🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسی كه كردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت23
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت23
#سوأل: لطفا این کلام را توضیح بفرمایید؟
#جواب:
گیرم پدرت سعدی فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل.
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت24
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! زماني كه می بينی خداوند انواع نعمتها را به تو می رساند، در حالی که تو معصيت كاری، بترس.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت25
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسي چيزي را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت26
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#حکمت26
1⃣:امام فرمودند« کسی چیزی را در دل پنهان نکرد جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش ،آشکار خواهد شد»
منظور از پنهان کردن،پنهان کردن چه امریست؟
2⃣:آیا منظور حکمت این است که هر رازی در دل داشته باشی آشکار میشود از رخسار وسخن انسان؟؟
#جواب:
✳️یعنی دو چیز می تواند باعث شود که دیگران بفهمند که تو مساله ای را از انها پنهان می کنی
⭕️۱. تغییر رنگ چهره
⭕️۲. لغزش و لرزش در سخن
⚜یعنی اگر کسی کاری کرده باشد که از افشا شدنش بترسد یا خجالت بکشد، چنانچه پیرامون آن عمل با او صحبتی بشود یا رنگش می پرد و تغییر می کند و یا به لکنت زبان و مِنّ و مِن کردن می افتد و از این طریق معلوم میشود که دارد پنهان کاری می کند.
💢این یکی از اصول بازجویی است.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ═══
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
#تبیین_نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_1
🍂با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات همه خواهران بزرگوار و تشکر از دبیران محترم جلسه .
#نهج_البلاغه را #اخ_القرآن نامیده اند .
📝این تعبیر اگرچه برآمده از ذوق دانشمندان است اما از جهات مختلف قابل توجه است:
1⃣: اولاً از آن جهت که برادر غالباً کمک کار و یاور تحت امر برادر بزرگتر است. موسای نبی وقتی مامور شد تا با فرعون گفتگو و در صورت لزوم مبارزه کند، از خداوند درخواست کرد که برادرم هارون را برای تقویت من همراه من بفرست.
✔️ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز از ابتدا تا انتهای رسالت خود، امیرالمومنین را برادر معرفی و خطاب می فرمودند و به لفظ وصی و خلیفه اکتفا نمی کردند.
🔺خب! صفت برادری نهج البلاغه برای قرآن نیز می تواند مفهوم یاری قرآن برای درک صحیح، عمیق و متقن آن را داشته باشد؛ پس نهج البلاغه نه تنها در عرض قرآن و جایگزین قران نیست بلکه برادر کوچک قران است که در فهماندن مقصود قرآن و تحقق اهداف آن نقش بسزایی دارد.
🔇قرآن، صامت است و باید کسی از جانب او نطق کند و علی علیه السلام قرآن ناطق است و نهج البلاغه عصاره شگفت انگیز آن نطق هاست.(#خطبه158)
2⃣:ثانیاً برادر با برادر از یک اصل و ریشه و خون و رگ و پی هستند
🔺 بنابراین انس با نهج البلاغه انسان و جامعه را با همان اصول و ریشه های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آشنا و مانوس می کند که انس با قرآن می کند.
🔴بنابراین توصیه به انس با نهج البلاغه نه تنها تعارض با انس با قرآن ندارد بلکه توصیه به فهم بهتر و دقیق تر و صحیح تر معارف مورد نظر قرآن است.
✔️و صد البته هرگز نهج البلاغه خوانی ما را خواندن و تدبر از قرآن بی نیاز نمی کند.
3⃣:ثالثا از آنجا که غرض و مقصود قرآن کریم هدایت جامعه بشری به سمت سعادت جامع می باشد و جامعه برای رسیدن به سعادت چاره ای جز برخورداری از حکومت ندارد، نهج البلاغه تنها کتاب دست اول است که نگاه حکومتی یا حاکمیتی به دین و زندگی دارد.
💢پس بهترین شرح و تفسیر قرآن است.
♻️ همانگونه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) به تعبیری و حضرت آیت الله جوادی آملی نیز با تعبیر مشابهی به این حقیقت تصریح فرموده اند.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت27
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت27
1⃣:منظور این است که دردها را درمان نکنیم و با آنها بسازیم؟!
2⃣:منظور چه نوع دردی است جسمی با روحی؟
#جواب:
✳️با توجه به اینکه در عبارت عربی این حکمت از واژه داء استفاده شده است و این واژه اکثرا در خصوص دردهای جسمانی بکار رفته است
🔴پس می توان این حکمت را بر تحمل دردهای جسمانی حمل کرد .
👈 درد غیر از عامل بیماری است درد نشانه بیماری و نشانه مبارزه عوامل سلامتی با عوامل بیماری است.
🔰 صبر کردن بر درد تا جایی که قابل تحمل باشد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود .
🔹البته اگر درد را اعم از جسمانی و روحی و روانی هم بدانیم باز مشمول این حکمت می شود.
👈 چون عوامل دردهای روحی هم معمولاً با کمی صبر و گذشت زمان، برطرف می شود و انسان کم تحملی که مشکلات خصوصی و خانوادگی خود را افشا می کند مطابق #حکمت2 به ذلت خود رضایت داده است.
#نکته:
📢از مبانی طب اسلامی یکی این است که درد، لزوماً مضر به بدن نیست تا بخواهیم به قیمتی بخواهیم ساکتش کنیم بلکه مادامی که تحمل درد منجر به بی تابی و اختلال جدی در امور زندگی نشده بهتر است با آن مدارا کنی.
⁉️برخلاف پزشکی مدرن مبتنی بر داروهای شیمیایی که مبنای آن گویا بر تسکین درد است نه درمان آن
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت28
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#حکمت28
1⃣:در این کلام نورانی ارزش پنهان داشتن زهد بیان شده لطفا در این مورد توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅امیرالمومنین علی علیه السلام در نهجالبلاغه می فرمایند: که زهد را بین دو کلمه از قرآن پیدا کردم:
⭕️ اول اینکه چیزی از دنیا از دستتان رفت محزون و افسرده نشوید.
⭕️دوم اینکه چیزی از دنیا بدستتان آمد بخاطر ناپایداری اش خیلی خوشحال نشوید و از خود بی خود نشوید.
⚜ در این حکمت نورانی هم می فرمایند: بهترین نوع زهد، آن زهدی است که پنهان باشد چون شناخته شدن انسان بعنوان زاهد در نظر مردم دنیا در بهترین صورت و احتمالش، حسن و تعریف و ثنا و تمجید دارد و این خودش یکی از جلوه های حب دنیاست.
2⃣: منظور از زهد چیست ؟
3⃣: آیا پنهان داشتن زهد یعنی تظاهر نکردن به آن ؟
#جواب:
✳️حضرت در #حکمت439 میفرمایند:زهد بین دو کلمه از قرآن است که خدای سبحان فرمود:
🔴" بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید " کسی که به گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
✅ بله
🖊حجة الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هنگامي كه تو زندگي را پشت سر مي گذاري و مرگ به تو روي مي آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت29
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
•┈••✾🦋◆🍃🌸🍃◆🦋✾••┈•
#حکمت29
#سؤال: لطفاً حکمت را توضیح دهید.
#جواب:
✳️این حکمت یکی از زیباترین بیانات حضرت است برای توجه دادن به کوتاهی عمر و فرارسیدن ناگهانی مرگ امیرالمومنین علیه السلام به عنوان خداوندگار فصاحت و بلاغت از راههای گوناگونی مخاطب خود را متوجه ناپایداری دنیا، مرگ و سرعت پایان عمر می کنند.
🔴گاهی با این تعبیر که لدوا للموت و ابنوا للخراب: بزایید برای مردن و بسازید برای ویران شدن
🔴و گاهی با این کنایه که الناس کرکبِِ یُسارُ بهم و هم نیامً : مردم همانند سوارانی اند که آنها را می برند در حالیکه در خواب هستند
🔴 و گاهی الناسُ نیامً اذا ماتوا انتَبَهوا: مردم در خواب غفلتند و وقتی میمیرند تازه بیدار و هشیار می شوند.
🔰در #حکمت29 هم حرکت ما از لحظه تولد به سوی مرگ را اینگونه بیان می کنند که تو هر لحظه به سوی مرگ قدمی نزدیک و او هم هر لحظه قدمی به تو نزدیک میشود پس چقدر زود به هم خواهید رسید.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
•┈••✾🦋◆🍃🌸🍃◆🦋✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند! خداوند چنان پرده پوشی كرده كه می پنداری تو را بخشيده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت30
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، فرمود:)
1⃣شناخت پایه های ایمان: ايمان بر چهار پايه استوار است، صبر، يقين، عدل و جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد، انتظار. آن كس كه اشتياق بهشت دارد...
📒 #نهج_البلاغه #حکمت31
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت31
1⃣: لطفاً درمورد پایه های یقین توضیح داده شود.
2⃣:قسمت چهارم(جهاد) درمورد چگونگی امربه معروف درجامعه توضیح بیشتری داده شود.
3⃣:امیرالمومنین در توضیح پایه های جهاد، (پایداری صادقانه در میدان نبرد) را در توضیح (راستگویی در هر حال) اورده اند.
4⃣:ایا می توان از این نتیجه گرفت، انسان در حال نبرد دائمی است؟
#جواب:
✅برای رسیدن به یقین باید ۴ منزل را طی کرد
⭕️۱. نگاه هوشمندانه به وقایع و رخدادها
⭕️۲. درک عبرت های نهفته در رخداد ها برای موعظه گرفتن و بیدار شدن
⭕️۳. دریافت عمق حکمتها و دلایل رخدادها
⭕️۴. ارزش قایل شدن برای سنت های
پیشینیان که سرچشمه بصیرت و عبرت و حکمت است.
✅✅در بحث پایه های جهاد همینطور است که پرسشگر محترم فرمودند چون جهاد امری دائمی است، زیرا نبرد حق و باطل دائمی است حال یا در سرزمین درون که نبرد نفس اماره و عقل است یا سرزمین بیرون که جنگ جنود رحمان و جنود شیطان است.
✅✅✅درباره امر به معروف
🔴برای درک ارزش و اهمیت ان در اسلام کافی است #حکمت374 را بخوانیم که در آن حضرت نسبت همه خوبیها و حتی جهاد را به امربمعروف مانند نسبت قطره به اقیانوس می دانند
👈و برای اموختن شرایط و چگونگی امربمعروف بهتر است به رساله عملیه مراجعه شود.
5⃣:آیا منظور از پایه های صبر اقسام صبر است ؟
#جواب:
✳️مراد از ارکان صبر ، اقسام صبر نیست بلکه اموری است که بدون هر یک از آنها حقیقت صبر ناقص است و مستقر نمی شود و با کامل شدن آنها حقیقت صبر در وجود انسان بصورت یک ملکه راسخ و پایدار می گردد.
6⃣: منظور از یقین چیست ؟
#جواب:
✳️"یقین" ضد شک است یعنی کیفیتی نفسانی در مواجهه بایک حقیقت بگونه ای که نفس نسبت به آن حقیقت ذره ای شک و تردید نداشته باشد.
🔰حضرت در #حکمت97 میفرمایند: خوابیدن با یقین بهتر از شب زنده داری با شک و تردید است.
7⃣:منظور از عدل مفهوم کلی آن یعنی تعادل در اندیشه و رفتار است ؟
#جواب:
✳️"عدل" در #حکمت31 عبارت است از قضاوت عادلانه کردن
🔴زیرا حضرت ابتدا دو مقدمه عدالت را می فرمایند که عبارتند از :
🔹فکر عمیق و دانش به حقیقت رسیده و سپس ثمره آن را یعنی نیکو قضاوت و داوری کردن و سپس لازمه آن یعنی شکیبایی را.
8⃣: منظور از فکری ژرف اندیش ، دانش عمیق و نیکو داوری کردن که در ذیل عدل آمده چیست؟
#جواب:
✅"فکری ژرف اندیش" یعنی به صورت و ظاهر اقوال اکتفا نکردن و در سخنان شاکی و متهم خوب اندیشه کردن
✅✅"دانش عمیق و به حقیقت رسیده" در واقع ناظر به وظیفه قاضی است مبنی بر تحقیق کامل کردن پیرامون ماجرا تا حقیقت از لابلای حرف ها و ادعاها کشف شود
✅✅✅"نیکو داوری کردن" که مشخص است
و حلم و شکیبایی یعنی تحت تاثیر نفس قرار نگرفتن ، عجله نکردن در قضاوت و ...
8⃣: ذیل شک و کفر جدال در گفتار آمده ، مرز بین این دو چیست؟
9⃣:منظوراز این که "آن که در تردید و دودلی باشد ، زیرپای شیطان کوبیده خواهد شد " چیست؟
🔟:منظور از کنجکاوی دروغین چیست؟
#جواب:
✅"جدل" نزاع با حق است با زبان که در ارکان شک بیان شده ولی نزاع بصورت مطلق از ارکان کفر است اعم از زبانی یا غیرزبانی
✅✅"تردید و دو دلی" در واقع فرصت دادن به شیطان است برای عمیق تر کردن شبهه و شک در حق و اگر کسی چنین فرصتی را در اختیار شیطان قرار داد ایمان خود را لگدکوب جولان شیطان قرار داده است.
👈زیرا شیطان دائما بر شبهاتش می افزاید و کم کم شک او را به معارف و حقایق دینی به یقین برخلاف آن تبدیل می نماید
✅✅✅"کنجکاوی دروغین" عبارت است از ژست تحقیق و پرسش گرفتن با نیت زیر سوال بردن حقیقت.
👈البته یک معنای دیگر هم دارد که پیشنهاد می کنم برای درک آن حتما #خطبه91 را بخوانید.
⚜در #خطبه91 فردی ظاهراً از اوصاف خدا میپرسد تا عاشق خدا شود و خدا را بهتر بندگی کند اما حضرت چنان عصبانی می شود که رنگ چهره اش متغیر شده و .... حتما بخوانید.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: نيكوكار از كار نيك بهتر، و بدكار از كار بد بدتر است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت32
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت32
1⃣:لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅کار خیری که از فردی سر میزند حکایت می کند از عقبه ای در شخصیت کننده کار.
یعنی نشان میدهد که آن فرد:
🔹اولاً به خوبی و خوبی کردن ایمان و اعتقاد دارد
🔹 ثانیاً نسبت به نیکی کردن میل و کشش درونی دارد.
🔹ثالثا: عزم و اراده ای جدی در او برای محقق کردن کار خیر شکل گرفته است.
🔹رابعاً: اقدام به انجام کار خیر نموده و با موانع درونی و بیرونی نیکی کردن مبارزه نموده و به پیروزی رسیده است
👈پس کننده کار خیر از خود کار خیر بهتر و باارزش تر است.
🔴حتی گاهی ممکن است موقعیت عملیِ انجام کار خیر پیش نیاید ولی نیت پاک و میل و کشش دائمی به سمت خیر و نیکی در مومن وجود داشته باشد لذا حتي فرموده اند: " نیت مومن بهتر از عمل اوست."
🔹🔹همینطور در سمت شر و اشرار ماجرا برعکس است و نیت کافر بدتر از عمل اوست
3⃣:نیکوکار از کار نیک بهتر و بدکار از کار بد بد
در این حکمت چرا فاعل خیر بهتر از خیر وفاعل شر بدتر از شر است؟
⭕️اولاً: کار خیر از نیت خیر نشأت میگیرد.
✳️امیرالمؤمنین علیه السلام در همین نهج البلاغه میفرمایند: نیت المؤمن خیر من عمله، نیت مومن از خود کار مومن بهتر است.یعنی ارزش آن بیشتر است.
⭕️ثانیاً: نیت مؤمن هم از ملکه و شاکله خیر بر می آید یعنی تا انسانی دارای ملکه خیر نباشد ، ملکه یک صفت خوب نباشد اعمالی که نشان دهنده آن صفت خوب هستند از او صادر نمیشود.
💢مثلاً کسی که صفت جود و کرم داشته باشد دائماً در مواجه با صحنه فقر و حاجت و نیاز کرم میکند و میبخشد، جود دارد .
⏪بنابراین ملکه ای که در ذهن انسان شکل میگرد ارزشش بیشتر از کاری است که میکند چون ریشه همه خوبی ها است .
✔️لذا امیرالمؤمنین علیه السلام در همین حکمت های نهج البلاغه فرمودند که اگر از کسی رفتار و خصلت خوبی را دیدید منتظر دیگر خصلت های خوب هم در او باشید ، چرا ؟
🔵چون نفس او صاحب یک ملکه و قدرت اخلاق حسنه شده و دیگر دائماً از این چشمه خوبی ها می جوشد .
⬅️پس خود کننده کار خیر که صاحب آن ملکه است از مصداق کار خیر که چند بار انجام میدهد مهم تر و بهتر و با ارزش تر است.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش، اما سختگير مباش.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت33
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#حکمت33
1⃣: بخشندگی چه موقع افراط است؟
#جواب:
🔵همانطور که عرض شد ایثار و بخشندگی هم مراتب دارد تا جایی که حتی دادن جان و ایثار جان که بالاتر از بخشش کل مال است اینقدر ممدوح و پسندیده است.
✳️پس بسته به درجه ایمان مؤمن و موقعیت و... فرق می کند.
🔺 در این حکمت قاعده اولیه بیان شده است که عبارت است از اعتدال در بخشش در شرایط عادی و برای مومن متوسط اما گاهی مخاطب و شرایط چنان متفاوت است که بخشیدن از آنچه محبوب و حتی شدیداً مورد نیاز و حاجت است ممدوح است.
🔴ضمناً حضرت در این حکمت در مقابل بخشندگی، تبذیر را مطرح فرموده اند که در معنا تقریبا هم معنای ریخت و پاش و اسراف است.
2⃣: افرادی هستند که علیرغم احتیاج خودشان ایثار و بخشندگی دارند آیا اینان زیاده روی میکنند؟
3⃣: مرز بخشندگی چیست تا دچار افراط و تفریط نشویم؟
4⃣:معیار و مقدار بخشنده و حسابگر چه حد است و چگونه مشخص میشود؟
#جواب:
✅ اولاً: بخشندگی هم مثل همه خوبیها مراتب دارد از بخشیدن مازاد بر نیاز و مصرف آغاز و تا بخشیدن آنچه به شدت مورد احتیاج است، می رود.
🔰در #حکمت123 حضرت می فرماید: "خوشا بحال کسی که... مازاد بر مصرف زندگی را در راه خدا بخشش می کند."
📢در حالیکه در قرآن می خوانیم: " و یُّؤْثِرونَ عَلی أنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خَصاصَةٌ " یعنی دیگران را بر خود مقدم می دارند اگرچه در چیزی که خود شدیداً به آن نیازمندند.
🔴 پس ایثار از چیزی که خودت به آن محتاجی زیاده روی نیست .
✅ نکته دیگری که قرآن کریم به آن اشاره دارد عبارت است از اینکه راه رسیدن به مقام ابرار، انفاق از محبوب است؛ یعنی از همان چیزی که دوستش داری دل بکنی و به دیگران ببخشی.
⏪ خلاصه معلوم میشود گاهی بخشش، صرفاً یک حرکت اخلاقی حداقلی است اما گاهی مقدمه ای است برای عروج به مدارج عالیه کمال.
✅ انفاق خوب مبتنی بر سه اصل است:
⭕️۱. ظرفیت ایمانی و اخلاقی ایثار کننده
⭕️۲. انفاق از آنچه محبوب توست
⭕️۳. شرایط و حال دریافت کننده انفاق
5⃣:"در زندگی حسابگر باش اما زیاده روی نکن" ، آیا ناظر بر همان بخشندگی روی حد و حساب است؟ (که البته فرموده شد که درجات بخشندگی تا ایثار هم به پیش می رود)
#جواب:
✅ بله
6⃣:ذیل #حکمت33 درباره انفاق گفته شد:
انفاق خوب مبتنی بر سه اصل است:
🔅۱. ظرفیت ایمانی و اخلاقی ایثار کننده
🔅۲. انفاق از آنچه محبوب توست
🔅۳. شرایط و حال دریافت کننده انفاق
⁉️شرایط و حال دریافت کننده یعنی هرچه فرد نیازمند، شرایط سخت تری داشت، اجر و ثواب انفاق ما بالاتراست؟ (و احتمالا مصداق "ازکفاره ی گناهان بزرگ است به داد مردم رسیدن" در #حکمت24 می شود)؟
#جواب:
❇️شرایط و حال درخواست کننده دو معنی توأمان دارد:
🔴 یکی اینکه شرایط و احوالش نشان می دهد که چه میزان صدق دارد اگر برای ما احراز شد که دروغ می گوید جایز نیست کمکش بکنیم ولی اگر یقین به نیازش داشتیم یا حتی احتمال دادیم کمک می کنیم.
🔴دوم هم بالاتر رفتن اجر و اثر انفاق با وخیم تر بودن وضع نیازمند است.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: بهترين بي نيازي ترك آرزوهاست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت34
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت34
1⃣:مگر نباید در زندگی هدف و آرزو داشته باشیم پس چرا حضرت امیر بهترین بی نیازی را ترک آرزوها دانسته اند؟
2⃣:کدام بی نیازی منظور است؟
#جواب:
✳️آرزوهای دنیوی، مادی و طولانی خودشان بدترین و بزرگترین نیازمندی فرد آرزومند هستند که برای رسیدن به آنها گاهی ناچار به دست زدن به هر پستی و رذالت می شود.
👈پس اگر چه اصل آرزودار بودن چنانکه جلسه قبل عرض شد طبیعی است اما گرفتار اینگونه آرزوها شدن خودش نوعی فقر و احتیاج است پس کسی که با تربیت نفس ، طمعش را از داشتن مادیات بریده است از هر ثروتمندی غنی تر است.
3⃣:ترک چه آرزوهایی موجب بی نیازی است و ارتباطش را توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅چون هر آرزویی انسان را وادار به تأمین آن می کند و این خصلت یعنی انسان دایما محتاج آرزوهایش باشد.
♨️ لذا حضرت میفرماید ترک آرزوها شریف ترین بی نیازی است.
🚫چون بدترین نیازمندی و فقر، نیازمند آرزوها بودن است و قطعاً مراد از آرزوها در این حکمت، آرزوهای مادی و طولانی است.
💢حضرت در نهج البلاغه آثار منفی گرفتاری به آرزوهای طولانی را معرفی کرده اند که برخی از آنها عبارتند از:
🔹اسارت
🔹بدکردار شدن
🔹غفلت از مرگ
🔹فراموشی آخرت
🔹کاستی عقل و ...
4⃣:«بهترین بی نیازی ترک آرزوست.»
آیا یعنی آرزوها را ترک کنیم تا بی نیاز شویم ودرمورد چه اموری است؟
#جواب:
📢 کسی که آرزوهای مادی دارد بیش از یک فقیر محتاج آن آرزوها است.
👈 لذا به خاطر آن آرزوها یک فقیر واقعی است حتی اگر از امکانات زیادی هم برخوردار باشد و دائما برای اینکه به آن آرزوهای مادی برسد ناگزیر است نسبت به دیگران خضوع کند و خودش را خوار کند و از دیگران تقاضا کند و به دیگران رو بزند و امثال این...
⭕️بنابراین حضرت میخواهند بفرمایند:
🔹که یک وقت ما یک غنا داریم:یعنی اینکه انسان آنچه که نیاز دارد از نظر خودش همان را به دست بیاورد (خونه و ماشین و پول و...)
🔹یک وقت هم استغنا داریم یعنی انسان روی نفس خودش طوری کار کند که اصلاً محتاج این تجملات و تشریفات و امکانات نباشد و با همانی که خدا روزی داده است با قناعت زندگی کند دلی سربلند و عزیز .
⏪ پس غنا یعنی اینکه ما با به دست آوردن مال و امکانات دیگر از دیگران گدایی و تقاضا نکنیم.
⏪ و استغنا یعنی اینکه چنان روی نفس و فکر و عقل خودمان کار کنیم که وابستگی و نیاز خودمان را به این امکانات کم کنیم ،در آن صورت ما غنی حقیقی هستیم.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═