هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این قطعه صوت شنیدنی از استاد میرباقری درباره آزادی را حتما گوش دهیم. در این گفتار انگار استاد میرباقری آزادی اجتماعی را ساختارگرایانه توضیح می دهد و آن را تولید کردنی می دانند. یعنی آزادی چیزی نیست که موجود باشد و یک حکومتی جلوی آن را گرفته باشد و یک حکومت دیگری بیاید و جلوی آن را باز کند، بلکه باید ان را مدام خلق کرد و دست به دست کرد تا به دست انسانها برسد.
میدانم که آزادی اجتماعی در اندیشه استاد میرباقری و استاد فقید ایشان به معنی «امکان مشارکت در بهینه کردن شرایط» است. آزادی امکان مصرف و هرزه کاری و هوس بارگی نیست اما از انهم برای انسان مطلوبتر است. یعنی لذت مشارکت در بهینه کردن شرایط بیشتر از هرزه کاری است.
استاد میرباقری معتقدند که انقلاب اسلامی واقعا در آغاز راه، قدم در راه تولید موقعیت هایی که امکان مشارکت اجتماعی بر اساس ایده جدید انقلاب گذاشت، اما انگار فرآیند تولید آزادی کند شد و موقعیت های تولید شده هم در میان نسلهای اول انقلاب تل انبار شد و شاید در بعضی عرصه ها و برای بعضی از اشخاص هم اصلا چیری به دستشان نرسید.
این کلیپ صوتی را دو سال قبل، با کیفیت فنی بسیار ضعیف با متن های توضیحی که خودم نوشته بودم آماده کردم و در این دو سال هیچ وقت ارزش مساله مطرح شده در این قطعه صوتی برایم کم نشد.
من امروز معتقدم، این معنای از آزادی بر عدالت هم مقدم است و جزء مبانی نظریه عدالت است، نه نتایج آن
@social_theory
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
⚠️ موفقیت امنیتی، شکست اجتماعی معارضهی سیاسی امنیتی با جمهوری اسلامی سرانجامی مشخص دارد؛ براندازی،
رهبری امروز:
حکم اینهایی که میآیند در خیابان یک جور نیست؛ بعضیها یا عامل دشمناند یا اگر عامل دشمن هم نیستند همجهتِ با دشمناند، با همان اهداف میآیند در خیابان. بعضیها هم نه، هیجانزدهاند، اینها یک حکم ندارند. این دستهی دوم را با کار فرهنگی باید درست کرد. دستهی اول را نه، مسئولین قضایی و امنیتی موظفند کارهایشان را انجام بدهند، این که حالا کسی بگوید که آقا فضا را امنیتی نکنید بله ما هم موافقیم تا آنجایی که ممکن است فضای کشور نباید امنیتی بشود. اما کار فرهنگی در جای خودش، کار غیرفرهنگی هم در جای خودش، بایستی انجام بگیرد به اینها توجه بکنید. ۱۴۰۱/۷/۲۰
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ یاد گفته یکی از مُطوّعین (پلیس مذهبی عربستان) افتادم که گفت از ۲۰۱۸ (با سیاستهای آزاد بن سلمان)، سازمان سرگرمی عمومی جای ما نشست!
فریضه امر به معروف، غریب و مظلوم بین افراط ها و تفریطهاست: یا طرح جریمه نویسی فراگیر ستاد امربه معروف یا اباحه خوانی وزیر گردشگردی!
در اینباره:
- چالش مطوعین وهابی با اخلاق سرمایه داری
- آنچه دبیر گفت طرح ستاد بود
- نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب
را ببینید.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از انسان انقلاب اسلامی
🟢⚪️🔴انسان انقلاب اسلامی🟢⚪️🔴
💠 محمدصادق شهبازی
سیره اهلبیت و رهبران انقلاب در مقابله با مخالفان، زیادهخواهان و آشوبطلبان
💠 مهدی تکلو
سیاست حجاب در جمهوری اسلامی ایران و تعریف نگاه انقلاب اسلامی به زن
🕒زمان: پنجشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۱؛ساعت ۱۴ تا ۱۷
📌مکان: خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰، حسینیه هنر
🌐 پخش زنده از پلتفرم اسکایروم
@ensanenghelabeslami
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | نامسئلگی گشت ارشاد و درآمدی بر حکمرانی و زنان
📝 به قلم مهدی تکلّو، پژوهشگر علوم اجتماعی
گفتگو در مورد حجاب و کمحجابی از منظر اعلام موافقت یا مخالفت با گشت ارشاد و قانون حجاب و… بیحاصل است. فهم پدیدار بدحجابی – که بیش از حد آن را بدیهی و ساده گرفتهایم - نیز بدون درنظرگرفتن «وضعیت کلان» اجتماعی میسر نیست. این وضعیتهای مستقر و مسلطشده بر زندگی اجتماعی ما هستند که در صحنهی واقعیت بهعنوان نیروهای اصلی دارند کار میکنند. مرادم از وضعیت کلان اجتماعی، توصیفی است از مجموع ساختارها و گفتمانهای مسلط بر زندگی اجتماعی. بدحجابی محصول یک «وضعیت» کلان است که این پدیده را طبیعی، بهنجار و برای زنان مطلوب میکند. و الّا بدحجابی فینفسه با فطرت زنانه مغایر است؛ لذا هم خود پدیدهی اجتماعی منفرداً وجود ندارد و هم سیاستها و تصمیمها، بیاتصال به عقبهی گفتمانیشان عمل نمیکنند. پس آنچه که ما بایستی تحلیل کنیم این است که کدام وضعیت اجتماعی بدحجابی را ممکن و عادی میکند و کدام نیروها، گفتمانها و وضعیتهای اجتماعی هستند که در آن سیاستهایی مانند گشت ارشاد یا … پرورش مییابد.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/?p=2491
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
آقای مهدی تکلو - ۲۱ مهر ۱۴۰۱.mp3
40.07M
#صوت ارائه
«سیاست حجاب در جمهوری اسلامی و زن در تعریف انقلابی»
21 مهر 1401
🔴 بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) برگزار میکند :
🔶 هویت و اراده آزاد زن
🔻 با محوریت شعار زن زندگی آزادی
و بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه زنان
👤 با حضور
▫️ ابوالفضل اقبالی
(پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده)
▫️ مهدی تکلو
(پژوهشگر مطالعات زنان ، جنسیت و جامعه)
📆 یکشنبه| ساعت ۱۵
📍 سالن شهید مطهری ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
جمعی از بانوان پزشک، دندانپزشک و داروساز طی نامهای از دختران نوجوان سرزمینمان خواستند که فریب حربههای رسانهای دشمن را نخورند و برای آبادی ایران تلاش کنند:
به نام حق
رها، بهار، فاطمه، ریحانه، ستایش…
نامت را نمیدانیم اما حتماً مثل یکی از همین نامها، زیبا و دوستداشتنی است.
ما تو را دیدهایم… در راه مدرسه وقتی با دوستانت با هیجان راه میروی و داستانِ سریالی را که دیشب دیدهای برایشان تعریف میکنی.
وسط مهمانی خانوادگی وقتی مدام شالت را مرتب میکنی و دنبال آینه قدی میگردی که خیالت از تناسب لباسهایت راحت شود.
در سرویس مدرسه، وقتی که سر و صدای تو و دوستانت، رنگ ترافیک پشت چراغ را عوض میکند، و سرزندگی را روی سر و صورت ماشینهای خسته و رانندههای کلافهاش میپاشد.
در جمع همکلاسیهایت، وقتی که از کلاس زبان برمیگردی و بین جمع پر سر و صدای آنها ساکتی، چون حس میکنی گاهی پوششت، رفتارت و نگاهت با آنها فرق دارد، اما دلت میخواهد با هم بمانید.
تو هم احتمالاً ما را دیدهای… در ساختمان پزشکان سر خیابان؛ در بیمارستان، وقتی برای عیادت مادربزرگ رفته بودی؛ در برنامهی تلویزیونی که مادرت پیگیرش است و هر روز یکی از همکاران ما سوالات پزشکی را جواب میدهد.
ما، هم سن و سال تو بودیم که رؤیای پوشیدن این روپوش سفید به سرمان زد. روزها و شبها را برای ساختن این رؤیا به هم دوختیم و بالاخره یک روز اسمِمان را بین قبولیهای دانشگاه پیدا کردیم.
چقدر پدر و مادرهایمان و حتی پدربزرگ و مادربزرگهایمان خوشحال بودند. در خاطرهی جوانی و کودکیشان خانم دکترهای زیادی پیدا نمیشدند. مادربزرگهایمان خیلی از دردهایشان را یا به خاطر مسافت طولانی تا نزدیکترین پزشک تحمل کرده بودند یا از خجالت مطرح کردنش با آقای دکترِ هندی، دم از دردشان برنیاورده بودند. اما حالا نوههایشان را میدیدند که تا چند سال دیگر، یک خانم دکتر واقعی میشدند.
در دانشگاه، ما هیچ کم از پسرها نداشتیم، نه تعدادمان کمتر بود، نه تواناییمان. حتی استادهای خانم هم چندان کمتر از آقایان نبودند. خانمهایی اغلب جوان، که تخصص و فوق تخصصشان را در سالهای پس از انقلاب گرفته بودند.
بین هم کلاسیهایمان، از هر شهر و شهرستانی پیدا میشد. پدر و مادرها با خیال آسوده دخترانشان را روانهی دانشگاه کرده بودند تا نسل بعدی خانم دکترها پر تعدادتر باشند. حتی کم نبودند دانشجوهای دخترِ خارجی که سطح علمی دانشگاه و امنیت ایران آنها را به کشور ما کشانده بود.
ما در دانشگاههای همین کشور درس خواندیم، پزشک شدیم، جراح، چشمپزشک، متخصص قلب و زنان، دندانپزشک و داروساز شدیم. کشیکهای طولانی را از سر گذراندیم، دور از خانه و خانوادههایمان دردهای مردان و زنان و کودکان فارس و گیلک و کرد و لر و ترک و بلوچ و عرب را درمان کردیم. روزهای پر اضطراب کرونا را کنار مردممان ماندیم. دارو و واکسن ساختیم، استاد دانشگاه شدیم، مقاله نوشتیم، در کنفرانسهای بین المللی شرکت کردیم و البته هیچ کجا را برای بودن و بالیدن، امنتر و آزادتر از سایهی پرچم میهنمان نیافتیم.
عزیز دلم،
این سالها ساده نگذشت. آنها که عمری از ضعف ما سود برده بودند تمام تلاششان را کردند. برای چه؟ … تا باور کنیم «نمیشود!», «نمیتوانیم!».
قویتر شدن ما آنها را عذاب میداد.
ما ظریفترین جراحیها را انجام میدادیم، آنها میگفتند دختر ایرانی ناتوان مانده است. ما در دانشگاه درس میدادیم، آنها میگفتند دختر ایرانی محدود شده است. ما مقالههایمان را در کنفرانسهای جهانی ارائه میدادیم، آنها میگفتند زن ایرانی حق پیشرفت ندارد. ما در کنار همهی اینها مادر بودن را انتخاب میکردیم آنها میگفتند مادری را به زن ایرانی تحمیل میکنند.
میخواهند نگذارند که تو، ما و هزاران زن قوی و بالندهی دیگر را ببینی.
میدانی، آنها هر روز از توان خودشان ناامیدتر میشوند. اما روی ارادهی تو حساب باز کردهاند.
میدانند که ارادهی شگفتانگیز دختر ایرانی، ریشه در شجاعت و ظلمستیزی و آزادیخواهی اش دارد.
فقط یک راه برایشان مانده:
اینکه تحریف کنند. چه را؟ معنای آزادی و ظلمستیزی را؛ آنقدر که نیروی ارادهی تو، چرخ اهداف پلید آنها را بچرخاند.
یقین دارم که تسلیمشان نمیشوی. تو گوهرشادی، بااراده؛ مرضیه دباغی، شجاع؛ عصمت احمدیانی، آزاده؛ تو دکتر محبوبه افرازی، دکتر عزت الملوک کاووسی، دکتر طلایه بیگزاده، دکتر زهرا خدابندهلو و دکتر شیرین روحانیراد...
یقین دارم تو مثل هزاران هزار دخترِ دیگرِ ایران، قوی و آزاداندیش میمانی. تو غوغا میکنی و ایران را همچنان قوی، مستقل، امن و آزاد نگه میداری.
دوستدار تو
جمعی از بانوان پزشک، دندانپزشک و داروساز ایران اسلامی
اسامی امضاکنندگان:
https://www.mehrnews.com/news/5609627/
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
جمعی از بانوان پزشک، دندانپزشک و داروساز طی نامهای از دختران نوجوان سرزمینمان خواستند که فریب حربه
کنش جمعی خوب و تمیزی بود. هر چند کمی در محتوایش ملاحظه دارم اما در این موقف بیشتر مایل به تحسینم. همین هم خوب است.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
آیتالله میرباقری در جهانآرا _1.mp3
51.54M
🎧 آیتالله میرباقری | تحلیل ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر
(در برنامۀ جهانآرا)
#صوت_برنامه
💥 برخی اصحاب علوم انسانی در تحلیل اغتشاشات اخیر دچار شتابزدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی، قضاوت نکردند؛ ایدئولوژیک قضاوت کردند.
💥 آنهایی که اسلامِ حداقلی را پیاده کردهاند عامل مشکلات امروزی هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیمسازان بودهاند، حالا نشستهاند و ایراد میگیرند و حاضر نیستند مسئولیت تصمیمسازیهایشان را بر عهده بگیرند!
💥 فقری که در نظام سرمایهداری رخ داده، ضلع فرهنگیاش همین نوع پوشش غربی است.
آنها نیروی انسانی اکثریت را مصرف میکنند تا به سود اقلیت برسند؛ جاذبههای زنانه را هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد، به نفع سرمایهداری مصرف میکنند.
💥 حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیرانقلابی بودن نیست ولی جزو واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبههای درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است.
اصلاح بیحجابی باید اصلاح ریشههای آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بیحجابی.
💥 طواغیت، شعارهای خوب را از انبیا میگیرند و بد معنا میکنند! پیامبر اکرم(ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد و آزادی آنها بوده است؛ ولی مستکبرین، آزادی را به گونهای معنا میکنند که به توسعه غربی منجر شود!
#فیلم_برنامه
📺 telewebion.com/episode/0x29ae335
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مصاحبه با صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وضعیت کنونی ایران
سه شنبه 26 مهرماه
لینک فایل pdf مصاحبه
https://eitaa.com/social_theory/1129
@social_theory