eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
21 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ۴آذرماه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ ) فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ 1⃣:حدومرز جمله آخر «هرکس هرچه را دوست دارد» چیست؟ 2⃣:آیا این مخالفت سیره علوی با سیره نبوی نیست؟ 1⃣: ✳️باتوجه به موضوع سوال مشخص است که حد و مر ز عبارت " هر کس هر چه را دوست دارد، انجام بدهد" رنگ کردن و رنگ نکردن موهاست نه مطلق هر کاری! 2⃣: ✳️خیر مخالف سیره پیامبر نیست؛ 🔴 اولاً: به این دلیل که این قول و فعل امام معصوم است و امام معصوم قطعا خلاف سیره نبوی رفتار نمی کند. 🔴 ثانیاً: به دلیل توضیح روشنی که حضرت دادند و حکم وجوب رنگ کردن در زمان پیامبر را مشروط و مقید به ضعف و قلّت حکومت اسلامی در برابر دشمنان دانستند. 👈 بنابراین وقتی شرط و قید منتفی شد، حکم هم منتفی می شود. ⭕️ یعنی وقتی که ضعف و قلّت حکومت برطرف شد، وجوب رنگ کردن برداشته می شود و البته استحبابش بر اساس قواعد فقه و اصول باقی می ماند. ⁉️ممکن است کسی بپرسد که خب چرا حضرت به استحباب رنگ کردن مو و محاسن عمل نکردند؟ ✳️پاسخ را حضرت در دادند آنجا که فرمودند: «رنگ کردن نوعی زینت است اما ما در مصیبت رسول الله عزاداریم» 🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل ! : ✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است. 🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است. 🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن. 👈این حکمت و مکمل همدیگر هستند. 🔸 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!! ⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند. 🔸ولی ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است. 2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟ : ✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق. 🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق! 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه در پي آرزوي خويش تازد، مرگ او را از پاي درآورد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 1⃣:براساس این حکمت و امثال آن یعنی تلاش برای تحقق آرزوها مذموم است؟ 2⃣:منطق امیرمومنان علیه السلام در تلاش انسان برای نیل به آرزوها چیست؟ : با توجه به اهمیت بحث آرزوها و سوالات مکرر و متعددی که برای افراد در این زمینه پیش می آید به نظرم رسید که بحث کاملی درباره آرزو، انواع و اثار آن و روش مدیریت بهینه آرزوها از نهج البلاغه تقدیم کنم. ✳️حضرت بیش از ۲۶ بار مطالبی پیرامون آرزو در نهج البلاغه بیان فرموده اند که دسته بندی و منطق آن از قرار زیر است.(اگرچه متاسفانه در فهرست موضوعی پایان ترجمه مرحوم دشتی ۶۹ ادرس داده شده که بیش از نیمی از آنها اصلا ربطی به موضوع آرزوها ندارد) : اگرچه اصل آرزو و آرزو داشتن یکی از لوازم طبیعی زندگی است و اساساً نیروی محرکه انسان ها برای فعالیت، تلاش، مبارزه و تحمل دشواریها آرزوهای آن هاست پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».۱ زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد. ولی از آنجا که اکثر انسان ها در اکثر اوقات گرفتار آرزوهای واهی، طولانی و مخرّب هستند؛لذا غالب بیانات حضرت پیرامون آرزوها جنبه سلبی، تحذیری و آسیب شناسانه دارد. 🌹آرزوها محصول تلاش ها در میخوانیم: " ... آگاه باشيد! همه در دوران آرزوئی بسر مي بريد كه اجل و مرگ بدنبال دارد با اين حال هر كس پيش از رسيدن اجلش، در همان دوران آرزوهايش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مي بخشد و مرگش به او زياني نمي رساند، و آن كس كه در اين ايام آرزو پيش از فرا رسيدن اجل در عمل كوتاهي كند گرفتار خسران شده و فرا رسيدن اجل براي وي زيانبخش است." 💠انواع آرزوها از مجموع بیانات امام علیه السلام میتوان دریافت که آرزوها بر دو نوع اند: 1⃣● آرزوهای : که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی هستند ۲. قابل دسترسی هستند ۳. ارزش آن را دارند که در قالب دعا از خداوند مسالت شود. بعنوان نمونه آرزوی شهادت که در سطر آخر برای خود و مالک اشتر مسالت کرده اند. 2⃣● آرزوهای :که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی نیستند. ۲. طولانی و دور از دسترس هستند. ۳. ارزش آن را ندارد که از خداوند مسالت شود. 🚫آثار مخرب آرزوهای بد: ۱_ ناکام مردن: در بند ۳ می خوانیم: " پیش از آن که اجل فرا برسد آماده باشید؛ زیرا ناگهان آرزوهای مردم با فرارسیدن اجل قطع شده، مرگ انها را در کام خود فروکشد و درِ توبه بسته می شود" لذا در فرمودند: " کسی مهار خود را به دست آرزوهایش بسپارد، با اجل از پای در میآید" ۲_کور شدن چشم دل: در آمده است: " آرزوها چشم بصیرت را کور می کنند" ۳_ بیماری دل: در می خوانیم : کسی که دلش با دنیاطلبی پیوند بخورد همواره قلبش گرفتار سه بیماری است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی دست نیافتنی" ۴_ زشتی اعمال: درباره رابطه آرزوهای طولانی با ارتکاب اعمال زشت می فرماید:" مَن اَطالَ الاَمَلَ اَساءَ العَمَلَ" هرکس آرزوهایش را طولانی قرار دهد، رفتارهایش زشت می شود. ۴_ وسیله شیطان شدن: حضرت در نهج البلاغه درباره معاویه ملعون می نویسند:" تو نازپرورده ای هستی که شیطان ... با تو به آرزوهایش می رسد!" ۵_ فریب خوردن: در میخوانیم:« فَاِنَّ اَجَلَه مَستورً عَنه و اَمَلَه خادِعً لَه» همانا اجل انسان مخفی و ارزوهایش حیله گر و فریب دهندهء اویند" ۶_ آینده نگران کننده: در از دو چیز بر ما نگران هستند :" ای مردم! بدترین چیزهایی که بخاطرش برای شما نگرانم دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوهای طولانی. " سپس دلیل نگرانی خود از آرزوهای طولانی را فراموشی آخرت بیان کرده می فرمایند: " آرزوهای طولانی آخرت را از یاد می برند!" ↩️ ادامه دارد ...
🔻 ادامه مطلب از 💠راههای کنترل آرزوها: حضرت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آسیب های آرزوهای ناپسند دارند. که عبارتند از : ۱_ کوتاه کردن آرزوها: " ایها الناس الزَّهاده قَصرُ الاَمَل: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها" ۲_ ترک آرزوهای واهی: " اشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی: با شرافت ترین نوع بی نیازی ، ترک ارزوهاست" ۳_ تکذیب آرزوها؛ یعنی توجه و اعتقاد به دروغ بودن خیلی از آرزوها: " حضرت در بند ۲ درباره ویژگی های متقین حقیقی می فرمایند: " مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیک شتاب کرده اند . آرزوهای دنیایی را دروغ دانسته و مرگ را به درستی نگریسته اند." ۴_ توجه به دست نیافتنی بودن اکثر آزوها: در نهج البلاغه در توصیف جوان و دوران جوانی فرمود: " المُوءمِّلِ مالایُدرَک: آرزوی چیزهایی را دارد که به دست نخواهد آمد" ۵_ توجه به مرگ: " لو رَاَی العَبدُ الاَجَلَ و مَصیرَه لَاَبغَضَ الاَمَلَ و غُرورَه: بنده اگر مرگ و بازگشت به خدا را می دید. از آرزو و حیله گری اش بدش می آمد." 📚منابع: ۱.بحار الأنوار  , ج 74 , ص 173 🔍سوال: 3⃣:آیا در منظور امام این است که دنبال آرزوهایمان نرویم؟ : ✳️ منظور آرزوهای طولانی مادی و حرام است که لاجرم انسان را به گناه ترک حقوق واجبه می کشاند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:منظور از کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟ 2⃣: آیا منظور امام این است که اگه کسی متصف به صفت جوانمردی شد، خداوند لغزش هاش رو تبدیل به پاداش میکنه ؟ : ✅جوانمرد در درجه اعلایش وجود پاک اهل بیت علیهم السلام و در درجات پایین تر هر مؤمنی که در هیچ شرایطی حاضر به خیانت کوچک و بزرگ به دیگران نباشد و بار زحمت و رنج دیگران را بی منت بر دوش بکشد. 🔴منظور امام روشن است یعنی خداوند خطای جوانمردان را میپوشاند و جبران می کند. 3⃣:تعریف و ویژگی‌ جوانمرد چیست؟ : ✅در کتب لغت : "فتوت" هم خانواده و هم معنای "مروت" آمده به معنای مردی ،مردانگی ، و جوانمردی ✳️«فتوّت» نوعی ایثار است، یعنی شخصی، غیر را بر نفس خود مقدم شمارد. 🔸آن ایثار می تواند به جاه و مقام باشد 🔸و یا ایثار به نفس که بالاترین درجه فتوّت است. ✳️چنین شخصی در راه خدمت به دیگران، بیش از وظیفه انسانی و اخلاقی اش تلاش می کند، لغزش های آنان را نادیده می گیرد و با همگان حتی دشمنان و مخالفان و غیر همکیشان به انصاف عمل می کند. 💠درباره معنى فتوت از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟ 📢فرمود: گمان كرده اید فتوت و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلكه فتوت آنست كه كنى و مردم را بر آرى و چهره داشته باشى و مردم را از رنج و خود دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است. «۱» 💠امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟ ⁉️ اصحاب گفتند نمیدانیم. 📢فرمود: مروت آن نیست كه انسان سفرهاش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلكه مروت دو تاست: در و در ✳️اما : ⭕️قرائت قرآن ⭕️و ملازمت با مساجد ⭕️بكار برادران مۆمن پرداختن ⭕️و بكارگر خرج كافى دادن 🔰كه اینها دوست را خشنود و دشمن را منكوب میكند. ✳️و اما : ⭕️خوبى و فراوانى توشه ⭕️و به همراهان دادن آنها ⭕️و كار مردم را پس از جدایى از ایشان كتمان داشتن ⭕️و شوخى زیاد در غیر موردى كه غضب خدا را برانگیزد. ⏪بعد فرمود: قسم به آن كه محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر كسى بقدر مروتش روزى دهد كه رزق به اندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود. «۲» ‌‌ ✳️حضرت امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود : كه و جوان مردى در چهار چیز است: 🔹 نمودن با داشتن ثروت 🔹 نمودن (از كسى كه بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام 🔹 و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى 🔹و و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن. «۳» 📚منابع: ۱.بحارالأنوار، ج70، ص50 ۲.مکارم الاخلاق ۳.ارشادالقلوب 🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:توضیح بفرمایید منظور از این جمله چیست ؟« ترس با ناامیدی همراه است » 2⃣:مقصود حضرت از این قسمت کلام نورانی چیست؟ «شرم با محرومیت همراه است» 3⃣:شرم و حیا ارزش است یا ضدارزش؟ 4⃣:منظور چه نوع محرومیتی است؟ : 💠وقتی کسی ترس نابجا داشته باشد، در جایی که باید اقدام لازم یا مفیدی کند پاپس می کشد. 🔰مثلاً باید حرف حق خودش را روشن و صریح بگوید ولی می ترسد و نمی گوید. 👈 چنین کسی از گرفتن حق خود یا نیل به مقصود خود که راهی جز ابراز صریح نداشته، ناامید می شود یعنی به آنچه شایسته اوست نمیرسد و امیدی به رسیدن به آن هم ندارد. 💠حیا در حقیقت کیفیتی نفسانی است و نیرویی درونی است که مانع بروز رفتاری از فرد می شود که به زعم و عقیده خودش دارای عوارض ناگوار برای شخصیت و احترام او در نظر دیگران است؛ پس حیا به معنای عام به سه رکن تکیه دارد: 👇👇 🔴۱_ رفتاری خاص 🔴۲_ عوارض و آثار آن رفتار؛ در نظر دیگران 🔴۳_نگرانی از عوارض و آثار  آن رفتار ✳️اکنون می توان حیا را بر اساس این سه رکن به دو نوع تقسیم کرد: ⭕️۱. شرم و کم رویی: آنجا که رفتار خوب است ولی ضعف شخصیتی فرد از اینکه آن رفتار را انجام بدهد و توسط دیگران مورد تمسخر یا تحقیر یا ... قرار گیرد ، خجالت می کشد. ✳️روشن است چنین صفتی علاوه بر اینکه مذموم است مانع رسیدن فرد به منافع ابراز عقیده، مشارکت و .. می شود. ⚜ مثل دانش آموزی که پاسخ سوال معلم را می داند ولی کم روئی مانع ابراز می شود و همین امر او را از دریافت پاداش و امتیاز محروم می کند پس این نوع حیا با محرومیت همراه است. ⭕️۲.حیاء از انجام رفتاری که حقیقتا قبیح، ناپسند و گناه است که چنین حیایی ممدوح است و عامل حفظ حرمت و عزت فرد. 5⃣:اگر شخصی بواسطه حیا از چیزی محروم شود ، آیا این ضد ارزش است ؟ : ✳️شرم و حیا هم مانند خیلی از اوصاف و حالات انسان دو نوع است: 🔰حیای خوب و حیای بد 👈در اینجا حضرت در صدد بیان تبعات برخی خصلت های بد یا به عبارت بهتر نقاط ضعف هستند: 🔹 مانند ترس بیجا و شرم منفی ⏪درباره حیای مثبت و خوب و را ببینید . ⏪و درباره حیای بد و منفی فرمود:" کار خیر را نه بخاطر شرم و خجالت ترک کن ونه از روی ریا انجام بده" 🔴خلاصه این حکمت در مقام بیان عوارض خجالت منفی است والله العالم 6⃣:حد شرم چیست ؟ منظور از این که شرم محدودیت می آورد چیست ؟ : ❇️مراد از این شرم، خجالت منفی است ⁉️ یعنی نوعی از ترس بیجا که باعث می شود فرد علیرغم داشتن توانایی لازم در کاری یا موضوعی، جرات و جسارت ورود و اظهار نظر یا اقدام بهنگام را نداشته باشد. ‼️ لذا در بسیاری از موارد از حقوق خود یا مواهب شایسته محروم می ماند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح دهید، یعنی انسان برای گرفتن حقش خواری را تحمل کند؟ ✍ یا مربوط به ماجرای سقیفه است یا شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه سوم. 🔰لذا اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود. ✳️مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد» ⚜با توجه به این که در متن عربی «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است سه معنا برای قابل فهم است: 🔴 اگر حق ما به ما داده نشود همچون بردگان و اسرا که بر تَرک و عقب شتر سوارشان می کنند، خوار خواهیم شد. 🔴 اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت. 🔴اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد. ♻️اما می توان هر سه تفسیر را با هم در مفهوم کلام امام جمع کرد: ⭕️به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم. ⬅️ همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود. 📢این از معدود جملاتی است که به نظر می رسد که سید رضی ره صرفا از جنبه ادبی فوق العاده اش آن را انتخاب کرده نه از حیث معارف آن لذا نیازی نیست ما به بررسی آن وقت بگذاریم. : ⚠️در این حضرت کنایه از حق خلافت خود می زنند که بعد از رسول مکرم اسلام، ظالمانه غصب شد و این حق شخصی و فردی نبود. 🔴از طرفی هم نهج البلاغه و هم سایر کتبی که سیره و زندگانی مولا را نقل کرده اند اثبات می کنند که حضرت با وجود همه ظلمهایی که به شخص و شخصیتشان شد باز هم برای بقای اسلام و حفظ وحدت، از حق خود بزرگوارانه گذشتند... ⏪پس در حقوق شخصی اگر گذشت منجر به ظالم پروری نمیشود ، مقتضای بخشش است. ⏪ولی اگر حق جنبه اجتماعی و عمومی و از همه مهمتر جنبه شرعی دارذ، تا جایی که پیگیری حق از طریق قانون باشد و منافات با مصلحت بالاتری مانند وحدت امت نداشته باشد، خوب و حتی لازم است... 2⃣:این حکمت آیا شاهد تاریخی دارد ؟ 3⃣:این تلاش سخت درباره همه افراد و همه انواع حقوق مصداق پیدا میکند ؟ 4⃣:مگر حق را نباید دنبالش رفت وگرفت پس چطور امام فرموده اند «اگر ندهند بر پشت شتران...» 5⃣: توضیحی که سید رضی داده اند پایین این حکمت درست است که نوشته اند اگر حق مارا ندهند خوار خواهیم بود؟ : ✳️ توضیح سید رضی ذیل این حکمت اصولاً با سیاق جمله امیرالمومنین سازگار نیست؛ ⭕️زیرا حصرت در این حکمت در مقام بیان دو مطلب به هم پیوسته اند: 🔴نخست اینکه حق حکومت ، حق ما بوده و هست اگرچه از ما گرفتند و غصب کردند. 🔴ثانیاً :اگر این حق را به ما برگردانند که هیچ وگرنه ما دست بردار نیستیم و برای رسیدن به حق خود هر سختی را به جان می خریم همانند کسی که سختی بر ترک شترسوار نشستن و طی کردن راه طولانی را با همین اوضاع به جان میخرد تا به مقصد برسد. 💢زیرا امامی که از خلافت کنار زده شده ولی پیگیر حق خود هست شبیه کسی است که پشت شتر سواری نشسته و با او قدم به قدم و لحظه به لحظه همراه است و با همه سختیهایی که نشستن در ترک شتر از درد و تکان های شدید دارد و با همه تلخی ای که بر ترک شتر نشستن از نظر منزلت اجتماعی دارد . ⚜زیرا معمولا ارباب جلو می نشیند و عبد در پشت سر او اما رها نمی کند تا بالاخره به مقصد می رسد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسی كه كردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ : لطفا این کلام را توضیح بفرمایید؟ : گیرم پدرت سعدی فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل. 🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! زماني كه می بينی خداوند انواع نعمتها را به تو می رساند، در حالی که تو معصيت كاری، بترس. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسي چيزي را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 1⃣:امام فرمودند« کسی چیزی را در دل پنهان نکرد جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش ،آشکار خواهد شد» منظور از پنهان کردن،پنهان کردن چه امریست؟ 2⃣:آیا منظور حکمت این است که هر رازی در دل داشته باشی آشکار میشود از رخسار وسخن انسان؟؟ : ✳️یعنی دو چیز می تواند باعث شود که دیگران بفهمند که تو مساله ای را از انها پنهان می کنی ⭕️۱. تغییر رنگ چهره ⭕️۲. لغزش و لرزش در سخن ⚜یعنی اگر کسی کاری کرده باشد که از افشا شدنش بترسد یا خجالت بکشد، چنانچه پیرامون آن عمل با او صحبتی بشود یا رنگش می پرد و تغییر می کند و یا به لکنت زبان و مِنّ و مِن کردن می افتد و از این طریق معلوم میشود که دارد پنهان کاری می کند. 💢این یکی از اصول بازجویی است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ═══
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🍂با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات همه خواهران بزرگوار و تشکر از دبیران محترم جلسه . را نامیده اند . 📝این تعبیر اگرچه برآمده از ذوق دانشمندان است اما از جهات مختلف قابل توجه است: 1⃣: اولاً از آن جهت که برادر غالباً کمک کار و یاور تحت امر برادر بزرگتر است. موسای نبی وقتی مامور شد تا با فرعون گفتگو و در صورت لزوم مبارزه کند، از خداوند درخواست کرد که برادرم هارون را برای تقویت من همراه من بفرست. ✔️ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز از ابتدا تا انتهای رسالت خود، امیرالمومنین را برادر معرفی و خطاب می فرمودند و به لفظ وصی و خلیفه اکتفا نمی کردند. 🔺خب! صفت برادری نهج البلاغه برای قرآن نیز می تواند مفهوم یاری قرآن برای درک صحیح، عمیق و متقن آن را داشته باشد؛ پس نهج البلاغه نه تنها در عرض قرآن و جایگزین قران نیست بلکه برادر کوچک قران است که در فهماندن مقصود قرآن و تحقق اهداف آن نقش بسزایی دارد. 🔇قرآن، صامت است و باید کسی از جانب او نطق کند و علی علیه السلام قرآن ناطق است و نهج البلاغه عصاره شگفت انگیز آن نطق هاست.() 2⃣:ثانیاً برادر با برادر از یک اصل و ریشه و خون و رگ و پی هستند 🔺 بنابراین انس با نهج البلاغه انسان و جامعه را با همان اصول و ریشه های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آشنا و مانوس می کند که انس با قرآن می کند. 🔴بنابراین توصیه به انس با نهج البلاغه نه تنها تعارض با انس با قرآن ندارد بلکه توصیه به فهم بهتر و دقیق تر و صحیح تر معارف مورد نظر قرآن است. ✔️و صد البته هرگز نهج البلاغه خوانی ما را خواندن و تدبر از قرآن بی نیاز نمی کند. 3⃣:ثالثا از آنجا که غرض و مقصود قرآن کریم هدایت جامعه بشری به سمت سعادت جامع می باشد و جامعه برای رسیدن به سعادت چاره ای جز برخورداری از حکومت ندارد، نهج البلاغه تنها کتاب دست اول است که نگاه حکومتی یا حاکمیتی به دین و زندگی دارد. 💢پس بهترین شرح و تفسیر قرآن است. ♻️ همانگونه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) به تعبیری و حضرت آیت الله جوادی آملی نیز با تعبیر مشابهی به این حقیقت تصریح فرموده اند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 1⃣:منظور این است که دردها را درمان نکنیم و با آنها بسازیم؟! 2⃣:منظور چه نوع دردی است جسمی با روحی؟ : ✳️با توجه به اینکه در عبارت عربی این حکمت از واژه داء استفاده شده است و این واژه اکثرا در خصوص دردهای جسمانی بکار رفته است 🔴پس می توان این حکمت را بر تحمل دردهای جسمانی حمل کرد . 👈 درد غیر از عامل بیماری است درد نشانه بیماری و نشانه مبارزه عوامل سلامتی با عوامل بیماری است. 🔰 صبر کردن بر درد تا جایی که قابل تحمل باشد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود . 🔹البته اگر درد را اعم از جسمانی و روحی و روانی هم بدانیم باز مشمول این حکمت می شود. 👈 چون عوامل دردهای روحی هم معمولاً با کمی صبر و گذشت زمان، برطرف می شود و انسان کم تحملی که مشکلات خصوصی و خانوادگی خود را افشا می کند مطابق به ذلت خود رضایت داده است. : 📢از مبانی طب اسلامی یکی این است که درد، لزوماً مضر به بدن نیست تا بخواهیم به قیمتی بخواهیم ساکتش کنیم بلکه مادامی که تحمل درد منجر به بی تابی و اختلال جدی در امور زندگی نشده بهتر است با آن مدارا کنی. ⁉️برخلاف پزشکی مدرن مبتنی بر داروهای شیمیایی که مبنای آن گویا بر تسکین درد است نه درمان آن 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇