eitaa logo
ماهاد
216 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
خداباور و خداناباور: چون پیامبر در عربستان ندیده در قرآن اسمی از آن نیامده؟! پاسخ تفصیلی و مستندات در: @Mahad313
خداناباور: اگه قرآن کلام خداست پس چرا در اون اسمی از برف نیامده؟😉 دلیلش این نیست که چون پیامبر در عربستان زندگی می کرده و برف ندیده توی قرآن نیامده؟😏 خداباور: یعنی اگه توی قرآن صحبت از برف شده بود تو قبول می کردی که کلام خداست و ایمان می آوردی یا بهانه دیگه ای می آوردی؟ خداناباور: جواب سوال منو با سوال نده😡 خداباور: مگه قراره اسم تمامی اشیاء عالم توی ظاهر قرآن بیاد؟ لابد توقع داری اسم شلیل و موز و بیسکوئیت و کیوی و آناناس و موبایل و ماهواره و سیتوپلاس هم بیاد؟!😳 خداناباور: مگه توی قرآن نیومده که همه چیز توی قرآن هست؟😬 خداباور: وقتی مسئول داروخانه می گه ما اینجا همه چیز داریم، منظورش ماست و پنیر و پیچ و مهره هم هست؟😉 خداناباور: باز سوال کردی؟ 😡 منظورت چیه؟ خوب معلومه که نه! یعنی اینجا هر چیزی که به کار ما مربوطه داریم. خداباور: آفرین!😍 قرآن خودش رو کتاب هدایت معرفی می کنه. پس وقتی میگه اینجا همه چیز داریم یعنی هر چیزی که بشر تا روز قیامت برای هدایت لازم داره توی این کتاب اومده.☺️ راستی یادم رفت بگم. توی قرآن اشاره به برف و یخ هم شده. در سوره نور آیه 43: «و خدا از توده های متراکمی که همچون کوه در آسمان ظاهر می شوند، تگرگ نازل می کند». فکر کنم با شنیدن این آیه، می ری کلی بگردی دنبال مدرک که ثابت کنی پیامبر در عربستان تگرگ دیده😉 -8 تهیه شده در: 💫مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی💫 🆔 @mahad313
شبهه بالا و پاسخ آن در قالب دیالوگ تقدیم می شود
🔹 پرسش یا شبهه اجمالی: آیا می توان گفت چون پیامبر(ص) در عربستان برف ندیده، در قرآن اسمی از برف نیامده؟ ✅ پاسخ اجمالی: قرآن کلام الهی و معجزه جاوید پیامبر(ص) است. اما ذکر تمامی اشیاء عالم در ظاهر قرآن نه ممکن و نه مطلوب است؛ با این حال در قرآن اشاره به برف و یخ شده است. 🔷 اصل پرسش یا شبهه: چرا در قرآن ــ با وجود اینکه به اعتقاد مسلمانان همه چیز در آن آمده - سوره ای به نام برف نداریم و در هیچ کجای قرآن به کلمه برف اشاره نشده؟ آیا به این خاطر است که در عربستان هیچ گاه برف نباریده و پیامبر هیچ گاه برف را ندیده؟ ✅ پاسخ تفصیلی: 1⃣ از لحن پرسش پیداست که هدف از طرح آن، القای این مطلب است که قرآن، سخن خدا نیست و سخن پیامبر(ص) است در حالی که ادله متعددی نظیر ادله ، ثابت می کند که قرآن کلام خداست.(1) 2⃣ هدف از طرح این سؤال، بهانه جویی است یا حقیقت جویی؟ اگر ثابت شود که در قرآن سخن از برف شده است، آیا مطرح کنندگان پرسش فوق حاضرند به این کتاب و الهی بودن آن ایمان بیاورند؟ 3⃣ آیا قرار است اسم تمامی اشیاء عالم در اسم سوره های قرآن یا حتی در ظاهر آیات آن ذکر شود؟ اساسا آیا چنین چیزی ممکن است؟ و به فرض امکان، آیا چنین کاری مطلوب است و با اهداف تربیتی قرآن سازگار است؟ تنها برای فهرست کردن تمامی اشیاء عالم چند جلد کتاب لازم است؟ و به فرض که چنین کتابی تهیه شود چه کسی رغبت به مطالعه تمام آن، آن هم به شکل مستمر و چند باره خواهد داشت؟ 4⃣ این مطلب که در قرآن همه چیز بیان شده برگرفته از آیاتی نظیر «تِبیاناً لِکُلِّ شَیء»(کتابی که تبیین کننده همه چیز است)(نحل:82) می باشد، اما در تفسیر آن، چند نظر وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: نظر اول؛ چون هدف از قرآن، هدایت و سعادت بشر است پس مقصود از همه چیز، همه چیزهایی است که برای هدایت و سعادت بشر لازم است(2). برای نمونه، اگر مسئول یک داروخانه بگوید در داروخانه همه چیز داریم مقصود هر نوع دارویی است؛ یعنی هر چیزی که در راستای هدف ما باشد؛ یا اگر کسی بگوید: «برای مهمانی لازم نیست خرید کنید زیرا همه چیز در خانه داریم»، منظور از همه چیز، تمام آن چیزهایی است که برای میهمانی لازم است. پس قرآن که هدفش هدایت است وقتی می گوید در این کتاب همه چیز داریم یعنی هر چیزی که برای هدایت بشر تا روز قیامت لازم است. نظر دوم؛ در این کتاب هیچ چيزي فروگذار نشده و چيزي نيست كه قرآن بیان کننده آن نباشد(3)؛ اما درک آن برای فهم عادی ممکن نیست و نیازمند آشنایی با زبان فهم قرآن است که در اختیار راسخان در علم[که مصداق بارز و کامل آنها معصومان علیهم السلام هستند] می باشد. نظر سوم: این عبارت ناظر به الهی است که می تواند کنایه از باشد که تمامی حقایق و وقایع عالم از ابتدا تا انتها در آن ثبت و ضبط است.(4) به نظر می رسد میان این نظرات منافاتی وجود ندارد و با یکدیگر قابل جمع هستند؛ زیرا نظر اول ناظر به ظاهر قرآن (دلالتهای لفظی ظاهری) است و نظر دوم ناظر به ظاهر و باطن قرآن (اعم از دلالتهای لفظی ظاهری و دلالتهای اشاری، تاویلی و باطنی آن) است. از طرفی اگر بپذیریم که قرآن، تبلور و تنزل یافته لوح محفوظ الهی است نظر دوم و سوم با یکدیگر جمع می شوند. 5⃣ برخلاف تصور سؤال کننده، با اینکه پیامبر(ص) در عربستان می زیسته است اما در قرآن با صحبت از نزول تگرگ(بَرَد) از آسمان(نور: 43) اشاره ضمنی به برف و یخ شده است.(5) 🖇پی نوشتها: 1) برای مطالعه در مورد اعجاز قرآن به کتابهایی که با همین نام نوشته شده اند یا کتابهای علوم قرآن می توان رجوع کرد. همچنین رک: http://www.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 2) رک: طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1417 ق، چاپ: پنجم ج12، ص: 325 3)رک: انسان و قرآن، حسن حسن زاده آملي، ص 9؛ ابن عربى، محمد بن على، تفسير ابن عربى (تأويلات عبد الرزاق)، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1422 ق، چاپ: اول، ج1، 365؛ فيض كاشانى، ملا محسن،تفسير الصافي، انتشارات الصدر، 1415 ق، چاپ دوم، ج1، ص: 56 4) طبرانى، سليمان بن احمد، التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم، دار الكتاب الثقافي، اردن، چاپ: 1، 2008 م.ج1، ص: 70 5) رک: قرشى، سيد على اكبر، قاموس قرآن، ج‌1، ص: 178، دار الكتب الإسلامية، تهران - ايران، ششم، 1412 ه ق؛ مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه،1374، ج 14، ص 504 ۱۰۱۸ تهیه شده در: 💫مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی💫 🆔 @mahad313
🔹 پرسش یا شبهه اجمالی: آیا می توان گفت چون پیامبر(ص) در عربستان برف ندیده، در قرآن اسمی از برف نیامده؟ ✅ پاسخ اجمالی: قرآن کلام الهی و معجزه جاوید پیامبر(ص) است. اما ذکر تمامی اشیاء عالم در ظاهر قرآن نه ممکن و نه مطلوب است؛ با این حال در قرآن اشاره به برف و یخ شده است. 🔷 اصل پرسش یا شبهه: چرا در قرآن ــ با وجود اینکه به اعتقاد مسلمانان همه چیز در آن آمده - سوره ای به نام برف نداریم و در هیچ کجای قرآن به کلمه برف اشاره نشده؟ آیا به این خاطر است که در عربستان هیچ گاه برف نباریده و پیامبر هیچ گاه برف را ندیده؟ ✅ پاسخ تفصیلی: 1⃣ از لحن پرسش پیداست که هدف از طرح آن، القای این مطلب است که قرآن، سخن خدا نیست و سخن پیامبر(ص) است در حالی که ادله متعددی نظیر ادله ، ثابت می کند که قرآن کلام خداست.(1) 2⃣ هدف از طرح این سؤال، بهانه جویی است یا حقیقت جویی؟ اگر ثابت شود که در قرآن سخن از برف شده است، آیا مطرح کنندگان پرسش فوق حاضرند به این کتاب و الهی بودن آن ایمان بیاورند؟ 3⃣ آیا قرار است اسم تمامی اشیاء عالم در اسم سوره های قرآن یا حتی در ظاهر آیات آن ذکر شود؟ اساسا آیا چنین چیزی ممکن است؟ و به فرض امکان، آیا چنین کاری مطلوب است و با اهداف تربیتی قرآن سازگار است؟ تنها برای فهرست کردن تمامی اشیاء عالم چند جلد کتاب لازم است؟ و به فرض که چنین کتابی تهیه شود چه کسی رغبت به مطالعه تمام آن، آن هم به شکل مستمر و چند باره خواهد داشت؟ 4⃣ این مطلب که در قرآن همه چیز بیان شده برگرفته از آیاتی نظیر «تِبیاناً لِکُلِّ شَیء»(کتابی که تبیین کننده همه چیز است)(نحل:82) می باشد، اما در تفسیر آن، چند نظر وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: نظر اول؛ چون هدف از قرآن، هدایت و سعادت بشر است پس مقصود از همه چیز، همه چیزهایی است که برای هدایت و سعادت بشر لازم است(2). برای نمونه، اگر مسئول یک داروخانه بگوید در داروخانه همه چیز داریم مقصود هر نوع دارویی است؛ یعنی هر چیزی که در راستای هدف ما باشد؛ یا اگر کسی بگوید: «برای مهمانی لازم نیست خرید کنید زیرا همه چیز در خانه داریم»، منظور از همه چیز، تمام آن چیزهایی است که برای میهمانی لازم است. پس قرآن که هدفش هدایت است وقتی می گوید در این کتاب همه چیز داریم یعنی هر چیزی که برای هدایت بشر تا روز قیامت لازم است. نظر دوم؛ در این کتاب هیچ چيزي فروگذار نشده و چيزي نيست كه قرآن بیان کننده آن نباشد(3)؛ اما درک آن برای فهم عادی ممکن نیست و نیازمند آشنایی با زبان فهم قرآن است که در اختیار راسخان در علم[که مصداق بارز و کامل آنها معصومان علیهم السلام هستند] می باشد. نظر سوم: این عبارت ناظر به الهی است که می تواند کنایه از باشد که تمامی حقایق و وقایع عالم از ابتدا تا انتها در آن ثبت و ضبط است.(4) به نظر می رسد میان این نظرات منافاتی وجود ندارد و با یکدیگر قابل جمع هستند؛ زیرا نظر اول ناظر به ظاهر قرآن (دلالتهای لفظی ظاهری) است و نظر دوم ناظر به ظاهر و باطن قرآن (اعم از دلالتهای لفظی ظاهری و دلالتهای اشاری، تاویلی و باطنی آن) است. از طرفی اگر بپذیریم که قرآن، تبلور و تنزل یافته لوح محفوظ الهی است نظر دوم و سوم با یکدیگر جمع می شوند. 5⃣ برخلاف تصور سؤال کننده، با اینکه پیامبر(ص) در عربستان می زیسته است اما در قرآن با صحبت از نزول تگرگ(بَرَد) از آسمان(نور: 43) اشاره ضمنی به برف و یخ شده است.(5) 🖇پی نوشتها: 1) برای مطالعه در مورد اعجاز قرآن به کتابهایی که با همین نام نوشته شده اند یا کتابهای علوم قرآن می توان رجوع کرد. همچنین رک: http://www.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 2) رک: طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1417 ق، چاپ: پنجم ج12، ص: 325 3)رک: انسان و قرآن، حسن حسن زاده آملي، ص 9؛ ابن عربى، محمد بن على، تفسير ابن عربى (تأويلات عبد الرزاق)، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1422 ق، چاپ: اول، ج1، 365؛ فيض كاشانى، ملا محسن،تفسير الصافي، انتشارات الصدر، 1415 ق، چاپ دوم، ج1، ص: 56 4) طبرانى، سليمان بن احمد، التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم، دار الكتاب الثقافي، اردن، چاپ: 1، 2008 م.ج1، ص: 70 5) رک: قرشى، سيد على اكبر، قاموس قرآن، ج‌1، ص: 178، دار الكتب الإسلامية، تهران - ايران، ششم، 1412 ه ق؛ مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه،1374، ج 14، ص 504 ۱۰۱۸ تهیه شده در: 💫مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی💫 🆔 @mahad313
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری در پیام‌رسان های ، و @mahad313
اشتباهات، جزئی از زندگی هستند. اگر اشتباه نمی‌کردید، هیچ‌وقت یاد نمی‌گرفتید. اگر یاد نمی‌گرفتید، هیچ‌وقت رشد نمی‌کردید. مهم، عدم تکرار یک اشتباه است!! 🆔 @mahad313
در ماشین را با شدت بستم؛در حالیکه از شنیده هایم عصبی بودم زنگ آیفون را با بی صبری پشت سر هم زدم،صدای فاطمه طنین انداز شد و مانند مسکن تزریقی ناگهان از تپش قلبم کاسته شد۰ فاطمه طبق معمول با چهره ی بشاش پذیرایم بود ولی فکر حرفهای دخترک دستفروش آرامم نمیکرد۰ با ناراحتی رو به فاطمه گفتم: از کار خدا سر در نمیارم! گاهی چیزایی می بینم که واسم قابل درک نیست😔😔 فاطمه با لبخند گفت: خب خیلی چیزا از درک ما خارجه! #: این چه حرفیه فاطمه۰اصلا مگه میدونی موضوع چیه؟ &: نه آرش جان۰بگو تا بدونم۰ #:دختره بیچاره رو با یک وزنه وهر روز میزارن یک گوشه ی خیابون۰😔دختره یک دل سیر با ترس و لرز باهام درد دل کرد۰ خونواده ش فروختنش و صاحبش اینا رو توو خیابون میزاره واسش پول در بیارن تا یک لقمه نون بهشون بده۰ واسه یک لقمه نون یک دختر ۷ ساله باید کار کنه؟😠 بهشون تکدی گری یاد میدن و .... وای خدا سردرد شدم۰ نمیفهمم مگه خدا نمیگه که روزی رسونه؟ فاطمه در حالیکه ناراحتی از صورتش می بارید گفت: دیدن این شرایط خیلی آزاردهنده ست😔 ولی خب آرش جان به نظرت این خلافِ وعده ی روزی رسونی ِخداست؟ #: آره دیگه۰نزار ادامه بدم۰۰۰ $: آرش جان اگه این دختر واسه ی یک لقمه ی نون داره به این وضع میوفته بخاطر نعوذبالله بی توجهی خداست؟! $: خب حالا که چنین شرایطی داره چکار کنه؟ خدا که داره می بینه! #: آرش جانم، تو که میدونی۰خدا هرکاری رو به وسیله ای انجام میده۰اون وسیله انسانه در خیلی موارد۰ یکجا یک سخن از امام علی خوندم که میگفتن: در مورد بندگان خدا و شهرهایش تقوای الهی را رعایت کنید، زیرا شما حتی نسبت به زمین ها و حیوانات نیز مسوول هستید! (1) تصورش رو بکن۰مسئولیت تا چه اندازه۰ حالا واسه ی این دختر تنها کاری که همه کردند نچ نچ بوده و طفلکی گفتن ! $: خب مثلا من چکار میکردم؟ پول هنگفتی میدادم بهش که سرازیر بشه توو جیب صاحب کار وقیحش ۰یا بیارمش به فرزندی قبولش کنم؟! فاطمه لبخندی زد و دستمو فشرد و گفت: هیچ کدوم۰میتونستی زنگ بزنی به بهزیستی اطلاع بدی۰میدونی که به کار گرفتن بچه ها توو این سن خلاف قانونه! به همین سادگی! $: دهانم بسته شد۰مغلطه کردم و گفتم: یکی دوتا نیستن۰صبح تاشب نمونه های این آدمها رو داریم می بینیم۰ #: آرش جان تو این موارد همه فقط داد و بیداد بیفایده میکنن نمیگن وظیفه ی خودشون در قبال این موردا چیه۰این وسط سواستفاده گرا هم بازارداغی میکنن۰ آقا زورش میاد کار کنه رو هر کاری عیبی میزاره بعد میگه خدا روزی رسون نیست۰شده همون مثال معروف تو یک سرفه بکن تا صدات شنیده بشه۰ یه جاهایی هم ما چشمامونو می بندیم رو کمک به این افراد ۰یک عده هم کمک رو به پول دادن میدونن جای یاد دادن یک کار به طرف که خودش صاحب شغل بشه پول درآره ۰ یک عده ظالم هم از این ولوشو پول درمیارن مثل صاحب کارِ این دختر۰ یک عده هم توو کار تخریب به نفع خودشونن۰به هروسیله ای شده واسه سود خودشون راه امرار معاش بقیه رو میبندن۰ بازم بگم؟! لبخندی زدم اما فکرم مشغول حرفای فاطمه بود و نقش و مسئولیت خودم در قبال این وضع! نویسنده: سرکار خانم ریحانه لیودانی 1: نهج البلاغه،قسمتی از خطبه 167 @mahad313
کنار پل عابر پیاده پاتوقش بود، هر روز با دوتا زنبیل پر از بافتنی می آمد و بساطش را پهن میکرد۰۰۰ از پشت پنجره ی شرکت که مشرف به پل بود می دیدمش۰چهره ی نمکی و مهربانی داشت۰تا به حال چندین بافتنی از او خریده بودم و الحق که حرفه ای با میل و بافتنی کُشتی میگرفت و من تنها مشتری خصوصیش بودم! چند روزی زیرنظر داشتمش،کمی آشفته حال بود۰پیرزن هیچ فروشی نداشت و کمتر می بافت ۰۰۰ 😔غصه ام گرفت،فلاسک چای را از میز کارم برداشتم و پیش او رفتم،شالگردنی مردانه برای روز پدر سفارش دادم با همان مدلی که آقاجانم میخواست۰پیرزن خوشحال همانجا گره ی اول را زد و شروع به بافت کرد۰ میگفت چند وقتی است فروشی ندارد و او هم سخت به پولش نیازمند است۰چایی را به دستش دادم۰ آنقدر دلم گرفته بود که زیرلب گفتم : خدا خودش گفته است روزی رسان است،درک نمیکنم چرا شرایط شما این هست؟!😔😔 پیرزن لبش را گاز گرفت و گفت: این چه حرفی ست پسرم! و با شیطنت ادامه داد: نکند این سفارش های بافتنی را شما میدهی 😉 نه جانم۰ خدا شما را میفرستد با این سفارش های قشنگت!☺️ لبخندی زدم و گفتم: این را نگوییم ، چه بگوییم ۰۰۰ ؟! راستش دوست ندارم مادر مهربانی چون شما را در چنین شرایطی ببینم، پس خدا کجاست ؟!😞 پیرزن چایی اش را تمام کرد و گفت: بچه که بودم به مکتبخانه میرفتم۰حاجی بابایی پیر قرآنمان درس میداد۰ آیه را مجبور کرد که حفظ کنیم۰یادم نمی آید ولی۰۰۰ولی معنایش میگفت خدا به بنده ای ظلم نمیکند۰ مردم به هم و خودشان ظلم میکنند ۰ زیرلب خواندم: إِنَّ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» ﴿یونس: 44﴾ ادامه دادم خب منظورتان چیست؟ ِآهی کشید و گفت: غریبه که نیستی۰قدیمتر در روستا بودیم، زمینی داشتیم و محصولی۰روزگارمان خوب بود تا اینکه طمع پسرم جنبید۰😔 دیگر به پولِ فروش محصول راضی نبود۰پدرش فوت شده بود۰زیر جلد خواهرش رفت که زمین را بفروشیم و به شهر برویم۰ آه بلندتری کشید و گفت: بعضی ها راه روزی را بر خود هم می بندن چه برسد به دیگری! راضی نبودم ولی زمین، حق یتیم بود ،نمیتوانستم مانع شوم هرچه گفتم کمی پرس و جو کن و راه و چاه را بپرس، گوشش بدهکار نبود که نبود۰ سرت را به درد نیاورم در شهر با پول زمین یک مغازه ی پوشاک زدند و به سال نکشیده سرمایه شان کم وکمتر شد۰ عجولانه پرسیدم: الآن چه میکنند؟ صدایش بغض آلود شد و گفت: یادش بخیر زمین مان۰خانه یمان! جفتشان برشکست کردند۰ من در روستایمان اتاقی از همسایه های قدیمی اجاره کردم و با این بافتنی اموراتم را میگذرانم۰خدا خیر همسایه هایم را بدهد۰۰۰آنها هم وسیله ی خدایند در رساندن کمک و روزی اش به من۰ ولی دختر و پسرم در روزی را به روی خودشان بستند و حالا۰۰۰۰ بافتنی را از سر گرفت و گفت: خدا روزی رسان است پسرم۰بنده ش به خود و بقیه ظلم میکند.... نویسنده: سرکار خانم ریحانه لیودانی @mahad313
رزق گر میرسد از سوی خدا / فقر پس گشته چرا سهم شما؟ ادعا کرده خدا رزق مرا/ میدهد تا نشود بنده گدا. پس کجا رفته؟چرا پول نداد؟/ حرف بود این همه، تا گردم شاد؟ گشت نزدیک یکی از آن سو/ داد پاسخ همه را بس نیکو. گفت: آیا تو تلاشی کردی؟/ یا فقط حرف تراشی کردی؟ صحبت از روی عمل داشته اي؟/ یا فقط بذر فتن کاشته ای؟ اگر این روز تو گشتی بی چیز/ چشم بگشا تو ببین در همه چیز نقص از هردو طرف باید ديد/ یک طرف را تو گرفتی ناديد. همه چیز از طرف خالق بود/ حرفهایت همگی صادق بود. یک ولی دارد و صد ها اما/ تو نپرداخته ای باقی را. ضعف ها، تنبلی و بیماری/ عاملش چیست؟به جز کم کاری؟ اینهمه ربط به خالق دارد ؟/ یا به آن کس که بدی میکارد؟ عقل داده است خدا تا انسان/ فرق واضح بشود با حیوان . حیف اما طرق حیوانی/ به همان نحو که خود میدانی، پیشه کردیم و چه بد رفتاری است/ این طریقی ز دگر آزاری است. شد سفارش همه از سوی خدا/ دیگران را نبُود فرق ز ما. همه انسان و همه محدودیم/ در حقیقت همگی معبوديم. کم اگر بوده ز ما خاسته است/ حرف هارا به شما باید بست. همه گر راه خدا میرفتند/ شیطنت ها ز شما ميرفتند، جلوه ی حق به جهان می آمد/ سبز می گشت، عیان می آمد. باید این فکر جهان گیر شود/ شاید این قصه زمان گیر شود. همه ی حق فقط از آن تو نیست/ زندگی در دو جهان مال تو نیست. همگی حق و حقوقی دارند/ شرط احقاق اگر بگذارند! همه را همچو خودت انسان بین/ دیگران جمله مقصر تو نبین. کم اگر دیده شود خوبی ها/ نفي کردی تو چرا خوبی را؟ خالق این ها همه داده است به ما/ عقل و فکر و عمل انسان را تا که از عقل و عمل بهره برد/ با همه راه سعادت بخرد. ✍
بسم الله الرحمن الرحیم با نام خدای روزی رسان انشای خودم را آغاز می نمایم! از آنجا که معلم انشای ما علاقه ی شدیدی به جِزاندن ما می دارد این بار هم موضوعی سختتت پیش کشیده چنان که در پی نوشتن آن ،گوگل جان ؛ رفیق فابریک ما شد😉۰۰۰ خب حالا جانم برایتان بگوید که ایشان فرمودند که چرا اگر خدا روزی رسان است بعضی ها همچنان در گرسنگی و فقر به سرمیبرند مغز بنده نیز که عن قریب رو به انحلال میرفت اندر خم و پیچ این موضوع سراغ آقاجان همه چیزدان رفتیم و ایشان هم داستان آن مرد را گفتند که در مسجدی اعتصاب غذا نمونده تا ببیند آیا خدا روزی او را با پست پیشتاز میرساند یا خیر؟! و خدا هم از آنجا که آن بنده تمبر تقاضای صدادار بر پست خود نزده و گستاخانه به آزمون او پرداخته ، غذایی که نفرستاده هیچ ، شب فردی فرستاده با غذایی خوش بر و رو ! و مرد هم که از گرسنگی بیتاب گشته و آن صحنه ی جانگداز را دیده سرفه ای از گلوی مبارک رها نمودا در طلب و تقاضای غذا از نامبرده ۰۰۰ همان: اِهِمِ اِهِمِ خودمان! و نامبرده نیز از غذای خود تعارفی نهاده و تعارفش آمد داشته و مرد ته دیگه غذا هم میل فرموده۰ ختم کلام آنکه مرد فهمید تا تمبر حرکت و تقاضا را بر خواسته ی خود از خدا ننهاند از غذا مذا خبری نیست! بیخودم یکجا بیکار ننشیند تا روزی از عالم غیب بر سفره ی او نازل شود!😊 خب نتیجه میگیریم که نامه بدون تمبر واسه هیچکس نفرستید حتی خدا!😉 ✍ نویسنده: سرکار خانم ریحانه لیودانی
(قسمت سوم و آخر) ... یه دفعه پونه صدای آشنایی رو شنید. انگاری صدای ...؟ درسته، مامانش بود که باعصبانیت می گفت: پونه! باز خوابت برده!😠 صد بار نگفتم موقع کار نباید خوابت ببره! پونه که حسابی هول کرده بود، دست و پاشو جمع کرد و گفت: وای مامان ببخشید اصلا حواسم نبود. مامان با تعجب گفت: پس لیفات کو!؟ همشو فروختی؟! یا.... پونه با ترس دور و برش رو نگاه کرد و گفت: 😰 وای مامان همینجا بود! خودم یه عالم لیف بافته بودم. حتما یکی برداشتشون... داشت خودش رو جمع و جور می کرد که چشمش افتاد به یه دستمال سفید و پاکتی که روی اون بود. پاکت رو باز کرد توش یه نامه بود. نوشته بود: سلام دخترم. من همونی هستم که می خواستم ازت لیف بخرم. خانمم گفت لیفاش خوب نیست نخر. ولی بعد با خودم گفتم که کاش این لیفا رو از این دختر خوشگل می خریدم چون همش رو با دستای کوچولوی خودش بافته و خیلی براش زحمت کشیده. اومدم بخرم دیدم خوابت برده. حیفم اومد از خواب بیدارت کنم. با اجازت همه لیفاتو خریدم و پولش رو توی پاکت گذاشتم. پونه کوچولو که حسابی گیج شده بود، یه نگاهی به زیر نامه انداخت. دو تا تراول پنجاه هزار تومنی بود... ولی از اون مهمتر، قرص نونی بود که لای دستمال تمیز گذاشته شده بود. نون هنوز گرم بود. نون رو می شناخت.... در حالی که چشماشو می بست با نفس عمیقی نون رو بو کرد و بعد اون رو چسبوند به صورتش تا گونه های ظریفش که از سرما قرمز شده بودند گرمای نون رو حس کنه. همون طور که صورتش روی نون بود، به مامانش گفت: بیا مامان جون، این پولا رو بده به صاحب خونه مون. شام امشبمون هم که جور شده. منم از فردا سعی می کنم لیفهای بهتری درست کنم که مشتری ها بهتر پسند کنن. ☺️ مامان پول رو که گرفت چشمش به انگشت پونه کوچولو افتاد. همون طوری که پارچه رو باز می کرد گفت: حتما دوباره انگشتتو زخمی کردی! پونه که دفعه اولش نبود، خجالت می کشید جواب بده؛ ولی وقتی دید زیر پارچه سفید، هیچ اثری از زخم و خونریزی نیست، سرش رو بالا گرفت و با غرور گفت: چیزی نشده مامان! این پارچه یادم می یاره که باید صبر کنم و کارم رو درست انجام بدم و البته، دعا کردن رو هم فراموش نکنم. ✍ @mahad313
(قسمت دوم) ... پونه دستاشو دراز کرد و گرمی نون رو لمس کرد. نون رو که گرفت، چشمش افتاد به تاولای کف دست خانم. گفت: خانم! دستای شما هم که تاول زده! شما دیگه چرا؟! خانم با لبخند گفت: خوب منم مثل شما کار می کنم دیگه! آخه من کارکردن رو خیلی دوست دارم. خدا آدمای بی کار و بی فایده رو دوست نداره. پونه گفت: آخه خانم شما چرا دعا نمی کنی؟! مامانم گفته روزی همه دست خداست. خوب شما دعا کنید خدا هم روزیتون رو میده. خانم گفت: مامانت درست گفته عزیزم. منم دعا می کنم. خیلی هم دعا می کنم؛ چون حرف زدن با خدا رو خیلی دوست دارم. ولی دعا کردن هم مثل هر کار دیگه ای شرایطی داره. یک شرطش اینه که در کنار دعا، برای رسیدن به خواستت تلاش کنی. اگه تو خونت نشستی و گفتی خدایا روزی منو برسون، این دعا از اون دعاهاییه که مستجاب نمی شه. خدا روزی رو در کار و تلاش قرار داده و دعا هم به ما کمک می کنه که در کار و تلاشمون موفق باشیم. پونه گفت: اما خانم! من و مامانم خیلی کار می کنیم. ولی... ولی مردم خیلی از ما چیزی نمی خرن. 😔 خانم –همین طور که پارچه تمیزی رو به زخم سر انگشت پونه می بست- گفت: راست می گی عزیزم. ولی ... ولی هر کاری یه راه و روشی داره که باید یاد بگیری. خیلی وقتها هم باید زمان زیادی بگذره تا به نتیجه برسی. نباید عجله کنی. باید صبر کنی و امیدت رو از دست ندی و هر روز سعی کنی کارت رو بهتر از قبل انجام بدی. البته یک عده ای هم مقصرند. -کیا خانم؟ - هییییییی. چی بگم عزیزم؟ خدای مهربون روزی فقیرا و افراد ناتوان رو توی دست ثروتمندا قرار داده و از اونها قول گرفته که به نیازمندا کمک کنند. اما خیلی از اونها.... خیلیاشون به وظیفشون عمل نمی کنن و خمس و زکات نمی دن و به فقرا کمک نمی کنن. انگار، مال دنیا چشم و گوششون رو بسته. ☝ولی خدا حواسش هست... و یه روزی ... حق مظلومها رو از اونها می گیره. -خانم می شه یه چیزی بپرسم؟ -بله عزیزم حتما - چرا شما زندگی تون این قدر ساده است؟ از زندگی ما هم ساده تره! نه پرده های رنگ و وارنگ، نه فرشای نو و گرون قیمت، نه لباسای پر زرق و برق و.... - خانم خنده ای کرد و گفت: منم لباسای قشنگ و نو داشتم. این رو که گفتی یاد لباس عروسیم افتادم. خیلی قشنگ و نو بود. -خوب خانم؟ چی شد؟ - موقعی که منو داشتن می بردن خونه شوهر، چشمم افتاد به یه خانمی که خیلی نیازمند بود. لباس عروسیمو بهش دادم تا ببره و برای خودش بفروشه. خیلی روز قشنگی بود. هر وقت یادم میاد، خدا رو شکر می کنم که بهم کمک کرد این کار رو بکنم. چون اون خانم خیلی خوشحال شد و مشکلش حل شد. - وااییی خانم چه کار کردی شما؟!!! پس خودتون چی؟!!😳😳 - یه چیزی بهت بگم دخترم، همیشه یادت باشه! «اگه این دنیا یه ذره برای خدا ارزش داشت، هیچ وقت به دشمنان خودش نمی داد». - یعنی چی خانم؟ - یعنی خدا برای آدمای خوب و دوستای خودش هدیه های بهتری رو در نظر گرفته. ولی جاش اینجا نیست. جاش توی بهشته. شرط رسیدن به اونجا هم اینه که در این چند روزِ کم دنیا، صبر کنیم، کارهای خوب بکنیم، و نذاریم دنیا ما رو آلوده کنه. چون توی بهشت فقط آدمای پاک رو راه می دن. آدمهایی مثل تو رو... . @mahad313
پونه کوچولو، کنار خیابون روی یک زیلوی کوچک نشسته بود و چند تا لیفی رو که خودش با دست خودش بافته بود جلوش گذاشته بود. آخرای شب بود، مادرش گفته بود نزدیک عیده، باید حداقل صد هزارتومن دیگه بفروشیم تا بتونیم یک کمی از اجاره عقب مونده رو بدیم وگرنه صاحب خونه ممکنه از این خونه بیرونمون کنه.😔 دوباره پولهاشو💵 نگاه کرد. از صبح تا حالا فقط سه تا لیف فروخته بود. انگشتاش از سرما نای بافتن نداشت. دستاشو بهم مالید و جلوی دهنش گرفت. با هوای دهنش کمی انگشتاش گرم شد. میل رو برداشت و شروع کرد تند و تند به بافتن. یه خانم و آقا وایستادن و نگاه به لیفای پونه کوچولو کردند. آقایه گفت: دخترم این لیفا دونه ای چنده؟ پونه گفت: دونه ای سه هزارتومنه آقا. آقا گفت: یکم ارزونتر بده تا یکیش رو بردارم. پونه گفت: نه آقا! مامانم دعوام می کنه آقا.😞خیلی گرون نیست آقا. تو رو خدا یکیش رو بخرید آقا. خانم به شوهرش گفت: این لیفا رو برای چی می خوای؟! بهداشتی نیست. ولش کن. آقایه یکم لیف رو این طرف و اون طرف کرد و اون رو گذاشت و رفت.🚶 پونه کوچولو رفت توی فکر... این اولین کسی نبود که... از صبح خیلی ها این کار رو کردند و رفتند تا بهترش رو بخرند. همینطور که فکر می کرد... بی اختیار میلای بافتنی رو فشار داد. یه دفعه میلای بافتنی رو انداخت زمین و هق هق کنان به تاولای دستش نگاه کرد که آب و خون ازش می زد بیرون. میل بافتنی فرو شده بود تو یکی از تاولای دستش. دیگه بغضش ترکید.😭 همین طور که با دستش نوک انگشتش رو فشار می داد، زیر لب یه چیزایی می گفت: می گفت خدایا! مامانی گفته روزی مون دست شماست ولی چرا روزی ما رو نمیدی؟ مگه ما چه گناهی کردیم؟😔 همۀ هم سن و سالای من الان توی خونه کنار بخاریِ گرم نشستن و دارن تلویزیون نگاه می کنند. لباسای نو خریدند و کفشای نو پاشون کردند. ببین کفشام چقدر پاره است؟ خونَمون بخاری نداریم. یعنی داریم ولی ... خیلی وقته که قبض گاز رو پرداخت نکردیم و گازمون قطع شده... خیلی حرف داشت که بزنه... کم کم پلکاش سنگین شد. وقتی چشماش رو باز کرد، دید توی یک خونۀ کوچکه. خونه «کاه گلی» بود ولی خیلی دلنشین و با صفا بود. آروم چشماشو مالید و گفت: خدایا من کجایم؟ خانمی که کنار خونه نشسته بود توجهش رو جلب کرد. جلوی دستش دوتا سنگِ گِرد و بزرگ روی هم گذاشته شده بودند. دونه های گندم رو از بالا می ریخت و سنگ بالایی رو به سختی می چرخوند. از پایین، آرد بیرون می ریخت. براش خیلی جالت بود. تاحالا ندیده بود آرد رو چطور درست می کنند. داشت با خودش فکر می کرد این خانم کیه؟ چقدر برام آشناست! خانم روش رو برگردوند و صدا زد: سلام «پونه سادات». بیدار شدی دخترم؟ پونه کوچولو برق از چشماش پرید. با تعجب گفت: س سلام. شُ شما اسم منو از کجا بلدی خانم؟😳 خانم گفت: مگه میشه یه مادر، اسم بچه شو بلد نباشه؟! اونم دختر خوشگلی مثل تو رو؟! پونه که بیشتر تعجب کرده بود گفت: مااااادر! آخه ما... خانم دوباره خندید و گفت: آره عزیزم، مادر. بیا، بیا این نون رو تازه خودم با دستای خودم پختم برای پونه سادات خوشگلم. پونه دستاشو دراز کرد و گرمی نون رو لمس کرد. @mahad313
دومین داستان در مورد شبهه رزق و روزی توسط گروه نویسندگان ماهاد منتشر شد. منتظر قسمتهای بعدی باشید
⚫️ اشکان : " لعنت به این زندگي! مردم زندگی دارن ماهم زندگی داریم!" 😑 🔵فرزاد: " باز که تو غر زدنت شروع شد دوباره. شد یکبار تو از این و اون ناراحت و شاکی نباشی ؟"😊 🔴شایان: " شاید حق داره بیچاره. بگو اشکان جان ببینم چی شده عزيزم!" ⚫️اشکان: "هیچی این از خدا بی خبر ها باز دوباره حق مارو خوردن!😒 بازهم نامردی، ای لعنت به این آدم ها!" 🔵فرزاد : "درست بگو ببینیم جریان چیه ؟" ⚫️اشکان: "رفته بودیم مسابقات المپیاد ریاضی، هیچی دیگه بازهم مثل پارسال مارو قبول نکردند" 😏 🔴شایان : " آهان پس موضوع اینه. خب چه ربطی به حق خوری داره ؟" 🔵فرزاد : " احتمالا آقا اشکان مثل پارسال معترض هستند که چرا ایشون رو اول نکردند و حتما حقشون اول شدن بوده!(😊)" ⚫️اشکان: " پس چی ؟😒 معلومه که حقم بوده! حقم رو ازم گرفتن! " 🔴شایان : " مطمئنی تلاش خودت رو کردی و کاملا جواب سؤالاتت رو درست دادي ؟" 😊 ⚫️اشکان : " معلومه " 🔵فرزاد : " برگه سوالات رو داری ؟" ⚫️اشکان : " بیا اینم برگه سوالات" 🔵فرزاد: " خب همین صفحه ی اول که سه تا سوال رو غلط جواب دادی عزیزم " 😊 🔴شایان : " اشکان جان روزی چند ساعت درس خوندي توی این سه ماه ؟ تا جایی که من یادمه سه چهار بار که سینما دیدمت، چهار پنج بار هم توی گروه تلگرامی اعلام آمادگی کردی بري فوتسال و اینجور برنامه ها" ⚫️اشکان : " بحث و عوض نکن حقم رو خوردن " 🔵فرزاد : " یادمه دیروز با یک راننده تاکسی بحثم شد، پول زور میخواست بگیره، گفتم چرا اضافه ميگيري ؟ گفت چون بدهی دارم! شما هم شدی مثل همون راننده تاکسی! جور کم کاری شمارو بقیه باید بکشن، نمیشه که پسر خوب ؛ رفتی تفریح میخوای اول هم بشی؟ 😊 چه فرقی بین شما با اون کسی هستش که شب تا صبح بیدار بوده ؟" ⚫️اشکان: "چرا یک نفر نیست به من حق بده؟"😐😐 🔵فرزاد : " آخه عزیزم داری حرف بی منطق میزنی از قدیم گفتن: " هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد" نگفتن که " هرکه طاووس خواهد برود توی سینما طاووس هم میاد اونجا" عزیز دلم حرف منطقي بگو تا بهت حق بدیم. 🔴شایان : " ببین اشکان جان، شما کم کاری کردی و باید قبول کنی! تلاشت رو بیشتر کن ان شاء الله سال دیگه ببینیم میتونیم یک سلفی با مدال طلای المپیاد ریاضیات بندازيم یا نه "😊 ⚫️اشکان : " من تلاش کردم، خدا چرا نتیجه تلاشم رو نداد؟😔 من هفته ی آخر هر شب بیدار بودم و نخوابیدم و درس خوندم. مگه مسخره بازيه که خدا نتیجه تلاش هامو نده؟" 🔴شایان : " نه عزیزم مسخره بازی نیست، قطعا کسانی بودند که از تو بيشتر درس خوندن! شب بیدار بودن دلیل بر تلاش و ... نیست. شما باید درست درس ميخوندي. از طرفی هم گاهی وقتها اون چیزی که ما فکر میکنیم باید بشه برامون خوب نیست. 🔵فرزاد : " مثلا اگر با این غلط هایی که مبداشتي المپیاد اول میشدی میدونی چه افتضاحی پیش میومد؟ کلا آبروی همه دانشجو ها و دانش آموزان میرفت، آخه اینم سواله تو غلط زدي ؟" 🔴شایان: " البته ناگفته نماند که خداوند بعضی هارو امتحان میکنه تا ببینه چقدر پایبند هستند به اون چیزی که میگن، مثل رئیس کارخونه ای که برای شريکش شرایطی رو فراهم میکنه تا ببینه چطور آدمیه، خدا هم برای اینکه به ما بفهمونه چقدر اطاعت میکنیم مارو آزمایش میکنه " ⚫️اشکان : " بعضی ها که فقیرن و از گشنگی ميميرن چی؟ اونم امتحان خداست ؟" 🔵فرزاد : "یادم میاد یک زمانی دو تا بچه فقیر اومده بودند درب خونه ی ما، ما بهشون غذا داديم و براشون مکان فراهم کردیم و بهشون لباس داديم و... یک روزی هم خودم توی خیابون گرسنه بودم و واقعا نه پول داشتم و نه کسی بود که ازش بخوام، باورت نمیشه از خدا خواستم هیچ وقت برای کسی این شرایط رو فراهم نکنه، یک نفر پیدا شد از اشناهامون بهم پیشنهاد داد بريم نهار منم باهاش رفتم، بعدش با خودم گفتم کاش از خدا چیز دیگه ای میخواستم"😊 🔴شایان : " آره واقعا، بعضی وقت ها خود این آدمها خودشون کم کاری میکنند مثل اون راننده تاکسی، گاهی هم اینها رو گذاشتن تا نعمت خدا رو شکر کنیم و برای اینکه نعمت خدا رو شکر گزار باشیم بهشون غذا بدیم و لباس براشون فراهم کنیم" ⚫️اشکان : " بچه ها ممنون ، راست میگید منم خیلی کم کاری کردم ، خدایا منو ببخش بابت این حرفهایی که زدم" 🔴شایان : " خب حالا که همه توبه کردن بريم یک فالوده بستنی بزنیم مهمون من. موافقید ؟" 🔵فرزاد : "نیکی و پرسش؟😂😂" ⚫️اشکان : "بريم" ✍ 🆔 @mahad313
همراهان گرامی! چندین دیالوگ و داستان توسط گروه نویسندگی ماهاد در خصوص شبهه مربوط به رزق و روزی نوشته شده که منتشر می‌گردد.
اگر روزی همه دست خداست، پس چرا بعضی افراد، از گرسنگی می میرند؟ 👌پاسخ تفصیلی و مستندات در: @Mahad313
🔹 پرسش یا شبهه اجمالی: اگر همه دست خداست پس چرا برخی، از می میرند؟ 🔸 پاسخ اجمالی: 👈 سر منشأ هر روزی و نعمتی خدای متعال است. 🔻اما روزی رسان بودن خدا به معنای عدم تاثیر انسان در روزی خود یا دیگران و یا بی تاثیری علل طبیعی نیست؛ بلکه روزی نیز مثل هر امر دیگری، و دارد. 👈 خداوند با قرار دادن روزی هر جانداری در طبیعت، و نهادن غریزه ای در وی برای یافتن نیازهای خود، روزی هر موجود زنده ای را مقدر کرده است. 👌 در مقابل، محرومیت بعضی، می تواند ناشی از آنان در تحصیل روزی، در کمک به نیازمندان، توسط ظالمان، یا ، استعمار و ظلم آنان باشد. 🔴 از طرفی نباید از وجود تضمین هایی نظیر «وجدان شخصی»، «نظارت عمومی در قالب وجوب امر به معروف و نهی از منکر» و «لزوم قیام در برابر طاغوتها و ظالمان به منظور رفع موانع ظلم و محرومیت» از یک سو و عدالت خدا در و ستاندن حق مظلوم از وی(که عموما در آخرت و بعضا در دنیاست) از دیگر سو، و نیز لزوم مرگ، سختی و در (که برای آزمایش و زمینه سازی کمال، آفریده شده؛ نه خوشگذرانی و لذت) غفلت نمود. پاسخ تفصیلی و مستندات در: www.mahad313.com
خلاصه پرسش و پاسخ بالا تقدیم می شود ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ 👇
🖇 پی نوشتها: 1) فقر ذاتی و وابسته بودن تمامی موجودات به خدای متعال بر اساس برهان های عقلی نظیر برهان صدیقین و آیاتی نظیر « أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» (شما نیازمند [وابسته] به خدایید و تنها اوست که بی نیاز [مستقل] و ستوده است) (فاطر:15) قابل اثبات است. 2) أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ: خدا ابا دارد از این که امور اشیاء را جاری سازد مگر با اسباب و عللی(كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ج1 ص183) 3) بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ: بلکه دو دست خدا باز است.(المائدة: 64) 4) برای مطالعه بیشتر در زمینه امر بین الامرین به کتابهای اعتقادی شیعه و کتابهایی که در زمینه جبر و اختیار نگاشته شده اند مراجعه کنید. برای نمونه ببینید: عابدی سرآسیا، علیرضا، مبانی اعتقادی اندیشه اسلامی، دفتر انتشارات اسلامی،قم:1394، ص188 5) در قرآن و روایات نیز به این مطلب اشاره شده است. برای نمونه، در سوره نحل،آیه 112 «خداوند مثالى زده است. منطقه آبادى که امن و آرام و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا می‌رسید، امّا به نعمت‌هاى خدا ناسپاسى کردند و خداوند به سبب اعمالى که انجام می‌دادند، لباس گرسنگى و ترس را بر اندامشان پوشاند». امام باقر(ع) نیز فرمودند: «همانا انسان گناه می‌کند، پس روزى از او دفع می‌شود: إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ، فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْقُ».( کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 3، ص 672، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1429ق.) 6) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ( مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)، 111جلد، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج100 ص90) 7) [334] 328: وَ قَالَ ع إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ وَ اللَّهُ تَعَالَى [جَدُّهُ] سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِك(شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)، 1جلد، هجرت - قم، چاپ: اول، 1414 ق.ص533) 8) و آن مصیبتهایی که به شما رسیده پس به خاطر آنچیزی است که دستان شما کسب کرده، و حال آنکه خدا از بسیاری ، گذشت نموده است: وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ﴿الشوری: 30﴾ 9) مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لاَ فِي أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ * لِكَيْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَ لاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَ اللَّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿الحدید: 22و23﴾ 🖇کلید واژه ها: @mahad313
🔵 در تمامی این موارد روشن است که ظالم حقیقی، انسان ها هستند: «به درستی که خدا هیچ ظلمی به کسی نمی کند ولی مردم، خود، ظلم می کنند: إِنَّ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» ﴿یونس: 44﴾ 6️⃣ خدای متعال پس از آنکه وظیفه طلب روزی را به عهده خود افراد، و کمک رسانی به نیازمندان را بر عهده توانگران گذاشته، و ظلم، فساد، تعدی و استعمار را ممنوع گردانیده، برای تضمین بیشتر، «وجدان شخصی»، و «نظارت عمومی در قالب امر به معروف و نهی از منکر» را قرار داده و «قیام در برابر طاغوتها و ظالمان به منظور رفع موانع ظلم و محرومیت» را واجب گردانیده است. 7️⃣ با وجود تمامی عوامل فوق، اگر افراد در انجام وظایف و تکالیف وجدانی، انسانی و الهی کوتاهی کنند، و بعضی افراد، مورد ظلم واقع شده و از حقوق مسلم خود محروم ماندند، خدای متعال به مقتضای عدالت و حکمتش، حق مظلوم را از ظالم ستانده و ظالم را به جزای خودش خواهد رساند. از آنجا که این دنیا دار عمل است و سرای آخرت، دار پاداش و مجازات، پس عمده این پاداش و جزا در آخرت خواهد بود و ظالمان نیز در دنیا دچار سنت اِمهال و استدراج می شوند و مهلت می یابند، اما در موارد محدودی، به اقتضای حکمت الهی، و در چهارچوب قوانین طبیعی، این پاداش و جزا در دنیا نیز تحقق می یابد تا مایه عبرت دیگران گردد 8️⃣ لزوم مرگ ، سختی و آزمایش در نظام احسن: ذکر این نکته لازم است که این عالم، نظام احسن است که برای آزمایش و زمینه سازی کمال، آفریده شده است. کسانی که فلسفه آفرینش را خوشگذرانی و لذت می دانند قطعا وجود ناملایمات و سختی ها را بد تلقی کرده و در مقابل آن لب به اعتراض می گشایند اما اگر بدانیم که این عالم برای آزمایش و تمهید کمال ساخته شده و لازمه این دو، اختیار و قدرت اثر گذاری از یک سو و حاکمیت نظام علت و معلول از سوی دیگر است، به خوبی درک خواهیم کرد که در چنین نظام احسنی، وجود مرگ و حیات، فقر و ثروت، و مرض و عافیت، و به طور کلی ناملایمات، امری ضروری است که بدون آن، نه آزمایشی ممکن است، نه زمینه رسیدن به کمال(که تنها در سایه گزینش آگاهانۀ خوبی بر بدی میسر است) فراهم است و نه نظمی نسبی برقرار می شود. در فرهنگ قرآنی نیز تمامی مصیبتها یا جزای طبیعی رفتار انسان ها (خود شخص یا دیگران) است (8)و یا معلول امتحان و آزمایش الهی(برای خود مصیبت دیده و اطرافیان آنها که آیا به وظایف خود عمل می کنند یا خیر) (9) 👈 در پایان مثالی را بیان می کنیم که اگرچه از همه جهات مشابه مساله روزی رسانی نیست اما برای تقریب به ذهن مناسب است. برای نمونه، فرض کنید دولت بگوید که قصد دارد به تمامی زلزله زدگان، برای ساخت خانه وام مسکن بدهد. برای این منظور بودجه مناسبی را در اختیار بانک معتبری قرار دهد و ناظران متعددی را نیز برای تحقق این هدف، بگمارد و برای متخلفان نیز مجازات قرار دهد. حال برخی زلزله زدگان به بانک مراجعه نکنند، یا مدارک لازم جهت دریافت وام را ارایه ندهند، یا برخی سرپرستان خانوار، وام را دریافت کنند اما خرج امور دیگری کنند، یا برخی مسئولان بانک که وظیفه داشتند این اعتبار را در اختیار زلزله زدگان قرار دهند آن را به امور دیگری اختصاص دهند، یا برخی ناظران به وظیفه خود عمل نکنند و این اعتبار خرج مصارف دیگری شود، در تمام این موارد برخی از زلزله زدگان، دسترسی به مسکن پیدا نکرده اند اما دولت در این زمینه مقصر نیست. ✨ ادامه دارد... ✨ @mahad313
🔷 پرسش یا شبهه: مسلمانان معتقدند که روزی رسان تنها خداست و روزی هرکسی بر عهده اوست و می گویند: «هر آنکس که دندان دهد نان دهد». اگر این مطالب درست است پس چرا عده ای از فقر و گرسنگی می میرند؟ ✅ پاسخ: 🔸 اگر تصور درستی از رابطه جهان مادی و علل طبیعی با خالق هستی و نحوه اثر گذاری او در جهان داشته باشیم این قبیل پرسش ها از اساس رفع می شود. اما به طور خاص توجه به چند نکته در حل این مساله کمک می کند: 1️⃣ در جای خود ثابت شده است که مخلوقات، هیچ استقلالی نسبت به خدای متعال ندارند و عین فقر و وابستگی و ربط به او هستند(1) بنابراین، تنها خداست که می تواند روزی رسان مخلوقات باشد و هر نعمتی که به کسی میرسد مستقیم یا غیر مستقیم از ناحیه خداست. (توحید در رازقیت) 2️⃣ روزی رسانی خدا باطل کننده قوانین طبیعی نیست بلکه این قوانین، سنتهای الهی در طبیعت هستند و خدا کارهای خودش را از مجرای همین اسباب انجام می دهد (2) بدون اینکه این اسباب، برای خدا محدودیتی ایجاد کنند.(3) 3️⃣روزی رسانی خدا باطل کننده اختیار انسان ها نیست و اراده خدا ممکن است از مجرای اراده انسان تحقق یابد بدون اینکه اراده انسان باطل گردد(رابطه طولی- اختیار به شکل امر بین الامرین)(4) 4️⃣ این که روزی همه دست خدا و مقدّر است بدان معنا نیست که اعمال انسان نقشی در آن ندارد ، رعایت هیچ شرطی لازم نیست و دیگر هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد. 👈 بهره‌‌مندی از رزق خدا مثل هر امر دیگری شرایط و موانعی دارد. 🔻نقش خود انسان، دیگر انسانها و سایر عوامل و موانع مادی و طبیعی را نباید نادیده گرفت. برای نمونه، کسانی ‌که تلاشی در به دست آوردن روزی نمی‌کنند، قطعاً شرط تحقق آن‌را اجرایی نکرده‌اند؛ درست آن است که«با توکل زانوی اُشتر ببند»و «از تو حرکت، از خدا برکت» . یا کسانی که در برابر نعمت‌های الهی، کفران می‌کنند، درهای گشایش روزی را به روی خود می‌بندند.(5) بلاهای خودساخته نیز در همین راستا قابل ارزیابی اند؛ مراعات بهداشت نمى کنیم، به بیمارى دچار مى شویم؛ مواظب بچّه خود نیستیم، غرق مى شود و ما داد و فریاد مى کنیم؛ جلو فساد را با نهى از منکر نمى گیریم، اشرار بر ما مسلّط مى شوند و دیگر دعا و فریاد ما هم بى اثر مى ماند؛ درس نخواندیم، مردود شدیم؛ تلاش نکردیم، پیشرفت نداشتیم؛ خواب آلود پشت فرمان نشستیم، تصادف کردیم و... . ⭕️ در همه این موارد جز خود ما چه کسی مقصر است؟! البته گاهی نیز تقصیر دیگران است. کارگری در کارخانه سهل انگاری می کند انفجاری رخ می دهد و صدها نفر کشته و مجروح میشوند؛ پزشک جراح کوتاهی می کند و موجب نقص عضو می شود؛ حفر چاههای بی رویه منجر به زلزله می شود و قطع بی رویه درختان باعث سیل می گردد و ... 5️⃣ با توجه به نکات پیش گفته می توان به خوبی دانست که روزی رسانی خدا به این معنا نیست که خدا با ابطال نقش انسان و یا نقض قوانین طبیعی، روزی افراد را درون دهان افراد بگذارد و آنها بدون سبب، به روزی دست یابند. بنابراین باید دید مقصود از روزی رسانی خدا چیست؟ 🔹 روزی رسانی خدا دو بعد حقیقی و حقوقی دارد: الف. بعد حقیقی(تکوینی): 1) خداوند برای هر موجود زنده ای در طبیعت چیزی را قرار داده که با آن بتواند نیازهای خود را تامین کند. 2) خداوند در هر موجود زنده ای غریزه ای برای پی جویی و یافتن نیازهای خود قرار داده است. ب. بعد حقوقی(تشریعی)(مخصوص موجودات مختار): 1)خداوند بر هر موجود مختاری سعی و تلاش برای روزی حلال را واجب کرده است.(6) 2) خداوند بر هر موجود مختاری کمک به نیازمندان را لازم شمرده است. خداوند در سوره الذاریات آیه19 می فرماید: «وَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ: در اموال آنها حقی است برای درخواست کننده و محروم»؛ و امیر مومنان (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار داده؛ هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به واسطه اینکه ثروتمندی از حق او بهره مند شده و خدای متعال در این باره از آنان بازخواست می کند.» (7) 3) خداوند بر هر موجود مختاری از بین بردن منابع طبیعی و انسانی را حرام کرده(وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ) (البقرة:205) و ظلم کردن، استعمار و استثمار را ممنوع شمرده و رفع محرومیت و ظلم و برقراری عدالت را لازم دانسته است. حال باید دید اگر موجودی در جهان گرسنه بماند ناشی از چیست؟ معمولا یکی از موارد زیر علت این امر است: الف. انسانهایی که منابع طبیعی را تخریب و نابود کرده و با این کار، سبب محرومیت حیوانها و انسانهای متعددی را فراهم آورده اند. ب. انسان هایی که با استثمار، استعمار و ظلم، اسباب محرومیت جامعه ای را فراهم آورده اند. ج. انسانهایی که وظیفه کمک به نیازمندان و محرومان(اعم از حیوان و انسان) راترک کرده اند. د. انسان های نیازمندی که وظیفه تلاش برای روزی را ترک کرده اند. ✨ ادامه دارد..