نوجوان‌ها 🔻 و آثار این امر را در نگاه جوان‌ها و نوجوان‌هایمان، در اثر انس با فضای مجازی، می‌بینیم که تا در موضوعی مخالفتی با آنها می‌کنیم، می‌گویند اگر از نظر شما غلط است، از نظر ما درست است. ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟤 شما می‌بینید برخی بازی‌ها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال می‌برد. ⁉️ و این معنا اشباع می‌شود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزش‌های اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر می‌افتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟! ❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟! ❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمت‌های زیادی نباشد اما بنیان‌های فلسفه اخلاق ما را به چالش می‌کشد! ✖️ لذا می‌بینیم که ارزش‌های اخلاقی کاملاً تابع ذهن می‌شود. ❌ وقتی تصور می‌شود که واقعیت اخلاقی صرف‌نظر از فهم من وجود ندارد، حتما به نسبیت اخلاقی منتهی می‌شود. هنگامی‌که ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی می‌گوید من صداقت را دوست دارم و دیگری می‌گوید دوست ندارم. 🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزش‌های اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است. ❗️اما کسی می‌گوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرف‌نظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم می‌توان تصور نمود. ✅ این‌ها، پایه‌های سبک زندگی غربی است. ✖️ نسبیت اخلاقی، ارزش‌شناختی‌های گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی می‌کنند، بدون آنکه از مبانی‌اش اطلاع داشته باشند. 🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر می‌شنوید که: قضاوت نکن! زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزه‌هایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت می‌کنم، آیا باز هم کار بدی است؟ ⬅️ این، همان نسبی‌گرایی اخلاقی است که می‌گوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند. 🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی می‌کنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی می‌دهیم و می‌گوییم تعصب! ______________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند. ✅ یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست.⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند. ✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند. ✅ ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فلسفه معنوی 🎙 استاد یزدان پناه 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند. این سه گانه عبارتست از: 1. فلسفه های معنوی 2. فلسفه های الحادی 3. فلسفه های خنثی 🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را از زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هشتم 🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری می‌دهد. ☑️مثلاً غذایی ☑️یک مالی که دوست دارد. و در این مسئله شتاب می‌کند ⬅️ در واقع خوشش می‌آیدکه این کار را بکند. ❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد. ❓چرا اینجوری کرد؟ ❓مگر غذا لذیذ نیست؟ ❓چرا دیگری را ترجیح داد؟ چون او یک لذّتی می‌برد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است. ❓کدام لذّت است؟ ✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست. ✅ به دیگری اکرامی می‌کند که او را از تنگنا در می‌آورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی می‌کند. ❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟ ⬅️ ما بعضی مواقع می‌بینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری می‌دهد؛ 🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛ دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند ولو اینکه خود نیاز دارند. این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید می‌گویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی. بوعلی هیچ اسمی نبُرد. ◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند. وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم. ❓این عذاب عقلی‌است؟ ❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟ با لذّت عقلی. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه دوست‌داران آن امام همام، تسلیت باد. 🏴قال الراهب: مفاتيح الجنة من ذهب أو فضة؟ 🏴قال الامام موسی الکاظم علیه السلام: مفتاح الجنة، لسان العبد «لا إله إلاّ اللّه» 🏴راهب از امام موسی کاظم علیه السلام پرسید: کلیدهای بهشت از طلا هستند یا نقره؟ 🏴امام فرمود: کلید بهشت، زبانِ «لا اله الا الله» گوی بنده است. 📚بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۰۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 «اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ.... اَللّـهُمَّ اِنّي قَصَدْتُكَ بِحاجَتي، وَاعْتَمَدْتُ عَلَيْكَ بِمَسْأَلَتي، وَتَوَجَّهْتُ اِلَيْكَ بِاَئِمَّتي وَسادَتي، اَللّـهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِم، وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ، وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ في زُمْرَتِهِمْ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ» اسعدالله ایامکم🌸
🔰 اساس رسالت 🌷ما ارسلناک الا رحمة للعالمین.🌷 🌴اساس رسالت بر رحمت است 🌴وجود خاتم رحمت است. 🌴شیوه‌ی خاتم نیز شیوه‌ی رحمتی است. 🌴هرچند رسالت، وظیفه پیامبر است ولی با دلسوزی برای دیگران همراه است. به عنوان مثال: وقتی اسیری را در بند از کنار پیامبر عبور می‌دادند، حضرت می‌خندد. اسیر می‌گوید من را در بند کردی و چون تشفی خاطر پیدا کردی، احساس رضایت می‌کنی؟ حضرت می‌فرماید نه، من از این می‌خندم که باید با غل و زنجیر شما را به بهشت ببرم. 🍃یعنی به هیچ عنوان در کاری که پیامبر انجام می‌دهد، تشفی خاطر مطرح نیست. پیامبر اکرم به این فکر نمی‌کند که چون با من می‌جنگد باید حسابش را برسم و اگر پیروز شد بگوید من بر دشمنم پیروز شدم. 🍃 بلکه تمام خوشحالی پیامبر این است که حتی از طریق غل و زنجیر هم که شده انسان‌ها را به راه راست هدایت کند و به سمت بهشت ببرد. ✔️روحیه‌ خاتمیت این است که تمام هدفش، هدایت بشریت باشد. ❗️در قرآن هیچ گاه تشفی خاطر به پیامبر خاتم نسبت داده نشده است. غیظ قلوب المومنین آمده است اما حضرت خاتم هیچ غیظی ندارد. 🕊انبیا می‌دانند که هر چه پیش آمده خیر و کمال است. به همین خاطر با خیال آسوده به مسئله نگاه می‌کنند. اساس دین و رسالت، باید هدایت و رحمت باشد. در نبی و رسول باید چنین رحمتی باشد. و ما هم به عنوان رهروان این راه و هم‌لباس رسول الله باید بنای برخورد با مردم را بر رحمت بگذاریم و تشفی خاطر را از دل بیرون کنیم. اگر منبر می‌رویم، مسائل شخصی‌ را مطرح نکنیم. حتی یک کلمه هم نباید از خطیب شنیده شود که خبر از تعفن باطنی او بدهد. هدف فقط باید هدایت مردم باشد حتی به بدی‌های مردم هم نباید کاری داشت. 🔸بسم الله الرحمن الرحیم که پیشانی قرآن است با رحمان و رحیم همراه است؛ یعنی قرآن خودش را با رحمان و رحیم معرفی می‌کند تا به انسان آرامش ببخشد. 🔸خداوند نیز خود را با رحمتی وسعت کل شیء، معرفی می‌نماید. 🌳حقیقت حضرت رسول برای ما قابل شناسایی نیست. فقط می‌دانیم حضرت علی که خود بی‌نظیر است، می‌گوید انا عبد من عبید محمد (ص)، غلامی از غلامان رسول الله هستم. 🌳اگر هیچی نبود و فقط همین یک تمجید از حضرت ختمی بود برای ما کافی بود. ما در مورد پیامبر چه باید بگوییم؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab