┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت15
1⃣:کدام فریب خورده با چه خصوصیتی را باید پند داد و هم چنین کدام فریب خورده ای رو باید سرزنش کرد؟
2⃣:و اون کسی رو که نباید سرزنش کرد، از کجا باید وی را متوجه اشتباهش کرد؟
#جواب:
✳️گاهی برای درک درست فرمایش حضرت کافی است پاورقی توضیحی آن را در نهج البلاغه بخوانیم که به نوعی نقش بیان شان نزول را دارد.
🔴درباره #حکمت15 هم مرحوم دشتی یک پاورقی کوتاه دارند که انشاالله اگر مطالعه کنید مشکل حل می شود.
🔰خلاصه این است که کسی به دلیل شک یا جهل دست به هیچ اقدامی نمی زند نه به نفع حق و نه به نفع باطل با کسی که عالمانه و عامدانه با حق همراهی نمی کند متفاوت است
اگرچه هر دو مفتون و فریب خورده اند اما هر فریب خورده ای را نمیتوان سرزنش کرد...
3⃣:مصداق این حکمت چیست و آیا عمومیت دارد؟
#جواب:
✳️اگر به پاورقی مربوط به همین حکمت مراجعه بفرمایید، مصداق این کلام حکیمانه را در زمان خود حضرت که در واقع شان صدور این حکمت می باشد را درمی یابید و سپس می توانید مصادیق امروزی ساکتین فتنه را تشخیص بدهید .
👈مثل برخی از سیاسیون سرشناس که در فتنه ۸۸ جزء ساکتین فتنه بوند تا به خیال خود، چه نظام ماندگار شد و چه در فتنه سقوط کرد آنها لطمه نخورند که متأسفانه برخی از آنها حتی امروز ریاست برخی قوای سه گانه را برعهده دارند.
🔰🔰پاورقی:به هنگام حرکت امام جهت سرکوب شورشیان بصره ، سعد وقاص،محمدابن مسلمه ، اسامه بن زید و عبدالله بن عمر آماده حرکت نشدند . امام از آنها پرسید چرا آماده جهاد نمی شوید ؟ گفتند از این که مسلمانی را بکشیم ناراحتیم . امام فرمود : بربیعت من وفا دارید؟
گفتند: آری
⭕️امام فرمود:به خانه هایتان بروید . آنگاه #حکمت15 را زمزمه کردند .
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كارها چنان در سیطره ی تقدير است كه چاره انديشي به مرگ مي انجامد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت16
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت16
1⃣:منظور از چاره اندیشی به مرگ می انجامد چیست ؟ یعنی دوراندیشی و برنامه ریزی برای آینده نداشته باشیم؟
#جواب:
✨امیرمؤمنان باتوجه به این حکمت میخواهند به ما بفهمانند جایی که براساس مجموع مصالح و مفاسد حکمت الهی و اراده الهی بر این تقدیر قطعی شده باشد.
✨اگر کسی بخواهد با خیال خودش چاره اندیشی کودکانه داشته باشد و درمقابل این تقدیر الهی بایستد جز به نابودی خودش اقدام نکرده است.
✨برای فهم خوب این حکمت میتوانید از این داستان استفاده نمایید .
✅مشاوران فرعون به او خبر میدهند که در مصر فرزندی به دنیا خواهد آمد که تاج و تخت تو را خواهد گرفت.
✨فرعون میدانست در مقابل خداوند چیزی نیست ، اما تکبر ورزید و برای مقابله با این تقدیر الهی دستور داد ، برای تمام زنان باردار جاسوسانی بگمارند و هر زمان فرزند پسری به دنیا آمد همانجا به زندگی نوزاد خاتمه دهند .
✨بقول خودش خواست در مقابل تقدیر الهی بایستد و بعد از انجام این فرمان توسط سربازانش خوشحال که پیروز شدیم .
✅اما تقدیر الهی بصورت دیگری رقم خورد و #خداوند هم در این مبارزه کار خودش را انجام داد وحضرت موسی در کاخ فرعون رشد ونمو کرد و امکانات قصر فرعون هم در اختیار او قرار گرفت.
✨و حتی مادر و خواهر موسی هم به این کاخ وارد شدند.
✅حضرت موسی علیه السلام وقتی بزرگ شدند و دعوی رسالت کردند و با برخورد فرعونیان روبرو شدند و........
✨ تصمیم به هجرت گرفتند وبا بنی اسرائیل شبانگاه و مخفیانه از شهر خارج شدند .
✳️ در تعقیب و گریزی که بین او وحضرت موسی و یارانش بوجود آمد .
✅او در همان دریایی غرق میشود که حضرت موسی یکی دو روز در دوران نوزادی روی امواج آن سوار بود تا به کاخ فرعون رسید.
✅طبق این حکمت کارها چنان در سیطره تقدیر الهی است که چاره اندیشی علیه آن قطعاً به نابودی منجر خواهد شد.
2⃣: یعنی باید تسلیم تقدیر بود؟ پس نقش تلاش برای بدست آوردن آرزوها و رفع نیازها چیست ؟
3⃣: آیا منظور از چاره اندیشی منظور عمل خلاف تقدیر است ؟ یا این که کاری کنیم که تقدیر بر ما جاری نشود؟
4⃣: قضا و قدر رو دقیقا توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️ تلاش و سعی و دعا و ... همه جزء تقدیر الهی هستند نه خارج از آن یا در مقابل آن.
🔴بنابراین آنچه با در نظرگرفتن همه مقدمات و واقعیت ها در علم الهی تقدیر میشود قابل معارضه نیست وگرنه به نابودی فرد منجر میشود.
👈در داستان فرعون و موسی ببینید. با اینکه کاهنان به نوعی فرعون را از تقدیر رب العالمین آگاه کردند که به زودی پسری در مصر متولد میشود که در آینده سلطنت تو را براندازی می کند او بجای هماهنگ شدن با خواست و تقدیر الهی و دست کشیدن ظلم و استکبار و ادعای« أنا ربکم الاعلی» بودن خیال کرد با استفاده از قدرت و ثروتش و با کشتن تمام موالید پسر می تواند تقدیر الهی را خنثی کند.
🔰اما زمان نشان داد که نه تنها پیروز نشد بلکه موسی را در داخل کاخ خودش با امکانات خودش تربیت کرد و ...
5⃣:مگر نه اینکه در تقدیرات و حساب و کتاب های الهی، نتیجه ی خوردن مال حرام، اثر سوء بر خود و فرزندان و خانواده است (و حتی فرزندان که نقشی در کسب آن مال نداشته اند اما از آن مال حرام خورده اند نیز اثر می پذیرند) ؟
6⃣:در مثالی که ذیل این حکمت ، از حضرت موسی(ع) آمد، مگر ثروت و امکاناتی که فرعون، به زور و با ادعای خدایی و ... جمع کرده بود، حرام نبودند؟
⏪ پس بزرگ شدن حضرت موسی(ع) در کاخ فرعون و با مال و امکانات حرامی که فرعون جمع کرده بود، چگونه با مقدمه ی اولیه قابل جمع است؟
#جواب:
⁉️شما چرا خود حضرت آسیه را نمی گویید که همسر فرعون بود و لاجرم در خانه و با اموال فرعون زندگی کرد ولی یکی از چهار زن بزرگ بهشتی است؟!!
👈پس معلوم می شود قصه مال حرام و شبهه ناک داستان پیچیده تر از این برداشت های سطحی است که حتی بعضاً از منابر شنیده ایم انشاالله در آینده و به بهانه سخنی از مولا مساله تاثیر رزق حرام و شبهه ناک را توضیح خواهم داد.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ )
فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد
📒 #نهج_البلاغه #حکمت17
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت17
1⃣:حدومرز جمله آخر «هرکس هرچه را دوست دارد» چیست؟
2⃣:آیا این مخالفت سیره علوی با سیره نبوی نیست؟
#جواب 1⃣:
✳️باتوجه به موضوع سوال مشخص است که حد و مر ز عبارت " هر کس هر چه را دوست دارد، انجام بدهد" رنگ کردن و رنگ نکردن موهاست نه مطلق هر کاری!
#جواب 2⃣:
✳️خیر مخالف سیره پیامبر نیست؛
🔴 اولاً: به این دلیل که این قول و فعل امام معصوم است و امام معصوم قطعا خلاف سیره نبوی رفتار نمی کند.
🔴 ثانیاً: به دلیل توضیح روشنی که حضرت دادند و حکم وجوب رنگ کردن در زمان پیامبر را مشروط و مقید به ضعف و قلّت حکومت اسلامی در برابر دشمنان دانستند.
👈 بنابراین وقتی شرط و قید منتفی شد، حکم هم منتفی می شود.
⭕️ یعنی وقتی که ضعف و قلّت حکومت برطرف شد، وجوب رنگ کردن برداشته می شود و البته استحبابش بر اساس قواعد فقه و اصول باقی می ماند.
⁉️ممکن است کسی بپرسد که خب چرا حضرت به استحباب رنگ کردن مو و محاسن عمل نکردند؟
✳️پاسخ را حضرت در #حکمت473 دادند آنجا که فرمودند: «رنگ کردن نوعی زینت است اما ما در مصیبت رسول الله عزاداریم»
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند)
حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت18
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت18
1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل !
#جواب:
✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است.
🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است.
🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن.
👈این حکمت و #حکمت15 مکمل همدیگر هستند.
🔸#حکمت15 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!!
⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند.
🔸ولی #حکمت18 ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است.
2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟
#جواب:
✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق.
🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق!
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه در پي آرزوي خويش تازد، مرگ او را از پاي درآورد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت19
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#حکمت19
1⃣:براساس این حکمت و امثال آن یعنی تلاش برای تحقق آرزوها مذموم است؟
2⃣:منطق امیرمومنان علیه السلام در تلاش انسان برای نیل به آرزوها چیست؟
#جواب:
با توجه به اهمیت بحث آرزوها و سوالات مکرر و متعددی که برای افراد در این زمینه پیش می آید به نظرم رسید که بحث کاملی درباره آرزو، انواع و اثار آن و روش مدیریت بهینه آرزوها از نهج البلاغه تقدیم کنم.
✳️حضرت بیش از ۲۶ بار مطالبی پیرامون آرزو در نهج البلاغه بیان فرموده اند که دسته بندی و منطق آن از قرار زیر است.(اگرچه متاسفانه در فهرست موضوعی پایان ترجمه مرحوم دشتی ۶۹ ادرس داده شده که بیش از نیمی از آنها اصلا ربطی به موضوع آرزوها ندارد)
#مقدمه: اگرچه اصل آرزو و آرزو داشتن یکی از لوازم طبیعی زندگی است و اساساً نیروی محرکه انسان ها برای فعالیت، تلاش، مبارزه و تحمل دشواریها آرزوهای آن هاست پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».۱
زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد.
ولی از آنجا که اکثر انسان ها در اکثر اوقات گرفتار آرزوهای واهی، طولانی و مخرّب هستند؛لذا غالب بیانات حضرت پیرامون آرزوها جنبه سلبی، تحذیری و آسیب شناسانه دارد.
🌹آرزوها محصول تلاش ها
در #خطبه28 میخوانیم: " ... آگاه باشيد! همه در دوران آرزوئی بسر مي بريد كه اجل و مرگ بدنبال دارد با اين حال هر كس پيش از رسيدن اجلش، در همان دوران آرزوهايش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مي بخشد و مرگش به او زياني نمي رساند، و آن كس كه در اين ايام آرزو پيش از فرا رسيدن اجل در عمل كوتاهي كند گرفتار خسران شده و فرا رسيدن اجل براي وي زيانبخش است."
💠انواع آرزوها
از مجموع بیانات امام علیه السلام میتوان دریافت که آرزوها بر دو نوع اند:
1⃣● آرزوهای #خوب: که سه ویژگی یا نشانه دارند:
۱. واقعی هستند
۲. قابل دسترسی هستند
۳. ارزش آن را دارند که در قالب دعا از خداوند مسالت شود.
بعنوان نمونه آرزوی شهادت که در #نامه53 سطر آخر برای خود و مالک اشتر مسالت کرده اند.
2⃣● آرزوهای #بد:که سه ویژگی یا نشانه دارند:
۱. واقعی نیستند.
۲. طولانی و دور از دسترس هستند.
۳. ارزش آن را ندارد که از خداوند مسالت شود.
🚫آثار مخرب آرزوهای بد:
۱_ ناکام مردن:
در #خطبه183 بند ۳ می خوانیم: " پیش از آن که اجل فرا برسد آماده باشید؛ زیرا ناگهان آرزوهای مردم با فرارسیدن اجل قطع شده، مرگ انها را در کام خود فروکشد و درِ توبه بسته می شود"
لذا در #حکمت19 فرمودند: " کسی مهار خود را به دست آرزوهایش بسپارد، با اجل از پای در میآید"
۲_کور شدن چشم دل: در #حکمت275 آمده است: " آرزوها چشم بصیرت را کور می کنند"
۳_ بیماری دل: در #حکمت228 می خوانیم : کسی که دلش با دنیاطلبی پیوند بخورد همواره قلبش گرفتار سه بیماری است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی دست نیافتنی"
۴_ زشتی اعمال: #حکمت36 درباره رابطه آرزوهای طولانی با ارتکاب اعمال زشت می فرماید:" مَن اَطالَ الاَمَلَ اَساءَ العَمَلَ" هرکس آرزوهایش را طولانی قرار دهد، رفتارهایش زشت می شود.
۴_ وسیله شیطان شدن: حضرت در #نامه10 نهج البلاغه درباره معاویه ملعون می نویسند:" تو نازپرورده ای هستی که شیطان ... با تو به آرزوهایش می رسد!"
۵_ فریب خوردن: در #خطبه64 میخوانیم:« فَاِنَّ اَجَلَه مَستورً عَنه و اَمَلَه خادِعً لَه» همانا اجل انسان مخفی و ارزوهایش حیله گر و فریب دهندهء اویند"
۶_ آینده نگران کننده: در #خطبه42 از دو چیز بر ما نگران هستند :" ای مردم! بدترین چیزهایی که بخاطرش برای شما نگرانم دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوهای طولانی. " سپس دلیل نگرانی خود از آرزوهای طولانی را فراموشی آخرت بیان کرده می فرمایند: " آرزوهای طولانی آخرت را از یاد می برند!"
↩️ ادامه دارد ...
🔻 ادامه مطلب از #حکمت19
💠راههای کنترل آرزوها:
حضرت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آسیب های آرزوهای ناپسند دارند. که عبارتند از :
۱_ کوتاه کردن آرزوها: " ایها الناس الزَّهاده قَصرُ الاَمَل: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها" #خطبه81
۲_ ترک آرزوهای واهی: " اشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی: با شرافت ترین نوع بی نیازی ، ترک ارزوهاست" #حکمت34
۳_ تکذیب آرزوها؛ یعنی توجه و اعتقاد به دروغ بودن خیلی از آرزوها: "
حضرت در #خطبه114 بند ۲ درباره ویژگی های متقین حقیقی می فرمایند: " مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیک شتاب کرده اند . آرزوهای دنیایی را دروغ دانسته و مرگ را به درستی نگریسته اند."
۴_ توجه به دست نیافتنی بودن اکثر آزوها: در #نامه31 نهج البلاغه در توصیف جوان و دوران جوانی فرمود: " المُوءمِّلِ مالایُدرَک: آرزوی چیزهایی را دارد که به دست نخواهد آمد"
۵_ توجه به مرگ: " لو رَاَی العَبدُ الاَجَلَ و مَصیرَه لَاَبغَضَ الاَمَلَ و غُرورَه: بنده اگر مرگ و بازگشت به خدا را می دید.
از آرزو و حیله گری اش بدش می آمد." #حکمت334
📚منابع:
۱.بحار الأنوار , ج 74 , ص 173
🔍سوال:
3⃣:آیا در #حکمت19 منظور امام این است که دنبال آرزوهایمان نرویم؟
#جواب:
✳️ منظور آرزوهای طولانی مادی و حرام است که لاجرم انسان را به گناه ترک حقوق واجبه می کشاند.
#حکمت19
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت20
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت20
1⃣:منظور از #جوانمرد کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟
2⃣: آیا منظور امام این است که اگه کسی متصف به صفت جوانمردی شد، خداوند لغزش هاش رو تبدیل به پاداش میکنه ؟
#جواب:
✅جوانمرد در درجه اعلایش وجود پاک اهل بیت علیهم السلام و در درجات پایین تر هر مؤمنی که در هیچ شرایطی حاضر به خیانت کوچک و بزرگ به دیگران نباشد و بار زحمت و رنج دیگران را بی منت بر دوش بکشد.
🔴منظور امام روشن است یعنی خداوند خطای جوانمردان را میپوشاند و جبران می کند.
3⃣:تعریف و ویژگی جوانمرد چیست؟
#جواب:
✅در کتب لغت : "فتوت" هم خانواده و هم معنای "مروت" آمده به معنای مردی ،مردانگی ، و جوانمردی
✳️«فتوّت» نوعی ایثار است، یعنی شخصی، غیر را بر نفس خود مقدم شمارد.
🔸آن ایثار می تواند به جاه و مقام باشد
🔸و یا ایثار به نفس که بالاترین درجه فتوّت است.
✳️چنین شخصی در راه خدمت به دیگران، بیش از وظیفه انسانی و اخلاقی اش تلاش می کند، لغزش های آنان را نادیده می گیرد و با همگان حتی دشمنان و مخالفان و غیر همکیشان به انصاف عمل می کند.
💠درباره معنى فتوت از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟
📢فرمود: گمان كرده اید فتوت و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلكه فتوت آنست كه #اطعام كنى و #امید مردم را بر آرى و چهره #خندان داشته باشى و مردم را از رنج و #اذیت خود #مصون دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است.
«۱»
💠امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟
⁉️ اصحاب گفتند نمیدانیم.
📢فرمود: مروت آن نیست كه انسان سفرهاش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلكه مروت دو تاست: در #سفر و در #حضر
✳️اما #مروت_در_حضر:
⭕️قرائت قرآن
⭕️و ملازمت با مساجد
⭕️بكار برادران مۆمن پرداختن
⭕️و بكارگر خرج كافى دادن
🔰كه اینها دوست را خشنود و دشمن را منكوب میكند.
✳️و اما #مروت_در_سفر :
⭕️خوبى و فراوانى توشه
⭕️و به همراهان دادن آنها
⭕️و كار مردم را پس از جدایى از ایشان كتمان داشتن
⭕️و شوخى زیاد در غیر موردى كه غضب خدا را برانگیزد.
⏪بعد فرمود: قسم به آن كه محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر كسى بقدر مروتش روزى دهد كه رزق به اندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود.
«۲»
✳️حضرت امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود : كه #فتوّت و جوان مردى در چهار چیز است:
🔹 #تواضع نمودن با داشتن ثروت
🔹 #عفو نمودن (از كسى كه بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام
🔹#نصیحت و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى
🔹و#بذل و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن.
«۳»
📚منابع:
۱.بحارالأنوار، ج70، ص50
۲.مکارم الاخلاق
۳.ارشادالقلوب
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت21
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#حکمت21
1⃣:توضیح بفرمایید منظور از این جمله چیست ؟« ترس با ناامیدی همراه است »
2⃣:مقصود حضرت از این قسمت کلام نورانی چیست؟ «شرم با محرومیت همراه است»
3⃣:شرم و حیا ارزش است یا ضدارزش؟
4⃣:منظور چه نوع محرومیتی است؟
#جواب:
💠وقتی کسی ترس نابجا داشته باشد، در جایی که باید اقدام لازم یا مفیدی کند پاپس می کشد.
🔰مثلاً باید حرف حق خودش را روشن و صریح بگوید ولی می ترسد و نمی گوید.
👈 چنین کسی از گرفتن حق خود یا نیل به مقصود خود که راهی جز ابراز صریح نداشته، ناامید می شود یعنی به آنچه شایسته اوست نمیرسد و امیدی به رسیدن به آن هم ندارد.
💠حیا در حقیقت کیفیتی نفسانی است و نیرویی درونی است که مانع بروز رفتاری از فرد می شود که به زعم و عقیده خودش دارای عوارض ناگوار برای شخصیت و احترام او در نظر دیگران است؛
پس حیا به معنای عام به سه رکن تکیه دارد:
👇👇
🔴۱_ رفتاری خاص
🔴۲_ عوارض و آثار آن رفتار؛ در نظر دیگران
🔴۳_نگرانی از عوارض و آثار آن رفتار
✳️اکنون می توان حیا را بر اساس این سه رکن به دو نوع تقسیم کرد:
⭕️۱. شرم و کم رویی: آنجا که رفتار خوب است ولی ضعف شخصیتی فرد از اینکه آن رفتار را انجام بدهد و توسط دیگران مورد تمسخر یا تحقیر یا ... قرار گیرد ، خجالت می کشد.
✳️روشن است چنین صفتی علاوه بر اینکه مذموم است مانع رسیدن فرد به منافع ابراز عقیده، مشارکت و .. می شود.
⚜ مثل دانش آموزی که پاسخ سوال معلم را می داند ولی کم روئی مانع ابراز می شود و همین امر او را از دریافت پاداش و امتیاز محروم می کند پس این نوع حیا با محرومیت همراه است.
⭕️۲.حیاء از انجام رفتاری که حقیقتا قبیح، ناپسند و گناه است که چنین حیایی ممدوح است و عامل حفظ حرمت و عزت فرد.
5⃣:اگر شخصی بواسطه حیا از چیزی محروم شود ، آیا این ضد ارزش است ؟
#جواب:
✳️شرم و حیا هم مانند خیلی از اوصاف و حالات انسان دو نوع است:
🔰حیای خوب و حیای بد
👈در اینجا حضرت در صدد بیان تبعات برخی خصلت های بد یا به عبارت بهتر نقاط ضعف هستند:
🔹 مانند ترس بیجا و شرم منفی
⏪درباره حیای مثبت و خوب #حکمت223 و #حکمت349 را ببینید .
⏪و درباره حیای بد و منفی فرمود:" کار خیر را نه بخاطر شرم و خجالت ترک کن ونه از روی ریا انجام بده"
🔴خلاصه این حکمت در مقام بیان عوارض خجالت منفی است والله العالم
6⃣:حد شرم چیست ؟ منظور از این که شرم محدودیت می آورد چیست ؟
#جواب:
❇️مراد از این شرم، خجالت منفی است
⁉️ یعنی نوعی از ترس بیجا که باعث می شود فرد علیرغم داشتن توانایی لازم در کاری یا موضوعی، جرات و جسارت ورود و اظهار نظر یا اقدام بهنگام را نداشته باشد.
‼️ لذا در بسیاری از موارد از حقوق خود یا مواهب شایسته محروم می ماند.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت22
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت22
1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح دهید، یعنی انسان برای گرفتن حقش خواری را تحمل کند؟
✍ #حکمت22 یا مربوط به ماجرای سقیفه است یا شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه سوم.
🔰لذا اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود.
✳️مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»
⚜با توجه به این که در متن عربی «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است سه معنا برای #حکمت22 قابل فهم است:
🔴 اگر حق ما به ما داده نشود همچون بردگان و اسرا که بر تَرک و عقب شتر سوارشان می کنند، خوار خواهیم شد.
🔴 اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.
🔴اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.
♻️اما می توان هر سه تفسیر را با هم در مفهوم کلام امام جمع کرد:
⭕️به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم.
⬅️ همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود.
📢این #حکمت از معدود جملاتی است که به نظر می رسد که سید رضی ره صرفا از جنبه ادبی فوق العاده اش آن را انتخاب کرده نه از حیث معارف آن لذا نیازی نیست ما به بررسی آن وقت بگذاریم.
#نکته:
⚠️در این #حکمت حضرت کنایه از حق خلافت خود می زنند که بعد از رسول مکرم اسلام، ظالمانه غصب شد و این حق شخصی و فردی نبود.
🔴از طرفی هم نهج البلاغه و هم سایر کتبی که سیره و زندگانی مولا را نقل کرده اند اثبات می کنند که حضرت با وجود همه ظلمهایی که به شخص و شخصیتشان شد باز هم برای بقای اسلام و حفظ وحدت، از حق خود بزرگوارانه گذشتند...
⏪پس در حقوق شخصی اگر گذشت منجر به ظالم پروری نمیشود ، مقتضای #تربیت_نهج_البلاغه_ای بخشش است.
⏪ولی اگر حق جنبه اجتماعی و عمومی و از همه مهمتر جنبه شرعی دارذ، تا جایی که پیگیری حق از طریق قانون باشد و منافات با مصلحت بالاتری مانند وحدت امت نداشته باشد، خوب و حتی لازم است...
2⃣:این حکمت آیا شاهد تاریخی دارد ؟
3⃣:این تلاش سخت درباره همه افراد و همه انواع حقوق مصداق پیدا میکند ؟
4⃣:مگر حق را نباید دنبالش رفت وگرفت پس چطور امام فرموده اند «اگر ندهند بر پشت شتران...»
5⃣: توضیحی که سید رضی داده اند پایین این حکمت درست است که نوشته اند اگر حق مارا ندهند خوار خواهیم بود؟
#جواب:
✳️ توضیح سید رضی ذیل این حکمت اصولاً با سیاق جمله امیرالمومنین سازگار نیست؛
⭕️زیرا حصرت در این حکمت در مقام بیان دو مطلب به هم پیوسته اند:
🔴نخست اینکه حق حکومت ، حق ما بوده و هست اگرچه از ما گرفتند و غصب کردند.
🔴ثانیاً :اگر این حق را به ما برگردانند که هیچ وگرنه ما دست بردار نیستیم و برای رسیدن به حق خود هر سختی را به جان می خریم همانند کسی که سختی بر ترک شترسوار نشستن و طی کردن راه طولانی را با همین اوضاع به جان میخرد تا به مقصد برسد.
💢زیرا امامی که از خلافت کنار زده شده ولی پیگیر حق خود هست شبیه کسی است که پشت شتر سواری نشسته و با او قدم به قدم و لحظه به لحظه همراه است و با همه سختیهایی که نشستن در ترک شتر از درد و تکان های شدید دارد و با همه تلخی ای که بر ترک شتر نشستن از نظر منزلت اجتماعی دارد .
⚜زیرا معمولا ارباب جلو می نشیند و عبد در پشت سر او اما رها نمی کند تا بالاخره به مقصد می رسد.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسی كه كردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت23
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت23
#سوأل: لطفا این کلام را توضیح بفرمایید؟
#جواب:
گیرم پدرت سعدی فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل.
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت24
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! زماني كه می بينی خداوند انواع نعمتها را به تو می رساند، در حالی که تو معصيت كاری، بترس.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت25
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسي چيزي را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت26
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#حکمت26
1⃣:امام فرمودند« کسی چیزی را در دل پنهان نکرد جز آنکه در لغزش های زبان و رنگ رخسارش ،آشکار خواهد شد»
منظور از پنهان کردن،پنهان کردن چه امریست؟
2⃣:آیا منظور حکمت این است که هر رازی در دل داشته باشی آشکار میشود از رخسار وسخن انسان؟؟
#جواب:
✳️یعنی دو چیز می تواند باعث شود که دیگران بفهمند که تو مساله ای را از انها پنهان می کنی
⭕️۱. تغییر رنگ چهره
⭕️۲. لغزش و لرزش در سخن
⚜یعنی اگر کسی کاری کرده باشد که از افشا شدنش بترسد یا خجالت بکشد، چنانچه پیرامون آن عمل با او صحبتی بشود یا رنگش می پرد و تغییر می کند و یا به لکنت زبان و مِنّ و مِن کردن می افتد و از این طریق معلوم میشود که دارد پنهان کاری می کند.
💢این یکی از اصول بازجویی است.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ═══