هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زخمهای کهنهی کوچه دوباره باز شد
فصل تنهایی مولایم علی آغاز شد💔
📻 هفتمین شماره از فصل جدید رادیو تئودیو، به زودی...
همراهمون باشید🙂
#فاطمیه
#رادیو_تئودیو
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀✅ شبهه/پرسش:
❇️سگ که حیوان مفید و با وفایی است چرا اسلام نگهداری آن را در کنار خود و همدم شدن در خانه با سگ را منع کرده است؟*
✅ پاسخ:*
مهربانی با حیوانات به طور عام و سگ به طور خاص، بسیار در اسلام سفارش شده ولی آوردن سگ به درون خانه و زندگی، نامطلوب تلقی شده. نجاست سگ هم ربطی به بد یا پست بودن این حیوان ندارد و مسایل دیگری در این زمینه دخالت دارد همانطور که خون انسان نجس می باشد.
برخی از دلایل علمی این مطلب را در کلیپ بالا ببینید.
واقعا جای سگ درخانه نیست!
کلیپ بالا از مجله دانستنیها، تحقیقی ازخود غربی ها است که در باره نگهداری سگ بیان گردیده است.
✨✨✨مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی✨✨✨
🆔 @mahad313
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
نم.mp3
18.5M
●━━━━━━─────────────
⇆ ㅤ◁ㅤ ㅤ❚❚ㅤ ㅤ▷ㅤㅤ↻
📻 هفتمین قسمت #رادیو_تئودیو: بانوی بی نشان🖤
📌 مجریها: سمیرا رحیمی مقدم، الهه آرامی
🗣 گویندگان: فاطمه پور ابراهیم، مائده شریفی، زهرا حیدری، زهرا طاهری، مهدی صفاری، مصطفی رضایی
✍ نویسندگان: ریحانه حسینی، مصطفی کلارن
📽 تدوین و کاور: افسانه جوان
🎬 کارگردان: مهدیه اسماعیلی
🏷 تهیه شده در گروه رسانهای #انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
ماهاد
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
منابع گزاره های سمت راست تصویر به ترتیب از بالا به پایین:
۱. فَاطِمَهُ بَضْعَهٌمِنِّى ، فَمَنْ أَغْضَبَهَاأَغْضَبَنِى
صحیح بخاری جلد5 ص 29. بَابُ مَنَاقِبِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ
۲. فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی ومَن آذانی فَقَد آذَی الله
صحیح البخاری، ج ۳، کتاب الفضائل، باب مناقب فاطمه، ص ۱۳۷۴/ خصائص الإمام علی للنسائی، ص ۱۲۲/ الجامع الصغیر، ج ۲، ص ۶۵۳، ح ۵۸۵۸/ کنز العمال، ج ۳، ص ۹۳ ـ ۹۷/ منتخب بهامش المسند، ج ۵، ص ۹۶/ مصابیح السنه، ج ۴، ص ۱۸۵/ اسعاف الراغبین، ص ۱۸۸/ ذخائر العقبى ص ۳۷/ ینابیع الموده، ج ۲، ص ۵۲ ـ ۷۹.
۳. إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً
(احزاب-57)
منابع گزاره های سمت چپ تصویر به ترتیب از بالا به پایین:
۱. «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صل الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أبا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ.»
(صحیح البخاری، ج ۳، ص ۱۱۲۶)
۲. «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِى بَکْرٍ فِى ذَلِکَ فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّیَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِىِّ – صلى الله علیه وسلم – سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ، دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌ لَیْلاً، وَلَمْ یُؤْذِنْ بِهَا أبا بَکْرٍ وَصَلَّى عَلَیْهَا، وَکَانَ لِعَلِی مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَیَاةَ فَاطِمَةَ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتِ اسْتَنْکَرَ عَلِیٌ وُجُوهَ النَّاسِ، فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أَبِى بَکْرٍ وَمُبَایَعَتَهُ، وَلَمْ یَکُنْ یُبَایِعُ تِلْکَ الأَشْهُرَ.»
(صحیح البخاری، ج ۴، ص ۱۵۴۹ کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، الحدیث رقم ۳۹۹۸) – (صحیح مسلم , ج ۵ , ص ۱۵۴)
۳. «انطلق بنا الی فاطمة فانا قد اغضبناها فانطلقا جمیعا فاستاذنا علی فاطمة فلم تاذن لهما فاتیا علیا فکلماه فادخلهما علیها فلما قعد عندها حولت وجهها الی الحائط فسلما علیها فلم ترد (علیهماالسّلام) فتکلم ابوبکر فقال یا حبیبة رسول الله .....»
ابنقتیبة الدینوری، ابومحمد عبدالله بن مسلم الوفاة:۲۷۶ه. الامامة و السیاسة، ج۱، ص۱۷، دار النشر:دار الکتب العلمیة - بیروت - ۱۴۱۸ه - ۱۹۹۷م، تحقیق:خلیل المنصور.
۴. فقال (ابوبکر): «اجل انی لا آسی من الدنیا الا علی ثَلاثٍ فَعَلْتُهُنَّ وَدِدْتُ اَنِّی تَرَکْتُهُنَّ، وثلاث ترکتهن وددت انی فعلتهن، وثلاث وددت انی سالت عنهن رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، اما اللاتی وددت انی ترکتهن، فوددت انی لم اَکُنْ کَشَفْتُ بیتَ فاطِمَةَ عن شیء، وان کانوا قد اَغْلَقُوا علی الحرب....»
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص۶۱۹.
۵. مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً
صحيح مسلم، مسلم النيسابوري ، ج3 ، ص1478والسنن الكبري ، البيهقي ، ج8 ، ص156 و مجمع الزوائد، ج5 ، ص218 و مشكاة المصابيح، ج2 ، ص1088و سلسلةالأحاديث الصحيحة، ج2 ، ص715 .
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی فقه و حقوق با همکاری سایر انجمنهای علمی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکنند:
💥 دورهمی یلدایی🍉
♨️همراه با برنامههای شاد و مفرح شامل:
🎭 استندآپ
🎼 موسیقی سنتی
🎖 مسابقه
🍿 پذیرایی
👤 با حضور اساتید فقه و حقوق اسلامی
📖 حافظ خوانی و....
📅 زمان: دوشنبه، ۴ دی ۱۴۰۲
🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴
📍مکان: دانشکده الهیات، سالن شیخ طوسی
#انجمنعلمیفقهومبانیحقوقاسلامی
#انجمنعلمیادیانوعرفانتطبیقی
#انجمنعلمیتاریخوتمدنمللاسلامی
#انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث
#انجمنعلمیفلسفه
#انجمنعلمیمدرسیمعارفاسلامی
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#بسیجدانشجویی
🆔 @anjomanfeghh
🆔 @Ram_fum
🆔 @HcmnSSC
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @philofum
🆔 @maaref_fum
🆔 @mahad313
🆔 @bs_elahiat_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میانرشتهای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار میکنند:
📌 سلسله نشستهای #الهیات_کاربردی
💢 نشست سوم: الهیات زیارت
👤با حضور: دکتر جعفر مروارید
(عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد)
⏳زمان: چهارشنبه، ششم دی ۱۴۰۲
⏱️ ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۰۰
🏣 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنمدرسیمعارفاسلامی
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میانرشتهای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
📌#اطلاعیه
باتوجه به تعطیلی دانشگاه در روز چهارشنبه، ۶ دی ۱۴۰۲، نشست الهیات زیارت دکتر مروارید به زمان دیگر موکول شد.
تاریخ نشست متعاقبا اعلام خواهد شد.
💠چگونه حضرت ام البنین(س) به مقام شفاعت رسیدند و «باب الحوائج» شدند؟
◾️برشی معنا دار و راهنما از زیارت بانو ام البنین سلام الله علیها
وَ لَقَد أَعطَاکِ اللهُ مِن الکَرَامَات البَاهِرَات
همانا که خداوند به تو کراماتی باهره و عظیم عنایت نمود
۱- حَتَّى أَصبَحتِ بِطَاعَتکِ لله وَلِوَصیِّ الأَوصِیَاء
تا بواسطه اطاعت تو از خدا و امیرمومنان
۲- وَ حُبّک لِسَیِّدَة النِّسَاء الزَّهرَاءِ
و همچنین محبت و عشق تو به فاطمه زهرا
۳- وَ فِدَائکِ أَولادکِ الأَربَعَة لِسَیِّدِ الشُّهَدَاء
و نیز فداکردن چهار فرزندت در رکاب اباعبدالله الحسین
بَابَاً لِلحَوَائِج فاشفَعِی لِی عِندَ الله ...
(به واسطه این امور) شما «باب الحوائج» شده و مقام شفاعت پیدا کردید؛
پس سرّ اینکه حضرت ام البنین(س) به مقام شفاعت رسیدند و «باب الحوائج» شدند سه چیز است:
۱-اطاعت از خدا و امیرالمومنین(ع)
۲-محبت حضرت صدیقه(س)
۳-گذشتن از فرزندان در راه امام حسین (ع)
🏴 سالروز وفات حضرت امالبنین(سلام الله علیها) بانوی ادب و ایثار تسلیت باد.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میانرشتهای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار میکنند:
📌 سلسله نشستهای #الهیات_کاربردی
💢 نشست سوم: الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین
👤با حضور: دکتر محمدرضا قائمینیک
(عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
⏳زمان: دوشنبه، یازدهم دی ۱۴۰۲
⏱️ ساعت: ۱۲ الی ۱۴
🏣 مکان: سالن شهید عبدالکریمی دانشکده الهیات
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنمدرسیمعارفاسلامی
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
📸 گزارش تصویری سومین نشست #الهیات_کاربردی
📌 الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین
👤 با حضور: دکتر محمدرضا قائمینیک
⏳دوشنبه، ۱۱دی ۱۴۰۲
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنمدرسیمعارفاسلامی
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین.mp3
36.03M
🎙 فایل صوتی نشست " الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین"
با ارائه:
👤 دکتر محمدرضا قائمینیک (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی )
و نکات تکمیلی:
👤 : دکتر عباس جوارشکیان( عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی)
⏳ دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنمدرسیمعارفاسلامی
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 موجودات فضایی از نظر قرآن!
🔸 دو سوم از مطالعات صورتگرفته در حوزۀ اخترفیزیک، احتمال حیات هوشمند در کرات آسمانی رو تایید میکنه
🔸 اما اینچیزی که امروز اخترفیزیکدانها کشف کردند، در واقع مهر تایید بر حقیقتی است که قرآن در حدود ۱۴۰۰ سال پیش از آن پرده برداشته.
📚 تبیان
@mahad313
ماهاد
💫 انجمن علمی میانرشتهای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
متن نشست سوم الهیات کاربردی.pdf
924.7K
📌متن سومین نشست از سلسله نشستهای #الهیات_کاربردی
📝 الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنمدرسیمعارفاسلامی
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
1_1040365477.pdf
1.8M
🚨📗 فایلpdf
⭕️ عنوان کتاب: شبهات انتخابات
👈چرا رای بدهیم؟با این اوضاع مملکت چرا رای بدهیم؟
👈چرا نظام، خود را به رفراندوم نمیگذارد؟ و ...
📖پرسش و پاسخ حجت الاسلام راجی در جمع اساتید، دانشجویان، طلاب و نخبگان کشور
🗳 | انتخابات
✏️نویسنده: حجت الاسلام راجی
📄 تعداد صفحات : ۶۸
@mahad313
💫 هیئت دانشجویی محیا، انجمنهای علمی، سه شنبههای مهدوی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکنند:
💥 جشن #عطر_نرگس💛
(به مناسبت نیمه شعبان)
♨️ همراه با برنامههای متنوع:
🎙 سخنرانی
🎭 نمایش
🎖 مسابقه
🎁 هدیه
🎼 مولودی
🍰 پذیرایی
🗣 همخوانی سرود مهدوی
📚 تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی "شبهه انتخابات"
📅 زمان: سه شنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۲
🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴
📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات
#هیئتدانشجوییمحیا
#سهشنبههایمهدوی
#بسیجدانشجویی
#انجمنعلمیفقهومبانیحقوقاسلامی
#انجمنعلمیادیانوعرفانتطبیقی
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنعلمیتاریخوتمدنمللاسلامی
#انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث
#انجمنعلمیفلسفهوحکمتاسلامی
#دانشکدهالهیات
#دانشگاهفردوسیمشهد
🆔 @mahya_theo
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @bs_elahiat_fum
🆔 @anjomanfeghh
🆔 @Ram_fum
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @philofum
🆔 @mahad313
🆔 @hcmnssc
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
🆔 @Elahiatemashhad
🆔 @ferdowsieum
🎓 افتخار آفرینی انجمن علمی میانرشتهای #ماهاد در سیزدهمین جشنواره دانشگاهی #حرکت
🎖در پی فعالیتهای انجمن علمی میانرشته ای #ماهاد، این انجمن در سیزدهمین دوره جشنواره "حرکت" دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر در بخش انجمنهای میانرشتهای، در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شد.
💢 این موفقیت را به همه همراهان عزیز انجمن ماهاد تبریک عرض میکنیم و از اعضای شورای مرکزی انجمن و استاد مشاور محترم، دکتر علیرضا عابدی سرآسیا، کمال تشکر و قدردانی را داریم🙏🌱
#انجمن_علمی_میانرشتهای_ماهاد
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میان رشتهای ماهاد و سهشنبههای مهدوی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار میکنند:
🎞 غرب و مهدویت (بررسی فیلم و سریال، بازی، سایت و کتابهای تولید غرب در حوزه مهدویت)
👤با حضور: آقای مجید نجفی
(دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی)
⏳زمان: سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰
🏣 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#سهشنبههایمهدوی
#اللهمعجللولیکالفرج
🆔 @mahad313
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میان رشتهای ماهاد و سهشنبههای مهدوی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار میکنند:
📸 #گزارش_تصویری نشست «غرب و مهدویت»
⏳سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#سهشنبههایمهدوی
#اللهمعجللولیکالفرج
🆔 @mahad313
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
غرب و مهدویت.mp3
24.69M
🎙 فایل صوتی نشست "غرب و مهدویت"
(بررسی فیلم و سریال، بازی، سایت و کتابهای تولید غرب در حوزه مهدویت)
👤 آقای مجید نجفی (دانشجوی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی)
⏳ سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#سهشنبههایمهدوی
#اللهمعجللولیکالفرج
🆔 @mahad313
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمنهای علمی، سه شنبههای مهدوی، هیئت دانشجویی محیا و بسیج دانشجویی دانشکده برگزار میکند:
🌙اولین محفل قرآنی دانشگاهیان
✨ دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
✨با حضور چهره های قرآنی دانشگاه به همراه ضیافت افطاری
📿 جُنگ قرآنی
🗣 تواشیح
🎖مسابقه
🎁 تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی
❌علاقه مندان به شرکت در ضیافت افطاری، حداکثر تا #شنبه_ظهر مشخصات خود را به آیدی زیر در پیام رسان ایتا ارسال کنند👇
🆔 @Theofum
📅 زمان: یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
🕛 ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات
#انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنعلمیادیانوعرفانتطبیقی
#انجمنعلمیفقهوحقوقاسلامی
#انجمنعلمیفلسفهوحکمتاسلامی
#انجمنعلمیمدرسیمعارفاسلامی
#سهشنبههایمهدوی
#بسیجدانشجویی
#هیئتدانشجوییمحیا
#دانشکدهالهیات
#دانشگاهفردوسیمشهد
@quran_hadith_fum
@mahad313
@Ram_fum
@anjomanfeghh
@philofum
@maaref_fum
@ta_zohoor_mahdi_313
@bs_elahiat_fum
@mahya_theo
@Theology_faculty
@ssafum
@Elahiatemashhad
@ferdowsieum
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
.
فکر میکنی خوش قلمی؟
دوست داری صدات شنیده بشه؟
اهل فعالیت صوتی و تصویری هستی؟
💥 پس بجنب که رادیو تئودیو منتظرته ؛)
راه ارتباطی:
@theodio_admin1
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#رادیو_تئودیو
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💫 هیئت دانشجویی محیا، سه شنبههای مهدوی، انجمنهای علمی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکنند:
💥جشن ولادت امام رضا(ع)❤️
♨️ همراه با برنامههای متنوع
📅 زمان: دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴
📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات
#هیئتدانشجوییمحیا
#سهشنبههایمهدوی
#بسیجدانشجویی
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث
#انجمنعلمیفلسفهوحکمتاسلامی
#انجمنعلمیمدرسیمعارفاسلامی
#دانشکدهالهیات
#دانشگاهفردوسیمشهد
🆔 @mahya_theo
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @bs_elahiat_fum
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @philofum
🆔 @mahad313
🆔 @maaref_fum
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
🆔 @Elahiatemashhad
🆔 @ferdowsieum
ماهاد
. 🥀🥀🥀 #شهید_جمهور 🆔 @mahad313
🥀سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ
▪️خبر، تکاندهنده و عجیب است. اطلاعات زیادی هم در دست نیست. تنها چند جمله مدام در زیرنویس تمام شبکههای تلویزیونی و فضای مجازی تکرار میشود. خبر، نگرانکننده است. کلیدواژهها را که کنار هم بگذاریم، خانه ذهنمان نمیتواند آرام و منظم باشد. بالگرد حامل رئیسجمهور، فرود سخت، شرایط سنگین آب و هوایی!
▪️مناسبت پیش رو را به یاد میآوریم؛ میلاد امام رضا علیه السلام. قلبمان انگار مچاله میشود. انگار از درون تهی میشویم. ما چند سال پیش چنین داغی دیدهایم که با کنار هم گذاشتن تمام خاطرات تلخمان، یارای مقاومت در برابر افکار منفی را نداریم. ما عادت کردهایم به این نشانهها. به این چینشِ خاصِ حیرانکننده. به اینکه بزرگانمان در روز خاصی که همه عمرشان را با آن امام مانوس بودهاند؛ قصد سفر کنند.
میلاد حضرت زینب(س)، شهادت حاجقاسم؛
میلاد امام رضا(ع)، شهادتِ...
نه! اکنون زمان این صحبتها نیست. حال اصلا فرصت فکر کردن به این نشانههای غمبار نیست. ما دیگر از این خبرها خستهایم. خدا رحم میکند به ما...
▪️خبرها تغییر خاصی نمیکنند. نکتهی جدیدی هم ندارند. راستش، امید هم ندارند. خبرها هماناند که چند ساعت پیش شنیدهایم اما با موجی سهمگینتر از قبل؛ نزدیکی شب، سرمای شدید، باران، جستجوی زمینی...
▪️حال و هوای میلاد امام رضا(ع) از همهجا رخت بر میبندد؛ حتی از خود حرم. مردم جمع میشوند. دست به دعا برمیدارند در حرمها، امامزادهها، مسجدها. تصاویر را که میبینیم، غم قلبمان بیشتر میشود. اصلا سنگینی فضا را حس میکنیم اما امید داریم به خداوندیاش؛ پس دعا میکنیم، نذر میکنیم، تسبیح میگردانیم و همین نشانهها را بهانه میکنیم در محضر حضرتش که او را برگرداند به این مردم، او را به شب میلادش، به مادرش، به دردانهاش قسم میدهیم! اصلا ورد زبان همه، همین است یعنی دعای حتی یک نفر موثر نمیافتد تا او بازگردد؟!
اما راستش را بخواهی ما در تاریخ بازنگشتن، زیاد خواندهایم. آنکه به او شیعه هستیم، سحرگاهی به مسجد رفت، فرق سرش را شکافتند، اما او دیگر به میان امتش که اندکی طعم عدالت را چشیده بود، برنگشت.
سهمگینترش را بگویم؛ در یک روز آنقدر رفتن و برنگشتن خواندهایم و تمام سالهای عمرمان را بر این مصیبت اشک ریختهایم که دیگر میترسیم. آن زمان که عباس(ع) به کمک برادرش شتافت، آن هنگام که قاسم بن الحسن، شهادت را از عسل شیرینتر دید. آن زمان که علی اکبر حسین(ع)، که شبیهترین به پیامبر بود به میدان جنگ رفت، آن هنگام که حسین(ع) با علی اصغر شش ماههی رباب، به امید ذره رحمی، راهی میدان شد، هیچ کدام برنگشتند.
ما جگرمان سالهاست برای تمام این برنگشتنها سوخته!
▪️جلوتر برویم. نگاه کنیم به آن جلسهی دولتمندانه. به رجایی، به باهنر، به آن ۷۲ نفر! آخ باز هم نشانه! دیگر قلبمان تیر میکشد از این همه نشانهی جاخوش کرده میان تاریخ، از این همه رفتنِ بدون وداعِ بیبازگشت...
▪️ساعتهای انتظار طولانی میشوند. آن همه تو برای این ملت دویدی، حال ما چند ساعت برای تو نگران باشیم، چه میشود مگر؟
راستی ما در همین چند ساعت فهمیدیم تو چقدر برای ما عزیز هستی! و حال میبینیم که چقدر برایمان عزیزتر شدهای! تو چه ماهرانه همهی ما را با وجدانمان رو به رو کردی! نگرانت هستیم و میدانیم که هنوز خیلی برای روزگار چشیدن حرمان نبودن تو زود است. تو اما به حواشی زننده، به شادیهای این اندک مردم همیشه فراموشکار بیانصاف توجه نکن. تو فقط تلاش کن برگردی سید! ما طعم تلخ این را چشیدهایم که وقتی از دست میدهیم، متوجه میشویم چه دادهایم. تو برایمان معنای دیگر این تلخی نباش. تو فقط تلاش کن برگردی!