eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
32 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ 1⃣:منظور از جهاد چه نوع جهادی است؟ 2⃣: منظور از ناتوان چه نوع ناتوانی است؟ : ✳️جهاد یعنی به میدان آوردن نهایت توان و امکان خود برای اقامه شعائر دين و مبارزه با کژی ها ✳️حج یکی از بهترین راهها برای زنده نگهداشتن ابعاد توحیدی و اخلاقی و سیاسی دین است. ✳️ناتوان در این حکمت یعنی کسی که قدرت جهاد نظامی ندارد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: روزی را با صدقه دادن فرود آوريد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ : مگر گفته نمی شود که روزیِ انسان، در هر حال به او می رسد پس چرا در این حکمت فرموده اند با پرداخت صدقه روزی خود را فرود آورید؟ : در نهج البلاغه رزق بر دو قسم معرفی شده: 1⃣ یکی رزقی که تو دنبالش هستی تا به دستش بیاوری 2⃣ و دیگری رزقی که او تو را می طلبد تا به تو برسد ( ) اما در این حکمت رزق نوع دوم مدّنظر است. یعنی توسعه در رزق ؛ توسعه در رزق راههایی دارد از جمله صله رحم و صدقه دادن که به صدقه دادن در این حکمت اشاره شده است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه پاداش الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كمك الهی به اندازه نياز فرود می آيد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 1⃣چرا گاهی اوقات که شدیدا به چیزی احتیاج داریم و مدت زمان طولانی به شدت این نیاز را احساس و درک می کنیم، کمک الهی را در این زمینه احساس نمی کنیم؟!!چرا گاهی احساس می کنیم که کمک خداوند دیر به ما میرسد؟ 2⃣منظور از نیاز چگونه نیازی است معنوی یا مادی؟ : 🔴 اولاً: در عبارت عربی این حکمت حرفی از نیاز نیست بلکه لفظ معونه آمده است یعنی مخارج و هزینه ها. بر این اساس احتمالا مراد این است که به مقدار هزینه های مورد احتیاجت یاری و رزق نازل می شود . پس این نیاز بیشتر ناظر به نیاز مادی است نه معنوی. 🔴ثانیا: عرض شد که اگر مؤونه را به معنای مخارج زندگی بگیریم احتمالا این حکمت با عبارت دیگری بحث رزق را و مقسوم بودن آن را بیان می فرماید. اما شاید مراد حضرت عام باشد یعنی انسان هر نیاز واقعی داشته باشد خداوند به میزان همان نیاز یاریش را در تقدیر و قضا اراده کرده است. منتهی اینکه چرا گاهی به خیال ما کمکی نمی رسد این به جهل و ضعف ما ربط پیدا می کند. مانند مساله تاخیر در اجابت دعا. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه ميانه روی كند تهيدست نخواهد شد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : میانه روی دقیقا مرزش کجاست؟ : مرز میانه روی در هر موضوع و موقعیتی جایی است که شرع مقدس آن را بیان کرده است. لذا خداوند در سوره بقره امت اسلام را امت وسط و میانه معرفی می فرماید. در مواردی هم که شرع چیزی نفرموده عرف متدینین عاقل ملاک است البته نه عرف هر کسی! 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كمی زن و فرزند يكی از دو آسايش است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ : جای تعحب نیست که اندکی فرزند رامایه آسایش بیان کردند؟ : خب نباید منطق امیرالمومنین را تنها از یک حکمت استخراج کرد و فهمید بلکه باید مجموع فرمایشات و حتی سیره عملی ایشان را در نظر گرفت. به هر حال خود حضرت از امامان پر فرزند بودند. فقط ۵ فرزند از حضرت زهرا و ۴ پسر از ام البنین و ... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: دوستی كردن نيمی از خردمندی است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: اندوه خوردن، نيمی از پيری است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : این اندوه، شامل هر نوع حزن ایی می شود؟ پس با این حال پرهیزگاران که از صفات شون حزن در تنهایی ها و خلوت هاشون باخداست که قاعدتا خیلی زود پیر می شوند... : مراد از اندوه ؛ اندوه دنیا خوردن است اگرچه حزن آخرت هم بی اثر نباشد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: صبر به اندازه مصيبت فرود آيد، و آنكه در مصيبت بی تاب بر رانش زند اجرش نابود می گردد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 1⃣اگر به اندازه ی مصیبت وارده، صبر هم نازل میشود ، پس نقش ما در تحصیل صبر و در تعالی روح چیست؟ چه تلاشی از جانب ما مورد تقاضای خداوند هست؟ 2⃣: باتوجه به عرایض حضرتعالی ، شیون و فریاد کردن در عزای عزیزان با صبر منافاتی ندارد ؟ : ✅ صبر یک فضیلت اخلاقی است که باید در هنگام مواجه با طاعت، معصیت و مصیبت با ایجاد زمینه های آن، آن را از مقام عرشی اش نازل بر قلب کرد. به عبارت دیگر اگر نگاه توحیدی ناب داشته باشیم می بینیم که: 🔴اولاً:ما اصابک من حسنه فمن الله 🔴ثانیاً:قطعا صبر از مصادیق عالیه حسنه است نتیجه صبر عطیه ای ربانی است که با مشیت خداوند بر قلبی که ظرفیت و شانیت آن را پیدا کند نازل می گردد. حالا در این حکمت فقط مرحله آخر این ماجرا مورد اشاره بوده است که صبر به اندازه مصیبت نازل می شود نه کمتر و نه بیشتر اما بر کدام قلب و با چه شرایطی؟ پاسخ این سوالات دیگر بر عهده این حکمت نیست بلکه در سایر فرمایشات باید تعقیب کرد. ✅✅ ناله و شیون خارج از عرف که حاکی از نارضایتی به تقدیر الهی باشد با صبر منافات دارد ولی اظهار احساسات در چارچوب عقل و شرع و عرف متدینین مشکلی ندارد. 3⃣: آیا منظور اینست که برای کسی هم که بی تابی کند، صبر مورد نیاز ، نازل شده؟ پس چرا خیلی ها در مصیبت حتی بعد از گذشت سال ها، هنوز بی تابی می کنند؟ : ظاهرا شما معنای بی تابی (جزع) را با ابراز احساس و عاطفه اشتباه گرفته اید. اینکه هر کسی در عزای عزیزش غمگین میشه و گریه می کنه نه تنها منافاتی با صبر نداره بلکه نشانه انسانیته! حتی پیامبر اکرم نیز در عزای قاسم پسرشان گریه کردند. اما جزع یعنی خارج شدن از حالت عادی و احساس مورد ظلم واقع شدن از طرف خدا _ العیاذبالله_ که ایمان را به خطر میاندازد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: بسا روزه داری كه بهره ای جز گرسنگی و تشنگی از روزه داری نبرد، و با شب زنده داری چيزی جز رنج و بی خوابی به دست نياورد، خوشا خواب زيركان، و افطارشان. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ 1⃣ از کجا بفهمیم شب زنده داریِ ما پر بهره است یا فقط زجر بیداری کشیدن در اوج لحظات شیرین خواب ؟ 2⃣چه کنیم که همه ی بهره را از شب زنده داری خود ببریم؟ : عاقل و جاهل هر دو در نهج البلاغه به خوبی معرفی شده اند. اما در این حکمت مراد دشمنان کوردل امیرالمومنین و افراد بی بصیرتی هستند که حکومت اسلامی را برنمی تابند و با آن مخالفت می کنند ولی نماز شب هم می خوانند. در واقع معرفت به حق و بصیرت دو شرط قبولی و اثربخشی عبادات است ، وگرنه عبادت حاهل و عبادت فرد بی بصیرت عبادت کور است . مثل عبادت فنته گران در کشور خود ما که هر ساله حج و عمره می روند و هر سال چند دهه روضه می گیرند و نماز شب و ... هم دارند ولی با ولی مشکل دارند. 3⃣: می فرمایید راه های کسب بصيرت یا افزایش اون چيست؟ : راههای کسب بصیرت: 🔴۱.تقویت پایه های اعتقادی و افزایش ایمان 🔴۲.مطالعه مستمر تاریخ و تدبر در فراز و فرودهای آن 🔴۳. داشتن ملاک و معیار در رفتارهای اجتماعی و سیاسی که همانا ملاک درست اطاعت از ولی جامعه اسلامی است 🔴۴. استقامت و صبر در ایام فنته 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ايمان خود را با صدقه دادن، و اموالتان را با زكات دادن نگاه داريد، و امواج بلا را با دعا از خود دور سازید. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ 1⃣: چطور ایمان با صدقه دادن حفظ میشود ؟ 2⃣: آیا صدقه دادن به مرتبه" عمل به ارکان" ایمان قرار میگیرد؟ : ✅صدقه دادن هم نشانه داشتن مرتبه خوبی ازایمان است هم باعث ارتقاء درجه ایمان میشود ازآن جهت نشانه مرتبه خوبی ایمان است که وقتی کسی صدقه میدهدیعنی بخشی از مال ودارایی خودش را در راه خدا میبخشد ممکن است برای انسان درچنین موقعیتی دو حالت پیش بیاید: 🔴الف) به ذهنش برسد که من خودم احتیاج دارم یا درآینده ممکن است نیاز پیدا کنم پس بهتره به جای اینکه ببخشم پس انداز کنم تا بعدا نیازمند نشوم این حال انسانی است که ایمان درست وحسابی ندارد چون برای فردا و پس فردای خودش از الان نگران رزقی است که خدا تضمین کرده 🔴ب) در راه خدامیبخشد چون معتقد است همون خدایی که امروز رزق من را داد فردا هم همون خدا من را با علم ، قدرت ، حکمت ورحمتش میرساند لذا این نشانه ایمان خوب است از آن طرف وقتی انسان صدقه میدهد قلب و وجودش دل کندن از مادیات وسپس تکیه کردن وتوسل کردن به خدا را می چشد وقتی خودش را درمعرض اعتماد به وعده های خدا قرار میدهد این باعث میشود که ایمانش نسبت به خدای متعال و وعده های خدای متعال بالا برود . ✅✅بله آن لحظه که انسان صدقه را میدهد در واقع با اعضا وجوارحش دارد کاری انجام میدهد گرچه همه مقدمات قلبیش _ یعنی با قلبش هم دارد اقرار میکند_ ومراحل قلبی ایمان در آن نهفته است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 (كميل بن زياد می گويد: امام دست مرا گرفت و به سوی قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردی كشيد و فرمود): 💠ای كميل بن زياد! اين قلبها بسان ظرفهای هستند، كه بهترين آنها فراگیر ترين آنهاست، پس آنچه را می گويم نگاهدار: ۱- اقسام مردم (مردم شناسی) مردم سه دسته اند، دانشمند الهی و آموزنده ای بر راه رستگارب و پشه هایی که دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردانند، كه به دنبال هر سر و صدایی می روند، و با وزش هر بادی حركت می كنند، نه از روشنایی دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استواری شتافتند. ۲- ارزشهای والای دانش ای كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم تو را نگهبان است، و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال با بخشش كاستي پذيرد اما علم با بخشش فزونی گيرد، و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده با نابودی مال، نابود می گردد. ای كميل بن زياد! شناخت علم راستين .... 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣چرا یک حاکم اسلامی برای سخن گفتن با یکی از اصحابش به قبرستان کوفه میرود ؟ آن هم بیان اقسام مردم و... مگر شرایط زمانه چگونه بود؟ : 🔴یک نکته: شرایط و روحیات غالب بر مردم کوفه است که در نهج البلاغه در موارد بسیاری بیان شده است؛ مثلا: 📒√ بدنهای کنار هم اما خواسته های پراکنده() 📒√ در شعار، سخت ولی در عمل، سست() 📒√ بهانه جو برای فرار از جهاد () 📒√ مانند زن بارداری که روزهای آخر بارداری جنین خود را سقط کند...() 📒√ نسبت دروغگویی به علی زدن 📒√ آرزوی مرگ کردن مولا از دست مردم کوفه ( و ) 📒√ گرفتارگناه،به سازشکاری همداستان، جوانانشان بداخلاق و پیرانشان گناهکار و عالمشان دو رو و نزدیکانشان سودجو ، کودکان به بزرگترها احترام نمی گذارند و اغنیا دست فقرا را نمی گیرند() 📒√ عدم اطاعت از امام () 📒√نه دینی دارند و نه غیرتی() 📒√مردم بی اصل و ریشه() 📒√ آنگونه که باطل را می شناسند حق را نمی شناسند!() 📒√آنگونه که در نابودی حق تلاش می کنند در نابودی باطل تلاش نمی کنند.() 📒√شایستگی درک سخنان علی را ندارند() و.... که نشان می دهد لااقل از اواسط دوران ۴سال و ۵ ماهه حکومت امیرالمومنین ، ذائقه و گفتمان مردم با گفتمان مولا که همان اسلام ناب محمدی باشد، زاویه جدی بلکه تضاد جدی پیدا کرده است. 🔴نکته دوم: این که مطالب اگرچه آن روز برای ما و بظاهر امور روشن و غیر اسرارآمیزی است اما در روزگاری که معاویه با راهبرد زر و زور و تزویر ، هم فرهنگ عمومی مردم و هم فرهنگ خواص انقلابی را تحت الشعاع سیاست دوبعدی رفاه طلبی و عافیت طلبی قرار داده و در این سیاست تا حدود زیادی کامروا شده است، فهم اینکه حاکم مظلوم جامعه برای بیان چنین مسایلی هم ناگزیر باشد که تقیه گونه رفتار کند، چندان دشوار نخواهد بود. استمرار این فضا در زمان امام مجتبی کار را بجایی رسانده که حتی یک حدیث فقهی _ در طول ده سال _ از شهادت ایشان تا کربلا_ از امام حسین پرسیده نپرسیده اند!!! 2⃣: با توجه به این که «بهترین قلب ها فراگیرترین آنهاست»، چگونه قلبی فراگیرتر است و قلب دیگری خیر. و برای آنکه قلب ما کاملا یادگیرنده و فراگیر باشد باید چه مقدماتی فراهم کنیم و چگونه آن را تقویت کنیم؟ : ابتدا باید حقیقت و جایگاه و اهمیت قلب را شناخت برای این منظور و را مطالعه و مورد تامل قرار دهید سپس باید راه های مدیریت حالات قلب را فراگرفته و پیاده کرد بند ۲ و بند ۳ و و و را مطالعه بفرمایید. ✳️ما برای تنوع جلسه بخشی از را میخوانیم: دلت را با اندرزِ نیکو زنده کن! هوای نفسش رابا بی اعتنایی به حرام بمیران! جان رابا یقین نیرومند کن وبا نور حکمت روشنایی بخش!وبا یاد مرگ آرام کن و به نابودی از او اعتراف بگیر وبا بررسی تحولات ناگوار دنیا به او آگاهی بخش واز دگرگونی روزگار وزشتی گردش شب وروز او را بترسان ! تاریخ گذشتگان را بر او بنما و آنچه که بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور دردیار وآثار رفتگان گردش کن وبیاندیش که آنها چه کردند؟ از کحا کوچ کرده ودر کجا فرود آمدند؟ ازجمع دوستان جدا شده و به دیار غربت سفر کردند گویا زمانی نمیگذرد که تو هم یکی از آنانی! 3⃣: با توجه به این که حضرت خطاب به کمیل میفرمایند مردم 3 دسته هستند، آموزندگان بر راه رستگاری چه کسانی هستند؟ فقط آنهایی هستند که علوم اسلامی کسب می کنند؟ پس افراد دیگری که علوم غیر دینی کسب می کنند شامل پشه های سرگردان هستند؟؟؟ : در هر تقسیم بندی یک وجه قسمت هست در این فرمایش وجه قسمت میزان توجه و اهتمام افراد به فراگیری و نشر و عمل به معارف دینی است فارق از اینکه چه رشته تحصیلی چه شغلی و چه موقعیتی دارند. یک پزشک یک راننده و یک کارمند هم موظف است در جستجوی معارف دینی اش باشد. حالا هر کس با توجه به میزان اهتمامش در این زمینه در یکی از اقسام قرار می گیرد. 4⃣: منظور حضرت از " علم نگهبان توست " چیست؟ : با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی انحراف و سقوط انسانها جهالت آنهاست لذا علم بواسطه روشن کردن حق و باطل و راه از چاه در حقیقت به نوعی نقش نگهدارنده از خطا را برای ما بازی می کند. با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی انحراف و سقوط انسانها جهالت آنهاست لذا علم بواسطه روشن کردن حق و باطل و راه از چاه در حقیقت به نوعی نقش نگهدارنده از خطا را برای ما بازی می کند. ازآنجا که یکی از مهمترین دلایل سقوط در چاههای انحراف و ضلالت و گمراهی جهل انسانهاست بنابراین کسی که به علم دسترسی پیدا میکند این علم مانع میشود که او دراین چاله های گمراهی گرفتار شود. بنابراین علم درحقیقت نقش نگهبان انسان را دارد! 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 5⃣«ای کمیل بن زیاد! شناخت علم راستین <علم الهی>، آیینی است که بخاطر آن پاداش داده می شود » میشه توضیح بفرمایید... و این که آیا این جمله، نهی از یادگیری علوم دیگر می کند؟ آیا علوم دیگر، غیرراستین، و علوم اسلامی، علم راستین هستند؟ : در این حکمت مقایسه بین کسب علم و کسب مال است و ربطی به مقایسه علوم اسلامی با سایر علوم ندارد. حضرت میفرماید: یکی از تفاوت علم و ثروت این است که کسب علم راستین عمل صالح و عبادت محسوب می شود پس بر آن ثواب داده میشود ولی برای کسب ثروت پاداش داده نمیشود. 6⃣منظور حضرت از " ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند ،گرچه به ظاهر زنده اند" چیست ؟ اما بنظر میرسد در عرف مردم برخلاف این است. 7⃣آیا منظوردانشمندان علوم الهی است؟ : 🔴اولاً: این جمله نهی از یادگیری ازعلوم دیگر نیست بلکه در مقام مقایسه از نظر ارزش وفضیلت بین علوم الهی_ که ضرورت برای همه انسانهاست_ وسایر علوم _که دربعضی روایات از آنها تعبیربه فضل شده است. ✳️ لذا اینجا میفرمایند اگر شما در صدد یادگیری معارف الهی برآید همین مشغولیت شما به طلب علم وجستجوی دانش ومعارف اسلامی والهی خودش یک عمل صالح بلکه برترین عمل صالح است. ✳️لذا تحصیل علم برایش پاداش در نظر گرفته میشود اما تحصیل مال وثروت عمل عبادی نیست که برایش ارزش وثواب وپاداش در نظر گرفته شود. ✳️ثانیاً: از آنجا که حیات حقیقی انسان به معرفت ودانش الهی است بنابراین کسی که غافل از کسب معارف الهی فقط به جمع آوری ثروت پرداخته ولو ازنظر حیوانی وجسمانی زنده باشدازنظر حقیقت انسانی مرده است چون هیچ غذایی به روح الهی وملکوتی خودش نمیرساند برعکس دانشمند الهی که عمرخودش را صرف کسب معارف وتعلیم معارف به دیگران کرده چون روحش از خوراک معنوی معارف الهی سیراب شده وبرخوردارشده ولو جسمش ازدنیا برود حقیقتش همواره زنده است. 8⃣ در این کلام حضرت " تیزهوشانی می یابم ، اما مورد اعتماد نیستند و....با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند، " منظور از برهان الهی چیست و چگونه توسط آن فخر فروشی می کنند؟ : این بخش حکمت اشاره به عالمان دنیاطلب است که از علم دین برای دنیا بهره می برند. حالا این سواستفاده گاهی مالی است و گاهی تفاخر و فخرفروشی بر سایر بندگان و اظهار فضل است حضرت در ادامه کلام خطاب به کمیل میفرمایند:" گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند اما ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند و ...." 9⃣ویژگی انسان ژرف اندیش چیست؟ ژرف اندیشی چگونه شامل حال انسان میگردد؟ 🔟آیا مقصود حضرت از این جمله آن است که تسلیمانِ حق، نباید تحت هیچ شرایطی شبهه ای در دلشان وارد شود؟ 1⃣1⃣برای اینکه لایق آموختن علوم فراوان امیرالمومنین(ع) شویم باید چگونه باشیم؟ : با تقسیم بندی که خود امیرالمومنین ( علیه السلام) درمورد گروههایی که لیاقت کسب علوم ومعارف امیرالمومنین ( علیه السلام) را ندارند انجام دادند میشود متضاد آنها را فهمید ودرک کرد چه کسی یا چه ویژگی لازم است؟ که چه کسی شایسته دریافت حقایق نهفته در قلب امیرالمومنین باشد. مثلاً دنیا طلب نباشد نخواهد علم راخرج دنیا کند نخواهد علم را خرج تفاخر کند از نظر قدرت فهم ضعیف نباشد دنبال شهوات وخواسته های خودش هم نرود. در واقع عالمان ژرف اندیش پس از تحقق ژرف اندیشی در مسایل به درجاتی از یقین می رسند و چون یقین در قلبی حاکم شد دیگر جایی برای شک و شبهه باقی نمی ماند. چون یقین و شک متضاد هم هستند و دو امر متضاد با هم یکجا جمع نمی شوند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 2⃣1⃣: درترجمه مرحوم دشتی آمده : "شناخت علم آیینی است که پاداش داده میشود" اما در ترجمه آقای شهیدی آمده: " شناخت علم دین و حقی است که در صورتی که به آن گردن نهادیم پاداش داده میشود" آیا این صحیح و دقیقتر نیست؟ : ✳️اختلاف ترجمه مرحوم دشتی با آقای شهیدی دراین است که آقای شهیدی یک بخشی رابه متن اضافه کرده وآن عبارت است از این قسمتی که"" اگر به آن گردن نهاده شود"" بهتر است به متن عربی ابتدا مراجعه کنیم حضرت علی علیه السلام در این قسمت از میفرماید:"معرفةُالعلمِ دینٌ یُدانِ به" حرفی از عمل زده نشده اگرچه قطعا همه ما وامیرالمومنین قبول دارند که علم باید همراه باعمل باشد منتهی مسأله امانت داری از متن است. ✳️در متن فقط شناخت علم موضوع بحث است میفرمایند: شناخت علم آن روش ومنش و آیینی است که بواسطه آن اجروپاداش داده میشود پس ترجمه مرحوم دشتی به الفاظ متن نزدیکتر است اگرچه ترجمه آقای شهیدی به محتوایی که ما از معارف نهج البلاغه آشناشدیم هم سازگار است یعنی علم با عمل. ✅خلاصه: این است که درمتن حرفی از عمل نبوده فقط حرف از شناخت علم بود. 3⃣1⃣:(بند5)، می فرمایند:"آنچه را خوش گذران ها دشوار می شمارند، آسان گرفتند و با آنچه ناآگاهان ازآن هراس داشتند، انس گرفتند" را اگر ممکن هست کمی بیشتر توضیح دهید. منظور از آنچه آسان گرفته اند، رعایت حدود الهی است؟ : از پس و پیش متن به وضوح می توان فهمید که اولیای خدا چون نظر با یقین به حقیقت عالم دارند، آنچه ظاهرش به نظر اهل دنیا سخت و دشوار است برایشان آسان و گواراست مثل اطاعت از حق در موقعیتی که نفس ابا دارد و پرهیز از باطل در جایی که نفس میل شدید دارد. 4⃣1⃣: با توجه به توضیحات برای این حکمت، علوم راستین ، فقط و فقط علوم و معارف الهی و دینی هستند ؟ و هرکس با هرشغل و منصب و تحصیلاتی ، به میزان اهتمامش در یادگیری این علوم دینی، لقب ِ متعلم علی سبیل النجاة می گیرد... حالا نقش بقیه ی علوم که کسب می کنیم چیست؟ اگر موجب نجات و رستگاری نیستند، پس این علوم را تنها برای رفاه دنیا می آموزیم؟ آیا این علوم در آخرت، مطرح هستند؟ و همانگونه که گفته اند انسان مسیر رشدش را پس از مرگ هم خواهد داشت و فراگیریِ علوم را در آن دنیا نیز خواهد داشت، آیا این علوم هم شامل آنها می شود؟ : دراین حکمت مسأله رتبه بندی مراتب علم از نظر ارزش واثری است که بر هدایت وسعادت حقیقی انسانهادارد. قاعدتاً دراین رتبه بندی: 🔴الف)آن علم بی مثال وبی بدیل علم الهی است وعلوم ومعارفی که مستقیماً انسان رابر سرچشمه سعادت وهدایت میبرد. 🔴ب) در رتبه بعد علومی هستند که نسبت به این علوم ومعارف درجه یک نزدیکترند همینطور میتوان علوم را دسته بندی کرد تابه علوم بی خاصیت وحتی مضّر برسیم. بنابراین به این معنا نیست که اگر میگوییم علوم ومعارف الهی آن علم راستین هستند ما بقی علوم چیزی بی خود هستند، نه؛ درهمین نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام میفرمایند العلمُ علمان: علمُ الادیان و علمُ الابدان. بهترین علوم دوتا هستند: ۱) علم دین ۲) علم بدن ، طب وسلامتی بنابراین مسأله ما دراین حکمت دسته بندی علوم وپرداختن به عالی ترین علوم که علم دین است ، میباشد. 5⃣1⃣:مراد از "دانشمند" که تا د نیا برقرار است زنده اند، منحصر به دانشمندان علوم الهی است؟ : هر دانشمندی که علمش نفع حقیقی برای بشر داشته باشد نه نفع اعتباری و توهمی!!! ممکن است کسی فلسفه و عرفانی بگوید که نفعی در سعادت بشر نداشته باشد و برعکس ... 6⃣1⃣: آیا باتوجه به خود حکمت ، ویژگی های انسان ژرف اندیش بود، اینها میشوند؟ : دنیاطلب نباشد، علم را خرج دنبا و تفاخر نکند، از نظر فهم ضعیف نباشد و ... ؟ : حضرت علی (علیه السلام) دراین حکمت دو گروه را در مقابل هم قرار دادند یعنی انگار میفرمایند: افرادی که قراربود این علم را کسب کنند یا : 🔴الف) تسلیم حاملان وحی هستند اما ژرف اندیش نیستند 🔴ب) تسلیم حاملان وحی نیستند اما ژرف اندیش هستند یعنی دنبال هوس ها وآرزوهای خودشان هستند. بنابراین آنچه در سوال مطرح شده مصداق ژرف اندیشی نیست ژرف اندیشی یکی از شرایط لازم برای دریافت علوم امیرالمومنین علیه السلام است شرط دوم در متن تسلیم حاملان وحی بودن است. 7⃣1⃣: قسمت آخر که حضرت میفرمایند: «ای کمیل هر گاه خواستی بازگرد»، منظور حضرت چیست؟ : ✍ یعنی آنچه باید امشب به تو می گفتم ، گفتم اگر دوست داری برگردی به خانه برگرد. 🔴چون قطعاً کمیل آنقدر مؤدب است که بی اذن امام حرکت نمی کند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═