eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ⃣: منظور حضرت از این جمله که ؛ زمین را آفرید که دریایی سبزرنگ و روان،آن را بر دوش میکشد. چیست؟ : ✅شاید مراد امیرالمؤمنین علیه السلام از آبهای سبز رنگ و روان که زمین را بر دوش خود دارند ، همان مواد مذابی باشد که زیر پوستهٔ زمین جاری است و گه‌گاهی هم از طریق آتشفشانها بیرون می‌ریزند. ⃣ : چرا حضرت می‌فرمایند : زمین را بر روی دریایی عظیم و ایستاده ای که روان نیست،بگستراند؟ : 🔵 چون ابتدا کل زمین را آب فرا گرفته بود و بعد به امر الهی خشکی ها در دل همین آب بوجود آمد. 🔸اکنون زمین در واقع بر روی آن دریای عظیم شکل گرفته دریایی که اگرچه در محیط خود جریانی دارد اما در مجموع ثابت است. 👈 مانند دریای خزر و... که آب در داخل ظرف خود موج و جذر و مد دارد اما از محیط خود جاری نمی شود و به نقاط دیگر ورود نمی کند . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_اول 1⃣اقسام احاديث رواج يافته ♦️احاديثی كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثی كه به درستی ضبط گرديد و هم احاديثی كه با ظن و گمان روايت شد. در روزگار پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: 《هر كس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است.》 2⃣اقسام راويان حديث ♦️افرادی كه حديث نقل می كنند چهار دسته اند، كه پنجمي ندارد. 🔹اول- منافقان نفودی : نخست منافقی كه تظاهر به ايمان می كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جويد و از روی عمد دروغ به پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم ) نسبت می دهد. اگر مردم می دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمی پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمی كردند، اما با ناآگاهی می گويند: او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول می كنند، در صورتيكه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را برای تو بيان داشت، آنان پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) باقی ماندند و به پيشوايان گمراهی و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكی از آن چهار گروه است. 🔹 دوم- اشتباه كار : دوم كسی كه از پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) چيزی را به اشتباه شنيده، و سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است، و با توهم چيزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل می كند و می گويد، من از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) آن را شنيده ام، اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعی پنداشته، از او نمی پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهی می يافت كه اشتباه كرده، آن را رها می كرد. 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_دوم 🔹 سوم- نااگاهانی كه حديث شناس نيستند: و سومی شخصی كه شنيده پيامبر (صل الله علیه و آله) به چيزی امر فرمود، سپس از آن نهی كرد و او نمی داند، يا شنيد كه چيزی را نهی كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولی ناسخ را نمی داند، اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش می كند، و اگر مسلمانان نيز می دانستند روايت او نسخ شده آن را ترك می كردند. 🔹 چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ می بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می دهد، دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صل الله علیه و آله) دشمن دارد، در آن چه از پيامبر (صل الله علیه و آله) شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است. و آن چنانكه شنيده بدون كم و كاست نقل می كند، پس او ناسخ را حفظ و به آن عمل كرد، و منسوخ را حفظ و از آن دوری جست، خاص و عام، محكم و متشابه، را شناخته، هر كدام را در جای خويش قرار داده است. 3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) : ♦️گاهی سخنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دارای دو معنا بود، سخنی عام، و سخنی خاص، كسی آن را می شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمی فهميد، پس به معنای دلخواه خود تفسير می كرد، و بدون آنكه معنای واقعی آن را بداند، كه برای چه هدفی صادر شد، و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل می كرد. همه ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله) چنان نبودند كه از او چيزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست كنند تا آنجا كه عده ای دوست داشتند، عربی بيابانی يا سوال كننده ای از آن حضرت چيزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسيدم، و حفظ می كردم، پس اين است علل اختلاف رواياتی كه در ميان مردم وجود دارد، و علل اختلاف روايات در نقل حدیث 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ💎ღೋ════ ⃣ : با توجه به اینکه حضرت راویان حدیث را به چهار گروه تقسیم فرمودند ، عذاب گروههای دیگر چه می باشد ؟ : ✳️ اگر دقت کنید در این دسته بندی که کرده اند حضرت سه گروه دیگر را دروغگو نمی دانند . 🔴 کسانی می‌دانند که بخاطر ضعف علم و اشرافشان به روایات پیامبر عزیز اسلام ، بدون اینکه قصد و غرض و عمدی داشته باشند اشتباه می‌کنند . 💯 یقیناً حکم کسی که اشتباه می‌کند ، و اگر از اشتباهش باخبر شود حتماً جبران می کند که اصلاً عذاب نیست . ⃣ : چرا خداوند بر منافقان (گروه اول) ولایت و حکومت بر مردم را بخشید ؟ : ✍مراد حضرت از ولایت، حکومت و ریاست است. ⏪ در واقع ایشان در پوشش و لفافه مسأله حکومت خلفای سه گانه قبل از خود را نقد می فرمایند. ⁉️ همان ها که با علم به نالایق بودن خود به مدد نفاق و اجیر کردن جاعلان حدیث نبوی توانستند به حکومت برسند و از این طریق دنیاپرستی خود را ارضا نمایند. ⃣ :آیا نادانی مانع از پرسش یاران رسول الله (ص) در مورد کلامشان می شد یا دلیل دیگری وجود داشت؟ : ✳️ علت پرسش نکردن از پیامبر گاهی اوقات تکبر و غروری بود که بعضی از اصحاب داشتند و نمی خواستند خودشان سؤال کنند . ⭕️ شاهدش هم این است که منتظر بودند و دوست داشتند یک عرب بیابانی که کنایه از یک انسان بی سواد و خیلی سطحی است، یا سؤال کننده ای از پیامبر چیزی بپرسد ، آنها هم بشنوند و بعد از پیامبر نقل کنند . 🔻پس گاهی غرور و تکبرشان بود 🔻و گاهی اوقات هم واقعاً تنبلی و بی اعتنایی ‼️به مسأله استفاده از علم پیامبر و عدم عطشی که در جامعه بود. ⚠️حتی در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام هم می‌بینید که مردم بندرت سؤال بدرد بخور و ارزشمند از ایشان می پرسیدند. 📣 در حالیکه خود حضرت مکرر می‌فرمودند : " سلونی قبل ان تفقدونی " ⁉️ یعنی از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید سؤال بپرسید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣پس از جنگ بصره بر علاءبن زیاد واردشد که از یاران امام بود. وقتی خانه بسیار بزرگ مجلل و وسیع او را دید، فرمود: 1⃣روش استفاده از دنيا ♦️با اين خانه وسيع در دنيا چه می كنی؟ در حالی كه در آخرت به آن نيازمندتری آری اگر بخواهی می توانی با همين خانه به آخرت برسی! در اين خانه وسيع مهمانان را پذيرایی كنی، به خويشاوندان با نيكوكاری بپيوندی، و حقوقی كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانی، پس آنگاه تو با همين خانه وسيع به آخرت نيز می توانی برسی. (علاء گفت: از برادرم عاصم بن زیاد به شما شکایت میکنم. فرمود: چه شد او را ؟ عبایی پوشیده و از دنیا کناره گرفته است. امام علیه السلام فرمود: او را بیاورید، وقتی آمد به او فرمود:) 2⃣ برخورد با تفكر ترك دنيا ♦️ای دشمنك جان خويش، شيطان سرگردانت كرده، آيا تو به زن و فرزندانت رحم نمی كنی؟ تو می پنداری كه خداوند نعمتهای پاكيزه ای را حلال كرده اما دوست ندارد تو از آنها استفاده كنی؟ تو در برابر خدا كوچكتر از آنی كه اينگونه با تو رفتار كند. (عاصم گفت: ای امیر مومنان! پس چرا تو با این لباس خشن، و آن غذای ناگوار به سر می بری؟ امام فرمود: ) وای بر تو! من همانند تو نيستم، خداوند بر پيشوايان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان همسو كنند، تا فقر و نداری، تنگدست را به هيجان نياورد، و به طغيان نكشاند. 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🕊ღೋ════ ⃣: با توجه به توصیه های حضرت به علا ابن زیاد و برادرش ، مبحث قناعت را چطور توضیح می فرمایید ؟ : ✅ قناعت یعنی به همان مقدار از امکانات و روزی که با دسترنج خود نصیبت شده اکتفا کردن. 🔰علاء بن زیاد به فضل خدا از ثروت و مِکنَت خوبی برخوردار بود. ⏪ پس قناعت برای او به معنای بسنده کردن به مال و دارایی خویش بود و عدم وابستگی و احتیاج و قرض از دیگران. ↩️ لذا وضع زندگی او در شأن او بود و منافاتی با قناعت نداشت. 🔴 نقطه مقابل قناعت، حرص و طمعی است که انسان را به سختی خارج از عرف برای تأمین آرزوهای مادی و تجملات گرفتار کند و او را به قرض غیرضروری و درخواست از مردم بکشاند. ⃣: چرا حضرت در این خطبه فرموده اند :" تو در برابر خدا کوچکتر از آنی که اینگونه با تو رفتار کنــــــــد ." : ❇️ اگر در عبارت عربی دقت بفرمایید حضرت به این بنده خدایی که دچار زهد منفی و افراط شده می‌فرمایند :" انت اهون من ذلک " 👈 یعنی تو در نزد خدا جایگاهی به این حساسی نداری که خدا بخواهد به تو چنین سختی را بدهد که از طرفی چیزهایی به تو حلال باشد اما اجازه نداشته باشی استفاده کنی . 👌اگر خواستید معنای درست آن را بفهمید ادامه خطبه را ببینید . ‼️ آنجایی که این شخص به امیر المؤمنین می گوید پس خود شما چرا از حلال و طیبات دنیا استفاده نمی کنید ؟ لباس وصله دار ، غذای سخت ، نان جو و امثال این می خورید ؟ 📣 حضرت می‌فرمایند: وای بر تو ، تو خودت را با من مقایسه می کنی ؟ ⚠️ من امام جامعه هستم ، امام جامعه باید در سطح فقیرترین مردم زندگی کند ، این را خدا از من خواسته . ⏪ یعنی من در نظر خدا چنان جایگاه حساس و خطیری دارم که در عین حال که دستم به حلال دنیا می تواند برسد ، به طیبات و رزق خوب و چرب و نرم ، به خودم اجازه نمی دهم که چنین کاری بکنم . ✔️ اما تو در چنین جایگاه حساسی نیستی تا خدا از تو چنین انتظاری داشته باشد . 🔴 ببینید در حضرت وقتی عثمان ابن حنیفی که رفته دنبال غذای چرب و نرم سرمایه دارها را توبیخ می‌کند ؛ خودش درباره خودش👇👇👇 📣 می‌فرماید :" من نفس خود را با پرهیزکاری می پرورانم ، تا در روز قیامت که هراسناک ترین روزهاست در امان و در لغزش گاههای آن ثابت قدم باشم . ⏪ اگر می‌خواستم می توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته های ابریشم بزای خود غذا ولباس فراهم آورم . ‼️ اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام های لذیذ بر گزینم . ↩️ در حالیکه در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد و یا هرگز شکمی سیر نخورد . 🔘 یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکمهایی که از گرسنگی به پشت چسبیده و جگرهای سوخته وجود داشته باشد . ↩️ بنابراین حضرت حتی از مسؤلین مثل عثمان ابن حنیف انتظار دارد ، که ولو دستشان می رسد از حلال دنیا حتی چرب و نرم بخورند نباید انجام بدهند . ❌ اما از یک آدم معمولی مثل برادر علا ابن زید انتظار ندارد چنین سختی به خود و خانواده اش بدهد . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام شورش یاران، پیرامون حكميت فرمود: 🔹نكوهش از نافرمانی كوفيان ♦️ای مردم! همواره كار من با شما به دلخواه من بود تا آنكه جنگ شما را ناتوان كرد، به خدا اگر جنگ كسانی را از شما گرفت، و جمعی را گذاشت، برای دشمنانتان نيز كوبنده تر بود، من ديروز فرمانده و امير شما بودم ولی امروز فرمانم می دهند، ديروز بازدارنده بودم، كه امروز مرا باز می دارند، شما زنده ماندن را دوست داريد، و من نمی توانم شما را به راهی كه دوست نداريد اجبار كنم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در یکی از روزهای نبرد صفین ، امام حسن(علیه السلام ) را دید که به سرعت در لشکر دشمن در حال پیشروی است، فرمود:) 🔹ضرورت حفظ امامت ♦️اين جوان را نگه داريد تا پشت مرا نشكند، كه دريغم آيد مرگ، حسن و حسين (علیهما السلام) را دريابد، نكند با مرگ آنها نسل رسول خدا (صل الله علیه و آله) از بين برود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣امام در جنگ صفین شنید یارانش شامیان را دشنام می دهند، فرمود: 🔹اخلاق در جنگ ♦️من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف و حالات آنان را بازگو می كرديد به سخن راست نزديك تر، و عذرپذيرتر بوديد، خوب بود بجای دشنام آنان می گفتيد: خدايا! خون ما و آنها را حفظ كن، بين ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهی به راه راست هدايت كن، تا آنان كه جاهلند، حق را بشناسند، و آنان كه با حق می ستيزند پشيمان شده به حق باز گردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣طلحه و زبير پس از بیعت با امام علیه السلام اعتراض کردند که چرا در امور کشور با آنان مشورت نکرده و از آنان کمک نگرفته است. امام علیه السلام فرمود: 🔹برخورد قاطعانه با سران ناكثين (طلحه و زبير) ♦️به اندك چيزی خشمناك شديد، و خوبی های فراوان را از ياد برديد، ممكن است به من خبر دهيد كه كدام حقی را از شما باز داشته ام؟ يا كدام سهم را برای خود برداشته ام، و بر شما ستم كردم؟ و كدام شكايت حقی پيش من آورده شده كه ضعف نشان دادم؟ و كدام فرمان الهی را آگاه نبوده و راه آن را به اشتباه پيموده ام؟ بخدا سوگند! من به خلافت رغبتی نداشته، و به ولايت بر شما علاقه ای نشان نمی دادم، و اين شما بوديد كه مرا به آن دعوت كرديد، و آن را بر من تحميل نموديد، روزی كه خلافت به من رسيد در قرآن نظر دوختم، هر دستوری كه داده، و هر فرمانی كه فرموده پيروی كردم، به راه و رسم پيامبر (صل الله علیه و اله وسلم) اقتدا كردم، پس هيچ نيازی به حكم و رای شما و ديگران ندارم، هنوز چيزی پيش نيامده كه حكم آن را ندانم، و نياز به مشورت شما. و ديگر برادران مسلمان داشته باشم، اگر چنين بود از شما و ديگران رويگردان نبودم. و اما اعتراض شما كه چرا با همه به تساوی رفتار كردم، اين روشی نبود كه به رای خود، و يا با خواسته دل خود انجام داده باشم، بلكه من و شما اين گونه رفتار را از دستورالعملهای پيامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) آموختيم، كه چه حكمی آورد؟ و چگونه آن را اجرا فرمود؟ پس در تقسيمی كه خدا به آن فرمان داد به شما نيازی نداشتم. سوگند بخدا! نه شما، و نه ديگران را بر من حقی نيست كه زبان به اعتراض گشايند، خداوند قلبهای شما و ما را به سوی حق هدايت فرمايد، و شكيبایی و استقامت را به ما و شما الهام كند. (سپس فرمود:) خدا رحمت كند آن كس را كه حقی را بنگرد و ياری كند، يا ستمی مشاهده كرده آن را نابود سازد، كه خداوند حق را ياری می كند تا به صاحبش برگرداند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣همواره امام ياران خود را اینگونه پند می داد: 🔹آمادگی برای سفر آخرت ♦️آماده حركت شويد، خدا شما را بيامرزد، كه بانگ كوچ را سردادند، وابستگی به زندگی دنيارا كم كنيد، و با زاد و توشه نيكو به سوی آخرت باز گرديد، كه پيشاپيش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاههایی ترسناك وجود دارد، كه بايد در آنجاها فرود آييد، و توقف كنيد، آگاه باشيد، كه فاصله نگاههای مرگ بر شما كوتاه، و گويا چنگالهايش را در جان شما فرو برده است، كارهای دشوار دنيا مرگ را از يادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پيوندهای خود را با دنيا قطع كنيد، و از پرهيزكاری كمك بگيريد. (قسمتی از اين سخن در خطبه های پيش با كمی تفاوت نقل شد) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ💎ღೋ════ : چگونه می‌توانیم پیوندهای خود را با دنیا قطع کنیم ؟ منظور حضرت کدام پیوندهاست ؟ : ✍ امیرالمؤمنین علیه السلام خودشان در یک جمله پایانی این خطبه پاسخ این سؤال را داده اند . 🔊 می فرمایند:"از تقوا و پرهیزگاری کمک بگیرید" 📚در می‌خوانیم: 👈 "ای بندگان خدا! شما را به پرهیزگاری سفارش می کنم ... از خدا برای پرهیزکاری یاری بخواهید و برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری جویید... راه تقوا روشن و رونده آن بهره مند و امانتدارش خدا که حافظ آن خواهد بود" ⏪ پس پس برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری بگیریم، برای تقوا از خدا یاری بگیریم و برای ترک علائق دنیا از تقوا یاری بگیریم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣پرداختن به آخرت 🔹آخرت گرایی ♦️ای مردم! دنيا سرای گذرا! و آخرت خانه جاويدان است، پس از گذرگاه خويش برای سرمنزل جاودانه توشه برگيريد، و پرده های خود را در نزد كسی كه بر اسرار شما آگاه است پاره نكنيد، پيش از آنكه بدنهای شما از دنيا خارج گردد، دلهايتان را خارج كنيد، شما را در دنيا آزموده اند، و برای غير دنيا آفريده اند. كسی بميرد، مردم می گويند: 《چه باقی گذاشت؟》، اما فرشتگان می گويند: 《چه پيش فرستاد؟》 خدا پدرانتان را بيامرزد، مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستيد تا در نزد خدا باقی ماند، و همه را برای وارثان مگذاريد كه پاسخگویی آن بر شما واجب است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درد دل امام علیه السلام با پیامبر(صل الله علیه و آله وسلم ) هنگام دفن حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) 🔹شكوه ها از ستمكاری امت ♦️سلام بر تو ای رسول خدا (صل الله علیه و آله )، سلامی از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است، ای پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (سلام الله علیها ) كم شده، و توان خويشتنداری ندارم اما برای من كه سختی جدایی تو را ديده، و سنگينی مصيبت تو را كشيدم، شكيبایی ممكن است، اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت جان گرامی تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد. پس همه ما از خداييم و به خدا باز می گرديم. پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده داری است، تا آن روز كه خدا خانه زندگی تو را برای من برگزيند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ستمكاری بر او اجتماع كردند، از فاطمه (سلام الله علیها) بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگاری سپری نشده، و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوی شما، سلام وداع كننده ای كه از روی خشنودی يا خسته دلی سلامی نمی كند، اگر از خدمت تو باز می گردم از روی خستگی نيست، و اگر در كنار قبرت می نشينم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🍃🍂🍃🍂🍃 🍂 🍃 ⃣ : ....سلام من به هر دوی شما ، سلام وداع کننده ای که از روی خوشنودی یا خسته دلی سلام نمی کند . آیا منظور وجوب سلام به این بزرگواران است ؟ : ✍ پاسخ را بلافاصله خود حضرت داده اند. 🔊می فرمایند: اگر از خدمت تو بازمی گردم از خستگی نیست 📌و اگر در کنار قبرت می نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد. ⃣ :....اگر از خدمت تو باز میگردم ، از روی خستگی نیست ، و اگر در کنار قبرت می نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد . لطفاً این قسمت خطبه را مختصری توضیح دهید . : ✅ خود امیرالمؤمنین بلافاصله بیان می فرمایند که منظورشان از این سلام یعنی چه؟ 📢 می‌فرمایند :"سلام وداع کننده ای که از روی خوشنودی یا خسته دلی سلام نمی‌کند " ⏪ یعنی اینکه اگر از خدمت تو باز می‌گردم از روی خستگی نیست و اگر در کنار قبرت می‌نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را بدان وعده داده نمی باشد . 🔴 یعنی یا رسول الله این‌طور نیست که من از کنار قبر شما و زهرای مرضیه اگر می‌روم به جهت خستگی زیاد و نگرانی تمام شدن صبر یا خوشنودی باشد ، نه هیچ یک از اینها نیست . 🔰 این تکلیفی است که باید با همه غصه ای که دارم به مسیر زندگی و خدمت و بندگی ادامه بدهم . 🛑 لذا اگر آمده ام از روی خسته دلی نیامده ام اینجا شکایت کنم، و اگر می‌روم هم از روی خوشحالی و با رضایت نمی روم . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🍃 🍂 🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی بر منبر شهر کوفه ایراد شد 🔹راه روشن حق ♦️ای مردم در راه راست، از كمی روندگان نهراسيد، زيرا اكثريت مردم بر گرد سفره ای جمع شدند كه سيری آن كوتاه، و گرسنگی آن طولانی است. ای مردم، همه افراد جامعه در خشنودی و خشم شريك می باشند، چنانكه شتر ماده ثمود را يك نفر دست و پا بريد، اما عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زيرا همگی آن را پسنديدند، خداوند سبحان می فرمايد: "ماده شتر را پی كردند و سرانجام پشيمان شدند." سرزمين آنان چونان آهن گداخته ای كه در زمين نرم فرو رود، فريادی زد و فرو ريخت، ای مردم! آن كس كه از راه آشكار برود به آب می رسد، و هر كس از راه راست منحرف شود سرگردان می ماند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ⃣ :آیا ضرب المثل تر و خشک با هم می‌سوزند می‌تواند معنایی بر این خطبه باشد ؟ 2⃣:این خطبه از چه جوانبی می تواند مصداقی برای جامعه کنونی ما باشد ؟ : ✅ بله در برخی شرایط تر و خشک با هم می‌سوزند. ‼️و آن، شرایطی است که خوبان جامعه غیرت دینی و اجتماعی را از دست بدهند و نظاره گر نشر منکرات و ظلم در جامعه باشند ولی هیچ عکس العملی از خود نشان ندهند و نهی از منکر نکنند. 👈 به نظر بنده اگرچه در کشور ما برخی منکرات خیلی رواج دارد ولی مؤمنین زیادی مشغول امربمعروف و نهی از منکر هستند. 🔘 این همه کارهای فرهنگی و تربیتی و تبلیغی و جهادی همه از مصادیق این ادعا هستند. 🔰 به عقیده ما ترویج نهج البلاغه بزرگترین امربمعروف و نهی از منکر است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی پس از جنگ صفین در شهر کوفه در سال٣٨ هجری ایراد شد. 🔹سياست دروغين معاويه ♦️سوگند بخدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم، ولي هر نيرنگی گناه، و هر گناهی نوعی كفر و انكار است، روز رستاخيز در دست هر حيله گری پرچمی است كه با آن شناخته می شود. به خدا سوگند! من با فريبكاری غافلگير نمی شوم، و با سختگيری ناتوان نخواهم شد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی در آستانه یکی از جنگ ها ایراد شد، امام علیه السلام همواره یارانش را سفارش می کرد که: 1⃣ره آورد نماز ♦️مردم! (خواندن و اقامه نماز) را برعهده گيريد، و آن راحفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد، و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد، 《نماز دستوری است كه در وقتهای خاص بر مومنان واجب گرديده است》، آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرانمی دهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است؟ گفتند: 《ما از نمازگزاران نبوديم.》همانا نماز! گناهان را چونان برگهای پاييز فرو می ريزد، و غل و زنجير گناهان را از گردنها می گشايد، پيامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) نماز را به چشمه آب گرمی كه بر در سرای مردی جريان داشته باشد، تشبيه كرد، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگی در بدن او نماند. همانا كسانی از مومنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد، و روشنایی چشمشان يعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان می فرمايد: 《مردانی هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زكات باز نمی دارد》 رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت، زيرا خداوند به او فرمود: 《خانواده خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش.》 پس پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان می داد، و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود. 2⃣ ارزش و ره آورد زكات ♦️همانا پرداخت زكات با نماز، عامل نزديك شدن مسلمانان به خداست، پس آن كس كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد. كفاره گناهان او می شود، بازدارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنم است، پس نبايد به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه كند، و برای پرداخت زكات افسوس خورد، زيرا آن كس كه زكات را از روی رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنت پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) نادان است، و پاداش او اندك، و عمل او تباه و هميشه پشيمان خواهد بود. 3⃣ مسووليت ادای امانت ♦️ يكی ديگر از وظائف الهی، ادای امانت است، آن كس كه امانتها را نپردازد زيانكار است. امانت الهی را بر آسمانهای برافراشته، و زمينهای گسترده، و كوههای بپا داشته، عرضه كردند، كه از آنها بلندتر، بزرگتر، وسيع تر يافت نمی شود، اما نپذيرفتند اگر بنا بود كه چيزی به خاطر طول و عرض و توانمندی و سربلندی از پذيرفتن امانت سر باز زند آنان بودند، اما از كيفر الهی ترسيدند، و از عواقب تحمل امانت آگاهی داشتند، كه ناتوانتر از آنها آگاهی نداشت، و آن انسان است، كه خدا فرمود:《همانا انسان ستمكار نادان است.》 4⃣ دانش الهی ♦️ همانا بر خداوند سبحان پنهان نيست آنچه را كه بندگان در شب و روز انجام می دهند، كه دقيقا بر اعمال آنها آگاه است، و با علم خويش بر آنها احاطه دارد، اعضا شما مردم گواه او، و اندام شما سپاهيان او، و روان و جانتان جاسوسان او، و خلوتهای شما بر او آشكار است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄