eitaa logo
قرآن ومعارف مدرسه مهدیه
153 دنبال‌کننده
379 عکس
193 ویدیو
22 فایل
آموزش قرآن .عقائداسلامی،احکام، ادبیات عرب پنج شنبه هاازساعت ۵ عصرالی ۸ شب برادران دوشنبه هاازساعت ۱۲،۳۰ الی ۱۷خواهران مکان.تهران: میدان شوش خیابان فدائیان اسلام جنب مسجدمهدیه پ ۱۳۶۳
مشاهده در ایتا
دانلود
16] ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238. [17] مجلّه انتظار، همان، ص18. [18] سبأ:46. [19] حر عاملي، وسائل‌الشيعه، همان، ج11، ص395. [20] ر.ك: واعظي، احمد، حكومت اسلامي، چاپ اوّل، 1380، ص172. [21] جوادي آملي، عبدالله، ولايت فقيه، قم،‌ نشر اسراء، 1378ش، ص151ـ152. [22] ر.ك: حكومت اسلامي، همان، ص147ـ167. و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة‌ امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239. [23] محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضي، ح9. 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم «فترت» در اصل، به معنى سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب، نیز گفته مى شود. و از آنجا که در فاصله میان موسی(علیه السلام) و مسیح(علیه السلام) پیامبران و رسولانى وجود داشتند، اما در میان حضرت مسیح و پیغمبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به این شکل نبود، قرآن این دوران را دوران «فترت رسل» نامیده است، و مى دانیم که میان دوران مسیح و بعثت پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال فاصله بود. به همین دلیل در قرآن از آن به عنوان دوران «فترت» یاد شده است. در اینجا ممکن است گفته شود: طبق عقیده ما، جامعه انسانیت لحظه اى از نماینده خداو فرستادگان او خالى نخواهد شد، چگونه ممکن است چنین فترتى وجود داشته باشد؟ ۱ - فاصله بعد از حضرت عیسی تا ظهور پیامبر اسلام فاصله بعد از حضرت عيسي (علیه السلام) تا ظهور حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) حدود ششصد سال بوده است. [۱] قرآن مي‌ فرمايد: «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ»؛ اي اهل كتاب رسول (با فترت و فاصله‌اي از رسولان) به سوي شما آمد تا حقايق را براي شما بيان نمايد. [۲] از اين آيه روشن مي‌ شود فاصله اختصاص به فقدان حضرت عيسي (علیه السلام) ندارد، بلكه همزمان و بعد از حضرت "مسيح" پیامبران و رسولان ديگري بوده اند؛ به عنوان نمونه حضرت یحیی و زکریا معاصر حضرت عيسي (علیه السلام) بودند. "جرجیس" پيامبر به نقل "روضه الصفا" از شاگردان حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) بوده و در شهر "فلسطين" مقيم بوده است. [۳] اين‌ها و شايد ده‌ ها پيامبر ديگر، هاديان مردم بوده ‌اند. بعضي مردم را به دين حضرت عيسي (علیه السلام) و برخي به آئين حضرت ابراهيم خلیل (علیه السلام) دعوت مي ‌كردند. البته از اين آيه روشن مي شود در مقطعي پيامبري بين مردم وجود نداشت. اما نبايد از ياد برد كه انبيا پس از خود اوصيا و جانشيناني را در بين مردم باقي مي گذاشتند كه حقيقت خالي نبودن زمين از حجت الهي در آن ها تجلي داشته باشد؛ امام علي(علیه السلام) در نهج البلاغه مي‌فرمايد: هرگز زمين از حجت الهي خالي نيست، خواه پنهان باشند و يا آشكار. [۴] ۲ - مفاد روایات فترت از روايات متعدد هم اين حقيقت به دست مي آيد كه انبيا داراي اوصيا و جانشيناني پس از خود بوده اند، مثلا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: آقا و سيد پيامبران هستم. اوصياي من سيد و آقاي اوصياي پيامبران هستند. [۵] همچنين فرمود: بعد از من به تعداد نقبا و وزراي حضرت موسي (علیه السلام) دوازده نقيب و رهبر خواهد آمد. [۶] ۳ - اوصیای شرایع دیگر بنابراين وصايت و خلافت، در همه پیامبران الهی بوده، يعني هر پيامبري براي بعد از خود وصي تعيين كرده است، البته احتمال دارد تعداد اوصياي پيامبري با اوصياي پيامبر ديگر فرق داشته باشد. اما در مقطع زماني بين حضرت عيسي (علیه السلام) و پيامبر (صلی الله علیه و آله) لااقل اوصياي حضرت مسيح در بين مردم حضور داشته اند كه يكي پس از ديگري در بين مردم به امامت رسيده، به انجام وظايف وصايت خويش مشغول بوده اند. در متون اسلامي و کتاب مقدس مسیحیان آمده است كه رهبري مسيحيان پس از حضرت عيسي (علیه السلام) بر عهده وصي حضرت، "شمعون بن حمون" (معروف به پطرس) بود. او كه در رأس "حواريون" قرار داشت، مسئوليت هاي حضرت عيسي (علیه السلام) را بعد از او بر عهده گرفت. به نوشته انجیل "متی" حضرت عيسي (علی السلام) به او گفت: كليدهاي ملكوت آسمان را به تو مي‌سپارم. [۷] ۴ - اوصیای حضرت عیسی البته در روايات اسلامي تاكيد شده: حضرت عيسي (علیه السلام) دوازده وصي داشت. [۸] كه اولين آنان "شمعون بن حمون" بود. پس از وي نيز پيامبران بسياري براي ترويج دين حضرت عيسي (علیه السلام) از طرف خداوند متعال برانگيخته شدند كه مي توان به اين اسم ها اشاره كرد: ۱."مردخای" ۲. "نسطورس" بن ریشخا ۳. وعید بن نسطورس ۴. بخیر ابن وعید ۵. منذر بن شمعون ۶. سلمةبن منذر ۷. برز بن سلمة۸. ابیبن برزه ۹. نيز يكي از پيغمبراني كه مردم را به شريعت حضرت عيسي(علیه السلام) دعوت مي نمود، "خالد بن سنان" بود كه نسبش به حضرت اسماعيل (علیه السلام) "ذبيح" مي رسد. [۹] ۵ - پانویس ۱. ↑ مقدسی، البدء والتاریخ، ترجمه، شفیعی کدکنی، نشر آگه، ۱۳۷۴ش، تهران، ج ۱ ص ۲۳۸ ۲. ↑ مائده/سوره ۵،،آیه ۱۹.     ۳. ↑ میرخواند، روضة الصفا فی سیرة الانبیاء والملوک والخلفا، اساطیر، ۱۳۸۰ش، تهران، ج ۱ ص ۴۷۹. ۴. ↑ سید رضی، نهج البلاغه، ص ۴۹۷.     ۵. ↑ مجلسی، بحارالأنوار، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، بیروت، ج ۸، ص ۲۲.     ۶. ↑ مجلسی، بحارالأنوار،
دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، بیروت، ج ۸، ص ۲۲.     ۷. ↑ انجیل متی فصل ۱۶. ۸. ↑ کلینی، اصول کافی، تحقیق، غفاری، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش، تهران، چاپ چهارم، ج ۱، ص ۵۳۲     ۹. ↑ عمادزاه، قصص الانبياء، انتشارات اسلام، ۱۳۷۰ش، تهران، ج ۲، ص ۷۵۲ - ۷۵۵ 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
🥀🌷🌸🌸🌷🥀 بسم الله الرحمن الرحیم مراسم نیایش وشرح دعای مکارم الاخلاق سه شنبه ها همراه با یاد وپاسداشت سی وپنجمین سالگرد مرحوم استادشیخ حسین نیکوصفت(ره) ازساعت ⏰ ۱۹ باحضورخواهران وبرادران درمدرسه مهدیه برگزارمیگردد. 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🥀🌷🌸🌸🌷🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم مسائل مستحدثه مسائلی که در فقه اسلامی، حکم شرعی برای آنان وجود نداشته و یا مسائلی که حکم شرعی داشته‌اند؛ اما به خاطر تغییر شرایط جامعه، حکم شرعی جدید انتظار می‌رود. برخی از نمونه‌های مسائل مستحدثه عبارتند از: بانکداری، بیمه، پیوند اعضا، تغییر جنسیت، مرگ مغزی و تلقیح مصنوعی. فقیهان برای یافتن حکم شرعی این مسائل، به قوانین کلی موجود در منابع اسلامی مراجعه می‌کنند. به مسائلی که در فقه اسلامی حکم شرعی درباره آنان وجود نداشته است، مسائل مستحدثه می‌گویند.[۱] همچنین به مسائلی که در گذشته حکم شرعی درباره آنان وجود داشته است؛ اما با تغییر شرایط جامعه، حکم شرعی جدیدی انتظار می‌رود، مسائل مستحدثه می‌گویند.[۲] فقیهان برای یافتن حکم شرعی این قبیل مسائل، یک سلسله قوانین و اصول کلی در منابع فقه اسلامی (یعنی قرآن، روایات و عقل) را به کار می‌برند که برای هر عصر و زمانی پاسخگو هستند.[۳] مطهری، فیلسوف و فقیه اسلام پژوه، مسائل مستحدثه را مختص به فقه ندانسته و آن را در فلسفه اسلامی نیز جاری و ستون فقراتش می‌داند [۴] و بر این باور است که فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است و اطلاع و احاطه او بر موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی او در فتوایش تأثیر زیادی دارد و فقیهی که از نظامات و جریان طبیعی بی‌خبر باشد، به تکامل و پیشرفت زندگی ایمان نداشته باشد نمی‌تواند دستورهای عالی و مترقی دین حنیف را (که برای همین نظامات آمده و ضامن هدایت این جریان‌ها و تحولات و پیشرفت هاست) کاملاً به طور صحیح استنباط کند.[۵] مسائل مستحدثه در امور مختلفی وجود دارد. در بخش پزشکی می‌توان به مسائلی چون کالبدشکافی، مرگ مغزی، پیوند اعضا، باروری مصنوعی، تغییر جنسیت و شبیه‌سازی اشاره کرد. در امور عبادی می‌توان از حکم نماز و روزه در قطب، تزریق داروهای تقویتی به روزه‌دار و حکم رؤیت هلال با چشم مسلح یاد کرد. همچنین در اقتصاد مباحثی مانند تورم، بانکداری، بیمه و خریدوفروش بلیط‌های بخت‌آزمایی نیز از مسائل مستحدثه هستند.[۶] آثار متعددی از سوی فقها و محققان درباره مسائل مستحدثه به نگارش درآمده است از جمله: «المسائل المستحدثة» اثری به زبان عربی و قلم سیدمحمدصادق روحانی، قم، انتشارات دارالکتاب. در این کتاب مسائلی همچون تلقیح مصنوعی، سرقفلی، اوراق بهادار، سفته، ذبح صنعتی، کالبدشکافی، پیوند اعضا و حق تألیف مورد بررسی فقهی قرار گرفته‌اند.[۷] المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبیة، نوشته محمد قائنی، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع). این کتاب در دو جلد به مسائل پزشکی جدید مانند پیوند اعضا، باروری مصنوعی، شبیه‌سازی از منظر فقه پرداخته است. این کتاب با عنوان «پژوهشی در مسائل فقه پزشکی» توسط محمد علی قاسمی به فارسی ترجمه و توسط مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است. الفقه و مسائل الطبیة، به قلم محمدآصف محسنی قندهاری، مجموعه‌ای از احکام پزشکی و مباحث فقهی پزشکی به زبان عربی است که توسط بوستان کتاب قم در دو جلد چاپ شده است. «مسائل مستحدثه پزشکی» کتابی فارسی که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گردآوری و توسط بوستان کتاب قم منتشر شده است. این کتاب در دو جلد به مباحثی همچون تلقیح، کالبدشکافی، سقط جنین، پیوند اعضا و شبیه‌سازی پرداخته است. پانویس م.ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، ص۱۲. باقرزاده مشکی باف، «عناصر تعیین کننده در حل مسائل مستحدثه»، ص۵۰. م.ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، ص۱۲. مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۸۹ش، ج۵، ص۲۱. مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۸۹ش، ج۲۰، ص۱۸۲. «نشست علمی فقه و مسائل مستحدثه»، ص۱۷. روحانی، المسائل المستحدثة، ۱۴۱۴ق، ص۲۵۱-۲۵۴. منابع باقرزاده مشکی باف، محمدتقی، «عناصر تعیین کننده در حل مسائل مستحدثه»، مجله کاوشی نو در فقه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، شماره ۴۳، بهار ۱۳۸۴. روحانی، سیدمحمدصادق، المسائل المستحدثة، قم، دارالکتاب، چاپ چهارم، ۱۴۱۴ق. «نشست علمی فقه و مسائل مستحدثه»، در مجله پژوهه، قم، شماره ۹، آذر و دی ۱۳۸۳. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، نشر صدرا، ۱۳۸۹ش، بی جا. م، ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، در مجله درسهایی از مکتب اسلام، قم، مؤسسه تحقیقاتی و تعلیماتی امام صادق (ع)، شماره ۲، تیر ۱۳۶۶. ☘کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
makarem al-akhlaq 197- 1403-10-18.mp3
19.6M
✅ مبحث «شرح دعای مکارم الاخلاق»، توضیح عبارت «اللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلى أَحَدٍ مِن خَلقِكَ قَبلَهُ، وَ أَنتَ مُصَلٍّ عَلى أَحَدٍ بَعدَهُ» و گرامیداشت یاد و خاطره عالم عامل و دانشمند فقید مرحوم استاد شیخ حسین نیکوصفت(ره) در سی‌وششمین سالگرد ارتحال ایشان، به همراه نیایش و مناجات 🔹سخنران: استاد مرتضی مخملباف 🔹تاریخ سخنرانی: ۱۴٠۳/۱۰/۱۸ - مدرسه علوم دینیه مهدیه 📝 آیا خداوند بر کسی جز رسول اکرم(ص) نیز درود فرستاده است؟ / مخاطبین «یا ایّها الّذینَ آمَنوا» چه کسانی هستند؟ / مؤمنان درجاتی دارند و همه یکسان نیستند / صلوات خداوند بر گروهی از مؤمنان در آیات ۱۵۶ و ۱۵۷ سور بقره / آیا فقط فوت عزیزان مصداق مصیبت است؟ / در لحظه مواجهه با اتفاقات ناگوار، چه واکنشی نشان دهیم؟ / چه کنیم تا ان‌شاءالله مصیبت‌های وارده بر ما جبران شوند؟ / ارادت یک مسیحی به امام هادی(ع) / فرمایش زیبای امام هادی(ع) درباره خاصیت عجیب برخورداری از ولایت اهل‌بیت(ع) در مواجهه با خطرات و ناملایمات / تاکید مرحوم استاد نیکوصفت(ره) بر ضرورت فراگیری اعتقادات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
از سمت چپ: استاد شیخ محمد قائینی(استاد درس خارج در قم) ، استاد شیخ مرتضی قائینی(از علمای تهران) و استاد شیخ محمدحسین احمدی فقیه یزدی(استاد درس خارج در قم) ۱۳دی ۱۴۰۳ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله سیدمحمدعلی شیرازی - قم ◾کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه🔻 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎧 بشنوید | دفاع علامه طباطبایی از امام خمینی در ماجرای اهانت روزنامه اطلاعات که به قیام ۱۹ دی قم ختم شد 🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_688169901.mp3
17.76M
🎧 بشنوید| صوت سخنرانی آیت‌الله وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی 🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 نهج البلاغه خطبه ۵۶🔰 وَ لَقَدْ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله علیه وآله وسلم)نَقْتُلُ آبَاءَنا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إخْوَانَنا وَ أَعْمَامَنَا. مَا یَزِیدُنَا ذلِکَ إلاَّ إِیمَاناً وَ تَسْلِیماً، وَ مُضِیّاً عَلَى اللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلى مَضَضِ الاَْلَمِ وَ جِدّاً عَلَى جِهَادِ الْعَدُوِّ; وَ لَقَدْ کَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الاْخَرُ مِنْ عَدُوِّنا یَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَیْنِ، یَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أیُّهُمَا یَسْقِی صَاحِبَهُ کَأْسَ الْمَنُونِ، فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنَّا، فَلَمَّا رَأَى اللهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ، حَتَّى اسْتَقَرَّ الاِْسْلاَمُ مُلْقِیاً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ. وَ لَعَمْرِی لَوْ کُنَّا نَأْتِی مَا أَتَیْتُمْ، مَا قَامَ لِلدِّینِ عَمُودٌ وَ لاَ اخْضَرَّ لِلإِیمَانِ عُودٌ. وَأَیْمُ اللهِ لَتَحْتَلِبُنَّهَا دَماً، وَ لَتُتْبِعُنَّهَا نَدَماً ترجمه:🔰 ما در رکاب رسول خدا (مخلصانه مى جنگيديم و در راه پيشبرد اهداف آن حضرت گاه) پدران و فرزندان و برادرها و عموهاى خود را از پاى درمى آورديم (و اين کار نه تنها از ايمان و استقامت ما نمى کاست بلکه) بر ايمان و تسليم ما مى افزود و ما را در شاهراه حقّ و صبر و استقامت در برابر درد و رنجها و در طريق جهاد پيگير در مقابل دشمن، ثابت قدم مى ساخت، گاهى يکى از ما با فرد ديگرى از دشمن به صورت دو قهرمان با هم نبرد مى کردند; بگونه اى که هر يک مى خواست کار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به او بنوشاند (آرى) گاه ما بر دشمن پيروز مى شديم و گاه دشمن بر ما (ولى نه پيروزى مقطعى ما را مغرور مى کرد و نه آن شکست نوميدمان مى ساخت) و هنگامى که خداوند، صدق و اخلاص ما را ديد ذلّت و خوارى را بر دشمنان ما نازل کرد و پيروزى و نصرت را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام در همه جا استقرار يافت و در کشور پهناور خود جاى گرفت. به جانم سوگند! اگر ما (در مبارزه با دشمنان اسلام) همانند شما بوديم هرگز ستونى از دين بر پا نمى شد و شاخه اى از درخت ايمان سبز نمى گشت (و به ثمر نمى نشست) به خدا سوگند شما (با اين پراکندگى و نفاق و عدم اطاعت از رهبرى) سرانجام از شتر خلافت به جاى شير خون مى دوشيد و به زودى پشيمان مى شويد (اما در زمانى که پشيمانى سودى نخواهد داشت) 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مهم / عارف بی بدیل مرحوم آیت‌الله حق‌شناس(رحمه الله علیه): امام زمان(ارواحنا فداه) مرا عتاب کرد که چرا نشستی و ناهار خوردی در منزل کسی که بدی را می گفت؟! 🔹‌کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم آیت الله مصباح 👆🔰 جبهۀ انقلاب امروز مثل نان شب محتاج چنین سخنان ونصایحی حکیمانه می باشد، 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye