eitaa logo
ماهاد
216 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 دغدغه مطرح شدن الهیات عملی چه بوده است؟ 🔸 خاستگاه آن کجاست؟ 🔸 از چه زمانی مورد توجه دین‌پژوهان مسلمان قرار گرفته است؟ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
📸 گزارش تصویری اولین نشست 📌چیستی و لزوم الهیات کاربردی 👤 با حضور دکتر امیر راستین ⏳یکشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫سابقه پژوهش درباره الهیات عملی در ایران 🔸 اولین مقاله درباره الهیات عملی چه زمانی منتشر شد؟ 🔸 آیا مباحث الهیات عملی قابلیت تطبیق و پیگیری در دین پژوهی ایرانی و اسلامی را داراست؟ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
چیستی و لزوم الهیات کاربردی، دکتر راستین.mp3
23.11M
🎙 فایل صوتی نشست " چیستی و لزوم الهیات کاربردی " 👤 دکتر امیر راستین (عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد ) ⏳ یکشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنند: 📌 سلسله نشست‌های 💢 نشست دوم: الهیات زنانه ( تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤‌با حضور: دکتر حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏫 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫آیا حجاب می‌تواند قانون باشد؟ 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر محسن برهانی پیرامون قانون حجاب 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مبانی و محدوده حجاب شرعی 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر امیرحسین ترکاشوند پیرامون نقد و بررسی کتاب "حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)" 🔸 مناظره کامل(قسمت اول) 🔸 مناظره کامل(قسمت دوم) 🔸 مناظره کامل(قسمت سوم) 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 قانونی بودن حجاب، آری یا خیر؟ 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر مهدی نصیری پیرامون قانون حجاب 🔸️مناظره کامل 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
🔰اهمیت حجاب 🔹 مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ 🔹اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمی‌توان داشت. 🔹 اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، می‌توان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است: ▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث می‌دید؛ که خروجی‌اش توصیه به پرده‌نشینی و خانه‌نشینی زن است؛ ▫️و دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث می‌دید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که می‌خواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پرده‌نشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحت‌الشعاع امور جنسی قرار نگیرد. 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ تا لحظاتی دیگر ..... 📌 💢 نشست دوم: الهیات زنانه ( تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤‌با حضور: دکتر حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏫 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
📸 گزارش تصویری دومین نشست 📌 الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب) 👤 با حضور: دکتر حسین سوزنچی ⏳شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
هدایت شده از حسین سوزنچی
الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب).mp3
22.49M
📼فایل صوتی نشست علمی سلسله نشست‌های نشست دوم: الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ مکان: دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد @mahad313 @souzanchi
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
گزارش نشست اول الهیات کاربردی.pdf
1.56M
📌گزارش اولین نشست از سلسله نشست‌های 📝 چیستی و لزوم الهیات کاربردی، با ارائه دکتر امیر راستین ✍ امروزه آموزش الهیات عملی در مسیحیت، دست‌کم شامل سه بخش تبلیغ، تدریس و مشاوره می‌باشد که در دو بخش آخر به کشیشان و متولیان کلیسا آموزش داده می‌شود که چگونه در شرایط مختلف با مردم ارتباط برقرار کرده و... ✍الهیات زندگی که ضمن آن تلاش می‌شود مسائل روزمره(خیابانی) خصوصا مسائل جدید و پیچیده دوره مدرن به کمک دین حل گردد و... 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
گزارش نشست دوم الهیات کاربردی.pdf
1.52M
📌گزارش دومین نشست از سلسله نشست‌های 📝 الهیات زنانه (تاملاتی پیرامون تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب) ✍ "تجربه ایمانی" در اعتقاد دکتر سوزنچی ناظر به ساحت وجودی انسان و از سنخ امور فطری است. در قرآن و روایات اسلامی؛ شواهد متفاوتی برای تقویت این ایده می‌توان یافت که ارائه‌دهنده در دو مقام تصور و تصدیق به آنها تمسک نمود و... 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
هدایت شده از حسین سوزنچی
بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن.docx
34.6K
با توجه به اینکه در بحث «بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن» احادیث متعددی مورد استفاده قرار گرفت که اساسا آن بحث با توجه به این احادیث ساماندهی شده است، فایل پیش‌نویس سخنرانی که حاوی متن کامل احادیث مذکور است به پیوست تقدیم می‌شود https://eitaa.com/souzanchi
بازنشر برخی شبهات فاطمیه- در ثواب نشر آن شریک باشید
هدایت شده از ماهاد
💭 تعبیر وفات در مورد شهادت حضرت زهرا(س) ✍️ پرسش یا شبهه: در تاریخ، در مورد رحلت حضرت زهرا(س) تعبیر به وفات شده است(و لما توفّیت فاطمه) و در تقویم های جمهوری اسلامی نیز تعبیر رحلت یا وفات می آمد اما ناگهان از سال 1371 مجلس تصویب کرد که این روز را تعطیل اعلام کنند و در تقویم ها شهادت نوشتند! 🗣پاسخ اجمالی🗣: ⬅️ اولا: در بسیاری از تقویم‌ها قبل از این تاریخ هم واژه شهادت می‌نوشتند و حتی بر فرض این كه چنین باشد، تقویم نمى‌تواند ملاك درستى یا نادرستى وقایع و اعتقادات باشد! این که چند تقویم تعبیر وفات یا رحلت بنویسند چه چیزی را اثبات می کند؟! ⬅️ ثانیا: درست است که نمایندگان مجلس، روز سوم جمادی الثانی را به عنوان روز ‌تعطیل رسمی اعلام كردند اما شهادت حضرت زهرا (س) واینکه علت مرگ ایشان مصدومیتی بوده که از حمله به خانه ایشان و سقط جنین ایشان بر اثر ضربات مهاجمان در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) رخ داده از مسلمات تاریخی بوده و از 1400 سال پیش حتی در خبرهای غیبی پیامبر(ص) و نیز در فرمایشات امامان شیعه و در کلمات بزرگان شیعه و سنی در طول تاریخ آمده است ⬅️ ثالثا: در طول تاریخ همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود. ⬅️ رابعا: تعبیر رحلت یا وفات هیچ یک منافاتی با قتل و شهادت ندارد؛ زیرا رحلت به معنای سفر کردن و انتقال از یک جا به جای دیگری است و وقتی در مورد جان دادن به کار می رود یعنی انتقال از دار دنیا به دار آخرت اعم از اینکه به مرگ عادی باشد یا غیر عادی. تعبیر وفات نیز همین شکل است؛ زیرا وفات در لغت یعنی چیزی را به طور کامل گرفتن (مثلا توفیتُ مالی منه یعنی مال خودم را به طور کامل از او پس گرفتم) و این تعبیر در مورد مرگ اشاره به گرفتن روح توسط فرشته مرگ است که در فارسی از آن به «جان دادن» تعبیر می کنیم؛ و این تعبیر نیز اعم از مرگ عادی و غیر عادی است و در مورد قتل و شهادت نیز به کار می رود. ↩️ شاهد این مدعا آن است که در بسیارى از موارد حتى در كتاب‌هاى معتبر، نسبت به شهادت حمزه سید الشهدا، امیر مؤمنان(ع)، امام حسین(ع)، جعفر طیار و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز كلمه وفات به كار رفته است. ⬅️ خامسا: جریان رحلت حضرت زهرا(س) در روایات و اسناد تاریخی با عبارات و اشکال مختلفی آمده که همگی دلالت بر غیر عادی بودن مرگ حضرت در سن 18 سالگی و کشته شدن ایشان به جهت صدمات ناشی از هجوم به خانه ایشان دارند. این تعابیر عبارتند از: 1️⃣ تعبیر قتل و سخن از قاتلان ایشان و لعن آنها 2️⃣ تعبیر شهیده یا سخن از استشهاد و کیفیت آن 3️⃣ تعبیر وفات یا وفات به سبب ضرب. 4️⃣ تعبیر موت به سبب ضرب (که خود قرینه بر شهادت است). واژگان کلیدی: 💢 پاسخ تفصیلی و مستندات در: 🖥 http://abedisa.blogfa.com/post-70.aspx 💯تهیه شده در: 🚦 @mahad313 🚦
هدایت شده از ماهاد
خلاصه پرسش و پاسخ بالا تقدیم می شود ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ 👇
هدایت شده از ماهاد
📌اگر حضرت زهرا(س) شهید شدند چرا در مورد ایشان تعبیر به وفات شد است؟🤔 پاسخ تفصیلی و مستندات در: @mahad313
هدایت شده از ماهاد
⁉️پرسش یا شبهه⁉️: 📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔 🗣پاسخ🗣: ✍️ در ابتدا این نکته را باید خاطر نشان کرد که بر فرض این كه حضرت، هیچ واكنشی نشان نداده باشد، این مسئله دلیل بر رد چیزی که در تاریخ مسلم است نمی باشد همانگونه که پیامبر اسلام (ص) در مكه مكرمه، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداده و فقط برای آنها دعا کردند و آنها را سفارش به صبر و وعده به بهشت دادند.(1) 👈 بنابراین باید از میان شواهد تاریخی علت این مسئله را جست و جو کرد. 📌 ثانیا اینکه حضرت در برابر این جنایات سکوت کرده باشد سخن درستی نیست؛ بلکه تا آخر عمر در هر موقعیتی به این ظلم ها و جنایات اعتراض می کردند و آن را برای مردم یاد آور می شدند. کما این که در سخن اشعث بن قیس آمده است.(2) 📌 ثالثا حضرت به دلایلی صرفا از جنگ خودداری کردند و نخواستند با زور شمشیر، حق خود را بگیرند اما در هر موردی اقدامات مناسب را انجام دادند. 🏮از جمله این اقدامات درگیری با عمر و به زمین کوبیدن وی(3) و جلوگیری از نبش قبر فاطمه(س) و نماز خواندن خلیفه بر ایشان بود تا به وصیت فاطمه(س) عمل شود و سند مظلومیت ایشان از بین نرود.(4) 📌 رابعا در اسناد معتبر تاریخی و روایات متعدد تصریح شده که علت صبر حضرت علی(ع) ، عمل به سفارش پیامبر(ص) بوده است مبنی بر اینکه اگر یاورانی یافتی مبارزه کن و حقت را بگیر وگرنه صبر کن (تا خودت و اهل بیتت و شیعیانت را محافظت کنی و از تفرقه و ارتداد مردم از دین جلوگیری کنی) تا در موقعی که یاورانی یافتی بتوانی دین خدا و سنت مرا احیا کنی.(2) 📌 به طور کلی در این دسته از روایات فایده صبر حضرت هنگام نداشتن یاور چند چیز بیان شده است: 1- حفظ جان حضرت واهل بیت و شیعیانش به منظور ذخیره شدن برای احیای قرآن و سنت و باقی ماندن دین(5) 2- جلوگیری از تفرقه (مقایسه با گوساله پرست شدن مردم پس از رفتن موسی وسکوت هارون به­خاطر جلوگیری از تفرقه که در پاسخ به اشعث بن قیس اشاره شده بود)(2) 3- جلوگیری از ارتداد مردم از اسلام(6) 📚 پی نوشتها: 1️⃣ (العسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة،1412، بیروت، ج 7، ص 712) 2️⃣ اشعث بن قیس روزی در اعتراض به سخنان حضرت گفت: اى پسر ابوطالب! چرا هنگامى كه افرادى ... با ابوبكر بیعت كردند، نجنگیدى و شمشیر نزدى؟ و از هنگامى كه به عراق آمده‏اى در هر سخن و خطبه‏اى كه با ما داشته‏اى نبوده كه در پایان آن پیش از به زیر آمدن از منبر نگویى كه: 📌 «به خدا سوگند! من از خود مردم به آنان سزاوارترم، از پگاه درگذشت رسول خدا هماره به من ستم شده است»؛ پس چرا در دفاع از حقت شمشیر نزدى؟! 📌علی علیه السلام فرمود: اى پسر قیس! گفتى و حال پاسخ را بشنو؛ این ترس و فرار از مرگ نبود كه مرا از آن بازداشت، من بیش از هر كسى مى‏دانم كه آنچه نزد خداوند است برایم از دنیا و آنچه در آن است بهتر مى‏باشد [و از این رو مشتاق شهادتم]؛ ولى آنچه مرا از شمشیر كشیدن بازداشت وصیت و پیمان رسول خدا با من بود. ...فرمود: 📌 «اگر یارانى یافتى با آنان جهاد كن و اگر نیافتى دست نگهدار و خون خویش حفظ كن تا كه براى برپایى دین و كتاب خدا و سنت من یارانى بیابى». ... رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم مرا خبر داد كه من نسبت به او مانند هارونم نسبت به موسى، و اندكى پس از حضرتش سرنوشت امّت همانند هارون و پیروانش و گوساله و گوساله پرستان خواهد شد ... و من ترسیدم كه برادرم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم به من چنین گوید كه: چرا میان امت پراكندگى افكندى و وصیتم را به كار نبستى؟ به تو گفتم كه اگر یارانى نیافتى دست نگهدارى و خون خود و اهل بیت و پیروانت را حفظ كنى؟... 📔 (الهلالی، كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص666؛ بحار الأنوار، ج 29، ص 468 ) 3️⃣ فأخذ على بتلابیب عمر و هزه ووجأ أنفه ورقبته. 📒(تفسیر آلوسی :3/124) 4️⃣ طبری، دلایل الامامة،137 5️⃣ و إِنِّی خَشِیتُ أَنْ یقُولَ لِی ذَلِكَ أَخِی رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَ‏ فَرَّقْتَ بَینَ الْأُمَّةِ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی وَ قَدْ عَهِدْتُ إِلَیكَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً أَنْ تَكُفَّ یدَكَ وَ تَحْقُنَ دَمَكَ وَ دَمَ أَهْلِ بَیتِكَ‏ وَ شِیعَتِك 📕 ‏(سلیم بن قیس، ج2ص666) 6️⃣ أما حقی فقد تركته مخافة أن یرتد الناس عن دینهم 📗(طبری، دلایل الامامة،137) 🗯 واژگان کلیدی: علی (ص) 📚 منبع: ایمان نو تهیه و تنظیم در: 🚩 مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی 🚦 @mahad313 🚦
هدایت شده از ماهاد
خلاصه پرسش و پاسخ بالا تقدیم می شود ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ 👇
هدایت شده از ماهاد
📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔 پاسخ تفصیلی و مستندات در: @mahad313
هدایت شده از ماهاد
🤔 پرسش یا شبهه🤔: یکی از دلایلی که وهابیت با استناد بدان قضیه (س) را انکار می کنند این است که چرا با وجود حضرت علی(ع)، که به قول شیعیان مظهر غیرت است، حضرت زهرا پشت درب رفتند تا در را برای نامحرمان! باز کنند؟! ✍🏻 پاسخ: ▪️ صرف استبعاد، دلیل بر رد واقعه مسلّم تاریخی نیست. این امر ممکن است به هر دلیلی باشد از جمله این که حضرت مشغول کاری همچون نماز خواندن بوده باشد و یا هر علت دیگری. ▪️ این که زنان درب را بازکنند امری مرسوم بوده و حتی زنان پیامبر(ص) هم به دستور ایشان چنین کاری می کردند.(1) ▪️ در هیچ کجا نقل نشده که فاطمه(س) به قصد ، آمده باشند یا درب را برای آنها باز کرده باشند؛ بلکه آنچه از نقل قول های مختلف به دست می آید آن است که حضرت، قبل از آمدن مهاجمان پشت درب بوده اند(2) و با دیدن آنها درب را بستند(3) ▪️هدف حضرت صحبت کردن با مهاجمان از پشت درب بسته و منصرف کردن آنها از بیعت گرفتن اجباری و نیز دست برداشتن از اذیت و آزار اهل بیت پیامبر(ص) و بر آنها بوده است. ▪️ اتمام حجت کامل، تنها با آمدن حضرت زهرا ممکن بود؛ زیرا اولا آنها به قصد بردن علی(ع) آمده بودند و از این رو صحبت خود ایشان را نمی پذیرفتند و ثانیا همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده است: رضا و غضب فاطمه، رضا و غضب خدا است(4) و این بدان معنا بود که اگر فاطمه به وارد شدن مهاجمان به خانه علی(ع) و بردن او برای بیعت راضی نباشد، خدا از این کار راضی نیست. ▪️ حضرت زهرا(س) با این کار پیروز تاریخ شدند؛ زیرا عده ای که از روی نادانی و به قصد تماشا همراه جماعت شده بودند با شنیدن سخنان حضرت، منصرف شدند و از شرکت در این ظلم و هلاکت بزرگ نجات یافتند و آنها که بی اعتنا بودند، از روی علم و آگاهی و با سوء قصد خود دچار هلاکت شدند و رسوای ابدی تاریخ گشتند(5) (لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ . انفال:42). 🖇 پی نوشتها: 1) «قومی فافتحی له» (ابن عساكر، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470) «یا عائشة افتحی له الباب»( الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293) 2) ثُمَّ أَقْبَلَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى بَابِ عَلِی(ع) وَفَاطِمَةُ (س) قَاعِدَةٌ خَلْفَ الْبَابِ قَدْ عَصَبَتْ رَأْسَهَا وَنَحَلَ جِسْمُهَا فِی وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص))(كتاب سلیم بن قیس، ص 864) 3) چون نزدیك خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد(تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ الشیخ المفید، الاختصاص ص 186؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج 28، ص 227) 4) إن الرب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة(مستدرک الحاکم- ج3 – ص154) 5) فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكین، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم. (الدینوری، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 16، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص37، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24) 📚: ایمان نو واژگان کلیدی: (س) ✨✨ تهیه و تنظیم در:✨✨ ✨✨✨مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی✨✨✨ 🆔 @mahad313
هدایت شده از ماهاد
خلاصه پرسش و پاسخ بالا تقدیم می شود ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ 👇
هدایت شده از ماهاد
چرا با وجود حضرت علی علیه السلام حضرت زهرا سلام الله علیها پشت درب رفتند؟ پاسخ تفصیلی و مستندات در: @mahad313