✴️بخش(۲):
🔰امتیازات کتاب"محجة العلماء":
امتیاز مهم کتاب طهرانی انتقاد از شیخ انصاری وعدول ازشیوه ایشان که شیوه معظم فقهای معاصر است می باشد که این امر به طلبه اجازه میده که در روش استنباط بتواند صاحب نظر باشد ومقلد شیوه استنباطی شیح اعظم نباشد.
این عدول ازشیوه شیخ از ابتکارات شیخ هادی طهرانی نمایان است.
از ابتکارات و دقت نظرهای شیخ هادی، ملاک جدیدی است که وی، برای ساختار بخش دوم اصول ارائه کرده است؛ وی، نخست، ملاک شیخ را در تقسیم این بخش که با توجه به حالات قطع، ظن و شک مکلف نسبت به حکم شرعیانجام میگرفت، نقد و رد میکند و آن گاه این سه بخش را با معیار پیشنهادی خود، به صورت زیر تبیین مینماید:
الف) علم فعلی تفصیلی به حکم شرعی: این، اصل در استنباط و کشف حکم شرعی و تنجیز آن، است؛
ب) علم اجمالی: این، در طول علم تفصیلی است و بحث اشتغال در آن مطرح میشود؛
ج) علم اقتضایی به حکم: به معنای علم به مقتضی با احتمال وجود مانع که بحث استصحاب حال عقل و استصحاب حال شرع در این جامطرح می شود.
یکی از دیدگاههای اساسی شیخ هادی، اعتقاد او به قاعده «مقتضی و مانع» است. از دیدگاه وی، باقی اصول عملیه و تمامی اصول لفظیه نیز به این قاعده باز میگردد؛ ازاین رو، قاعده مذکور، نزد وی قاعدهای شریف و اساسی است.
شیخ هادی، در ابتدای بحث استصحاب، تصریح میکند که اصل استصحاب مورد قبول متاخران (اخذ و تعویل به حالت سابقه) که از آن، به استصحاب حال شرع تعبیر میشود، تنها یکی از اصلهایی است که نام استصحاب برایش به کار برده میشود که از دیدگاه ایشان، نازلترین قسم آن نیز هست و هیچ یک از محققان اصولی شیعه و سنی، به آن قائل نشدهاند؛ جز تعداد معدودی از اصولیان عامه که چندان معتبر و مشهور نیستند؛ حتی محققان اهل سنتی که بهقیاس و استحسان باور دارند، استصحاب را در این معنا حجت نمیدانند.
سه اصل دیگری که اصطلاح استصحاب بر آنها اطلاق شده است عبارتند از: استصحاب حال عقلکه همان برائت اصلیه باشد؛ استصحاب به معنای عدم الدلیل دلیل العدم و استصحاب به معنای اعتماد بر اقتضاء در صورت شک در رافع؛ یعنی قاعده «مقتضی و مانع» که از آن، به استصحاب حکم نص، استصحاب عموم و استصحاب اطلاق تعبیر میشود. به هرحال از نظر شیخ هادی، تنها استصحاب به معنای «مقتضی و مانع»، بنیاد و اساس اصل مذکور است و تمامی اصول عملیه و لفظیه به آن باز میگردد.
از دیدگاه مؤلف، باب علم، برای کشف حکم شرعی، در همه زمانها مفتوح است؛ ازاین رو، ایشان، چندان تمایلی به اثبات حجیت و اعتبار ظنون خاص ندارد. ایشان، اجماع منقول،شهرت، خبر واحد و ظواهر کتاب را حجت نمیداند.
از نظر وی، احادیث کتب اربعه معلوم الصدور و مقطوع الحجة است و در این رای، وی، همانند یک اخباری میاندیشد.
در بحث مراتب حکم، ایشان، قائل به سه مرحله است:
الف) مرحلهای که در آن، حکم برای واقعه خاصی ثبوت یافته و جعل میشود؛
ب) مرحلهای که در آن، حکم، به شخص تعلق میگیرد؛
ج) مرحلهای که حکم شرعی بر مکلف منجز میشود.
اینها پاره ایی از ابداعات اصولی شیخ هادی طهرانی است وکتاب ایشان مملو از ابداعات کلیدی وحیاتی بسیاری است که طلبه را در بررسی کلام استاد مولف یعنی شیخ انصاری یاری می کند.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیتالله العظمی بشیر نجفی:
⭕️ از عنوان آزادی برای نابودی آزادی استفاده نکنید
◻️آیت الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف از دوگانگی رفتار فرانسه در دفاع از آزادی انتقاد کردند و نسبت به اهانت به پیامبر اکرم (ص) هشدار دادند.
متن بیانیه:
hawzahnews.com/news/926507
1_563013022.mp3
27.18M
🔹♦️🔹
✴️ مهارت های پژوهشی✴️
🔹🔶🔹
🔹مهارت انتخاب موضوع
🔸مهارت منبع شناسی فقه
🎙استاد ربانی بیرجندی(زید عزّه)
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#کتابخانه
#فقه
#شروح_مکاسب
#تازه_ها_ی_نشر
#اخبار_پژوهشی
🔸 کتاب المکاسب اثر علمی وزین حضرت استاد علامه آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) که به زبان عربی تالیف و منتشر شده است، به شرح کتاب المکاسب شیخ انصاری (رحمة الله علیه) می پردازد.
از ویژگی های بارز این کتاب می توان به تدوین منطقی مباحث، تحليل موضوع و محل نزاع، بيان آراء دانشمندان، بررسی اقوال و ادله آنها و ... اشاره نمود.
📒نام کتاب: «کتاب المکاسب الجزء الأول»
📕مؤلف: «آیت الله جوادی آملی»
📚خرید کتاب: b2n.ir/679394
#معرفی_کتاب
#کتاب_المکاسب
#جوادی_آملی
🌐 @a_javadiamoli_esra
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢 آیتالله خویی در اواخر عمر به جریان حدیثگرایی نزدیک شد/ وقتی میخواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت میشوند!/ اخباریگری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمههای اینچنینی به تراث شیعی نداشتهایم
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹 در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
🔹 ما امروز با جریان اخباریگری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرتها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباریگری معاصر است.
🔹 مرحوم آیتالله خوئی که مدرسهاش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را میپذیرد ولی در اواخر، آن را انکار میکند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیثگرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد میکند.
تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678
#اخباریگری
🌐@ijtihad
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#طلبه_یعنی…
.......آن نراقی چجور ملا شد و ما چجور؟!
واقعاً اين ها را بشناسيد خود شناخت رجال از غنائم است، نراقی آيتی است... .
فقه می نويسد مستند است! "مستند الشيعه في احكام الشريعه" اين نتيجه نراق كاشان است.
بعد همين آدم اخلاق می نويسد می شود معراج السعادة، اصلاً نظيرش را پيدا نمی كنید.🏼 .
همين آدم علوم غريبه می نويسد می شود "خزائن"، خزائن نراقی مرجع است برای كسانی كه دنبال علوم غريبه هستند...
.
پدرش جامع السعادة و پسر معراج السعاده را نوشتند. .
.
فقه می نويسد مستند الشيعه، اگر فقيه باشی می فهمی "عروة الوثقی" ريشه ها در مستند نراقی دارد.
آن وقت در نراق كاشان اين مرد بوده است... .
آن نراقی چه جور ملا شد و ما چه جور! نراقی پولی نداشت كه نفت بخرد به چراغ بريزد، می رفت تو مستراح با چراغ مستراح آن جا مطالعه می كرد!
بعد همچو كسی را، خدا با او چه كرد؟ شيخ و ما ادراک ما الشيخ؟! كجا شيخ انصاری را شناختی! آخوند، علامه دهر، تعبيرش درباره شيخ اين است:
تاج الفقهاء من الاولين الاخرين.
شيخ مدتها در كاشان زندگی می كرد. اتاق شيخ انصاری را من در كاشان دیدم.
رفتم مدرسه ای كه شيخ بوده، آن وقت پای درس نراقی می رفته و شاگرد نراقی بوده است.
🎙️💐 آیت الله العظمی وحید خراسانی
⬜#طلبگی #حکایت #اخلاق #رجال
@sireolama
@ayatollah_wahid
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸تکفیر در بین علمای شیعه، تهمت یا حقیقت؟!
🔻مقاله آیت الله احمد #عابدی:
🔹در این پژوهش نشان داده شده که تمام عالمان شیعه، اهل سنت را مسلمان می دانند و اگر بر غیر از ناصبیان و معاندان، اطلاق کفر کرده اند، مرادشان کفر در مقابل ایمان بوده است.
🔹مرحوم شرف الدین در کتاب اجوبة موسی جارالله، محمد علی حسن در کتاب صواعق السماء علی کتاب الفکرالتکفیری عند الشیعه حقیقة أم إفتراء و دیگر اندیشمندان پاسخ هایی به این اتهام ارائه کرده اند؛ ولی هنوز به صورت مستقل و روش مند به رفع اتهام از #علمای_شیعه اقدام نشده است.
🔹به گمان شافعی، راز #تکفیری بودن شیعه (پیش از دلالت روایات یا تقریرات علما)، در اصول آن نهفته است. به عقیده ایشان، شیعه امامت را در کنار توحید، نبوت و معاد، جزء اصول دین دانسته و حتی از نبوت نیز برایش بیشتر اهمیت قائل است و همین موضوع، شیعه را به #تکفیر سایر فرق کشانده است.
#مسیر_گمراهی
🌐 rasanews.ir/002noC
🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ_تصویری
#توصیه_ها
#هدایت_تحصیلی
💠 نصیحتی پدرانه به طلاب علوم دینی.
🔸 بیان شیوه صحیح درس خواندن.
🎙💐 آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی
🌐@ayatollah_wahid
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از امتداد ابراهیم
🔅«فقاهت، اولویت اول حوزه ها»
باید حوزهها عنایتشان به فقه و فقاهت از همه چیز بیشتر باشد!
اگر حوزههای فقاهت خدای نخواسته از بین برود یا سست بشود، رابطه ما بین فقها و ملت قطع میشود. «این حوزه فقاهت است که رابطه را محفوظ نگه داشته است.»
❗️اگر یک اشخاصی آمدند در حوزهها و پیشنهاد کردند که فقه لازم نیست مثلاً به این طول و تفصیل باشد و فلان، و بیاییم یک چیزهای دیگر را هم چه بکنیم، اینها اشتباه میکنند یا مأمورند.
📚 صحیفه امام: جلد ۱۳ صفحه ۱۳
@Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «نا» به چاپ دوم رسید
🔹 «نا» روایتی جامع از زندگی #شهید_صدر بهقلم مریم برادران است که در پاییز ١٣٩٩ روانۀ بازار کتاب شد و اکنون پس از دو هفته به چاپ دوم رسید.
🆔 @rasanewsagency
1_185961207
13.07M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴
🎙کربلایی حجت الاسلام سید محتسبی
💚اللهم عجل لولیک الفرج💚
#هیئت_مجازي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از سید محمدنبی موسوی فرد امام جمعه اهواز
📷 نماینده ولی فقیه در خوزستان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد
🔰 حجت الاسلام والمسلمین موسویفرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و هیئت همراهی از حوزه علمیه استان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند.
🔻 در ابتدای این دیدار گزارشی توسط حجت الاسلام و المسلمین موسویفرد از وضعیت حوزههای علمیه و نیازمندیها و انتظارات فضلاء و روحانیون این استان ارائه شد.
💠 همچنین آیت الله حسینی بوشهری نیز ضمن خیر مقدم و تبریک مناسبت های ماه ربیع الاول، توجه ویژه نسبت به ارتقا سطح علمی حوزه علمیه خوزستان و زیر ساختهای فرهنگی استان و پشتیبانیهای لازم در مورد مراکز علمی و تخصصی و عمرانی را از دغدغهها و اولویتهای شورای عالی حوزه برشمرد و در خصوص درخواستها قول پیگیری داد.
✅ @mousavifard_ir
🗓۲۷/ربیع الأول
سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی محسن حکیم(قدس سره).
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نکاتی شنیدنی از زندگی آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم (ره).
#سیره_العلما
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از کانال تخصصی "علم رجال"
تحلیل دیدگاه شیخ بهائی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متاخران، احسان سرخه ای.pdf
582.9K
📕 تحلیل دیدگاه شیخ بهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران
🖊احسان سرخه ای
🔖 چکیده مقاله:
علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمد بن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخ بهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است.
در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخ بهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت میکند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بیپاسخ مانده است.
از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نمودهاند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین آنها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، میتوان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به خودی خود اشکال و انحراف تلقی نمیشود، بلکه تفاوت در پیشزمینهها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است.
📚 فصلنامه علوم حدیث، دوره 23، شماره 87، بهار 1397، صفحه 115-142
#️⃣ #رجال #علامه_حلی #متأخران #شیخ_بهایی #اخباریان #احسان_سرخه_ای
🆔 @Rejal_science
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره جالب آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه الله از علامه طباطبایی رحمه الله.
#پیشنهاد_دانلود
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از .:. حجره فقاهت .:.
#حکایات_علماء
⭕️ سهم امام زمان علیهالسّلام را بخورم و کار نکنم؟!
✍🏻 حضرت آیتالله میرزا حسنعلی مروارید رضواناللهعلیه:
🔸در ایّامی با آقای حاج شیخ عباس قمّی مهمان باغ کسی بودیم. دیدیم که ایشان بعد از سلام و احوالپرسی و... شروع به نوشتن کرد!
- برخی گفتند: جناب شیخ! امروز، روز تفریح است. تألیف را کنار بگذارید.
🔹صاحب مفاتیحالجنان فرمود: روا نیست؛ سهم امام خوردن و تلف کردن عمر به تفریح!
- میزبان گفت: آقا، سهم امام نیست؛ این میوهها و غذاها مال شخصی است. امروز را مهمان سفره و باغ من هستید؛ استراحت کنید.
🔸ایشان فرمود: #نامردی_نیست؟! بعد عمری کار نکنم برای مولا؛ چون مهمان سفره دیگری بودهام؟! عمر از خدا بگیرم و برای حجّت او کار نکنم؟!
- هیچ وقت ترک نخواهم کرد، هیچ وقت و هیچ کجا، خدمت به امام زمانم را.
📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود میباشد.
📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت
🆔 @hojre_feghahat
🌷🌷روی عن ابی الحسن الثالث الامام الهادی_علیه السلام_:أنه قال:
العجب صارف عن طلب العلم داع الی الغمط°والجهل؛
📚بحار الانوار،ج۶۹،ص۱۹۹
#احادیث_طلاب
°الغمط:(الاستهانه و الاستحقار)
📙النهایه فی غریب الحدیث،ج۳،ص۳۷۸
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید عباس مدرسی یزدی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درگذشت.
آیت الله سید عباس مدرسی یزدی، از علما و مدرسین حوزه علمیه قم بود که در نجف اشرف به همراه والد بزرگوار خود آیت الله العظمی سید یحیی مدرسی با امام خمینی(ره) حشر و نشر داشته است.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
▪️به مناسبت درگذشت استاد سیدعباس مدرسی یزدی
⬅️ ده سالگی معمم شده و وارد حوزه علمیه نجف شد، ادبیات را مقداری نزد (مرحوم والد قدس سره) و مرحوم حجه الاسلام والمسلمین، سیدحسین مدرسی دایی مکرم خود گذراند. و لمعتین را نزد مرحوم حجه الاسلام والمسلمین حاج سیدمهدی مدرسی دایی و ابوالزوجه گرامیشان گذراند و مکاسب را نزد حضرت آیت الله حاج سیدمحمد باقر محلاتی باتمام رساند و نیز جلد اول کفایه را در خدمت حضرت آیت الله سیدمرتضی فیروزآبادی تلمذ نمود و جلد دوم کفایه را در درس حضرت آیت الله سید مرتضی خلخالی حضور پیدا کرد.
🔸درس خارج را نیز از محضر اساتید سیّد محسن حکیم، حاج سیّدابولقاسم خوئی،حاج سیّدمحمود شاهرودی و دیگر اساتید مطرح، بهره بردند.
👈🏻 او در جوانی از حضرات آیات همچون حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی اجازۀ اجتهاد مطلق داشت. او در نجف اشرف علاوه بر استفاده از علمای اعلام مشغول به تدریس سطوح متوسطه و عالیه و دروس خارج بود و از وقتی که از نجف اشرف به قم، مهاجرت کرد، اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول به عربی و فارسی داشت.
🌐@tahavol_howze
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#کتابخانه
#اصول
📖نماذج الأصول فی شرح مقالات الاصول.
✍🏻تالیف:آیت الله سید عباس مدرسی یزدی(رحمه الله).
📚۴جلد از ابتدای اصول تا مباحث مطلق مقید.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج1 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
15.08M
📙جلد اول
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج2 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
19.51M
📙جلد دوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج3 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
14.44M
📙جلد سوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج4 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
14.95M
📙جلد چهارم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi