بسم الله الرحمن الرحیم
این الرجبیون🥀
🌛 نماز اول ماه قمری 🌛
از امام جواد علیهالسلام روایت شده است:
هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی #سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریدهای.
و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ،
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
اللهم عجل لولیک الفرج
🥀💐☘💐🥀
گروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه
https://eitaa.com/madresyemahdeye
12.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
📚 نجاست بدن میت
#پرسش
❓️تماس بدن میّت قبل از غسل با وسایلی مانند پتو، تابوت و... ، آیا باعث نجس شدن آنها می شود؟
🎙حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور
#احکام_اموات
#مُردار
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم
🥀
#_اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🥀
🔹اللّهمّ إنّا نرغب إليك في دوله كريمه، تعزّ بها الاسلام و أهله، و تذلّ بها النّفاق و أهله، و تجعلنا فيها من الدّعاة إلی طاعتك، و القادة إلی سبيلك، و ترزقنا بها كرامه الدّنيا و الاخره،💙
🔹خدايا! ما از تو تمنا و اميد داريم كه دولت با كرامت (آن امام را به ظهور آوری) و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشی و نفاق و اهلش را به او خوار گردانی و ما را در آن دولت حقه از دعوت كنندگان به طاعتت و پيشوايان راه هدايتت قرار دهی، و به واسطه آن بزرگوار كرامت دنيا و آخرت را روزی ما فرمايی✅
منبع:مفاتیح الجنان/دعای افتتاح
🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
وصیتنامه شهید قاسم سلیمانی.mp3
26.92M
وصیتنامه صوتی شهید قاسم سلیمانی
گوینده: حمید قربانی🎧
به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
#وصیتنامه_شهید_سلیمانی
🔹کانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم🥀
مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی ازنگاه
مقام معظم رهبری امام خامنه ای🥀
مرحله اول، «انقلاب اسلامی» و مرحله دوم نیز «تشکیل نظام اسلامی» است. لذا انقلاب اسلامی، هم اکنون از این دو مرحله عبور کردهاست. ایشان مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامی» میدانند و انقلاب اسلامی هم اینک در این گام قرار دارد. لذا علاوه بر تشریح و تبین مرحله سوم، تکالیف مردم و مسئولین در این مرحله را نیز برشماری نموده اند.
معظم له، مراحل چهارم و پنجم را «تشکیل کشور اسلامی» و «شکیل دنیای اسلامی» ذکر نموده و برای رسیدن به آنها، وظایف و انتظاراتی که از مردم و کارگزاران نظام اسلامی میرود را ذکر فرموده اند.🥀
من سال گذشته عرض كردم: فرآيند تحقّق هدفهاى اسلامى، يك فرآيند طولانى و البته دشوارى است. به طور نسبى انسان به آن اهداف نزديك مىشود؛ اما تحقّق آنها، بسيار طولانى است. (21/9/80) بنده دو سه سال قبل در يكى از همين جلسات گفتم ما يك انقلاب اسلامى داشتيم، بعد نظام اسلامى تشكيل داديم، مرحله ى بعد تشكيل دولت اسلامى است، مرحله ى بعد تشكيل كشور اسلامى است، مرحله بعد تشكيل تمدن بين الملل اسلامى است.(8/6/83)🥀
🔹کانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
🖤🖤🖤🖤
مثل امواج خروشان که به ساحل برسند
وقت آن است که عشاق به منزل برسند
هادی راه تو هستی و یقیناً بی تو
ناگزیرند از آغاز به مشکل برسند
رهروان از تو و از جامعه تا بی خبرند
کی به درک قلم و قاف و مزمل برسند
واجب دین خدا بودی و ترکت کردند
در شتابند به انجام نوافل برسند
در جهان حاکم جبار فراوان دیدیم
که بعید است به پای متوکل برسند
سامرای تو مدینه ست مبادا یک روز
صحن های تو به ویرانی کامل برسند
با هم از غربت و داغ تو سخن می گویند
شاعرانی که به درک متقابل برسند
واژه ها کاش که از سوی تو الهام شوند
تا به این شاعر آشفته ی بیدل برسند🥀
"احمد علوی
سالروزشهادت امام علی النقی علیه السلام تسلیت وتعزیت باد
🖤🖤🖤🖤
🔹کانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم
#_قیام_قبل_از_ظهور_امام_مهدی_[عج]
حديثي از امام صادق(ع) شنيده شده كه فرموده است: «هر پرچمي كه قبل از قائم ما برافراشته شود، ضلالت و گمراهي است» منظور از اين حديث چيست؟ آيا اين حديث با ولايت و يا با هر نوع حكومت مخالفت ندارد؟ اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد.
متن حديث: آن چه در منابع روايي به دست آمد، حديث ذيل است «عَنْ ابي عبدالله كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[1]امام صادق ـ عليهالسّلام ـ فرمود: هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.
اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيامهاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيامهايي است كه در مسير خدا و اهلبيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است.
مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه ميگويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت»[2] هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر ميدارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عج) طاغوتي است نميتوان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ را هم شامل ميشود، چون قبل از قيام مهدي (عج) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميدهاي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيامهاي فراواني را داشتهايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليهالسّلام ـ و انسانهاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفتهاند كه به برخي از آنها اشاره ميشود كه اين روايات با روايت فوق معارض است.
1- قيام زيد بن علي: كه امام هشتم ـ عليهالسّلام ـ فرمود: زيد از علما آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد[3] و امام هفتم هم فرمود: كه عمويم زيد در راه رضايت آل محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ قيام كرد.[4] و روايات ديگر، كه كاملاً ائمه اطهار قيام زيد را و حتي پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ قيام او را پيشگويي نموده، و كاملاً تأييد فرمودند.[5]
2- قيام مختار بن ابي عبيدي ثقفي، كه امام زينالعابدين در تأييد قيام او فرمود: اگر بردهاي از زنگار براي ياري ما قيام كند بر همگان واجب است او را ياري رسانند.[6] از اين روايت استفاده ميشود كه نه تنها قيام در حمايت، و مسير اهلبيت ممنوع نيست، بلكه هر كس قيام كند بر ديگران واجب است او را ياري نمايند و هم چنين امام باقر ـ عليهالسّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را كشت و از ما اهلبيت خونخواهي و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشكلات بين ما به تقسيم مال پرداخت.[7] و فرمود: كه خدا رحمت كند مختار را كه تمام حق ما را ستاند[8]از گفتار امام باقر ـ عليهالسّلام ـ بخوبي تأييد و تمجيد تشكيل حكومت در مسير حمايت از اهلبيت استفاده ميشود.
3- قيام يماني و... كه در روايات بدان اشاره شده و تأييد شده است.[9]
استاد مطهري در اين زمينه ميفرمايد: «از نظر روايات اسلامي در مقدّمه قيام و ظهور امام يك سلسله قيامهاي ديگر از طرف اهل حق صورت ميگيرد، آن چه به نام قيام يماني قبل از ظهور بيان شده است، نمونهاي از اين سلسله قيامها است، اين جريان نيز ابتدا به ساكن و بدون زمينة قبلي رخ نميدهد. در برخي روايات اسلامي سخن از دولتي است از اهل حق كه تا قيام مهدي (عج) ادامه پيدا ميكند.[10]
و هم چنين دربارة انقلاب اسلامي، به رهبري امام خميني (ره) بشارتهايي داده شد، كه يكي از بزرگان معاصر ميگويد: «از نظر شيعيان، انقلاب ايران، به عنوان زمينهساز ظهور مطرح است. آنان كم و بيش ميدانند كه اين علائم ظهور است، در روايتهاي موجود عبارت «رجل من قم» مردي از قم قيام ميكند «و قوم من الشرق» و گروهي از مشرق دست به قيام ميزنند آمده است.[11]
نظر امام خميني (ره): امام (ره) توجيهات مختلفي از حديث نموده كه به برخي از آنها اشاره ميشود.
1- مراد روايتي است كه در مقابل روايت حضرت باشد نه روايتي كه دعوت به ايشان و ولايتشان ميكند[12] دليل اين توجيه ذيل روايت مذكور، و روايتي است كه قيد «راية ضلالة» پرچم گمراهي دارد
2- مراد اين است كه پرچمي به عنوان مهدويّت بلند كند.[13] چنان كه در طول تاريخ پرچمهاي زيادي به نام مهدي (عج) قيام كردند، ولي گذشت زمان آنها را رسوا نمود. در جاي ديگر ميفرمايد: اينهايي كه ميگويند كه هر عَلَمي بلند بشود، و هر حكومتي، خيال كردند كه هر حكومتي باشد، اين برخلاف فرج است،اينها نميفهمند چي دارند ميگويند... حكومت نبودن يعني اينكه همة مردم به جان هم بريزند و همديگر را بكشند...، اگر فرض ميكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار ميزديم، براي اينكه خلاف قرآن است.[14]
3- (ممكن است روايت) راجع به خبرهاي ظهور وليعصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد در زمان غيبت عَلَمهايي كه به عنوان امامت، قبل از قيام قائم برپا ميشود باطل است[15] يعني روايت مورد خاص را ميگويد، لذا اطلاق ندارد.[16]
4- احتمال ديگر آن كه از قبيل پيشگويي باشد از اين حكومتهايي كه در جهان تشكيل ميشود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفة خود عمل نميكنند، همينطور هم تاكنون بوده شما چه حكومتي در جهان بعد از حكومت علي بن ابيطالب ـ عليهالسّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغي و برخلاف حق نباشد.[17]
جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نميباشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادي داريم كه دستور به قيام براي خدا[18] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهي از منكر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنين روايات فراواني داريم كه دستور به امر به معروف و نهي از منكر،[19] قيام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتي كه در قرآن و روايات وجود دارد، نميتوانند مخصوص زمان خاصي باشد. امام خميني(ره) در اين زمينه ميفرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت طولاني (آيا) احكام اسلام بايد بر زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاري خواست بكند؟
(آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقتفرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودي بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟
[ولايت فقيه و ادله]
جواب سوّم اين است كه مسئله ولايت فقيه و تشكيل حكومت اسلامي. ادلة فراوان نقلي و عقلي همراه است كه هرگز روايت فوقالذكر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به يك دليل عقلي و يك دليل نقلي اشاره ميشود:
1- دليل عقلي، در اين جا جهت اختصار فقط[20] به يك دليل عقلي اشاره ميشود: «حيات اجتماعي بشر و نيز كمال فردي و معنوي او، از سويي نيازمند قانون الهي در ابعاد فردي و اجتماعي است كه مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسيان باشد، و از سوي ديگر نيازمند حكومت ديني و حاكمي عالم و عادل براي تحقق و اجراي قانون كامل، حيات انساني در بعد فردي و اجتماعياش بدون اين دو و يا با يكي از آن دو متحقق نميشود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعي، سبب هرج و مرج و فساد و تباهي جامعه ميشود كه هيچ انسان خردمندي به آن رضا نميدهد اين برهان كه دليل عقلي است هم شامل زمان انبياء ميشود كه نتيجهاش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم كه ضرورت امامت را نتيجه ميدهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش ضرورت ولايت فقيه است.»[21]
2- دليل نقلي: آيات و روايات فراواني بر مسئله ولايت فقيه دلالت دارند. كه فقط به يك روايت اشاره ميشود.[22] امام زمان (عج) در قسمتي از پاسخ به پرسش اسحاق مينويسد: «در پيشامدها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدايم.»[23]
نتيجه اين كه: اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد.
پی نوشت ها
[1] حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6.
[2] محمد بن يعقوب كليني، روضة كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456.
[3] وسائل الشيعه، همان، ج11، ص39، روايت 11.
[4] همان.
[5] مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوّم، 1403ق ـ 1983م، ج46، ص199.
[6] همان، ج45، ص365.
[7] همان، ج45، ص343.
[8] كشي، رجال كشي، ص125، ح199.
[9] بحارالانوار، همان، ج52، ص253.
[10] مطهري، مرتضي، قيام و انقلاب مهدي از ديدگاه فلسفة تاريخ، قم، انتشارات صدرا، ص67ـ68.
[11] مجله انتظار، سال اول، شماره 2، مصاحبة با استاد علي كوراني، ص 61. ر.ک: بحارالانوار، همان، ج52، ص243، و ج57، ص216، روايت 37.
[12] همان، ص81.
[13] همان، ص14. و صحيفة نور، ج20، ص196ـ197.
[14] مجله انتظار، همان، ص15. و صحيفة نور، ج20، ص198.
[15] مجله انتظار، همان، ص18.
16] ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238.
[17] مجلّه انتظار، همان، ص18.
[18] سبأ:46.
[19] حر عاملي، وسائلالشيعه، همان، ج11، ص395.
[20] ر.ك: واعظي، احمد، حكومت اسلامي، چاپ اوّل، 1380، ص172.
[21] جوادي آملي، عبدالله، ولايت فقيه، قم، نشر اسراء، 1378ش، ص151ـ152.
[22] ر.ك: حكومت اسلامي، همان، ص147ـ167. و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239.
[23] محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضي، ح9.
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم
#_دوران_فترت
«فترت» در اصل، به معنى سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب، نیز گفته مى شود.
و از آنجا که در فاصله میان موسی(علیه السلام) و مسیح(علیه السلام) پیامبران و رسولانى وجود داشتند، اما در میان حضرت مسیح و پیغمبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به این شکل نبود، قرآن این دوران را دوران «فترت رسل» نامیده است، و مى دانیم که میان دوران مسیح و بعثت پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال فاصله بود. به همین دلیل در قرآن از آن به عنوان دوران «فترت» یاد شده است.
در اینجا ممکن است گفته شود: طبق عقیده ما، جامعه انسانیت لحظه اى از نماینده خداو فرستادگان او خالى نخواهد شد، چگونه ممکن است چنین فترتى وجود داشته باشد؟
۱ - فاصله بعد از حضرت عیسی تا ظهور پیامبر اسلام
فاصله بعد از حضرت عيسي (علیه السلام) تا ظهور حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال بوده است. [۱]
قرآن مي فرمايد: «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ»؛ اي اهل كتاب رسول (با فترت و فاصلهاي از رسولان) به سوي شما آمد تا حقايق را براي شما بيان نمايد. [۲]
از اين آيه روشن مي شود فاصله اختصاص به فقدان حضرت عيسي (علیه السلام) ندارد، بلكه همزمان و بعد از حضرت "مسيح" پیامبران و رسولان ديگري بوده اند؛ به عنوان نمونه حضرت یحیی و زکریا معاصر حضرت عيسي (علیه السلام) بودند. "جرجیس" پيامبر به نقل "روضه الصفا" از شاگردان حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) بوده و در شهر "فلسطين" مقيم بوده است. [۳] اينها و شايد ده ها پيامبر ديگر، هاديان مردم بوده اند. بعضي مردم را به دين حضرت عيسي (علیه السلام) و برخي به آئين حضرت ابراهيم خلیل (علیه السلام) دعوت مي كردند.
البته از اين آيه روشن مي شود در مقطعي پيامبري بين مردم وجود نداشت. اما نبايد از ياد برد كه انبيا پس از خود اوصيا و جانشيناني را در بين مردم باقي مي گذاشتند كه حقيقت خالي نبودن زمين از حجت الهي در آن ها تجلي داشته باشد؛ امام علي(علیه السلام) در نهج البلاغه ميفرمايد: هرگز زمين از حجت الهي خالي نيست، خواه پنهان باشند و يا آشكار. [۴]
۲ - مفاد روایات فترت
از روايات متعدد هم اين حقيقت به دست مي آيد كه انبيا داراي اوصيا و جانشيناني پس از خود بوده اند، مثلا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: آقا و سيد پيامبران هستم. اوصياي من سيد و آقاي اوصياي پيامبران هستند. [۵] همچنين فرمود: بعد از من به تعداد نقبا و وزراي حضرت موسي (علیه السلام) دوازده نقيب و رهبر خواهد آمد. [۶]
۳ - اوصیای شرایع دیگر
بنابراين وصايت و خلافت، در همه پیامبران الهی بوده، يعني هر پيامبري براي بعد از خود وصي تعيين كرده است، البته احتمال دارد تعداد اوصياي پيامبري با اوصياي پيامبر ديگر فرق داشته باشد. اما در مقطع زماني بين حضرت عيسي (علیه السلام) و پيامبر (صلی الله علیه و آله) لااقل اوصياي حضرت مسيح در بين مردم حضور داشته اند كه يكي پس از ديگري در بين مردم به امامت رسيده، به انجام وظايف وصايت خويش مشغول بوده اند.
در متون اسلامي و کتاب مقدس مسیحیان آمده است كه رهبري مسيحيان پس از حضرت عيسي (علیه السلام) بر عهده وصي حضرت، "شمعون بن حمون" (معروف به پطرس) بود. او كه در رأس "حواريون" قرار داشت، مسئوليت هاي حضرت عيسي (علیه السلام) را بعد از او بر عهده گرفت. به نوشته انجیل "متی" حضرت عيسي (علی السلام) به او گفت: كليدهاي ملكوت آسمان را به تو ميسپارم. [۷]
۴ - اوصیای حضرت عیسی
البته در روايات اسلامي تاكيد شده: حضرت عيسي (علیه السلام) دوازده وصي داشت. [۸] كه اولين آنان "شمعون بن حمون" بود.
پس از وي نيز پيامبران بسياري براي ترويج دين حضرت عيسي (علیه السلام) از طرف خداوند متعال برانگيخته شدند كه مي توان به اين اسم ها اشاره كرد:
۱."مردخای" ۲. "نسطورس" بن ریشخا ۳. وعید بن نسطورس ۴. بخیر ابن وعید ۵. منذر بن شمعون ۶. سلمةبن منذر ۷. برز بن سلمة۸. ابیبن برزه ۹. نيز يكي از پيغمبراني كه مردم را به شريعت حضرت عيسي(علیه السلام) دعوت مي نمود، "خالد بن سنان" بود كه نسبش به حضرت اسماعيل (علیه السلام) "ذبيح" مي رسد. [۹]
۵ - پانویس
۱. ↑ مقدسی، البدء والتاریخ، ترجمه، شفیعی کدکنی، نشر آگه، ۱۳۷۴ش، تهران، ج ۱ ص ۲۳۸
۲. ↑ مائده/سوره ۵،،آیه ۱۹.
۳. ↑ میرخواند، روضة الصفا فی سیرة الانبیاء والملوک والخلفا، اساطیر، ۱۳۸۰ش، تهران، ج ۱ ص ۴۷۹.
۴. ↑ سید رضی، نهج البلاغه، ص ۴۹۷.
۵. ↑ مجلسی، بحارالأنوار، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، بیروت، ج ۸، ص ۲۲.
۶. ↑ مجلسی، بحارالأنوار،
دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، بیروت، ج ۸، ص ۲۲.
۷. ↑ انجیل متی فصل ۱۶.
۸. ↑ کلینی، اصول کافی، تحقیق، غفاری، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش، تهران، چاپ چهارم، ج ۱، ص ۵۳۲
۹. ↑ عمادزاه، قصص الانبياء، انتشارات اسلام، ۱۳۷۰ش، تهران، ج ۲، ص ۷۵۲ - ۷۵۵
🆔
https://eitaa.com/madresyemahdeye