هدایت شده از ندای تهذیب
💐 ميلاد مسعود "اميرالمؤمنين امام علي"(ع) (23 سال قبل از هجرت)
✍ امام علي(علیه السلام) امام اول شيعيان در سيزدهم رجب سال 30 عام الفيل در دورن خانه ي كعبه دیده به جهان گشود. پدرش ابوطالب(عبدمناف) پسر عبدالمطلب و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم است.
✅ ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسين، ابوالرَّيحانَتَين از جمله كنيه هاي آن امام و اميرالمومنین، ولي اللَّه، اسداللَّه، مرتضي، وصي، يعسوب الدين، حيدر، كرار و... از القاب آن سرور مي باشد.
✅ حضرت امام علي(ع) از دوران كودكي، تحت تعليم و تربيت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) قرار گرفت و اولين مردي بود كه اسلام آورد. آن امام همام به جز غزوه ي تبوك، در تمامي غزوات و جنگ هاي پيامبر اكرم (ص) حضور داشت و همواره در رنجها و سختي ها، ياور و حامي پيامبر بزرگ اسلام بود.
✅ امام علي(ع) در هجدهم ذيحجّه ي سال يازدهم هجري، در محلي به نام غدير خُم، به امر خدا و از طرف پيامبر به رهبري امت اسلامي پس از رسول اكرم(ص) برگزيده شد و پس از بيعت مردم، اميرالمؤمنين لقب گرفت. اما پس از رحلت پيامبر(ص) اين امر مُهم اجرا نگرديد و خلافت به دست ابوبكر افتاد.
✅ سي و سه سال از عمر مبارك آن حضرت در كنار رسول خدا(ص)، بيست و پنج سال پس از رحلت آن حضرت در خانه نشيني و در حدود پنج سال نيز در خلافت سپري شد.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از انتشارات شهید کاظمی
.
✍یادداشت ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران دکتر امیرحسین قاضی زاده بر کتاب #درگاه_این_خانه_بوسیدنی_است
کتاب بسیار زیبای درگاه این خانه بوسیدنی است را خواندم. مجاهدتهای فوقالعاده العاده مادر بزرگواری را که همزمان شوهر و سه پسر در جبهه دارد با مشکلات فراوان خود و اطرافیان همچنان به انجام وظیفه اش به دین خدا، انقلاب و مبارزه با استکبار و صهیونیسم جهانی فکر میکند. واقعا کجای تاریخ چنین زنانی را جز در مکتب فاطمه(ع) و زینب کبری(ع) است.
اینگونه استوار؛ آری مادر است، همسر است قلبش میتپد برای عزیزانش، بیمار میشود. از پا میافتد اما توسل میجوید و میایستد برای عظمت اسلام و حمایت از امام. آفرین من گواهی میدهم که مادر بزرگوار شما و پدر بزرگوار شما تاکنون امکاناتی از بنیاد نگرفتهاند. بااینکه خانه ای کوچک در نازیآباد دارند.
حاضر به تغییر مکان نشدهاند و بااینکه میهمان زیادی دارند و مشکلات مادی در مقابل التماس ما بر برقراری همان حقوق اندک، استقامت میورزند و نمیپذیرند. ایشان، عاشقی عارف و عارفی واصل اند.
ان شاالله همه ما قدرشناس این همه شکوه و سپاسگزار باشیم.
آرزوی توفیق برای شما برادر عزیزم که به جای مانده از این همه عظمت در این خانواده باشکوهید دارم و امیدوارم عطر نشانی همیشگی مادر گرامی تان و خواهر مکرمه و وجود بزرگوار شما را شاهد باشم.
🌱با احترام-سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی
📅شانزدهم دی ۱۴۰۰ مقارن فاطمیه
🍃 با ما همراه باشید...
📌 انتشاراتشهیدکاظمی
🖇 شبکه بزرگ تولید و توزیع کتاب خوب در کشور
🆔https://eitaa.com/nashreshahidkazemi
هدایت شده از نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
امیرالمؤمنین علیهالسلام نور است
🔸 امیرالمؤمنین مبنای حق است؛ حق، به سمت هرکجا که علی باشد، میچرخد. یعنی حق، علیمدار است.
🔹 امیرالمؤمنین نور است. نور که انتها ندارد؛ تا هست، میتابد. هرکس خودش را جلوی نور، جلوی علی قرار داد، پشت سرش سایه تولید کرد.
🔺 در سایهٔ ابوتراب
#امام_علی
#مذهبی
#عکس_نوشت
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نشر مؤسسه مصاف
🆔 @Masaf_Nashr
هدایت شده از طلاب الکریمه
توصیه رهبر انقلاب به مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف به دلیل کرونا👇👇👇
🌸 بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند. سیّدعلی خامنهای
۹۹/۱۲/۶
🔺کیفیت نماز جعفر طیار:
نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر رکعت حمد و سوره دارد. بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَر» خوانده شود، همین تسبیحات را ۱۰ مرتبه در رکوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع، و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود.
این نماز سوره مخصوصى ندارد،
🔸 لکن افضل آن است که در رکعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در رکعت دوم، سوره «وَ الْعادِیاتِ» و در رکعت اول نماز دوم «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در رکعت دوم نماز دوم ، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود.ولی میتونید همان سوره توحید رو هم بخونید.
@tollabolkarimeh
هدایت شده از مسیر طلبه
#جشنواره_مهارت_آموزی
سلام دوستان
بهمناسبت ایام فرخنده ولادت مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام و روز مرد،
#تمامی درس نامه های مهارت آموزی در سایت مسیر طلبه با ۵۰ درصد تخفیف ارائه میگردد.
#کد_تخفیف: ROOZEMARD1400
بازدید از سامانه مهارت آموزی با بیش از ۲۳ درس نامه عمومی و تخصصی ویژه طلاب
https://b2n.ir/r58342
همراه با
#صدور_گواهی شرکت در دوره
@masirtalabe
🔴 #اطلاعیه_فوری
✅ دفترچه راهنمای نهمین آزمون استخدامی #آموزشوپرورش و دستگاه های اجرایی ۱۴۰۰ به صورت غیر رسمی منتشر شد
🕗 ثبت نام: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
🔻برگزاری آزمون: ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
↙️ جهت دریافت #فایل pdf #دفترچه آزمون استخدامی به لینک زیر مراجعه فرماييد:
👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2128543902C7fbe467b80
🔴🔴 اطلاع رسانی به طلاب و مبلغان 🔴🔴
هدایت شده از مصاف رضوی
🔰 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
💠 عُنْوَانُ صَحِيفَةِ اَلْمُؤْمِنِ حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
#ترجمه
💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله:
عنوان نامهی اعمال مؤمن، محبت علی بن ابی طالب علیه السلام است.
🔸️بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۱۵۴
🔸️ #ولادت_امیرالمومنین
➖➖➖
✅ کانال رسمی مصاف رضوی
✅ @Masaf_Razavi
هدایت شده از مصاف رضوی
#️⃣ #تلنگرانه
💢شیخ ابوالحسن خرقانی گفت:
جواب دو نفر مرا سخت تکان داد.
اول:
مرد فاسدی از کنارم گذشت و من گوشه ی لباسم را جمع کردم تا به او نخورد.
او گفت:
ای شیخ، خدا میداند که فردا حال ما چه خواهد شد.
دوم:
مستی دیدم که افتان و خیزان در جاده اى گل آلود میرفت. به او گفتم: قدم ثابت بردار تا نلغزی. گفت: من بلغزم باکی نیست، بهوش باش تو نلغزی شیخ؛ که جماعتی از پی تو خواهند لغزید.
➖➖➖
✅ کانال رسمی مصاف رضوی
✅ @Masaf_Razavi
هدایت شده از مصاف رضوی
پیام هنیه به رهبر انقلاب: به مواضع درخشان شما افتخار میکنیم
🔸پیام رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب: پیروزی انقلاب اسلامی، دستاورد بزرگی برای پروژه مقاومت اسلامی بود. ما عمیقا به مواضع درخشان شما در حمایت از ملت فلسطین و مسئله مقدس آن، افتخار میکنیم.
➖➖➖
✅ کانال رسمی مصاف رضوی
✅ @Masaf_Razavi
هدایت شده از مصاف رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 احترام به پدر و مادر
🔸️حجت الاسلام راجی
➖➖➖
✅ کانال رسمی مصاف رضوی
✅ @Masaf_Razavi
هدایت شده از ثانیه شمار ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ قبح شکنی از رقص و مسائل جنسی و... در #انیمیشن
🎬 انتروپومورفیسم چیست؟
🎙 #استاد_خوش_منظر
منبع:فراپرده
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | برای خدمت به مردم به امیرالمؤمنین(ع) اقتدا کنیم
🔺️ بخشهایی از گفتوگوی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با مداح اهلبیت آقای حاج محمود کریمی، درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل بیت(ع).
📝 متن این گفتوگو در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
⭐ @Khamenei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
☀️ #شمسی
➕ شهادت محمدحسین یوسف الهی (1364)
➕ رحلت فقيه و فيلسوف بزرگ آيت الله "شيخ عبدالحسين رشتی" (1332ش)
➕ آغاز عملیات پیروزی بخش والفجر ۵ (1362ش)
🌙 #قمری
➕ نخستين نبرد مسلمانان با مشركان مكه در صدر اسلام(2 ق)
❄️ #میلای
➕ شهادت "سيد عباس موسوی" دبير كل حزب الله لبنان (1992م)
➕ شهادت "شيخ راغب حرب"، روحانی مبارز ضد صهيونيستی (1984م)
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها
▪️11 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
▪️12 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
▪️13 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
▪️18 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🌹 شهادت "سيد عباس موسوي" دبير كل حزب اللَّه لبنان (1992م)
✍ عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمين سيد عباس موسوي بنيانگذار جنبش حزب اللَّه لبنان، در سال 1952م در شهرك نبيشيت از توابع بعلبك لبنان به دنيا آمد. وي در 15 سالگي براي ادامه تحصيلات به حوزه علميه نجف رفت و از محضر آيت اللَّه سيد ابوالقاسم خويي و شهيد سيد محمدباقر صدر استفاده نمود.
✅ شهيد موسوي همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي، راهي لبنان گرديد و حوزه علميه بعلبك را تأسيس نمود. و در صف مقدم جهاد عليه رژيم صهيونيستي قرار گرفت و با همفكري جمعي از علما و تعدادي از شاگردانش، جنبش انقلابي حزب اللَّه لبنان را تأسيس كرد.
✅ فكر روشن، ديدگاههاي انقلابي، روحيه سرشار از صفا و اخلاص و برخوردهاي واقع بينانه و غيرتصنّعي از خصوصيات بارز سيدعباس موسوي بود. او در طول فعاليت در سمت دبيركلي حزب اللَّه لبنان، ضربات سهمگيني بر رژيم نژاد پرست اسرائيل فرود آورد و زخمهايي كاري بر آن دولت غاصب وارد کرد.
✅ او سرانجام در 16 فوريه 1992م در حالي كه از مراسم بزرگداشت شيخ راغب حرب كه او نيز هشت سال پيش از آن توسط صهيونيستها به شهادت رسيده بود، بازمي گشت، در عملیات ناجوانمردانه مورد يورش هوايي مزدوران اسرائيلي در جنوب لبنان قرار گرفت و به همراه همسر و فرزندش به شهادت رسيد.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
com.android.nakhl.apk
3.32M
بسم الله الرحمن الرحیم...
این ایام البیض ماه رجب هر کس خود را از اشعار مناجاتی حاج غلامرضا سازگار محروم کند حقا ضرر کرده است...
🌿🌿🌿
به مناسبت این ایام نرم افزار اندروید نخل میثم برای استفاده از این شاهکارهای شعر مناجاتی تقدیم می شود....
التماس دعا
@talabegitaejtehad
هدایت شده از توليدات فرهنگي موسسه
📜 💠 نشريه فرهنگي هدهد (شماره 117)
📰 🔹باباهاي بد
🔺بررسي آسيبهاي موجود در مسير نقش پدري
┈••••✾•🔶🔷♦️•✾•••┈┈•
🆔@TolidatFarhangi
@farhangimoasese
@SofreFarhangiReyhane
هدایت شده از محمدرضا سلیمی
💠لیست کانالهای مفید آموزشی و محتوایی💠
📌 کانال اطلاع رسانی معاونت فرهنگی تبلیغی
https://eitaa.com/farhangi_whc
📌 آموزش تولید محتوا با تلفن همراه
https://eitaa.com/joinchat/1509228679C9425ee1b7d
📌 آموزش موشن گرافیک با نرم افزار پاورپوینت
https://eitaa.com/joinchat/559349815Cfe9660d551
📌 رادیو ریحانه، صدای زن و خانواده
پادکست های موضوعی و مناسبتی با محوریت امور زنان و خانواده
https://eitaa.com/radioreyhaneh
📌 حسنا - تولیدات برگرفته از سیره و بیانات سراسر نور حضرت زهرا سلام الله علیها است
https://eitaa.com/hosnamedia
📌 نورا - تولیدات هنری و رسانهای با رویکرد قرآنی
https://eitaa.com/nooramedia
📌 رضوان - تولیدات هنری و رسانهای با رویکرد خانواده و کودکان
https://eitaa.com/rezvan_media
📌 بانک محتوای متنی
در این کانال بر اساس مناسبتها و موضوعات مختلف فرهنگی اجتماعی، محتوای متنی تبلیغی تهیه و بارگذاری میشود.
https://eitaa.com/bankmohtavamatni
📌 کوتاه نوشت های ترجمه شده
متون تبلیغی ترجمه شده به زبانهای زنده دنیا
https://eitaa.com/joinchat/248774785C7a681d4585
📌 مکتب گراف
بهره برداری از تولیدات موضوعی و مناسبتی بانوان طلبه و مبلغ شامل کلیپ، پادکست، عکس نوشته، استوری و...
https://eitaa.com/tolid_whc
📌 محتوای تبلیغ مجازی
کانالی که در آن محتوای مفید تبلیغی که توسط سایر مراکز تولید شده است جمع آوری میشود
https://eitaa.com/joinchat/2307653764C311546f423
📌 دنیای استیکر
تازه ترین استیکرهای موضوعی و مناسبتی برای استفاده در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3445751919C9a1a7ee755
📌 کانال قطب نما
بررسی سمت و سوی اهم مسائل مطرح شده در فضای مجازی در سریعترین زمان ممکن
https://eitaa.com/joinchat/244187288Cfba1f330a9
📌 تک نوشت
مجموعه متن کوتاه با موضوعات مختلف به قلم بانوان طلبه
https://eitaa.com/taknevesht_whc
📌 کافه قلم
بهره برداری از انواع ادبی شامل داستانک، شعر، دلنوشته و... که توسط بانوان طلبه تولید شده است
https://eitaa.com/joinchat/1138884699C5d0e00a7bc
📌 ابزار محتوا
بهره برداری از ابزار شامل تصاویر با کیفیت، صوت، افکت و... برای تدوینگری فیلم و کلیپ و طراحی پوستر و...
https://eitaa.com/joinchat/865796147C36cb862dc8
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 بی فرهنگی بر تارک فرهنگ
🔻 سالهاست که گرفتار برخی سلبریتیهای ناسپاسی هستیم که تنها با نقش دوگانه و منافقانه که ظاهر و باطنشان افکار عمومی را دچار پارادوکسی مرموز و شاید حساب شده و برنامه ریزی شده کرده و دچار تزلزل فرهنگی و القاء حتی شبهات دینی و شرعی می کنند.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://hozehkh.com/OneEntry?id=42566
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سلیمانی خطرناکتر برای دشمنان از سردار سلیمانی💓
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
✅ موضوع: مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
⏮ قسمت #یک
🔶 مدیریت دانش سازمانی
⏮ مدیریت دانش از جمله مقولاتی است که در چند سال اخیر بحث ها و سخنرانیهای متعددی درباره آن داشتهاید و از زوایای مختلف به آن پرداخته و آثار و فوائد آن را به خصوص در زمینه بومیسازی علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی مورد تأکید قرار دادهاید. حال، به عنوان اولین پرسش، لطفاً تلقّی و تعریف خودتان از مدیریت دانش و تفاوت آن با مدیریت آموزش یرا بیان فرمایید.
🔶 یکی از مفاهیم و عناوینی که در دانش مدیریت مطرح است، مدیریت دانش است. طبیعتاً در علم مدیریت و در رشتة مدیریت وقتی از مدیریت دانش صحبت میشود، در واقع، به مدیریت دانش در چارچوب سازمان اشاره می گردد .
🔶 در علم مدیریت به دنبال آن هستند که تجربیات اداری و سازمانی کادر و نیروهای عضو سازمان در ذهن و سینة آنها باقی نماند و این تجربیات جمعآوری شود و پس از تنظیم و تدوین به عنوان ذخیرة معنوی، نرمافزاری و مدیریتیِ سازمان ثبت و ضبط شود و در اختیار قرار گیرد. در واقع یک سازمان پس از مدتی ک ه کار میکند همچنان که خروجیها و ثمرات مادی یا معنوی برای دیگران دارد، طبیعتاً برای خودش نیز آورده هایی دارد، مثلاًممکن است از نظر امکانات مادی رشد کند، یا بیشتر شناخته شود و در نتیجه، چه بسا سطح اعتبارش در جامعه بالاتر رود، یا ارتباطات گسترده تری پیدا کند و ... . اما یکی از دستاوردهای بسیار ذی قیمت یک سازمان که به مرور زمان و طیّ آزمون و خطاهای فراوان به دست می آید ، تجربیات درونسازمانی است که کادر و اعضا ی آن سازمان به دست میآور ن د. طبعاً نباید این تجربیات مغفول واقع شو ن د و مورد استفاده قرار نگیر ن د و کارمندان سازمان پس از جدا شدن از کار ، یا بازنشستگی و یا مرگ این تجربیات را با خود ببرند و کسی از این تجربیات بهرهمند نشود. لذا مدیریت دانش که در علم مدیریت از آن بحث می شود ناظر به همین است که در درون سازمان بتوانیم تجربیات به دست آمده را تجمیع کنیم و از آنها بهره ببریم.
🔶 اما به نظر میرسد می توان عنوان مدیریت دانش را توسعه داد به صور تی که از چارچوب یک سازمان خارج گرد د و به کل فضای علمی یک جامعه و حتی جامعة جهانی تسری داده شود و شامل همه جا شود. میتوان گفت که مدیریت دانش طبق تعریف ما میخواهد روند و مسیر دانش را در سطح جامعه و دنیا مدیریت کند . طرح این دیدگاه دور از ذهن نیست و به نظر منطقی میآید.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #دو
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
✅ مدیریت دانش طبق معنای مختار و تفاوت آن با مدیریت آموزشی
🔶 پیش از تعریف مدیریت دانش باید به این نکته توجه داشت که اصطلاحی تحت عنوان مدیریت آموزشی نیز وجود دارد. مدیریت آموزشی یعنی مدیریتی که در درون یک سازمان علمی و آموزشیاِعمال میشود. در حقیقت نوع مدیریتی که یک مدیر مدرسه، مدیر دانشگاه و مدیر مؤسسة علمی که به فعالیت آموزشی می پردازد، ارائه میکند مدیریت آموزشی نام دارد.
🔶 اما در این مقام ، از مدیریت آموزشی سخن گفته نمیشود، بلکه از مدیریتی سخن گفته میشود که نه «در» مر ا کز آموزشی بلکه «بر» مر ا کز آموزشی و دیگر فضاهای علمی ا ِعمال میگردد.
🔶 به عبارت دیگر مجموعهای از مراکز علمی، دانشمندان و اندیشمندان در سطح جامعه در زیرچتر مدیریتی ِ مدیریت دانش قرار میگیرند و بر کار آنها نظارت می شود و به آنها جهت داده میشود.
🔶 در حقیقت در مدیریت دانش یا مدیریت علم به این نکته توجه میکنیم که در جامعه به چه دانشی نیاز است و چه کسانی یا چه مراکزی میتوانند دانش مورد نیاز را تولید کنند، سپس میان این افراد یا مراکز ربط برقرار میکنیم؛ یعنی مراکز علمی و دانشمندان و اندیشمندان را در راستایی جهتدهی میکنیم که به صورت هم یار و هم افزا دانش مورد نیاز جامعه را تولید کنند و بر روند تولید دانش در مراحل تولید، فرآوری، ارتقا، توسعه و ... تا رسیدن به جامعة هدف نیز نظارت میکنیم . این امر مدیریت دانش نام دارد.
🔶 در این تعریف جدید از مدیریت دانش از تعاریف اولیة مدیریت دانش در درون سازمان و رشتة مدیریت استفاده کردهایم اما تعریفمان به آن محدود نیست. طبیعتاً در مدیریت د انش به دنبال یک نظام هستیم؛ سامانهای که از فرآیند خلق علم و دانشآفرینی تا فرآیند استفاده از علم و به کارگیری دانش را در بگیرد و سامان بدهد. این نظام، نظام مدیریت علم و دانش نام داد.
✅ نیاز به نظام مدیریت دانش در تولید علوم انسانی اسلامی
⏮ به نظر شما نقش و جایگاه مدیریت دانش در تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟
🔶 به نظر میرسد در طیّ این سال ها که در جامعة ما بحث تولید علم، به ویژه تو لید علوم انسانی اسلامی مطرح است و بعد از سالها آزمون و خطا و تلاشهایی که در این راستا صورت گرفته است و دانشمندان، اندیشمندان و مراکز علمی متعددی در این جهت فعال شدهاند، بزرگترین نقص و معضلِ این عرصه، نبود نظام مدیریت دانش و نظامسازی علمی بوده است؛ امری که مع الاسف به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته و به آن پرداختهنشده است.
🔶 توضیح اینکه مراکزی با کیفیت و کمیت نیروی انسانی و امکانات معنوی و مادی متفاوت وجود دارند که به انحاء مختلف و با رویکردها و رهیافت های گوناگون، در جهت تولید علوم انسانی اسلامی فعال هستند. اشخاصی نیز وجود دارند که در حوزه و دانشگاه متناسب با رشتة خودشان در این گستر ه فعالیت میکنند. برخی از این افراد و مراکز در بخش مبادی و مبانی علوم انسانی کار میکنند، برخی از این مرحله عبور کرده اند و در جهت تولیدالگو و روش مشغول هستند، برخی (با هر مبنا وروشی) مشغول تولید گزارة علمی هستند، برخی بیشتر به کار آموزشی نظر دارند و برخی در حوزة فرهنگسازی و ترویج و اشاعة این مباحث فعال هستند.
🔶 اما واقعیت ناگوار آن است که بسیاری از این افراد و مراکز نظیر جزایر جداافتاده از یکدیگر کار میکنند. این سخن به این معنی نیست که هیچگونه ارتباطی میان این افراد و مراکز وجود ندارد، بلکه ارتباط منظم، هدفمند و مستحکمی میان آنها وجود ندارد. در بسیاری از موارد ِ برقراری ارتباط نیز این کار از سنخ دغدغههای شخصی و به صورت موردی و اتفاقی است؛ یعنی شخص یا مرکزی با توجه بهدغدغهای که دارد ارتباطی می گیرد و احیاناً اقدام مشترکی را سامان میدهد اما چنین نیست که یک سیستم قوی حاکم باشد و همة این اشخاص و مراکز را شناسایی کرده باشد و ارتباط منطقی میان آنها را برقرار کند و ترتیب و ترتب میان حلقات تولید علوم انسانی ا سلامی را از آغاز تا انجام مشخص ن ماید تا معلوم گرد د که کدام شخص یا مجموعه، مشغول به حلقه مقدم است و کدام یکمشغول به مؤخر، چه کسی کار ش مکمّل دیگری است، کدام ها موازی کاری می کنند و کدام مراحل خالی مانده است و اشخاص و مراکز به قدر لزوم یا کفایت در آن مراحل فعالیت نمی کنند.
🔶 در مجموع، سیستمی حاکم نیست تا مشخص کند در یک بخش از تولید علوم انسانی اسلامی چه مراکزی با رویکردها و رهیافتهای مختلف مشغول به فعالیت هستند و هر کدام چه خروجی و نتیجه ای خواهند داشت.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #سه
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 به طور مثال در بحث تولید روش ممکن است افرادی در دانشگاه و حوزه روشهای مختلفی برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی مطرح کنند. تمام این افراد در ایستگاه و پایگاه تولید روش فعالیتمیکنند اما هر کدام با رویکرد و دیدگاه خاص خود به این امر مبادرت می و ر ز ند. مثلاً آنهایی که در درون گفتمان فلسفه اسلامی به مفهوم صدرایی کار میکنند اهتمامی به استفاده از استقرا ندارند؛ چرا که استقرا را یقینآور نمیدانند و معتقدند نمیتوان از استقرا در تولید علم مخصوصاً تولید علوم اسلامی استفاده کنیم. در مقابل، کسانی که نظریة شهید صدر در مبانی منطقی استقرا را پذیرفته باشند، بر این باور هستند که میتوان از استقرا نیز به عنوان یک روش در تولید علوم اسلامی بهره گرفت. مثال دیگر این است که عدهای در بحث روش بر روی روش اجتهادی تأکید زیادی دارند و برخی اصلاً به این روش کاری ندارند و با تأکید بر استفاده از روشهای تجربی موجود ، به نظریه پردازی در زمینه چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی میپ ر دازند و گروهی هم در عین تأکید بر محوریت روش اجتهادی، قائل به جامعیت در روش و بهره گیری از روش های مختلف، هر یک در مورد و جایگاه خود هستند. تمام این اندیشمند ان با رویکرد و جهتگیری خاص خود در مرحلة تولید روش فعالیت میکنند.
🔶 در مبانی نیز چنین است. برخی در مرحلة مبانیِ پیش از روش ، بر مبانی فلسفی در چارچوب مکتب فلسفی صدر ایی یا نوصدرایی تأکید میکنند. در مقابل، عدهای دیگر ، اساساً آنچه به نام فلسفة اسلامی شناخته میشود ، از جمله حکمت متعالیه رافلسفهای یونانی زاده و یونانیزده و در عین حال، ناکارآمد میدانند که به هیچ وجه صلاحیت و اهلیت لازم برای قرار گرفتن در جایگاه مبنای علوم انسانیاسلامی را ندارد و بر این باور ند که باید برای این مهم، طرحی نو درانداخت و با مبانی ناب و فلسفهای جدید به سراغ تولید علم دینی و از جمله، علوم انسانی اسلامی رفت .
🔶 تازه همه اینها در حوزه تولید دانش بود. در حوزه توزیع و مصرف دانش نیز اوضاع بهتر از این نیست و می دانیم که نظام مدیریت دانش، پوشش دهنده و سامان بخش هر سه مرحله است:
1. تولید علم و معرفت
2. توزیع علم و معرفت
3. مصرف علم و معرفت
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #چهار
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
💥 لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔶 به نظر میرسد که اکنون و با عنایت به تکثّر و تعدّد افراد و مراکز فعال در این زمینه و اختلاف نظرگاهها یی که به مواردی از آن اشاره شد، مدیریت دانش ، اقتضا دارد که یک ستاد مرکزی یا شورای هماهنگی ِ واقعی، قدرتمند و بسیار فعال و مؤثر برای این امر شکل بگیرد. یک ستاد مرکزی که تمام این مراکز و اشخاص را شناسایی، احصاء و معرفیک ند، مرحله یا مراحلی که هر کدام از اینها در آن مشغول به فعالیت هستند را مشخص کند، کمکها و همافزاییهایی را که هر کدام نسبت به د یگری میتواند داشته باشد معلوم ن مای د، نقاط افتراق و اشتراک مراکز را معیّن کند و اثر هر کدام را در بخش برون داد ها مشخص کند؛ یعنی مشخص کند که با حرکت بر اساس هر کدام از مبانی و روش هاچه خروجی یا خروجی هایی به دست خواهد آمد.
🔶 اقدام دیگر این مجمع یا ستاد مرکزی این است که زمان تقریبی و تخمینی دستیابی به هدف بر اساس روشهای مختلف را مشخص نماید. مثلاً بیان کند که خط مشیی که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پیش گرفته است سبب می شود که زمان تقریب ی رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق دیدگاه این پژوهشگاه از زمان تقریبی مورد نیاز، متناسب با خط مشی بعضی مراکز دیگر کوتاهتر باشد. مستحضرید که بعضی از این مراکز آنقدر مبدء را بعید در نظر گرفته اند که رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق مبنا و روش آنها در زمانی کمتر از یک قرن محتمل نیست.
🔶 مثال دیگر، نظر ی است که بعضی اساتید [مثل دکتر رضا #داوری_اردکانی ] به آن قائل هستند و معتقدند علم و جامعه با هم قوام مییابند . مبتنی بر این رأی، به وجود آمدن علم اجتماعی، وابسته به وجود بستر اجتماعی ِ لازم است و علم اجتماعی اسلامی هم، منوط به شکلگیری مدینۀ اسلامی است. نخست باید عالمی با نظام اسلامی، نظم اسلامی و غایات اسلامی ساخته شود تا آنگاه بتوان از علوم اجتماعی اسلامی سخن گفت . با مسامحه، شاید بتوان این دیدگاه را از جهاتی شبیه یا حتی تکرار بخشی از دیدگاه #شهید_صدر در کتاب اقتصادنا نیز تلقّی نمود، که البته توضیحش مجال دیگری می طلبد. روشن است که این دیدگاه ، تولید #علم_دینی را به پاره ای امور غیرمعرفتی گره می زند و از این جهت، از سایرین متفاوت است. همچنین به لحاظ زمانی نیز مقدار زمانی که برای رسیدن به #علوم_انسانی اسلامی بر اساس چنین دیدگاهی لازم است احتمالاً بسیار طولانی تر از برخی دیدگاه های دیگر است.
🔶 #مدیریت_دانش به معنای این نیست که مشخص کنیم کدام نظریه صحیح و کدام یک غلط است. اساساً در مدیریت دانش، اولاً و بالذات، به درست بودن و غلط بودن کاری نداریم بلکه به تفاوتها توجه داریم و مشخص میکنیم که هر کدام به چه نوع برون دادی و تقریباً در چه بازۂ زمانی دست خواهند یافت و احتمالاً پاسخ کدام مسأله و نیاز و کدام جامعه هدف را می توانند بدهند.
✅ ترکیب اعضای ستاد و شورای مذکور
🔶 برای تشکیل ستاد، مجمع و یا شورایی برای هماهنگی میان مراکز ، اعم از حوزوی و دانشگاهی، پژوهشگاهها، مؤسسات و ...، نخست باید به دنبال شناسایی مراکز و دانشگاههای پیشتاز، پیشآهنگ و خطشکن در زمینه علوم انسانی اسلامی بو د. سپس از اشخاص حقیقی که خارج از مؤسسات هستند نیز دعوت شود و در نهایت شورایی شکل بگیرد. طبیعتاً شکلگیری چنین شورایی نیازمند حمایتهای جدی دستگاه حاکمیتی است. باید دبیرخانهای وجود داشته باشد که هماهنگیها را انجام دهد و همه را دور هم جمع کند.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #پنج
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 افزون بر حوزه علمیه، از مؤسسات آموزش عالی و دانشگاههای ی که در این زمینه فعالیت میکنند میتوان از دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی (معاونت علوم انسانی و هنر)، دانشگاه شاهد، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه سوره و دانشگاه خوارزمی، در شهر تهران، همچنین مؤ سسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، جامعة المصطفی (ص)، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه معارف اسلامی (دانشگاه نهاد رهبری) ، در شهر قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه فردوسی در شهر مشهد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین ، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز ، دانشگاه باهنر کرمان و بعضی دانشگاه های بزرگ دیگر نام برد که هر کدام ظرفیتهایی د ارند که میتوان از آنها بهره برد.
🔶 مراکزی نیز در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که از جمله میتوان به انجمن های علمی و برخی از مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیو قطب های علمی دفتر تبلیغات اسلامی ، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، مؤسسه علوم انسانی اسلامی صدرا، مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، مؤ سسه مفتاح و ... اشاره کرد.
🔶 شورای هماهنگ ی باید از مجموع این مراکز حوزوی، دانشگاهها، پژوهشگاه ها، مؤسس ات ، مراکز و غیره که در بحث تولید علوم انسانی اسلامی پیشتاز و خطشکن هستند یا این ظرفیت را دارند که به صورت جدی در این عرصه فعالیت کنند و نیز از اشخاص حقیقی ، اعم از اینکه این ا شخ ا ص حقیقی در یکی از دانشگاهها و مؤسس ات فعالیت داشته باش ن د یا نه ، شکل بگیرد. درباره اشخاص حقیقی ِ عضو مراکز، این واقعیت وجود دارد که بعضی از آنها جایگاه و خصوصیات ی د ارند که فارغ از مر کزی که در آن مشغول به کار هستند قابل استفاده میباشند.
🔶 در سطح و لایهای دیگر، آن دسته از اصحاب رسانه، نشریات، پایگاهها و کانالهای مجازی و بخشهایی از صدا و سیما مثل شبکه چهار سیما، که نسبت به علوم انسانی اسلامی و ساحتهای نزدیک به آن اهتمام میورزند دعوت شوند.
🔶 همچنین، فراخوان مجامع و اتحادیه های نشر و پخش کتاب و انتشاراتیها و مراکز فعال در عرصه چاپ، نشر و توزیع آثار دینی، فرهنگی، تمدنی، فلسفی، معرفتی و علوم انسانی، به خصوص علوم انسانی اسلامی نیز نباید از قلم بیفتد و همه این مجموعهها هم باید نمایندگانی در شورای مذکور داشته باشند.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #شش
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
⏮ درباره وظیفه این شورا یا دبیرخانه یا مجمع و به طور کلی کارهایی که در قالب نظام مدیریت دانش برای رشد و توسعه علوم انسانی اسلامی باید انجام گیرد بیشتر توضیح دهید.
🔶 مواردی عرض شد. البته آن موارد عمدتاً ناظر به مرحله تولید علم بود. اما در نظام مدیریت دانش، افزون بر تولید باید برای توزیع علم هم خط مشی گذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی وجود داشته باشد.
🔶 به هر صورت یکی از اموری که در مدیریت دانش برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی مطرح است این است که دانشِ تولیدشده در جایی ارائه و عرضه شود. امروزه اگر دانش اسلامی تولید همشود جایی برای عرضه ندارد. عموم دانشگاهها چنین محتوایی را ارائه نمیدهند مگر برخی دانشگاههای خاص و البته غیر دولتی یا نیمه دولتی،که با ا هد ا ف خاصی طراحی و تأسیس شدهاند. در حالت عادی ، دانش تولیدشده جای و جایگاه ی برای عرضه ، به صورتی که دانشجویان موظف باشند این دروس را پشت سر بگذران ن د و بر اساس آن از آنها امتحان گرفته شود ، ندارند. یکی از مؤثرترین اقدامات در بخش توزیع دانش، آن است که این مراکز و دانشگاهها موظف به فعال سازی این ظرفیت آموزشی شوند.
🔶 کارهای بسیار دیگری نیز مانند راهاندازی مجلات علمی - پژ و هشی در این حوزه، برگزاری همایشهای مرتبط، قرار دادن جوایز سالانه و ... میتوان انجام داد.
🔶 در این زمینه، پشتیبانی و حمایت لازم است. البته حمایت در حمایتهای مادی خلاصه نمیشود بلکه بخشی از حمایتها، معنوی است؛ یعنی اگر یک نظریهپردازی در عرصة علوم انسانی اسلامی نظریهای را ارائه کرد، از او حمایت درخورِ علمی صورت بگیرد.
🔶 این را هم باید اضافه کنم که این حمایت و تشویق باید از طرق و مجاری مناسب خودش صورت گیرد. گاهی از برخی دانشمندان و نظریهپردازان در جایییا به طریقی تقدیر میشود که آنجا یا آن طریق هیچ ربط و تناسبی با امور علمی ندارد و حاشیه ها و جوانب دیگری برای آن مطرح است. این امر گاهی اوقات، موجب سرشکستگی پژوهشگر و تضعیف بُعد علمی کار او در نزد افکار عمومی و در مجامع علمی و نخبگانی میشود و بعضی مغرضین و فرصت طلبان هم با برچسب سیاسی و فرمایشی زدن به آن پژوهش، طوری وانمود و تبلیغ میکنن د که گویا هیچگونه جنبه علمی در آن نبوده است .
🔶 همچنین باید بدانیم که پشتیبانی و حمایت فقط برگزاری جلسه تقدیر که در مواردی منجر به نشاندار شدن پژوهشگر هم میشود نیست بلکه یکی از راه های مهم و مؤثر حمایت ، به ویژه در گستره علوم انسانی، این است که برای نظریه تولید شده، اهمیت قائل شوند، در کتاب ها، مقالات و ابحاث علمی از آن یاد کنند و به آن ارجاع دهند یا در مقام کاربست، عملاً به آن توجه کنند و آن را به کار بگیرند .
🔶 یکی از مصادیق توجه کردن، اهمیت قائل شدن و بها دادن به یک نظریه یا نظرگاه علمی، واکاوی ابعاد و زوایای آن، نگاه تطبیقی و مقایسه ای به آن، بررسی نتایج آن و حتی نقد آن، در قالب پایاننامه است. این در حالی است که شوربختانه، هم اکنوندر پایاننامهها ی دانشگاهی، فقط نظریات دانشمندان غربی مورد بررسی قرار می گیرند و مثلاً نظریه دو دانشمند غربی با هم مقایسه میشو ند و به دیدگاه اندیشمندان ایرانی و اسلامی، به ویژه معاصرین توجهی نمیشود. بعضی از اساتید و گروه های علمی در شماری از دانشگاه ها، که خیلی تلاش کرده اند ایرانی - اسلامی باشند و به علمای معاصر هم بپردازند، با احتیاط بسیار به اشخاص نادری در ردۀ علامه طباطبایی توجه میکنند ؛ [البته اکثراً از علامه هم، فقط به نظریۀ اعتباریات می پردازند!]. و دیگر از این رده و مشخصاً از ایشان جلوتر نمی آیند و اصلاً به مخیّله شان هم خطور نمی کند که به دانشجویان اجازه دهند که در پایان نامه های ارشد یا رساله های دکتری به آراء و اندیشه های اندیشمندان و دانشمندان ایرانی و مسلمانِ در قید حیات بپردازند.
🔶 در حالی که در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا اگر اندیشمندی در قید حیات و حتی جوان، نظریهای ارائه دهد، به فاصلۀ زمانی اندکی، نظریة او در پایان نامه ها و رسالههای دانشجویان بازتاب می یابد ومورد نقد و بررسی قرار میگیرد. ا ین یکی از مصادیق توجه و حمایت واقعی و اثربخش است که یک دانشمند، اندیشمند و نظریه پرداز به آن نیاز دارد و حیات، نشاط و پویایی علم و فضای علمی به آن وابسته است.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #هفت
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 یکی از حمایت های دیگری که به راحتی و با کمترین هزینه و زحمت می توان انجام داد برگزاری مراسمهای رونمایی، نقد و بررسی و معرفیکتابهای اندیشمندان این گستر ه است. خرید سازمانی و هدیه دادن جای خود را دارد اما بهترین حمایت، معرفی و نقد و بررسی این کتابها است.
🔶 دیگران نیروهای خود را مطرح و بزرگ میک ن ند به نحوی که بسیار ی در اثر عدم اطلاع یا خودکم بینی،برخی از این افراد را حقیقتاً افرادی دانشمند و صاحب فکر به حساب میآورند در حالی که احیاناًچنین نیست و صرفاً به جهت هیاهوی تبلیغات ی ،پوشش فراوان رسانه ای و تکریم ها و حمایتهای پی در پ ی که از آن فرد صورت گرفته است چنین معرفی شده است. این در حالی است که در میانافرادی که در زمینة اندیشه اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعالیت میکنند، در مواردی این همدلی وجود ندارد و حمایتهای لازم از صاحب ان اندیشه صورت نمیگیرد و گاهی حتی افراد خوشفکر و مولّد ایده و اندیشه، به وسیله سایرین ، عمداً نادیده گرفته یا پوشانده میشوند تا دیده و شناخته نشوند و کسی به آنان توجهی نکند! .
🔶 باید نگاه جبههای و گفتمانی حاکم باشد. باید همجبههایها همدیگر را در راستای هدف واحد تقویت کنند. ممکن است فردی یکی از نظر اتاندیشمند دیگر را به صورت خاص قبول نداشته باشد ا ما باید به این نکته توجه نماید که گذشته از موضع آزاداندیشانه و آزادمنشانه نسبت به همگان، نسبت به این شخص خاص اگر دیدگاههایش به طور کلی در راستای اهداف متعالی و در جهتتقویت جبهه علمی و فرهنگیِ اسلامی است باید او را پشتیبانی ک ند. تعد ّ د اندیشمندان و مراکز علمی در این عرصه مایة برکت است و موجب تقویت این جبهه میشود. در مرحلهای که نیازمن د این هستیم که صداهای متعددی یک صدا گفتمان علوم انسانی اسلامی را صدا بزنند، نباید یکدیگر را حذف کنیم.
🔶 عنایت به چنین مسائلی از جمله اموری است که در مدیریت دانش وجود دارد؛ فرهنگسازی، گفتمانسازی، ترویج، اشاعه و فراهم کردن زمینه برای مطرح شدن این مطالب.
🔶 طراحی دورههای کوتاهمدت آموزشی، تربیت پژوهشگران عرصة علوم انسانی اسلامی، حمایت از پایاننامهها، کتابها، مقالات، نظریات ، برگزار نمودن نشستهای علمی و جلسات نقد و مجموعه اموری که به رشد و بالندگی گفتمان علوم انسانی اسلامی یاری میرسانند، باید به صورت مداوم و برنامهریزیشده به انجام رسد. طبعاً اینگونه برنامهریزیها با وجود مدیریت دانش تحقّق مییابند.
🔶 به طور خلاصه میتوان گفت که برای تولید علوم انسانی اسلامی در مرحلهای قرار گرفتهایم که به مراتب بیش از پیش نیازمند مدیریت دانش هستیم.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #نقشه_جامع علوم و معارف بشری
◾️ بر اساس #طبقه_بندی آنها با #رویکرد_اسلامی
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 با کمال احترام به همه اندیشمندان، دانشمندان و نظریهپردازانی که با جدی گرفتن بحثها، به عرصه تولید علم ورود کردهاند و در حوزههای علمیه و دانشگاهها به ارائه دیدگاه میپردازند، باید گفت اگر ما طبقه بندی علوم نداشته باشیم، و جایگاهشناسی دانشها و رتبهبندی علوم صورت نگیرد و نقشۀ جامعی برای آن نباشد، به معنی واقعی کلمه دچار سردرگمی هستیم، و هر شخصی به سمتی حرکت میکند.
🔶 لذا یکی از ابزارهای اصلی و مهم در مدیریت دانش، برای سامان دادن به یک نظام، برنامهریزی، سیاست و اداره دانش، عبارت است از تقسیم، رتبهبندی و طبقهبندی علوم در حوزههای مختلف معرفتی و ترسیم نقشه جامعی از علوم و معارف بشری است.
🔶 در این طبقهبندی و همچنین نقشهای که بر اساس آن ترسیم میشود، رتبه و جایگاه هر علم، رشتۀ علمی و بحث معرفتی در نسبتش با سایر علوم، رشتهها و بحثهای علمی برقرار میشود. همچنین تقدم و تاخر رتبی آنها، ترتیب و ترتّب منطقی این علوم، و رابطه طولی و عرضی آنها مشخص میشود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پنجشنبه صبح، پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در آستانه سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت.
🗓 این برنامه ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۸ بهمن برگزار میشود و بیانات رهبر انقلاب حدود ساعت ۱۰:۲۵ آغاز خواهد شد.
📺 سخنرانی رهبر انقلاب به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای رسانهی ملی پخش خواهد شد.
🔺️ به علت رعایت دستورالعملهای بهداشتی، این دیدار برای دومین سال متوالی از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز برگزار میشود.
💻 @Khamenei_ir