eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
22 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
86.2K
#بخش4_علی_یاوران
113.3K
#بخش5_علی_یاوران
67.9K
#بخش6_علی_یاوران
153.2K
#بخش7_علی_یاوران
135.9K
#بخش8_علی_یاوران
255.7K
#بخش9_علی_یاوران
130.4K
#بخش10_علی_یاوران
194.3K
#بخش11_علی_یاوران
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ 💥بسم الله الرحمن الرحیم💥 ✅اصلاً قصد تلخ کردن ذائقه شما را نداشتم فقط مقصودم توجه دادن به دو نکته بود: ⭕️۱. برای امام زمان یار واقعی باشیم نه یار شعاری و ادعایی ⭕️۲. بروید بررسی و جستجو کنید در تمام عالم موقعیت و فرصتی برای تمرین یاری امام زمان بهتر و مناسبتر از پیدا نخواهید کرد. 💯ما می توانیم با اعتماد به خداوند متعال و تقویت انگیزه های اعتقادی و معنوی همدیگر، لااقل بخشی از یاران اصلی و فرعی امام زمان ارواحنافداه باشیم و پیش از او، یار نایب امام حضرت آیت الله خامنه ای عزیز. موفق باشید.التماس دعا 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به معاويه 🔹پند و هشدار به معاويه ♦️نسبت به آنچه در اختيار داری از خدا بترس، و در حقوق الهی كه بر تو واجب است انديشه كن، و به شناخت چيزی همت كن كه در نااگاهی آن معذور نخواهی بود، همانا اطاعت خدا، نشانه های آشكار، و راه های روشن. و راهی ميانه و هميشه گشوده، و پايانی دلپسند دارد كه زيركان به آن راه يابند، و فاسدان از آن به انحراف روند، كسی كه از دين سر باز زند، از حق رويگردان شده، و در وادی حيرت سرگردان خواهد شد، كه خدا نعمت خود را از او گرفته، و بلاهايش را بر او نازل می كند، معاويه اينك به خود آی ، و به خود بپرداز! زيرا خداوند راه و سرانجام امور تو را روشن كرده است. اما تو همچنان به سوی زيانكاری، و جايگاه كفر ورزی، حركت می كنی، خواسته های دل تو را به بديها كشانده، و در پرتگاه گمراهی قرار داده است، و تو را در هلاكت انداخته، و راه های نجات را بر روی تو بسته است. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به مردم بصره در سال ٣٨ هجری آنگاه که معاویه قصد توطئه در بصره را داشت 🔹هشدار به مردم بصره ♦️شما از پيمان شكستن، و دشمنی آشكارا با من آگاهيد، با اين همه جرم شما را عفو كردم، و شمشير از فراريان برداشتم ، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم، اگر هم اكنون كارهای ناروا، و انديشه های نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمنی با من بكشاند، سپاه من آماده، و پا در ركابند. و اگر مرا به حركت دوباره مجبور كنيد، حمله ای بر شما روا دارم كه جنگ جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد، با اينكه به ارزش های فرمانبردارانتان آگاهم، و حق نصيحت كنندگان شما را می شناسم، و هرگز به جای شخص متهمی، انسان نيكوكاری را نخواهم گرفت ، و هرگز پيمان وفاداران را نخواهم شكست. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜جواب نامه معاويه، که یکی از نیکوترین نامه های امام (علیه السلام)است که پس از جنگ جمل در سال٣٦ هجری نوشته اند (قسمت_اول) 1⃣ افشای ادعاهای دروغين معاويه ♦️پس از ياد خدا و درود! نامه شما رسيد، كه در آن نوشتيد، خداوند محمد (صل الله علیه و آله وسلم) را برای دينش برگزيد، و با يارانش او را تاييد كرد، راستی روزگار چه چيزهای شگفتی از تو بر ما آشكار كرده است! تو می خواهی ما را از آن چه خداوند به ما عنايت فرمود، آگاه كنی؟ و از نعمت وجود پيامبر باخبرمان سازی؟ داستان تو كسی را ماند كه خرما به سرزمين پرخرمای (هجر) برد. يا استاد خود را به مسابقه دعوت كند، و پنداشتی كه برترين انسانها در اسلام فلان كس، و فلان شخص است؟ چيزی را آورده ای كه اگر اثبات شود هيچ ارتباطی به تو ندارد، و اگر دروغ هم باشد به تو مربوط نمی شود، تو را با انسانهای برتر و غير برتر، سياستمدار و غير سياستمدار چه كار است؟ اسيران آزاده و فرزندشان را چه رسد به تشخیص امتيازات ميان مهاجران نخستين، و ترتيب درجات، و شناسایی منزلت و مقام آنان! هرگز! خود را در چيزی قرار می دهی كه از آن بيگانه ای، حال كار بدينجا كشيد كه محكوم حاكم باشد؟ ای مرد چرا بر سر جايت نمی نشينی؟ و كوتاهی كردن هايت را به ياد نمی آوری ؟ و به منزلت عقب مانده ات باز نمی گردی؟ برتری ضعيفان، و پيروزی پيروزمندان در اسلام با تو چه ارتباطی دارد؟ تو همواره در بيابان گمراهی سرگردان، و از راه راست روی گردانی.!. 2⃣فضائل بنی هاشم ♦️آيا نمی بينی؟ (آنچه می گويم براي آگاهاندن تو نيست، بلكه برای ياداوری نعمتهای خدا می گويم)، جمعی از مهاجر و انصار در راه خدا به شهادت رسيدند؟ و هر كدام دارای فضيلتی بودند؟ اما آنگاه كه شهيد ما (حمزه) شربت شهادت نوشيد، او را سيدالشهداء خواندند، و پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در نماز بر پيكر او بجای پنج تكبير، هفتاد تكبير گفت، آيا نمی بينی؟ گروهی كه دستشان در جهاد قطع شد، و هر كدام فضيلتی داشتند، اما چون بر يكي از ما ضربتی وارد شد و دستش قطع گرديد، طيارش خواندند؟ كه با دو بال در آسمان بهشت پرواز می كند! و اگر خدا نهی نمی فرمود كه مرد خود را بستايد، فضائل فراوانی را برمی شمردم، كه دلهای آگاه مومنان آن را شناخته، و گوشهاي شنوندگان با آن آشناست ↩️و ادامه دارد... 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ : ⃣: چرا امام با معاویه چنین ادبیات تندی دارد؟ چرا به او می گوید چیزی را یاد آورده ای(این که پنداشت برترین انسان ها در اسلام فلان شخص و فلان شخص است!) که اگر اثبات شود هیچ ارتباطی به تو ندارد و اگر دروغ باد هم به تو مربوط نیست؟ ... "حال کار به اینجا رسید که محکوم، حاکم باشد"؟ اگر ممکن هست در مورد این عبارات و تعبیرات ، توضیح بفرمایید. : ✅یکی از راه های نفوذ در حکومت اسلامی و تضعیف ذهنیت ها نسبت به حقانیت حاکم به حق مثل امیرالمؤمنین علیه السلام این است که دشمن خودش را مدافع دین و یادآور ارزشهای دین نشان دهد. ✉️معاویه با نوشتن مثل این نامه ها میخواهد خودش را در ظاهر ،در چهره کسی نمایش دهد که: 🔴 اولاً: دین پیامبر،سنت پیامبر، قرآن کریم را بهتر از امیرالمؤمنین علیه السلام می شناسد و برای آن دلسوزی میکند. 🔴 و ثانیاً: با یاد کردن از خلفای قبلی میخواهد خودش را در طراز آدم های بزرگ و مؤثر قرار دهد، یعنی می‌خواهد همیشه در طراز یک آدم بزرگ جامعه ی اسلامی خودش را نگه دارد ، معرفی و مطرح کند. ⏪امیرالمؤمنین با این تعبیراتی که به نظر شما تند است می‌خواهد بگوید اصلا تو در این قد و قواره نیستی که بخواهی در مورد سنت پیامبر صحبت کنی، در مورد قرآن صحبت کنی و تازه این ها را به یاد من بیاوری و اینکه بخواهی در مورد خلفای قبلی حرف بزنی. 💢خلفای قبلی یا حق بودن یا باطل، به تو ربطی ندارد. ⛔️تو اصلاً در این قد و اندازه نیستی که خودت را یکی از خلفای اسلام بدانی و بگویی خلفای قبلی چنین و چنان بودن و آنان را ارزیابی و ارزشیابی کنی . 💯 بنابر این امیرالمؤمنین علیه السلام با این جواب تند، می‌خواهند به معاویه بفهمانند که تو اصلاً جایگاهت ، جایگاهی نیست که اجازه داشته باشی در مورد مسایل مهم و کلان اسلام صحبت کنی . ✳️و امیرالمؤمنین علیه السلام می دانند که معاویه با ورود به این مسایل می‌خواهد خودش را بالا نگه داشته ، مطرح کند ⃣:چه برسر قلب و اندیشه مردم و ارزشهای انسانی آمده بود که کسانی را با این همه فضایل کنار گذاشتند و حاکمیت کسانی را با آن همه رسوایی پذیرفتند؟ : ✳️این سقوط محصول تضاد بین گفتمان اهل بیت با گفتمان مردم رفاه زده ی عافیت طلب است. ⚠️ هرگاه امت به تبعیت از خواص آلوده، بجای آرمانخواهی، عافیت خواه شدند و در عوض شهادت طلبی رفاه طلب بشوند دیگر آرمان ها و اهداف امام عادل، اهداف و آرمانهای آنها را تأمین نمی کند ⏪بلکه آن را مخالف منافع خود می بینند در چنین جامعه ای مردم کسانی را به حاکمیت می پذیرند که همرنگ خودشان باشد . 📣ما در دهه اول محرم سخنرانی هایی با موضوع و ؟ داشته ایم که میتوانید صوت آن را در @ دریافت یا گوش بدهید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به فرماندار مصر، محمد بن ابی بكر، زمانی که او را در سال ٣٧ هجری به سوی مصر فرستاد (قسمت_اول) 1⃣ اخلاق اجتماعی ♦️با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش، در نگاههايت، و در نيم نگاه و خيره شدن به مردم به تساوی رفتار كن، تا بزرگان در ستمكاری تو طمع نكنند، و ناتوانها در عدالت تو مايوس نگردند، زيرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال كوچك و بزرگ، آشكار و پنهان پرسش می كند، اگر كيفر دهد شما استحقاق بيش از آن را داريد، و اگر ببخشد از بزرگواری اوست. 2⃣اعتدال گرایی زاهدان ♦️آگاه باشيد، ای بندگان خدا، پرهيزكاران از دنيای زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند، با مردم دنيا در دنياشان شريك گشتند، اما مردم دنيا در آخرت آنها شركت نكردند، پرهيزكاران در بهترين خانه های دنيا سكونت كردند، و بهترين خوراكهای دنيا را خوردند، و همان لذتهایی را چشيدند كه دنياداران چشيده بودند، و از دنيا بهره گرفتند آنگونه كه سركشان و متكبران دنيا بهره مند بودند. سپس از اين جهان با زاد و توشه فراوان، و تجارتی پرسود، به سوی آخرت شتافتند، لذت پارسایی در ترك حرام دنيا را چشيدند، و يقين داشتند در روز قيامت از همسايگان خدايند، جايگاهی كه هر چه درخواست كنند، داده می شود، و هر گونه لذتی در اختيارشان قرار دارد. 3⃣ ضرورت ياد مرگ ♦️ای بندگان خدا! از مرگ و نزديك بودنش بترسيد، و آمادگی های لازم را برای مرگ فراهم كنيد، كه مرگ جريانی بزرگ و مشكلی سنگين به همراه خواهد آورد، يا خيری كه پس از آن شری وجود نخواهد داشت، و يا شری كه هرگز نيكی با آن نخواهد بود، پس چه كسی از عمل كننده برای بهشت، به بهشت نزديكتر؟ و چه كسی از عمل كننده برای آتش، به آتش نزديكتر است؟ شما همه شكار آماده مرگ می باشيد، اگر توقف كنيد شما را می گيرد، و اگر فرار كنيد به شما می رسد، مرگ از سايه شما به شما نزديك تر است، نشانه مرگ بر پيشانی شما زده شد، دنيا پشت سر شما در حال درهم پيچيده شدن است، پس بترسيد از آتشی كه ژرفای آن زياد، و حرارتش شديد، و عذابش نو به نو وارد می شود، در جايگاهی كه رحمت در آن وجود ندارد، و سخن كسی را نمی شنوند، و ناراحتيها در آن پايان ندارد، اگر می توانيد كه ترس از خدا را فراوان، و خوشبينی خود را به خدا نيكو گردانيد، چنين كنيد، هر دو را جمع كنيد، زيرا بنده خدا خوش بينی او به پروردگار بايد به اندازه ترسيدن او باشد، و آن كس كه به خدا خوش بين است بايد بيشتر از همه از كيفر الهی بترسد.... ↩️ و ادامه دارد... 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ : 1⃣: حضرت می‌فرمایند:« پرهیزگاران در بهترین خانه های دنیا سکونت کردند و....» این ویژگی ها با ویژگی های متقین در خطبه همام منافات ندارد؟ : ✅در خطبه ی متقین امیرالمؤمنین علیه السلام می‌خواهند این را بیان کنند که متقین دنیا طلب و دنیا پرست نیستند. 🔴لذا از زاویه ی بی رغبتی به دنیا آنان را توصیف می‌کنند. ⬅️اما در این نامه امیرالمؤمنین می‌خواهند بگویند که چه کسانی در بین اهل دنیا و اهل تقوا زرنگ تر و زیرک تر هستند و سود میبرند . ⏺ آنانی که ولو در دنیا از مال حلال در خانه های خوب زندگی می‌کنند و غذا های خوب می‌خورند ،به ظاهر مثل ثروت مندان زندگی می کنند، اما دلبسته متاع و لذات دنیوی نمیشوند و با وجود اینکه در دنیا از لذت های حلال بهره میبرند در آخرت جایگاه بسیار رفیعی دارند. 🔴بنابر این درخواندن احادیث،آیات، به خصوص نهج البلاغه باید به آن لحنی که مقام اقتضا میکند توجه کنیم. ⏪آن جا حضرت صرفاً اوصاف متقین را در مقابل سؤالی که " صف لی المتقین متقین" اوصاف متقین رو بیان میکنند. ⛔️اما اینجا بر حذر می‌دارند از دنیا پرستی؛ 💯لذا می گویند که متقین فرقشان با دنیا پرستان این است که در همان حال که از بهترین ها استفاده می‌کنند ولی دلبسته و اسیر دنیا نمیشوند . ⃣:آیا چیزی که برای بندگان خدا مطلوب است ، خوف و رجا به یک اندازه می باشد ؟ ⃣: آیا اگر رجای فرد بیشتر از خوف باشد، باید ترس از خدا را بیشتر از قبل در خود بوجود بیاورد؟ ⃣:از کجا بفهمیم خوف و رجای ما به یک اندازه است؟ : ✅بله آنچه مطلوب است ، تعادل بین خوف و رجاست. 💯به همین دلیل امیرالمؤمنین علیه السلام در می‌فرمایند :« اگر می توانید ترس از خدا را فراوان و خوش بینی خود را به خدا نیکو گردانید ، چنین کنید . هر دو را جمع کنید زیرا بنده خدا خوش بینیش به پروردگار باید به اندازه ترسیدن او باشد .» ✅اگر خوف ما بر رجا غلبه پیدا کند ، آیات رحمت الهی ، حکایت حقیقی از عفو و بخشش خدا در بدترین شرایط عبد گنه کار ، واگر مشاهده کردیم رجای ما بر خوف غلبه پیدا می کند ، آیات غضب الهی ، آیاتی که از انتقام الهی از مجرمین حکایت می کند را بخوانیم تا اعتدال پیدا شود . ✳️این حالت را می شود از ضدش فهمید . ⁉️یعنی اگر رجای من از حد اعتدال خارج شده باشد ، نسبت به دستورات الهی ، حلال و حرام و قیامت ، حساب و کتاب بی اعتنا خواهم شد . 🔴آنجایی که احساس می‌کنم رحمت خدا نمی تواند شامل حال من شود و با این همه گناه مورد بخشش الهی قرار نخواهم گرفت ، حتی در درجات بعد دست و دل به توبه و ذکر و عبادت نمیرود ، چون به یأس نزدیک شده ام ، آن موقع است که خوف من از حالت اعتدال خارج شده و پسندیده نیست . ⃣: حضرت خطاب به محمدبن ابابکر می‌فرمایند :«نماز را در وقت خودش به جای آر... و بدان که تمام کردار خوبت در گرو نماز است» یعنی هر عمل خیری که از ما سر بزند بستگی دارد به کیفیت نمازی که می خوانیم؟... واقعاً این نماز های دست و پاشکسته و بی ارزشی که ما می خوانیم چقدر در جهت دهی به اعمال خوب ما موثر است...؟ : ✳️بله اولاً نماز هر چقدر با کیفیت تر خوانده بشود درجه ایمان و قدرت بر اخلاص در عمل را بالا می برد. 💯ما باید همین نمازهای دست و پاشکسته را بجا بیاوریم و محافظت کنیم. ⏪ولی با ترک گناه و تفکر درباره فلسفه و آثار نماز و رعایت آداب آن، بر کیفیت حضور قلب بیافزاییم. ⃣:حضرت میفرمایند:« اگر میتوانید که ترس از خدا را فراوان، و خوش بینی خود را به خدا نیکو گردانید ، چنین کنید، هردو راجمع کنید، زیرا بنده خدا خوش بینی او به پروردگار باید به اندازه ترسیدن او باشد ، و آن کس که به خدا خوش بین تر است ، باید بیشتر از دیگران از کیفرالهی بترسد .» آیا خوش بینی همان امید است ؟ ⃣: چرا هرکس به خدا خوش بین تر است ،از خدا بیشتر می‌ترسد ؟ : 🔴اولاً: خوش بینی همان رجا و امید به رحمت خداست. 🔴ثانیاً: وقتی انسان حال رجا و خوش بینی پیدا می کند باید مراقب آسیب آن هم باشد یعنی خیالی راحت که منجر به بی تفاوتی و لاابالی گری او نسبت به شریعت الهی میگردد. ✳️راه پیشگیری از این حالت بی تفاوتی، بالا بردن میزان خوف از خداست تا تعادل تامین شود. ⏪به عبارت دیگر همانگونه که "یأس از رحمت خدا" یکی از بزرگترین گناهان کبیره و نتیجه ی خوف افراطی است " ⚠️امن از مکر خدا " هم از کبائر بزرگ است که نتیجه افراط در رجا و خوش بینی است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به برخی از ماموران مالیات که در سال٣٦ هجری برای فرمانداری اصفهان مخنف بن سلیم فرستاده شد 1⃣ اخلاق كارگزاران مالياتی ♦️او را به ترس از خدا در اسرار پنهانی، و اعمال مخفی سفارش می كنم، آنجا كه هيچ گواهی غير از او، و نماينده ای جز خدا نيست، و سفارش می كنم كه مبادا در ظاهر خدا را اطاعت، و در خلوت نافرمانی كند، و اينكه آشكار و پنهانش، و گفتار و كردارش در تضاد نباشد، امانت الهی را اداء، و عبادت را خالصانه انجام دهد. و به او سفارش می كنم با مردم تندخو نباشد، و به آنها دروغ نگويد، و با مردم به جهت اينكه بر آنها حكومت دارد بی اعتنایی نكند، چه اينكه مردم برادران دينی، و ياری دهندگان در استخراج حقوق الهی اند. بدان! برای تو در اين زكاتی كه جمع می كنی سهمی معين، و حقی روشن است، و شريكانی از مستمندان و ضعيفان داری ، همانگونه كه ما حق تو را می دهيم، تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشی، اگر چنين نكنی در روز رستاخيز بيش از همه دشمن داری، و وای بر كسی كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند. 2⃣امانتداری ♦️كسی كه امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خيانت آلوده كند، و خود و دين خود را پاك نسازد، درهای خواری را در دنيا به روی خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا! بزرگترين خيانت! خيانت به ملت، و رسواترين دغلكاری، دغلبازی با امامان است، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : ⃣: حضرت می‌فرمایند:« او را به ترس از خدا در اسرار پنهانی و اعمال مخفی سفارش می کنم. آنجا که هیچ گواهی غیر از او و نماینده ای جز خدا نیست... اینکه آشکار و پنهانش، گفتار و کردارش در تضاد نباشند » این که امیرالمؤمنین علیه السلام به کارگزاران شان ، علاوه بر راهکارهای اجتماعی، سفارش به تقوا و خودسازی هم می کنند، بسیار دیده می شود. اما پیش می آید که عملی که از ما صادر شود، با عقاید قلبی مان سازگار نباشد... گفته اند حضور خدا را همیشه به خودتان متذکر شوید... اما مواقعی فراموش می کنیم و مرتکب خطا می شویم... واقعاً چه کار کنیم که گفتار و کردار مان همرنگ شود؟ : ✅راه اینکه همواره گفتار و کردارمان هماهنگ باشد این است که دائماً دو چیز را در خاطر داشته باشیم: 🔴یکی مرگ را 🔴دیگری حضور خدا را! ✳️شاید بگویید اینکه همان سؤال است و ما چگونه همیشه به یاد خدا باشیم ؟ ♻️در جواب عرض می کنم اگر از کارها و امتحانات کوچک شروع کنیم و قبل از هر اقدامی رضایت و عدم رضایت خدا را مورد بررسی قرار دهیم یقیناً کم کم صاحب مقام و قدرت توجه می شویم . ⏪آرام آرام عقل ما در برابر نفس اماره تقویت شده و عادت به توجه می کنیم. ◀️خصوصاً یاد مرگ و قبر و شب اول قبر و سوال نکیر و منکر و تاریکی و تنهایی و تنگی حفره گور و برزخ و میزان دقیق و نامه اعمال و... به قبرستان زیاد رفتن و تفکر کردن بسیار مفید است. ⃣: حضرت می‌فرمایند:« امانت الهی را پرداخته و عبادت را خالصانه انجام دهد » این امانت الهی ، همان وجوهاتی (خمس و زکات )است که باید پرداخت کرد؟ : ✅اولین نکته: مرحوم دشتی در ترجمه این عبارت مقداری سهل انگاری کرده اند ، چون جمله حضرت این است که: « هرکسی درون و بیرونش باهم فرق نکند و گفتار و عملش باهم اختلاف نداشته باشد ، قطعاً و به تحقیق امانت الهی را ادا کرده و عبادتش خالصانه خواهد بود. » ⁉️اما مرحوم دشتی اینگونه ترجمه کرده اند: « سفارش می‌کنم که مبادا در ظاهر خدا را اطاعت و در خلوت خدا را نافرمانی کند و این که آشکار و پنهانش ، و گفتار و کردارش در تضاد نباشد . امانت الهی را پرداخته و عبادت را خالصانه انجام دهد .» ⛔️این جا اشتباه شده است ، حضرت ابتدا توصیه می‌فرمایند ، مواظب باش باطن و ظاهرت متفاوت نباشد ، بعد قاعده و شاخص بیان می‌فرمایند که : 💢"هرکس باطن و ظاهرش یکی باشد ، گفتار و کردارش یکی باشد" ، این انسان امانت الهی را ادا کرده و عبادتش را خالص کرده است . ⚠️در ضمن اینجا منظور حضرت از امانت الهی وجوهات و خمس و زکات نیست ، بلکه تعهدی است که هر انسان در هر موقعیت و مسوولیت و وضعیتی نسبت به شریعت الهی دارد ، اگر آن را ادا کند ، میشود ادای امانت الهی . ⃣: این که حضرت می‌فرمایند " ... چه اینکه مردم، برادران دینی و یاری دهندگان در استخراج حقوق الهی هستند" ....منظور این بوده که بواسطه اینکه زکات و یا مالیات را از مردم جمع می کنی پس یاری دهنده در حقوق الهی هستند؟ 🔴بله درست است. ⃣: « هرکس که امانت الهی را خوار بشمارد و خیانت کند و خود و دین خود را پاک نساخته ودرهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده » منظور حضرت اینست که هرکس موقعیت اجتماعی بگیرد و خیانت کند، قطعاً خیانتش در دنیا آشکار و موجب خواری او می‌شود ؟ : ✅ذلت و خواری لزوماً این نیست که کسی پیش دیگران حتما آبرویش برود. ‼️اگر چه در مورد کار گزارانی که در بیت المال و حقوق مردم خیانت کنند این خطر احتمالش خیلی بالاست و در همین دنیا هم یا به دست حاکمی مثل امیرالمؤمنین محاکمه بشوند و بعد بر اساس جاری شدن حدود الهی بی آبرو شوند یا اینکه به هرحال پرونده ی آنها جایی رو برو بشود و آبروشان برود، ولی لزوماً معنای این عبارت این نیست که حتماً در دنیا اینطور ، آبروشان برود بلکه منظور این است که: 🔴کسی که در مسئله ی مالی در بیت المال ، در مسئولیت، در مالیات مراقبت نکند و خدای نکرده بیش از حد و سهم خودش بخواهد دست اندازی به بیت المال کند خودش خوارشده، خودش شخصیت بسیار پستی پیدا میکند، خودش انسان ذلیلی میشود حتی پیش خودش ، ارزشی برای خودش قائل نیست. ⃣: منظور از "دغلبازی با امامان" چیست ؟ فقط برای مسئولیت های حکومتی است؟ : ✳️ دغلبازی با امام در اینجا ناظر بر دروغگویی کارگزاران به امام به عنوان مسئول مافوق است. ⛔️گزارش های دروغ و سندسازی ها برای برداشت مازاد بر حقوق از بیت المال ⛔️یا برنگرداندن مالیات اخذ شده از مردم به والی و ... ⚠️از مصادیق دغل بازی مسئولین نسبت به رهبر و امام هستند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به مامور جمع آوری ماليات در سال٣٦ هجری 1⃣اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی ♦️با ترس از خدایی كه يكتاست و همتایی ندارد، حركت كن، در سر راه هيچ مسلمانی را نترسان، يا با زور از زمين او نگذر، و افزون تر از حقوق الهی از او مگير، هرگاه به آبادی رسيدی، در كنار آب فرود آی ، و وارد خانه كسی مشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيری، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهربانی كوتاهی نكن. سپس می گویی: 《ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و جانشين او به سوی شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقی است كه به نماينده او بپردازيد؟》 اگر كسی گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسی پاسخ داد: آری ، همراهش برو، بدون آنكه او را بترسانی، يا تهديد كنی، يا به كار مشكلی وادار سازی، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر دارای گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدی مانند اشخاص سلطه گر، و سختگير رفتار نكن، حيوانی را رم مده، و هراسان مكن، و دامدار را مرنجان، حيوانات را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند، پس از انتخاب اعتراض نكن، سپس باقيمانده را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند و بر انتخاب او خرده مگير، به همين گونه رفتار كن تا باقيمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از اين تقسيم و انتخاب پشيمان است، و از تو درخواست گزينش دوباره دارد همراهی كن، پس حيوانات را درهم كن، و به دو دسته تقسيم نما همانند آغاز كار، تا حق خدا را از آن برگيری و در تحويل گرفتن حيوانات، حيوان پير و دست و پا شكسته، بيمار و معيوب را به عنوان زكات نپذير، و به فردی كه اطمينان نداری، و نسبت به اموال مسلمين دلسوز نيست، مسپار. تا آن را به پيشوای مسلمين رسانده، در ميان آنها تقسيم گردد. 2⃣حمايت از حقوق حيوانات ♦️در رساندن حيوانات آن را به دست چوپانی كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوری شد برای ما بفرست، تا در نيازهایی كه خدا اجازه فرمود مصرف كنيم، هرگاه حيوانات را به دست فردی امين سپردی، به او سفارش كن تا: (بين شتر و نوزادش جدایی نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچه اش زيانی وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمی را كه سواری دادن برای او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببريد، و از جاده هایی كه دو طرف آن علفزار است به جاده بی علف نكشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه كه به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و كوفته، كه آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تقسيم نماييم، عمل به دستورات يادشده مايه بزرگی پاداش و هدايت تو خواهد شد. ان شاءالله. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 پس از بازگشت از جنگ صفین ،این وصيت نامه اقتصادی را در ٢٠ جمادی الاول سال ٣٧ هجری نوشت 1⃣وصيت اقتصادی نسبت به اموال شخصی ♦️اين دستوری است كه بنده خدا علی بن ابيطالب، امير مومنان نسبت به اموال شخصی خود برای خشنودی خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش درآورد، و آسوده اش گرداند. (قسمتي از اين نامه است) همانا سرپرستی اين اموال بر عهده فرزندم حسن بن علی است، آنگونه كه رواست از آن مصرف نمايد، و از آن انفاق كند، اگر برای حسن حادثه ای رخ داد و حسين زنده بود، سرپرستی آن را پس از برادرش به عهده گيرد، و كار او را تداوم بخشد. پسران فاطمه از اين اموال به همان مقدار سهم دارند كه ديگر پسران علی خواهند داشت، من سرپرستي اموالم را به پسران فاطمه واگذارم، تا خشنودی خدا، و نزديك شدن به رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و بزرگ داشت حرمت او، و احترام پيوند خويشاوندی پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) را فراهم آورم. 3⃣ضرورت حفظ اموال ♦️و با كسی كه اين اموال در دست اوست شرط می كنم كه اصل مال را حفظ نموده تنها از ميوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهالهای درخت خرما را نفروشند، تا همه اين سرزمين يكپارچه زير درختان خرما بگونه ای قرار گيرد كه راه يافتن در آن دشوار باشد. و زنان غير عقدی من كه با آنها بودم و صاحب فرزند يا حامله می باشند، پس از تولد فرزند، فرزند خود را گيرد كه بهره او باشد، و اگر فرزندانش بميرد، مادر آزاد است، كنيز بودن از او برداشته، و آزادی خويش را باز يابد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ💎ღೋ════ ═════ ೋღ💎ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜وصیت امام علیه السلام در لحظه های شهادت در رمضان ٤٠ هجری 🔹پندهای جاودانه ♦️سفارش من برای شما آنكه به خدا شرك نورزيد، و سنت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را تباه نكنيد، اين دو ستون دين را برپا داريد، و اين دو چراغ را روشن نگهداريد، آنگاه سزاوار هيچ سرزنشی نخواهید بود. من ديروز همراهتان بودم و امروز مايه عبرت شما می باشم، و فردا از شما جدا می گردم، اگر ماندم خود اختيار خون خويش را دارم، و اگر بميرم، مرگ وعده گاه من است، اگر عفو كنم، برای من نزديك شدن به خدا، و برای شما نيكی و حسنه است، پس عفو كنيد. (آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد؟) به خدا سوگند! مرگ ناگهان به من روی نياورده كه از آن خشنود نباشم، و نشانه های آن را زشت بدانم، بلكه من چونان جوينده آب در شب كه ناگهان آن را بيابد، يا كسی كه گمشده خود را پيدا كند، از مرگ خرسندم كه: (و آنچه نزد خداست برای نيكان بهتر است.) (شبيه اين كلمات در خطبه ها گذشت كه جهت برخی مطالب تازه آن را آورديم.) 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ : امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود امر به عفو قاتل خود می کنند ، اما براساس تاریخ ابن ملجم قصاص شد . لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅ اولاً: عفو از دشمن همیشه به معنای عفو از قاتل هم نیست. 🔴حضرت در جاهای دیگری مثل فرمودند : وقتی بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن اورا شکرانه ی نعمت قرار بده. ⏪این قاعده ی کلی یعنی در شرایط عادی بخشیدن کسی که دشمنی شخصی با شما داشته و شما بتوانید تلافی کنید ولی از او بگذرید این یک جور شکر نعمت قدرت است. ✅ثانیاً: اما اگر یک کسی دچار جنایتی بشود و خودش هم از نظر شخصیتی بر این جنایت و حق بودن این جنایت خودش مصر باشد ، این همیشه مشمول این نکته ی عفو نمیشود. 👈یعنی وقتی که مسئله اعتقادی_سیاسی می‌شود چه بسا قصاص کردن کسی در این تراز برای دیگران یک جور خط و نشان کشیدن و درس عبرت است . ⬅️ لذا ما در بعضی از جرم ها همین‌طور داریم . 👌حتی اگر مثلاً کسی شخصی را که دچار یک آسیبی توسط یک جانی شده، ببخشد آن جرم حکومتیش و جرم اجتماعیش را نمی‌تواند ببخشد فقط میتواند سهم خودش رو ببخشد. ♨️مثلاً کسی که در خیابان قمه کشیده و یک نفر را هم زده این دو جرم انجام داده: 🔹یکی جرم به شخص کرده که خب او می‌تواند ببخشد . 🔹ولی یک جرم اجتماعی هم کرده که قبح این ترساندن مردم و وحشت ایجاد کردن و اختلال در امنیت را می‌خواسته بشکند آن دیگر قابل بخشش نیست و حتماً باید مجرم و آن مقصر محاکمه و تنبیه بشود . ↩️شاید در ماجرای ابن ملجم ملعون با توجه به فضای سنگینی که خوارج در جامعه درست کرده بودند و داشتند با تبلیغاتی که از قرآن سوء استفاده می‌کردند خودشان را حامی و حافظ دین و امیر المؤمنین علیه اسلام را دشمن قرآن معرفی می‌کردند؛ این ضربه ای که به ابن ملجم خورد برای یک عده ی زیادی درس عبرت باشد و مایه ی وحشت که ممکن است به این چنین جنایتی مبتلا بشوند و به این‌چنین عاقبتی دچار شوند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄