eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ : گواهی گرفتن خداوند توسط امام بر ضد بندگانی که از شنیدن سر باز می‌زنند ، به چه معنی است ؟ : ✳️ اولاً: این نوع سخن گفتن که در اثنای صحبت با فرد یا جمعیتی خدا را گواه خواسته و عون و پشتیبان خود بگیری- در همه زبان‌ها معمول است- یکی از وجوه بلاغت است. 🔴 و وقتی بکار می رود که سخنگو بخواهد تأکید شدید بر حرف خود بکند و گویا به مخاطب بفهماند اگر تو حرفم را نمی پذیری خدا با آن قدرت نامتناهی پشتیبان من است و تو تاب مقاومت در مقابل خدا را نداری. ✳️ ثانیاً: امیرالمؤمنین علیه السلام هم در این خطبه درصدد تحریک و تشویق کوفیان برای حرکت به سمت مبارزه با اهل شام و معاویه است . ⁉️و چون از طرفی سستی و نامردی در امت خود می بیند ‼️و از سوی دیگر ریشه کن کردن فتنه معاویه برایش بسیار مهم است ⬅️ لذا از نهایت هنر بلاغت و فصاحت بهره می برد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در قدرت خداوند 🔹شگفتی آفرينش پديده ها ♦️از نشانه های توانایی و عظمت خدا، و شگفتی ظرافتهای صنعت او آن است كه از آب دريای موج زننده، و امواج فراوان شكننده، خشكی آفريد، و به طبقاتی تقسيم كرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفريد، كه به فرمان او برقرار ماندند، و در اندازه های معين استوار شدند. و زمين را آفريد كه دريایی سبز رنگ و روان آن را بر دوش می كشد، زمين در برابر فرمان خدا فروتن، و در برابر شكوه پروردگاری تسليم است، و آب روان از ترس او ايستاد، و سپس صخره ها، تپه ها، و كوههای بزرگ را آفريد، آنها را در جايگاه خود ثابت نگاه داشت، و در قرارگاهشان استقرار بخشيد، پس كوهها در هوا و ريشه های آن در آب رسوخ كرد، كوهها از جاهای پست و هموار سر بيرون كشيده و كم كم ارتفاع يافتند، و ريشه آن در دل زمين ريشه دوانيد، قله ها سر به سوی آسمان برافراشت، و نوك آنها را طولانی ساخت، تا تكيه گاه زمين، و ميخهای نگهدارنده آن باشد، سپس زمين با حركات شديدی كه داشت آرام گرفت، تا ساكنان خود را نلرزاند، و آنچه بر پشت زمين است سقوط نكند، يا از جای خويش منتقل نگردد. پس پاك و منزه است خدایی كه زمين را در ميان آنهمه از امواج ناآرام، نگهداشت، و پس از رطوبت آن را خشك ساخت، و آن را جايگاه زندگی مخلوقات خود گردانيد، و چون بستری برايشان بگستراند، بر روی دريایی عظيم و ايستاده ای كه روان نيست و تنها بادهای تند آن را بر هم می زند، و ابرهای پرباران آن را می جنباند. (و توجه به اين شگفتی ها درس عبرتی است برای كسی كه بترسد.) 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ⃣: منظور حضرت از این جمله که ؛ زمین را آفرید که دریایی سبزرنگ و روان،آن را بر دوش میکشد. چیست؟ : ✅شاید مراد امیرالمؤمنین علیه السلام از آبهای سبز رنگ و روان که زمین را بر دوش خود دارند ، همان مواد مذابی باشد که زیر پوستهٔ زمین جاری است و گه‌گاهی هم از طریق آتشفشانها بیرون می‌ریزند. ⃣ : چرا حضرت می‌فرمایند : زمین را بر روی دریایی عظیم و ایستاده ای که روان نیست،بگستراند؟ : 🔵 چون ابتدا کل زمین را آب فرا گرفته بود و بعد به امر الهی خشکی ها در دل همین آب بوجود آمد. 🔸اکنون زمین در واقع بر روی آن دریای عظیم شکل گرفته دریایی که اگرچه در محیط خود جریانی دارد اما در مجموع ثابت است. 👈 مانند دریای خزر و... که آب در داخل ظرف خود موج و جذر و مد دارد اما از محیط خود جاری نمی شود و به نقاط دیگر ورود نمی کند . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_اول 1⃣اقسام احاديث رواج يافته ♦️احاديثی كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثی كه به درستی ضبط گرديد و هم احاديثی كه با ظن و گمان روايت شد. در روزگار پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: 《هر كس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است.》 2⃣اقسام راويان حديث ♦️افرادی كه حديث نقل می كنند چهار دسته اند، كه پنجمي ندارد. 🔹اول- منافقان نفودی : نخست منافقی كه تظاهر به ايمان می كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جويد و از روی عمد دروغ به پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم ) نسبت می دهد. اگر مردم می دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمی پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمی كردند، اما با ناآگاهی می گويند: او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول می كنند، در صورتيكه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را برای تو بيان داشت، آنان پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) باقی ماندند و به پيشوايان گمراهی و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكی از آن چهار گروه است. 🔹 دوم- اشتباه كار : دوم كسی كه از پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) چيزی را به اشتباه شنيده، و سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است، و با توهم چيزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل می كند و می گويد، من از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) آن را شنيده ام، اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعی پنداشته، از او نمی پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهی می يافت كه اشتباه كرده، آن را رها می كرد. 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_دوم 🔹 سوم- نااگاهانی كه حديث شناس نيستند: و سومی شخصی كه شنيده پيامبر (صل الله علیه و آله) به چيزی امر فرمود، سپس از آن نهی كرد و او نمی داند، يا شنيد كه چيزی را نهی كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولی ناسخ را نمی داند، اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش می كند، و اگر مسلمانان نيز می دانستند روايت او نسخ شده آن را ترك می كردند. 🔹 چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ می بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می دهد، دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صل الله علیه و آله) دشمن دارد، در آن چه از پيامبر (صل الله علیه و آله) شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است. و آن چنانكه شنيده بدون كم و كاست نقل می كند، پس او ناسخ را حفظ و به آن عمل كرد، و منسوخ را حفظ و از آن دوری جست، خاص و عام، محكم و متشابه، را شناخته، هر كدام را در جای خويش قرار داده است. 3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) : ♦️گاهی سخنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دارای دو معنا بود، سخنی عام، و سخنی خاص، كسی آن را می شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمی فهميد، پس به معنای دلخواه خود تفسير می كرد، و بدون آنكه معنای واقعی آن را بداند، كه برای چه هدفی صادر شد، و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل می كرد. همه ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله) چنان نبودند كه از او چيزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست كنند تا آنجا كه عده ای دوست داشتند، عربی بيابانی يا سوال كننده ای از آن حضرت چيزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسيدم، و حفظ می كردم، پس اين است علل اختلاف رواياتی كه در ميان مردم وجود دارد، و علل اختلاف روايات در نقل حدیث 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ💎ღೋ════ ⃣ : با توجه به اینکه حضرت راویان حدیث را به چهار گروه تقسیم فرمودند ، عذاب گروههای دیگر چه می باشد ؟ : ✳️ اگر دقت کنید در این دسته بندی که کرده اند حضرت سه گروه دیگر را دروغگو نمی دانند . 🔴 کسانی می‌دانند که بخاطر ضعف علم و اشرافشان به روایات پیامبر عزیز اسلام ، بدون اینکه قصد و غرض و عمدی داشته باشند اشتباه می‌کنند . 💯 یقیناً حکم کسی که اشتباه می‌کند ، و اگر از اشتباهش باخبر شود حتماً جبران می کند که اصلاً عذاب نیست . ⃣ : چرا خداوند بر منافقان (گروه اول) ولایت و حکومت بر مردم را بخشید ؟ : ✍مراد حضرت از ولایت، حکومت و ریاست است. ⏪ در واقع ایشان در پوشش و لفافه مسأله حکومت خلفای سه گانه قبل از خود را نقد می فرمایند. ⁉️ همان ها که با علم به نالایق بودن خود به مدد نفاق و اجیر کردن جاعلان حدیث نبوی توانستند به حکومت برسند و از این طریق دنیاپرستی خود را ارضا نمایند. ⃣ :آیا نادانی مانع از پرسش یاران رسول الله (ص) در مورد کلامشان می شد یا دلیل دیگری وجود داشت؟ : ✳️ علت پرسش نکردن از پیامبر گاهی اوقات تکبر و غروری بود که بعضی از اصحاب داشتند و نمی خواستند خودشان سؤال کنند . ⭕️ شاهدش هم این است که منتظر بودند و دوست داشتند یک عرب بیابانی که کنایه از یک انسان بی سواد و خیلی سطحی است، یا سؤال کننده ای از پیامبر چیزی بپرسد ، آنها هم بشنوند و بعد از پیامبر نقل کنند . 🔻پس گاهی غرور و تکبرشان بود 🔻و گاهی اوقات هم واقعاً تنبلی و بی اعتنایی ‼️به مسأله استفاده از علم پیامبر و عدم عطشی که در جامعه بود. ⚠️حتی در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام هم می‌بینید که مردم بندرت سؤال بدرد بخور و ارزشمند از ایشان می پرسیدند. 📣 در حالیکه خود حضرت مکرر می‌فرمودند : " سلونی قبل ان تفقدونی " ⁉️ یعنی از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید سؤال بپرسید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣پس از جنگ بصره بر علاءبن زیاد واردشد که از یاران امام بود. وقتی خانه بسیار بزرگ مجلل و وسیع او را دید، فرمود: 1⃣روش استفاده از دنيا ♦️با اين خانه وسيع در دنيا چه می كنی؟ در حالی كه در آخرت به آن نيازمندتری آری اگر بخواهی می توانی با همين خانه به آخرت برسی! در اين خانه وسيع مهمانان را پذيرایی كنی، به خويشاوندان با نيكوكاری بپيوندی، و حقوقی كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانی، پس آنگاه تو با همين خانه وسيع به آخرت نيز می توانی برسی. (علاء گفت: از برادرم عاصم بن زیاد به شما شکایت میکنم. فرمود: چه شد او را ؟ عبایی پوشیده و از دنیا کناره گرفته است. امام علیه السلام فرمود: او را بیاورید، وقتی آمد به او فرمود:) 2⃣ برخورد با تفكر ترك دنيا ♦️ای دشمنك جان خويش، شيطان سرگردانت كرده، آيا تو به زن و فرزندانت رحم نمی كنی؟ تو می پنداری كه خداوند نعمتهای پاكيزه ای را حلال كرده اما دوست ندارد تو از آنها استفاده كنی؟ تو در برابر خدا كوچكتر از آنی كه اينگونه با تو رفتار كند. (عاصم گفت: ای امیر مومنان! پس چرا تو با این لباس خشن، و آن غذای ناگوار به سر می بری؟ امام فرمود: ) وای بر تو! من همانند تو نيستم، خداوند بر پيشوايان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان همسو كنند، تا فقر و نداری، تنگدست را به هيجان نياورد، و به طغيان نكشاند. 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🕊ღೋ════ ⃣: با توجه به توصیه های حضرت به علا ابن زیاد و برادرش ، مبحث قناعت را چطور توضیح می فرمایید ؟ : ✅ قناعت یعنی به همان مقدار از امکانات و روزی که با دسترنج خود نصیبت شده اکتفا کردن. 🔰علاء بن زیاد به فضل خدا از ثروت و مِکنَت خوبی برخوردار بود. ⏪ پس قناعت برای او به معنای بسنده کردن به مال و دارایی خویش بود و عدم وابستگی و احتیاج و قرض از دیگران. ↩️ لذا وضع زندگی او در شأن او بود و منافاتی با قناعت نداشت. 🔴 نقطه مقابل قناعت، حرص و طمعی است که انسان را به سختی خارج از عرف برای تأمین آرزوهای مادی و تجملات گرفتار کند و او را به قرض غیرضروری و درخواست از مردم بکشاند. ⃣: چرا حضرت در این خطبه فرموده اند :" تو در برابر خدا کوچکتر از آنی که اینگونه با تو رفتار کنــــــــد ." : ❇️ اگر در عبارت عربی دقت بفرمایید حضرت به این بنده خدایی که دچار زهد منفی و افراط شده می‌فرمایند :" انت اهون من ذلک " 👈 یعنی تو در نزد خدا جایگاهی به این حساسی نداری که خدا بخواهد به تو چنین سختی را بدهد که از طرفی چیزهایی به تو حلال باشد اما اجازه نداشته باشی استفاده کنی . 👌اگر خواستید معنای درست آن را بفهمید ادامه خطبه را ببینید . ‼️ آنجایی که این شخص به امیر المؤمنین می گوید پس خود شما چرا از حلال و طیبات دنیا استفاده نمی کنید ؟ لباس وصله دار ، غذای سخت ، نان جو و امثال این می خورید ؟ 📣 حضرت می‌فرمایند: وای بر تو ، تو خودت را با من مقایسه می کنی ؟ ⚠️ من امام جامعه هستم ، امام جامعه باید در سطح فقیرترین مردم زندگی کند ، این را خدا از من خواسته . ⏪ یعنی من در نظر خدا چنان جایگاه حساس و خطیری دارم که در عین حال که دستم به حلال دنیا می تواند برسد ، به طیبات و رزق خوب و چرب و نرم ، به خودم اجازه نمی دهم که چنین کاری بکنم . ✔️ اما تو در چنین جایگاه حساسی نیستی تا خدا از تو چنین انتظاری داشته باشد . 🔴 ببینید در حضرت وقتی عثمان ابن حنیفی که رفته دنبال غذای چرب و نرم سرمایه دارها را توبیخ می‌کند ؛ خودش درباره خودش👇👇👇 📣 می‌فرماید :" من نفس خود را با پرهیزکاری می پرورانم ، تا در روز قیامت که هراسناک ترین روزهاست در امان و در لغزش گاههای آن ثابت قدم باشم . ⏪ اگر می‌خواستم می توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته های ابریشم بزای خود غذا ولباس فراهم آورم . ‼️ اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام های لذیذ بر گزینم . ↩️ در حالیکه در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد و یا هرگز شکمی سیر نخورد . 🔘 یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکمهایی که از گرسنگی به پشت چسبیده و جگرهای سوخته وجود داشته باشد . ↩️ بنابراین حضرت حتی از مسؤلین مثل عثمان ابن حنیف انتظار دارد ، که ولو دستشان می رسد از حلال دنیا حتی چرب و نرم بخورند نباید انجام بدهند . ❌ اما از یک آدم معمولی مثل برادر علا ابن زید انتظار ندارد چنین سختی به خود و خانواده اش بدهد . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام شورش یاران، پیرامون حكميت فرمود: 🔹نكوهش از نافرمانی كوفيان ♦️ای مردم! همواره كار من با شما به دلخواه من بود تا آنكه جنگ شما را ناتوان كرد، به خدا اگر جنگ كسانی را از شما گرفت، و جمعی را گذاشت، برای دشمنانتان نيز كوبنده تر بود، من ديروز فرمانده و امير شما بودم ولی امروز فرمانم می دهند، ديروز بازدارنده بودم، كه امروز مرا باز می دارند، شما زنده ماندن را دوست داريد، و من نمی توانم شما را به راهی كه دوست نداريد اجبار كنم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در یکی از روزهای نبرد صفین ، امام حسن(علیه السلام ) را دید که به سرعت در لشکر دشمن در حال پیشروی است، فرمود:) 🔹ضرورت حفظ امامت ♦️اين جوان را نگه داريد تا پشت مرا نشكند، كه دريغم آيد مرگ، حسن و حسين (علیهما السلام) را دريابد، نكند با مرگ آنها نسل رسول خدا (صل الله علیه و آله) از بين برود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣امام در جنگ صفین شنید یارانش شامیان را دشنام می دهند، فرمود: 🔹اخلاق در جنگ ♦️من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف و حالات آنان را بازگو می كرديد به سخن راست نزديك تر، و عذرپذيرتر بوديد، خوب بود بجای دشنام آنان می گفتيد: خدايا! خون ما و آنها را حفظ كن، بين ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهی به راه راست هدايت كن، تا آنان كه جاهلند، حق را بشناسند، و آنان كه با حق می ستيزند پشيمان شده به حق باز گردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣طلحه و زبير پس از بیعت با امام علیه السلام اعتراض کردند که چرا در امور کشور با آنان مشورت نکرده و از آنان کمک نگرفته است. امام علیه السلام فرمود: 🔹برخورد قاطعانه با سران ناكثين (طلحه و زبير) ♦️به اندك چيزی خشمناك شديد، و خوبی های فراوان را از ياد برديد، ممكن است به من خبر دهيد كه كدام حقی را از شما باز داشته ام؟ يا كدام سهم را برای خود برداشته ام، و بر شما ستم كردم؟ و كدام شكايت حقی پيش من آورده شده كه ضعف نشان دادم؟ و كدام فرمان الهی را آگاه نبوده و راه آن را به اشتباه پيموده ام؟ بخدا سوگند! من به خلافت رغبتی نداشته، و به ولايت بر شما علاقه ای نشان نمی دادم، و اين شما بوديد كه مرا به آن دعوت كرديد، و آن را بر من تحميل نموديد، روزی كه خلافت به من رسيد در قرآن نظر دوختم، هر دستوری كه داده، و هر فرمانی كه فرموده پيروی كردم، به راه و رسم پيامبر (صل الله علیه و اله وسلم) اقتدا كردم، پس هيچ نيازی به حكم و رای شما و ديگران ندارم، هنوز چيزی پيش نيامده كه حكم آن را ندانم، و نياز به مشورت شما. و ديگر برادران مسلمان داشته باشم، اگر چنين بود از شما و ديگران رويگردان نبودم. و اما اعتراض شما كه چرا با همه به تساوی رفتار كردم، اين روشی نبود كه به رای خود، و يا با خواسته دل خود انجام داده باشم، بلكه من و شما اين گونه رفتار را از دستورالعملهای پيامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) آموختيم، كه چه حكمی آورد؟ و چگونه آن را اجرا فرمود؟ پس در تقسيمی كه خدا به آن فرمان داد به شما نيازی نداشتم. سوگند بخدا! نه شما، و نه ديگران را بر من حقی نيست كه زبان به اعتراض گشايند، خداوند قلبهای شما و ما را به سوی حق هدايت فرمايد، و شكيبایی و استقامت را به ما و شما الهام كند. (سپس فرمود:) خدا رحمت كند آن كس را كه حقی را بنگرد و ياری كند، يا ستمی مشاهده كرده آن را نابود سازد، كه خداوند حق را ياری می كند تا به صاحبش برگرداند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣همواره امام ياران خود را اینگونه پند می داد: 🔹آمادگی برای سفر آخرت ♦️آماده حركت شويد، خدا شما را بيامرزد، كه بانگ كوچ را سردادند، وابستگی به زندگی دنيارا كم كنيد، و با زاد و توشه نيكو به سوی آخرت باز گرديد، كه پيشاپيش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاههایی ترسناك وجود دارد، كه بايد در آنجاها فرود آييد، و توقف كنيد، آگاه باشيد، كه فاصله نگاههای مرگ بر شما كوتاه، و گويا چنگالهايش را در جان شما فرو برده است، كارهای دشوار دنيا مرگ را از يادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پيوندهای خود را با دنيا قطع كنيد، و از پرهيزكاری كمك بگيريد. (قسمتی از اين سخن در خطبه های پيش با كمی تفاوت نقل شد) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ💎ღೋ════ : چگونه می‌توانیم پیوندهای خود را با دنیا قطع کنیم ؟ منظور حضرت کدام پیوندهاست ؟ : ✍ امیرالمؤمنین علیه السلام خودشان در یک جمله پایانی این خطبه پاسخ این سؤال را داده اند . 🔊 می فرمایند:"از تقوا و پرهیزگاری کمک بگیرید" 📚در می‌خوانیم: 👈 "ای بندگان خدا! شما را به پرهیزگاری سفارش می کنم ... از خدا برای پرهیزکاری یاری بخواهید و برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری جویید... راه تقوا روشن و رونده آن بهره مند و امانتدارش خدا که حافظ آن خواهد بود" ⏪ پس پس برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری بگیریم، برای تقوا از خدا یاری بگیریم و برای ترک علائق دنیا از تقوا یاری بگیریم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣پرداختن به آخرت 🔹آخرت گرایی ♦️ای مردم! دنيا سرای گذرا! و آخرت خانه جاويدان است، پس از گذرگاه خويش برای سرمنزل جاودانه توشه برگيريد، و پرده های خود را در نزد كسی كه بر اسرار شما آگاه است پاره نكنيد، پيش از آنكه بدنهای شما از دنيا خارج گردد، دلهايتان را خارج كنيد، شما را در دنيا آزموده اند، و برای غير دنيا آفريده اند. كسی بميرد، مردم می گويند: 《چه باقی گذاشت؟》، اما فرشتگان می گويند: 《چه پيش فرستاد؟》 خدا پدرانتان را بيامرزد، مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستيد تا در نزد خدا باقی ماند، و همه را برای وارثان مگذاريد كه پاسخگویی آن بر شما واجب است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درد دل امام علیه السلام با پیامبر(صل الله علیه و آله وسلم ) هنگام دفن حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) 🔹شكوه ها از ستمكاری امت ♦️سلام بر تو ای رسول خدا (صل الله علیه و آله )، سلامی از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است، ای پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (سلام الله علیها ) كم شده، و توان خويشتنداری ندارم اما برای من كه سختی جدایی تو را ديده، و سنگينی مصيبت تو را كشيدم، شكيبایی ممكن است، اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت جان گرامی تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد. پس همه ما از خداييم و به خدا باز می گرديم. پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده داری است، تا آن روز كه خدا خانه زندگی تو را برای من برگزيند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ستمكاری بر او اجتماع كردند، از فاطمه (سلام الله علیها) بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگاری سپری نشده، و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوی شما، سلام وداع كننده ای كه از روی خشنودی يا خسته دلی سلامی نمی كند، اگر از خدمت تو باز می گردم از روی خستگی نيست، و اگر در كنار قبرت می نشينم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🍃🍂🍃🍂🍃 🍂 🍃 ⃣ : ....سلام من به هر دوی شما ، سلام وداع کننده ای که از روی خوشنودی یا خسته دلی سلام نمی کند . آیا منظور وجوب سلام به این بزرگواران است ؟ : ✍ پاسخ را بلافاصله خود حضرت داده اند. 🔊می فرمایند: اگر از خدمت تو بازمی گردم از خستگی نیست 📌و اگر در کنار قبرت می نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد. ⃣ :....اگر از خدمت تو باز میگردم ، از روی خستگی نیست ، و اگر در کنار قبرت می نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد . لطفاً این قسمت خطبه را مختصری توضیح دهید . : ✅ خود امیرالمؤمنین بلافاصله بیان می فرمایند که منظورشان از این سلام یعنی چه؟ 📢 می‌فرمایند :"سلام وداع کننده ای که از روی خوشنودی یا خسته دلی سلام نمی‌کند " ⏪ یعنی اینکه اگر از خدمت تو باز می‌گردم از روی خستگی نیست و اگر در کنار قبرت می‌نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را بدان وعده داده نمی باشد . 🔴 یعنی یا رسول الله این‌طور نیست که من از کنار قبر شما و زهرای مرضیه اگر می‌روم به جهت خستگی زیاد و نگرانی تمام شدن صبر یا خوشنودی باشد ، نه هیچ یک از اینها نیست . 🔰 این تکلیفی است که باید با همه غصه ای که دارم به مسیر زندگی و خدمت و بندگی ادامه بدهم . 🛑 لذا اگر آمده ام از روی خسته دلی نیامده ام اینجا شکایت کنم، و اگر می‌روم هم از روی خوشحالی و با رضایت نمی روم . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🍃 🍂 🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی بر منبر شهر کوفه ایراد شد 🔹راه روشن حق ♦️ای مردم در راه راست، از كمی روندگان نهراسيد، زيرا اكثريت مردم بر گرد سفره ای جمع شدند كه سيری آن كوتاه، و گرسنگی آن طولانی است. ای مردم، همه افراد جامعه در خشنودی و خشم شريك می باشند، چنانكه شتر ماده ثمود را يك نفر دست و پا بريد، اما عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زيرا همگی آن را پسنديدند، خداوند سبحان می فرمايد: "ماده شتر را پی كردند و سرانجام پشيمان شدند." سرزمين آنان چونان آهن گداخته ای كه در زمين نرم فرو رود، فريادی زد و فرو ريخت، ای مردم! آن كس كه از راه آشكار برود به آب می رسد، و هر كس از راه راست منحرف شود سرگردان می ماند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ⃣ :آیا ضرب المثل تر و خشک با هم می‌سوزند می‌تواند معنایی بر این خطبه باشد ؟ 2⃣:این خطبه از چه جوانبی می تواند مصداقی برای جامعه کنونی ما باشد ؟ : ✅ بله در برخی شرایط تر و خشک با هم می‌سوزند. ‼️و آن، شرایطی است که خوبان جامعه غیرت دینی و اجتماعی را از دست بدهند و نظاره گر نشر منکرات و ظلم در جامعه باشند ولی هیچ عکس العملی از خود نشان ندهند و نهی از منکر نکنند. 👈 به نظر بنده اگرچه در کشور ما برخی منکرات خیلی رواج دارد ولی مؤمنین زیادی مشغول امربمعروف و نهی از منکر هستند. 🔘 این همه کارهای فرهنگی و تربیتی و تبلیغی و جهادی همه از مصادیق این ادعا هستند. 🔰 به عقیده ما ترویج نهج البلاغه بزرگترین امربمعروف و نهی از منکر است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی پس از جنگ صفین در شهر کوفه در سال٣٨ هجری ایراد شد. 🔹سياست دروغين معاويه ♦️سوگند بخدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم، ولي هر نيرنگی گناه، و هر گناهی نوعی كفر و انكار است، روز رستاخيز در دست هر حيله گری پرچمی است كه با آن شناخته می شود. به خدا سوگند! من با فريبكاری غافلگير نمی شوم، و با سختگيری ناتوان نخواهم شد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی در آستانه یکی از جنگ ها ایراد شد، امام علیه السلام همواره یارانش را سفارش می کرد که: 1⃣ره آورد نماز ♦️مردم! (خواندن و اقامه نماز) را برعهده گيريد، و آن راحفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد، و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد، 《نماز دستوری است كه در وقتهای خاص بر مومنان واجب گرديده است》، آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرانمی دهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است؟ گفتند: 《ما از نمازگزاران نبوديم.》همانا نماز! گناهان را چونان برگهای پاييز فرو می ريزد، و غل و زنجير گناهان را از گردنها می گشايد، پيامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) نماز را به چشمه آب گرمی كه بر در سرای مردی جريان داشته باشد، تشبيه كرد، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگی در بدن او نماند. همانا كسانی از مومنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد، و روشنایی چشمشان يعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان می فرمايد: 《مردانی هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زكات باز نمی دارد》 رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت، زيرا خداوند به او فرمود: 《خانواده خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش.》 پس پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان می داد، و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود. 2⃣ ارزش و ره آورد زكات ♦️همانا پرداخت زكات با نماز، عامل نزديك شدن مسلمانان به خداست، پس آن كس كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد. كفاره گناهان او می شود، بازدارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنم است، پس نبايد به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه كند، و برای پرداخت زكات افسوس خورد، زيرا آن كس كه زكات را از روی رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنت پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) نادان است، و پاداش او اندك، و عمل او تباه و هميشه پشيمان خواهد بود. 3⃣ مسووليت ادای امانت ♦️ يكی ديگر از وظائف الهی، ادای امانت است، آن كس كه امانتها را نپردازد زيانكار است. امانت الهی را بر آسمانهای برافراشته، و زمينهای گسترده، و كوههای بپا داشته، عرضه كردند، كه از آنها بلندتر، بزرگتر، وسيع تر يافت نمی شود، اما نپذيرفتند اگر بنا بود كه چيزی به خاطر طول و عرض و توانمندی و سربلندی از پذيرفتن امانت سر باز زند آنان بودند، اما از كيفر الهی ترسيدند، و از عواقب تحمل امانت آگاهی داشتند، كه ناتوانتر از آنها آگاهی نداشت، و آن انسان است، كه خدا فرمود:《همانا انسان ستمكار نادان است.》 4⃣ دانش الهی ♦️ همانا بر خداوند سبحان پنهان نيست آنچه را كه بندگان در شب و روز انجام می دهند، كه دقيقا بر اعمال آنها آگاه است، و با علم خويش بر آنها احاطه دارد، اعضا شما مردم گواه او، و اندام شما سپاهيان او، و روان و جانتان جاسوسان او، و خلوتهای شما بر او آشكار است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣سفارش به تقوا 1⃣علم الهی ♦️ خدا از نعره حيوانات وحشی در كوهها و بيابانها، و گناه و معصيت بندگان را در خلوتگاهها، و آمد و رفت ماهيان را در درياهای ژرف، و به هم خوردن آبها را بر اثر وزش بادهای سخت، آگاه است و گواهی می دهم كه حضرت محمد (صل الله علیه و آله وسلم) برگزيده خدا، سفير وحی، و رسول رحمت اوست. 2⃣ارزش پرهيزگاری ♦️ پس از ستايش پروردگار، همانا من شما را به ترس از خدا سفارش می كنم، خدایی كه آفرينش شما را آغاز كرد، و به سوی او باز می گرديد، خدایی كه خواسته های شما را برآورد، و رغبت و آرزوی شماست، راه راست شما به او پايان می پذيرد، و به هنگام ترس و وحشت، او پناهگاه شماست. همانا تقوا و ترس از خدا، داروی بيماريهای دل ها، روشنایی قلبها، و درمان دردهای بدنها، مرهم زخم جانها، پاك كننده پليديهای ارواح، و روشنایی بخش تاريكی چشمها، و امنيت در ناآراميها، و روشن كننده تاريكيهای شماست. پس اطاعت خدا را پوشش جان قرار دهيد، نه پوشش ظاهری ، و با جان فرمانبردار باشيد نه با تن، تا با اعضاء و جوارح بدنتان درهم آميزد. و بر همه امورتان حاكم گردانيد، اطاعت خدا را راه ورود به آب حيات، شفيع گرفتن خواسته ها، پناهگاه روز اضطراب، چراغ روشنگر قبرها، آرامش وحشت های طولانی دوران برزخ، و راه نجات لحظات سخت زندگی، قرار دهيد زيرا اطاعت خدا، وسيله نگهدارنده از حوادث هلاك كننده، و جايگاه های وحشتناك كه انتظار آن را می كشيد، و حرارت آتشهای برافروخته می باشد. پس كسی كه تقوا را انتخاب كند، سختی ها از او دور گردند، تلخی ها شيرين، فشار مشكلات و ناراحتيها برطرف خواهد شد، و مشكلات پياپی و خسته كننده، آسان، و مجد و بزرگی از دست رفته چون قطرات باران بر او فرو می بارند، رحمت باز داشته حق باز می گردد، و نعمتهای الهی پس از فرو نشستن به جوشش می آيند، و بركات تقليل يافته فزونی گيرند. پس از خدایی بترسيد كه با پند دادن شما را سود فراوان بخشيده، و با رسالت پيامبرش شما را نيكو اندرز داده، و با نعمتهايش بر شما منت گذاشته است، خود را براي پرستش خدا فروتن داريد، و با انجام وظائف الهی، حق فرمانبرداری را به جا آوريد.. 📣سفارش به تقوا 3⃣ويژگيهای اسلام ♦️همانا اين اسلام، دين خداوندی است كه آن را برای خود برگزيد، و با ديده عنايت پروراند، و بهترين آفريدگان خود را مخصوص ابلاغ آن قرار داد، پايه های اسلام را بر محبت خويش استوار كرد، و اديان و مذاهب گذشته را با عزت آن، خوار نمود، و با سربلند كردن آن ديگر ملت ها را بی مقدار كرد، و با محترم داشتن آن دشمنان را خوار گردانيد، و با ياری كردن آن دشمنان سرسخت را شكست داد، و با نيرومند ساختن آن اركان گمراهی را درهم كوبيد، و تشنگان را از چشمه زلال آن سيراب كرد، و آبگيره های اسلام را پرآب نمود. خداوند اسلام را بگونه ای استحكام بخشيد كه پيوندهايش نگسلد، و حلقه هايش از هم جدا نشود، و ستونهايش خراب نگردد، در پايه هايش زوال راه نيايد، درخت وجودش از ريشه كنده نشود، زمانش پايان نگيرد، قوانينش كهنگی نپذيرد، شاخه هايش قطع نگردد، راههايش تنگ و خراب نشود، و پيمودن راهش دشوار نباشد، تيرگی در روشنایی آن داخل نشود، و راه راست آن كجی نيابد، ستونهايش خم نشود،و گذرگاهش بدون دشواری قابل پيمودن باشد، در چراغ اسلام خاموشی، و در شيرينی آن تلخی راه نيابد. اسلام ستونهای استواری است كه خداوند آن را در دل حق برقرار كرد،اساس و پايه آن را ثابت فرمود، اسلام چشمه ساری است كه آب آن در فوران، چراغی است كه شعله های آن فروزان، و نشانه هميشه استواری است كه روندگان راه حق با آن هدايت شوند، پرچمی است كه برای راهنمایی پويندگان راه خدا نصب گرديده، و آبشخور ی است كه واردشوندگان آن سيراب می شوند. خداوند نهايت خشنودی خود را در اسلام قرار داده، و بزرگ ترين ستونهای دينش، و بلندترين قله اطاعت او در اسلام جای گرفته است. اسلام در پيشگاه خداوند، دارای ستونهایی مطمئن، بنایی بلند، راهنمایی هميشه روشن، شعله ای روشنی بخش، برهانی نيرومند، و نشانه ای بلندپايه است، كه درافتادن با آن ممكن نيست، پس اسلام را بزرگ بشماريد، از آن پيروی كنيد، حق آن را ادا نماييد، و در جايگاه شايسته خويش قرار دهيد. ↩️ادامه دارد... 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی در شهر کوفه در دوران زمامداران آن حضرت ایراد شد. 1⃣فضائل امیرالمومنین علیه السلام ♦️اصحاب و ياران حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) كه حافظان اسرار او می باشند، می دانند كه من حتی برای يك لحظه هم مخالف فرمان خدا و رسول او نبودم. بلكه با جان خود پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را ياری كردم، در جاهایی كه شجاعان قدمهايشان می لرزيد، و فرار می كردند، آن دليری و مردانگی را خدا به من عطا فرمود. 2⃣ در سوگ پيامبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️در حالی كه سرش بر روی سينه ام بود قبض روح گرديد، و جان او در كف من روان شد، آن را بر چهره خويش كشيدم، متصدی غسل پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) من بودم، و فرشتگان مرا ياری می كردند، گويا در و ديوار خانه فرياد می زد. گروهی از فرشتگان فرود می آمدند و گروهی ديگر به آسمان پرواز می كردند، گوش من از صدای آهسته آنان كه بر آن حضرت نماز می خواندند، پر بود، تا آنگاه كه او را در حجره اش دفن كرديم. چه كسی با آن حضرت در زندگی و لحظات مرگ از من سزاوارتر است؟ پس مردم با دل بينا حركت كنيد، و نيت خويش را در جهاد با دشمن راست بداريد، سوگند بخدایی كه جز او خدایی نيست، من بر جاده حق می روم، و دشمنان من بر پرتگاه باطلند، می گويم آنچه را می شنويد، و برای خود و شما از خدا طلب آمرزش دارم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣