هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 220.mp3
10.73M
🔈برنامه 220، آیه 80 ـ 84
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: چرا خداوند در قرآن تنها #حکایت آن دسته از #انبیا و اقوامی را ذکر کرده که در منطقه #غرب_آسیا زندگی میکردهاند؟ آیا اقوام در مناطق دیگر، پیامبری نداشتند؟
👈پاسخ: از آیات قرآن بر میآید که همه اقوام، #پیامبر، #هدایتگر و #نذیر داشتهاند.
🔹پرسش: پس چرا حکایت ایشان نقل نشده است؟
👈پاسخ: مردم در زمان نزول قرآن از وجود #قارههای دیگر و اقوامی که در آنها زندگی میکردهاند، خبر نداشتند. اگر داستان اینان ذکر میشد، #انکار میکردند و #فتنه و بحثی غیر ضرور راه میافتاد و پیامبر صلی الله علیه و آله به جای کارهای مربوط به هدایت، میبایست وقت خود را برای #اقناع_مردم صرف میکرد. از این رو، در خود قرآن نیز تصریح شده که تنها حکایت برخی از انبیا بیان شده و حکایت بقیه، بیان نشده است.
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
M-A-Hejr 221.mp3
8.25M
🔈برنامه 221، آیه 85 ـ 86
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه، آیات 85 تا 86 سوره حجر، ترجمه میشوند و فهرست مسائلی که در این آیات بررسی خواهند شد، مطرح میگردد.
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
M-A-Hejr 222.mp3
9.4M
🔈برنامه 222، آیه 85 ـ 86
🌺چکیده این برنامه:
🔹در آیات متعدّدی از قرآن تصریح شده که #خلقت_آسمانها_و_زمین و آنچه میان این دو وجود دارد، «#به_حق» بوده است (تعبیر #ایجابی) یا «#باطل» و «#از_روی_بازی» نبوده است (تعبیر #سلبی).
🔹خصوصاً بر این تأکید شده که #خلقت_انسان، #بیهوده و #بیهدف نیست: «أ یحسب الإنسان أن یترک سدی».
🔹نقل شده که #امیر_المؤمنین علیه السلام هنگام #کشاورزی، این آیه را #زمزمه و #تکرار میکردند: «أ یحسب الإنسان أن یترک سدی».
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
M-A-Hejr 223.mp3
9.91M
🔈برنامه 223، آیه 85 ـ 86
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: اگر این جهان «#به_حق» آفریده شده، چرا #حوادث_ناگوار در آن بسیار است؟
👈پاسخ: این جهان بر اساس #علم_و_حکمت_پروردگار برای تحقق هدفی آفریده شده است و همه اجزای آن در تحقق این #هدف دخالت دارند، حتی اجزای تلخ و ناگوارِ آن. برای داوری دربارهی یک #مجموعه باید همه اجزای آن را در کنار هم و به عنوان یک «مجموعه» ببینیم؛ مثلاً وقتی درباره یک #خانه_مسکونی میخواهیم داوری کنیم، نباید تنها #فاضلاب آن را ملاک قرار دهیم! #وسعت_مکانیِ این جهان، میلیاردها سال نوری است و #وسعت_زمانیِ آن، میلیاردها سال در #گذشته و احتمالاً در #آینده است. اگر در گوشهای از این جهان، حادثهی تلخی مانند #زلزله، #سیل، #ظلم و جنایتی روی داد، نباید این مجموعه را #باطل بنامیم.
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
M-A-Hejr 224.mp3
9.44M
🔈برنامه 224، آیه 85 ـ 86
🌺چکیده این برنامه:
🔹در موارد متعدّدی، #قرآن کریم پس از آن که از #حق بودن یا #باطل نبودنِ #خلقت_آسمانها_و_زمین سخن میگوید، بحث «#معاد» را پیش میکشد.
🔹این بدان جهت است که وجود معاد، لازمهی حق بودنِ خلقت است. از یک سو، هر کسی که #کار_خوب یا #بدی کرده، باید جزایش را ببیند و این گونه نیست که #اهل_تقوا با #اهل_فجور یکسان باشند. از سوی دیگر، این #دنیا #ظرفیت_جزای_حقیقی را ندارد. پس باید جهان دیگری باشد که این #جزا در آن بتواند محقق شود.
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
M-A-Hejr 225.mp3
10.64M
🔈برنامه 225، آیه 85 ـ 86
🌺چکیده این برنامه:
🔹قرآن کریم بارها به «عفو» و «صفح» و «غفران» توصیه کرده است.
🔹این سه واژه، معناشان به هم نزدیک است؛ اما اندکی تفاوت دارند:
👈«عفو» آن است که از مجازات یک گناهکار صرف نظر کنیم.
👈«صفح» بالاتر از «عفو» و بدین معنا است که علاوه بر این، اصلا گناه او را نیز نادیده بگیریم. (کسی که عفو میکند، میتواند اظهار ناراحتی بکند؛ اما کسی که صفح میکند، حتی به روی خود نیز نمیآورد.)
👈«غفران» بالاتر از «صفح» و بدین معنا است که علاوه بر نادیده گرفتنِ گناه، آن را با نیکی جبران کنیم.
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir