eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
30 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به عمر بن ابی سلمه مخزومی فرماندار بحرین، پس از نصب نعمان عجلان زرقی 🔹روش دلجویی در عزل و نصبها ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا من نعمان ابن عجلان زرقی، را به فرمانداری بحرين نصب كردم، و بی آنكه سرزنشی و نكوهشی برای تو وجود داشته باشد تو را از فرمانداری آن سامان گرفتم، كه تاكنون زمامداری را به نيكی انجام دادی، و امانت را پرداختی، پس به سوی ما حركت كن، بی آنکه مورد سوء ظن قرار گرفته یا سرزنش شده یا متهم بوده، یا گنهکار باشی، كه تصميم دارم به سوی ستمگران شام حركت كنم، دوست دارم در اين جنگ با من باشی، زيرا تو از دلاورانی هستی كه در جنگ با دشمن، و برپا داشتن ستون دين از آنان ياری می طلبم. ان شاء الله 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ🕊ღೋ════ ═════ ೋღ🕊ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به يكی از فرمانداران 1⃣علل نكوهش يك كارگزار خيانتكار ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا من تو را در امانت خود شركت دادم، و همراز خود گرفتم، و هيچ يك از افراد خاندانم برای ياری و مددكاری، و امانت داری، چون تو مورد اعتمادم نبود، آن هنگام كه ديدی روزگار بر پسر عمويت سخت گرفته، و دشمن به او هجوم آورده، و امانت مسلمانان تباه گرديده. و امت اختيار از دست داده، و پراكنده شدند، پيمان خود را با پسر عمويت دگرگون ساختی، و همراه با ديگرانی كه از او جدا شدند فاصله گرفتی، تو هماهنگ با ديگران دست از ياريش كشيدی، و با ديگر خيانت كنندگان خيانت كردی، نه پسر عمويت را ياری كردی، و نه امانتها را رساندی. گويا تو در راه خدا جهاد نكردی! و برهان روشنی از پروردگارت نداری، و گويا برای تجاوز به دنيای اين مردم نيرنگ می زدی، و هدف تو آن بود كه آنها را بفريبی! و غنائم و ثروتهای آنان را در اختيار گيری، پس آنگاه كه فرصت خيانت يافتی شتابان حمله ور شدی، و با تمام توان، اموال بيت المال را كه سهم بيوه زنان و يتيمان بود، چونان گرگ گرسنه ای كه گوسفند زخمی يا استخوان شكسته ای را می ربايد، به يغما بردی، و آنها را به سوی حجاز با خاطری آسوده، روانه كردی، بی آنكه در اين كار احساس گناهی داشته باشی. 2⃣نكوهش از سوءاستفاده در بيت المال ♦️دشمنت بی پدر باد، گويا ميراث پدر و مادرت را به خانه می بری! سبحان الله!! آيا به معاد ايمان نداری؟ و از حسابرسی دقيق قيامت نمی ترسی؟ ای كسی كه در نزد ما از خردمندان بشمار می آمدی ، چگونه نوشيدن و خوردن را بر خود گوارا کردی در حالی كه می دانی حرام می خوری! و حرام می نوشی! چگونه با اموال يتيمان و مستمندان و مومنان و مجاهدان راه خدا، كنيزان میخری و با زنان ازدواج می كنی؟ كه خدا اين اموال را به آنان واگذاشته، و اين شهرها را به دست ايشان امن فرموده است! 3⃣برخورد قاطع با خيانتكار ♦️پس از خدا بترس، و اموال آنان را باز گردان، و اگر چنين نكنی و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست يابم، تو را كيفر خواهم نمود، كه نزد خدا عذرخواه من باشد، و با شمشيری تو را می زنم كه به هر كس زدم وارد دوزخ گرديد. سوگند به خدا! اگر حسن و حسين چنان می كردند كه تو انجام دادی، از من روی خوش نمی ديدند و به آرزو نمی رسيدند تا آنكه حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلی را كه به ستم پديد آمده نابود سازم، به پروردگار جهانيان سوگند، آنچه كه تو از اموال مسلمانان به ناحق بردی ، بر من حلال بود، خشنود نبودم كه آن را ميراث بازماندگانم قرار دهم؛ پس دست نگهدار و انديشه نما، فكر كن كه به پايان زندگی رسيده ای، و در زير خاكها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا كه ستمكار با حسرت فرياد می زند، و تباه كننده عمر و فرصتها، آرزوی بازگشت دارد اما راه فرار و چاره مسدود است. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به يكی از فرمانداران خود 🔹نكوهش يك كارگزار ♦️پس از ياد خدا و درود! از تو خبری رسيده است كه اگر چنان كرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی كردی، و در امانت خود خيانت كردی. به من خبر رسيده كه كشت زمينها را برداشته، و آن چه را كه می توانستی گرفته، و آنچه در اختيار داشتی به خيانت خورده ای، پس هر چه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان كه حسابرسی خداوند از حسابرسی مردم سخت تر است. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ : حضرت در مواجهه با خیانتکاران ،گویی ذره ای مسامحه و ملاحظه و مصلحت اندیشی نداشتند ،اما چرا مایی که ادعای حکومت شیعی داریم اینگونه نیستیم؟ : ✅در مورد این سوال دو نکته را باید عرض کنم : 🔴 اولاً: از شما میپرسم ، فریادهای امیرالمومنین علیه السلام برسر بعضی مسئولین خطاکار و یا حتی خیانت کار ، بر سر مسئولین کدام حکومت است؟ ⁉️آیا برسر غیر مسئولینی است که خود حضرت آنان را منصوب کرده اند؟ ⏪پس معلوم میشود حتی اگر رهبر جامعه فرد معصوم ، باعظمت و بی نظیری چون امیرالمؤمنین علیه السلام هم باشد ، احتمال این که مسئولین منصوب شده حضرت هم در مسیر بواسطه فریب دنیا ، آلوده به مال پرستی یا مقام پرستی شوند، وجود دارد. 👈 چون معصوم که نباید و نمی خواهد در برابر سنت الهی که اختیار انسان است ، بایستد. ✳️همه انسانها بواسطه اختیار خودشان ، امتحان میشوند . *⃣در نتیجه وقتی در حکومت امیرالمومنین معصوم چنین مسئولین خطاکار و خیانتکاری پیدا می شوند ، در حکومت غیرمعصوم هم به طریق اولی احتمالش وجود دارد . 🔴ثانیاً: باز از شما سؤال میکنم ، آیا امیرالمومنین در نامه ها این مسئولین را مورد عتاب و خطاب و توبیخ قرار داده اند یا در سخنرانی ها و خطبه ها؟ 🔰حضرت در نامه ها این عتاب ها و خطابها را فرموده اند و مسئولین خطاکار و خیانتکار را به سلابه کشیده اند. 👈اما در نهج البلاغه ای که غیر از ۷۹ نامه ۲۴۱ خطبه داریم ، آیا در یکی از این خطبه ها ، اسم یک نفر از مسئولین آمده است؟ ⁉️آیا در فضای عمومی و علنی جامعه ، آبروی هیچ مسئول خطاکاری را برده اند؟ هرگز؟؟ 💢این نامه ها هم برای شخص افراد و به صورت محرمانه نوشته شده است و بعدها توسط سید رضی رضوان الله تعالی تبدیل به کتاب شده و در دسترس ماست و میخوانیم . ⚠️حال از کجا میدانیم رهبر معظم انقلاب هم در خفا و محرمانه به مسئولین خطاکار ، نامه ها نمی نویسند یا تذکرات حضوری نمی دهند ؟ ‼️مگر یک رهبر حکیم باید در فضای علنی و رسانه و در سخنرانی عمومی فردی را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و آبرویش را ببرد ؟ ❇️که اگر این کار را انجام دهد دیگر حتی هیچ انسان سالمی هم جرأت نخواهد کرد مسؤلیتی را در جامعه بپذیرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به عمروعاص در سال٣٩ هجری پس از نبرد صفین 🔹افشای بردگی عمروعاص ♦️تو دين خود را پيرو كسی قرار دادی كه گمراهيش آشكار است، پرده اش دريده، و افراد بزرگوار در همنشينی با او لكه دار، و در معاشرت با او به سبك مغزی متهم می گردند، تو در پی او می روی، و چونان سگی گرسنه بدنبال پس مانده شكار شير هستی، به بخشش او نظر دوختی كه قسمتهای اضافی شكارش را به سوی تو افكند، پس دنيا و آخرت خود را تباه كردی، در حالی كه اگر به حق می پيوستی به خواسته های خود می رسيدی. اگر خدا مرا بر تو و پسر ابوسفيان مسلط گرداند، سزای زشتيهای شما را خواهم داد، اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقی مانديد آنچه در پيش روی داريد برای شما بدتر است. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ : حضرت میفرمایند اگر به حق می پیوستی ، به خواسته های خود می رسیدی. آیا منظور از حق ، هم مواهب دنیایی و هم سعادت آخرت است؟ حال آن که حضرت در نهج البلاغه از سختی ، محرومیت و فقر برای شیعیان ایشان سخن به میان آورده اند. لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅منظور کلام حضرت خطاب به عمرو عاص اینست که تو خیال کردی اگر پیروی فرد فاسقی مثل معاویه را کنی ، به آرزوهای مادی و دنیایی ات میرسی؟ 👈 در حالیکه چنین نیست تو هم دنیای خودت را تباه کردی ،، چون خوار و ذلیل شد و مثل سگی شده ای که برای یک لقمه غذا محتاج دیگران شده. 👈هم آخرتت را تباه کردی چون شریک در تمام فسق و فجور و ظلم معاویه شده ای . 🔴اما اگر به سمت حق میرفتی غذای پاکیزه ای به دست می آوردی و آخرت تو هم آباد میشد. ❇️این که حضرت میفرمایند هرکس ما را دوست دارد و ولایت ما را میخواهد ، برود جلباب فقر به تن کند ، به این معنا نیست که لزوماً از نظر مادی فقیر خواهد شد. که این مسئله را در توضیح دادیم . 🔰حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در جاهای مختلف نهج البلاغه ، فقر را تقبییح کرده اند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به مردم مصر در سال٣٨ هجری آنگاه که مالک اشتر را به فرمانداری آنان برگزید 🔹ويژگيهای بی مانند مالك اشتر ♦️از بنده خدا، علی امير مومنان، به مردمی كه برای خدا به خشم آمدند، آن هنگام كه ديگران خدا را در زمين نافرمانی كردند، و حق او را نابود نمودند، پس ستم، خيمه خود را بر سر نيك و بد، مسافر و حاضر، و بر همگان، برافراشت، نه معروفی ماند كه در پناه آن آرامش يابند، و نه كسی از زشتيها نهی می كرد پس از ستايش پروردگار! من بنده ای از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم، كه در روزهای وحشت، نمی خوابد، و در لحظه های ترس از دشمن روی نمی گرداند، بر بدكاران از شعله های آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مدحجی است، آنجا كه با حق است، سخن او بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيری از شمشيرهای خداست، كه نه تيزی آن كند می شود، و نه ضربت آن بی اثر است، اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روی و عقب نشينی و حمله، بدون فرمان من اقدام نمی كند مردم مصر! من شما را بر خود برگزيدم كه او را برای شما فرستادم، زيرا او را خيرخواه شما ديدم، و سرسختی او را در برابر دشمنانتان پسنديدم. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ حضرت میفرمایند: «اگر شما را فرمان کوچ کردن داد ، کوچ کنید. و اگر گفت بایستید ،بایستید .که او در پیش روی و عقب نشینی وحمله ، بدون فرمان من اقدام نمی کند » 1⃣: آیا منظور این است که مالک اشتر در تمامی تصمیمات با حضرت هماهنگ میکرده؟ آیا این با اصول مدیریت سازگار است یا این که آن زمان با توجه به شرایط و امکانات هماهنگی با رهبر برای هر تصمیم و حرکتی امکان پذیر بود؟ 2⃣: یا این که منظور حضرت هماهنگی مالک اشتر با حضرت در اعتقادات و باورها و جهان بینی و چشم انداز است که نتیجه اش یکی بودن رأی و نظر ، علیرغم بعد مسافت خواهد بود ؟ : ✅یعنی هرچه مالک می گوید با دستور من است . 🔴حال یا دستوری که مورد به مورد در امور مهم از من استعلام و استفسار می کند و یا با علم و آگاهی از مبانی من خودش تشخیص می دهد و ما به تصمیم او راضی و مطمئن هستیم. 3⃣: منظور از «مردمی که برای خدا به خشم آمدند »چیست؟ : ✳️عثمان در زمان خلافتش فردی بنام عبداالله ابن ابی سهر را به فرمانداری مصر انتخاب کرد . ( این شخص همان فردی است که در زمان فتح مکه علیه اسلام و پیامبر توطئه مهمی کرد و پیامبر دستور قتل او را صادر فرمودند. اما عثمان پا درمیانی کرد و او را نزد حضرت آورد و سه مرتبه از ایشان خواهش کرد تا او را ببخشایند ، پیامبر از او روی برگرداند اما با اصرار عثمان او را بخشیدند و فرمودند این فرد حق ندارد به مدینه بیاید و او را تبعید کردند .) 👈متأسفانه عثمان او را به حاکمیت مصر برگزید ، و او هم در مصر نهایت فساد و جنایت و ظلم را کرد . مردم علیه او شورش کردند و نمایندگانی به مدینه فرستادند تا به عثمان شکایت کنند. 🔰اما عثمان برخلاف انتظار نامه ای به عبداالله ابن ابی سهر داد و توصیه کرد اگر تعدادی از سران مخالفین را در ملا عام گردن بزند ، این اعتراضات و شورش ها تمام خواهد شد . مردم در بین راه نامه را به دست آوردند و دوباره به مدینه برگشتند که همین اعتراض موجب جمع شدن معترضین از قبایل مخلف شد و ختم به قتل عثمان شد . ⚜حضرت در این نامه آن قطعه از تاریخ را توصیف می کنند که مردم مصر همان کسانی هستند که در روزگار عثمان که همه جا راظلم و فساد گرفته بود ، برای اقامه حق قیام کردند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاويه در سال٣٧ هجری، پیش از آغاز نبرد صفین 🔹افشای ادعای دروغين معاويه ♦️پس خدای را سپاس! معاويه! تو چه سخت به هوس های بدعت زا، و سرگردانی پايدار، وابسته ای! حقيقت ها را تباه كرده، و پيمانها را شكسته ای، پيمانهایی كه خواسته خدا و حجت خدا بر بندگان او بود. اما پرگویی تو نسبت به عثمان و كشندگان او را جواب آن است كه: تو عثمان را هنگامی ياری دادی كه انتظار پيروزی او را داشتی، و آنگاه كه ياری تو به سود او بود او را خوار گذاشتی ، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈• •┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈•
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به برادرش عقيل نسبت به کوچ دادن دشمن 1⃣ امادگی رزمی امام (علیه السلام ) ♦️ لشكری انبوه از مسلمانان را به سوی او (بسر بن ارطاه كه به يمن يورش برده بود ) فرستادم، هنگامی كه اين خبر به او رسيد، دامن برچيد و فرار كرد، و پشيمان بازگشت، اما در سر راه به او رسيدند و اين به هنگام غروب آفتاب بود، لحظه ای نبرد كردند، گويا ساعتی بيش نبود، كه بی رمق با دشواری جان خويش از ميدان نبرد بيرون برد. برادر! قريش را بگذار تا در گمراهی بتازند، و در جدایی سرگردان باشند، و با سركشی و دشمنی زندگی كنند، همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتی هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندی مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم)) را از من ربودند. 2⃣اعلام مواضع قاطعانه در جنگ ♦️اما آنچه را كه از تداوم جنگ پرسيدی، و رای مرا خواستی بدانی، همانا رای من پيكار با پيمان شكنان است تا آنگاه كه خدا را ملاقات كنم، نه فراوانی مردم مرا توانمند می كند، و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد .هرگز گمان نكنی كه فرزند پدرت، اگر مردم او را رها كنند، خود را زار و فروتن خواهد داشت، و يا در برابر ستم سست می شود، و يا مهار اختيار خود را به دست هركسی می سپارد، و يا از دستور هر كسی اطاعت می كند، بلكه تصميم من آنگونه است كه آن شاعر قبيله بنی سليم سروده: 《اگر از من بپرسی چگونه ای؟ همانا من در برابر مشكلات روزگار شكيبا هستم. بر من دشوار است كه مرا با چهره ای اندوهناك بنگرند، تا دشمن سرزنش كند و دوست ناراحت شود.》 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:آنجا که حضرت میفرمایند: «نه فراوانی مردم مرا توانمند می کند ، ونه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد. » با این کلام نقش حضور مردم و حمایت از رهبری چه میشود ؟ 2⃣: مگر نه اینکه حضور مردم از اصول هر حرکت اجتماعی و انقلابی است و سکوت ۲۵ ساله حضرت دلیلش عدم حضور مردم حول مدار و محور ولایت بود؟ : ✳️این سوال بسیار سوال خوب و عمیقی است لذا تقاضا می کنم در پاسخش هم عمیق بشوید: ✅نکته اول:بر اساس مبانی ما مشروعیت پیامبر و امام و حتی ولی فقیه کاملا الهی و انتصابی است و در این موضوع حضور و عدم حضور مردم هیچ نقشی ندارد. 🔴حتما این روایت نورانی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را شنیده اید که فرمودند:"الحسن و الحسین امامان قاما او قَعَدا": حسن و حسین هر دو امام اند چه قیام کنند و چه گوشه ای بنشینند. ✅از طرفی تحقق اجتماعی ولایت، مشروط بر لیاقت و پذیرش و بیعت و حمایت اکثریت مردم است. 🔰پس مقبولیت امام و ولی منوط به پذیرش مردم است. ✅اما نکته دوم: آیا بعد از بیعت مردم ، اگر اکثریت به هر دلیلی مثل دنیازدگی دست از یاری امام و ولی خود بکشند او از مقام اجتماعی خود عزل میشود؟ ⭕️هرگز! مردم نمی توانند این تکلیف و بار را از دوش امام و ولی خود بردارند ⏪زیرا در اینصورت جایگاه ولایت می تواند تحت انگیزه های فاسد دنیاطلبان به بازی گرفته شود. ✅بله حداکثر این است که مردم کوفه مثلاً در یاری امام خود آنقدر کوتاهی می کنند تا او به شهادت می رسد و حکومتش از بین می رود. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به عبدالله بن عباس پس از شهادت محمدبن ابی بکر در مصر 🔹علل سقوط مصر ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا مصر سقوط كرد، و فرماندارش محمد بن ابی بكر (كه خدا او را رحمت كند) شهيد گرديد، در پيشگاه خداوند، او را فرزندی خيرخواه، و كارگزاری كوشا، و شمشيری برنده، و ستونی باز دارنده می شماريم، همواره مردم را برای پيوستن به او برانگيختم، و فرمان دادم تا قبل از اين حوادث ناگوار به ياريش بشتابند، مردم را نهان و آشكار، از آغاز تا انجام فرا خواندم، عده ای با ناخوشايندی آمدند، و برخی به دروغ بهانه آوردند، و بعضی خوار و ذليل بر جای ماندند. از خدا می خواهم به زودی مرا از اين مردم نجات دهد. به خدا سوگند اگر در پيكار با دشمن، آرزوی من شهادت نبود، و خود را برای مرگ آماده نكرده بودم، دوست می داشتم حتی يك روز با اين مردم نباشم، و هرگز ديدارشان نكنم. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ :در این نامه حضرت محمد ابن ابی بکر را با این جملات توصیف میفرمایند: « او را فرزندی خیرخواه ، کارگزاری کوشا و شمشیری برنده و ستونی بازدارنده می شماریم » پس با این اوصاف دلیل عزلش و جایگزینی مالک اشتر چه بود؟ : ✅خود حضرت دلیل عزل او را در نامه بیان فرموده اند و صریحا گفته اند که این کار من به بی اعتمادی من به تو یا ناتوانی و بی کفایتی تو نبوده است؛ 👈 بلکه با توجه به شرایط مصر و نزدیکی اش به مرکز حکومت معاویه که بسیار حساس بود و برخی اتفاقاتی که قطعاً توسط مخبران پنهان حضرت به وی می رسید مثل تلاش پنهان دستگاه معاویه برای نفوذ در حاکمیت مصر و ایجاد برخی اخلال ها در مدیریت وی صلاح بر این بود که فردی مناسب تر در مصر قرار بگیرد . یعنی مالک اشتر. 🔴 و برای محمد بن ابی بکر هم موقعیتی مناسب با توان و شخصیت وی که هم او را شاد کند هم مصلحت در نظر گرفته شود. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به محمد بن ابی بكر در سال٣٨ هجری و نصب مالک اشتر به فرمانداری مصر، برای دلجویی از محمدبن ابی بکر 🔹روش دلجویی از فرماندار معزول ♦️پس از ياد خدا و درود، به من خبر داده اند كه از فرستادن اشتر به سوی محل فرمانداريت، ناراحت شده ای، اين كار را به دلیل کند شدن و سهل انگاریت ، يا انتظار كوشش بيشتری از تو انجام ندادم، اگر تو را از فرمانداری مصر عزل كردم، فرماندار جایی قرار دادم كه اداره آنجا بر تو آسان تر، و حكومت تو در آن سامان خوش تر است. همانا مردی را فرماندار مصر قرار دادم، كه نسبت به ما خيرخواه، و به دشمنان ما سخت گير و درهم كوبنده بود، خدا او را رحمت كند، كه ايام زندگی خود را كامل و مرگ خود را ملاقات كرد، در حالی كه ما از او خشنود بوديم و خداوند خشنودی خود را نصيب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا كند. پس برای مقابله با دشمن سپاه را بيرون بياور، و با آگاهی لازم به سوی دشمن حركت كن، و با كسی كه با تو در جنگ است آماده پيكار باش. مردم را به راه پروردگارت بخوان، و از خدا فراوان ياری خواه كه تو را در مشكلات كفايت می كند، و در سختيهایی كه بر تو فرود می آيد ياريت می دهد. ان شاء الله 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─ 1⃣: حضرت مگر برای نصب مالک اشتر به فرمانداری مصر به محمدابن ابی بکر نامه ننوشته بودند؟ 2⃣:پس آیا فرصت و وقت آن کم بود که در همان نامه خبر شهادت مالک ذکر شده؟ : ✅در سال ۳۸ گزارش های درباره مشکلاتی که در سرزمین مصر برای فرمانداری محمد ابن ابی بکر ایجاد میشود ، به حضرت علی علیه السلام میرسید. ⭕️که بسیاری از آنها شیطنت های عمال معاویه بود ، لذا حضرت تشخیص دادند که محمد ابن ابی بکر درجای دیگری به انجام وظیفه فرمانداری بپردازد که هم برای او آسانتر باشد و هم مردم از فرمانداری محمدابن ابوبکر خوشنود و راضی باشند . 👈لذا ابتدا به او پیام دادند که مالک اشتر را به عنوان جایگزین شما نصب کردم و در راه مصر است و حکومت را به او تحویل بده . ⏪بعد تحت عنوان عهدنامه مالک اشتر صادر گردید و مالک در راه مصر بود که توسط کارگزارن و جاسوسان معاویه مسموم گردید و به شهادت رسید . ⁉️محمدابن ابی بکر ابتدا کمی دلخور بود چون به گمانش حضرت از مدیریت او راضی نیستند تا این که حضرت طی نامه ای( ) دلیل این عزل و نصب را توضیح میفرمایند . ♻️ اما بعد از شهادت مالک اشتر ، حضرت تصمیم به ابقاء محمد ابن ابی بکر گرفتند که نهایتاً در همان جا به شهادت رسید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به قثم بن عباس پسر عموی پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم ) در سال ٣٩ هجری که عوامل معاویه قصد توطئه در شهر مکه را داشتند 🔹هشدار از تبليغات دروغين ياران معاويه در مراسم حج ♦️پس از ياد خدا و درود، همانا مامور اطلاعاتی من در شام به من اطلاع داده كه گروهی از مردم شام برای مراسم حج به مكه می آيند، مردمی كوردل، گوشهايشان در شنيدن حق ناشنوا، و ديده هايشان نابينا، كه حق را از راه باطل می جويند، و بنده را در نافرمانی از خدا، فرمان می برند، دين خود را به دنيا می فروشند، و دنيا را به بهای سرای جاودانه نيكان و پرهيزكاران می خرند، در حالی كه در نيكی ها، انجام دهنده آن پاداش گيرد، و در بديها جز بدكار كيفر نشود. پس در اداره امور خود هوشيارانه و سرسختانه استوار باش، نصيحت دهنده ای عاقل، پيرو حكومت، و فرمانبردار امام خود باش، مبادا كاری انجام دهی كه به عذرخواهی روی آوری ، نه به هنگام نعمتها شادمان و نه هنگام مشكلات سست باشی. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : منظور حضرت از «مبادا کاری کنی که به عذر خواهی روی آوری»آیا عذرخواهی در هر کاری مذمت شده و انسان را کوچک میکند ؟ : ✅ امیرالمؤمنین در می فرمایند: بی نیازی از عذرخواهی گرامی تر از عذرخواهی راستین است. 🔴و در به حارث همدانی می نویسند: از هر کاری که اگر از انجام دهنده اش درباره آن کار بپرسند مجبور بشود یا انکار کند ( به دروغ) یا عذرخواهی کند (با سرافکندگی) بپرهیز! ⏪روشن است که عذرخواهی محصول خطا است و باعث شرمندگی. *⃣لذا حضرت در به فرماندار مکه می نویسند:" مبادا کاری انجام دهی که به عذرخواهی روی آوری!" 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاويه 🔹افشای سياست استعماری معاويه ♦️ای معاويه! گروهی بسيار از مردم را به هلاكت كشاندی، و با گمراهی خود فريبشان دادی، و در موج سركش دريای جهالت خود غرقشان كردی، كه تاريكيها آنان را فرا گرفت، و در امواج انواع شبهات غوطه ور گرديدند، كه از راه حق به بيراهه افتادند، و به دوران جاهليت گذشتگانشان روی آوردند، و به ويژگيهای جاهلی خاندانشان نازيدند، جز اندكی از آگاهان كه مسير خود را تغيير دادند، پس از آنكه تو را شناختند از تو جدا شدند، و از ياری كردن تو به سوی خدا گريختند، زيرا تو آنان را به كار دشوار واداشتی، و از راه راست منحرفشان ساختي. ای معاويه! در كارهای خود از خدا بترس، و اختيارت را از كف شيطان درآور، كه دنيا از تو بريده و آخرت به تو نزديك شده است. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : منظور حضرت از « آنان را به کار دشوار واداشتی» منحرف کردن آنها از راه حق است؟ لطفاً توضیح بفرمایید . : ✅منظور حضرت از کارهای صعب و دشوار ، خارج کردن مؤمنین بعد از هدایت پیامبر عظیم الشان اسلام ، از مسیر هدایت به مسیر ضلالت و جهالت است . ✳️و این بسیار مسئله ساز و دشواری آفرین است که انسان از جهالت به برکت رسالت و قرآن هدایت پیدا کرده و به نور آمده ، و کسی به اسم خلیفه رسول الله او را دوباره به دوران جاهلیت بازگرداند. 🔴این مسئله صعب و دشواری قصه را بسیار خوب نشان میدهد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 ✅این بار بحث« تبیین نهضت نهج البلاغه خوانی» را با بیاناتی نورانی از رهبر معظم انقلاب حفظه الله ارائه میکنم: 👇👇 ✳️دنیا را در مقابل خودش به اعجاب وا می‌دارد! 🔅ما از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وا می‌دارد؛ مثل این نهج‌البلاغه. ⏪روی نهج‌البلاغه کار بشود، نکات مهمش برداشته بشود، تفکیک بشود، مطالبش تفسیر و حلاجی بشود، در روایات تفحص بشود. این‌قدر ما معارف عالیه داریم که امروز بشر محتاج آن‌هاست. ↩️این‌ها از زبان اهل‌بیت، به عنوان بیان اهل‌بیت و به عنوان اسلامی است که اهل‌بیت معرفی می‌کنند. 🔴پس، ترویج افکار اهل‌بیت هم یک نکته است. 📚منبع:«بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ۱۳۷۰/۷/۴» ✳️ با نهج البلاغه انس پیدا کنید 💢عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. 💯در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا کنید. ❇️اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه‌ی سجادیه - که علی‌الظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن هم مثل نهج‌البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه‌ی انسان است - انس بگیرید. البته حرف نگفته و گفتنی بسیار است. 📚منبع:«بیانات در دیدار از دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۷۸/۹/۱» ✅اوج هنر و زیبایی سخن امیرالمؤمنین نهج‌البلاغه است؛ فصیح‌ترین کلام آدمی در میان عرب. 🔴 «نهج البلاغه» اوج هنر و اوج زیبایی است؛ زیبایی لفظ و زیبایی معناست. ⏪انسان مبهوت می‌ماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسنده‌ی هنرمند عرب، نتوانسته بگوید که من از مراجعه‌ی به نهج‌البلاغه بی‌نیازم. 📚منبع:«بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۷۸/۱۰/۱۰» ✅اگر اندکی با نهج‌البلاغه آشنا شویم... ↩️اگر ما اندکی با نهج‌البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم، راه سوءاستفاده‌ی دشمن‌های کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده‌ی دشمن‌های بزرگ جنایتکاری که از غفلت ما و از دوری ما از اسلام، همیشه استفاده کرده‌اند بسته خواهد شد. 📚منبع:«پرتویی از نهج‌البلاغه با عنوان «علی و نهج‌البلاغه» ✅اسلام را می‌شناسید *⃣شما امروز می‌فهمید که ما به نهج‌البلاغه چقدر احتیاج داریم. 🔴 نهج‌البلاغه در حقیقت شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین است؛ یعنی خود علی نهج‌البلاغه‌ی مجسم است و این یکی دیگر از خصوصیات امیر مؤمنان است که آنچه می‌گوید عمل می‌کند. ↩️آنچه می‌خواهد در زندگی خود هم آن را پیاده می‌کند. امیرالمؤمنین شخصیت خودش و زندگی خودش، کلمه کلمه و سطربه سطر، تفسیر نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن است. ↔️و لذا شما وقتی نهج‌البلاغه را بخوانید هم تاریخ زندگی علی را دانستید، هم اسلام را شناختید. 📚منبع:«پرتویی از نهج‌البلاغه با عنوان «علی و نهج‌البلاغه» ✅کتاب عمل ◀️نهج‌البلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید. ⏪این نهج‌البلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگ مفاهیم اسلامی است به یک معنا. ❇️خیلی عزیز است نهج‌البلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما! *⃣ نهج‌البلاغه را فقط اسمش را شنیده‌اید. اصلاً نمی‌دانند نهج‌البلاغه کتاب عمل است. 🔴نهج‌البلاغه واقعاً کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است. 📣از قول من به دشمنان اسلام هم بگویید، به آن‌هایی که اسلام را هی می‌کوبند، هی نیش می‌زنند، هی زهر می‌ریزند؛ این‌هایی که هی خوششان می‌آید به هر مناسبت یک حمله‌ای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به این‌ها بگویید که این‌ها اگر می‌خواهند اسلام را رد کنند، قبلاً یک دور نهج‌البلاغه را بخوانند. ⚠️هر کسی نهج‌البلاغه را نمی‌خواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بی‌جا می‌کند اسلام را رد می‌کند. بی‌جا می‌کند که نه، دلش می‌خواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل می‌کند. جاهلانه است. هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد. ⬅️ غرض نهج‌البلاغه خیلی ارزش دارد. 📚منبع: «بیانات ایشان در ۱۳۸۸/۶/۱» ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه امیرالمومنین(علیه السلام ) به امام حسن مجتبی (علیه السلام) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت (قسمت_اول) 1⃣انسان و حوادث روزگار ♦️از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده كه در سپری شدن دنيا چاره ای ندارد مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچ كننده فردا، به فرزندی که امیدوار به چيزی است كه به دست نمی آيد، رونده راهی كه به نيستی ختم می شود، در دنيا هدف بيماريها ، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنيای فريب كار، وام دار نابوديها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوهها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهشها، وجانشين گذشتگان است.پس از ستايش پروردگار،هماناگذشت عمر، و چيرگی روزگار، و روی آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر ميكنم و از غير خودم روی گردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروی خواهشها باز گرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهی كشاند كه شوخی بر نمی دارد، و به حقيقتی رساند كه دروغی در آن راه ندارد. و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منی، آنگونه كه اگر آسيبی به تو رسد به من رسيده است، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگی مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نامه ای برای تو نوشتم، تا تو را در سختيهای زندگی رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم. 2⃣مراحل خودسازی ♦️پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش ميكنم كه پيوسته در فرمان او باشی، و دلت را با ياد خدا زنده كنی، و به ريسمان او چنگ زنی، چه وسيله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيری. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنایی بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودی از او اعتراف گير، و با بررسی تحولات ناگوار دنيا به او آگاهی بخش، و از دگرگونی روزگار، و زشتيهای گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانی نمی گذرد كه تو هم يكی از آنانی پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش، و آنچه نميدانی مگو، و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور، و در جادّه ای كه از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار، زيرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهی هاست. ↩️و ادامه دارد... 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شقاق بین امت یعنی حکمیت شد ، نوشته شده ، این نوشتار چه اهمیتی دارد آن هم در آن شرایط ؟ و مخاطب این نامه بهترین جوان جهان اسلام بوده است ،چرا بحث تربیت به این جوان و در این سن ؟ : ✅ اتفاقاً همین که امیرالمؤمنین علیه السلام در شرایط روحی و روانی و اجتماعی که در جنگ صفین بوجود آمده و حکمیت اتفاق افتاده ، دست به قلم میشوند و برای فرزندشان چنین نامه تربیتی فاخر ، طولانی و دقیقی را می نویسند ، نشان میدهد چقدر مساله تربیت در نظر ایشان اهمیت دارد ، بنابراین برای ما هم باید خیلی اهمیت داشته باشد. *⃣این که جایی از مسأله جامعه ، که سیاسی و اجتماعی است ، لطمه ای خورده است ، دلیل بر این نمی شود که کارها و امور مهم و واجبات دیگر برزمین بماند. ✳️اما این که سؤال فرموده اید نوشته شدن این نامه در جوانی امام حسن علیه السلام چه فایده ای دارد. 🔴نکته اول: عده ای احتمال می دهند این نامه برای محمد حنفیه نوشته شده باشد . 🔴نکته دوم :حتی اگر به امام حسن علیه السلام نوشته شده باشد ، تربیت که انتها ندارد ، جوان هم در هرسنی که باشد ،احتیاج به تربیت دارد . ✳️ضمن این که خود این نامه نشان دهنده این است که ، امیرالمؤمنین را نوشته اند که از امام حسن علیه السلام و محمد حنفیه از آن استفاده خواهند کرد تا دیگران . ⃣: حضرت می فرمایند:« روی آوردن آخرت ، مرا از یاد غیر خودم بازداشته....» یعنی در عیب یابی دیگران یا منظور هر نوع توجه به دیگران است؟ : ✳️این یک نوع تعبیر کنایی است از توجه داشتن انسان در سنین پیری به موضوع مرگ و لزوم وقت گذاری بیشتر برای جمع آوری توشه آخرت وگرنه اگر منظور بی توجهی به امور دیگران به معنای عام بود، پس چرا خود حضرت مشغول جنگ ها-از جمله جنگ صفین - می شدند؟ 🔆مقصود حضرت بیان این قاعده کلی است که انسانها غالباً هرچه پیرتر می گردند بیشتر نگران آخرت خود می شوند تا جایی که جز به رسیدگی به خود به چیز و کس دیگری نمی پردازند. 👌و همین عبارت حضرت اشاره است به این نکته چقدر برای ایشان تربیت فرزند مهم و خود فرزندشان عزیز است. ⃣:حضرت می فرمایند:« به ریسمان الهی چنگ زن ، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست ، اگر سررشته آن را در دست گیری » منظور از " اگر سررشته آن را در دست گیری "چیست ؟ چگونه میتوان اینگونه بود؟ : ✅منظور از این جمله حضرت « اگر سر آن را در دست گیری » همین مطلبی است که حضرت قبل از این جمله فرموده اند: ⏪ اگر بهترین و مطمئن ترین وسیله رابطه انسان باخداست . چه چیزی بهتر از این که این رابطه را محکم نگه داری و از هر مساله ای که به این ارتباط آسیب میرساند پرهیز کنی . ❇️اما این که چگونه میتوان این ارتباط را حفظ کرد ، مباحثی است که بلافاصله بعد از آن حضرت می فرمایند ، « دلت را با اندرز نیکو زنده کن ، هوای نفست را با بی اعتنایی به حرام بمیران و...» و مباحث دیگری که در نهج البلاغه ، آیات و روایات دیگر وجود دارد و مباحثی مثل ذکر الله ، مثل مراقبت و توجه به این که در محضر خداییم و امثال آن.... سوال4⃣: منظور حضرت از « جان را با یقین نیرومند کن » چیست ؟ راه تحقق آن چیست؟ : ✅یقین به آن کیفیت و مقامی از نفس می گویند که نسبت به حقایق ایمان بدون شک و ریب و تردید داشته باشد. ↔️ کسی که به یقین برسد در واقع نفس و جانش در مقابل وسوسه و شک و تردید قوی شده و این امور نمی تواند در ایمانش رخنه کند. ✅راه رسیدن به یقین را حضرت در نهج البلاغه به زیبایی و اختصار بیان کرده اند. 📣فرموده اند:" یقین نیز بر چهار پایه استوار است: 1⃣بینش زیرکانه (یعنی نگاه عمیق و با بصیرت به رخدادهای زمانه و پیرامون خود در مقابل نگاه سطحی و بی بصیرت) 2⃣دریافت و کشف حکمتهای پنهان در باطن حوادث و رخدادها 3⃣پند گرفتن از حوادث روزگار 4⃣ پیمودن راه درست پیشینیان ... حتماً مراجعه بفرمایید. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═