eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.7هزار دنبال‌کننده
830 عکس
95 ویدیو
15 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
ما نسبت به امام امت تکلیف داریم. وظیفه رهبری تکرار در صورت غفلت است اما وظیفه‌ی ما غفلت و هدر دادن ایشان در دیدارهای نامطبوع و بدموقع نیست. نقد به تکرار نه نقد به رهبری بلکه نقد به وضعیت ماست و هر کسی که باید بار ایشان را جلوتر می‌بُرد. هزینه کردن رهبری یعنی ایشان را پاسخگوی شبهات کردن. او فداکار است و فدا می‌شود اما در این صورت متهم به اسراف و جفا هستیم. حتی ظرائف بحث ایشان در همین دیدار هم مورد توجه واقع نشده است چه رسد به انبوه مباحث قبلی و پروژه‌های ایشان. @Mahdi_Takallou
غصه‌ی گلوگیر تلخ‌ترین مطلبی که امام‌خامنه‌ای(حفظه‌الله) در دیدار بانوان فرمودند، این جملات است: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبتهایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرفهایی که آماده کرده بودم و میخواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.» تلخی این جملات در مواجهه با سوالات زیر آزاردهنده‌تر می‌شود: -چرا خطر جمعیت ما را تهدید می‌کند؟ -چرا تحول در آموزش و پرورش اتفاق نمی افتد؟ -چرا تبلیغ اولویت اول حوزه نیست؟ -چرا تحول لازم در حوزه محقق نشده است؟ -چرا کماکان بعضی از نسخه‌های شکست‌خورده‌ی اقتصادلیبرال در حال اجراست؟ -چرا بی‌حجابی به‌عنوان حرام شرعی و سیاسی موردتوجه عده‌ای از متولیان نیست؟ -چرا بی‌اخلاقی سیاسی در ایام انتخابات آزاردهنده می‌شود؟ -چرا مشارکت بالای مردم در انتخابات، اولویت اول عده‌ای از مدیران نیست؟ -جرا جایگاه قویم مردم در حاکمیت اسلامی کمتر دیده می‌شود؟ - چرا... -و چرا عده‌ی زیادی از ما بعد از شنیدن سخنان متعدد حضرت ایشان از جمله همین سخنرانی، این‌قدر ذوق‌زده شدیم و برای‌مان تازگی داشت؟! پاسخ تمام این سوالات تلخ در همان جمله‌ی نخست آقاست؛ متأسفانه از یک‌طرف کلام ایشان به تمام مخاطبان واقعی نرسیده است و از طرف دیگر عده‌ای از مخاطبان واقعی که کلام را دریافته‌اند، حقش را ادا نکرده‌اند! مقصر کیست؟ -دفتر حفظ و نشر آقا؟ -حوزه‌های علمیه؟ -قوای سه‌گانه؟ -دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی؟ -فرهیختگان حوزه و دانشگاه؟ -طلاب و دانشجویان؟ -رسانه‌های ملی و غیرملی؟ -مردم؟ -یا هرکدام از ایشان به میزانی؟ چاره چیست؟ فقط یک کلام: «رساندن کلام امام جامعه به جامعه‌ی امام و مطالبه‌ی میدانی جهت تحقق آن.» و این مهم محقق نخواهدشد، جز با اقدام جهادی «حلقه‌های میانی». امام‌خامنه‌ای در یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های دوران زعامت‌شان فرمودند: «این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریان‌های حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ی دولت است، نه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ [بلکه] به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبه‌های فکری در زمینه‌های گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها میتوانند بنشینند برنامه‌ریزی کنند و هدایت کنند. تشکّلهای دانشجویی از این قبیلند، مجموعه‌های باتجربه و فعّال در زمینه‌های فرهنگی و فکری و مانند اینها از این قبیلند و هر که هم در این زمینه‌ها فعّال‌تر باشد، مؤثّرتر است؛ یعنی زمام کار دست کسانی است که فعّالیّت کنند؛ تنبلی و بی‌حالی و کسالت و مانند اینها به درد نمیخورد.» به این فهرست بیافزایید: اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان رسانه‌ای، محافل قرآنی و مذهبی، هنرمندان متعهد، نویسندگان، هیئات، پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی و.... هشدار! کلامِ‌معجزگون امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فقط مربوط به صدر اسلام نیست و امروز نیز خدای نکرده می‌تواند مصداق بیابد: «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ.» کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! ✍عباس بابائی ۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🇮🇷 کانال‌حجت‌الاسلام‌عباس‌بابائی🇵🇸 ( عضویت‌درایتا🔻) https://eitaa.com/abas_babaeii
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
غصه‌ی گلوگیر تلخ‌ترین مطلبی که امام‌خامنه‌ای(حفظه‌الله) در دیدار بانوان فرمودند، این جملات است: «د
بیانات سال ۶۹!!! شخصیت اجتماعی زن به عنوان عضوی از این مجموعه‌ی عظیم، خیلی حائز اهمیت است. زنان در گذشته، اصلاً به این بخش توجهی نداشتند و اهمیتی نمی‌دادند. در مسؤولیت‌های عمومی جامعه، نقشی برای زنان فرض نمی‌شد؛ خودشان هم نقشی را فرض نمی‌کردند؛ به‌خصوص در این سطح وسیعی که امروز مطرح است. الان شما ملاحظه کنید، همه‌ی زنان روستاها و شهرهای دورافتاده، به عنوان افرادی از مجموعه‌ی نگهدارنده‌ی این انقلاب و اصحاب و صاحبان آن، برای خودشان شأن قائلند. از این جهت، هیچ فرقی بین زن و مرد نیست؛ بلکه گاهی زنان، ایمان پُرشورتر و دید روشنتری نسبت به مسائل جامعه دارند و کشور و مسائل آن را متعلق به خودشان می‌دانند. ۱۶ دی‌ماه ۱۳۶۹ @Mahdi_Takallou
نظر به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اقشار مختلف زنان، درسگفتار «آشنایی‌زدایی از پیام کنگره» جهت استفاده‌ی علاقه‌مندان به صورت در دسترس قرار گرفت. https://gesostu.ir/product/sch003/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
در یکی از نامه‌های امام موسی صدر به کنگره شیعیان بیروت جمله‌ای آمده که بسیار جالب و عجیب است: «حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است» کسی برداشتی از این جمله دارد؟ @Mahdi_Takallou
تحلیل بیانات «1404» رهبری در دیدار با بانوان از «معمار ایران جدید» تا «اقلیت محرومیت‌دیده‌ی ترحم‌برانگیز» در یادداشت گذشته از این بحث کردم که به دلیل اینکه نگاه رهبری مبنا واقع نمی‌شود و کار پیش نمی‌رود و ایشان می‌بینند که پرسش‌ها و چالش‌ها همان مسائل دهه‌های قبل است لاجرم در مطالبه‌ی دیدار همان‌ها را یادآوری می‌کنند. برخی متوجه نشدند این نقد معطوف به رهبری نیست بلکه معطوف به هر کسی است که ایشان را با کندی و رکود وضعیت دست‌به‌گریبان می‌کند. بنابراین من تلاش کردم پیشاپیش بیانات سال‌‌های آینده را تحلیل کنم. همه‌چیز به تفاوت ما در تحلیل پروژه اجتماعی الگوی سوم و نسبت نیروها از جمله نقش رهبری برمی‌گردد. میگویند تکرار لازم است ولی تکرار را به دوش رهبری می‌اندازند! آنهم تکرار ابتداییات! متن کمی حرارت دارد لطفاً وقت بگذارید و تحمل کنید تا معنای رکود و انسداد مشخص شود. یازده سال است که رهبری مانیفست الگوی سوم را فرمان داده‌اند. بیش از شش دهه است که زن مسلمان ایرانی راه جدیدی را گشوده است. به عنوان کسی است که سالها بر این مسأله متمرکز بوده‌ام و شهر به شهر و ساعت‌ها و صفحه‌ها گفته و نوشتم‌ام تحلیلم این است: «وضعیت بسیار عقب‌تر از چیزی است که باید می‌بود» هر چند که دربرایند حرکت رو به جلوست. زن‌ها شخصا خیلی بیشتر و ساخت رسمی و گفتمانی عمومی خیلی کمتر پروژه‌ی الگوی سوم را پیش برده‌اند. بخوانید: بخش اول: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1131 بخش دوم: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1132 @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
تحلیل بیانات «1404» رهبری در دیدار با بانوان از «معمار ایران جدید» تا «اقلیت محرومیت‌دیده‌ی ترحم‌برا
تحلیل بیانات «1404» رهبری در دیدار با بانوان از «معمار ایران جدید» تا «اقلیت محرومیت‌دیده‌ی ترحم‌برانگیز» بخش اول سال آینده در دیدار رهبری با اقشار مختلف زنان باری دیگر ایشان بیان می‌کنند که زن و مرد در اصل انسانیت برابرند و البته به لحاظ طبیعی تفاوت دارند. تکرار می‌کنند غرب در حال استثمار زن است بنابراین نباید داعیه‌دار باشد و ما طلبکاریم! مجدداً فرمایش می‌کنند که البته خانه‌نشینی با خانه‌داری فرق دارد و همچنین تذکر می‌دهند که مادری نقش بسیار مهمی است. ادامه مطالب هم نقش مهم زن در خانه است و ضرورت مداخله‌ی حاکمیت برای حل مشکلات و آسیب‌هایی که متوجه زنان است. البته ازآنجایی که ایشان رهبر ما هستند و باید به جای همه‌ی ما در ساخت گفتمان زن و حل مشکلات زنان دوندگی کنند پیشاپیش روشن است که همین مباحث با اندکی نکات دیگر در سالهای آینده مجددا ایراد خواهد شد. چون ما سوال مهم‌تری از ایشان نداریم و درگیر هیچ پروژه‌ی اثرگذاری نیستیم. البته تکرار که چیز بدی نیست. ان‌شاء‌الله حضرت صاحب هم که تشریف آوردند در چند دیدار هم از ایشان خواهیم شنید که اصل انسانیت بین زن و مرد مشترک است و وظیفه زن خانه‌داری نیست و کذا و کذا. این حتی می‌تواند تا تیتراژ پایانی دنیا ادامه داشته باشد چون هنوز انسانیت زن محل تردید است! من هم سالهای آینده دیگر نمی‌گویم مطالب تکراری است چون اصلا فلسفه وجود رهبری تکرار و تذکر و اینهاست دیگر. این‌ها هم عمق نظریات و راهبردهایشان ایشان است. انتظار داریم چه بشود؟ به شکلی تشریفاتی باید گفته شود دیگر! تغییری که قرار نیست توسط ما در متن واقعیت بیفتد. قرار نیست بالاخره نخبگان مملکت و بودجه‌بگیران به فهم درست و مشترکی از الگوی سوم برسند. قرار نیست مدعیان به اسم الگوی سوم رهبری، الگوهای چهارم و پنجم خودشان را در مغز ما فرو نکنند. قرار نیست فهم شود که الگوی سوم زن یعنی الگوی سوم حرکت تاریخی و همه چیز باید «سوم» شود؛ درنتیجه موضوع زن تنها پروژه‌ی فعالان حقوق زن نیست چون اصلا موضوع حقوق اقلیت‌ها نیست و زنان اقلیت محروم نیستند. بلکه موضوع، کل حرکت تاریخی است. قرار نیست این بحث‌و‌نظر‌ها هم ذره‌ای از محدوده‌ی حزب‌اللهی‌ها هم بیرون برود. بقیه ابناء بشر از مذهبی معمولی ایرانی تا آمریکایی لاییک هم‌جنس‌باز قرار نیست نسیمی از این مطالب را استشمام کنند. چون این حرفها را سی سال تکرار کردن رهبری کافی نیست. باید صد سال دیگر تکرار کنند وانگهی خودبه خود اتفاقی بیفتد. بالاخره از بیانات ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ دیدار به دیدار فرج است. می‌دانی اگر هر سال فقط هزار تا مرد تصمیم بگیرند در خانه ظرف بشویند بعد از صدسال می‌شود چند تا؟ قرار نیست ماجرای دخترها و پسرهای تشکل‌ها سامانی بگیرد و قرار نیست همه بفهمند روح الله خمینی برای چه به‌خاطر زنها با فقها درافتاد. قرار نیست همه بدانند رهبر که گفت زن ایرانی معمار ایران جدید است یعنی چه. اصلا اهمیت ندارد او گفت زن ایرانی معلم زنهای جهان است و امروز دنیا سخت محتاج شناختن اوست. مهم نیست رهبری گفت زنان باید جامعه را اهل قرآن کنند. اینکه گفت ما مبانی داریم ولی شما نظریه‌پردازی کنید تعارف بوده است. اصلا این که ایشان گفت با زنان مسلمان شبکه بشوید هم کشک است. مسأله‌ی فلسطین هم خودش حل خواهد شد و این قضیه اصلا به زن‌ها مربوط نیست. اصلا رهبری خودش گفت اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمی‌بیند خودش هم مدام سخنرانی را تکرار و آن‌ها نابود کند. تا آن موقع هم بگذارید این زنهای مسلمان هی جمع بین نقش‌ها کنند و در خانه شرقی باشند و در خیابان غربی! اینکه رهبری گفت بالاترین حق زن حق کرامت الهی زن است قرار نیست مبنای هیچ پژوهشی واقع شود! معلوم نخواهد شد نسبت الگوی سوم با نظم جدید جهانی و تحقق دولت اسلامی چیست! و چطور حکمرانی محتاج زنان است. سی سال دیگر هنوز بعضی آخوندها فکر می‌کنند اگر بگویند اسلام موافق حضور اجتماعی زنان است خیلی حرف باکلاسی زده‌اند و صعود می‌کنند به لیگ اهل فتوت. @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
تحلیل بیانات «1404» رهبری در دیدار با بانوان از «معمار ایران جدید» تا «اقلیت محرومیت‌دیده‌ی ترحم‌برا
تحلیل بیانات «1404» رهبری در دیدار با بانوان از «معمار ایران جدید» تا «اقلیت محرومیت‌دیده‌ی ترحم‌برانگیز» بخش دوم سی سال دیگر همچنان صداوسیما دارد با زن شرقی خنگ و زن غربی بدکاره فیلم می‌سازد. چون ما نمی‌دانیم اصلا گام به گام چطور باید نقشه راه پیشرفت را با زنان محقق کنیم. بعضی دخترهای شهرستانی هم بین قوم و قبیله طاخت زده می‌شوند و اگر کسی بگوید چرا چنین است حتما آمار زنان هیئت علمی را ندیده است. مهم این است که ما فهمیدیم با حرف‌های شعاری زمان خرید! اینکه رهبری گفت زن پیشگام حرکت معنوی است هم از طبع شاعرانه‌ی او است. رکنیت زن در خانواده هم که گفت فهم نخواهد شد. این که او گفت بدون زن‌ها حرکت اجتماعی به جایی نمی‌رسد هم به درک‌ اسفل. اینکه از «انقلاب را مدیون زن‌ها هستیم» به «حقوق زن را بدهید» رسیدیم هم طبیعی است و هر سال باید زنان به دیدار رهبری بروند تا حقوق‌شان را به مسئولان یادآوری کنند. این مهم‌ترین ایده‌ی ماست! درحالیکه زن‌های الگوی سومی میلیون میلیون در کف جامعه برای حرکت نظام جهاد می‌کنند اما هیچ جهان معنایی و ساختاری حامی آن‌ها نیست و هیچ‌کس آن‌ها را در هویت مستقل الگوی سوم به رسمیت نمی‌شناسد، بگذار بگویند مزیت زن بچه‌آوری است بقیه‌اش هم دیگر بازی است. سی سال دیگر هنوز آقایان جزوه می‌دهند و نظر ویل‌دورانت و نیچه را در مورد زن نقد می‌کنند تا ثابت کنند در اسلام زن انسان است! بگذار هر چند سال یکبار زن زندگی آزادی راه بیندازند چون هنوز تفاوت اسلام انقلاب و اسلام تحجر معلوم نیست. بگذار دوگانه احمقانه عقل و احساس به قرن بعدی موکول شود و مدام عقلانیت زن را تحقیر کنند. بگذار کسانی که رهبر را به خاطر اینکه از تحصیل دختران حمایت کرد فمینیست خطاب کردند تا ده‌ها سال بعد دهان نجس‌شان گشاد بماند. آخرش هم دستاوردهایی از زنان را که با آن مخالف بودند به نام خود کنند تا در قدرت بمانند. بگذار مردان فکر کنند بدون زن‌های مستقل و شریف می‌توانند قدم از قدم در تحقق آرمان‌ها بردارند. چهل سال در حجاب لنگ زدند چهل سال دیگر هم رویش! دخترانی هم که به آن‌ها تعرض جنسی می‌شود تقصیر خودشان است. چون این‌ها هیچ ربطی به پروژه‌ی الگوی سوم نداشت. الگوی سوم فقط برای خانم‌های خیابان ایران بود تا تنهایی به خدا برسند نه همه زنان! در کتاب‌های درسی دهه‌های بعدی هنوز نوشته می‌شود دختر تا ازدواج نکند بلاتکلیف است و حضرت معصومه هم آن موقع از سانسور درمی‌آید. بگذار رهبری تکرار کند اصلا شغل انبیاء هم همین بود. مگر این سی سال که حرف زد خودمجتهدپندارهای حوزه نگفتند حرف‌های او ذوقی است. باید بالاخره ایشان خودشان را به حوزه علمیه ثابت کند. بگذار ده سال دیگر باز نخبگان ما بگویند آقا ما نفهمیدیم بالاخره این الگوی سوم چیست. لطفاً شفاف کنید. باید اینها تکرار شود. خودش باید تکرار کند تا گفتمان شود ما نقشی نداریم! اندیشه‌ی رهبر تا سی‌سال دیگر هم مبنا واقع نمی‌شود و راهبردهایشان هم تخصصی به شمار نمی‌رود! اینها هم اصلا رکود نیست، طبیعت مسیر است و ابتداییات الگوی سوم قرار است سالها کار ‌ببرد. @Mahdi_Takallou
در یادداشت آخر توضیح دادم که چطور ما داریم خامنه ای را از «رهبر یک حرکت بزرگ تاریخی»، «مجتهد جامع» و «صاحب نظریه اجتهادی در جنسیت و زن تا حد یک ریش سفید معتبر»، «منبری مشهور برنامه سمت خدا و بلکه «امام جماعت روزهای زوج ساختمان شورا حل اختلاف» تقلیل میدهیم. امیدوارم این روزها خوب به خاطر بماند.‌ تصمیم دارم کمتر برخی مسائل را شفاف کنم. @Mahdi_Takallou
🔰 بنیاد بین‌‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری سایر نهادهای فرهنگی اقدام به برگزاری دومین نشست تخصصی "منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهم‌السلام در تمدن اسلامی" می‌نماید. 💢اساتید و محورهای ارائه نشست: 🔹آقای دکتر اصغر منتظر القائم: " نقش مادران ائمه علیم السلام در حفاظت از وصایت و امامت الهی" 🔹خانم دکتر زهرا روح اللهی امیری: "بررسی مرجعیت سیاسی اعتقادی زنان در عصر غیبت با تاکید بر نقش حکیمه خاتون و بانو حدیث" 🔹آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی: "نظام موضوعات مادران امامان شیعه" 🔹دبیر علمی نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکترحمیدرضا مطهری( عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 💢سخنران ویژه نشست: دستیار محترم رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی سکینه سادات پاد 💢 زمان نشست: چهارشنبه ۱۳ دی ماه مصادف با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها 💢 ساعت برگزاری نشست: ۸:۳۰ تا ۱۲ 💢مکان برگزاری نشست: قم: پردیسان – انتهای بلوار دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - تالار امام حسین(ع) ⭕️ لطفا جهت حضور در نشست به آیدی؛ @Abaspoor98 پیام دهید. 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
نحوه متمایز مواجهه با تحجر و تجدد در موضوع زن (قسمت اول) واکنش بیداری ملت به عنوان قطب تحجر در ایتا به این توییت معنادار است از این بحث‌ها گذشته مسأله قدر پیچیده نیست اما خطای این جماعت در کجاست؟ ۱. تقلیل دادن تحجر به مُشتی رویه‌های فرهنگی تاریخی که رقیق شده و آثاری از آن چندان مشهود نیست خود نشان از نفهمیدن تحجر است در حقیقت اینها چرا تحجر را این‌قدر کوچک و تاریخ گذشته می‌بیند؟ چون یا از همینه‌ی غرب دچار شوک شده یا اصلا زن انقلاب اسلامی عمیقاً درک نکرده است که دیگری‌هایش را بشناسد. تحجر هم الهیات دارد هم گفتمان فراگیر و پایگاه قدرت هر کس اینها را نمیداند و رد آن را تا بدنه حاکمیت نزده یا خود درون این طیف قرار دارد یا بی‌اطلاع است. ۲. تحجر قبل از اینکه یک نیروی فرهنگی و اجتماعی فعال باشد یک خوی و یک روش تفکر است که خودش را در مسائل بسیاری دیگر نشان می‌دهد. اخلاقیات و شیوه ی فكر تحجر استیلا و قهر است مردم نمیفهمد، انسان و حرکت نمیفهمد و حاکمیت دینی را با دیکتاتوری دینی اشتباه می‌گیرد. فقط کافی است از باب نمونه مسأله حجاب و فضای مجازی را در این کانالها تحلیل کنید. تحجر در مورد زن قائل به استقلال هویتی نیست و او را ذیل مرد می‌فهمد و از او نوعی انسانی با کیفیت پایین‌تر می‌سازد. اگر فریب شعارهای توخالی و گل‌درشتش را نخورده باشید آن را در فقه، کلام، تفسیر، اخلاق، فلسفه، عرفان، تاریخ، سیاست و حکمرانی میبینید. ۳. معلوم است که نزاع اصلی میان اسلام و غرب است و صحنه درگیری اصلی در اوج تقابل همینجاست. لذا باید عمده‌ی نیرو اینجا متمرکز شود. اما تحجر برای بقا چاره‌ای جز تمسک و تشبه به جریان خالص انقلاب اسلامی را ندارد. تحجر عریان چون صلب و عیان است هرگز برای عموم جذابیتی ندارد لذا خودآگاه یا ناخودآگاه از ادبیات اسلام و انقلاب دزدی کرده و خودش را با آن یک کاسه می‌کند نیروی انقلاب در حین مبارزه با غرب وقتى تحجر خودش را انقلابی و اسلامی معرفی میکند به شدت تضعیف می‌شود و در نزاع با غرب آسیب میبیند فقط یک نمونه در آن زن زندگی آزادی است. در حوادث سال گذشته چه چیزی ما را در جذب و اقناع زنان در برابر غرب ناکارآمد می‌کرد؟ ۴. عقلانی است که شخص رهبری دفع خیانتها و جهالت‌های تحجر را علنی نکند و به مضمون خطاهای آنها بپردازد. هم نزاع اصلی با غرب است هم ممکن است در این رویه اصل دین یا اصل نهاد حوزه تحت‌الشعاع قرار بگیرد و هم بر گیجی‌ها افزوده شود. اما چنانچه به همین دیدار نگاه کنید در حدود یک سوم زمان جلسه حتی بیش از نقد غرب ایشان دارند رویکردهایی نقد میکنند که زنان را کمتر از مردان انسان می‌پندارند در انسانیت در معنویت در مسوولیت اجتماعی در مناصب حاکمیتی و مشاغل و در انجام تکالیف خانه متحجرین آدمهای عیان و ترسناکی نیستند، حرفهای متحجرانه هم در همه جا پیدا میشوند بستگی دارد الگوی اسلامی را چه بدانیم حتی بسیاری انقلابیون هم که در سایر مسائل ضد تحجرند در موضوع زن به سختی می‌توانند از سایه‌ی تحجر بیرون بروند. نقد غربی ذیل همان سودجویی، لذت جویی و تشابه و برابری جنسیتی ایراد شد. ۵. شرق برای اینکه بتواند بقا داشته باشد باید به انقلاب آویزان شده و خود را به شکل آن در بیاورد چه می‌کند؟ یک شرق تخیلی، رادیکال، ضیق، ناممکن و کتک‌خور برساخت می‌کند‌ تا هم خود را تبرئه کند و هم اهمیت شرق را کمتر نشان بدهد و هم بگوید فقط به غرب بپردازید. اینگونه مرزهای گفتمان انقلاب غیر شفاف شده و هر چیزی را میشود به آن بار زد. اتفاقاً باید سختگیری و بر معیارهای تیز انقلاب پافشاری کرد در مورد زن مهمترین و مقدم ترین معیار استقلال زن و حراست از اراده‌ی انسانی اوست. سخت بگیرید. کاری که من بارها از آن به عنوان «آزمون استقلال زن» یاد کردم. @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 همسر شهید سلیمانی چگونه ایشان را یاری می‌داد؟ 🔹خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
هدایت شده از مجید دهقان
💠 گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهه‌های بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مساله اش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اشکالی بر دین می‌نگریست. دوم این که خانواده‌گرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف می‌کرد و با مفهوم خانواده‌گرایی با هرگونه حضور اجتماعی زنان مخالفت می‌کرد. اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تاکید او بر خانواده نیز سر از پرده‌نشینی زن در نمی‌آورد. سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانواده‌گرایی با پرده‌نشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهید‌مطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همان‌گونه که انقلاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای زنان جذاب بود. پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعدا اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مساله خانواده" را گفتمان اصول‌گرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بی‌نماینده ماند. سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مساله زنان را جدای از مساله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح می‌کند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را می‌رود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت می‌کند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند. این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری می‌کند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرم‌انگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی می‌کند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما می‌برد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیافتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مساله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه. لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی می‌کند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بی‌دفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفته‌های نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟ خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آينده، زنان بی‌پناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا انقلاب اسلامی بالاخره مساله زنان را به رسمیت می‌شناسد و پناهی در این دوران بی‌پناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است. @majiddehghan
باید خیلی درباره‌ی تحجر صحبت کنیم. ابعاد مختلفی به ذهن من می‌رسد. اول اینکه مناسبات تحجر در موضوع جنسیت و زن بسیار ویژه و منحصربفرد است که کاملا صحنه را در این زمینه خاص می‌کند. و باید در خصوص نحوه‌ی مواجهه‌ای با آن بحث کرد. تفاوت مبارزه با تحجر و تجدد متفاوت است. اگر کسی خواست این را در اندیشه رهبری مقاله کند مواردی جهت راهنمایی به ذهنم می‌رسد. اما دست کم روشن است که رویه‌های متحجرانه در دو قالب رخ می‌نماید. گاه در قالب یک جریان متعین و نه لزوما متشکل و گاهی در قالب پسماندهای فکری در زبان خودی‌ها و غیرمتحجرین. یعنی غیرمتحجرین ممکن است هنوز نتوانسته باشند خود را از سنت‌های متحجرانه کاملا پیراسته کند. این گروه بیشترین نقش را در تولید آشفتگی و عدم اعتماد بنفس در زنان دارند. چون با زبان دین همچنان استیلا و استبداد می‌آفرینند. @Mahdi_Takallou
بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌مانده‌ی ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! در ادامه‌ی مباحث قبلی توضیح دادم که انسداد و رکود در حوزه زنان چیست و کجاست. ممنون که می‌خوانید و در بحث شریک می‌شوید. کمک کنید این یخ را بشکنیم.... بخش اول: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1152 بخش دوم: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1153 @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌مانده‌ی ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! در ادا
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش اول اولین باری که با مسائل زنان درگیر شدم پانزده‌سال پیش بود. آن روزهای اول جوانی در یک بحث داغ در دفاع از گشت ارشاد محکم گفتم که 28 نهاد در مسئله حجاب تکلیف دارند که ترک فعل می‌کنند اما دلیل نمی‌شود این آخری که دارد کارش را انجام می‌دهد هم تعطیل شود. تا سال گذشته این مهم‌ترین استدلال دفاع از گشت ارشاد بود با این تفاوت که گویا اخیراً تعداد نهادهای مکلف به 32 رسیده و حالا هم می‌شود درباره‌ی لایحه‌ی حجاب همین‌ها را تکرار کرد؛ درحالیکه سرعت تغییرات در حجاب خیلی بالاتر از تغییر در استدلالهای ضعیف و کم‌ است. هنوز هم مثل پانزده سال پیش از قیمت چادر گلایه می‌کنند! هنوز هم دارند به عنوان یک کشف تازه می‌گویند لباس مناسب در فروشگاه‌ها سخت پیدا می‌شود. آن روزگار مثل خیلی‌های دیگر که با حجم شبهات حقوقی زنان آچمز شده بودم به من «نظام حقوق زن در اسلام» مطهری را تجویز کردند. ساکت شدم اما تسکین نیافتم. دلم حقیقت بیشتری را مطالبه می‌کرد. هنوز که هنوز است برایم ماجرای عقل زن حل نشده است و جمع‌بندی شهید مطهری را نپذیرفته‌ام. تقریبا هر کجا رفتم از من ماجرای خطبه‌ی 80 را پرسیده‌اند. البته معمولاً خانم‌ها می‌پرسند و آقایان بیشتر به آن استناد می‌کنند. مهم‌تر از هر چیزی برای من این عجیب است که چرا نظریات پیشرو و بدیلی مثل نگاه رهبری که نوآورانه‌تر و عمیق‌ترند در مورد عقل زن و بسیاری موضوعات دیگر راه به واقعیت روزمره و فراگیر پیدا نمی‌کنند؟ یک نفر زیر صفحه رهبری کامنت داده بود که مگر شما عقل زن را ناقص نمی‌دانید چه شده الان به خاطر انتخابات یاد عقل زن‌ها افتادید. اینجا چه بازیگرانی دارند بد بازی می‌کنند که رهبری با شرقی‌ها اشتباه گرفته می‌شود؟ مثلاً آیا می‌شود این روزها به اسطوره‌ی «اطاعت از شوهر» و «ولایت مرد» تشکیک کرد و روایت دیگری از رابطه‌ی زن و مرد را دنبال نمود؟ آیا تصلب انگاره‌های شرقی را می‌توان شکست که هر روز غرب از دختران قبیله ما دزدی نکند و خود با دست خود فمینیست تولید نکنیم؟ یکی از اساتیدی که اخیراً دلمشغول حوزه زنان شده و مدام به عنوان مقرّر الگوی سوم دعوت می‌شود در توضیح زن می‌گوید زن باید همان‌طور که مقابل خدا فروتن است نسبت به شوهر هم مطیع باشد اما از روی رغبت! که اگر زن غُدبازی دربیاورد خانواده از هم می‌پاشد، این چه تصویری از مرد است که همه‌ی بار حفظ خانواده را به دوش زن می‌اندازد؟ این دیگر چه زوجیت کجی است که تا عمق ذهن‌ها و حتی نسل جوان فرو کردید؟ اما چرا این حرفهای نامتعادل هنوز بدیهی هستند؟ مگر ما 50 سال پیش اینها را حل نکرده بودیم؟ القصه این انگاره‌های شرقی مثل یک عفونت در خون انقلاب اسلامی وارد شده و دارند نفس ما را می‌گیرند و دشمن غدار هم از روبرو به این جسم درگیر عفونت حمله می‌کند. درحالیکه ما با «ما شما زن‌ها را به رهبری قبول داریم» انقلاب کردیم و سودای آرمان‌های بسیار بزرگی را با این نیروهای عجیب زنانه در ذهن پرورش دادیم اما امروز باید با اثبات انسانیت برابر و نفی جنسیت‌زدگی مست کنیم و گریبان چاک کنیم! تازه آقایان مذهبی و منبری دارند حق حضور اجتماعی زن را ثابت می‌کنند درحالیکه ما 45 سال پیش حضوری تاریخی زنانه‌ی زنان و نه صرف حضور اجتماعی او را در انقلاب دیده بودیم! ما قرار بود سال 91 با فرمان الگوی سوم به سراغ مخاطب بیرون از مرزها برویم اما این‌روزها پرتکرارترین سوال از من این است که «اصلاً الگوی سوم زن امکان تحقق دارد؟ می‌شود چند نفر مثال بزنید؟». دیگر از تعریف الگوی سوم بگذریم! این شکاف باید‌های واقعی و واقعیت‌ها یعنی پروژه‌ی الگوی سوم خیلی ماقبل انتظار در حال تغییر اتمسفر است و این یعنی مشکلات غیرطبیعی‌اند. توجیه نکنید و فلسفه تکرار نبافید. من نمی‌گذارم سال دیگر چنین دیداری برگزار کنید! @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش اول
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش دوم یا افق و آرمانی برای این پروژه در ذهن ندارید که راضی هستید یا نفعی در انکار کندی‌ها هست که من نمی‌دانم. آیا این روایت یأس است؟ خیر زن‌های الگوی سومی در متن واقعیت روزمره دارند می‌دوند و در ادامه‌ی رسالتی 57‌ایشان در حال تحقق الگوی سوم دنیا هستند، اما هنوز ذهنیت عمومی از دریچه‌ی زن شرقی و غربی به آنها نگاه می‌کند و او در وضعیت بی‌جهانی و بی‌گفتمانی تنها می‌ماند. خانم می‌گوید چرا وقتی ما به صداوسیما دعوت می‌شویم به زور باید گریم (آرایش سنگین) شویم؟ خب این یعنی چنین زن تصویر فراگیر نیست هرچند که میلیون‌میلیون زن در این دسته باشند! گفتمان حاکم گفتمان زن مستقل شریف نیست و ما هم البته قرار نبود به تعداد زنان هیئت علمی و ورزشکار راضی شویم. اصلاً سقف قول‌وقرار زن و انقلاب 57 اینجا نبود. اینها بیشتر کاربرد اسکات خصم دارد که درجای خود می‌توانید استفاده کنید! من گفتم رهبری حرف‌های تکراری می‌زند، برخی که نفعشان در نفهمیدن بود شروع به دفاع از رهبری کردند. من که البته نمی‌توانم منافع آن‌ها را تغییر بدهم لذا خرده نمی‌گیرم اما من دارم به رکودی غیرطبیعی اشاره می‌کنم که پس از دفاع مقدس تا اوایل دهه‌ی نود (بازگشت جاهلیت اولی) زن انقلاب را نفهمید و به او هنجارهای شرقی و غربی را تحمیل کرد. مزخرفی به نام جمع بین نقش‌ها هم نتیجه همین تحمیل‌های دوگانه است که باز توسط کندذهن‌های خودمجتهدپندار به زن تحمیل شد! من دارم به انسدادی اشاره می‌کنم که پس از دهه‌ی نود هم توسط ادبیات‌پردازان آلوده‌ به عفونت شرق و غرب راه حقیقت را برای حرکت زن دشوار کرد و سی سال نظریات رهبری را مهجور نمود. در تمام این سالها نه زنها راکد شدند و نه رهبری اما خودمجتهدپنداران تریبون‌دار که به ریسمان حقیقی چنگ نزدند و آقا را درست‌وحسابی نخواندند راه را برای زن و رهبری کند کردند. زنان از درون سرشار از اراده‌ی حرکت‌اند اما فضایی که باید آن‌ها را به رسم انقلاب و دفاع مقدس باور می‌کرد به‌رسمیت نمی‌شناسد. علت هم در تورم و گسترش افقی ادبیات حوزه زنان است، پژوهش‌ها با پروژه‌ی الگوی کم‌نسبت است و تازه این‌سالها حوزه یادش افتاده به فلسفه جنسیت بپردازد. ما تسهیل‌گران علمی و عملی ِحرکت زن، نه خیلی جلو می‌رویم و نه خیلی عمیق می‌شویم چون دستمان به ریسمان الهی نیست و متفرقیم و چاه‌هایی را می‌کنیم که چندان آبی ندارد! پرسش‌ها تکراری است، ایده‌ها تکراری است، جواب‌ها تکراری است، مشکلات تکراری است، بدتر از هر چیزی اینکه این ابتدائیات است که تکرار می‌شود نه حرف‌های جدی و پیشرو. همه هم در یک چرخه‌ای بازتولید نسلی می‌شود! این‌هایی که رهبری مجبور به یادآوری چندباره‌ی آن شده، تازه حرف‌های ابتدایی و ساده‌ی او است. هنوز خیلی حرف‌های مهم‌تر او خوانده نشده که تکراری در کار باشد. هنوز پیام کنگره‌ی او که مهم‌ترین حرف اوست درست خوانده نشده که بخواهد به تکرار برسد! بعد از این همه سال هنوز یک قرائت مختار از الگوی سوم روی میز نیامده است. این‌حرفها را من سه‌چهار سال است که در سینه نگه‌داشته‌ام و به روی بزرگ‌ترهای خودم نیاورده‌ام اما از اینجا به بعد دیگر بی‌غیرتی است! من وضعیت خودمان را نقد کردم نه رهبری را که شما احساس کردید باید از او دفاع کنید. چرا پشت رهبری قائم می‌شوید؟ من دارم می‌گویم رهبری در میان حوزه زنانی‌ها(!) ریسمان الهی نیست و اگر او مبنای حقیقی نیست و هر کس برای خودش یک مجتهد بدیل اوست خب باید دیدارها را با کسانی برگزار کرد که حرف‌شان در سی سال گذشته به کرسی نشسته و مطالبه هم باید از آنها باشد که مبنا هستند. مگر رهبری فقط ریش‌سفید نظام است که صرفاً مسائل را کند؟ با این همه من به‌دنبال مقصر نیستم و نگاهم به آینده است. اصلاً مقصر همه‌ی اینها منم! اما بیایید انکارش نکنیم و تبر ابراهیم را از روی زمین برداریم و بت‌های طاغوتی شرق و غرب را بشکنیم. روز زن به خواهرانم مبارک {گل} @Mahdi_Takallou
هدایت شده از عهدنگار
ویژه برنامه نخستین همایش ملی زن خانواده، امنیت همزمان با سالروز میلاد حضرت زهراء سلام الله علیها و سالگرد شهادت سردار سلیمانی ✳️ خانه امن سلیمانی 📆 چهارشنبه 13 دیماه 1402 ⏰ ساعت 15-17 اساتید ارائه دهنده: 🔻سرکار خانم طاهره حیاتی: «امنیت خانه در اندیشه رهبری» 🔻سرکار خانم دکتر اکرم قربانی؛ «شاخصه‌های محیطی خانه امن از منظر اسلام» 🔻سرکار خانم دکتر سعیده رحیمی با عنوان «خانه‌داری و مسئولیت اجتماعی» محل برگزاری: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، پلاک 15، ساختمان مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه پخش برخط: 🌐http://livehowzeh.ir/tv 🌐heyatonline.ir/livehowzeh.ir 🌐 سایت همایش: https://wfs-conference.ir 📲 کانال همایش در پیام‌رسان ایتا @wfs_conference 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
اگر شما پذیرفتید این روز زن است... امام خمینی: . اگر شما زنها هم و زنهای ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن‏‎ ‎‏است؛ یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز‏‎ ‎‏زن است، به عهدۀ شما مسائل بزرگی ‏‏[‏‏خواهد آمد‏‏]‏‏؛ از قبیل مجاهده، که حضرت‏‎ ‎‏مجاهده داشته است، حضرت به اندازۀ خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته‏‎ ‎‏است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه می کرده است حکومتهای وقت‏‎ ‎‏را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ یعنی، روز تولد‏‎ ‎‏این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همۀ چیزهایی که داشته است و عفافی که او‏‎ ‎‏داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت‏‎ ‎‏نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید، هر کس نپذیرفت، این در روز زن وارد ‏نشده است و در این شرافت وارد نشده است.‏ صحیفه امام جلد بیستم - سخنرانی در جمع بانوان جامعة الزهراء @Mahdi_Takallou
نگاه حضرت امام (ره) به مناسبت‌ها و اعیاد نگاهی ویژه است. به عنوان نمونه سخنرانی‌های او را در روز «زن» و «نیمه‌ی شعبان کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. این دو مناسبت از نگاه امام اعتباری و تقویمی نیستند بلکه نوعی حقیقت سلوکی هستند که انسان باید به آنها تشرف پیدا کند. تعبیر ایشان «داخل شدن» در روز و مناسبت است. امام جان‌مایه‌ی این ایام را در بستر حرکت سلوکی و کمالی و با‌ کلیدواژه‌ی «قیام» روایت می‌کنند؛ می‌گویند گرامی داشتن این روزها به معنای این است که قیام کنی وگرنه «تو داخل در این روز» نیستی. مثلاً در روز زن میگویند اگر چنانچه زن مانند صدیقه ی طاهره (س) عزم جهاد نکرده نباشد هنوز داخل در روز زن نشده است. خب این زاویه دید به کلی با نگاه تقویمی و فانتزی موجود متفاوت است. اعياد ما خیلی غیرسیاسی، غیرحرکتی و راکد گرامی داشته می‌شود. @Mahdi_Takallou