4_5963034183180747494.mp3
8.57M
#شکرانه ۴۴
هر وقت دیدی
غُصه هات دارن زیاد میشن،
و قلبت زیر بار غصه هات لِـه شده؛
یه کم فکر کن؛
شاید شکـر نعمتهاتو فراموش کردی!
فقط شکـر، نعمتها رو تثبیت میکنه.
#استاد_شجاعی 🎤
#من_ناسپاس_نیستم
#خدایاشکرت
#من_غلام_اهلبیتم
@mahale114
#حدیث_روز
«اَیّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِیَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ».
امام حسین (ع) فرمود: «ای مردم! خداوند بندگان را آفرید تا او را بشناسند، آنگاه که او را شناختند، پرستش کنند و آنگاه که او را پرستیدند، از پرستش غیر او بی نیاز شوند».
(بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ )
🕌 #اربعین
@mahale114
#سلام_همسایه
#پندانه
✍ انسانها با قدرت و ثروت و شهرت عوض نمیشوند
🔹مهدی و صادق هر دو دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستند.
🔸بعد از ۱۰ سال، مهدی متوجه میشود در یکی از شهرها، صادق رئیس آموزشوپرورش شده است.
🔹از طریق دوستی به او پیام میفرستد تا صادق به او پیام بدهد.
🔸مهدی هر پیامی میدهد صادق جواب او را نمیدهد، طوری که مطمئن میشود صادق در این کار تعمدی دارد.
🔹مهدی ناراحت است که چطور رفیق گرمابه و گلستان او حتی یک پیامک سلام در جوابش نمینویسد.
🔸مهدی به استاد دانشجوییشان زنگ میزند و درددل میکند که چرا انسانها وقتی در قدرت مینشینند، عوض میشوند؟
🔹استادش میگوید:
انسانها هرگز با قدرت و ثروت و شهرت عوض نمیشوند، بلکه ذات خود را بیرون ریخته و بروز میدهند.
🔸صادق از زمان دانشجویی ذاتش بر تکبّر بود، ولی به اقتضای زمان و نیازش با تو رفاقت میکرد و ذات خود را بروز نداده بود که اکنون شاهد بروز آن هستی.
@mahale114
1_1704759584.mp3
10.97M
#خبر
مهم / رهبر ایران دوباره پخش زنده سخنرانی کرد / اشاره ی صریح رهبر به تلاش برای تجزیه
شبنامه / امروز رهبر ایران به صورت پخش زنده مجددا با مردم سخن گفته است / او در این دیدار نکاتی را درباره ی دفاع مقدس ، اهداف جنگ تحمیلی و تلاش برای تجزیه میهن مطرح کرده است / مرور این سخنرانی در شرایط فعلی لازم و ضروری به نظر میرسد/ #آقای_تحلیلگر
@mahale114
از فتنه های آخرالزمان نترسید
🔺فتنهها کفر مسلماننماها را عیان و دستشان را رو میکند. چه از این بهتر؟
#آخرالزمان
@mahale114
-1576198397_-206716546.mp3
13.36M
صوت کامل بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس
#بیاد_شهدا
#رهبر_انقلاب
#دفاع_مقدس
@mahale114
از شما سؤال میکنم.
آیا در کشور ویاجهان کسی برای این خانم ویا خانواده اش عزاداری کرد؟
آیا کسی برای این بانوی محترم هشتک ترند کرد؟
یا اصلا کسی این بانوی شهیده را میشناسد؟
خدالعنت کند #فتنه_گر و#آشوبگر را که فقط دنبال بهانه اند...
وگرنه نه ناموس میشناسند ونه پرچم وخاک....
#قانون
#امنیت
#حجاب
#سبک_زندگی
#کرامت_خانواده
@mahale114
بنام خدا
صفحه اول
ایثارگران برزول
برگرفته از کتاب نماز ناتمام
#خاطرات_رزمندۀ_جانباز
حجتالاسلام حسین شیراوند (ضرغام)
مصاحبه: مرتضی سمیعینیا؛
تدوین: کمیل کمالی
........................
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل صفر، با کفش پدر
چشمان من در خطۀ همدان به این جهان گشوده شد. در دوازدهکیلومتری نهاوند، در شهری بهنام «برزول» که در دل دشتهای حاصلخیز و سرسبز، جا خوش کرده است. از گردنۀ آن که بگذریم بهیکباره رخ مینمایاند و با صفا و سادگی مردمانش پذیرایمان میشود. در کودکیام، روستایی بیش نبود؛ اما با خودم قد کشیده است و به شهری نوپا بدل شده است.
از این بالا میشود همهجا را دید. آن گوشۀ شهر زیر تکدرخت نارون محل بازیهای کودکانهمان بود. اذان آشیخ احمدحسین ما را به آنجا، یعنی مسجد شهر میکشاند. همانجا با بچهها در کلاس قرآن «مشملاصادق» حاضر میشدیم و بعد در مهدیه که مقر بچههای انجمن اسلامی بود، به صحبت مینشستیم. با این شهر خاطرات فراوانی دارم و همانند گلزار شهدایش دوستان زیادی را به دل سپردهام.
هنوز طراوت صبح، عطر دلانگیز نان خانگی مادر را در یادم زنده میکند. مادرم هر روز نان «شاته» میپخت و بساط صبحانه را پهن میکرد. خدا به او سه پسر و سه دختر عنایت کرده بود. همه را صدا میزد، اما حساب من که تهتغاریاش بودم با همه فرق داشت. خودش بیدارم میکرد و با دست خودش برایم لقمه میگرفت. سر سفره جای خالی پدر که برای کار به تهران رفته بود لمس میشد. او نصف سال را بهدنبال لقمه نان حلالی، از روستا خارج میشد و پیاده بهسوی تهران قدم برمیداشت. در بین راه کارگری میکرد تا به تهران و کارهای مشقتبار آن برسد. اهل نان حلال بود!
در این شش ماه، که با وجود کار کردن برادرانم نعمت و احمد، آهی در بساط نداشتیم، مجبور به خرید نسیهای میشدیم. چوبخطی داشتیم که به آن «لِلِه» میگفتیم. آن را نزد مغازهدار میبردیم و او خطی بهنشانۀ خرید قرضی میزد و درعوض، آرد، روغن، یک شیشه نفت یا هر چیز ضروری دیگر میداد. کمبود مایحتاج زندگی به ما قناعت و مراعات را گوشزد میکرد تا بلکه دیرتر گذرمان به بقالی بیفتد.
یک دل سیر غذا خوردن، برایم آرزوی دستنیافتنی دوران کودکی بود. هرچه داشتیم بهاندازۀ سدّ جوع و در حد بخورونمیر بود. با «بسمالله» لقمه میگرفتیم، از دستپخت خاطرهانگیز مادر سرشار میشدیم و با «شکر خدا» سفرۀ بیریای بابرکت را جمع میکردیم. برکتی که از عرق جبین و پول حلال پدر نشئت گرفته بود و جایگزین جای خالیاش بود.
ما هفتهای یا بعضاً دوهفتهای شش دِرَم گوشت میخریدیم. چیزی حدود 100 گرم که کفاف هفت نفر را باید میداد. وقتی پدر برمیگشت چوبخط پر شده بود. همینکه میگفت: «چوبخط را بیاورید ببینم»، نگرانی در چهرهها موج میزد. ما نگران از اینکه درآمد ناچیزش باید بابت بدهیها برود و پدر نگران از اینکه مراعات جیبش را کرده و گرسنگی کشیده باشیم. همین نیز میشد. بدهیها زیاد بود و درآمدش به چیزی بیشتر از تسویهحساب مغازهها نمیرسید. بااینحال، آنهمه سختی و زحمتی را که برای خانواده متحمل میشد، هیچگاه به رویمان نیاورد و چیزی جز عشق و صمیمیت از او دیده نشد.
پدر قرآن مخصوصی داشت. هر روز آن را برمیداشت و غرق قرآن میشد و مرا در نظارۀ خود محو میکرد. او بزرگمردِ زندگیام بود. رئوف و مهربان و درعینحال، قوی و استوار! نهفقط برای ما، بلکه در تمام روستا معروف بود به اینکه زیر بار زور نمیرود.
او از ابتدا زمین نداشت؛ نه زمینی برای زراعت و نه خانهای برای سکونت. تا مدتها در «قِلاع» اجارهنشین بودیم. قلاع خانۀ بزرگی بود که 20 خانواده در آن زندگی میکردند و سهم هرکدام اتاقی بود. درحالیکه پیش از انقلاب، خان منطقه اختیار زمینهای بسیاری را داشت و به هرکس زیر عَلم او بود، بدون حساب میبخشید. حتی به پدرم چراغسبز نشان میداد که زمین به او بدهد، اما هر دفعه با بیمحلی پدر مواجه میشد. از این بالاتر، گاهی با خان درمیافتاد! کاری که کمتر کسی جرئت فکر کردن به آن را داشت. اما او حرف حق را میزد و از کسی نمیترسید.
بعدها که «شرکت زراعی» آمد اوضاع بدتر شد. مسئول شرکت مهندسی بود که همه، حتی خان، از او حساب میبردند. همه بهجز پدر من که بهشدت از او نفرت داشت. میگفت: «مهندس شرابخوار و قمارباز است.» مهندس وقتی رفتار پدرم را میدید، بیکار نمینشست و از آزار و اذیت کم نمیگذاشت. در سال 1353 بالاخره به هر زحمتی بود، خارج از روستا قطعهزمینی گرفتیم و تصمیم گرفتیم با ساختن خانه، از اجارهنشینی و سکونت در قلعههای روستایی خلاص شویم.
ادامه دارد
#هفته_دفاع_مقدس
#بیاد_شهدا
#دفاع_مقدس
#جنگ_تحمیلی
@mahale114
فصل اول صفحه دوم
#خاطرات_رزمندهٔ_جانباز
حجت الاسلام حسین شیراوند(ضرغام)
برگرفته از کتاب نماز ناتمام
یک روز تعداد زیادی خشت و گل قالب زدیم و در منطقۀ وسیعی چیدیم تا خشک شود. همان لحظه سروکلۀ مهندس پیدا شد. وقتی دید ما مشغول خانهسازی هستیم، از روی غضب، خشتها را با ماشین زیر گرفت و همه را خراب کرد. فردا دوباره شانسمان را امتحان کردیم تا شاید مهندس کوتاه آمده باشد؛ اما باز مثل دیروز آمد و هرچه رشته بودیم را پنبه کرد
حرفش این بود که از کی تا حالا خوشنشین اجازه پیدا کرده خانهدار شود؟! بااینحال، پدر من سرسختتر از این حرفها بود و واقعاً مبارزه کرد تا خانه را ساخت. دیگر منتظر خشک شدن خشتها نماند. گلها را روی هم چید و دیوار را بالا برد. بهقول پسرعمهام شهسوار، که در ساخت خانه کمککار ما بود، «گِل پَ رو گِله؛ چرا منت مهندس را بکشیم؟»
برادرانم نعمت و احمد در همان ایام، از فعالان مبارزه با طاغوت بودند. هر دو رابطۀ خوبی با شهید عزیز، آیتالله محمدعلی حیدری داشتند. نعمت همراه همسرش به قم میرفت و با کمک او، اطلاعیههای امام را به نهاوند میرساند. ساواک باخبر شده بود که بعضی فعالیتها از برزول آب میخورد، اما دقیق نمیدانست چه افرادی در این موضوع دخیل هستند. فراخوان سربازی زدند و به این بهانه خواستند جوانان را زیرنظر داشته باشند. انقلابیها هم که میدانستند خدمت زیر پرچمِ شاه نه با اعتقادات آنان سازگار است و نه با فعالیتهای انقلابیشان، از خدمت سربازی فرار کردند و متواری شدند.
ساواک که دستش به پسرها نرسیده بود، پدران را تحت فشار قرار میداد تا پسرانشان را تحویل دهند. سه بار پدرم را به پاسگاه ورازانه در حوالی برزول بردند و او را اذیت کردند. هر سه بار نیز سنگ روی یخ شدند و جز سکوت و انکار جوابی نشنیدند. مأموران که دیدند با این کارها به نتیجه نمیرسند، شمشیر را از رو کشیدند و در آخرین احضار، زهر خود را ریختند. آنها با سنگدلی تمام، در سرمای یخبندان نهاوند، پدر را ساعتها در آب حوض نگه داشتند و با سرمای استخوانسوز، او را شکنجه کردند. پدر سرسختانه مقاومت کرده بود، ولی وقتی در چارچوب درِ خانه ظاهر شد، دیگر آن پدر همیشگی نبود. سرما با بدن تنومند و استخوانهای ستبرش کاری کرده بود که مثل بید میلرزید و توان راه رفتن نداشت. خیلی سریع زمینگیر شد و گلویش چرک و عفونت کرد.
در بستر بیماری حال نزاری داشت. از قضا یک روز حالش بهتر شد و شروع کرد به خوردن سوپ گرمی که مادرم برایش پخته بود. با حال عجیبی به او خیره بودم. در نگاهم شوق بود و در دلم اندوه. وقتی غذایش تمام شد، مادرم را صدا زد.
«ملک!»
«بله؟»
«چرا جای من را رو به قبله ننداختی؟»
«چرا رو به قبله بندازم؟»
«خب من میخوام بمیرم!»
«این چه حرفیه مرد؟! نگو بچه میترسه.»
«نه، جدی میگم. جام رو رو به قبله بنداز.»
وقتی دید کسی او را رو به قبله نمیکند، خودش بلند شد و تشک را رو به قبله کرد. بالشش را زیر سر گذاشت. دستانش را کشید. شهادتین را گفت و به احتضار افتاد. در قاب چشمانم، نظارهگر رفتن روح از جانم بودم. شمردم؛ هفت نفس عمیق کشید و جان به جانآفرین تسلیم کرد.
نُهساله بودم که ناباورانه پدرم را از دست دادم، اما راه پرفرازونشیبی که تا پیروزی انقلاب باقی مانده بود، بهقوت ادامه داشت. فعالیت برادرانم بیشتر شده بود. ساواک هرازگاهی به خانهمان میریخت و پیِ برادرانم میگشت. ابتکار برادرم نعمت برای مطلع شدن از هجوم ماشین پاسگاه به روستا، کار گذاشتن سه بلندگوی کوچک در زیر ایوان خانه بود. این بلندگوها برای پخش قرآن و دعا بهکار میآمد و جالب این بود که باکارگذاری میکروفون در داخلش، جنبۀ استراق سمع نیز داشت. هم صدا را پخش میکرد و هم بهخوبی کمترین صدا را میگرفت و به ضبطصوت قدیمی داخل خانه میرساند.
گاهی دوستانمان در کوچه حرف میزدند و ما در خانه، خندهمان بالا میرفت. وقتی مرا خندان میدیدند، میپرسیدند چه شده؟ میگفتم: «هیچ؛ صداتون توی خونه میآد، مراعات کنید.» با این بلندگوها، همینکه ماشین به گردنۀ برزول میرسید متوجه میشدیم. برادرانم فرار میکردند و من که سودای ماجراجویی داشتم، همراهشان میشدم.
ادامه دارد.
#هفته_دفاع_مقدس
#بیاد_شهدا
#دفاع_مقدس
#جنگ_تحمیلی
@mahale114
فصل اول صفحه سوم
#خاطرات_رزمندهٔ_جانباز
حجت الاسلام حسین شیراوند (ضرغام)
برگرفته از کتاب نماز ناتمام
...........................
در خانه، اتاق کوچکی داشتیم که «تنورسوز» نام داشت. مادرم برای طبخ نان و غذا از آن استفاده میکرد. دیوارهایش را تمام، دوده گرفته بود و معلوم نبود دری رو به دشت دارد. از این راه مخفی، از خانه بیرون میزدیم و به مزارع گندم یا خانۀ اقوام پناه میبردیم تا آبها از آسیاب بیفتد. احمد که ناکامی مأموران را در یافتن محل اختفای ما میدانست، عکس کوچک و زیبایی از امام را روبهروی در ورودی، به کمد چسبانده بود تا مأموران را بسوزاند. گرچه فرار فرصت رویارویی را ربوده بود اما همین عکسِ زیبا حامل تمامی پیام ما بود.
حضور مردم برزول در جریان انقلاب و شرکت در تظاهرات، زبانزد مردم منطقه بود و اوصاف آن به قم و تهران رسیده بود. قهوهخانۀ شهسوار نقطۀ شروع راهپیمایی بود. در آنجا بزرگترها جمع میشدند و پس از رصد اخبار انقلاب و ردّوبدل نظرات، به کوچهپسکوچههای برزول میآمدند و ما بههمراه مادرانمان به آنان ملحق میشدیم.
علیرحم سلگی و مسیب فلکی از پایهثابتهای تظاهرات بودند. علیرحم همیشه یک گرز با خود میآورد و مسیب هم شمشیری قدیمی و باشکوه در دست داشت. مردم بهاحترام آنها از این صحنۀ حماسی استفاده کردند و شعاری ساختند که برای همیشه در یاد و خاطر بزرگان ماندگار شد. احسان درویشی برایشان این شعار را چاق میکرد و آنها بلند جواب میدادند: «به گرزکَه علیرحم، به شمشیر مسیب، شاه تو را میکشیم!» بعدها اهالی برزول این شعار را در نهاوند سرمیدادند و جمعیت چندهزار نفری نهاوند، یکصدا این شعار را تکرار میکردند؛ بدون آنکه بدانند علیرحم و مسیب چه کسانی هستند و ماجرای گرز و شمشیر آنان چیست!
مبارزه با شاه و انقلابیگری درسی از جانب برادرانم بود که با شیطنتهای دوران کودکیام پاس میشد. آنها الگوی من بودند و حرفهای انقلابیشان در جانم بذر امید میپاشید. بهدنبال راهی برای سر برآوردن بین سرها، خاک سرد اطرافم را کنار میزدم و چشم به فعالیتهایی گرمابخش داشتم. در مدرسه، وقتی همه دست میزدند و شعار «جاوید شاه» سرمیدادند، من و دوستانم به لری میگفتیم: «جو بید شاه، جو بید شاه!»
عدهای از معلمها خنده بر لبشان سبز میشد، اما بعضی دیگر با عتاب و خطاب میگفتند: «چی گفتی؟!» ظاهر معصومانهای به خود میگرفتم و میگفتم: «آقا همون که بقیه میگن. چه کنم؟ لهجهمون همینه دیگه!» و با این استدلال از دست آنها خلاص میشدم.
یک شب کلاس قرآن داشتیم. با رحمت موسیوند، نیکزاد معافی، علیکوثر معافی و علی سلگی قرآنهایمان را در دست گرفتیم و عازم مسجد شدیم. زمان شاه، خانوادهای در روستا بود که به شاهدوستی شهره بودند. هنگامی که به آن خانه رسیدیم به رفقا گفتم: «شعار بدیم؟»
گفتند: «چی بگیم؟»
گفتم: «اینکه میگم!»
من در کودکی بااینکه التهاب لوزه داشتم و صدایم درنمیآمد، اما در آن لحظه طوری فریاد زدم که سکوت شبانۀ روستا مثل ظرف چینی شکسته شد و خودم متعجب ماندم! با صدای بلند گفتم: «ما این رژیم کثیف پهلوی را نمیخواهیم.»
بقیه هم با تأیید، پشتسرهم گفتند: «صحیح است! صحیح است!»
نمیدانم سروکلۀ ماشین ژاندارمری از کجا پیدا شد. ژاندارمی مثل اجل معلق از ماشین پایین پرید و غریو کشید: «ایست، ایست!» ما هم با شنیدن فرمان او تا توان در بدن داشتیم، دویدیم.
علیکوثر کفشهای پارهای داشت. همین باعث شد از ما عقب بماند و کتک مفصلی از ژاندارمها بخورد. ما به مسجد پناه بردیم و از آنجا صدای جیغ و فریادش را میشنیدیم، بیآنکه کاری از دستمان بربیاید. وقتی از دست سربازها رهایی پیدا کرد و به مسجد رسید، سیاه و کبود بود. پوست دستش بلند شده بود و حتی به قرآن در دستش جسارت کرده بودند. آن شب علیکوثر کتک مرا خورد و من قسر دررفتم؛ اما همینکه زنده ماند، جای شکر داشت.
در کلاسهای قرآن، جریان عبادت پیامبر(ص) در غار حرا یا به کوه طور رفتن حضرت موسی و عباداتی نظیر آن را شنیده بودیم و با کنار هم گذاشتن آنها به این تلقی رسیده بودیم که برای عبادت باید به صحرا رفت و بیرون از روستا به خدا رسید. به همین منظور، هر روز ظهر، برای نماز به بیشهزار میرفتیم. برای این کار، یک جمع هشتنفره داشتیم که متشکل از رحمت موسیوند، علیکوثر معافی، نیکزاد معافی، احسان درویشی، علیمراد موسیوند و برادران سنایی بود. آنقدر از روستا دور میشدیم که جز صدای کلاغها، هیچ صدایی نمیآمد. هر بار یکی جلو میایستاد و نمازجماعت با حالوهوایی عرفانی برگزار میشد. اتفاقاً آنجا گرگ داشت و آدم با کوچکترین صدایی از پشتسر، زهرهترک میشد اما خودمان را دلداری میدادیم و میگفتیم خدا هست و اتفاقی نمیافتد.
ادامه دارد.
#هفته_دفاع_مقدس
#بیاد_شهدا
#دفاع_مقدس
#جنگ_تحمیلی
@mahale114